جدیدترین داروهای ضد افسردگی

خواص دارویی و گیاهی

جدیدترین داروهای ضد افسردگی

گوگل +

یافته‌های یک تحقیق گسترده نشان می‌دهد که قرص‌های ضد افسردگی کارا و نتیجه‌بخش است. دانشمندان می‌گویند که این یافته یکی از بزرگترین مباحث دارویی را حل و فصل کرده است.

مطالعه ۵۲۲ آزمایش که در آن ۱۱۶ هزار و ۴۷۷ نفر شرکت کرده بودند دریافت که ۲۱ نوع معمول قرص‌های ضد افسردگی از دارونماها (قرص‌های ساختگی) در کاهش علایم افسردگی حاد در بزرگسالان موثر بوده است. در این مطالعه همچنین تفاوت‌های زیادی در تاثیر انواع داروها مشخص شده است.

نویسندگان این گزارش که در مجله پزشکی لنست منتشر شده، می‌گویند این نشان می‌دهد که افراد بیشتری می‌توانند از این داروها بهره ببرند.

در سال ۲۰۱۷ در انگلستان بیش از ۶۴.۷ میلیون نسخه از این داروها تجویز شده است که این دو برابر موارد تجویز (۳۱ میلیون) ۲۰۱۶ است. اما مباحثی درباره تاثیر آنها وجود داشت و برخی آزمایش‌ها نشان دهنده این بود که این داروها از پلاسیبوها (دارونما) تاثیر ندارند.

کالج سلطنتی روان‌شناسان در بریتانیا می‌گوید “بالاخره جنجال درباره قرص‌های ضد افسردگی پایان یافت”.

این مطالعه همچنین دریافته که میزان تاثیر قرص‌های ضد افسردگی نسبت به دارونماهای پلاسیبو از بیش از یک سوم تا بیش از دو برابر بوده است.

دکتر آندریا کیپرانی، پژوهشگر ارشد در دانشگاه آکسفورد به بی‌بی‌سی گفت:”این تحقیق پاسخ نهایی به یکی از مباحث طولانی درباره نتیجه‌بخش بودن قرص‌های ضد افسردگی است.”

او می‎گوید:”ما دریافتیم که معمول‌ترین قرص‌های ضد افسردگی برای افسردگی متوسط تا حاد نتیجه‌بخش است و فکر می‌کنم این خبر خوشی برای بیماران و پزشکان است.”

کریستین تالبوت، کمدین بریتانیایی می‌گوید که او اولین بار سه و نیم سال پیش بعد از این که “صحبت درمانی” را بی‌تاثیر یافت، شروع به استفاده قرص‌های افسردگی کرد.

دکتر به او گفته بود که افسردگی‌اش به خاطر کمبود میزان سروتونین است که تصور می‌شود در کنترل خلق و خو، عواطف و خواب تاثیر دارد.

کریستین می‌گوید که او در اول برای استفاده قرص‌های ضد افسردگی میلی نداشت به دلیل این که نگران بود که مبادا این داروها حواس او را “بی‌حس” و یا کند بسازد.

اما او می‌گوید زمانی که شروع به گرفتن این دارو کرد، نتیجه‌اش “به طور آنی سودمند” بود.

او می‌گوید: “آنطور نبود که احساس کنم تغییر بزرگی در من به وجود آمده ولی واقعا احساس کردم که باری از دوشم کم شده. اضطراب کمتری داشتم و احساس آرامش می‌‎کردم.”

او می‌گوید که احساس کرده که “داغ ننگی” در گرفتن این داروها در میان مردم وجود دارد.

او می‌افزاید:”نمی‌دانم چرا مردم از آن می‌ترسند و یا درباره آن احساس شرمساری می‌کنند، چرا که این دارویی مثل دیگر داروهاست، تفاوتش فقط این است که این داروها برای سلامتی روان است نه برای مشکلات فیزیکی.”

قرص‌های ضد افسردگی – با بیشترین و کمترین میزان تاثیر

موثرترین:

با کمترین میزان تاثیر:

نویسندگان این تحقیق می‌گویند یافته‌های آنها می‌تواند برای تجویز داروی درست به پزشکان کمک کند اما به این معنا نیست که داروی همه باید تغییر کند.

به این دلیل که در این مطالعه کارایی آن در افراد مختلف با سنین و یا جنسیت متفاوت و یا شدت علایم و دیگر مشخصات نه بلکه اوسط اثر داروها در نظر گرفته شده است.

دلیل آن است که این تحقیق، بر تاثیر دارو بر افراد به طور متوسط تمرکز داشت و گروه سنی آنها یا جنسیتشان، شدت علائم بیماری و عوامل دیگر را در نظر نمی‌گرفت.

محققان می‌افزایند که اطلاعات حاصل از این مطالعه، دوره زمانی هشت هفته‌ای درمان را در نظر گرفته است، به همین دلیل ممکن است این یافته‌ها برای استفاده درازمدت از قرص‌های افسردگی صدق نکند.

آنها می‌گویند این یافته به این معنا هم نیست که داروهای ضد افسردگی همیشه باید نخستین گزینه درمان باشد.

دکتر کیپرانی می‌گوید:”درمان دارویی همیشه باید در کنار گزینه‌های دیگر مثل روان‌درمانی – اگر میسر باشد – در نظر گرفته شود.”

مطالب مرتبط به افسردگی:

پروفسور کارمینه پریانته از کالج سلطنتی روانشناسان می‌گوید:”این مطالعه بالاخره جنجال قرص‌های ضد افسردگی را حل کرد و به طور واضح نشان داد که این داروها در بهتر کردن خلق و خو و کمک به افراد دارای افسردگی نتیجه‌بخش است.”

او می‌گوید:”به خصوص این مطالعه، اطلاعات منتشر نشده‌ای را بررسی کرده که در اختیار شرکت‌های دارویی است، و نشان می‌دهد که موضوع تامین بودجه‌ تحقیقات توسط این شرکت‌ها، در نتیجه تحقیقات دخیل نبوده، و کارآمدی بالینی داروها، تحت تاثیر حامیان مالی آنها نیست.”

گلیان لوئیس استاد اپیدمیولوژی روانپزشکی در دانشگاه کالج لندن می‌گوید که این تحقیق “عالی” “شواهدی قانع‌کننده” برای تاثیر قرص‌های ضد افسردگی ارایه کرده است.

جدیدترین داروهای ضد افسردگی

او می‌افزاید:”درباره داروهای ضد افسردگی غالبا تبلیغات بدی شده است اما این مطالعه نشان می‌دهد که این داروها در مهار افسردگی افراد نقش دارد.”

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع فیلم آموزشی و مقالات آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

افسردگی بیماری جدی‌ای است که در موارد با روش‌های موجود، به‌طور مؤثر درمان می‌شود. در سال‌های گذشته داروهای ضدافسردگی فراوانی تولید شده است. انواع جدیدتر داروهای ضدافسردگی در مقایسه با انواع قدیمی‌تر، بهتر تحمل می‌شوند و تداخل‌های دارویی کمتری دارند. عوارض جانبی و تداخل‌های دارویی عواملی هستند که مانع از درمان موفقیت‌آمیز بیمار می‌شوند. بعضی از عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی با مصرف مداوم آنها برطرف می‌شود، ولی برای مدیریت و کنترل سایر عوارض جانبی باید دُز مصرف دارو را کاهش دهیم یا درمان‌های دیگری را نیز اضافه کنیم.

جدیدترین داروهای ضد افسردگی

مدیریت درست عوارض جانبی و اجتناب از مصرف داروهایی که ممکن است با داروهای ضدافسردگی تداخل داشته باشند، موفقیت درمان را با استفاده از داروهای ضدافسردگی افزایش می‌دهد. همراه ما باشید، در این مقاله به بحث درمورد عوارض جانبی و تداخل‌های دارویی بالقوه‌ی انواع اصلی داروهای ضدافسردگی می‌پردازیم.

داروهای ضدافسردگی رایج‌ترین داروهایی هستند که برای درمان افسردگی تجویز می‌شود. سازوکار دقیق داروهای ضدافسردگی ناشناخته است.

مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (selective serotonin reuptake inhibitors) یا اس‌اس‌آرآی‌ها گسترده‌ترین نوع داروهای ضدافسردگی مورداستفاده هستند. آنها با افزایش سطح سروتونین (یکی از انواع هورمون های شادی) در مغز عمل می‌کنند. اس‌اس‌آرآی‌ها برخلاف MAOIs و TCAs، سطح نوراپی‌نفرین در مغز را به‌طور چشمگیری تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهند. به‌علاوه اس‌اس‌آرآی‌ها نسبت‌به TCAs عوارض جانبی خفیف‌تر و تداخل‌های دارویی و ارتباط کمتری با خودکشی دارند.

SSRI باعث سردرد و حالت تهوع، استفراغ و اسهال مرتبط با دوز مصرف می‌شود. این عوارض جانبی با ادامه‌ی درمان بهبود می‌یابد.

بی خوابی، بی‌قراری و آشفتگی که با گذشت زمان کاهش پیدا می‌کنند نیز با اس‌اس‌آرآی‌ها ارتباط داده شده‌اند. برای درمان بی خوابی می‌توان در زمان خواب از دوز پایین (۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم) ترازودون (Desyrel) استفاده کرد و برای کنترل آشفتگی نیز می‌توان دوز SSRI را کاهش داد یا از داروهای ضد اضطراب استفاده کرد.

SSRIs با اختلال عملکرد جنسی نیز ارتباط داده می‌شوند. برای درمان نشانه‌های اختلال عملکرد جنسی در مردان می‌توان از سیلدنافیل (sildenafil، یا Viagra)، یوهمبین (yohimbine، یا Pausinystalia yohimbe)، آمانتادین (amantadine، یا Symmetrel)، سیپروهپتادین (cyproheptadine) یا نئوستیگمین (neostigmine، یا Prostigmin) استفاده کرد.

درطول زمان، کاهش یا افزایش وزن با SSRI ارتباط داده شده است. ممکن است که بیمار در ابتدا دچار کاهش وزن شود، ولی به‌سرعت دوباره وزن خود را به‌دست بیاورد.

مهارکننده‌های بازجذب سروتونین/ نوراپی‌نفرین (SNRIs)، جدیدترین نوع داروهای ضدافسردگی هستند. SNRIs با افزایش سطح سروتونین و نوراپی‌نفرین فعال در مغز کار می‌کنند. عصب‌ها سروتونین و نوراپی‌نفرین را تولید می‌کنند که در بافت‌های اطراف آزاد می‌شود و در این بافت‌ها به گیرنده‌های نزدیک موجود روی سایر عصب‌ها متصل می‌شوند و از این طریق، عصب‌های دیگر را تحریک می‌کنند. سروتونین و نوراپی‌نفرین آزادشده توسط عصب‌هایی که آنها را تولید کرده‌اند، جذب شده و دوباره آزاد می‌شود. SNRIs از جذب («بازجذب») سروتونین و نوراپی‌نفرین جلوگیری می‌کنند تا سروتونین و نوراپی‌نفرین بیشتری در بافت‌های اطراف اعصاب آزاد باشد.

تداخل‌های دارویی و عوارض جانبی مرتبط با SNRIs شبیه تداخل‌های دارویی و عوارض جانبی مشاهده شده درمورد SSRIs است. SNRIs، به‌ویژه در دوزهای بالا می‌توانند موجب افزایش فشارخون شوند. می‌توان فشارخون بالای ایجادشده توسط SNRIs را با کاهش دوز مصرف SNRIs کنترل کرد.

عوارض جانبی و اثرات سوء جدی داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای شامل موارد زیر است:

اثرات جانبی جدی‌تر شامل موارد زیر است:

MAOIs اولین گروه داروهای ضدافسردگی تولیدشده بودند. ولی این داروها به‌دلیل نگرانی‌هایی درمورد تداخل آنها با بعضی مواد غذایی و تداخل‌های دارویی متعدد، جذابیت خود را ازدست دادند. MAOIs ازطریق مهارکردن آنزیمی به مونوآمین اکسیداز، سطوح نوراپی‌نفرین، سروتونین و دوپامین را افزایش می‌دهند. آنزیم مونوآمین اکسیداز، نوراپی‌نفرین، سروتونین و دوپامین را تجزیه می‌کند. وقتی مونوآمین اکسیداز مهار می‌شود، نوراپی‌نفرین، سروتونین و دوپامین تجزیه نمی‌شوند و غلظت این ۳ پیام‌رسان عصبی در مغز افزایش پیدا می‌کند.

مونوآمین اکسیداز، تیرامین (tyramine) را نیز تجزیه می‌کند. تیرامین ماده‌ای شیمیایی است که در پنیر کهنه، شراب و سایر موادغذایی مانده و کهنه وجود دارد. ازآنجاکه MAOIs مونوآمین اکسیداز را مهار می‌کنند، موجب کاهش تجزیه‌ی تیرامین موجود در موادغذایی مصرف‌شده و افزایش سطح تیرامین در بدن می‌شوند. تیرامین زیاد موجب بالا رفتن فشارخون و افزایش فشارخون ناگهانی (Hypertensive crisis که به حمله‌ی مغزی منتهی می‌شود) می‌شود.

بیمارانی که از MAOIs استفاده می‌کنند، باید به توصیه‌های تغذیه‌ای که باعث کاهش میزان تیرامین ورودی به بدن می‌شود، عمل کنند. جالب است که درصورت استفاده از سیستم ترانس‌دِرمال سلژیلین (selegiline transdermal system) (مهارکننده‌ی EMSAM و MAO) با دوز ۶ میلی‌گرم در ۲۴ ساعت، نیازی به رعایت کردن محدودیت‌های تغذیه‌ای نیست، زیرا در این دوز، EMSAM تیرامین را به میزان قابل‌توجهی مهار نمی‌کند. ولی در دوزهای بالاترِ سیستم ترانس‌درمال سلژیلین (EMSAM)، رعایت محدودیت‌های غذایی الزامی است.

نشانه‌های افزایش فشارخون ناگهانی عبارت است از:

سایر عوارض جانبی و اثرات سوء MAOIs شامل موارد زیر است:

MAOIs با چندین تداخل دارویی مهم ارتباط داده می‌شوند که موجب کاهش سودمندی آنها برای بیمارانی می‌شود که با داروهای مختلفی درمان می‌شوند. MAOIs با داروهایی تداخل دارند که فعالیت سروتونین در مغز را افزایش می‌دهند، نوراپی‌نفرین را افزایش می‌دهند، رگ‌های خونی را منقبض و تنگ می‌کنند یا مونوآمین اکسیداز را مهارمی‌کنند.

داروهایی که موجب افزایش سروتونین در مغز می‌شوند شامل موارد زیر هستند:

ترکیب MAOIs با داروهایی که موجب سروتونین می‌شود عوارض جانبی زیر را ایجاد می‌کند:

ترکیب MAOIs با نوراپی‌نفرین یا داروهایی که رگ‌های خونی را منقبض می‌کنند (اپی‌نفرین، آمفِتامین، سودوافدرین (pseudoephedrine)، افدرین (ephedrine)، فنیل پروپانول آمین و فنیل‌افرین (phenylephrine)) می‌تواند موجب افزایش فشارخون تا سطح خطرناکی شود.

آنتی‌بیوتیک لینزولید (Zyvox) و متیلن بلوی داخل وریدی (intravenous methylene blue) نباید با MAOIs ترکیب شوند، زیرا آنها نیز مونوآمین اکسیداز را مهار می‌کنند.

مصرف MAOIs باید دست‌کم ۲ هفته قبل از تجویز داروهایی که با MAOIs تداخل دارند، قطع شود. مصرف داروهایی که با MAOIs تداخل دارند، باید دست‌کم ۱ تا ۲ هفته قبل از تجویز MAOIs قطع شود. ازآنجاکه اثر فلوکستین برای چندین هفته پس از قطع مصرف آن ادامه پیدا می‌کند، مصرف MAOIs نباید تا دست‌کم پنج هفته پس از قطع مصرف فلوکستین شروع شود.

داروهای افسردگی یا همان داروهای ضدافسردگی داروهایی هستند که برای درمان افسردگی تجویز می‌شوند. انواع فراوانی از داروهای ضدافسردگی وجود دارد، ازجمله:

عوارض جانبی به داروی تجویزشده بستگی دارد. قبل از مصرف هرگونه دارویی ابتدا باید تداخل‌های دارویی، هشدارها و اقدام‌های احتیاطی و ایمنی دوران بارداری و شیردهی را بررسی کنیم.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

جدیدترین داروهای ضد افسردگی

مهارکننده های باز جذب سروتونین یه عارضه ی بد دیگه ای هم دارن ، رو سیستم اعصاب محیطی هم اثر میذارن؛ بعث میشن عصب عضلات مستعد بشه برای درد عصبی ، به خصوص توی ورزشکارایی که ورزش های انفجاری انجام میدن ، مثل دو سرعت .
این داروها عصب عضلات رو توی فشار قرار میدن.
جالب اینجاست که پزشک های محترمی که این دارو ها رو تجویز میکنن بعد از بهبودی بیمار بهش پیشنهاد ورزش کردن میدن. خیلی از این بیمارها باید تا آخر عمر این دارو ها رو مصرف کنن و همینطور به تجویز پزشک ورزش کنن.
ورزش کردن با درد عصبی یه کار به شدت رنج آوره ..
این عارضه ی دارو های ضد افسردگی رو خودم تجربه کردم
ممنون از مطلب خوبتون ، جای خالی اینجور مطالب توی وب خیلی حس میشه و شما به خوبی از پس این کار بر اومدید. امیدوارم ادامه پیدا کنه.

ما هم از توجه و همراهی شما و به اشتراک گذاشتن دیدگاه‌تون سپاسگزاریم.

روانشناسی

۶ اشتباهی که باعث تشدید افسردگی می‌شود


وقتی کسی پشت سرمان حرف می‌زند چه کنیم؟‌

۳ سؤالی که قبل از انتشار سلفی‌هایتان، باید از خود بپرسید

۹ نشانه جسمی افسردگی که احتمالا نمی‌دانستید

چطور توانایی‌هایمان را بروز بدهیم بدون اینکه ازخودراضی به‌نظر برسیم؟

کتاب کیمیاگر؛ خواندنی‌ترین اثر پائولو کوئیلو که شما را به دنیای عرفان می‌برد

چای ماچا چیست؛ ۶ خاصیت درمانی یکی از غنی‌ترین منابع آنتی اکسیدان

کتاب آقای سفیر؛ بیوگرافی محمد جواد ظریف

ایمنی نوزاد و کودک؛ معرفی وسایلی که به امنیت فرزندتان کمک می‌کند

موفقیت در کار؛ ۱۰ توصیه برای اینکه در کارتان پیشرفت کنید

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

آیا تا به حال شده که بعد از خوردن چیزی یا دست زدن به چیزی، بر روی پوست خود، احساس خارش یا التهاب داشته باشید ؟ پس، به چیزی که خورده اید یا دست زده اید، آلرژی پوستی داشته اید. در حالی که متخصص پوست کرم های آنتی بیوتیکی و داروها را برای درمان تجویز می کند، از بعضی از  داروهای خانگی ساده نیز برای مبارزه با آن در خانه می توانید استفاده کنید. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام، درباره موثرترین

رژیم اتکینز (Atkins) یک رژیم کم کربوهیدرات است که معمولا برای کاهش وزن توصیه می شود. طرفداران این رژیم ادعا می کنند که اگر به همان اندازه که پروتئین و چربی می خورید، به همان اندازه از غذاهای پرکربوهیدرات نیز دوری کنید، می توانید وزن خود را کاهش دهید. در 12 سال گذشته، بیش از 2 مطالعات نشان داده اند که رژیم های کم کربوهیدرات بدون نیاز به احتساب کالری مصرفی، برای کاهش وزن موثر هستند و می توانند منجر به بهبود های مختلفی در

محبوب ترین نژادهای همستر کدامند؟ همسترها موجوداتی دوست داشتنی و حیوانات خانگی جذابی هستند. آنها جزو پستانداران هستند، اما در گروه جوندگان طبقه بندی می شوند. واژه “جونده از کلمه فرانسوی “rodere گرفته شده که به معنی جویدن است. همسترها نیز به عنوان جانورانی جونده شناخته می شوند، زیرا همیشه باید در حال جویدن چیزی باشند تا بتوانند اندازه دندان های پیشین خود را در حد مناسب و کارآمدی حفظ کنند. آیا با نژادهای همستر آشنایی دارید؟ در این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر

آیا می دانید جریان خون نرمال چه فوایدی برای بدن دارد؟ آیا پس از ایستادن یا نشستن های طولانی مدت، در بعضی از نواحی بدن خود، احساس ناراحتی و خواب رفتگی می کنید؟ آیا انگشتان یا دستهایتان همیشه سرد یا آبی هستند؟ این حالت زمانی اتفاق می افتد که جریان خون متوقف یا کند می شود. گاهی با کاهش یافتن این جریان، دچار عوارضی می شویم که برای پیشگیری از آنها، باید جریان خون خود را تسریع ببخشیم.  در این مقاله از بخش قلب و

آیا دوست دارید که از طوطی ها در خانه خود مراقبت کنید؟ یکی از مهم ترین وظایفی که صاحبان طوطی، دارند این است که از خستگی طوطی شان پیشگیری کرده و برای شاد نگه داشتن طوطی خود تلاش کنند. قبول دارم کار سختی است و نیاز به وقت گذاشتن زیادی دارد. این مقاله از بخش حیوانات خانگی دکتر سلام را برای کشف بعضی از رازها به منظور اطمینان از اینکه پرنده شما هرگز با خستگی، افسردگی و یا عوارض جانبی ناخواسته دست و پنجه نرم نمی

جدیدترین داروهای ضد افسردگی

آیا تا به حال شده که بعد از خوردن چیزی یا دست زدن به چیزی، بر روی پوست خود، احساس خارش یا التهاب داشته باشید ؟ پس، به

رژیم اتکینز (Atkins) یک رژیم کم کربوهیدرات است که معمولا برای کاهش وزن توصیه می شود. طرفداران این رژیم ادعا می کنند که اگر به همان اندازه که

از لحاظ پزشکی مهمترین عامل ابتلای افراد به کولیت روده می تواند استرس باشد با چه راههایی می توان این عارضه را کنترل و درمان کرد کولیت روده

آیا تا به حال به فکر این افتاده اید که یکی از انواع نژاد طوطی را در منزل خود نگهداری کنید؟ همانطور که می دانید طوطی ها به

محبوب ترین نژادهای همستر کدامند؟ همسترها موجوداتی دوست داشتنی و حیوانات خانگی جذابی هستند. آنها جزو پستانداران هستند، اما در گروه جوندگان طبقه بندی می شوند. واژه “جونده

احتمالا وحشتناک ترین کلمه ای که ممکن است مادران باردار با آن روبرو شوند، سقط جنین می باشد. این وضعیت تاسف انگیز و وحشتناک

از جمله پرخطرترین و پرمسئله ترین دوران بارداری، سه ماهه سوم بارداری می باشد. اکثر زنان باردار در این دوران دچار درد و بی

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

لیمو به عنوان یک سفید کننده طبیعی عمل می کند و لکه و زخم جوش را از بین می برد و باعث روشن شدن پوست می شود. لیمو دارای خواص اسیدی است که می تواند باعث از بین بردن باکتری های پوست شده و از چرب شدن بیش از حد پوست نیز جلوگیری می کند.

خمیر دندان نه تنها باعث تمیزی دندان های شما می شود بلکه جای جوش را نیز به سرعت از بین می برد. به یاد داشته باشید از خمیر دندان سفید به جای ژل خمیر دندان استفاده کنید. به این منظور، مقداری خمیر دندان سفید را قبل از خواب بر روی پوست آسیب دیده بگذارید و صبح صورت خود را با آب بشویید.

ویتامین C به درست شدن بافت آسیب دیده کمک می کند و پوست را در برابر مضرات نورخورشید محافظت می کند. مواد غذایی مانند فلفل دلمه ای، بروکلی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، آویشن، جعفری، ریحان، گشنیز، کلم فندقی و مرکبات مانند لیمو ترش، پرتقال، توت فرنگی، کیوی و آناناس منابع غنی از ویتامین C هستند.

امگا 3 برای درمان آکنه یا جوش بسیار مفید است. آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که برای کاهش التهاب و حفظ انعطاف پذیری پوست مناسب می باشند. غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب هستند عبارتند از ماهی آزاد، شاه ماهی، ساردین، ماهی کولی، ماهی قزل آلا، ماهی تن و ماهی خال مخالی

ناخن های شما به مواد مغذی مناسبی برای بلند شدن و استحکام نیاز دارند. ویتامین C برای تولید کلاژن مورد نیاز است تا بدن  از آن برای رشد ناخن ها استفاده کند. از آنجا که بدن شما نمی تواند این ویتامین را تولید کند، از ویتامین ها یا مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند استفاده کنید تا با کمبود آن مواجه نشوید. برای جلوگیری از شکنندگی ناخن، از سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت قرمز بدون چربی وآجیل ها مصرف کنید که شامل ویتامین های مهمی برای ناخن هستند.

همانطور که می دانیم، ناخن ها از پروتئینی به کراتین ساخته شده اند. برای رشد سریع تر ناخن می توانید پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی تان بگنجانید.کمبود پروتئین منجر به بروز لکه های سفیدی بر روی ناخن ها می شود و آنها را ضعیف می کند. با خوردن گوشت گاو، تخم مرغ، گوشت بره، ماهی و مرغ  مقدار پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. سبزیجات سبز، اسفناج، دانه، آجیل و حبوبات دارای پروتئین هستند و برای گیاهخواران انتخاب خوبی است.

ورزش کگل به عنوان تمرین کف لگن شناخته می شود و شامل انقباض و استراحت مکرر عضلات کف لگنی است و گاهی اوقات به طور

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از

 

افسردگی معمولا با علائمی نظیر بی میلی، کاهش انرژی، عزت نفس پایین، فقدان تجربه لذت و شناخته می شود. حساسیت و تحریک پذیری در کنار انزوای اجتماعی به همراه دیگر علائم افسردگی، باعث تخریب روابط عاطفی و بین فردی میگردند. مشکلات ارتباطی زوجین و تعارضات زناشویی بین انها ممکن است تحت تاثیر مشکلات روانی از قبیل اضطراب و افسردگی باشد. از طرف دیگر مشکلات ج ن س ی به شدت تحت تاثیر مشکلات بین فردی و روابط زناشویی هستند. ازدواج به عنوان یکی از مهمترین و طولانی ترین روابط بین فردی، نقش مهمی در حمایت از فرد در برابر مشکلات روانی روانی نظیر اضطراب و افسردگی ایفا میکند. مطالعات متعددی نشان داده اند بهزیستی و سلامت روان افراد متاهل نسبت به افراد مجرد در سطح بسیار مطلوب تری است. چنانچه یکی از زوجین دارای اختلال روانشناختی خاصی نظیر اضطراب یا افسردگی باشد، رضایتمندی زناشویی کاهش می یابد. علاوه بر تاثیراتی که افسردگی بر روابط زناشویی دارد، بر عملکرد ج ن س ی افراد نیز، تاثیر میگذارد. کاهش میل و برانگیختگی، فقدان تجربه لذت در روابط ج ن س ی ، مشکل در رسیدن به ارگاسم یا فقدان ارگاسم از جمله عوارض و علائم افسردگی هستند. علاوه بر تاثیرات خود افسردگی، داروهایی که برای درمان افسردگی یا سایر اختلالات روانی تجویز میگردند دارای عوارض جانبی متعددی بوده و عملکرد ج ن س ی را مختل می نمایند. نتایج مطالعات نشان میدهد که بین ۲۰ تا۰۶ درصد بیماران افسرده که از درمان های دارویی استفاده میکنند، دچار مشکلات ج ن س ی هستند که عمده ترین آنها بی میلی ج ن س ی ، فقدان برانگیختگی ج ن س ی ، مشکل در رسیدن به ارگاسم و مشکل در نعوظ می باشد داروهای متعددی برای درمان افسردگی و بیماری هایی که یکی از مولفه های اصلی آنان افسردگی است (نظیر اختلالات دوقطبی) مورد استفاده قرارمیگیرند.این داروها عموما علائم افسردگی را از طریق تاثیراتی که بر گیرنده های عصبی میگذارند، بهبود میبخشند.گیرنده های عصبی نظیر سروتونین و نوراپی نفرین در سطوح معینی می توانند باعث بهبودی هیجانات و خلق و رفع علائم اختلالاتی نظیر افسردگی گردند. عمده ترین داروهایی که برای درمان افسرگی مورد استفاده قرارمیگیرند شامل: ضد افسردگی های تری سایکلیک (TCAs) که از طریق تاثیر بر گیرنده های نور اپی نفرین و سروتونین به درمان افسردگی کمک می کنند. این داروها عوارض جانبی متعددی داشته و به همین دلیل جزء انتخاب اول دارویی نیستند. جدای از عوارض متعدد فیزیکی نظیر خشکی دهان، تاری دید، افزایش خستگی و خواب آلودگی و باعث کاهش شدید میل ج ن س ی ، برانگیختگی ج ن س ی و در مواردی نیز مشکلات نعوظ می شوند. داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز (MAOIs) که یکی از داروها برای درمان افسردگی هستند و معمولا برای افرادیکه به سایر داروها پاسخ نداده اند، تجویز می شوند.این داروها نیز عوارض متعددی به همراه دارند، از جمله سردرد، افزایش ضربان قلب، سفتی گردن، تهوع و . با این حال مطالعات و پژوهش ها هنوز تاثیرات منفی این داروها را بر روی عملکرد ج ن س ی به طور دقیق نشان نداده اند. بازدارنده های باز جذب سروتونین (SSRIs)(نظیر پروزاک، زولوفت، پاکسیل، لگزاپرو، سیلکسا) که از پراستفاده ترین و جدیدترین داروهای ضد افسردگی هستند. این داروها تاثیرات جانبی زیادی بر عملکرد و فعالیت ج ن س ی میگذارند؛ کاهش میل ج ن س ی ، کاهش برانگیختگی، ناتوانی در رسیدن به ارگاسم یا تاخیر در ارگاسم از جمله عوارض این داروها می باشند. در کنار این عوارض خواب آلودگی، تهوع، سردرد، بی خوابی و از عوارض دیگر این داروها هستند و در نهایت بازدارنده های بازجذب نوراپی نفرین (SNRIs)(نظیر ولبوترین، افکسور، رمرون) نیز جزء داروهای جدید درمان افسردگی هستند. این داروها به نسبت داروهایی دیگر عوارض منفی کمتر¬ی بر عملکرد ج ن س ی دارند و عمدتا عوارضی از قبیل کاهش وزن ، بی خوابی، اضطراب، خشکی دهان ، سردرد و تهوع و را به همراه دارند.¬ مطالعات و پژوهش هایی که به بررسی تاثیرات داروهای ضد افسردگی برعملکرد ج ن س ی پرداخته اند نشان داده اند که عمده داروهای ضدافسردگی تاثیرات جانبی منفی بر فعالیت ج ن س ی زنان و مردان دارند.با این حال برخی از داروها عوارض بسیار کمتری دارند و در مقابل داروهای دیگر عوارض شدیدتر و مخرب تری به همراه دارند. برای مثال بیمارانی که داروی بوپروپین SR (ولبوترین) یا نفازودن (سرزون) مصرف میکنند در مقایسه با بیمارانی که داروهایی نظیر فلوکستین (پروزاک)، پاروکستین (پاکسیل)، سرترالین (زولوفت) یا ونلافاکسین XR (افکسور) مصرف میکنند، مشکلات ج ن س ی کمتری را تجربه میکنند. در سال ۲۰۰۴ ، انجمن روانپزشکی آمریکا ، نفازودن (سرزون) را به دلیل عوارض شدیدی که داشت از بازارهای آمریکا به کلی جمع آوری کرده و در سال ۲۰۰۵ بوپروپین (ولبوترین) را به عنوان دارویی جدید که عوارض منفی برکارکرد ج ن س ی ندارد، معرفی و جایگزین بسیاری از داروهای دیگر نمود. شیوع اختلالات ج ن س ی نظیر کاهش میل ج ن س ی ، مشکلات برانگیختیگی، بدکارکردی نعوظ و مشکل در ارگاسم در افرادیکه بوپروپین مصرف میکنند بسیار پایین تر از افرادی است که فلوکستین، سیتالوپرام و سرترالین مصرف میکنند. تاثیرات جانبی داروهای ضدافسردگی و داروهایی که برای اختلالات دیگر تجویز میگردند، هنوز به طور کامل شناخته نشده اند و در حال حاظر مطالعات همه جانبه ای در حال انجام است.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *