بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

خواص دارویی و گیاهی

بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک
بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

مزاج ها را قبلا برایتان گفتیم و شرح دادیم که توجه و شناخت مزاج ها چقدر برای سلامت جسم و روح تاثیر دارد. در میان مزاج ها بهترین مزاج گرم و تر است و پردردسرترین مزاج سرد و خشک یا همان سوداوی است. در مطالب مربوط به غذاهای مفید و مضر برای مزاج های مختلف ابتدا به تغذیه سرد مزاج های سوداوی (مزاج سرد و خشک) خواهیم پرداخت.

این افراد اندامی لاغر دارند . کم خواب بوده و بینی خشکی دارند . به شیرینی وگرمی ها نسبت به سردی ها تمایل بیشتری نشان می دهند . بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند . فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سردو خشک افرادی دقیق ، منظم ، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.علائم سرد مزاجها یعنی  افسردگی وگریه،سفیده چشم سیاه،سوزش معده،سوزش ادرار،لاغری،رنگ چهره کدر(نامساوی براق)،یبوست شدید، عصبانیت ، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان،کابوس دیدن و خواب های اجق وجق، اینها بایدغذاهای سردوخشگ (سوداوی)راازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

بحث تغذیه برای رساندن تعادل مزاج اهمیت خاصی دارد پی به این مسئله دقت بسیاری کنید.بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

سرد مزاج های سرد و خشک (سوداوی ها ) از خوردن غذاهای چرب , شور , مانده و بیات به خصوص گوشت , ماهی دودی , شیرینی جات مصنوعی , ادویه جات و به خصوص چای و نیز خوردن قرص جلوگیری , خودداری نمایند و در عوض بیشتر از مسهل های گیاهی مانند قدومه شیرازی , بارهنگ , تخم ریحان و مرو استفاده کنند .

 مصرف پنیر همراه با چای شیرین به عنوان صبحانه برای این گون افراد فوق العاده زیان اور است زیرا رسوبات خون در این نوع افراد افزایش می یابد و اکثرا دچار یبوست مزاج می شوند .

بادمجان و غذاهای نمک سود :مانند ماهی دودی ماهی شور خیار شور و ماست و پنیر , چای شیرین , ترشی جات , شیرینی جات قنادی , سرکه , چای , دوغ , برای افراد سوداوی مزاج مناسب نیست.

 در بین غذاها از نوشیدن مایعات به خصوص آب یخ و نوشابه های گاز دار و دوغ خودداری کنند .ماش پلو، گوجه سبز، سنجد، شادونه ، گشنیز، سماق، زرشک ، آب یخ ، غوره،لیموعمانی، ذرت،نارنگی سوسیس وکالباس،عدس،گوشت گاو- گوساله وگوسفندماده،قهوه وچای ونسکافه،میوه کال، ساندویچ، شرینی جات،غذاهای سرخ کرده ،ادویه تند،خیارشورو..، ترشی ولیته، کره گیاهی وخامه،غذاهای نشاسته ای مانندماکارونی ،آب یخ،سس ورب گوجه فرنگی،ساندویچ وپیتزا غذاهای کارخانه ای . خربزه- انگور- طالبی- کدوحلوائی ومسمائی- گیلاس- جگرودل وقلوه- نان پنیرخشگ وسرداست  کشک مانند پنیرسرد وخشگ است ولی کلسیم آن بییش ازپنیراست هرروزاندازه دوبندانگشت مکیده شودبعدازان سیاه دانه باآب قورت داده شود

این افراد باید از مصرف کشک و ماست نیز پرهیز کنند .

کلیه ی غذاهای گرمی بخش، مانند:گوشت گوسفند، گوشت شتر، گوشت کبوتر، گوشت گنجشک و گوشت سار. در صورت مصرف برنج، حتما از شوید و زیره ی سیاه استفاده شود. سبزیجات گرم، مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، انواع کلم، ساقه ی کرفس، عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران زیره و استفاده از بذرهای ملین، مانند:قدومه ی شیرازی، تخم شربتی و سایر ملین های ملایم از جمله ی خوراکی های مفید برای افراد سوداوی مزاج است.

استفاده از غذاهای گیاهی مانند آلو اسفناج , کدو تنبل و هویج فرنگی پخته نیز بسیار مفید است و همچنین استفاده از سالاد های فصل با مقداری جوانه گندم قبل از غذا و نیز مصرف آش جو اثرات مفیدی برای افراد دارد.تنقیه ی دم کرده جو یا روغن زیتون در اخراج سودا از مرکز تجمع ان یعنی روده ها نقش موثری خواهد داشت . اگر چنین افرادی به فکر اصلاح طبع خود نباشند شدیدا دچار افسردگی و پژمردگی روحی خواهند شد و روز به روز لاغر تر و تکیده تر می شوند و چهره شان گرفته تر می شود.

غذاهای حاوی سدیم که افرادباطبع پائیزی (سوداوی ) بایدمصرف نمایند:لوبیا ها – خربزه – طالبی – شلغم – هویج – کلم قمری – کدوحلوائی – گلابی – انگور- قیسی- زیتون رسیده – موز- آناناس – خربزه درختی(پاپایا)- انبه  .

افراد سوداوی مزاج دارای پوست خشک بوده باید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.10 الی 15 دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.چند قطره آب لیمو ترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند.آب هویج آب سیب را فراموش نکنند.حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن های مناسب مفید می باشد. بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنید.

 افراد سوداوی مزاج بهتر است پیاده روی انجام دهند.حداقل 5 الی 6 ساعت خواب نیاز دارند.خوابیدن درطی روز برای آن ها مضر است.از هوای سرد و خشک (کولر گازی)خودداری کنند.از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند.افسردگی.غم.تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می شوند.

 مداوم تماشای رایانه و زیاد تماشا کردن تلویزیون. سودا را افزایش می دهد.

یه دفعه هیچی نخوریم بمیریم حتی طالبی وخربزه نمیشه که

ما نفهمیدیم بالاخره چی کار کنیم یه جا گفته کدو حلوایی بخورید یه جا گفته نخورید

ممنون مطالب مفیدی بود

بلاخره خربزه وانگور و کدو رو بخوریم یانه؟ ودر کل ما که از گشنگی میمیریم لاغریم لاغر تر میشیم .هیچی که قابل خوردن برا ما نیست.

سلام. منم سردمزاج وسوداوی هستم امابااینکه همیشه کم میخورم بازم اضافه وزن دارم . چرا آخه؟؟؟

شاید مشکلت ارثی باشه

دوست عزیز شما غلبه مزاج داری

سلام میشه مصرف اب رو.افزایش بدیم برای درمان خشکی بدن واینکه شنیدم ماساژ بدن به پایین با روغن هم مفیده میشه بگید چه روغنی?ممنون میشم

سلام طبع من سودا هست هرکاری میکنم سودای بدنم کم نمیشه تغذیه هم رعایت میکنم اما بی فایده هست باید چیکار کنم

عزیزان منم سوداوی هستم به شرطی میشه چیزایی ک گفته نخورین رو بخوریم که خنثی کننده اش رو همراهش بخوریم یعنی مزاجش رو متعادل کنیم از سردی درش بیاریم
من الان صفرا بهم غلبه کرده و کل سیستمم به هم خورده ازین پس باید هرچی بخورم متعادلش کنم.سوداوی ها اگ میخوایید مریض نشید هرچی میخورید مزاحش رو متعادل کنید

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

از دیدگاه طب سنتی افراد دارای 4 نوع مزاج سرد،گرم،سرد و خشک و گرم و مرطوب هستند. هر یک از این افراد باید رژیم غذایی خاص خود و حتی شیوه و رفتار زندگی مخصوص به خود را در پیش بگیرند.

افراد دارای طبع سرد اغلب سفید پوست و ضعیف هستند و کمبود انرژی هستند و در هوای سرد به راحتی گرم نمی شوند بنابراین تغذیه آنها باید به صورتی باشد که طبع سرد بدن آنها را کاهش و با تقویت گرمی بدن موجب تعادل دما شود. این بخش از سلامت نمناک را به برنامه غذایی مناسب بلغمی مزاج ها یا همان افراد دارای طبع سرد و تراختصاص می دهیم.

همانطور که پیش از این هم در بخش سلامت نمناک اشاره شد بلغم همان سیستم ایمنی بدن است که مصرف برخی مواد غذایی سبب تضعیف آن می شود بنابراین بدن آدمی در مقابل انواع انگل ها و میکروب ها آسیب پذیر می شود. بنابراین افراد دارای مزاج تر و سرد باید به نوع تغذیه خود توجه کنند و غذاهایی که در زیر آورده ایم را میل کنند.

برای افراد بلغمی مزاج غذاهای با طبع گرم و خشک مناسب است به این شرط که متعادل سازی با مصلحات، رعایت گردد. مثلا گردو برای افراد بلغمی مزاج مفید است به این شرط که مصرف گردو را با پنجاه درصد با پنیر متعادل نماییم.بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

نکته : مصلح بسیاری از خوراکی ها عسل می باشد و در صورت استفاده کردن از اینگونه غذاها،بهتر است مصلح یا گرمی به همراه داشته باشد مثلاً صورت خوردن آش جو ،کمی عسل هم میل کنید.

نکته: در پاسخ به سوال یکی از شما کاربران نمناکی باید خاطرنشان کنیم که لبنیات پرچرب برای بلغمی ها خوب نیست و مواردی مثل شیر را بایستی با عسل و ماست را با انیسون میل کنند.

غذاهای با طبع سرد و تر و غذاهای سرد و خشک برای این افراد مضر هستند. طبق آنچه در بخش سلامت نمناک آورده ایم یکی از مهمترین دلایل علمی استفاده نکردن از این نوع غذاها پایین بودن PH آنها است که در بدن ایجاد اسیدوز می کنند .اسیدوز روی اعصاب مرکزی اثر مخربی می گذارد و این سیستم را به مرور فلج می کند . این غذاها نامناسب برای این افرادعبارتند از :

غذاها:

ماهی، آش رشته، اسفناج و ماست، خورشت آلو اسفناج

سبزیجات:

خیار، کدو، کاهو، اسفناج، گشنیز، قارچ

میوه ها:

هندوانه، توت فرنگی، کیوی، مرکبات، هلو

دانه ها و حبوبات:

دانه کدو تنبل، تخم خیار، تخم هندوانه، تخم کدو، تخم کاهو، تخم کاسنی، نشاسته، خرفه

لبنیات و روغن ها:

شیر، ماست، پنیر، دانه انگور، جو، کشک

ادویه جات و چاشنی ها:

سماق، غوره، لیمو عمانی

نوشیدنی ها و طعم دهنده ها:

دوغ، لیموناد، شربت آلبالو، شربت عناب، آب های با درجه حرارت کمتر از دمای بدن مانند آب سرد ، آب یخ، آب یخچال و آبسرد کن، برای طبع بلغم زیان آور است.

 

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان،غذاهای نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور،خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور
گوشت گاو و حیوانات پیر،گوشت شتر مرغ، غذاهای مانده، بیات و فریز شده
لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره
سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت(بلال)، ارزن ، جو
تمام میوه های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو(در صورت استفاده از میوه های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

(
از تمامی غذاها و نوشیدنی هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز،حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

گوشت بره،شتر،کبوتر،گنجشک و سار،مرغ محلی فربه،تخم مرغ محلی
گندم،لوبیا،سیب با پوست و دانه، گلابی،طالبی،به،بادام شیرین،خربزه،انگور،آب نارگیل،آلو شیرین
در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود .
سبزی های گرم مانند نعناع،ریحان،ترخون،مرزه،جعفری،تره،ساقه کرفس،کنگر،چغندر،شلغم،ترب،هویج فرنگی
عسل،توت،کشمش،انجیر،خرما،هل،دارچین،زنجبیل،زعفران، زیره 
استفاده از بذر های ملین مانند قدومه شیرازی،تخم ریحان،سالاد فصل با مقداری جوانه گندم
شربت زعفران، فرنی بادام،نخود،نخودآب،کنجد،ارده،عسل،شیره خرما یا انگور،پسته،گردو، فندق 
نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است و….

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات،استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون،آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست،ترک پوست،افسردگی،اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال. بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

 

برگرفته از کتاب تغذیه در طب ایرانی اسلامی

نام

ایمیل

من را از نظرات بعدی از طریق ایمیل آگاه بساز

با عضویت در خبرنامه از آخرین مطالب سایت آوای سلامتی با خبر شوید .

وب سایت آوای سلامتی،سایتی است که توسط جمعی از کارشناسان مجرب در علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران، راه اندازی شده . هدف از راه اندازی این سایت،تسهیل دسترسی شما عزیزان به اطلاعات علمی روز تغذیه و سلامتی است.

ما را دنبال کنید  

۰۹ دی ۱۳۹۷

دیدگاه‌ها برای تغذیه های مزاج سرد و گرم بر مبنای طب سنتی بسته هستند

📌 #لیست_مواد_غذایی_به_تفکیک_طبع 💥 با خوردن مواد غذایی، بدن انسان از دو منظر دچار تغییراتی میگردد. ❗️منظر اول سردی و گرمی بدن است. بعضی از مواد غذایی، گرما بخش جسم آدمی  هستند و برخی سرد کننده (سست کننده). ❗️منظر دوم تری و خشکی یعنی میزان آب بدن. بعضی از مواد غذایی رطوبت بخش هستند و باعث زیاد شدن مایعات بدن می … ادامه مطلب »

۱۰ آذر ۱۳۹۶

دیدگاه‌ها برای تغذیه های سوداوی و بلغمی بر مبنای طب سنتی بسته هستند

مصادیق تغذیه های سوداوی یعنی سرد و خشک ?شما تغذیه های سوداوی مثل روغن نباتی و مایع + چای سیاه و سبز+ ماهی پرورشی + قارچ + نخودفرنگی + قهوه و‌نستکافه + اب یخ و بستنی و نوشابه + غذای کهنه و فریزری + گوشت گاووگوساله ممنوع ممنوع مصادیق تغذیه های بلغمی یعنی سرد و تر دوغ + ماست + … ادامه مطلب »

۱۰ مرداد ۱۳۹۶

دیدگاه‌ها برای گوشت خوری برای مزاج های گرم و خشک بر مبنای طب سنتی بسته هستند
بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

افرادی که مزاج های رطوبتی دارند بهتر است #گوشت پرندگان را به صورت بریان یا کباب و دارندگان مزاج های خشک به صورت پخته مثل آبگوشت میل کنند و داخل آن #روغن_بادام و #زیتون بریزند. استاد دکتر میر غضنفری?? @drmirghazanfari ادامه مطلب »

۲۸ تیر ۱۳۹۶

دیدگاه‌ها برای خواب زیاد در افراد مزاج سرد و مضراتش بر مبنای طب سنتی بسته هستند

دارندگان مزاج سرد و تر زیاد نخوابند،با خوابیدن زیاد،#رطوبت بیشتر می‌شود. این افراد باید از غذاهای سرد و تر کمتر استفاده کنند تا خوابشان کمتر شده و راحت‌تر از #خواب بیدار شوند. دکتر میر غضنفری??? @drmirghazanfari ادامه مطلب »

۱۳ دی ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای تغذیه های مزاج سوداوی(سرد و خشک ) را با نگاهی به طب سنتی مدیریت کنیم بسته هستند

س :؛فهرست پرهیزهای تغذیه برای مزاج سوداوی یعنی بدن سرد و خشک کدام هستند:؛  ??ج :؛ غذاهای نمک سود مثل ماهی دودی + ماهی شور+ خیار شور+ نمک زیاد+پنیر شور و کارخانه ای کهنه+ گوشت گاو و گوساله+ گوشت حلال حیوانات پیر+ غذاهای مانده و بیات و بالاخص فریزری+ چای شیرین+ شیرینی جات قنادی و مصنوعی + ترشیجات کارخانه ای … ادامه مطلب »

۲۶ آبان ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای قارچ خوراکی از منظر طب سنتی چه مضراتی دارد بسته هستند

در تبلیغات امروزی برای تغذیه ها از قارچ بعنوان یک مواد غذایی ویژه یاد میشود غافل از آنکه قارچ ذاتا سرد و بسیار دیرهضم و برای مزاج بلغمی سرد و تر و سوداوی سرد و خشک‌ و روده های خشک و کیست پلی کیستیک رحمی یشدت مضراست ادامه مطلب »

۰۹ آبان ۱۳۹۴

دیدگاه‌ها برای تغذیه برای چهار مزاج (بلغمی و دموی و صفراوی و دموی )از منطر طب سنتی چیست بسته هستند

بالاخره طب سنتی برای تغذیه سالم هر مزاج دموی گرم و تر  مزاج صفراوی گرم و خشک  مزاج بلغمی سرد و تر  مزاج سوداوی سرد و خشک  چه دستورالعملی دارد ❗❗❗ ???????? الف) غذاهای مناسب طبع صفرا: غذاهای با طبع سرد و تر برای افراد صفراوی مناسب است، به شرطی که اصل متعادل سازی با مصلحات، رعایت شود. بطور مثال؛ … ادامه مطلب »


j


هر کدام از این مزاج‌ها خصوصیات مخصوص به خود را داشته و پیشنهاد می‌شود تا برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر یک سری نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند.

 

در این مطلب به رژیم غذایی مزاج سوداوی که ماهیت خاک داشته و سرد و خشک است، می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

 

معرفی مزاج سرد و خشک

مزاج سوداوی‌ها سرد و خشک و سنگین‌ترین مزاج است.

پوست این افراد خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است.

زیادی این مزاج فرد را دلتنگ، بی‌حوصله و افسرده می‌کند و اگر به تعادل نرسد اختلالات روحی ظاهر می‌شود.

غذا‌های مانده، بیات، نمک‌سود و دودی، سودا را زیاد می‌کند و خوردن یخ و مصرف غذا‌های فرآوری و سرخ شده برای این افراد مضر بوده، اما غذا‌های گرم توصیه می‌شود.

 

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون، آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست، ترک پوست، افسردگی، اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال.

 

خصوصیات جسمی و روانی مزاج‌های سوداوی

این افراد اندامی لاغر دارند. کم خواب بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی وگرمی‌ها نسبت به سردی‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند. فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سرد و خشک افرادی دقیق، منظم، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.

 

پوست افراد سوداوی خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است

 

علائم سرد مزاج‌ها یعنی افسردگی و گریه، سفیده چشم سیاه، سوزش معده، سوزش ادرار، لاغری، رنگ چهره کدر (نامساوی براق)، یبوست شدید، عصبانیت، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان، کابوس دیدن و خواب‌های اجق وجق، این‌ها باید غذا‌های سرد و خشک (سوداوی) را ازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

 

نکات قابل توجه سرد مزاج‌های خشک

این افراد دارای پوست خشک بوده وباید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.

 ۱۰-۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.

 از مایعات به همراه چند قطره لیموترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند. 

آب هویج و آب سیب را فراموش نکنند. 

حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن‌های مناسب مفید می‌باشد. 

هر ۱۳ ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب نمایند. 

ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی انجام دهند. 

 سفر‌های کوتاه به خصوص به مناطق مرطوب و معتدل توصیه می‌شود. 

 دستور تنفس طبیعی را صبح زود و بعدازظهر‌ها انجام دهند. 

 حداقل به ۵-۶ ساعت خواب نیاز دارند.

خوابیدن در طی روز برای آن‌ها مضر است.

از هوای سرد و خشک مثل هوای پاییز، محیط و فعالیت‌هایی که موجب افزایش سردی و خشکی می‌شوند خودداری کنند. 

از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند. 

افسردگی غم، تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می‌شوند. 

 استفاده مداوم از رایانه و زیاد تماشاکردن تلویزیون، سودا را افزایش می‌دهد.

 

بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

 

 پرهیز‌های غذایی مزاج سوداوی

پرهیز‌های غذایی مزاج سرد و خشک

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان، غذا‌های نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور، خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور

 

گوشت گاو و حیوانات پیر، گوشت شتر مرغ، غذا‌های مانده، بیات و فریز شده

 

لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره

 

سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت (بلال)، ارزن، جو

 

تمام میوه‌های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو (در صورت استفاده از میوه‌های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن‌ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

 

(از تمامی غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز، حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

 

 

رژیم غذایی مزاج سرد و خشک

رژیم‌های غذایی مختص مزاج‌های سوداوی

گوشت بره، شتر، کبوتر، گنجشک و سار، مرغ محلی فربه، تخم مرغ محلی

 

گندم، لوبیا، سیب با پوست و دانه، گلابی، طالبی، به، بادام شیرین، خربزه، انگور، آب نارگیل، آلو شیرین

 

در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود.

 

سبزی‌های گرم مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، ساقه کرفس، کنگر، چغندر، شلغم، ترب، هویج فرنگی

 

عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، زیره

 

استفاده از بذر‌های ملین مانند قدومه شیرازی، تخم ریحان، سالاد فصل با مقداری جوانه گندم

 

شربت زعفران، فرنی بادام، نخود، نخودآب، کنجد، ارده، عسل، شیره خرما یا انگور، پسته، گردو، فندق

 

نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است.


هر کدام از این مزاج‌ها خصوصیات مخصوص به خود را داشته و پیشنهاد می‌شود تا برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر یک سری نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند.

 

در این مطلب به رژیم غذایی مزاج سوداوی که ماهیت خاک داشته و سرد و خشک است، می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

 

معرفی مزاج سرد و خشک

مزاج سوداوی‌ها سرد و خشک و سنگین‌ترین مزاج است.

پوست این افراد خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است.

زیادی این مزاج فرد را دلتنگ، بی‌حوصله و افسرده می‌کند و اگر به تعادل نرسد اختلالات روحی ظاهر می‌شود.

غذا‌های مانده، بیات، نمک‌سود و دودی، سودا را زیاد می‌کند و خوردن یخ و مصرف غذا‌های فرآوری و سرخ شده برای این افراد مضر بوده، اما غذا‌های گرم توصیه می‌شود.

 

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون، آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست، ترک پوست، افسردگی، اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال.

 

خصوصیات جسمی و روانی مزاج‌های سوداوی

این افراد اندامی لاغر دارند. کم خواب بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی وگرمی‌ها نسبت به سردی‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند. فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سرد و خشک افرادی دقیق، منظم، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.

 

پوست افراد سوداوی خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است

 

علائم سرد مزاج‌ها یعنی افسردگی و گریه، سفیده چشم سیاه، سوزش معده، سوزش ادرار، لاغری، رنگ چهره کدر (نامساوی براق)، یبوست شدید، عصبانیت، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان، کابوس دیدن و خواب‌های اجق وجق، این‌ها باید غذا‌های سرد و خشک (سوداوی) را ازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

 

نکات قابل توجه سرد مزاج‌های خشک

این افراد دارای پوست خشک بوده وباید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.

 ۱۰-۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.

 از مایعات به همراه چند قطره لیموترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند. 

آب هویج و آب سیب را فراموش نکنند. 

حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن‌های مناسب مفید می‌باشد. 

هر ۱۳ ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب نمایند. 

ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی انجام دهند. 

 سفر‌های کوتاه به خصوص به مناطق مرطوب و معتدل توصیه می‌شود. 

 دستور تنفس طبیعی را صبح زود و بعدازظهر‌ها انجام دهند. 

 حداقل به ۵-۶ ساعت خواب نیاز دارند.

خوابیدن در طی روز برای آن‌ها مضر است.

از هوای سرد و خشک مثل هوای پاییز، محیط و فعالیت‌هایی که موجب افزایش سردی و خشکی می‌شوند خودداری کنند. 

از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند. 

افسردگی غم، تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می‌شوند. 

 استفاده مداوم از رایانه و زیاد تماشاکردن تلویزیون، سودا را افزایش می‌دهد.

 

 

 پرهیز‌های غذایی مزاج سوداوی

پرهیز‌های غذایی مزاج سرد و خشک

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان، غذا‌های نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور، خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور

 

گوشت گاو و حیوانات پیر، گوشت شتر مرغ، غذا‌های مانده، بیات و فریز شده

 

لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره

 

سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت (بلال)، ارزن، جو

 

تمام میوه‌های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو (در صورت استفاده از میوه‌های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن‌ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

 

(از تمامی غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز، حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

 

 

رژیم غذایی مزاج سرد و خشک

رژیم‌های غذایی مختص مزاج‌های سوداوی

گوشت بره، شتر، کبوتر، گنجشک و سار، مرغ محلی فربه، تخم مرغ محلی

 

گندم، لوبیا، سیب با پوست و دانه، گلابی، طالبی، به، بادام شیرین، خربزه، انگور، آب نارگیل، آلو شیرین

 

در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود.

 

سبزی‌های گرم مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، ساقه کرفس، کنگر، چغندر، شلغم، ترب، هویج فرنگی

 

عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، زیره

 

استفاده از بذر‌های ملین مانند قدومه شیرازی، تخم ریحان، سالاد فصل با مقداری جوانه گندم

 

شربت زعفران، فرنی بادام، نخود، نخودآب، کنجد، ارده، عسل، شیره خرما یا انگور، پسته، گردو، فندق

 

نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است.

آدرس خبرفوری در پیام‌رسان گپgap.im/akhbarefori

1514

على عليه السلام فرمود: رياكار را سه نشانه است: هرگاه مردم را ببيند، با نشاط و تحرّك مى شود، هرگاه تنهاست، سست و بى حال است، و دوست دارد در همه كارهايش از او تعريف كنند.

على عليه السلام فرمود: رياكار را سه نشانه است: هرگاه مردم را ببيند، با نشاط و تحرّك مى شود، هرگاه تنهاست، سست و بى حال است، و دوست دارد در همه كارهايش از او تعريف كنند.


j


هر کدام از این مزاج‌ها خصوصیات مخصوص به خود را داشته و پیشنهاد می‌شود تا برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر یک سری نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند.

 

در این مطلب به رژیم غذایی مزاج سوداوی که ماهیت خاک داشته و سرد و خشک است، می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

 

معرفی مزاج سرد و خشک

مزاج سوداوی‌ها سرد و خشک و سنگین‌ترین مزاج است.

پوست این افراد خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است.

زیادی این مزاج فرد را دلتنگ، بی‌حوصله و افسرده می‌کند و اگر به تعادل نرسد اختلالات روحی ظاهر می‌شود.

غذا‌های مانده، بیات، نمک‌سود و دودی، سودا را زیاد می‌کند و خوردن یخ و مصرف غذا‌های فرآوری و سرخ شده برای این افراد مضر بوده، اما غذا‌های گرم توصیه می‌شود.

 

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون، آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست، ترک پوست، افسردگی، اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال.

 

خصوصیات جسمی و روانی مزاج‌های سوداوی

این افراد اندامی لاغر دارند. کم خواب بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی وگرمی‌ها نسبت به سردی‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند. فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سرد و خشک افرادی دقیق، منظم، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.

 

پوست افراد سوداوی خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است

 

علائم سرد مزاج‌ها یعنی افسردگی و گریه، سفیده چشم سیاه، سوزش معده، سوزش ادرار، لاغری، رنگ چهره کدر (نامساوی براق)، یبوست شدید، عصبانیت، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان، کابوس دیدن و خواب‌های اجق وجق، این‌ها باید غذا‌های سرد و خشک (سوداوی) را ازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

 

نکات قابل توجه سرد مزاج‌های خشک

این افراد دارای پوست خشک بوده وباید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.

 ۱۰-۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.

 از مایعات به همراه چند قطره لیموترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند. 

آب هویج و آب سیب را فراموش نکنند. 

حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن‌های مناسب مفید می‌باشد. 

هر ۱۳ ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب نمایند. 

ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی انجام دهند. 

 سفر‌های کوتاه به خصوص به مناطق مرطوب و معتدل توصیه می‌شود. 

 دستور تنفس طبیعی را صبح زود و بعدازظهر‌ها انجام دهند. 

 حداقل به ۵-۶ ساعت خواب نیاز دارند.

خوابیدن در طی روز برای آن‌ها مضر است.

از هوای سرد و خشک مثل هوای پاییز، محیط و فعالیت‌هایی که موجب افزایش سردی و خشکی می‌شوند خودداری کنند. 

از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند. 

افسردگی غم، تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می‌شوند. 

 استفاده مداوم از رایانه و زیاد تماشاکردن تلویزیون، سودا را افزایش می‌دهد.

 

بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

 

 پرهیز‌های غذایی مزاج سوداوی

پرهیز‌های غذایی مزاج سرد و خشک

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان، غذا‌های نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور، خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور

 

گوشت گاو و حیوانات پیر، گوشت شتر مرغ، غذا‌های مانده، بیات و فریز شده

 

لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره

 

سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت (بلال)، ارزن، جو

 

تمام میوه‌های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو (در صورت استفاده از میوه‌های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن‌ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

 

(از تمامی غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز، حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

 

 

رژیم غذایی مزاج سرد و خشک

رژیم‌های غذایی مختص مزاج‌های سوداوی

گوشت بره، شتر، کبوتر، گنجشک و سار، مرغ محلی فربه، تخم مرغ محلی

 

گندم، لوبیا، سیب با پوست و دانه، گلابی، طالبی، به، بادام شیرین، خربزه، انگور، آب نارگیل، آلو شیرین

 

در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود.

 

سبزی‌های گرم مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، ساقه کرفس، کنگر، چغندر، شلغم، ترب، هویج فرنگی

 

عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، زیره

 

استفاده از بذر‌های ملین مانند قدومه شیرازی، تخم ریحان، سالاد فصل با مقداری جوانه گندم

 

شربت زعفران، فرنی بادام، نخود، نخودآب، کنجد، ارده، عسل، شیره خرما یا انگور، پسته، گردو، فندق

 

نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است.


هر کدام از این مزاج‌ها خصوصیات مخصوص به خود را داشته و پیشنهاد می‌شود تا برای داشتن زندگی بهتر و سالم‌تر یک سری نکات تغذیه‌ای را رعایت کنند.

 

در این مطلب به رژیم غذایی مزاج سوداوی که ماهیت خاک داشته و سرد و خشک است، می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

 

معرفی مزاج سرد و خشک

مزاج سوداوی‌ها سرد و خشک و سنگین‌ترین مزاج است.

پوست این افراد خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است.

زیادی این مزاج فرد را دلتنگ، بی‌حوصله و افسرده می‌کند و اگر به تعادل نرسد اختلالات روحی ظاهر می‌شود.

غذا‌های مانده، بیات، نمک‌سود و دودی، سودا را زیاد می‌کند و خوردن یخ و مصرف غذا‌های فرآوری و سرخ شده برای این افراد مضر بوده، اما غذا‌های گرم توصیه می‌شود.

 

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات، استعداد بیشتری برای بروز علائم و بیماری‌های ذیل دارند:

بی خوابی، لخته شدن خون، آترواسکلروز، نفخ روده و معده، درد معده، خشکی پوست، ترک پوست، افسردگی، اسکیزوفرنی، پسوریازیس و بزرگی طحال.

 

خصوصیات جسمی و روانی مزاج‌های سوداوی

این افراد اندامی لاغر دارند. کم خواب بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی وگرمی‌ها نسبت به سردی‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند. فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سرد و خشک افرادی دقیق، منظم، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.

 

پوست افراد سوداوی خشک و تیره و مزه دهانشان شور یا ترش است

 

علائم سرد مزاج‌ها یعنی افسردگی و گریه، سفیده چشم سیاه، سوزش معده، سوزش ادرار، لاغری، رنگ چهره کدر (نامساوی براق)، یبوست شدید، عصبانیت، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان، کابوس دیدن و خواب‌های اجق وجق، این‌ها باید غذا‌های سرد و خشک (سوداوی) را ازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

 

نکات قابل توجه سرد مزاج‌های خشک

این افراد دارای پوست خشک بوده وباید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.

 ۱۰-۱۵ دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.

 از مایعات به همراه چند قطره لیموترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند. 

آب هویج و آب سیب را فراموش نکنند. 

حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن‌های مناسب مفید می‌باشد. 

هر ۱۳ ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب نمایند. 

ورزش‌های سبک مانند پیاده‌روی انجام دهند. 

 سفر‌های کوتاه به خصوص به مناطق مرطوب و معتدل توصیه می‌شود. 

 دستور تنفس طبیعی را صبح زود و بعدازظهر‌ها انجام دهند. 

 حداقل به ۵-۶ ساعت خواب نیاز دارند.

خوابیدن در طی روز برای آن‌ها مضر است.

از هوای سرد و خشک مثل هوای پاییز، محیط و فعالیت‌هایی که موجب افزایش سردی و خشکی می‌شوند خودداری کنند. 

از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند. 

افسردگی غم، تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می‌شوند. 

 استفاده مداوم از رایانه و زیاد تماشاکردن تلویزیون، سودا را افزایش می‌دهد.

 

 

 پرهیز‌های غذایی مزاج سوداوی

پرهیز‌های غذایی مزاج سرد و خشک

مصرف بیش از حد و بدون مصلح بادمجان، غذا‌های نمک سود مثل ماهی دودی ماهی شور، خیار شور، نمک زیاد، پنیر شور

 

گوشت گاو و حیوانات پیر، گوشت شتر مرغ، غذا‌های مانده، بیات و فریز شده

 

لبنیات، کلم، گل کلم، کاهو، ماهی، برنج سفید، عدس، ترشی ها، سرکه، تمبر هندی، غوره و آبغوره

 

سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، قارچ، لوبیا سبز، نخود فرنگی، ذرت (بلال)، ارزن، جو

 

تمام میوه‌های ترش مانند انواع آلو ترش، انار ترش، پرتقال، تمشک، گریپ فروت، لیمو (در صورت استفاده از میوه‌های دارای مزاج سرد، پس از خوردن آن‌ها میتوان از یک تا دو قاشق غذاخوری عسل استفاده نمود.

 

(از تمامی غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که دارای مزاج سرد به ویژه سرد و خشک هستند پرهیز و در صورت ضرورت و نیاز، حتماً با مصلحت آن و به مقدار خیلی کم استفاده کنند.)

 

 

رژیم غذایی مزاج سرد و خشک

رژیم‌های غذایی مختص مزاج‌های سوداوی

گوشت بره، شتر، کبوتر، گنجشک و سار، مرغ محلی فربه، تخم مرغ محلی

 

گندم، لوبیا، سیب با پوست و دانه، گلابی، طالبی، به، بادام شیرین، خربزه، انگور، آب نارگیل، آلو شیرین

 

در صورت مصرف برنج حتماً از شوید، زیره سیاه و زعفران استفاده شود.

 

سبزی‌های گرم مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، ساقه کرفس، کنگر، چغندر، شلغم، ترب، هویج فرنگی

 

عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران، زیره

 

استفاده از بذر‌های ملین مانند قدومه شیرازی، تخم ریحان، سالاد فصل با مقداری جوانه گندم

 

شربت زعفران، فرنی بادام، نخود، نخودآب، کنجد، ارده، عسل، شیره خرما یا انگور، پسته، گردو، فندق

 

نان سنگک کنجدی با کره محلی گاوی و مربای بالنگی که در تهیه آن از عسل استفاده شده است.

آدرس خبرفوری در پیام‌رسان گپgap.im/akhbarefori

1514

مزاج ها را قبلا برایتان گفتیم و شرح دادیم که توجه و شناخت مزاج ها چقدر برای سلامت جسم و روح تاثیر دارد. در میان مزاج ها بهترین مزاج گرم و تر است و پردردسرترین مزاج سرد و خشک یا همان سوداوی است. در مطالب مربوط به غذاهای مفید و مضر برای مزاج های مختلف ابتدا به تغذیه سرد مزاج های سوداوی (مزاج سرد و خشک) خواهیم پرداخت.

این افراد اندامی لاغر دارند . کم خواب بوده و بینی خشکی دارند . به شیرینی وگرمی ها نسبت به سردی ها تمایل بیشتری نشان می دهند . بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت ترند . فصل پاییز برای ایشان فصل نا مطلوبی است.

افراد دارای مزاج سردو خشک افرادی دقیق ، منظم ، دوراندیش و محاسبه گر هستند و بسیار از فلاسفه و دانشمندان در این دسته مزاجی قرار دارند.علائم سرد مزاجها یعنی  افسردگی وگریه،سفیده چشم سیاه،سوزش معده،سوزش ادرار،لاغری،رنگ چهره کدر(نامساوی براق)،یبوست شدید، عصبانیت ، وسواس، توهم، پژمردگی، ادرارتیره مدفوع تیره، بوی بددهان،کابوس دیدن و خواب های اجق وجق، اینها بایدغذاهای سردوخشگ (سوداوی)راازبرنامه غذائی خود حذف یا کم نمایند.

بحث تغذیه برای رساندن تعادل مزاج اهمیت خاصی دارد پی به این مسئله دقت بسیاری کنید.بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

سرد مزاج های سرد و خشک (سوداوی ها ) از خوردن غذاهای چرب , شور , مانده و بیات به خصوص گوشت , ماهی دودی , شیرینی جات مصنوعی , ادویه جات و به خصوص چای و نیز خوردن قرص جلوگیری , خودداری نمایند و در عوض بیشتر از مسهل های گیاهی مانند قدومه شیرازی , بارهنگ , تخم ریحان و مرو استفاده کنند .

 مصرف پنیر همراه با چای شیرین به عنوان صبحانه برای این گون افراد فوق العاده زیان اور است زیرا رسوبات خون در این نوع افراد افزایش می یابد و اکثرا دچار یبوست مزاج می شوند .

بادمجان و غذاهای نمک سود :مانند ماهی دودی ماهی شور خیار شور و ماست و پنیر , چای شیرین , ترشی جات , شیرینی جات قنادی , سرکه , چای , دوغ , برای افراد سوداوی مزاج مناسب نیست.

 در بین غذاها از نوشیدن مایعات به خصوص آب یخ و نوشابه های گاز دار و دوغ خودداری کنند .ماش پلو، گوجه سبز، سنجد، شادونه ، گشنیز، سماق، زرشک ، آب یخ ، غوره،لیموعمانی، ذرت،نارنگی سوسیس وکالباس،عدس،گوشت گاو- گوساله وگوسفندماده،قهوه وچای ونسکافه،میوه کال، ساندویچ، شرینی جات،غذاهای سرخ کرده ،ادویه تند،خیارشورو..، ترشی ولیته، کره گیاهی وخامه،غذاهای نشاسته ای مانندماکارونی ،آب یخ،سس ورب گوجه فرنگی،ساندویچ وپیتزا غذاهای کارخانه ای . خربزه- انگور- طالبی- کدوحلوائی ومسمائی- گیلاس- جگرودل وقلوه- نان پنیرخشگ وسرداست  کشک مانند پنیرسرد وخشگ است ولی کلسیم آن بییش ازپنیراست هرروزاندازه دوبندانگشت مکیده شودبعدازان سیاه دانه باآب قورت داده شود

این افراد باید از مصرف کشک و ماست نیز پرهیز کنند .

کلیه ی غذاهای گرمی بخش، مانند:گوشت گوسفند، گوشت شتر، گوشت کبوتر، گوشت گنجشک و گوشت سار. در صورت مصرف برنج، حتما از شوید و زیره ی سیاه استفاده شود. سبزیجات گرم، مانند نعناع، ریحان، ترخون، مرزه، جعفری، تره، انواع کلم، ساقه ی کرفس، عسل، توت، کشمش، انجیر، خرما، هل، دارچین، زنجبیل، زعفران زیره و استفاده از بذرهای ملین، مانند:قدومه ی شیرازی، تخم شربتی و سایر ملین های ملایم از جمله ی خوراکی های مفید برای افراد سوداوی مزاج است.

استفاده از غذاهای گیاهی مانند آلو اسفناج , کدو تنبل و هویج فرنگی پخته نیز بسیار مفید است و همچنین استفاده از سالاد های فصل با مقداری جوانه گندم قبل از غذا و نیز مصرف آش جو اثرات مفیدی برای افراد دارد.تنقیه ی دم کرده جو یا روغن زیتون در اخراج سودا از مرکز تجمع ان یعنی روده ها نقش موثری خواهد داشت . اگر چنین افرادی به فکر اصلاح طبع خود نباشند شدیدا دچار افسردگی و پژمردگی روحی خواهند شد و روز به روز لاغر تر و تکیده تر می شوند و چهره شان گرفته تر می شود.

غذاهای حاوی سدیم که افرادباطبع پائیزی (سوداوی ) بایدمصرف نمایند:لوبیا ها – خربزه – طالبی – شلغم – هویج – کلم قمری – کدوحلوائی – گلابی – انگور- قیسی- زیتون رسیده – موز- آناناس – خربزه درختی(پاپایا)- انبه  .

افراد سوداوی مزاج دارای پوست خشک بوده باید پوست خود را با روغن زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.10 الی 15 دقیقه پیاده روی بعد از شام برایشان مفید است.چند قطره آب لیمو ترش تازه به اندازه کافی استفاده کنند.آب هویج آب سیب را فراموش نکنند.حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن های مناسب مفید می باشد. بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنید.

 افراد سوداوی مزاج بهتر است پیاده روی انجام دهند.حداقل 5 الی 6 ساعت خواب نیاز دارند.خوابیدن درطی روز برای آن ها مضر است.از هوای سرد و خشک (کولر گازی)خودداری کنند.از بی خوابی و کم خوابی خودداری نمایند.افسردگی.غم.تنهایی موجب تشدید علائم سوداوی می شوند.

 مداوم تماشای رایانه و زیاد تماشا کردن تلویزیون. سودا را افزایش می دهد.

یه دفعه هیچی نخوریم بمیریم حتی طالبی وخربزه نمیشه که

ما نفهمیدیم بالاخره چی کار کنیم یه جا گفته کدو حلوایی بخورید یه جا گفته نخورید

ممنون مطالب مفیدی بود

بلاخره خربزه وانگور و کدو رو بخوریم یانه؟ ودر کل ما که از گشنگی میمیریم لاغریم لاغر تر میشیم .هیچی که قابل خوردن برا ما نیست.

سلام. منم سردمزاج وسوداوی هستم امابااینکه همیشه کم میخورم بازم اضافه وزن دارم . چرا آخه؟؟؟

شاید مشکلت ارثی باشه

دوست عزیز شما غلبه مزاج داری

سلام میشه مصرف اب رو.افزایش بدیم برای درمان خشکی بدن واینکه شنیدم ماساژ بدن به پایین با روغن هم مفیده میشه بگید چه روغنی?ممنون میشم

سلام طبع من سودا هست هرکاری میکنم سودای بدنم کم نمیشه تغذیه هم رعایت میکنم اما بی فایده هست باید چیکار کنم

عزیزان منم سوداوی هستم به شرطی میشه چیزایی ک گفته نخورین رو بخوریم که خنثی کننده اش رو همراهش بخوریم یعنی مزاجش رو متعادل کنیم از سردی درش بیاریم
من الان صفرا بهم غلبه کرده و کل سیستمم به هم خورده ازین پس باید هرچی بخورم متعادلش کنم.سوداوی ها اگ میخوایید مریض نشید هرچی میخورید مزاحش رو متعادل کنید

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.

بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

علم الأدویه یا گیاه شناسی داروئی و طب سنتی که امروز از آن با نام مفردات پزشکی و ‏فارماکوگنوزی یاد می شود در باورها و اعتقادات درمانی مردم و نیز در متون قدیمی طب سنتی ‏ایران برگرفته از کتب معتبر و دانشمندان نام آوری چون ابن سینا، زکریای رازی، اهوازی ‏ارجانی و … می باشد که اصول طبابت آن بر چهار طبیعت مزاج آدمی یا اخلاط اربعه ‏بنام : بلغم ، صفرا ، سودا ، خون و همچنین بر گرمی و سردی استوار بوده است و بر این اساس ‏تشخیص و درمان صورت می گرفته است.‏

‏ در طب تطبیقی و تلفیق عقاید قدما با پزشکی جدید، اخلاط اربعه با نام ‏PH خون یا اسیدیتیک ‏و بازیک؛ و گرمی و سردی با واژه های پرکالری و کم کالری خوانده می شوند. ولی هیچکدام از ‏این تعبیرات بازگو کننده جامعی به شمار نمی روند و غذاهای گرم و سرد در اعتقاد عامه ی مردم ‏ایران به عنوان غذاهای پرکالری و کم کالری نمی باشد، زیرا خوراکی هایی مانند گوشت شتر ، گوشت کبوتر جزء غذاهای گرم و خوراکی هائی مانند

جو ، برنج ، گوشت گاو ،

و مرغ به نام غذاهای سرد ‏شناخته می شوند. برخی غذاها نیز مثل

گوشت گوسفند ، نان گندم ، گوشت بره و … ‏غذاهای معتدل و به عبارتی نه گرم و نه سرد شناخته می شوند و این گروه از غذاها اثر ‏متابولیسمی و حالت خاص در افراد گرم مزاج و سرد مزاج ایجاد نکرده و به هر دو گروه ‏سازگار است.‏

خوراکی هایی مانند گردو، نارگیل ، کاکائو ، ‏خرما ،‌ کنجد ، گوشت شتر ، گوشت کبوتر جزء غذاهای گرم و خوراکی هائی مانند هلو ، ‏هنداونه ، خیار ، توت فرنگی ، جو ، برنج ، گوشت گاو ، ماهی و مرغ به نام غذاهای سرد ‏شناخته می شوند.

در طب سنتی، خوراکی های سرد ارزش غذایی منفی در شخص ایجاد کرده و خوردن آنها سبب ‏رخوت ، سستی ، ضعف عمومی ، رنگ پریدگی ،‌ بی حالی ، کم حوصلگی، کاهش نیروی ‏جنسی ، پرخوابی و … می شود. برعکس خوردن غذاهای گرم باعث بالا رفتن فشارخون ، ‏برافروختگی چهره ،‌ واحتمالاً کهیر و جوش های چرکی خواهد شد.‏

در طب سنتی ایران هر فرد حالت و طبیعت مزاج یا ارگانیسم بدن خود را نسبت به غذاهای سرد ‏یا گرم تشخیص می دهد و در مصرف آنها رعایت اعتدال را می نماید تا دچار عوارض گوارشی ‏و … نگردد.‏ عدم هماهنگی بین مزاج و غذا – طبق اعتقاد طب سنتی ایران – موجب اختلال در اندام های ‏داخلی مثل قلب و ریه شده و شخص احساس بیماری می نماید. امروزه با پیشرفت پزشکی و ‏کشف علت بیماری ها، این عقاید سنتی کنار گذاشته شده و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

دستورات تغذیه مخصوص هر مزاج

مزاج گرم و خشک: از هوای تازه و خنک استفاده کنند. در رژیم غذایی بیشتر از میوه و سبزی و کمتر گوشت استفاده کنند- مصرف آب و مایعات + چند قطره آب لیمو ترش تازه- حداقل ۶-۵ ساعت خواب شبانه- حداکثر ۱ ساعت خواب پس از ناهار-( روزانه ) – فعالیت جسمی و ورزشی در هوای خنک صبح زود یا شب- به علت خشکی پوست می توانند بدن خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنند- از محیطهایی که دچار هیجان و خشم می شوند پرهیز کنند- پرهیز از غذاهای گرم و خشک و در صورت استفاده با مصلحان باشد- مصرف بیش از حد تخم مرغ ، سیر، پیاز، ادویه های تند و تیز، گوشت قرمز، بادمجان، موز، خربزه، آناناس، طالبی، انجیر، گردو، پسته، فندق، نارگیل، سیاهدانه، ریزه خواری، زیره، زنجبیل، دارچین، زعفران، آویشن، ارده و عسل،

غذاهای مفید: انواع مرکبات، انار، شاتوت، خیار سبز، سیب کامل، گلابی، آلبالو، گیلاس، شفتالو، گوجه سبز، زرشک، هندوانه، کدو، سوپ جو، پاچه ی گوسفند همراه با آلو بخارا سبزی مانند کاهو- اسفناج، لیم ترش تازه، گریپ فوروت، سکنجبین، شیر خشت، خاکشیر، عناب، ترنجبین، تمرهندی، ترشی های طبیعی- رب انار- عرق کاسنی و شاطره مفید و بهترین نوشیدنی بای این افراد است.

مزاج گرم و خشک و استعداد بیماریها: صفرا اگر زیاد شود به سودا تبدیل می شود پس بهتر است غذاهای دریایی کمتر بخورند.

این افراد در صورت عدم رعایت دستورات غذایی استعداد زیادی برای ابتلا به بیماریهای اضطراب تنش فکری- اسهال خونی- التهاب کبد- لکه بینی در خانمها- افزایش خونریزی عادت ماهانه- در آقایان انزال زودرس، سرفه های خشک، بی خوابی، سوزش ادرار بدون علت- لاغری شدید- شوره سر ( به علت تعریق زیاد) و … دارند.

دستورات غذایی مزاج گرم و تر:

استفاده از انواع میوه جات و سبزیجات، استفاده از گوشت و غذای دریایی، پیاده روی حتی المقدور صبح زود حدود ۳۰ دقیقه- ۷-۶ ساعت خواب شبانه- زود خوابیدن و زود بیدار شدن- در تابستان نیم ساعت ساعت خواب روزانه برای آنها مفید است- استفاده از غذاهایی با فیبر بالا یا پر حجم مثل کاهو، اسفناج، گوجه فرنگی، خیار، حجامت یا فصد سالی ۲ یا ۳ بار برای آنها خیلی خوب است- بهتر است در فصل بهار و تابستان انجام شود- کم خوری- غذای کم کالری بخورند- مانند سالاد قبل از غذا تا اشتهای زیاد آن ها مهار شود ( کم کالری و پر حجم )

کلاً مصلح غذاهای گرم، آبلیمو و آبغوره است و مصلح غذاهای سرد عسل است. مصلح سوپ جو، فلفل است.

برخی از پرهیزهای مزاج گرم و تر:

صرف بیش از حد ادویه جات تند- غذاهای شور- ( خیارشور) گوشت زیاد- غذاهای نشاسته ای – چرب- تخم مرغ- خرما- کشمش- انبه- بادام- پسته- موز- فندق- آناناس- انجیر- انگور- سیر- بادمجان- گوشت گوسفند و …  

در صورت نیاز و ضرورت کم و با مصلحات مصرف شود.

غذاهای مفید:

نوشیدن آب خنک + آب لیمو ترش تازه، آب زرشک، کاهو، خیار، سیب کامل، انار، نارنگی، پرتقال، گلابی، نارنج، تمرهندی، لیمو شیرین، آلو بخارا و …

مزاج گرم و تر و استعداد بیماریها:

 این افراد در صورت عدم رعایت دستورات بیشتری برای بروز بیماریهایی مانند سردرد- یرخوابی- ادرار خونی- خستگی- تپش قلب- چاقی و … می شوند.  

دستورات غذایی مزاج سرد و تر:

روزی دو وهده غذا- زیرا توانایی هضم دستگاه گوارش آنها کم است. ورزش و فعالیت جسمی مرتب- راه رفتن نیم ساعت قبل از صبحانه و ربع تا نیم ساعت بعد از شام- حداقل ۸ ساعت خواب مناسب لازم دارند- شب زود بخوابند و قبل از طلوع آفتاب بیدار شوند تا از ایجاد بلغم اضافی جلوگیری شود- خواب روز توصیه نمی شود- از هوای محیط مرطوب و خواب و استراحت بیش از اندازه که موجب سردی و تری می شود باید پرهیز کنند- پوشیدن لباس مناسب – گرمای کافی در هوای مرطوب، حمام گرم و خشک یا سونای برای رفع بلغم مفید است- خوابیدن در طی روز و یک ساعت قبل از غروب برای اینها مضر است موجب افزایش بلغم و سنگینی سر و التهاب سینوسها و کند شدن رفتارهای مغزی می شود.

برخی از پرهیزهای مزاج سرد و تر:

پرخوری- مصرف غذاها بدون مصلح- ( لبنیات بدون مصلح ) ترشی ها- سرکه- برنج- عدس- سیب زمینی- سوپ جو- میوه های ترش و کال سوداست- هندوانه- خیار اگر خواستند بخورند با پوست باشد- گوجه فرنگی- گوشت گاو- قارچ- در صورت ضرورت حتماً با مصلحات مصرف شود. آب یخ- نوشابه های گازدار

غذاهای مفید:

گوشت شتر- بره- بوقلمون- کبوتر- مرغ محلی- میوه هیا رسیده و شیرین مانند سیب کامل- طالبی- به- نارگیل- گلابی- ادویه جات و هل- دارچین- زنجبیل- زعفران- فلفل سیاه و قرمز- آویشن- رازیانه- سیر- شلغم- هویج- سبزی های گرم: ریحان- جعفری- نعنا- تره- مرزه- ترخون- نوشیدنی گرمی بخش: دم کرده دارچین- زنجبیل- اسطوخودس- گل گاو زبان- بذرهای ملین مانند: خاکشیر- تخم ریحان- خشکبار: بادام- گردو- فندق- پسته- کنجد- ارده و عسل- شیره و خرما- در صورت استفاده از برنج و حبوبات از ادویه گرم مانند زیره سیاه و سبز- زنجبیل- دارچین- هل و زردچوبه استفاده شود. پودر سیر+ ماست هفته ای دو بار نه هر روز

مزاج سرد و تر و استعداد بیماریهای آنها:

صرع سرد- سردرد- سینوزیت- آسم- عطسه و سرفه- التهاب و بزرگ شدن لوزه ها- ضعف هضم- شب ادراری- دردهای مفاصل- ترشحات رقیق رحمی در خانمها- بی نظمی در قائدگی- کم خونی

دستورات غذایی مزاج سرد و خشک:

 این افراد دارای پوست خشم بوده و باید پوست خود را با روغن های گرم مانند زیتون و نرم کننده و کنجد چرب کنند. روغن بادام تلخ و سیاهدانه بیشتر برای کاهش درد بکار می رود کمر درد یا درد یا درد عادت ماهیانه.

۱۵-۱۰ دقیقه پیاده روی بعد از شام برای آنها مفید است. از مایعاتی مانند آب هویج- آب سیب- و مایعات+ چند قطره آب لیمو ترش استفاده کنند- حمام باآب ولرم و ماساژ بدن با روغنهای گرم مفید است- هر ۱۲ ساعت بینی خود را با کمی روغن بادام شیرین مرطوب کنند- مسافرت به مناطق مرطوب و معتدل- حداقل ۶-۵ ساعت خواب شب- خوابیدن در طی روز مضر است- از هوای بد و خشک مثل پاییز و محیطهای سرد و خشک و فعالیتهای که موجب افزایش سردی و خشکی شود و مانند فعالیت در محیط های سرد و خشک مثل سردخانه ها خودداری کنند- از بی خوابی خودداری نمایند.بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک

افسردگی و غم و تنهایی و استفاده مداوم از رایانه، تماشا کردن زیاد تلویزیون، فیلمهای مبتذل و صحنه های مبتذل و کارهای خلاف شرع، سودا است و سودا را افزایش می دهد-

برخی از پرهیزهای مزاج سرد و خشک:

مصرف بیش از حد و بودن مصلح لبنیات- بادمجان- مصلح بادمجان کشک است- غذاهای نمک سود غذاهای شور- نمک- ماهی دودی- ماهی شور- خیارشور- پنیر شور- گوشت گاو و گوساله و حیوانات پیر- غذاهای مانده و فریز شده- کاهو مصلح سرکه انگبین- ماهی + گردو- ترشی + سیاه دانه- سرکه – تمرهندی- آبغوره و آبلیمو در حد کم مجازات – سیب زمینی- گوجه فرنگی- درت- میوه های ترش مثل آلو ترش- انارترش- تمشک- پرتقال- گریپ فوروت- در صورت استفاده از میوه های دارای مزاج سرد بعد از مصرف می توانند ۲-۱ ق غ عسل مصرف نمایند-

غذاهای مفید برای مزاج سرد و خشک:

گوشت بره- شتر- کبوتر- گنجشک- سار- مرغ محلی- تخم مرغ عسلی- سیب با پوست و دانه گلابی- طالبی- به- انگور- آب نارگیل- در صورت مصرف برنج حتماً از زیره سیاه و زعفران یا به صورت شوید پلو باشد- سبزی های گرم مانند نعنا ریحان ترخون جعفری تره ساقه کرفس شلغم عسل کشمش انجییر خرما هل دارچین زنجبیل و …

استفاده از بذرهای ملین مانند خاکشیر- تخم ریحان – قدومه شیرازی به سالاد فصل + مقداری جوانه گندم – فرنی بادام- نخودآب- ارده عسل- ارده + شیره خرما- انگور- پسته- گردو- فندق- نان سنگک کنجدی با کره محلی- قندهای مرکب معمولاً تاثیری روی دیابت ندارند- قندهای ساده اثر می گذارند.

مربای به- بالنگ- شقاقل

مزاج سرد و خشک و استعداد بیماریها:

افراد سوداوی مزاج در صورت عدم رعایت دستورات گفته شده استعداد بیشتری برای بروز بیماریهای زیر دارند: بی خوابی در آنها شایع است. گرفتگی رگهای قلبی- گرفتگی رگها در اندامهای مختلف بدن- لخته شدن خون- نفخ روده و معده نه به اندازه بلغمی ها- درد معده- سوزش معده- خشکی پوست- ترک پوست مخصوصاً ناحیه ی پاشنه پا- افسردگی- پسوریا و سپس اداء الصوف- بیماریهای روانی ( مالیخولیایی خندان)- اسکیزوفرنی ترک سودا و صفرا- بزرگی طحال ( رسوب سودا بیشتر در طحال است )

بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک
بهترین تغذیه برای مزاج سرد و خشک
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *