تاثير قرص كلوميفن در بارداري

خواص دارویی و گیاهی


بسياري از پزشكان رشد فوليكول ( تخمك) را با سونوگرافي كنترل مي كنند. اندازه فوليكول (تخمك) مناسب بنظر پزشكان مختلف متفاوت است اما اكثر پزشكان در صورتيكه بيمار دارو مصرف نكرده يا تنها كلوميفن مصرف كرده باشد 2 تا 24 ميلي متر در نظر مي گيرند و اگر FSH به تنهائي مصرف كرده باشد 17 يا 18 ميلي متر و اگر FSH+LH استفاده كرده باشد 16 يا 17 ميلي متر را اندازه فوليكول بالغ در نظر مي گيرند. البته اين امكان دارد كه فوليكولهاي تا حد 14 تا 15 ميلي متر نيز حاوي تخمك طبيعي نيز باشند. بعلاوه فوليكولها تا زمان آزاد سازي حدود يك تا دو ميلي متر روزانه رشد مي كنند. يك خانم ممكن است در يك سيكل بيش از يك تخمك آزاد كند و وقتي به اندازه آنها به حد طبيعي رسيد در صورتيكه hCG استفاده نكرده باشند تا 24 ساعت بعد تخمكها در بدنش آزاد خواهند شد. تزريق hCG در 95% خانمها باعث آزاد سازي تخمكها در 36 ساعت بعد خواهد شد.


تخمک گذاری نظم و قرص کلومیفن 

اگر تخمک گذاری در شما نظم است یا اصلا وجود ندارد ،خصوصا اگر شما سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید کلومیفن می تواند به باروری شما کمک کند. (اگر شماسندرم تخمدان پلی کیستیک دارید و به نظر می رسد که کلومیفن در شما اثر نمی کند، ممکن است پزشکتان، متفورمین را به عنوان داروهای حساس کننده به انسولین تجویز کندتا به پاسخ دهی شما به کلومیفن کمک کند)

همچنین ممکن است شما کلومیفن ودیگر داروهای باروری را قبل از انجام تکنیک های پیشرفته کمکی باروری مثل آی وی اف مصرف کنید تا باعث تولید چندین تخمک در شما برای این روش شود.
کلومیفن همچنین در مردانی که عدم تعادل هورمونی با منشا هیپوفیز یا هیپوتالاموسی دارندوباعث شمارش وکیفیت وحرکت پایین در آنها گردیده است ،مصرف می شود.


از درمان با کلومیفن چه انتظاری می رود؟

کلومیفن معمولا به شکل قرص در یک دوره پنج روزه مصرف می شود.که به تولید هورمونهایی که باعث آزاد شدن تخمک می شوند مثل اف اس اچ
کمک می کند و تخمدانها را وادار به تولید یک یا تخمک می کند.
بعد از پایان مصرف یک دوره کلومیفن ،هیپوتالاموس ،،،قسمتی از مغز که اعمال حیاتی بدن مثل درجه حرارت را تنظیم می کند،،،هورمون ال اچ را آزاد می کند واین هورمون به تخمدانها فرمان می دهد که یک یا تخمک رسیده شده را به داخل لوله های رحمی آزاد کنند.اگر یک تخمک در مسیر خود به سمت حفره رحمی با یک اسپرم سالم برخورد کند ،شما شانس حامله شدن خواهید داشت.


طول درمان:

اگر عادت ماهیانه شما منظم است ،شما مصرف کلومیفن را در روز سوم یا چهارم پریود شروع می کنید وپنج روز به مصرف آن ادامه می دهید.

اگر عادت ماهیانه در شما نظم است ،پزشک ابتدا مطمئن خواهد شد که شما باردار نیستید و سپس با تجویزدارویی به پروورا (مدروکسی پرژسترون استات) عادت ماهیانه را در شما ایجاد خواهد کرد، سپس احتمالا پس از پنج تا دوازده روز بعد از مصرف آخرین قرص ،تخمک گذاری می کنید.پزشک به دقت شما ار تحت نظر خواهد داشت ونظارت می کندکه چگونه تخمدانها برای آزاد کردن یک تخمک آماده می شوند.
♀اغلب زنان اوقات سه تا شش دوره درمان دریافت می کنند.یک یا دو ماه دارودرمانی برای منظم شدن تخمک گذاری لازم است) اگر دوره دریافت دارو افزایش یابد شانس باردار شدن بهبود پیدا نمی کند،بنابراین اگر بعد از سه دوره، موفق نشدید،پزشک ممکن است دوز دارو را افزایش دهد یا داروی دیگری را تجویز کند.


اثرات جانبی :

داروهای باروری حیطه وسیعی از اثرات جانبی کوچک راشامل می شوندکه شامل تورم خفیف تخمدانها،درد معده،حساسیت پستانها،بی خوابی ،تهوع واستفراغ،تاری دید،سردرد،خستگی ،بی حوصلگی ،افسردگی ،بالا رفتن وزن ،ودر موارد نادر کیست های تخمدانی می باشد.

همچنین شما 1درصد احتمال بارداری دو قلویی را با این داروها دارید.(گاهی اوقات زنان سه قلو حامله می شوند)با اینکه خیلی از زن وشوهر ها این مسئله را نعمتی خدادادی تصور می کنند،در جنین های چند قلویی
خطر سقط جنین ودیگر مشکلات وجود دارد.

زنانی که کلومیفن راهمراه با دیگر داروها دریافت می کنند گاهی اوقات دچار سندرم تحریک پزیری تخمدان می شوند.
شرایطی که با زیادشدن وزن واحساس نفخ شکم مشخص میشود . بعضی بیماران کوتاهی تنفس ،گیجی ،دردلگن ،تهوع واستفراغ،دارند. سندرم تحریک پزیری تخمدان زمانی اتفاق می افتد که آنچنان پاسخ شما به داروها خوب است وتعدادزیادی تخمک آزاد کرده اید.،تخمدانهای شما به سرعت به چند برابر اندازه طبیعی بزرگ می شوندومایع به ذاخل حفره شکمی نشت می کند.به طور طبیعی این مایع خود به خود با نظارت دقیق توسط پزشک تحلیل می رود.اما در مواردی نادر این وضعیت مخاطره آمیز است وباید برای مراقبت خیلی در بیمارستان بستری شوید.

به عبارتی واضح تر ،محققان اخیرا نتایج هشت مطالعه مختلف را که بین سالهای 1989 تا 1999 انجام شده است را بررسی کرده اند ودریافته اند که داروهای باروری خطر توسعه سرطان تخمدان را افزایش نمی دهند حتی اگر برای از یک سال مصرف شوند. قبلا این موضوع باعث بحث وجدال ونگرانی شده بود.


درصد موفقیت بارداری با کلومیفن:

داروهای باروری در تحریک تخمدان بسیار موفقیت آمیزند:حدود 8درصداز زنان در اولین سه ماهه درمان تخمک گذاری می کنند. ازآنهایی که تخمک گداری می کنند،4 درصد حامله می شوند (میزان بارداری وابسته به همه فاکتورهای دخیل در حاملگی هستند، از سنتان گرفته تا سرعت وچابکی اسپرم همسرتان) اطلاعات خیلی کمی در مورد میزان تولد نوزاد زنده در دسترس است اما مطالعات کمی این میزان را بین 3 تا 6 درصد ذکر می کنند.


“لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید”

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

دانشه فرزند: اگر تخمک تولید یا آزاد نمی کنید ممکن است برای شما داروهای تحریک کننده به منظور افزایش تولید تخمک تجویز شود.

کلومیفن سیترات یا شکل متداول آن، کلوماید یا سروفن (دو تجاری) برای کمک به تخمک سازی یا ساختن تخمک های بهتر برای تان تجویز می شود. این دارو ممکن است به حفظ بارداری هم کمک کند، زیرا تخمکی تولید می کند که جسم زرد آن پروژسترون بیشتری تولید می کند. معمولا کلوماید، 5 روز مصرف می شود. برخی پزشکان می خواهند که مصرف آن را در روز سوم از چرخه ماهیانه تان آغاز کنید و برخی دیگر دوز مصرفی را از روز چهارم یا پنجم شروع می کنند. زمان بندی دقیق مصرف این دارو اهمیتی ندارد و مهم این است که آن را قبل از این که تخمدان های تان شروع به ساختن یک فولیکول غالب کند شروع کنید.

معمولا پزشک در ماه اول یک یا دو قرص می دهد و از ماه دوم اگر همچنان به طور منظم تخمک گذاری نداشتید آن را به دو یا سه قرص افزایش می دهد. کلوماید به صورت قرص ها 5 میلی گرمی به فروش می رسد، بنابراین اگر پزشک دوز بالاتری مثلا 1 یا 15 میلی گرم در روز تجویز کرد باید بیش از یکی مصرف کنید. بعد از این که مصرف آن را متوقف کردید می توانید تخمک گذاری تان را از طریق دما سنج و بسته های پیش بینی تخمک گذاری (کیت تخمک گذاری) چک کنید.

عملکرد کلوماید این گونه است که به بدن پیغام می دهد که انگار به قدر کافی استروژن تولید نمی کند وقتی هیپوتالاموس فکر می کند که سطح استروژن کم است GNRH (هورمون آزاد کننده گنادوتروپین) ترشح می کند و باعث آزاد شدن FSH ( هورمون تحریک کننده فولیکول) در خون می شود. FSH تخمدان ها را تحریک می کند که استروژن تولید کنند و به این ترتیب فولیکول شروع به رشد می کند.

هشتاد درصد زنان با مصرف کلوماید در پاسخ به این تحریک، تخمک گذاری می کنند. کلوماید برای زنانی که تخمدان های شان توانایی کارکرد طبیعی دارد، اما به کمی تنظیم نیاز دارند تاثیرگذار است. اگر هم اکنون به طور منظم یک فولیکول بالغ آزاد می کنید کلوماید می تواند در افزایش تحریک تخمدان کمک تان کند، حتی ممکن است کلوماید باعث شود بیش از یک تخمک آزاد کنید. در مورد اخیر، کلوماید معمولا با روش IUI ترکیب شده است.

پزشک احتمالا هر ماه قبل از شروع مصرف کلوماید برای تان سونوگرافی تجویز می کند تا مطمئن شود که هیچ یک از تخمدان های تان کیست ندارند. اگر دارو برای ناتوانی تخمدان در رها کردن تخمک مصرف شود، بارداری ها بر اثر کلوماید بین سه تا شش ماه نخست درمان رخ خواهد داد.

یکی از نقاط ضعف کلوماید افزایش احتمال تولد چندقلوها است. بین 5 تا 1 درصد بارداری های کلوماید دوقلو، یکی از 4 تا سه قلو و یکی از 8 مورد چهار قلو هستند. چندقلویی ناشی از تاثیر بسیار خوب کلوماید و تحریک بیش از یک فولیکول برای رشد کردن است. برخی از پزشکان بدن شما را در مدت مصرف کلوماید از طریق سونوگرافی بررسی می کنند تا مطمئن شوند تعداد زیادی تخمک تولید نمی کنید. اگر تعداد زیادی تخمک تولید کنید ممکن است دچار سندرم بیش تحریکی تخمدان شوید که احتمال می رود منجر به تولید سطح بسیار بالای استرادیول شود و لازم باشد که در بیمارستان بستری شوید.

دکتر را خبر کنید: اگر در اثر مصرف کلوماید احساس ضعف شدید به همراه افزایش وزن ناگهانی، نفخ شدید شکم یا درد شکمی دارید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

کلوماید عوارض جانبی نه چندان جدی هم دارد مانند:

احتمال دارد علائمی شبیه زنان یائسه داشته باشید که استروژن تان کاهش می یابد. از جمله گر گرفتگی، سر درد، تهوع یا تاری دید. ممکن است برخی پزشکان به شما استروژن بدهند تا علائم تخفیف یابد.

کلوماید می تواند در تولید مخاط دهانه رحمی اختلال ایجاد کند، چون با تمام گیرنده های استروژنی از جمله آن هایی که درون دهانه رحم هستند درگیر می شود، به این ترتیب آن ها در پاسخ برای افزایش میزان استروژن طبق معمول مخاط تولید نمی کنند. از آنجایی که استروژن پوشش درون رحم را می سازد، برخی از زنانی که کلوماید مصرف می کنند پوشش ضخیم نمی سازند. اگر هر یک از این عوارض جانبی را دارید شاید لازم باشد که بعد از تولید فولیکول، استروژن مصرف کنید. اگر مخاط دهانه رحم کاهش یافته است شاید بهتر باشد دهانه رحم را یکسره دور بزنیم و اسپرم ها را مستقیما به داخل رحم تخلیه کنیم.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«ناباروری»
واقع در بخش
«پیش از بارداری»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌ه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4. در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
21-218 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net


در بارداری زایمان سلامت بچه
۸ آبان ۱۳۹۶

داروی کلومیفن که به شکل قرص است به مدت ۵ روز تجویز می شود که هورمون هایی را که باعث ازاد شدن تخمک می شوند (مثل اف اس اچ) را تولید کند و تخمدان ها را وادار به تولید یک یا چند تخمک می کند.

بسياري از پزشكان رشد فوليكول ( تخمك) را با سونوگرافي كنترل مي كنند. اندازه فوليكول (تخمك) مناسب بنظر پزشكان مختلف متفاوت است اما اكثر پزشكان در صورتيكه بيمار دارو مصرف نكرده يا تنها كلوميفن مصرف كرده باشد ۲۰ تا ۲۴ ميلي متر در نظر مي گيرند و اگر FSH به تنهائي مصرف كرده باشد ۱۷ يا ۱۸ ميلي متر و اگر FSH+LH استفاده كرده باشد ۱۶ يا ۱۷ ميلي متر را اندازه فوليكول بالغ در نظر مي گيرند. البته اين امكان دارد كه فوليكولهاي تا حد ۱۴ تا ۱۵ ميلي متر نيز حاوي تخمك طبيعي نيز باشند. بعلاوه فوليكولها تا زمان آزاد سازي حدود يك تا دو ميلي متر روزانه رشد مي كنند. يك خانم ممكن است در يك سيكل بيش از يك تخمك آزاد كند و وقتي به اندازه آنها به حد طبيعي رسيد در صورتيكه hCG استفاده نكرده باشند تا ۲۴ ساعت بعد تخمكها در بدنش آزاد خواهند شد. تزريق hCG در ۹۵% خانمها باعث آزاد سازي تخمكها در ۳۶ ساعت بعد خواهد شد.

اگر تخمک گذاری در شما نظم است یا اصلا وجود ندارد ،خصوصا اگر شما سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید کلومیفن می تواند به باروری شما کمک کند. (اگر شماسندرم تخمدان پلی کیستیک دارید و به نظر می رسد که کلومیفن در شما اثر نمی کند، ممکن است پزشکتان، متفورمین را به عنوان داروهای حساس کننده به انسولین تجویز کندتا به پاسخ دهی شما به کلومیفن کمک کند)

همچنین ممکن است شما کلومیفن ودیگر داروهای باروری را قبل از انجام تکنیک های پیشرفته کمکی باروری مثل آی وی اف مصرف کنید تا باعث تولید چندین تخمک در شما برای این روش شود.
کلومیفن همچنین در مردانی که عدم تعادل هورمونی با منشا هیپوفیز یا هیپوتالاموسی دارندوباعث شمارش وکیفیت وحرکت پایین در آنها گردیده است ،مصرف می شود.

همچنین : چگونه زمان تخمک گذاری خود را محاسبه کنیم و چه علائمی دارد؟

کلومیفن معمولا به شکل قرص در یک دوره پنج روزه مصرف می شود.که به تولید هورمونهایی که باعث آزاد شدن تخمک می شوند مثل اف اس اچ
کمک می کند و تخمدانها را وادار به تولید یک یا تخمک می کند.
بعد از پایان مصرف یک دوره کلومیفن ،هیپوتالاموس ،،،قسمتی از مغز که اعمال حیاتی بدن مثل درجه حرارت را تنظیم می کند،،،هورمون ال اچ را آزاد می کند واین هورمون به تخمدانها فرمان می دهد که یک یا تخمک رسیده شده را به داخل لوله های رحمی آزاد کنند.اگر یک تخمک در مسیر خود به سمت حفره رحمی با یک اسپرم سالم برخورد کند ،شما شانس حامله شدن خواهید داشت.

اگر عادت ماهیانه شما منظم است ،شما مصرف کلومیفن را در روز سوم یا چهارم پریود شروع می کنید وپنج روز به مصرف آن ادامه می دهید.

اگر عادت ماهیانه در شما نظم است ،پزشک ابتدا مطمئن خواهد شد که شما باردار نیستید و سپس با تجویزدارویی به پروورا (مدروکسی پرژسترون استات) عادت ماهیانه را در شما ایجاد خواهد کرد، سپس احتمالا پس از پنج تا دوازده روز بعد از مصرف آخرین قرص ،تخمک گذاری می کنید.پزشک به دقت شما ار تحت نظر خواهد داشت ونظارت می کندکه چگونه تخمدانها برای آزاد کردن یک تخمک آماده می شوند.
اغلب زنان اوقات سه تا شش دوره درمان دریافت می کنند.یک یا دو ماه دارودرمانی برای منظم شدن تخمک گذاری لازم است) اگر دوره دریافت دارو افزایش یابد شانس باردار شدن بهبود پیدا نمی کند،بنابراین اگر بعد از سه دوره، موفق نشدید،پزشک ممکن است دوز دارو را افزایش دهد یا داروی دیگری را تجویز کند.

داروهای باروری حیطه وسیعی از اثرات جانبی کوچک راشامل می شوندکه شامل تورم خفیف تخمدانها،درد معده،حساسیت پستانها،بی خوابی ،تهوع واستفراغ،تاری دید،سردرد،خستگی ،بی حوصلگی ،افسردگی ،بالا رفتن وزن ،ودر موارد نادر کیست های تخمدانی می باشد.

همچنین شما ۱۰درصد احتمال بارداری دو قلویی را با این داروها دارید.(گاهی اوقات زنان سه قلو حامله می شوند)با اینکه خیلی از زن وشوهر ها این مسئله را نعمتی خدادادی تصور می کنند،در جنین های چند قلویی
خطر سقط جنین ودیگر مشکلات وجود دارد.

زنانی که کلومیفن راهمراه با دیگر داروها دریافت می کنند گاهی اوقات دچار سندرم تحریک پزیری تخمدان می شوند.
شرایطی که با زیادشدن وزن واحساس نفخ شکم مشخص میشود . بعضی بیماران کوتاهی تنفس ،گیجی ،دردلگن ،تهوع واستفراغ،دارند. سندرم تحریک پزیری تخمدان زمانی اتفاق می افتد که آنچنان پاسخ شما به داروها خوب است وتعدادزیادی تخمک آزاد کرده اید.،تخمدانهای شما به سرعت به چند برابر اندازه طبیعی بزرگ می شوندومایع به ذاخل حفره شکمی نشت می کند.به طور طبیعی این مایع خود به خود با نظارت دقیق توسط پزشک تحلیل می رود.اما در مواردی نادر این وضعیت مخاطره آمیز است وباید برای مراقبت خیلی در بیمارستان بستری شوید.

به عبارتی واضح تر ،محققان اخیرا نتایج هشت مطالعه مختلف را که بین سالهای ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ انجام شده است را بررسی کرده اند ودریافته اند که داروهای باروری خطر توسعه سرطان تخمدان را افزایش نمی دهند حتی اگر برای از یک سال مصرف شوند. قبلا این موضوع باعث بحث وجدال ونگرانی شده بود.

داروهای باروری در تحریک تخمدان بسیار موفقیت آمیزند:حدود ۸۰درصداز زنان در اولین سه ماهه درمان تخمک گذاری می کنند. ازآنهایی که تخمک گداری می کنند،۴۰ درصد حامله می شوند (میزان بارداری وابسته به همه فاکتورهای دخیل در حاملگی هستند، از سنتان گرفته تا سرعت وچابکی اسپرم همسرتان) اطلاعات خیلی کمی در مورد میزان تولد نوزاد زنده در دسترس است اما مطالعات کمی این میزان را بین ۳۰ تا ۶۰ درصد ذکر می کنند.

۲۵ مرداد ۱۳۹۷

۱۱ مرداد ۱۳۹۷

۱۴ تیر ۱۳۹۷

۶ تیر ۱۳۹۷

۲۶ خرداد ۱۳۹۷

۲۵ خرداد ۱۳۹۷

آدرس شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

*

وب سایت

مشکل بی اختیاری ادرار و درمان آن یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری تکرر

نقش كلوميفن سيترات در درمان نازايي؛با دلگرم همراه باشید تا با فواید بی نظیر این دارو آشنا شوید.

اگر زوجین در مدت یکسال قادر به باروری نباشند، نازایی گفته می شود و ۱۵ درصد از زوجین را شامل می شود. شامل می شود. نازایی در زن و مرد بستگی به چند عامل دارد. ۸ درصد نازایی با علت مردان و ۳۷ درصد علت زنان می باشد و ۳۵ درصد به هر دو، زن و مرد ارتباط دارد. ۵۰ درصد علل مشخص وجود ندارد. وقتی نازایی اتفاق می افتد مرد و زن هر دو باید بررسی شوند. اگر زن تخمک نسازد یک روش درمان استفاده از قرص کلومیفن می باشد.

اگر تخمک‌گذاری‌تان نظم است یا در کل تخمک‌گذاری ندارید، کلومیفن می‌تواند به شما کمک کند، به خصوص اگر دچار سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) باشید (اگر شما سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارید و به نظر می‌رسد این درمان برایتان مفید واقع نشده، پزشک ممکن است همچنین متفورمین یک داروی تحریک کننده ترشح انسولین است را به شما بدهد تا کمک کند که بدنتان به کلومیفن پاسخ دهد). شما همچنین ممکن است کلومیفن (و دیگر داروهای باروری) را قبل از تکنیک‌هایی مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) امتحان کنید تا چندین سلول تخم را برای پرورش داشته باشید.

کلومیفن همچنین می‌تواند به مردان با عدم تعادل هورمونی (که اغلب از مشکل در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس ناشی شده است) کمک کند. این افراد اغلب از تعداد اسپرم کم یا کیفیت اسپرم ضعیف یا اسپرم با تحرک کم رنج می‌برند. از مشکلات اسپرم و ناباروری مردان بدانید.

تحريك تخمك گذاري با كلوميفن، شايع ترين درمان به كار برده شده در ناباروري مي باشد. اين دارو، ارزان، در دسترس و نسبتا بي خطر بوده و اولين داروي انتخابي در بيماران مبتلا به نازايي نرموگنادوتروفيك همراه با كاهش خونريزي قاعدگي يا قطع قاعدگي است (WHO گروه دو) كه اساسا همراه با تخمدان هاي پلي كيستيك مي باشد. زنان مبتلا به عدم تخمك گذاري كه به كلوميفن سيترات جواب مي دهند بايد حداقل شش دوره، درمان شوند و درمان بايد به حداكثر دوازده دوره محدود شود.

لازم است كه حداقل اولين دوره درمان را با سونوگرافي كنترل نمود، چرا كه خطر حاملگي چند قلو و پاسخ متغير بيماران به مقادير متفاوت كلوميفن مطرح مي باشد. به علاوه، خطر سندرم تحريك بيش از حد تخمدان ها نبايد ناديده گرفته شود.

حاملگي هاي سه قلو و بالاتر اغلب به دنبال تحريك تخمك گذاري بروز مي كنند تا لقاح آزمايشگاهي، و چند قلويي هم براي مادر و هم نوزادان خطرات بسياري را در بر دارد. نقش درمان تجربي با كلوميفن در نازايي غير قابل توجيه قابل بحث بوده و نمي توان بر اساس يافته هايي كه در حال حاضر موجود هستند به نتيجه رسيد. چاقي، آندروژن بالا و مقاومت به انسولين از مهم ترين عوامل در بيماران مقاوم به كلوميفن مي باشند.

در صورت عدم وقوع تخمك گذاري در پاسخ به كلوميفن مي توان از ساير درمان هاي طبي يا جراحي استفاده نمود. يكي از درمان هاي طبي مناسب تزريق گنادوتروفين ها مي باشد. متفورمين ((Metformin و تروگليتازون (Troglitazone) از داروهاي حساس كننده به انسولين هستند كه امروزه در تحريك تخمك گذاري به كار مي روند و بيش از همه مورد مطالعه قرار گرفته اند.

درمان خوراكي با لتروزول(Letrozole) كه مهاركننده غير استروييدي آنزيم آروماتازاست، مي تواند درمان جايگزين موثري در بيماران مقاوم به كلوميفن باشد. شايع ترين روش درمان جراحي كه امروزه مورد استفاده قرار مي گيرد، دياترمي تخمدان ها به كمك مشاهده مستقيم حفره صفاق (لاپاراسكوپي) مي باشد كه به نظر مي رسد به اندازه درمان با گنادوتروفين ها موثر است. همچنين كاربرد اين روش جراحي موجب كاهش ميزان سقط هاي خودبه خودي در بيماران مبتلا به تخمدان هاي پلي كيستيك شده است.

———————————————————————————————————————–

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

 

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *