حکم قانونی کتک زدن زن باردار

خواص دارویی و گیاهی

حکم قانونی کتک زدن زن باردار
حکم قانونی کتک زدن زن باردار

 

حسن رفتار و معاشرت زوجین به یکدیگر، تکلیفی است که در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره شده است و از نظر اخلاقی نیز بر آن صحه گذارده شده است. گاهی ممکن است هر کدام از زوجین بر اثر عصبانیت، اقدام به کتک زدن یکدیگر نمایند.

در مواردی هم دیده شده است هنگام دعوای زن و شوهر، یکی از طرفین با برداشتن چاقو یا اجسام برنده، اقدام به تهدید به قتل همسر نموده و یا گاهی به ضرب و جرح همسر با چاقو یا اجسام دیگر اقدام می‌کنند. باید توجه داشت که هر کدام از زوجین، که به صورت عمدی اقدام به ضرب و جرح همسر نموده و با فحاشی و توهین و با کار بردن الفاظ نامناسب نسبت به همسر از حسن معاشرت خارج می شوند، علاوه بر ایجاد حق طلاق برای زن، می‌تواند موجب محکومیت کیفری به زندان و شلاق و پرداخت خسارت و دیه شود.

 

سوال: آیا کتک زدن زن در حد متعارف و برای تنبیه و تادیب وی مجازات کیفری در پی دارد؟ اگر بر اثر رفتار بد زن مجبور به کتک زدن وی شویم، باز هم از نظر قانونی باید دیه پرداخت کنیم یا تقصیر زن باعث تبرئه مرد می‌شود؟حکم قانونی کتک زدن زن باردار

پاسخ: مجوز قانونی برای کتک زدن زن وجود ندارد. موضوع مورد سوال، در قانون مجازات اسلامی، صرفا درباره اطفال صغیر و مجانین مجاز شناخته شده است به شرطی که والدین و سرپرستان قانونی حد متعارف را رعایت کرده باشند، از مجازات قانونی و پرداخت دیه معاف هستند. اما درباره همین اطفال و مجانین، اگر وجهه کودک آزاری پیدا کند قابل تعقیب و تعیین مجازات می‌باشد.

اما درباره زن هیچ مجوز قانونی برای تنبیه و کتک زدن وجود ندارد و در صورت ارتکاب ضرب و جرح همسر که واژه غلط ضرب و شتم همسر به کار برده می‌شود، و در صورت شکایت وی، مجازات قانونی و پرداخت دیه را در پی خواهد داشت.

 

سوال: اگر همسرم با چاقو به من حمله کند ولی فقط تهدید به قتل با چاقو کند و هیچ آسیبی وارد نکند، باز هم مجازات زندان و دیه دارد؟ به دلیل تهدید با چاقو می‌توان تقاضای طلاق کرد؟

پاسخ: بر اساس قانون مجازات اسلامی، اگر کسی به صورت عمدی صدمه یا جراحتی به کسی وارد کند که موجب نقصی در اعضا یا شکستن عضوی شود یا منجر به اختلال مشاعر و زوال عقل کسی شود، می‌توان درخواست قصاص نمود. اما اگر قصاص امکان پذیر نباشد یا شاکی از قصاص گذشت کرده باشد و عمل مجرم موجب تجری او شود یا اقدام مرتکب موجب اخلال در نظم عمومی‌باشد، دادگاه کیفری می‌تواند او را به تخمل 2 تا 5 سال زندان محکوم کند. پرداخت دیه هم در صورت مطالبه شاکی لازم است.

اما اگر جراحت وارد شده با چاقو باشد ولی هیچ کدام از موارد نقص عضو یا شکستگی و زوال عقل و حواس را در پی نداشته باشد، مرتکب به حبس از 3 ماه تا یکسال محکوم می‌شود.

تهدید به قتل با چاقو هم مجازات زندان دارد و در صورت اثبات و محکومیت مرد، زن می‌تواند با انتخاب مسکن جداگانه، یا اقامت در منزل پدری تا زمان صدور حکم طلاق نسبت به تمکین از زوج اقدامی ننماید.

تمامی موارد بالا از موارد سوء رفتار زوج یا زوجه است که هر کدام آثار حقوقی خود را دارد. برای زن حق درخواست طلاق از دادگاه خانواده ایجاد می‌کند و در صورتی که مرتکب کتک زدن همسر و سوء رفتار، زوجه باشد، در صورت طلاق از دریافت نصف دارایی مرد محروم خواهد شد.

 

سوال: برای شکایت از شوهرم که کتک می زند و دست بزن دارد، باید به پلیس 110 زنگ بزنم؟ ما همیشه در منزل تنها هستیم و شاهدی ندارم که شوهرم با کتک زدن من و بدرفتاری زندگی را مشکل کرده است.

پاسخ: گزارش به پلیس 110 فقط در جرایم مشهود امکان پذیر است. در دعواها و اختلافات خانوادگی، تماس با پلیس کمک چندانی نمی‌کند مگر اینکه ضرب و جرح همسر در خیابان و در ملا عام انجام شده باشد. با طرح شکایت ضرب و جرح عمدی در دادسرای محل سکونت خود، به پزشکی قانونی معرفی می شوید و پس از تایید موضوع توسط پزشکی قانونی، می‌توانید از شهادت همسایه ها کمک بگیرید و یا درخواست تحقیق نامحسوس محلی به مقام قضایی بدهید. موارد تحقیق محلی یا معرفی به روانپزشک، می‌تواند قرینه و اماره ای بر وقوع جرم توسط همسر باشد.

در این گونه موارد می‌توانید با دعوت از بزرگترها برای حل اختلاف، نسبت به مستند سازی اقدامات همسر در کتک زدن و دست بزن داشتن بهره بگیرید.

 

سوال: در صورتی که کتک زدن همسر در دادگاه کیفری اثبات و همسرم به زندان محکوم بشه می تونم از این حکم زندان برای درخواست طلاق توافقی استفاده کنم؟ در این صورت هم لازمه که کل مهریه رو ببخشم یا می تونم حق و حقوقی هم بگیرم؟ حضانت پسرم بعد از طلاق توافقی به من می رسه؟

پاسخ: با توجه به اینکه اگر حکم محکومیت همسرتون به تحمل حبس بابت کتک زدن شما صادر بشه می تونید از دادگاه خانواده درخواست صدور حکم طلاق بکنید، نیازی به درخواست طلاق توافقی نیست. اما اگه منظورتون اینه که در مقابل اعلام رضایت در پرونده کیفری همسرتون هم با طلاق توافقی موافقت کنه، به نظر می رسه راه حل خو بی‌باشه.

برای صدور گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی، لازم نیست همه مهریه رو ببخشید. بلکه با بذل حتی یه سکه از مهریه هم می تونین گواهی عدم امکان سازش رو دریافت کنید.

حضانت فرزند پسر یا دختر تا 7 سالگی با مادر هست و اگر بتونین عدم صلاحیت پدر در حضانت رو ثابت کنید بعد از 7 سالگی هم می تونین حضانت فرزند رو داشته باشین.

می تونین حضانت فرزند رو در شرایط طلاق توافقی هم قرار بدین تا حکم دادگاه بر این اساس صادر بشه.

 

نمونه ای از سوالات مربوط به مجازات کتک زدن همسر که توسط دکتر محمد رضا مهری بهترین وکیل خانواده در تهران و مدیر موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، پاسخ داده شده است را ملاحظه فرمودین. در صورت تمایل به اخذ مشاوره حقوقی خانواده درباره جرایمی همچون تهدید به قتل همسر، راه شکایت کیفری از شوهر، پرونده رابطه نامشروع شوهر، سلب حضانت فرزند، شرایط حضانت فرزند پسر و دختر و هرگونه سوال حقوقی درباره موضوعات خانواده با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.

دپارتمان حقوق خانواده گروه وکلای مهر

سلام اگه شوهرم کتکم بزنه پزشک قانونی هم تایید کنه و شوهرم نفقه نده و عصبی باشه ایا دادگاه حکم طلاق منو‌صادر میکنه و دختر پنج ساله ام ب من میرسه ؟؟؟

سلام در صورت اثبات از موارد عسر و حرج زوجه است و امکان صدور حکم طلاق وجود دارد

اینجوری که باشه ما خانوما رو بکشن هم کاری از پیش نمیبریم، همسر من هرزمان مشکلی داره ناراحتیشو سرمن خالی میکنه، تا الانم اقدامی نکردم با اینکه آثارش مونده بود روی بدنم، الانم تکرار شده، متاسفانه خانواده ها هم اطلاعی از این قضیه ندارم، این دفعه میخوام پیگیری کنم چون واقعا تحمل دردو ندارم، هرچند مواقع عادی هم رفتار مناسبی ندارن و من نمیخوام ادامه بدم، در قدم اول باید چکار کنم

سلام ابتدا طرح شکایت ضرب و جرح عمدی مطرح میکنین و پزشکی قانونی اگر احراز کرد، گواهی صادر خواهد نمود
برای اثبات ادعاتون باید شاهد و یا قرینه ای از ارتکاب جرم داشته باشید.

من نه ماه نامزد كردم همسرم بارها اقدام به كتك زدن كرده بارها ضايعه اي ازش مونده ولي من اقدام نكردم. مجددا اين كارو تكراركرده.يك بار منو جلوي خانواده ش زده ويك بار هم منو جلوي مادرم زده كه منجربه خونريزي بيني و وهمچنين گرفتگي شديد عضله گردن شده.بارها هم تو خيابان اقدام به اين كاركرده.متأسفانه بارآخري كه كتكم زد و ضايعه كبودي مونده بود منو درشهرستان حدود يك هفته نگه داشت بعدكه ضايعه رفت منو برگردوند.تا نتونم اقدامي كنم جديدا هم زرنگ شده جوري ميزنه تا كبودي نمونه بيشتراز ناحيه سركتكم ميزنه.من ميتونم باتوجه به اينكه منوجلو مادرم وهمچنين خانواده خودش زده ازشاهداستفاده كنم؟جلو خانواده خودش چاقوهم كشيده وتهديدكرده

سلام میتونین با طرح شکایت در دادسرای محل سکونت موارد رو با توجه به شهادت شهود به عنوان سوء رفتار زوج اثبات بفرمایید

شوهرم منو در ناحیه سرو گردن و پشت زده و کبود شده خیلیم درد دارم یک روز از کتک کاری گذشته هیچ شاهدی نداشتم میتونم برم پاسگا تا برم پزشک قانونی؟

سلام بله میتونین از طریق مرجع قضایی دستور معرفی به پزشکی قانونی بگیرید

سلام من باشوهرم مشکل دارم شوهرم مدام منوکتک میزنه بخودم وخونوادم فحشای ناموسی میده به هربهانه ای اذیت میکنه بمن تهمت ناسالم بودن میزنه وبمن میگه هرزه وخیابانی وروانی خسته شدم ومیخوام جدابشم لطفاراهنمایی کنیدچکاربایدبکنم

سلام ابتدا شکایت کیفری مطرح کنید و اگه بتونین ادعاتون رو. ثابت کنید میتونین طلاق بگیرین

سلام من همسرم شکاک و روانی است من رو کتک می زند هر روز حرف زشت به من و خانوادهم می دهد
امروز با چاقو تیز کن گردنم را خراشید و به شدت
کتک میزند و قبل ازدواج به من نگفتن مریض
است هر روز من و خانوادم تهدید به قتل می کند سابقه خودکشی دارد خارج از کشور هستم چون زن است من هیچ دفاعی ندارم اگه جواب کتک بدهم شکایت می
کند یک راه بدید لطفا

سلام ازشون شکایت کنید

سلام خسته نباشید شوهرم مدام منو کتک میزنه فحاشی به خودمو خانوادم میکنه چندفه تهدیدم کرده به اسید پاشی خانواده هامون در جریانن که خیلی دست بزن داره و الانم مدام وسایل خونه رو میشکنه بعد شروع میکنه به کتک زدن من میخام ازش شکایت کنم از چه راهی باید وارد شم؟

سلام از طریق دادسرای عمومی محل سکونتتون شکایت کنید تا به پزشکی قانونی معرفی بشینحکم قانونی کتک زدن زن باردار

سلام من شوهرمو قبل ازازداواج دوستش نداشتم تهدیدم میکرده هر کاری کردم ولم نکردبخاطراقوامی ازدواج کردم همیشه ازم خیانت میکنه تاحرف میزنم وسایل خوردمیکنه بخاطرباخانمی بود بهش فهموندم که بافلانی هستی کتکم میزنه فهش زشت به خانوادم میده میگه برومهریتومیدم من بایدچکارکنم؟

فحاشی، توهین و ضرب و جرح زن جرم است و در دادسرای عمومی محل سکونت می تونین از ایشون شکایت کنید.

سلام شوهرم من هر وقت از جایی دلش پره منو میزنه،موقع کتک زدن خون جلوی چشماشو میگیره از کتک خوردن خودم ناراحت نیستم،انقدر بد اعصبانی میشه که این بار موقع کتک زدن پسر دو سالمو بلند کرد میخواست بکوبه زمین خانوادش نزاشتن،موقع زدن پدر و مادرشم نمی تونن جداش کنن،پدر و مادر ندارم موقع جدا شدن برم پیششون از نظر مالی هم وضعم خوب نیست مستقل زندگی کنم از طرف دیگه میخوام پسرمم با خود ببرم؟چند بار منم بدون مانتو پرت کرده تو حیاطگفته گورتو گم کن تو رو خدا بگید باید چیکار کنم؟

سلام میتونین با فوریت های اجتماعی تماس بگیرین
برای مشاوره حقوقی با موسسه تماس بگیرید

سلام خسته نباشید
خانم بنده سر هر مسئله جزئی با من دعوا مکنه و شروع به فحاشی و زدن من میکنه منم سعی میکنم از خونه بزنم بیرون ولی این اواخر شدیدتر شده که حتی من خواستم ازش شکایت کنم تا پزشک قانونی هم رفتم ولی نخواستم کار به پاسگاه و دادگاه برسه کوتاه اومدم پدر و مادرشم وضیعت میبین ولی هیچی بهش نمیگن، دیگه کارش به جایی رسیده که با چاقو و پرت کردن وسایل بهم حمله میکنه من چیکار باید بکنم؟ متشکرم اگه راهنمایی کنید؟

سلام تنها راه شکایت کیفری از ایشون هست. البته میتونین از مشاوره حضوری هم جهت دریافت راه حل بهره بگیرید

سلام شوهرم خیلی زود عصبانی میشه و همیشه منو کتک میزنه و حرفای زشت و رکیک میزنه و بهم میگه گورتو از خونم گم کن الان باز هم این اتفاق خواست و ازم خواست خونرو ترک کنم یه دختر ۲ساله دارم جلو اون روم دست بلند میکنه دیگه خسته شدم خواهش میکنم راهنماییم کنین.
نمیخوام طلاق بگیرم چون پدر ندارم و بعد طلاق کسی حامیم نیست ولی میخوام قانونی یه کاری کنم که ادب بشه چیکار کنم؟

سلام بهترین راه طرح شکایت کیفری از ایشونه و اگر متنبه شدن میتونین درخواست صدور قرار ترک تعقیب از دادسرا بفرمایید

با سلام من خانمی ۲۶ ساله یه پسر ۴ ساله دارم شوهرم منو خیلی کتک میزنه این سری بر اثر کتک زیاد زیر چشمم پاره شد رفتم بیمارستان تشکیل پرونده دادم و دوسال قبل ازش تعهد گرفتم که گفته شده بود که من زنم و کتک میزنم فحش میدم تعصبی هستم میتونم در صورت این شرایط حضانت بچه رو بگیرم

سلام در صورتی که جدا زندگی کنید و یا طلاق بگیرین حضانت فرزند تا هفت سالگی با مادر است

سلام خسته نباشین من یک ساله ازدواج کردم تواین یک سال من۴بارکتک زده وموبایلمم ازمیگیره وخودش باهرکسی که دوست داره رابطه داره چن بارم بهش فهموندم که توبااون دختری ولی قسم الکی میخوره که نیستم بااین حال من دوسش دارم نمیخوام طلاق بگیرم میخوام به اشتباه خودش پی ببره بایدچیکارکنم 😢

سلام تنها راه شکایت در دادسرای عمومی هست و میتونین بعد از طرح شکایت درخواست قرار ترک تعقیب کنید که هم شکایت پابرجا باشه و هم ایشون محکوم نشن

سلام شوهرم معتاده و تشنجی بارها منو کتک زده یه بار از خونه بیرونم کرد رفتم خونه بابام بعد رفت ازم شکایت عدم تمکین کرد منم ناخواسته برگشتم الانم کتکم زده داشت خفه ام میکرد دستشو گاز گرفتم اکثر موقها به بهانه شوخی حلقم رو فشار میده اگه جدا بشم میتونم مهریه مو ازش بگیرم؟

سلام اگر مواردی رو که فرمودین بتونین اثبات کنین علاوه بر طلاق به دلیل عسر و حرج امکان دریافت مهریه رو هم دارین

سلام صدای ضبط شده هم مدرک محسوب میشه؟

سلام میتونه در مواردی قرینه ای بر ارتکاب جرم باشه

سلام خسته نباشین شوهرم یه مدت قرص ترامادول ومتادون مصرف میکردبعد یه مدت گفت دیگه مصرف نمیکنم ولی چند وقت یه بار تو وسایلش پیدامیکنم چند باری کتکم زده هربارم به قصدکشت خفم میکنه سه تا بچه دارم بچه کوچیکم شیرخواره نمیخوام زندگیم ازهم بپاشه ولی دیگه ازش میترسم برای تنبیه اش چیکارباید بکنم.

سلام بهترین راه طرح شکایت کیفری از ایشونه و اگر متنبه شدن میتونین درخواست صدور قرار ترک تعقیب از دادسرا بفرمایید

سلام منم دیگه خسته ام از زندگیم.دختری1سالونیم دارم.همسرم فحاشه ودست به زن دارن.ازشکایت بیم دارم

سلام بسیار متاسفیم

سلام من خیلی مشکل دارم شوهرم سر بهونه های الکی با کمربند ب جونم میوفته ومدام میزنه توی عقدهم کتگ میزد ولی خیلی کم اما از وقتی ک منو اورد سر خونه وزندگی ن میزاره من خونوادمو ببینم ن گذاشته اونا بیان خودشم با خونوادش داره زندگی میکنه تا حالا منو چند دفعه جلوی خوموادش زده اما متاسفانه مشکلی ک دارم و نمیتونم ازش جدا شم بخاطر پسرمه ک تازه یک ماهشه تروخدا بگین چیکار کنم اگ شکایت کنم ک دست بزن داره و فحاشی میکنه حضانت بچه مال من میشه تروخدا بگین اخه من هنو سنی ندارم من فقط 19سالمه م خیلی وابسته ب پسرمم

سلام بله اگه سوء رفتار همسرتون ثابت بشه میتونین طلاق بگیرین و در هر صورت حضانت پسرتون تا هفت سالگی با شما خواهد بود.
برای بعد از 7 سالگی هم دادگاه تصمیم گیری خواهد کرد

سلام من متوجه شدم خانمم رابطه نا مشروعی داره منتهی در حین درگیری من زدم دماغ خانمم شکست البته اول خانمم دست منو گاز گرفت بعد از این که خواستم دستمو ول کنم این اتفاق افتاد واقعا به هیچ عنوان نمیخواستم بزنم تو دماغش حالا ایا ایشون میتونه ادعای دیه کنه

سلام بله در صورت شکایت و اثبات ضربه میتونن از شما مطالبه دیه داشته باشن

سلام من همسرم دست بزن داره و سری آخر داشت خفم میکرد هر چند وقت یک بار کتک میزنه یه بارم رفتم پزشکی قانونی و شکایت کردم و نامه پزشک قانونی رو دادم دست برادرم می خواستم ببینم اون نامه پزشک قانونی تا کی اعتبار داره و اینکه هر وقت که منو بزنه میتونم بدون اینکه شاهدی داشته باشم به پزشکی قانونی مراجعه کنم وقتایی هم که نتونستم به پزشک قانونی برم عکس از کبودیا گرفتم آیا این عکسها مدرک میشن یا اعتباری نداره؟

سلام پاسخ پزشکی قانونی باید به دادسرا ارائه بشه تا حکم صادر بشه
صرفا دریافت نامه پزشکی قانونی نمیتونه مستند ضرب و جرح عمدی همسر باشه
برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.
راههای ارتباطی با دفتر دکتر محمد رضا مهری
021-88663925
021-88663926
021-88663927
شماره های همراه
09120067661
09120067662
09120067663
09120067664
09120067665
تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با دکتر مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.
09120067669
دفتر وکالت و مشاوره حقوقی دکتر مهری

سلام
۶ ساله که با شخصی ازدواج کردم تو نامزدی منو جلوی خانوادش زد فکر کردم درست میشه و به خانوادم نگفتم تا اینکه بعد از عروسی تازه عروس که شدم خانوادش هر روز میومدن خونه ی ما و ۱ماه ۱ ماه میمونکن و کمکی نمیکردن منم چون دانشجو بودم از دانشگاه خسته میومدم میدیدم منتظرن تا ناهار بذارم دیگ۶ه یه روز گففتم بذار زنگ بزنم بگم دارم میرم تهران پیش پدرم تلفنی گفت که برو اما بعد از ۲ساعت که تازه رسبدم تهران م زنگ زد گفت فلانجا وتییا کارت دارم منم وایسادم اومد تا منو دید محکم زد توصورتم دوباره دستمو کشید یدونه‌دیگه محکم زد تو صورتم گفت همینجوری میزنم تا برسیم خونه ی بابات تو تاکسی سوار شدیم دوباره پیاده شدنی منو زد تا آخر رسیدیم در خونه ی بابام منو محکم کوبید تو درب آهنی

بابام اومد و اطلاعی نداشت من دارم میام و اول نشست با گریه ی من کمی گریه کرد و بعد با هم حرف زدن و به بابام قول داد دیگه منو نزنه من از بیخیالی بابام ناراحت بودم چون صورتم خیلی میسوخت و سر درد داشتم با اون حال دوباره برگشتیم خونه و خانوادش از مهمونی اومدن برای خواب یعنی اصلا نفهمیدن من بدبخت چی کشیدم. کتک هاشو ادامه میداد هر بار از چیزی ناراحت میشد یا حرفی میزدم منو میبست به کتک منم چون بابام اونطوری رفتار کرد دیگه بهش نگفتم حتی بعد از تولد بچه ی اولم هنوز به روز ۱۰ نرسیده منو کتک زد جلوی خانوادش اونم سر چیزی که من ازش تو گوشش شکایت کردم نخواستم کسی بفهمه ولی اون جلوی خواهراش و مادرش منو بقصد زد که اونا بفهمن . بازم گذشت .من موندم و کلی درد بدن. دوباره منو میزد تا سال ۹۵ رفتیم قم من تو گوشیش متوجه یه موضوعی شدم و ازش خواستم برام توضیح بده اینکارا و هرزگی چشمش برای چیه باز منو برد یه جای خلوت حرم انقد زد تا یکی از خدام اومد جلو و گفت برای چی میزنی و..‌‌…تا بردنمون کلانتری من از شدت کتک تمام سرم باد کرده بود و دهنم پر زخم و باد کرده قیافم کلا عوض شده بود کلانتری بعد از نیم ساعت جرو بحث با شوهرم بهم‌ گفتن که اگه شکایت داری بنویس منم از خجالت فقط میخواستم آب شم برم تو زمین تا اینکه رئیس کلانتری حرم بهم گفت این گزارش رو نگه میدارم هر وقت دوباره دست بلند کرد بیا اینجا ازم بگیر‌…رفتیم خونه . من موندم و کتک. درست دوهفته بعد از گوشیش فهمیدم با یه خانوم ارتباط داره انکار نکرد و گفت اشتباه کرده …گفتم عوضی من تو قم به دلم افتاده بود ولی منو بحد مرگ زدی خلاصه خواهر برادرشو پدر مادرم اومدن و کلی سر کوفتش کردن و بازم رفتن من دیگه از شدت افسردگی تا یه هفته چراغ رو هم روشن نمیکردم و هر وقت از اون زن میپرسیدم منو بقصد کشت میزد…الان ۲ تا بچه دارم و ۲۴ سالمه ولی یاد کتکهاش جنونم میده بهش اعتراض کردم از فحاشی و کتک هاش بازم زد. بنظرتون چیکار کنم

سلام میتونین از ایشون به دادسرا شکایت کنین

آخه نمیذاره از خونه بیرون برم. اگه بدون اجازش برم دادسرا حق اینو داره که بگه چرا زنم بدون اجازه رفته از خونه بیرون؟

من دائما از شوهرم کتک میخورم ب خاطر بهونه‌های واهی ک میگیره منو میزنه چندین بار بدنم کبود شده اما کاری نکردم تا اینک شب گذشته درحالی ک روزه بودم و هنوز افطار نکرده بودم باز دوباره منو زد و حرفهایی زد ک منو تحریک کنه از خودم دفاع کنم منم باهاش گلاویز شدم و اون جاهایی ک ب نفعش بود را ازم فیلم گرفت آیا قانون حق ب ایشون میده باتوجه ب فیلمی ک از من داره یا زخمهایی ک روی بدنمه و همسایه‌ای ک شاهده کمربنده دستش بوده؟؟؟

اصل درگیری که با فیلم قابل اثبات نیست ولی میتونین بعد از شکایت از طریق دادسرا به پزشکی قانونی برید و گواهی دریافت کنید
بررسی موضوع به عهده قاضیست

همسر من جدیدن حرفهای مسخره ی میزنه مث اینکه من جونی نکردم و قصد دارم دوس دختر بگیرم و حرفهای خیلی ناراحت کننده و خورد کننده آدم بی سوادی نیست خیر سرش دکترا داره
قبلا تو دعوا چند بار سیلی زده و بعضی وقتا کبود شدم من حامله هستم دیشب سر یه موضوع خیلی مسخره منو زد و چند جام کبود شد ولی جوری زد تو گوشم که اصلا نتونستم به اون طرف سرم بخوابم از درد متاسفانه نمیخوام خانوادم با خبر بشن الان نمی‌دونم چیکار کنم

سلام موضوع از مواردیه که باید مشاوره بشین

سلام من مردی هستم 17 ساله ازدواج کردم خانومم رو خیلی دوست دارم جونمه زندگیمه که بخاطر خرجی خانواده مجبورم دوشیفت و سه شیفت کار کنم 24 ساعته 4 الی 5 ساعت می خوابم خونه که میام زنم چشم و گوشش را می بندد ودهنش را باز می کند و به من می گوید تو آدم نیستی خوشی ندیدم و…از کوره در رفتم چند ضربه به شونش زدم شونه اش سیاه و کبود و خراشید سیلی هم به گوشش یواش زدم دست خودم نبود عمدی نبود خودش منا حیوان قلمدادکرد حالا متارکه کرده پزشک قانونی و شکایت کرده تکلیف من چیه؟؟ باتشکر و قدردانی فراوان

سلام وقت بخیر
با توجه به محتویات پرونده با وکیل باید مشاوره بفرمایید

سلام. وقتتون بخیر
دامادم من و دخترم رو کتک زده. تنها شاهد من برای کتک خوردنم دخترمه البته روی بدنم هم اثر کبودی مونده و گواهی پزشکی قانونی گرفتم. خواهر و شوهرخواهرم شاهد کتک خوردن دخترم بودن اما اثری روی بدن دخترم نمونده.
سوالم اینه که چطور میتونیم عصبی بودن و دست بزن داشتن دامادم رو توی دادگاه ثابت کنیم و تقاضای طلاق بدیم؟

سلام فقط از طریق اثبات ضرب و جرح از طرف ایشون

سلام
وقت بخیر
7ساله عقدکردیم.و5سال ازدواج
دوتادختردارم3ساله وچندماهه
به خاطر فحاشی و ضرب وشتم پرتاب اشیاء
عصبانیت آنی نزدیک به جنون میخوام تقاضای طلاق غیابی بدم والبته حضانت بچه هام میخوام.من چطوری ثابت کنم شوهرم من میزنه؟وجنون انی چطوری ثابت کنم؟البته میخوام نصف مهرببخشم تابچه هام داشته باشم

سلام از طریق درخواست معرفی به پزشکی قانونی میتونین در صورت داشتن جنون اثبات بفرمایید.
اما اگر ضرب و جرح و درگیری در منزل اتفاق افتاده شهادت همسایه ها مبنی بر سوء رفتار و دعوا و درگیری میتونه کمکتون کنه

نامزدم من رو سر هر چيز ي كتك ميزنه فحاشي و تهديد هم ميكنه ميخوام از دستش فرار كنم ولي ميترسم منو پيدا كنه بدتر تلافي كنه چكار باير بكنم؟

سلام میتونین با طرح شکایت کیفری نسبت به احقاق حقتون اقدام کنید

سلام
چند روز پس ازاینکه زن خونه رو ترک کرده باشه میتونم تقاضای عدم تمکین کنم

سلام زمان مشخصی نداره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مؤسسه حقوقى و داورى بين المللى طليعه عدالت و مهر پارسيان به شماره ثبت 34153 (تاسيس١٣٨٦/٠١/١٠) ، با هدف ارائه خدمات حقوقى و داورى قراردادهاى تجاری بين المللی و همچنين ارائه خدمات مشاوره حقوقى و وكالت، با همراهى جمعى از برترين وكلاى پايه يك دادگسترى، قضات بازنشسته، مدرسین دانشگاه و جمعى از سردفتران اسناد رسمى تهران در قالب گروه وكلاى مهر، تحت مديريت دكتر محمدرضا مهرى، با اتکاء بر عنایات الهی و با تمرکز بر اصول صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و بالابردن فرهنگ حقوقی، تأسيس و مشغول ارائه خدمات حقوقى در زمينه های فوق میباشد.

طلاق زن باردار

در تمامی نظام های حقوقی دنیا، طلاق، راهی برای از هم گسستن پیوند ازدواج است. در بعضی موارد ممکن است ادامه زندگی مشترک زوجین، حتی در صورت باردار بودن زوجه، امکان آسیب هایی برای مادر و جنین را در پی داشته باشد. انجام مراحل طلاق زن باردار و یا طلاق توافقی در دوران بارداری، بر اساس قانون مدنی ایران و قانون حمایت خانواده، مورد پذیرش قرار گرفته است. زمانی که شرایط مندرج در عقدنامه مبنی بر ایجاد حق طلاق زوجه، شکل می گیرد، دادخواست طلاق از طرف زن در زمان بارداری از سوی دادگاه خانواده قابل پذیرش است. طلاق زن حامله از لقاح مصنوعی نیز به همین ترتیب قابلیت اجرایی خواهد داشت. تنها نکته ای که قابل مشاوره با وکیل خانواده درباره طلاق زن باردار به نظر می رسد، چگونگی انجام توافقات طلاق زن باردار و نحوه تعیین شرایط نفقه زن باردار و نحوه وضع حمل و همچنین تعیین تکلیف درباره نحوه نگهداری فرزند و امور مالی زوجه در صورت انجام طلاق توافقی در زمان بارداری می‌باشد. در نوشته پیش رو که به همت گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به رشته تحریر درآمده است تا در وب سایت دفتر حقوقی محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری درج گردد، شرایط و موانع طلاق زن باردار، مورد بررسی حقوقی قرار گرفته است.

مباحث قابل طرح درباره طلاق زن باردار

شرایط طلاق زن باردار

طلاق زن باردار هیچ تفاوتی در کیفیت طلاق و شرایط طلاق ندارد. تنها تفاوت شرایط طلاق زن باردار، در نحوه عده طلاق زن باردار است که در جای خود مورد بحث قرار خواهد گرفت. اما طلاق زن باردار، مانند سایر مواردی که حق طلاق زوجه ایجاد می‌شود، می‌باشد. برای درخواست طلاق از طرف زن، باید عسر و حرج زوجه به اثبات برسد که با اثبات تخلف مرد از یکی از بندهای مقرر در عقدنامه محرز می‌شود. طلاق توافقی زن باردار نیز در صورت وجود توافق بین طرفین قابل تحقق است. در صورتی که طلاق از طرف مرد باشد، در زمان بارداری زوجه قابل طرح و ثبت است. در این صورت زوج مکلف به پرداخت تمامی حقوق مالی زوجه و یا اتخاذ تدبیری جهت پرداخت حقوق مالی زوجه و سپس اجرای صیغه طلاق می‌باشد.حکم قانونی کتک زدن زن باردار

نوع طلاق زن باردار

همانطور که در بالا معروض شد، نوع طلاق زن باردار با طلاق زن غیر حامله تفاوتی ندارد. معمولا طلاق های توافقی در قالب طلاق خلع به ثبت می رسند و طلاق های یکطرفه یا طلاق ترافعی، به صورت طلاق رجعی ثبت می‌شود. تفاوت طلاق خلع و طلاق مبارات را در مقاله مخصوص مطالعه بفرمایید. اما طلاق باین و طلاق رجعی نیز تفاوت هایی دارند که مربوط به بحث طلاق زن باردار نمی‌باشد.

تعیین تکلیف نحوه وضع حمل و حقوق مالی در طلاق زن باردار

در طلاق توافقی زن باردار، موضوع نحوه وضع حمل و هزینه‌های زایمان، مسوول نگهداری فرزند متولد شده بعد از طلاق و حقوق مالی زوجه باید مشخص شود. بر اساس قانون حمایت خانواده، حضانت طفل متولد شده بعد از طلاق، تا هفت سالگی با مادر است و پرداخت هزینه‌های فرزند نیز به عهده پدر می‌باشد. اگر مادر حضانت و سرپرستی طفل متولد شده بعد از طلاق را نپذیرد، حضانت و پرداخت نفقه فرزند به عهده پدر می‌باشد و نمی‌توان مادر را وادار به پذیرش حضانت و سرپرستی فرزند نمود. ولایت قهری پدر و جد پدری با موضوع حضانت ارتباطی ندارد. در صورت عدم پذیرش حضانت فرزند از سوی مادر، پدر ولایتا عهده دار حضانت نیز می‌باشد. در صورتی که فرزند متولد شده از زن باردار پس از طلاق پدر نداشته باشد، مسوولیت پرداخت نفقه با جد پدری است و جد پدری با اعمال ولایت قهری عهده دار سرپرستی فرزند می‌باشد.

دادخواست طلاق توافقی زن باردار

توافق مربوط به طلاق توافقی زن باردار، به مانند توافقات انجام شده در سایر موارد می‌باشد. طرفین هرگونه توافقی جهت تقدیم دادخواست طلاق توافقی را می‌توانند در خارج از دادگاه تنظیم نموده و سپس با تقدیم دادخواست طلاق توافقی در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در تهران و مراکز استانها، و یا دفاتر دادگاه‌ها در سایر شهرهای ایران، تقاضای خود را مطرح می‌کنند.

عده زوجه در طلاق زن باردار

تنها موضوع متفاوت در طلاق زن باردار با زن غیر حامله، در مدت عده پس از طلاق می‌باشد. عده زن باردار در طلاق، تا زمان وضع حمل زوجه می‌باشد. یعنی اگر طلاق در ماه اول بارداری انجام شود، عده زن حدود هشت ماه و تا زمان وضع حمل می‌باشد. یا اینکه اگر طلاق زن باردار در هشت ماهگی از بارداری اجرا شود، عده طلاق حدود یکماه است. در هر صورت عده طلاق زن باردار تا زمان زایمان است و بعد از زایمان می‌تواند فورا با شخص دیگری ازدواج نماید.

وکیل متخصص خانواده

مشاوره حقوقی خانواده، مشاوره حقوقی خواستگاری، مشاوره حقوقی نامزدی و آثار حقوقی به هم زدن نامزدی، مشاوره حقوقی حضانت فرزندان قبل و بعد از طلاق، مشاوره حقوقی امور حسبی، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، نحوه طرح دادخواست های خانوادگی، نحوه تنظیم شکایت های خانوادگی، تشریح کامل حقوق خانواده ایران، آلمان، انگلستان و ایالات متحده آمریکا، مشاوره حقوقی و قبول وکالت در پرونده طلاق زن باردار، طلاق توافقی زن باردار، استیفای حقوق مالی زن باردار، تنها بخشی از خدمات گروه وکلای مهر، همکار موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان می‌باشد. جهت سپردن پرونده‌های خانواده خود به وکلای متخصص خانواده در تهران و شهرستانها با گروه وکلای مهر تماس حاصل فرمایید.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مؤسسه حقوقى و داورى بين المللى طليعه عدالت و مهر پارسيان به شماره ثبت 34153 (تاسيس١٣٨٦/٠١/١٠) ، با هدف ارائه خدمات حقوقى و داورى قراردادهاى تجاری بين المللی و همچنين ارائه خدمات مشاوره حقوقى و وكالت، با همراهى جمعى از برترين وكلاى پايه يك دادگسترى، قضات بازنشسته، مدرسین دانشگاه و جمعى از سردفتران اسناد رسمى تهران در قالب گروه وكلاى مهر، تحت مديريت دكتر محمدرضا مهرى، با اتکاء بر عنایات الهی و با تمرکز بر اصول صداقت، حاکمیت قانون و اخلاق، آگاهی بخشی و بالابردن فرهنگ حقوقی، تأسيس و مشغول ارائه خدمات حقوقى در زمينه های فوق میباشد.

چکیده: صورتهای مختلف سقط جنین و کیفر آن در حقوق جزای ایران و تبیین مبانی فقهی کیفر مربوطه و رفع بعض ابهامات از قانون مجازات اسلامی، موضوع مقاله ای است که پیش رو دارید. اصولاً سقط جنین از بدو بارداری در حقوق ایران به پیروی از فقه امامیه ممنوع بوده و مسئولیت مدنی وجزائی دارد، به گونه ای که حتی درمواردی چنان که از مادة 622 قانون مجازات اسلامی و صریح مادة 91 قانون تعزیرات سابق برمی آید، برای مرتکب آن قصاص نیز درنظر گرفته شده است.

نگارنده معتقد است که با توجه به منابع معتبر اسلامی و فتاوای بعضی از فقهای عظام کیفر قصاص برای سقط جنین عمدی روا نیست و دراین مورد باید کیفر یاد شده تعدیل و تجدید نظر اساسی در مادة 622 قانون مجازات اسلامی صورت گیرد. به خصوص که اجرای چنین مجازاتی یعنی قصاص درمقابل سقط عمدی مخالف مصالح اجتماعی بوده و هدفی که حقوق از تشریع قوانین دنبال می کند، یعنی؛ برقراری امنیت، نظم عمومی، اجرای عدالت و انصاف را تأمین نکرده و فقه ما را که به قول حضرت امام راحل «… تئوری واقعی و کامل ادارة انسان از گهواره تا گور است» [صحیفة امام ج 21: 289] خشن نشان می دهد. این مقاله با چنین خواستی و به امید اصلاح مادة 622 قانون مجازات اسلامی تنظیم شده است.

کلیدواژه : فقه، حقوق، جنین، حمل، سقط، اجهاض، سقط عمدی، قصاص.

از ترکیب نطفة مرد (اسپرم) با تخمک زن (اوول)، موجود زندة جدیدی پدید می آید که به آن جنین (Fetuse) گویند. این موجود جدید که منشا پیدایش انسان است، معمولاً پس از 7 ساعت و نهایتاً 24 ساعت پس از نزدیکی هستی می یابد و حدود 30 ساعت پس از لقاح به مرحلة دوسلولی رسیده و با ادامة تقسیمات سلولی، تعداد سلول هایش افزایش یافته و در روز سوم پس از لقاح تعداد سلولها بالغ بر 16 عدد خواهد شد.

تخمک بارور شده بدین سان رو به تکامل است ولی مشخص نیست که منجر به انسان شود زیرا تخمین زده می شود که 50% تمام حاملگیها، در مراحل ابتدایی حاملگی یعنی دو تا سه هفته پس از لقاح و قبل از اینکه زن از بارداری خود مطلع شود منجر به سقط خود به خودی شوند [سالدر 1367: 41 و 42].حکم قانونی کتک زدن زن باردار

هفتة چهارم تکامل، قلب رویان (موجود جدید) شروع به تپیدن می کند و اندامها و دستگاههای مهم بدن انسان تا هفتة هشتم تشکیل می شود، درماه پنجم تمامی اندامها تشکیل وحتی ابروها و موی سر نیز قابل مشاهده اند، در طی این ماه معمولاً حرکات جنین توسط مادر به خوبی قابل درک است [سالدر 1367: 68 و 89 و 95]. درکتب فقهی و روایی از این مرحله یعنی چهارماه و نیم یا پنج ماهگی و محسوس شدن حرکات جنین برای مادر تعبیر به ولوج روح شده است [جبعی العاملی ج 10: 293]. در حدیثی از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمودند: « … اذا مضت خمسة اشهر فقد صارت فیه الحیاة … » [عاملی ج 19: 240]، یعنی بعد از پنج ماهگی حیات (روح) درآن حلول می کند.

جنین در ماه ششم یا نیمة اول ماه هفتم به درجه ای از تکامل جسمانی می رسد که اگر دراین زمان متولد شود، می تواند با مشکلات فراوان زنده بماند. درصورتی که جنین روال طبیعی خود را طی کند، بالاخره 266 روز یا 38 هفته پس از لقاح [سالدر 1367: 95] (5/9 ماه) به طور تکامل یافته و درحالی که به طور مستقل قابلیت حیات دارد به صورت انسانی زنده از مادر متولد می شود. بنابراین «مبدأ جنین ابتدای آبستنی است و انتهای آن لحظة ماقبل ولادت می باشد» [جعفری لنگرودی: 201].

اگر چیزی مانع این رشد وتکامل طبیعی گردد و جنین حیات خود را از دست بدهد، مادر دچار خونریزی شده، جنین افتاده و سقط می گردد، به عبارت دیگر سقط جنین (Abortion) اتفاق می افتد. البته گاهی نیز جنین زنده به دنیا می آید لکن قابلیت حیات و بقاء را نداشته، فوت می کند، به این مورد نیز عرفاً سقط جنین گویند [جعفری لنگرودی: 201].

وجه تسمیه این موجود به جنین که از «اجتنان» به معنی مستور بودن مشتق شده است، آن است که این موجود جدید در رحم زن پنهان شده است [جبعی العاملی ج 10: 298]، همچنین به آن حمل نیز گفته می شود زیرا به منزلة باری است که مادر حمل می کند.

درحقوق جزای ایران و به پیروی از فقه امامیه [امام خمینی1390 ج 2 مسألة 10: 598] سقط جنین ممکن است مانند سایر جنایات وارد برانسان به سه صورت عمد، شبه عمد وخطای محض اتفاق بیافتد و ملاک عمد و خطایی بودن آن نیز همانند سایر جنایات است. این ملاکها در مواد 206، 295 و 296 قانون مجازات اسلامی عنوان شده است.

در موارد خطای محض و شبه عمد، چه جنین روح پیدا کرده باشد و چه نکرده باشد، دیه ثابت است که حسب مورد عاقلة جانی یا خود او شخصاً می پردازند (مادة 492)، اما حکم سقط جنین عمدی درقوانین جزائی ایران چیست؟

جرائم علیه تمامیت جسمانی از قبیل قتل و جرح از موضوعاتی است که قانونگذار سخت به آن اهتمام داشته و برای جلوگیری از وقوع آن و نیز جبران صدمات وخسارات وارده، احکامی را مقرر کرده است، اما آیا همة این قوانین و قواعد درمورد جنایات وارد برجنین وسقط آن نیز جاری می شود، مسلماً پاسخ منفی است، زیرا هرچند که جنین منشا انسان است و به خصوص در اواخر دوران حاملگی صورت انسانی به خود می گیرد وشاید بتوان لفظ «انسان» را بر او اطلاق کرد اما تا زمانی که مراحل تکامل خود را طی نکرده و متولد نشده است، انسان کامل و مستقلی نیست، به مادر خود متصل است و بسان عضوی از اعضای اوست و بدون او قادر به ادامة حیات خود نیست و از همین رو شاید اطلاق لفظ « انسان» براو صحیح نباشد، به جهت این ویژگی دوگانه « سقط جنین یا حمل» احکام و قوانین خاص خود را دارد که از جهاتی با جنایات وارد بر «انسان متولد شده» مشابه و از جهاتی نیز متفاوت است.

کیفر و مجازات در اینجا با توجه به شخص جانی، حالات مختلفی خواهد داشت، زیرا جانی یا خود مادر است و یا غیر او، درحالت اخیر غیر مادر به طور عمدی مباشرت به اسقاط جنین کرده که یا این کار را از طریق ضرب و شتم و اذیت وآزار زن حامله انجام داده و یا به دنبال درخواست مادر وتمکین وی درمقابل او با دادن دارو و وسائل دیگر، اقدام به سقط نموده است و فرد مرتکب، یا پزشک، ماما و داروفروش می باشد و یا از افراد عادی است. کیفر سقط در هر یک از حالات فوق با دیگری متفاوت است که مجموعاً چهار صورت پیدا می کند که به بررسی آنها می پردازیم:

1) جانی خود مادر است، مثل آن که با پریدن، خوردن دارو وامثال آن اقدام به پایان دادن به دوران بارداری می کند، چنین سقطی چه قبل از ولوج روح و چه بعد از آن، درهرحال مجازاتهایی از قبیل حبس، شلاق یا جزای نقدی نداشته و تنها مادر به پرداخت دیه محکوم خواهد شد. مادة 489 قانون مجازات اسلامی مصوب 1370 می گوید: « هرگاه زنی جنین خود را سقط کند، دیة آن را درهرمرحله ای که باشد، باید بپردازد وخود سهمی از آن دیه نمی برد» .

مطابق مادة 623 کسانی هم که مادر را در این امر عالماً و عامداً معاونت و یاری کرده و او را دلالت به استعمال دارو یا وسائل دیگری نمایند به 3 تا 6 ماه حبس محکوم خواهند شد، مگر اینکه ثابت شود اقدام ایشان، برای حفظ حیات مادر بوده است.

اگر اقدام زن با رضایت شوهر و معاونت او باشد، بدین معنی که مشوق او بوده و او را دراین امر با پرداخت هزینه و امثال اینها یاری کرده باشد، حکم مسأله چه خواهد بود؟ این مورد، شایعترین مورد سقط جنین درکشور است که معمولاً به منظور کنترل جمعیت صورت می گیرد، در اینجا نیز مطابق مادة 487 مادر باید دیه بدهد و سهمی از آن دیه نمی برد، شوهر او نیز به جهت معاونت درسقط مطابق مادة 880 قانون مدنی و ملاک مادة 487 قانون مجازات اسلامی سهمی از آن نخواهد داشت، بنابراین اولیای دم، وراث طبقة دوم می باشند که در صورت مطالبه، دیه به ایشان پرداخت خواهد شد.

بلی اگر معاونت پدر به نحوی باشد که مصداق مادة 623 شود، به مجازات یاد شده درآن ماده نیز محکوم خواهد شد.

در اینجا جالب است بگوییم، پیش از انقلاب اسلامی به تقلید از حقوق فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی و براساس مادة 182 قانون مجازات عمومی مصوب 1304 برای زنی که اقدام به سقط جنین خود کرده بود، یک تا سه سال حبس در نظر گرفته می شد. هم اکنون نیز در اکثر کشورهای جهان برای مادری که اقدام به سقط نموده مجازات حبس درنظر گرفته می شود.

به هرحال آنچه مسلم است، در قوانین موجود برای زن حامله ای که به منظور سقط جنین به پزشک، قابله یا افراد دیگر مراجعه می کند و نسبت به عملیات مجرمانه ای که توسط این افراد در مورد وی، به طور مستقیم انجام می گیرد تمکین می کند، به جز دیه، مجازات کیفری پیش بینی نشده است. ولی آیا به عنوان معاونت درجرائم (موضوع مادة 623 و 624) مجازاتی برای او در نظر گرفته نشده است؟ زیرا مادة 726 قانون مجازات اسلامی اعمال مجازات را در جرائم تعزیری مجاز دانسته است.

باید درجواب بگوییم، به نظر ما چنین مادری را نمی توان به جهت معاونت در عملیات سقط مجازات نمود، زیرا درست است که چنین زنی به جهت پرداخت پول، تشویق و بالاخره تمکین درمقابل ماما و تسهیل جنایت توسط او، مطابق مادة 43 قانون مجازات اسلامی معاون محسوب می شود و طبق مادة 726 هر فردی که در جرائم تعزیری معاونت نماید، حسب مورد به حداقل مجازات مقرر درقانون برای همان جرم محکوم می شود و مجازات مادة 623 و 624 نیز به شهادت ذکر آن ها در کتاب تعزیرات، یک مجازات تعزیری است و درنتیجه چنین مادری باید به حداقل مجازات که دوسال حبس می باشد محکوم شود، ولی مادة 489 زنی را که اقدام به سقط جنین کرده فقط به دیه محکوم می کند و مجازات حبس را برای او که مباشر بوده در نظر نگرفته است، بنابراین چگونه می توان گفت که اگر مادر بالمباشره اقدام کرده باشد، حبس ندارد، اما اگر معاونت نموده باشد دو سال حبس دارد، زیرا معاونت به طریق اولی نباید حبس داشته باشد. بنابراین روح قانون و اصل تفسیر مضیق قوانین جزایی، مقتضی عدم مجازات وی هستند.

مفاد مادة 489 برگرفته از فقه امامیه است [امام خمینی 1390 ح 2 مسألة 5: 598]. برای آشنایی با مبانی فقهی این ماده وحکم تکلیفیة سقط جنین و نیز احکام وضعیه ای که به دنبال سقط مطرح می شود، لازم است به منابع استنباط احکام، نظری داشته باشیم که عبارتند از:

الف. کتاب: بعضی برحرمت سقط جنین توسط والدین به آیاتی از قرآن استناد کرده اند [مکارم شیرازی ج 6: 34]، که در این جا مورد بررسی قرار می دهیم:‑

1 «وَلاتَقْتُلوُا اَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ اِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ اِیّاکُمْ اِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً ً کَبیراً » [اسرا: 31] و فرزندان خود را به خاطر ترس از فقر نکشید، ما شما و آنها را روزی می دهیم، به یقین کشتن آنها گناه بزرگی است.

2 «وَ لاتَقْتُلُوا اَوْلادَکُمْ مِنْ اِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ اِیّاهُمْ» [انعام: 151] فرزندانتان را از فقر نکشید ما شما و آنها را روزی می دهیم.

البته به نظر ما هیچ یک از این آیات برحرمت سقط جنین دلالت ندارند. زیرا موضوع این آیات «قتل اولاد» است نه «سقط جنین» و «قتل اولاد» هم غیر از «سقط جنین» است. زیرا «اولاد» که جمع «ولد» است از مادة «ولادت» می باشد، بنابراین به فرزند انسان مادامی که در رحم است، حقیقتاً ولد گفته نمی شود زیرا هنوز ولادت و زایمان صورت نگرفته است، آری بعد از ولادت و زایمان به آن ولد گفته می شود و سلب حیات او قتل است، ولی سلب حیات از جنین تا زمانی که در رحم است سقط، اسقاط و اجهاض است نه قتل.

3 نیز استناد شده است [شریعتی: 85] به آیة «وَ اِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِاَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ» [تکفیر: 7 و 8 ] و هنگامی که از دختران زنده به گور شده سؤال می شود که شما بی گناهان، به چه جرم وگناه کشته شدید.

به نظر ما نمی توان حرمت سقط جنین را از این آیه استفاده کرد، زیرا موضوع آن به قرینة شأن نزول آیه و واژة « قتل» که غیراز «سقط» و «اجهاض» می باشد، طفلی است که از مادر متولد شده است نه جنین.

روایتی نیز برداشت ما را تأیید می کند و صراحت دراین معنی دارد که به عنوان شاهد آورده می شود،آن روایت چنین است:

«روی ان الصحابه اختلفوا فی الموؤدة ما هی؟ وهل الاعتزال وأد؟ وهل اسقاط المرأه جنینها عمداً وأد ؟ فقال علی(ع) انّها لا تکون موؤدة حتی یأتی علیه التارات السبع، فقال له عمر صدقت اطال الله بقاءک» [مقداد سیوری ج 2: 375 و 234]. روایت شده است که صحابه درمورد معنای الموؤدة زنده به گور شده اختلاف نظر پیدا کردند و اینکه آیا بیرون ریختن منی، «وأد» زنده به گور کردن محسوب می شود؟ وآیا اسقاط جنین توسط زن به صورت عمدی زنده به گور کردن است؟ امام علی(ع) فرمود ند: اسقاط جنین توسط زن، زنده به گور کردن محسوب نمی شود تا اینکه طبقات (مراحل) هفت گانه بر او برآید.

فاضل مقداد درمعنای روایت گوید: مراد حضرت علی(ع) از «التارات السبع» طبقات و مراحل هفت گانة خلقت است که درآیة «وَ لَقَدْ خَلَقْنا الْاِنْسانَ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ طینٍ» [مؤمنون: 13] وارد شده است، پس حضرت با این عبارت اخیر اشاره کردند به اینکه هرگاه طفل بعد از تولد گریه کند یعنی زنده متولد شده است سپس دفن شود، زنده به گور کردن محسوب می شود و زنی که جنین خود را اسقاط کرده، زنده به گورکننده محسوب نمی شود [مقداد سیوری ج 2: 375].

ب. سنّت: ممنوعیت وحرمت سقط جنین توسط مادر را می توان از بعضی احادیث استفاده نمود:

1 موثقة اسحاق بن عمار: «عن اسحاق بن عمار قال: قلت لابی الحسن(ع): المرأة تخاف الحبل فتشرب الدواء فتلقی ما فی بطنها؟ قال: لا، فقلت، انما هو نطفه، فقال: ان اول مایخلق نطفه [عاملی ج 19: 15]. اسحاق بن عمار گوید: به ابوالحسن(ع) عرض کردم: زن از باردار شدن می ترسد و دارو می نوشد و آنچه در شکم دارد می اندازد. امام فرمود: این کار را نباید بکند. گفتم: نطفه ای بیش نیست. امام(ع) فرمود: نخستین چیزی که آفریده می شود، نطفه است».

از این حدیث استفاده می شود که خوردن دارو برای سقط جنین جایز نیست و حرام است. استدلال امام(ع) به این صورت است: « ان اول ما یخلق نطفه» یعنی چون نطفه منشأ خلقت انسان است، پس اسقاطش جایز نیست. ضمناً از این سخن امام(ع)، حرمت سقط جنین در هر مرحله ای که باشد استفاده می گردد.

2 در روایات آمده است که هرگاه مادر موجب سقط جنین خود شود، دیه می پردازد و از آن دیه نیز ارث نمی برد. به عنوان نمونه، درصحیحة ابوعبیده که مشایخ سه گانه آن را روایت کرده اند،آمده است: از ابوجعفر(ع) درخصوص زنی پرسیدند که دارویی نوشیده، درحالی که باردار بوده و شوهرش از این موضوع آگاهی نداشته، در نتیجه بچه اش سقط شده است.

امام(ع) فرمود: اگر حمل به مرحلة استخوان بندی رسیده و گوشت برآن روییده باشد، برذمة زن دیه ای است که باید آن را به پدر جنین بپردازد و اگر زمانی که آن را سقط کرد، علقه و یا مضغه بوده باشد، باید چهل دینار و یا غره (غلام جوان) به پدرش بپردازد. عرض کردم: آیا این زن از دیة فرزندش ارث نمی برد؟ امام(ع) فرمودند : خیر، زیرا وی او را کشته است، به همین دلیل از او ارث نمی برد [عاملی ج 17: 390].

ج . حکم عقل: ازجمله اعمالی که نه تنها در گذشته بلکه در دنیای امروز نیز در میان ملل جهان با هر مذهب، فرهنگ و نژادی، به عنوان یک جرم وعمل زشت قبیح مطرح بوده و هست، سقط جنین یا حمل می باشد که تنها در شرایط خاصی مجاز شمرده شده است. اینک سؤالی در این زمینه مطرح می گردد و آن اینکه به چه علت سقط جنین درتمام دنیا ونزد همة عقلا، خردمندان و توده های میلیونی مردم کاری نکوهیده، زشت و مستحقق مجازات شناخته شده است، به گونه ای که ایشان، حتی معاونان وکسانی را که در این امر، بخواهند مادر را یاری کنند قابل مجازات می دانند؟

به نظر می رسد که در کنار تعالیم مذاهب آسمانی امور دیگری نیز در قبیح دانستن این عمل دخیل بوده اند: 1 جنین منشأ انسان است و از 5/4 ماهگی به بعد اصولاً شکل و شمایل انسان را نیز پیدا می کند، از این رو حرمت و احترام خاصی پیدا کرده و سقط او شبهة قتل انسان را به همراه دارد. 2 میل به ادامة نسل، میلی فطری است وسقط جنین اقدامی علیه این میل است، لذا امری ناپسند محسوب می شود، درواقع حفظ جنین تا آخر مدت حاملگی وظیفه ای است که طبیعت و به عبارت دقیقتر پروردگار طبیعت به عهدة مادران گذاشته است. 3 آزادی سقط، بی بندوباری جنسی و روابط نامشروع را به دنبال خواهد داشت و ممنوعیت آن ضامن اخلاق و استحکام خانواده خواهد بود. 4 سقط جنین به خصوص در گذشته همیشه موفقیت آمیز نبوده و درنتیجه گاهی اقدامات انجام شده موجب مرگ مادر یا ناقص شدن بچه می شده است.

به هرحال بر حرمت سقط جنین دراسلام می توان چنین استدلال نمود:

سقط جنین نزد همة ملل و نحل امری ناپسند و زشت می باشد. شاهد زشت و قبیح بودن آن این است که حتی مرتکبین آن سعی می کنند آن را پوشیده نگه دارند تا نزد دیگران فاش نشود. در حقوق همة کشورها نیز سقط جنین جرم است و جز در شرایط استثنائی و دشوار جایز نیست، بنابراین می توان گفت: سقط جنین عملی است خلاف فطرت، باطل ومشتمل برفساد و از فواحش می باشد. پس عموماتی که در کتاب خدا از فواحش و فساد نهی کرده اند شامل این مورد نیز می شوند مانند آیة شریفة: «وَ لاتَقْرَبُوا الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ» [انعام : 151]. روشن است که این استدلال از غیر مستقلات عقلیه می باشد.

2) جانی، پزشک، ماما یا فروشندة دارو ویا هر شخص دیگری است که مبادرت به سقط جنین می کند، در این حالت علاوه بر پرداخت دیه، به حبس از دو تا پنج سال نیز محکوم خواهد شد. همچنین کسانی که از کادر درمانی رسمی کشور نبوده و از افراد عادی هستند، هرگاه با این عناوین اقدام به سقط کنند، همین مجازات در مورد آنها اعمال می شود. مادة 624 در این مورد می گوید: اگر طبیب یا ماما یا داروفروش و اشخاصی که به عنوان طبابت یا مامایی یا جراحی یا دارو فروشی اقدام می کنند وسایل سقط جنین فراهم سازند و یا مباشرت به اسقاط جنین نمایند به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهند شد و حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط صورت خواهد پذیرفت.حکم قانونی کتک زدن زن باردار

همان طور که مشخص است قانونگذار مجازاتی شدیدتر از افراد عادی برای کادر درمانی کشور مقرر کرده است. درمورد حکمت این تشدید مجازات گفته اند:

طبیب یا جراح یا ماما قسم خورده اند و به موجب آن باید حافظ نسل باشند و نه قاتل آن و مراجعة مردم به آنها ناشی از اعتمادی است که به آنان دارند، به علاوه اطلاعات و معلومات طبی آنها نیز انجام این جنایات را تسهیل می کند [پاد ج 1: 371].

3) جانی و مباشر در سقط از افراد عادی می باشند، در این حالت نیز علاوه بر پرداخت دیه، به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می شوند. مادة 623 در این مورد می گوید: هرکس به واسطة دادن ادویه یا وسایل دیگری موجب سقط جنین زن گردد به شش ماه تا یک سال حبس محکوم می شود واگر عالماً و عامداً زن حامله ای را دلالت به استعمال ادویه یا وسایل دیگری نماید که جنین وی سقط گردد، به حبس از سه تا شش ماه محکوم خواهد شد مگر اینکه ثابت شود این اقدام برای حفظ حیات مادر می باشد و در هر مورد حکم به پرداخت دیه مطابق مقررات مربوط داده خواهد شد.

در رویة قضایی ایران به این سه حالت از سقط، سقط جنین جنایی گویند که در مقابل آن سقط جنین طبی، ضربه ای و خود به خودی قرار دارد [گودرزی 1380: 307].

4) سقط جنین ضربه ای: جانی، عالماً و عامداً از طریق ضرب یا اذیت و آزار زن باردار موجب سقط جنین شود، در این حال مطابق مادة 622 قانون مجازات اسلامی علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، حسب مورد به حبس از یک تا سه سال نیز محکوم خواهد شد.

همان طور که مشخص است این ماده مبهم می باشد و دو احتمال در معنای آن وجود دارد:

احتمال اول: مراد آن است که چنین جانی ای در صورتی که سقط پیش از ولوج روح (5/4 یا 5 ماهگی) باشد، به پرداخت دیه و حبس از 1 تا 3 سال محکوم می گردد و اگر درجنین روح دمیده شده باشد به قصاص محکوم می گردد. پس مراد از قصاص، قصاص جانی است به خاطر جنایتی که برجنین وارد کرده است چنان که مادة 91 قانون تعزیرات سابق مصوب سال 1362 به این امر تصریح کرده بود که اسقاط جنین پس از ولوج روح موجب قصاص است.

احتمال دوم: مراد از قصاص، قصاص جنایتی است که جانی برمادر وارد کرده است. به نظر ما به دلایل زیر، مادة 622 باید حمل برمعنای دوم شود:

1 برخی از فقها مانند آیت الله گلپایگانی [کرمی: 54]، آیت الله خویی [موسوی خویی ج 2: مسألة 393: 513] و دیگران سقط جنین را مستوجب قصاص نفس نمی دانند. بنابراین حمل ماده، براین معنی مغایرتی با موازین اسلامی ندارد.

2 در قوانین موضوعه، تصریح به قصاص نشده است و مادة 91 قانون تعزیرات مصوب سال 1361 نیز که صراحت دارد، قانونی موقت بوده و عصر آن سپری شده و بلکه با تسامح می توان گفت قانون تعزیرات مصوب 1375 آن را نسخ کرده است.

3 مجازات حبس دراین ماده پس از عبارت « پرداخت دیه یا قصاص» آمده است، بنابراین باید به همراه هر دو اعمال شود. یعنی بعضی اوقات جانی، به پرداخت دیه و حبس محکوم خواهد شد و برخی اوقات نیز به قصاص همراه با حبس (مانند زمانی که به منظور اسقاط جنین با چاقو به زن حامله ضربه ای وارد کرده است). در این مورد، به ناچار باید مراد از قصاص، قصاص عضو باشد، به دلیل جنایت بر مادر، نه قصاص نفس به خاطر سقط جنین پس از ولوج روح، زیرا مجازات حبس با جزای نقدی و شلاق جمع می شود، ولی با اعدام و قصاص نفس قابل جمع نیست. بله اگر مادة 622 بدین صورت تنظیم شده بود: «… علاوه برقصاص یا دیه به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد» این اشکال وارد نبود و مجازات حبس فقط اختصاص به دیه داشت.

4 اگر مجازات ضرب و جرح عمدی منجر به سقط جنین، پس از ولوج روح، قصاص بوده باشد، مجازات مادری که مباشرتاً اقدام به سقط جنین کرده یا پزشک و مامایی که اقدام به سقط جنین کرده است، نیز باید قصاص باشد (چنانکه مادة 91 تعزیرات سابق نیز بدین امر تصریح کرده بود)، زیرا ملاک درتشخیص جنایات عمدی، شبه عمدی و خطای محض در همة حالات فوق یکی است. در حالی که مادة 489 و 624 برای مادر دیه و برای پزشک یا ماما دیة همراه حبس مقرر کرده است، بنابراین در اینجا نیز مجازات او دیه همراه حبس خواهد بود.

5 اصل احتیاط در دماء و قاعدة تفسیر مضیق قوانین کیفری نیز اقتضا دارند که این ماده را حمل بر احتمال دوم کنیم.

هرچند مادة 622 برگرفته از فتوای بعضی فقهای امامیه است، لکن پیش از ذکر مبانی فقهی این ماده از کتب امامیه، نظری به آرای برادران اهل سنّت می اندازیم:

به نظر اهل سنّت هرگاه زن بارداری مورد ضرب یا اذیت و آزار و غیر آن قرار گرفته و جنین خود

را سقط کند، این اسقاط جنین ممکن است به دو صورت اتفاق بیافتد، حالت اول این است که جنین به صورت مرده سقط شود. دراین جا جانی باید دیه بدهد و دیه آن اعم از آن که پسر باشد یا دختر، عمد باشد یا خطا ، درهرحال یک غرّه یعنی عبد یا کنیز جوان است (قیمت غرّه پنج شتر یا 50 دینار می باشد) [زحیلی 1997 ج 7: 5771].

حنفیه تصریح کرده اند اگر مادر، جنین خود را با خوردن دارو، یا انجام کاری و بدون اذن شوهر سقط کند، در این صورت پرداخت غرّه برعهدة عاقلة او خواهد بود و اگر از روی عمد نبوده باشد یا درانجام آن اذن شوهر را داشته باشد، غرّه نیز لازم نیست زیرا کار خلافی نکرده و تعدّی صورت نگرفته است، درحالی که در این حالت سایر فقها، پرداخت غرّه را به عنوان دیه واجب کرده اند [زحیلی 1997 ج 7: 5773].

شافعیه وحنابله علاوه بردیه، پرداخت کفاره را نیز واجب می دانند، درحالی که حنفیه و مالکیه می گویند: بر ضارب کفاره ای نیست ولو اینکه جنین به صورت تام الخلقه سقط شده باشد. آری پرداخت کفاره مستحب است.

حنیفه درمورد سن جنین می گویند پرداخت غرّه از زمانی لازم است که بعضی از اعضا از قبیل ناخن یا موظاهر شده باشد ولی سایر مذاهب گویند ازحالت «مضغه» به بعد، غرّه به آن تعلق می گیرد و قبل از آن چیزی برعهدة ضارب نیست [زحیلی 1997 ج 7: 5774].

بنابر اصح اقوال نزد شافعیه و نیز نزد حنفیه وحنابله جنایت برجنین به صورت عمدی تحقق نمی یابد بلکه شبه عمد یا خطا خواهد بود. زیرا وجود جنین وحیاتش درهنگام جنایت برای جانی معلوم نیست تا قصد آن را کرده و جنایت به صورت عمدی محقق شود، درمقابل ایشان مالکیه می گویند جنایت برجنین به صورت عمدی نیز ممکن است اتفاق بیافتد [زحیلی 1997 ج 7: 5775].

حالت دوم این است که به دنبال ضرب یا اذیت وآزار زن حامله، جنین به صورت زنده متولد شود ولی قابلیت بقا نداشته باشد و بمیرد. در این حال مالکیه گفته اند که اگر این جنایت عمدی باشد قصاص واجب می گردد و درغیراین صورت دیه واجب است. ولی حنفیه، حنابله و اصح اقوال نزد شافعیه آن است که دیة کامل واجب است و نه قصاص [زحیلی 1997 ج 7: 5775].

در مورد کیفر سقط جنین عمدی، پس از ولوج روح، دو نظر در بین فقهای امامیه دیده می شود:

الف. بعضی قائل به قصاص هستند، محقق حلی در شرایع الاسلام می گوید:

« ولو ضربها فالقته، فمات عند سقوطه، فالضارت قاتل یقتل ان کان عمداً، ویضمن الدیه فی ماله ان کان شبیهاً ویضمنها العاقله ان کان خطأ و کذا لوبقی ضمناً ومات او وقع صحیحاً وکان ممن لایعیش مثله و تلزمه الکفاره فی کل واحده من هذه الحالات ولو القته حیاً فقتله آخر، فان کانت حیاته مستقره، فالثانی قاتل ولاضمان علی الاول ویعزّر وان لم یکن مستقرّه، فالاول قاتل و الثانی آثم یعزّر لخطاه، ولو جهل حاله حین ولادته قال الشیخ: سقط القود للاحتمال و علیه الدیه [محقق حلی 1983 ج 4: 283].

اگر شخصی زن حامله را بزند و جنین او سقط شود و با سقط جنین بمیرد، ضارب قاتل است. حال اگر ضرب از روی عمد بوده باشد، کشته می شود و اگر شبه عمد باشد، دیه را باید از مال خود بپردازد و اگر خطایی غیر عمد باشد، عاقله ضامن است و این چنین است اگر مدتی بیمار بماند و سپس بمیرد یا سالم متولد شود لکن به گونه ای باشد که امثال او زنده نمانند، جانی در همه حال باید کفاره بدهد.

و اگر جنین زنده به دنیا بیاید و دیگری آن را بکشد، درصورتی که حیاتش مستقره بوده باشد، دومی قاتل است و اولی ضامن دیه نخواهد بود لکن تعزیر می شود، اما اگر حیات جنین مستقره نباشد، اولی قاتل است و دومی گناهکار است و به خاطر خطایش (جرمش) تعزیر می گردد.

علامه حلی در تبصره وفخرالمحققین در ایضاح [فخرالمحققین ج 4: 727] نیز همین قول را برگزیده اند. در تبصره آمده است که هرگاه شخصی زن حامله ای را بزند و زن جنین را سقط کند، درحالی که زنده بوده و به همین علت بمیرد، درصورتی که عمل وی عمدی باشد بدین سبب کشته می شود و درصورتی که عمدی نباشد از او دیه گرفته می شود [علامه حلی 1410: 217].

صاحب جواهر در این مورد می گوید: «ضارب باید قصاص شود زیرا موضوع قصاص که ازهاق روح محترمه باشد، محقق شده است» ایشان هم چنین برخلاف بعضی عامه که درمورد قصاص تفصیل داده اند بین موردی که حیات جنین در هنگام سقط مستقره باشد یا غیر مستقره، تفاوتی قائل نشده و می گویند که این نظر با اطلاق ادله ای که مقتضی قصاص درصورت یقین به حیات و از بین رفتن حیات در نتیجة جنایت است، منافات دارد [نجفی ج 42: 381].

ظاهراً مقصود صاحب جواهر از ادله همان عمومات قصاص است که درکتاب وسنت وارد شده است. مانند «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاص فِی الْقَتْلی» [ بقره: 178]، زیرا ما به ادله ای که درخصوص این مورد وارد شده باشد، دست نیافتیم.

علاوه بر این گروه از فقها که به این موضوع تصریح کرده اند، از ظاهر عبارت بعضی دیگر نیز برمی آید که ایشان با این فتوی موافقند، برای نمونه می توان از سلار دیلمی در المراسم العلویه یاد کرد که می گوید: «واعلم ان الحامل اذا قتلت فهی علی ضربین: احدهما یکون حملها تامّاً کاملاً فتقتل بقتله والآخر لایکون کذلک، فغیر التام الکامل علیها الدیه … فان شربت المرأه دواء فالقت جنینها لزمها ما ذکرناه فان القت ما ولجت فیه الروح فعلیها دیه کامله [سلار دیلمی: 146]؛ یعنی هرگاه زن بارداری جنین خود را بکشد، دوحالت خواهد داشت، حالت اول آن است که حملش تام الخلقه باشد، دراین حال، این زن کشته می شود، حالت دوم آن است که جنین او تام و کامل نیست، در این وضعیت بر زن واجب است که دیة او را بدهد. ایشان درادامه می گوید: اگر زن دارویی بنوشد و جنین خود را سقط کند، دیه آن را باید مطابق آن چه گفتیم بدهد و اگر روح درجنین دمیده شده باشد، باید دیة کامل بدهد.

ب. بعضی دیگر از فقها معتقدند دیه دراین هنگام واجب می شود، برای نمونه آیت الله خویی می گویند: درصورتی که زن حامله ای را بزنند، درنتیجه حملش سقط شود و حمل وی بمیرد، ضارب قاتل است و مشهور فقها براین عقیده اند که درصورتی که عمل وی عمدی بوده و قصد قتل جنین را داشته باشد، قصاص او واجب است ولی این نظر اشکال دارد و اقرب، عدم قصاص نامبرده است و دیه بر او واجب می شود… و همچنین است اگر حمل بعد از خروج، مدتی زنده بماند و بعد بمیرد و یا اینکه سالم سقط شده باشد اما مانند آن عادتاً زنده نماند مانند موردی که کمتر از شش ماه دارد [موسوی خویی ج 2: 418].

آیت الله گلپایگانی از فقهای معاصر در این مورد می گویند: «اسقاط عمدی جنین، بعد از ولوج روح، موجب دیه برجانی است و قصاص ندارد» [کرمی: 54].

ما به دلایل زیر قول اخیر یعنی عدم قصاص را برمی گزینیم:

1 عمده دلیل قائلین به قصاص عبارت است از: عمومات و اطلاقات ادلة قصاص. به این معنی که ادلة قصاص مثل «کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِصاصَ فِی الْقَتْلی» [ بقره: 178] و «وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا اوُلیِ الالْباب » [ بقره: 179] و «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلوُماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلیهِ سُلْطاناً» [اسراء: 33 ] و «کَتَبْنا عَلَیْهِمْ فیها اَنَّ النَفْسَ بِالنَفْسِ» [مائده: 45] ونظایر این ادله که درسنت آمده است، با عموم و اطلاقشان چنین موردی یعنی جنین پس از ولوج روح را نیز شامل می شود. زیرا جنین پس از ولوج روح، انسان است.

جواب: استدلال یادشده باطل است زیرا اولاً درصدق نفس محترمه و واژة انسان با اطلاقش برجنین تردید وجود دارد، ثانیاً به فرض که لفظ «انسان» برجنین پس از ولوج روح صدق کند، لکن ادلة قصاص انصراف دارند به انسانی که از مادر به صورت زنده متولد شده است، بنابراین شامل سقط جنین و حمل نمی شوند.

تعابیری که دراین ادله آمده است از قبیل: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلوُماً» ونیز شرایطی که برای قصاص ذکر شده است از قبیل حرّیت، دین وکمال عقل [علامه حلی 1410: 276] و نظایر اینها از اموری می باشند که درمورد جنین قابل تصور نیستند مگر به تبع والدین، و نیز توجه بدین معنا که برای از بین بردن جنین معمولاً لفظ «سقط» و «اجهاض» اطلاق می شود نه «قتل»، اینها و نظایر آن، ازجمله اموری هستند که موجب این انصراف می شوند و روشن است که با وجود انصراف، مقدمات حکمت برای اخذ به اطلاق کلام فراهم نیست.

2 می دانیم که درباب قصاص تفاوتی بین مادر و غیر او نیست و تفصیلی نیز درمورد ضرب یا خوردن دارو و نیز سایر عوامل کشنده داده نشده است، رضایت یا عدم رضایت مادر نیز مدخلیتی درحکم به عمدی یا غیرعمدی بودن جنایت یاد شده ندارد، از این رو اگر مجازات ضاربی که به قصد سقط، زنی را زده است، قصاص بوده باشد، باید مجازات مادری که با خوردن دارو اقدام به سقط جنین خود می کند هم، قصاص باشد، درحالی که مستفاد از روایات اهل بیت علیهم السلام آن است که هرگاه زنی اقدام به سقط کند، محکوم به پرداخت دیه خواهد شد و از آن دیه نیز سهمی نمی برد [عاملی ج 19: 242]. همة اصحاب امامیه نیز این روایات را تلقی به قبول کرده و براساس آن فتوی داده اند. حال این سؤال مطرح می گردد که چرا باید این مورد، خلاف قاعده باشد، حقیقت آن است که خلاف قاعده نیست بلکه اصولاً سقط جنین غیر از قتل انسانی است که از مادر متولد شده است.

3 از اطلاق وعموم بعضی روایات برمی آید که مجازات ضارب، دیه است نه قصاص، لازم است به پاره ای از این روایات نظری افکنیم.

الف. عن سعید بن المسیّب، قال: سألت علیّ بن الحسین(ع) عن رجل ضرب امرأة حاملاً برجله فطرحت ما فی بطنها میّتاً، فقال:

ان کان نطفه فانّ علیه عشرین دیناراً، قلت: فما حد النطفه ؟ فقال: هی الّتی (اذا) وقعت فی الرحم فاستقرّت فیه اربعین یوماً ، وان طرحته وهو علقه فانّ علیه اربعین دیناراً ، قلت: فما حدّ العلقه ؟ قال: هی التی اذا وقعت فی الرحم فاستقرّت فیه ثمانین یوماً قال: وان طرحته وهو مضغه فانّ علیه ستین دیناراً ، قلت: فما حدّ المضغه ؟ فقال: هی التی اذا وقعت فی الرحم فاستقرت فیه مائه و عشرین یوماً ، قال وان طرحته وهو نسمه مخلّقه له عظم ولحم (مرتب) مزیّل الجوارح قد نفخت فیه روح العقل فان علیه دیه کامله [عاملی ج 19: 240].

سعید بن مسیب گوید: از امام زین العابدین(ع) در رابطه با مردی سؤال نمودم که زن بارداری را با لگد زده بود و در نتیجه حمل او به صورت مرده سقط شده بود، امام(ع) فرمودند:

سقط او اگر نطفه بوده باشد، بیست دینار باید بدهد، گفتم: در چه زمانی نطفه است، فرمودند: پس از آن که چهل روز از استقرار آن در رحم بگذرد. و اما اگر علقه سقط کرده باشد بر اوست که چهل دینار بدهد. گفتم: در چه زمانی علقه است؟ فرمودند: پس از آن که 80 روز از استقرار آن در رحم بگذرد. امام(ع) فرمودند: واگر مضغه سقط کرده باشد، براوست که60 دینار بدهد، گفتم: درچه زمانی مضغه است ؟ فرمودند: پس از آن که 120 روز از استقرار آن در رحم بگذرد. امام(ع) فرمودند: و اگر جنین سقط شده موجودی باشد که گوشت و استخوان پیدا کرده و اعضا و جوارح آن متمایز شده و روح عقل در آن دمیده شده باشد بر اوست که دیه کامل بدهد.

ب. عن سلیمان بن خالد، عن ابی عبدالله(ع): ان رجلاً جاء الی النبی(ص) و قد ضرب امراه حبلی فاسقطت سقطا میتا فاتی زوج المراه الی النبی(ص) فاستعدی علیه، فقال الضارب: یا رسول الله ما اکل و لاشرب و لااستهل و لاصاح و لااستبش (استبشر) فقال النبی(ص): انک رجل سجاعه، فقضی فیه رقبه [عاملی ج 4: 243].

سلیمان بن خالد از امام صادق(ع) روایت کرده است که مردی زن حامله ای را بزد و در نتیجه بچه آن زن به صورت مرده سقط شد، وی نزد پیامبر(ص) رفت، شوهر آن زن نیز آمد و علیه او به پیامبر شکایت کرد، ضارب گفت: موجودی سقط شده که نه می توانست غذا بخورد و نه آنکه چیزی بنوشد، در هنگام سقط نیز گریه نکرد، فریاد نزد، خنده نیز نکرد.

پیامبر(ص) فرمودند: تو شاعری و مطالبی که می گویی شبیه شعر است، و حکم کرد به اینکه بنده ای (به عنوان دیه) به او بدهد.

همان طور که مشخص است هر دو حدیث یاد شده هر چند صراحت در سقط جنین عمدی ندارند ولی با اطلاقشان شامل هردو حالت عمد و غیر عمد می شوند و معصوم(ع) درمورد چنین ضاربی حکم به قصاص نکرده بلکه دیه مقرر کرده اند.

حدیث شمارة 3 و 5 و 10، ص241، جلد 19 وسائل الشیعه، نیز از حیث دلالت نظیر احادیث بالا هستند.

4 باتوجه به آنچه گفته شد و نیز با عنایت به این مطلب که آیات و روایات تصریح به قصاص ضارب در هنگام سقط جنین عمدی ندارند، حداقل نسبت به قصاص چنین فردی شک داریم، بنابراین، نوبت به عرض اندام قواعدی می رسد که درموارد شک و اشتباه جاری می گردد. در این موارد اصل احتیاط در دماء که از اصول پذیرفته شده و محکم فقه اسلامی است و نیز قاعدة

درءالحدود، مقتضی عدم قصاص هستند. در پایان پیشنهاد می شود که مادة 622 به نحو زیر مورد اصلاح واقع شود:

مادة 622 پیشنهادی: هرکس عالماً عامداً به واسطة ضرب یا اذیت وآزار زن حامله، موجب سقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه، به حبس از2 تا 5 سال محکوم خواهد شد.

– قرآن کریم.

– امام خمینی، روح الله. (1390ه . ق.). تحریر الوسیله. قم: مؤسسة مطبوعاتی اسماعیلیان.

– پاد، ابراهیم. حقوق کیفری اختصاصی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. چاپ دوم.

– جبعی العاملی، زین الدین. الروضه البهیه. بیروت: دار العالم اسلامی.

– جعفری لنگرودی، محمد جعفر. ترمینولوژی حقوق. تهران: انتشارات گنج دانش.

– زحیلی، وهبه. (1997). الفقه الاسلامی و ادلته. دمشق: دارالفکر. چاپ چهارم.

– سالدر، تی. (1367). جنین شناسی پزشکی لانگمن. مترجم: ماندانا اعرابی و فرید رئیس زاده. تهران: موسسة انتشاراتی تیمورزاده. چاپ اول.

– سلار دیلمی، ابن علی حمزه بن عبدالعزیز. المراسم العلویه. چاپ شده در مجموعة الینابیع الفقهیه.

– شریعتی، محمد تقی. تفسیر نوین. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

– صحیفة امام. (1378). تهران: مؤسسة تنظیم و نشر آثار امام خمینی.

– طوسی، ابی جعفر محمد بن الحسن. النهایه فی مجرد الفقه و الفتاوی. چاپ شده در مجموعة سلسله الینابیع الفقهیه.

– عاملی، شیخ حر. (1398). وسائل الشیعه. تهران: المکتبة الاسلامیة. چاپ پنجم.

– علامه حلّی، حسن بن یوسف. (1410). تبصره المتعلمین فی احکام الدین. قم: منشورات دارالذخائر.

– فخرالمحققین. ایضاح الفوائد فی شرح اشکالات القواعد.

– کرمی. مجموعة استفتائات راجع به قتل.

– گودرزی، فرامرز وکیانی، مهرزاد. (1380). «اصول طب قانونی و مسمومیت ها». روزنامة جمهوری اسلامی.

– محقق حلّی، ابوالقاسم نجم الدین. (1983). شرایع الاسلام. بیروت: دارالاضواء .

– مقداد سیوری، جمال الدین. کنز العرفان فی فقه القرآن. المکتبه المرتضویه لاحیاء الاثار الجعفریه.

– مکارم شیرازی، ناصر. تفسیرنمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.

– موسوی خویی، سید ابوالقاسم. (1422). مبانی تکمله المنهاج. قم: مؤسسه احیاء آثار الامام الخوئی.

– نجفی، شیخ محمد حسن. (1363). جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام. تهران: دارالکتب الاسلامیه. چاپ دوم.

___________________________________

1. استادیار گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تربیت معلم.

نکته ای در مجازات لواطفصلنامه فقه اهل بیت فارسی، شماره 33یزدی، محمدخداوند در قرآن کریم می فرماید:

و لوطا اذ قال لقومه اتاتون الفاحشة ما سبقکم بها من احد من العالمین. انکم لتاتون الرجال شهوة من دون …

الفاظ به کار رفته در قرآن پیرامون عامل باروری، مطلق است و به «مایع منی» مرد نیز به عنوان یکی از عوامل باروری اشاره شده است. این مطلب باعث گردیده تا بسیاری از برداشت‌ها به سمتی برود که منی تنها عامل با…

روزه خواری در انظار عمومیاختصاصی پایگاه حوزهتظاهر به روزه خواری
روزه داری علاوه بر ارزش و هنجار دینی، در ایران اسلامی و سایر کشورهای اسلامی، تبدیل به یک سنت اجتماعی شده است. لذا هتک حرمت این ماه مبار…

مجازات و امر به معروف و نهی از منکرمجازات هایی را که مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر ذکر کرده اند عبارت است از: الف. مرحله قلبی که به صورت تغییر در طرز برخورد ظاهر می گردد; مثل عبوس برخورد کردن; …

نگرشی فقهی بر روشهای تنظیم خانوادهمجله متین، شماره 5خلجی، حسن رضا

چکیده: در این مقاله روشهای مختلف تنظیم خانواده معرفی شده و سپس حکم فقهی هر یک با توجه به منابع فقهی قابل دسترس بیان گردیده است.
ب…

استفاده از چک برای کلاهبرداریفصلنامه الهیت و حقوق، شماره 6فخاری، امیرحسین*دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
اگر کسانی از ابزار چک به منظور کلاه برداری و چپاول اموال دیگران استفاده کرده ب…

گفته ‌اند که فطریه قوت غالب است؛ آن چیزی که در هر جایی غالبا به عنوان قوت و غذا مصرف می شود؛ ولو قوت منحصر نباشد. مثلاً در اغلب جاهای کشور ما نان گندم مصرف می شود، ولی مردم به نان گندمِ فقط اکتفا نمی …

پیامبر خدا(ص) فرمودند: حضرت موسی(ع) به خداوند عرض کرد: خداوندا! می خواهم به تو نزدیک شوم، فرمود: قرب من از آن کسی است که شب قدر بیدار باشد. گفت: خداوندا! رحمتت را می خواهم، فرمود: رحمتم از آن کسی است …

زمان کنار گذاشتن فطره و پرداخت آنچه موقع است؟ جواب: بعد از اثبات حلول ماه شوال می‌تواند آن را کنار بگذارد و اگر نماز عید فطر می‌خواند، بنابر احتیاط واجب باید پیش از نماز پرداخت کند یا کنار بگذارد و اگ…

وهابی ها که بدعت گزاری در دین را از بنیانگزار بدعت در دین یعنی معاویه به ارث برده اند. همان کسی که پیامبراعظم(ص) در باره او فرمودند: «لتَتَخِذَنَّ یا مُعاوِیه اَلبِدعَهُ سُنَّهً وَالقُبحُ حَسناً أکلُک…

بقیع، از چهارده قرن پیش تا امروز همواره زیارتگاه مسلمین و مرکز بیداری و تذکار خاطرات رجال و شخصیّت‌ های بزرگ اسلام بوده است. این قبرستان، پس از روضه مقدّسه نبویّه، یکی از منابع مهمّ تاریخ اسلام است که…

هشتم شوال هر سال یادآورحادثه ای تلخ برای جهان اسلام، به ویژه عالم تشیع است، واقعه ای که طی آن قبور اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و اصحاب پیامبر(ص) به همراه آثارپر ارزش به جای مانده ازروزگارصدر اسل…

احکام روزه ‏(استفتائات روزه بر اساس فتوای مقام معظم رهبری)سایت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ایس 731: دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه…

ای انسان، تمام اعمال و رفتار تو نه تنها در زندگی شخصی ات بلکه در طبیعت و محیط پیرامون تو نیز اثر می گذارد. دین اسلام قبل از هر چیز انسان را به پی آمدهای مثبت و منفی دنیوی کارهایش متوجه ساخته و هشدارها…

زندگی نامه حضرت شاه چراغاختصاصی پایگاه حوزهشناسنامه
نام: احمد
لقب: شاهچراغ، سید‌السادات
کنیه: ابوعبدالله
پدر: امام موسی کاظم علیه السلام
مادر: امّ احمد
تاریخ ولادت: نامشخص
تاریخ شهادت: بین…

یافته‌های یک پژوهش انجام شده در کشور بر روی زنان باردار قربانی خشونت نشان داد: شایع‌ترین محل آسیب به زنان باردار سر، صورت و شکم بوده است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، بارداری یک دوره پرمخاطره برای سوء‌استفاده فیزیکی، روانی و جنسی شناخته شده است. شیوع آسیب فیزیکی از سوی همسر در دوران بارداری از 0.9 تا 20 درصد در جهان گزارش می‌شود.

تحقیقات نشان داده است در مورد زنان، خشونت خانوادگی بسیار شدید‌تر و مهم‌تر از خشونت ایجاد شده توسط افراد غریبه است و به همین دلیل، حمایت از زنان در برابر خشونت خانوادگی از اهمیت بالایی برخوردار است.
حکم قانونی کتک زدن زن باردار

از سویی دیگر، سوءاستفاده فیزیکی، روانی و جنسی معمولا کمتر از حد واقعی گزارش می‌شود، اما خشونت و به خصوص بین افراد فامیل و همسران، به عنوان علت شایع بیماری‌زایی و مرگ و میر در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که متاسفانه بسیاری از پزشکان از بیمارانشان راجع به قربانی خشونت شدن، سوال نمی‌کنند و به راحتی نشانه‌های بالینی آن را از دست می‌دهند، لذا آموزش مداوم پزشکی در این زمینه هم در اغلب موارد نیاز است.

آنچه خشونت دوران بارداری بر سر مادر و جنین می‌آورد

خشونت فیزیکی در دوران بارداری درحالی با مکانیزم‌های مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد که مادر و جنین را تحت تاثیر قرار داده و منجر به عواقب ناگوار حاملگی و عوارض جبران‌ناپذیر در نوزاد خواهد شد. همچنین وارد شدن ضربه مستقیم به شکم زن باردار منجر به آسیب جنین، مرگ یا عواقبی مانند تولد نوزاد با وزن کم و تولد زود هنگام نوزاد خواهد شد.

همچنین خشونت به عنوان یک عامل خطر واسطه‌ای عمل کرده و منجر به ایجاد تنش روحی و عاطفی در مادر شده و در نتیجه سبب دسترسی ناکافی به خدمات مراقبت‌های بهداشتی توسط مادر و سرانجام عواقب نامطلوب مادری و نوزادی عارض خواهد شد.

پژوهشی در کشور بر روی 406 نفر از زنان زایمان کرده در یکی از بیمارستان‌های تهران که دچار پارگی کیسه آب قبل از درد‌های زایمانی، بستری‌ شدن در بیمارستان، تولد نوزاد کم‌وزن و تولد قبل از موعد بودند انجام شده است.

فراوانی خشونت فیزیکی و تهدید فیزیکی علیه زنان در دوران بارداری

یافته‌ها نشان داد: فراوانی خشونت فیزیکی و تهدید فیزیکی از سوی همسر در دوران بارداری در زنان تحت مطالعه، به ترتیب 10.7 و 23.4 درصد بود. ارقام یاد‌شده در دوران قبل از بارداری نیز به ترتیب 11.9 و 25.4 درصد به دست آمد.

خشونت قبل از بارداری، یک نشانه جدی نیازمند توجه

براساس یافته‌های مطالعه‌ی حاضر مشخص شد زنانی که در دوران بارداری مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته‌اند، بیش از زنان باردار دیگر، سابقه‌ی آسیب فیزیکی در دوران قبل از بارداری را داشتند که این خشونت به میزان 75 درصد در برابر 2.2 درصد و بسیار معنادار بوده است.


بیشترین حرکت خشونت‌آمیز چه بوده است؟

یافته‌های تحقیق بر روی زنان تحت خشونت در دوران بارداری نشان داد: بیشترین نوع آسیب، مشت زدن (9.8 درصد)، سیلی زدن (8.4 درصد) و اقدام به خفه‌ کردن (3.6 درصد) بوده است.

شایع‌ترین محل آسیب به زنان باردار تحت مطالعه در این تحقیق نیز، سر (7.1 درصد)، صورت (6.8 درصد) و شکم (6.1 درصد) بوده است.

پارگی کیسه آب قبل از تولد نوزاد و سایر عوارض خشونت علیه زنان باردار

یافته‌ها حاکی از آن است که ارتباط بین خشونت فیزیکی با عفونت کلیه، خونریزی شدید همراه با درد و تهوع و استفراغ در زنان باردار نیز معنی‌دار بوده است.

براساس نتایج به دست آمده در این پژوهش ارتباطی بین نحوه‌ی زایمان (سزارین واژینال) و خشونت فیزیکی مشاهده نشد، اما ارتباط بین خشونت فیزیکی و پارگی کیسه آب قبل از شروع درد‌های زایمانی، تولد نوزاد با وزن کم و تولد قبل از موعد معنی‌دار بود.

چرا ارزیابی علائم خشونت علیه زنان باردار توسط برخی پزشکان جدی گرفته نمی‌شود؟

حکم قانونی کتک زدن زن باردار

این پژوهش باتوجه به یافته‌هایش که نشان می‌دهد زنانی که در دوران بارداری مورد خشونت فیزیکی واقع شده بودند، بیش از زنان باردار دیگر، سابقه‌ی آسیب و تهدید فیزیکی را در زمان قبل از بارداری از سوی همسر بیان کرده‌اند، تاکید کرده است که ارزیابی خشونت به عنوان اولین قدم در قطع خشونت و جلوگیری از انتشار بیشتر آن در آینده ضروری است و توصیه کرده است که با استفاده از سوالات ساده، به غربالگری خشونت خانوادگی در کلینیک‌های مراقبت از مادران و کودکان پرداخته شود. هم‌چنین چون حاملگی به عنوان یک دوره مناسب برای ارزیابی خشونت و مقابله با آن محسوب می‌شود، مشارکت منابع جامعه، آموزش پزشکان و زنان در معرض خطر و نیز اجرای برنامه‌های حمایتی برای زنان آسیب دیده در این تحقیق توصیه شده است.


انتهای پیام

رکنا: مردی زن جوانش که باردار بود را با چکش مورد ضرب و شتم قرار داد.

به گزارش گروه ترجمه رکنا، مردی در کانادا اقدام به کتک زدن نوعروس باردار خود با چکش در فروشگاهی کرد.

به گزارش پلیس، سیلوان گادر 36 ساله به دلایل نامعلوم زن خود را که 15 هفته باردار بود مورد ضرب و شتم قرار داد.

این اقدام هولناک سیلوان توسط دوربین های مداربسته فروشگاه ضبط شده که نشان می دهد زمانی که وی زنش را کتک می زند مردی ناشناس به هواخواهی از زن باردار به سمت سیلوان حمله ور شده و به شدت او را کتک می زند که این کتک کاری باعث کور شدن سیلوان می شود.حکم قانونی کتک زدن زن باردار

در پایان بررسی های قضایی سیلوان به خاطر کتک زدن همسرش و سقط جنین به 2 سال زندان Prison محکوم و مرد هواخواه دستگیر می شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

بازیگر زن معروف از سانسورهای عجیب تلویزیون پرده برداشت +عکس

آقازاده رئیس‌جمهور سابق در «ورامین» چه می‌کند؟

بلای عجیبی که با تحریم های بانکی ایران بر سر بازیکن لیگ برتری آمد!

خودکشی شریفه بخاطر رفتن به حجله مرد افغانی + عکس

جسد مجتبی شریفی در 20 کیلومتری اندیمشک پیدا شد + عکس

باد موتور هواپیمای ایرباس پسر 12 ساله را به آسمان برد + عکس

تجاوز پسر 9 ساله بکارت دختری را گرفت !

آخرین حرف های کامران و میثم پیش از اعدام در زندان مشهد

لاله شوهر نداشت اما 2 بار حامله شد !

همخوابی نوعروس با هم دانشگاهی اش بعداز ازدواج / وقتی هانیه را در کلانتری دیدم خشکم زد!

تجاوز به خواهر ناتنی در اتاق خواب / ساغر در کلانتری چه گفت؟

2 ماه قبل از عروسی از میلاد حامله بودم / عروس 17 ساله بودم که پسر غریبه مرا به خانه اش برد !

 


حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

رکنا: جوانی مست در ایستگاه اتوبوس سربازی را مورد ضرب و شتم قرار می دهد.

رکنا: پسری سگ دوستش را به شدت مورد ضرب و شتم قرار می دهد.

رکنا: یک شترمرغ به شدت مرد جوانی را مورد ضرب و شتم قرار می دهد.

رکنا: مردموتورسوار با کلاه کاسکتش مامورپلیس را مورد ضرب و شتم قرار می دهد.

موضوعات داغ

با اشتراک در خبرنامه رکنامهمترین و جدیدترین اخبار روز را در ایمیل خود داشته باشید:

سایت اینترنتی رکنا

کلیه حقوق متعلق به

سایت اینترنتی رکنا

است

حکم قانونی کتک زدن زن باردار
حکم قانونی کتک زدن زن باردار
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *