تپش قلب و قرص پروپرانول

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

اخبار داروسازی, اخبار علمی پزشکی, اخبار عمومی, بهداشت عمومي, داروه

داروی پروپرانولول PROPRANOLOL 

پروپرانولول به علل گوناگوني مثل كاهش فشارخون ؛ تسكين درد قلبي ؛ پيشگيري از سردردهاي ميگرني ؛ و درمان بي نظمي ضربان قلب تجويز مي شود.

همچنين براي جلوگيري از دومين حمله قلبي در افرادي كه يك بار دچار قلبي شده اند، كاربرد دارد. ممكن است در شرايط ديگري نيز پزشكتان اين دارو را برايتان تجويز كند. به همين علت آن را را يك مسدودكننده بتا مي شناسند.

با مسدودكردن اين تكانه ها، به قلب كمك مي كند تا منظم تر و مؤثرتر بزند و در نتيجه بار كاري قلب كاهش يابد.چگونگي مصرف
مقادير متفاوتي از پروپرانولول براي علل مختلف تجويز مي شود. شكل طولاني اثر پروپرانولول معمولاً روزي يك بار مصرف مي شود. مهم است كه دارو را هر روز ساعت معيني بخوريد.

معمولاً بهتر است دارو را صبح پيش از صبحانه مصرف كنيد تا فراموش نكنيد. پروپرانولول را مي توان با يا بدون غذا مصرف كرد. هر روز پيش از خوردن پروپرانولول نبضتان را بشماريد و فشارتان را اندازه بگيريد اگر كمتر از ۶۰ در دقيقه بود، يا فشار سيستولي (عدد بالايي ) كمتر از ۹۰ ميلي متر جيوه بود، پيش از خوردن داروي آن روز با پزشكتان مشورت كنيد.

هيچگاه بيشتر از مقدار تجويز شده مصرف نكنيد. از دستورات پزشكتان به دقت پيروي كنيد. اگر يك نوبت را فراموش كرديد، به مجردي كه به ياد آورديد مصرفش كنيد. البته اگر كمتر از ۸ ساعت تا نوبت بعدي مصرف دارو رسيده است ، نوبت فراموش شده را رها كرده ، به بره منظم دارويي تان بازگرديد.

اگر بيش از يك نوبت در روز پروپرانولول مصرف مي كنيد، اگر تقريباً موقع نوبت بعدي مصرف دارو رسيده است ، نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد. مقدار دارو را دو برابر نكنيد و دارو را بدون هماهنگي با پزشكتان قطع نكنيد.

با قطع مصرف پروپرانولول ممكن است در معرض خطر يك حمله قلبي باشيد. در اكثر مواردي كه پروپرانولول تجويز مي شود، بيماري را مهار مي كند و نه درمان . و اين بدين معناست كه ممكن است لازم باشد چندين سال يا تا پايان زندگي آن را مصرف كنيد.

قبل از مصرف اين دارو در موارد زير  با پزشك خود مشورت نمائيد:

· وجودهرگونه حساسيت به پروپرانولول و يا مواد ديگر از قبيل غذاها،رنگها و مواد محافظ.

· در صورت حاملگي و شيردهي.

· در صورت ابتلاء به هر نوع بيماري  بخصوص بيماريهاي قلبي عروقي ، تندي ضربان قلب ، ديابت ، بيماريهاي كبدي و كليوي ، افسردگي و پركاري تيروئيد ، آسم ، برونشيت و آمفيزم .

· قبل از مصرف هر نوع داروي جديد(چه با نسخه و چه بدون نسخه) و يا بوجود آمدن هر نوع مسئله تازه بهنگام استفاده از اين دارو پزشك معالجتان را مطلع سازيد.

· دارو را طبق دستور پزشك و در فواصل زماني منظم ميل نمائيد. در صورتيكه يك نوبت از مصرف دارو را فراموش كرديد به محض بياد آوردن ،آن را مصرف كنيد ولي اگر تقريبا زمان مصرف بعدي فرا رسيده باشد از مصرف آن خودداري كرده و مقدار مصرف بعدي را دو برابرنكنيد.

· قبل از انجام اعمال جراحي يا دندانپزشكي و تست آزمايشگاهي پزشك را از مصرف اين دارو مطلع سازيد.

· اين دارو ممكن است باعث خواب آلودگي و گيجي گردد لذا ضمن درمان از رانندگي و كار با وسايلي كه نياز به هوشياري كامل دارد خودداري نمائيد.هشدارها و عوارض جانبي
در صورت بروز هر يك از علايم نادر ولي جدي زير، مصرف آتنولول را قطع كرده ، با پزشكتان تماس بگيريد: اشكال در تنفس تنگي نفس ، يا خس خس سينه ؛ سرد شدن كف دست و پا؛ ضربان قلب زير۶۰ در دقيقه ؛ سرگيجه يا سياهي رفتن چشم در هنگام بلند شدن از حالت خوابيده با نشسته با تورم دست ها و پاها يا افزايش وزن ناگهاني (۱/۵ كيلو در ۴۸-۲۸ ساعت )؛ افسردگي ، گيجي ، يا توهم (شنيدن ، ديدن ، يا احساس چيزهايي كه وجود ندارند)؛ درد قفسه سينه ، مفاصل يا كمر؛ تب ؛ گلودرد؛ بثورات جلدي ؛ يا هرگونه كبودي كه يا خونريزي غيرعادي . نشانه هاي زير تا هنگام عادت كردن بدنتان با دارو ممكن است مشاهده شوند: خواب آلودگي ، خستگي ، مشكل در خوابيدن ، اضطراب ، يبوست يا اسهال ، كابوس ، يا كاهش توانايي جنسي ، اگر اين علايم ادامه يافتند يا مشكل ساز شدند، وضعيت را با پزشكتان در ميان بگذاريد.موارد احتياط
در صورت وجود هريك از موارد زير پيش از مصرف آتنولول ، پزشكتان را مطلع سازيد:
حساسيت به آتنولول يا ديگر داروهاي مسدودكننده بتابارداري يا شيردهي
مصرف داروهاي ديگر، به ويژه تزريقات حساسيت زدايي ، كافئين ، داروهاي آسم (آمينوفيلين ، ديفيلين ، اكستريفيلين ، تئوفيلين )، داروهاي ديابت (انسولين ، داروهاي خوراكي پايين آورنده قند)، ديگر داروهاي كاهنده فشار خون (مسدود كننده هاي كانال هاي كلسيمي ، كلونيدين ، گوانابنز)، كوكائين ، يا مهاركننده هاي مونوآمين اكسيداز (فورازوليدون ، ايزوكاربوكسازيد، فنلزين ، سلجيلين ، ترانيل سيپرومين ، پروكاربازين ).
سابقه يا ابتلا به حساسيت ، آسم ، يا آمفي زم ؛ مشكلات احتقاني قلب ؛ بيماري قند؛ پركاري تيروييد؛ افسردگي ؛ يا بيماري هاي كليوي يا كبدي .

اگر بيماري قند داريد، پروپرانولول ممكن است قند خون شما را افزايش دهد و نيز ممكن است علايم افت قند خون را مخفي كند. اگر دچار حساسيت باشيد با مصرف پروپرانولول واكنش هاي حساسيتي تان ممكن است تشديد شود.هنگام مصرف پروپرانولول توصيه مي شود:
به طور منظم به پزشكتان مراجعه كنيد تا بهبوديتان را زير نظر داشته باشيد.
در مورد ميزان فعاليت قابل قبول براساس ، وضعيت بدني تان با پزشكتان مشورت كنيد. پروپرانولول ممكن است درد قفسه سينه را كاهش دهد يا از آن جلوگيري كند و در نتيجه باعث شود تا از آن حد كه برايتان بي خطر است فعال تر باشيد. كه اين خود موجب درد قفسه سينه و علايم جدي ديگر مي شود.
وزن تان را نسبت به قد و استخوان بندي تان در يك محدوده مناسب نگه داريد. در صورت نياز براي كاهش وزن از پزشكتان كمك بگيريد.
اگر براي كاهش فشار خون پروپرانولول مصرف مي كنيد، مصرف سديم (نمك ) خود را محدود كنيد. از پزشكتان درخواست كنيد دستورات تغذيه اي در اختيارتان بگذارد يا شما را به يك متخصص تغذيه معرفي كند.
اگر سيگاري هستيد، سيگار را ترك كنيد، از پزشكتان بخواهيد شما را به يك مشاور يا گروه ترك سيگار معرف كند.
الكل ننوشيد.
از وضعيت خوابيده به نشسته يا ايستاده و يا از حالت نشسته به ايستاده آرام تغيير وضعيت دهيد تا دچار سرگيجه ، سياهي رفتن چشم يا غش نشويد.
در هواي سرد لباس گرم تر بپوشيد، چرا كه پروپرانولول ممكن است شما را به سرما حساس تر كند.
قرص هاي طولاني رهش را يكجا ببلعيد؛ آن ها را نشكنيد يا خرد نكنيد.
قرص هاي معمولي را در صورت مشكل در بلع مي توانيد خرد كرده و با نصف قاشق مربا يا پودينگ مخلوط كنيد.
محلول خوراكي را با مقداري نوشيدني يا غذاي نيمه جامد مخلوط كرده ، سپس استفاده كنيد.
براي روزهاي تعطيل مقداركافي دارو در دسترس داشته باشيد.
يك برگه شناسايي پزشكي كه نشان دهد پروپرانولول مصرف مي كنيد به همراه داشته باشيد.
پزشكان ديگر را از اينكه پروپرانولول مصرف مي كنيد مطلع سازيد؛ زيرا ممكن است بر روي برخي آزمون هاي آزمايشگاهي اثر بگذارد يا موجب بروز واكنش به دنبال تزريقات مربوط به حساسيت زدايي شود.
پروپرانولول را دور از دسترس كودكان ، و دور از گرما، نورمستقيم ، و حرارت مرطوب نگه داريد (در اين شرايط پروپرانولول فاسد مي شود).

هنگام مصرف پروپرانولول نبايد:

تا مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو رانندگي كنيد يا با وسايل خطرناك كار كنيد. اگر خواب آلودگي يا سرگيجه مشكل ساز شد، با پزشكتان مشورت كنيد.
بدون مشورت با پزشكتان دارويي مصرف كنيد؛ به ويژه داروهاي محرك و داروهاي سرفه يا سرماخوردگي كه بدون تجويز پزشك قابل تهيه هستند

مسموميت:

در صورت مصرف اتفاقي بيش از مقادير توصيه شده ، بيمار را سريعاًبه بيمارستان منتقل نمائيد.

مقدار و نحوه مصرف دارو:

مقدار مصرف هر دارو را پزشك تعيين ميكند . مقدار مصرف معمولي اين دارو به شرح زير است:

بزرگسالان:

– در آنژين صدري روزانه 8 تا 32 ميلي گرم منقسم به 2 ،3، يا 4 بار در روز.

–  درتنظيم ضربان قلب 1 تا 3 ميلي گرم 3 يا 4 بار در روز.

–  در فشار خون 1 ميليگرم 2 بار در روز كه اين مقدار ميتواند توسط پزشك تا 64 ميليگرم در روز افزايش يابد.

– در درمان پس از حمله قلبي،18 تا 24 ميليگرم در روز منقسم به دفعات.

– در پيشگيري دردهاي ميگرني2 ميليگرم 4 بار در روز كه اين مقدار ميتواند توسط

– پزشك تا 24 ميليگرم در روز افزايش يابد.

 كودكان:

–  در فشار خون 5/ ميليگرم تا 4 ميليگرم به ازاء هر كيلو گرم وزن بدن منقسم به دفعات.

عوارض جانبي دارو:

هر دارو به موازات اثر درماني مطلوب ممكن است باعث بروز عوارض ناخواسته نيز شود، اگر چه همه اين عوارض در يك فرد ديده نميشود.در صورت بروز مزاحمت هر يك از عوارض زير با پزشك مشورت نمائيد:

سرگيجه، ضعف،ضربان سريع و نظم قلب، اشكال در تنفس، كبودي ناخن ها وكف دست،تشنج.

 شرايط نگهداري دارو:

دارو را دور از نور و رطوبت در دماي زير 3 درجه سانتيگراد و در ظرف  كاملاًدر بسته نگهداري نماييد .                                                                                                                                  

دارو را دور از دسترس اطفال نگهداري نمائيد.

از مصرف داروهاي تاريخ گذشته خودداري كنيد.

بسته بندي:

 1 عدد قرص 1و 4 و 8 ميلي گرمي درقوطي پلاستيكي توسط كارخانه های داروسازي تهيه و عرضه ميگردد

راه های زیادی برای تشخیص برخی از بیماری های خاص وجود دارد که خودتان میتوانید

شبکیه چشم پس از قرار گرفتن در معرضِ نور آبی مانند گاز عمل کرده و

پروپرانولول چیست؟
‎پروپرانولول دارویی از دسته ی داروهای مسدودکننده ی گیرنده های بتا می باشد. این دارو که در درمان موارد متعدد و متنوعی کاربرد دارد، بر روی عملکرد قلب و عروق خونی اثر دارد.
‎پروپرانولول با اتصال به گیرنده های مخصوصی در سلول های قلبی و عروقی به گیرنده های بتا، با مسدود کردن آن فرمان کاهش فعالیت قلبی را به اعصاب قلب منتقل می نماید.
‎پس از دریافت این پیام عصبی، با کاهش ضربان قلب باعث منظم شدن ضربان قلب می شود، این عمل می تواند منجر به کاهش فشار خون در عروق خونی گردد و به پیشگیری از ضربان نظم قلبی کمک کند.
‎به علت اینکه قلب با عملکرد این دارو انرژی کمتری مصرف می کند، می تواند به کاهش درد های قفسه ی سینه در آنژین های صدری کمک نماید و همچنین پروپرانولول می تواند در پیشگیری از حملات قلبی به دنبال این درد های قلبی نیز موثر باشد و مرگ و میر پس از سکته های قلبی را کاهش دهد. البته امروزه داروهای جدیدتری نیز از این گروه تولید شده است ولی پروپرانولول همچنان جزء داروهای بسیار پرمصرف محسوب می شود.
‎پروپرانولول در موارد دیگر نیز می تواند گزینه ی مناسبی جهت درمان و پیشگیری بیماری باشد. از این رو این دارو برای کاهش علائم فیزیکی ناشی از استرس مانند تپش قلب و لرزش بدن تجویز گردد. مشابه این علائم در افراد مبتلا به پرکاری غده ی تیروئید نیز دیده می شود و پروپرانولول به سرعت می تواند این علائم را تسکین دهد.
‎پروپرانولول همچنین به عنوان داروی رایجی در پیشگیری از سر درد های عروقی یا میگرنی کنترل شده تجویز می گردد و می تواند گزینه ی مناسبی در افراد مبتلا به میگرن که سایر درمان ها برای آنها مناسب نمی باشد، قرار گیرد. مشاهده شده که پروپرانولول تعداد دفعات حملات میگرنی را کاهش می دهد.‎پیش از مصرف پروپرانولول‎-در صورتی که باردار یا شیرده هستید یا قصد باردار شدن دارید، پیش از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورت ابتلا به هرگونه اختلال در عملکرد کبد یا کلیه به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورت سابقه یا ابتلا به فشار خون، اختلالات عروقی، آسم یا هرگونه اختلال تنفسی، قند خون بالا(دیابت)، بیماری پوستی پسوریازیس، بیماری عضلانی و میاستنی گراویس حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورتی که سابقه ی افت ضربان قلب یا بلوک قلبی داشته اید و در صورتی که سابقه ی درد های قلبی مکرر داشته اید پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-به دلیل این که این دارو می تواند با بسیاری از داروها (خصوصا داروهایی که بر روی گیرنده های بتا اثر می گذارند) تداخل ایجاد کند، پیش از مصرف این دارو حتما لیست کلیه ی داروها و مکمل های مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا در صورت وجود تداخل، اقدامات لازم جهت تنظیم مقدار مصرف یا نوع دارو، صورت گیرد.
‎-در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر به پزشک خود اطلاع دهید.
-بیماران مبتلا به آسم یا تنگی نفس در مصرف این دارو بسیار دقت کنند چون می تواند بسیار خطرناک باشد.‎نحوه ی مصرف صحیح پروپرانولول‎-مقدار مصرف مناسب دارو را پزشک باتوجه به سن و شرایط شما تعیین می نماید. لذا از مصرف خود سرانه ی دارو یا مصرف بیش از حد تجویز شده، خودداری نمایید.
‎قرص پروپرانولول ممکن است ۲،۳ و یا ۴ نوبت در روز برای شما تجویز شود. اما نوع کپسول دارو طولانی اثر تر می باشد و معمولا یک مرتبه در روز تجویز می شود.
‎کپسول را بطور کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید و از جویدن یا بازکردن آن خودداری نمایید.
‎-قرص و کپسول های پروپرانولول با دوز های متفاوتی تولید می شود معمولا قرص های ۱۰،۲۰،۴۰ میلی گرمی رایج می باشند لذا در صورتی که از این دارو به مدت طولانی استفاده می نمایید هر بار که دارو را جدید خریداری می کنید مقدار دارویی را بر روی بسته ی دارو چک نمایید.
‎-سعی کنید دارو را در زمان مشخصی از شبانه روز و به صورت منظم مصرف نمایید تا از فراموش کردن نوبت دارو جلوگیری شود و اثرات مطلوب دارو بهتر حاصل شود.
‎-در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو، بلافاصله پس از یادآوری مصرف نمایید مگر اینکه به دوز بعدی نزدیک باشد در این صورت دوز بعدی را در زمان خودش مصرف نمایید و نوبت فراموش شده را رها کنید و از دو برابر کردن مقدار مصرف در یک نوبت بپرهیزید.‎توصیه های لازم در خصوص مصرف پروپرانولول‎-در مدت مصرف این دارو، تحت نظر پزشک خود باشید تا روند بهبودی و همچنین شرایط شما بررسی گردد.
‎-درمان با پروپرانولول ممکن است طولانی مدت باشد. لذا دارو را تا زمانی که پزشک توصیه کرده است مصرف نمایید. در صورت مصرف طولانی مدت، قطع ناگهانی این دارو می تواند عوارضی داشته باشد به همین دلیل لازم است قطع دارو زیر نظر پزشک و به تدریج انجام شود.
‎-در صورتی که قرار است تحت عمل جراحی یا درمان های دندان پزشکی قرار گیرید، درمانگر خود را در جریان مصرف این دارو (و سایر داروهای مسدود کننده ی گیرنده های بتا مانند متوپرولول، کارودیلول و..) قرار دهید، زیرا مصرف این دارو می تواند اثرات داروی بیهوشی را افزایش دهد.
‎-در صورتی که از نوشیدنی های الکلی استفاده می نمایید، حتما با پزشک خود مشورت نمایید زیرا مصرف این دارو همراه با الکل می تواند منجر به افت شدید فشار خون باشد که می تواند سلامتی شما را تهدید نماید و توصیه نمی شود.
‎-در صورتی که مبتلا به دیابت می باشید، پروپرانولول می تواند علائم افت قند خون (لرزش، تپش قلب و) را برطرف نماید و متوجه افت قند خون خود نشوید به همین دلیل توصیه می شود قند خون خود را کنترل نمایید و با پزشک خود در مورد این مسئله مشورت نمایید.
‎-در صورت خرید هر داروی جدید، داروساز خود را در جریان مصرف پروپرانولول قرار دهید. مصرف بعضی از دارو ها مانند دارو های ضد سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا و همزمان با این دارو مناسب نمی باشد.
‎-در کنار مصرف این دارو به توصیه های پزشک خود در رابطه با تغذیه، ورزش و سبک زندگی سالم توجه نمایید.‎عوارض جانبی پروپرانولول‎-احساس خستگی و خواب آلودگی از علائم رایج در زمان مصرف این دارو می باشد لذا در صورت وقوع این علائم از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز احتیاط دارد تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده، خودداری نمایید.
‎-احساس سرما و یخ کردن دست یا پا ها، تنگی نفس، اختلال در خواب و کاهش ضربان قلب ممکن است با مصرف این دارو رخ دهد در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-در تعداد کمی از مصرف کنندگان این دارو کاهش میل جنسی، اختلال در خلق و خو، سر درد و سؤهاضمه دیده شده است در صورتی که این علائم را داشتید حتما با پزشک خود صحبت نمایید.
‏‎-از آنجا که پروپرانولول علاوه بر اثر بر روی گیرنده های بتا در سلول های قلبی و عروقی، به گیرنده های مشابه در سایر نواحی بدن از جمله عروق ریه نیز می توانند متصل شود، می تواند عوارض جانبی در سایر نقاط بدن نیز ایجاد نمایند. لذا در صورتی که مشکل تنفسی دارید و یا از دارو های ضد آسم استفاده می نمایید احتمالا مصرف این دارو برای شما مناسب نباشد و علائم ریوی شما را تشدید نماید.

مشاهده و خرید داروی تقویتی مناسب برای بیماران قلبی – عروقی:کاردیوایس: حاوی امگا۳ – سیر و انواع ویتامین های مناسب برای قلب (کلیک کنید)

Reference1: www.drugs.com
Reference2: www.medscape.com

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *