جلوگیری از دیابت در دوران بارداری

جلوگیری از دیابت در دوران بارداری
جلوگیری از دیابت در دوران بارداری

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

دیابت بارداری (به انگلیسی Gestational diabetes mellitus) یا GDM، بیماری جدی است که در دوران بارداری به وجود می آید. به طور کلی مشخص شده است که علت دیابت بارداری به چگونگی تولید و استفاده از انسولین بدن مادر برای کنترل سطح قند خون بستگی دارد که می تواند هم برای مادر و هم جنین مضر باشد. خبر خوب این است که دیابت بارداری قابل پیشگیری است یا احتمال ابتلا به این بیماری را می توان به حداقل رساند. هیچ تضمینی وجود ندارد اما هرچه عادت های سالمی قبل و در دوران بارداری داشته باشید، خود و کودکتان سالم تر خواهید بود.

 

 

اولین گام برای پیشگیری از دیابت بارداری شناخت عوامل خطرسازی که احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهند است. اگر مشخص شد احتمال ابتلا به دیابت بارداری در شما است باید با متخصص زنان خود در مورد راهکارهایی برای حفظ سلامت خود و کودکتان مشورت کنید.

جلوگیری از دیابت در دوران بارداری

قبل از صحبت با خویشاوندان در مورد سابقه ابتلا به دیابت بارداری، دانستن تفاوت دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 کمک زیادی به شما خواهد کرد. دیابت نوع 1 بیماری خود ایمنی است در حالی که دیابت نوع 2 به سبک زندگی و رژیم غذایی مربوط می شود.

اگر یکی از خویشاوندان نزدیک شما از جمله مادر یا خواهرتان به دیابت نوع 2 مبتلا شده باشد احتمال ابتلا به این بیماری در شما نیز خواهد بود. برای اطلاع از این مسئله با اعضای خانواده خود صحبت کنید.

 

علاوه بر وراثت، عوامل خطرساز دیگری نیز وجود دارند که باید به آن ها نیز فکر کرده و با دکتر خود در مورد آن ها صحبت کنید. عوامل خطرساز ابتلا به دیابت بارداری عبارت اند از:

نژاد اسپانیایی، آفریقایی-آمریکایی، بومی آمریکایی، آسیایی-آمریکایی یا جزایر اقیانوس آرام.

داشتن اضافه وزن قبل از بارداری

بارداری در سن 25 سالگی یا بیشتر

داشتن دیابت بارداری در بارداری قبلی

اگر در بارداری قبلی جنین سنگین بوده باشد (3.5 کیلوگرم یا بیشتر) یا سقط جنین داشتید

اگر قبلا تست قند خون غیر طبیعی داشته اید مانند گلیکوزوری (مشاهده قند در ادرار)

سابقه سندرم تخمدان پلی کیستیک

 

راهکارهایی وجود دارند که به کمک آن ها حتی قبل از بارداری نیز می توانید از ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری کنید. قبل از بارداری با متخصص زنان خود مشورت کنید و از او بخواهید بره ای برای آمادگی جسمی، روحی و روانی شما برای بارداری تنظیم کند.

تقریبا 3 ماه قبل از اقدام برای بارداری تست قند خون دهید تا سطح قند خون پایه خود را ارزیابی کنید. سعی کنید قبل از بارداری اضافه وزن خود را کم کنید چرا که کاهش وزن در دوران بارداری توصیه نمی شود. پس اگر اضافه وزن دارید و نگران هستید دچار دیابت بارداری شوید، سعی کنید قبل از اقدام برای بارداری کاهش وزن را شروع کنید.

 

برای اطمینان از سلامت خود و جنین از شروع دوران بارداری و به طور مرتب به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. توصیه می شود کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند در سه ماهه دوم بارداری (بین هفته 24 تا 28 بارداری) برای معاینه به دکتر زنان مراجعه کنند.

اگر خطر ابتلا به دیابت بارداری در شما خیلی زیاد است، متخصص زنان در اولین معاینه آزمایش تشخیص دیابت را از شما می گیرد.

 

یکی از راه های پیشگیری از دیابت بارداری حفظ سطح قند خون است. فیبر به تثبیت سطح قند خون کمک می کند. در تحقیقات اخیر در زمینه رژیم غذایی زنان قبل از اقدام برای بارداری نشان داده شد خطر ابتلا به زنانی که روزانه 1 گرم فیبر مصرف می کردند تا 26% کاهش یافت. سعی کنید از مواد غذایی سرشار از فیبر در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

غذاهای سرشار از فیبر شامل غلات کامل، سبوس، میوه (به خصوص آلو) و سبزیجات می شوند.

 

پروتئین بخش مهم و اساسی رژیم غذایی سالم است و همچنین مقدار زیادی ویتامین B فراهم کرده که به جلوگیری از عوارض زایمان کمک می کند.  مطمئن شود که مقدار زیادی پروتئین از منابع کم چرب مصرف می کنید. گوشت کم چرب از جمله مرغ، منابع سرشار از پروتئین و مناسب برای زنان باردار هستند. از مصرف ماهی به عنوان منبع پروتئین پرهیز کنید چرا که سطح بالای جیوه آن می تواند برای زنان در دوران بارداری خطرناک باشد.

سبزیجاتی مانند بروکلی و اسفناج منابع گیاهی خوب پروتئین و آهن محسوب می شوند.

 

میوه برای سلامتی بسیار خوب است اما باید از آبمیوه های حاوی شکر جدا خودداری کنید. میوه ها حاوی قند طبیعی هستند که برای بدن ضرری ندارد اما یک لیوان کوچک آبمیوه ممکن است عصاره 1 عدد پرتقال بوده که شیرین کننده های مصنوعی نیز به آن اضافه شده است.

بعدی

قبلی

جلوگیری از دیابت در دوران بارداری
جلوگیری از دیابت در دوران بارداری
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *