بهترين درمان سوزش معده

خواص دارویی و گیاهی

درمانهای خانگی برای سوزش سردل و ریفلاکس اسید را در ادامه می‌خوانید.

مجله سلامت نوشت: سوزش سردل یکی از مواردی است که برخی از بزرگسالان در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. این بیماری معمولا بر اساس حس سوزشی شناخته می‌شود که درست پشت جناغ صورت می‌گیرد و اغلب به سمت گلو نیز کشیده می‌شود.

این سوزش معمولا به خاطر رفلاکس یا برگشت اسید از معده به مری رخ می‌دهد و یک نشانه است. رفلاکس اسید زمانی رخ می‌دهد که حلقه عضلانی که به غذا اجازه ورود به معده می‌دهد بیش از حد استراحت می‌کند. نتیجه این موضوع این است که اسید معده دوباره به مری برمی گردد و باعث ایجاد حس سوزش در فرد می‌شود. کمی به این موضوع فکر کنید. اسید باعث سوزش گلوی شما می‌شود. معمولا ممکن است رفلاکس بدون سوزش سر دل باشد اما احتمال وجود سوزش سر دل بدون رفلاکس وجود ندارد.

اگرچه داروهای بدون نسخه‌ای برای این بیماری وجود دارد و می‌تواند در برخی از موارد موثر باشد اما اگر از سوزش سر دل گاه و بی گاه رنج می‌برید بهتر است کمی به فکر تغییر سبک زندگی خود باشید و از درمان‌های خانگی برای آن استفاده کنید.

یک قاشق جوش شیرین می‌تواند سوزش سر دل و بازگشت اسید را کمتر کند. جوش شیرین به عنوان بیکربنات سدیم یک درمان رایج و شناخته شده است و می‌تواند به رفلاکس اسید کمک کند. این ماده PH از۷.۰ را دارد و می‌تواند اسید معده را خنثی نماید. خنثی سازی اسید معده به این معنی است که به هنگام بازگشت اسید معده به مری، دچار سوزش سردل نخواهید شد.

بهترين درمان سوزش معده

به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

طزر تهیه:

یک دوم قاشق چایخوری یا یک قاشق چایخوری از جوش شیرین را با یک لیوان آب ترکیب کنید. آن را خوب هم بزنید و سپس بنوشید. شما می‌توانید در صورت نیاز این کار را تکرار کنید اما به خاطر داشته باشید که نباید از این محلول بیش از حد استفاده کنید.

همچنین از به کار بردن این محلول به صورت مداوم جدا خودداری کنید زیرا نمک بالایی دارد و می‌تواند عوارض جانبی همچون تورم و حالت تهوع را به همراه داشته باشد.

همانطور که می‌دانید آلوئه ورا گیاهی است که برای تسکین سوزش مورد استفاده قرار می‌گیرد.افراد بر این باورند که این گیاه می‌تواند سوختگی‌های ناشی از آفتاب را بهتر کند اما آلوئه ورا خاصیتی از این دارد.

این گیاه می‌تواند سوزش سردل را نیز تسکین دهد زیرا از التهاب می‌کاهد. این موضوع بدین معناست که به هنگام تحریک و ملتهب شدن معده، نوشیدن یک لیوان آب آلوئه ورا می‌تواند شرایط را بهبود ببخشد.

به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

طرز تهیه:

یک دوم پیمانه آب آلوئه ورا را به صورت سرد یا ولرم قبل از وعده غذایی خود بنوشید. به خاطر داشته باشید که آلوئه ورا می‌تواند به عنوان یک ملین عمل کند. بنابراین به دنبال برندی باشید که اجزای ملین آن حذف شده باشد.

مجله Dental Research مطالعه‌ای را در مورد رفلاکس اسید معده انجام داده است. زمانی که افراد مبتلا به این بیماری تکه‌ای آدامس عاری از قند را به مدت ۳۰ دقیقه بعد از غذا جویدند تسکین خوبی را تجربه کردند.

این موضوع بدین خاطر است که جویدن ادامس باعث تحریک غدد بزاقی می‌شود و جریان بزاق را افزایش می دهد. هر اسیدی که در سیستم گوارشی تشکیل می‌شود حل شده و شسته می‌شود

. پاک شدن اسید باعث بهبود نشانه‌های رفلاکس اسید خواهد شد. می‌توان از این گزینه برای بهبود نشانه‌های سوزش سر دل نیز استفاده کرد.

به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

طرز استفاده :

بعد از هر وعده غذایی، یک عدد آدامس عاری از قند را بردارید و بجوید. اینکار را به مدت ۳۰ دقیقه انجام دهید تا به نتیجه مد نظر خود دست یابید.

سوزش سر دل معمولا به هنگام خواب بدتر می‌شود زیرا دراز کشیدن به هنگام خواب می‌تواند این شرایط را بدتر و شدید تر کند. در این شرایط قانون جاذبه بر علیه شما کار می‌کند و بدن محتویات هضم شده را راحت تر به سمت مری می فرستد و همین امر باعث ایجاد سوزش سر دل خواهد شد.

به همین خاطر بهتر است به هنگام خواب، سر خود را ۶ اینچ بالاتر نگه دارید. شما می‌توانید اینکار را با قرار دادن آجر، کتاب یا بلوک هایی زیر بالشت خود انجام دهید.

سه الی چهار ساعت بعد از خوردن غذا دراز نکشید زیرا دراز کشیدن با معده پر باعث می‌شود فشار بیشتری بر آن وارد شود و محتویات بیشتری به سمت مری بازگردد.

به نحوه خوردن غذا توجه داشته باشید: مقدار زیادی غذا نخورید. تکه‌های کوچک غذا را بردارید و آن را به آرامی بخورید. به معده خود زمان هضم غذا را بدهید.

به غذایی که می‌خورید توجه داشته باشید: ممکن است متوجه شده باشید که برخی از غذاهای خاص که اسید بالایی دارند یا ادویه دار هستند می‌تواند رفلاکس شما را بدتر کند. به عنوان مثال خوردن گوجه فرنگی یا مرکبات که اسید بالایی دارند ممکن است این شرایط را بدتر کند. پس از خوردن این مواد خودداری کنید.

به زمانی که غذا می‌خورید توجه داشته باشید: سه الی چهار ساعت قبل از رفتن به رختخواب، غذا نخورید. دراز کشیدن می‌تواند فشاری بر روی سیستم گوارشی ایجاد کند.

زمانی که اسید باعث سوزش مری شما می‌شود خوردن اسید به نظر مسخره می‌رسد اما باید به خاطر داشته باشید که در برخی از موارد رفلاکس اسید به خاطر نبود اسید کافی در معده ایجاد می‌شود.

این خود اسید است که به عضلات مری می‌گوید که بسته شوند. اگر معده شما اسید کافی نداشته باشد، امکان شل شدن این دریچه وجود خواهد داشت. در این شرایط اسید از معده به مری باز می‌گردد و رفلاکس اسید رخ می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید رفلاکس اسید در شما به همین خاطر است، سعی کنید سرکه سیب خالص بنوشید تا از بروز این مورد جلوگیری کنید.

به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

سه قاشق چایخوری یا یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با آب ترکیب کنید و سپس بنوشید. شما می‌توانید اینکار را قبل از هر وعده غذایی، قبل از رفتن به رختخواب یا دو الی سه بار در طول روز تکرار کنید.

اگر احساس کردید رفلاکس اسید بدتر شده است، استفاده از سرکه سیب را متوقف کنید. مصرف بیش از حد سرکه سیب نیز می‌توانددردسرساز باشد.

همانطور که می‌دانید موز حاوی آنتی اسیدهای طبیعی است که می‌تواند در برابر رفلاکس اسید مقابله کند. اگر می‌خواهید ساده ترین درمان خانگی را برای سوزش سردل امتحان کنید بهتر است کمی موز بخورید و نتایج به دست آمده را ارزیابی کنید.

گزینه دیگری که پیش روی شما قرار دارد خوردن روزانه یک عدد سیب است. یک عدد سیب را ببرید و چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب آن را میل کنید. اینکار باعث تسکین درد می‌شود.

زنجبیل می‌تواند ناراحتی‌های معده همچون حالت تهوع یا رفلاکس اسید را بهبود ببخشد. نوشیدن یک پیمانه چای زنجبیلمی‌تواند درد شما را کمتر کند.

همچنین بخوانید: خواص زنجبیل برای بدن

به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

ابتدا زنجبیل را برش دهید و آن را در دو پیمانه آب بریزید. درب آن را بگذارید و به مدت سی دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید. تکه‌های زنجبیل را خارج کنید یا اگر دوست داشتید اجازه دهید داخل آب باقی بماند. سپس چای آماده شده را در یک ظرف بریزید. بیست دقیقه قبل از وعده غذایی از این چای بنوشید.

شناسایی محرک‌ها ممکن است به زمان و انرژی نیاز داشته باشد اما اگر بدانید چه چیزی باعث بدتر شدن شرایط شما می‌شود، قادر خواهید بود از خوردن آن پرهیز کنید.

به جای اینکه به داروهای بدون نسخه اطمینان کنید بهتر است یکبار برای همیشه محرک های خود را بشناسید و از مصرف آن‌ها خودداری کنید. همچنین به فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید توجه کنید.

بهترين درمان سوزش معده

پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند سوزش سردل را بدتر کند. اگر شلوار بسیار تنگ دارید، به هنگام نشستن فشاری بر روی معده وارد خواهد شد. برخی از افراد نیز از پیراهن یا کمربند تنگ استفاده می‌کنند و همین امر شرایط را بدتر می‌کند. هر چقدر فشار بیشتری بر روی ناحیه شکم وارد شود احتمال بیرون رفتن محتویات آن به سمت مری خواهد شد.

سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می‌تواند رفلاکس اسید را بدتر کند. نیکوتین و الکل هر دو باعث تضعیف عضلات موجود در شکم خواهند شد. به همین خاطر امکان برگشت محتویات معده وجود دارد. سیگار کشیدن را ترک کنید و نوشیدن الکل را کنار بگذارید. انجام اینکارها می‌تواند سلامت کلی بدن را بهبود ببخشد و در نهایت باعث تسکین و بهبود رفلاکس اسیدشود.

اضافه وزن می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد و سوزش سردل را کند. این موضوع بدین خاطر است که اضافه وزن فشار بیشتری بر روی اسفنکتر تحتانی مری وارد می‌کند. هر چقدر این مورد شل تر باشد امکان بازگشت محتویات معده نیز خواهد بود.

خردل پر از مواد معدنی است و اسید ضعیفی دارد. مصرف خردل می‌تواند این بیماری را بهبود ببخشد و از نشانه‌های موجود بکاهد. به خاطر خواص قلیایی آن، به خنثی سازی اسید کمک خواهد کرد. اگر سوزش سردل یا رفلاکس خفیفی دارید می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.

به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

یک قاشق چایخوری خردل زرد با کیفیت

شما می‌توانید خردل را به تنهایی مصرف کنید.

یک درمان خانگی برای سوزش سردل خوردن بادم بعد از هر وعده غذایی است. هر زمانی که ماده ای را می‌خورید بهتر است بعد از آن چند عدد بادام بخورید. بهتر است از بادام‌های ارگانیک استفاده کنید. این آجیل خوشمزه می‌تواند اسید معده را خنثی کند و درد موجود را بکاهد.

به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

درست بعد از هر وعده غذایی یا بعد از خوردن هر ماده ای، بهتر است سه الی چهار عدد بادام بخورید. نیازی نیست بادام بیشتری بخورید. به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد بادام در برخی از افراد می‌تواند سوزش سردل را کند. پس تعادل را رعایت کنید.

نوشیدن چای بابونه به مدت نیم ساعت تا یک ساعت قبل از خواب می‌تواند به کاهش التهاب معده کمک کند و سطح اسیدیته آن را متعادل سازد. این ماده همچنین به کاهش استرس کمک فراوانی خواهد کرد. شما می‌توانید از بابونه تازه یا خشک برای تهیه این چای استفاده کنید.

به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

طرز تهیه:

ابتدا در یک ظرف آب را بجوشانید. سپس حرارت را کم کنید. یک قاشق چایخوری بابونه خشک شده را در آن بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم به مدت ۴۵ ثانیه بجوشد. سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید در همین حالت بماند. چای را در لیوان بریزید و در صورت نیاز کمی لیمو یا عسل به آن اضافه کنید.

برخی از داروها ممکن است ناراحتی‌های حاصل از رفلاکس اسید را بهتر کند اما عوارض جانبی طولانی مدتی خواهد داشت.به همین خاطر بهتر است از درمان‌های خانگی برای بهبود شرایط خود استفاده کنید.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بهترين درمان سوزش معده

آیا از سوزش معده رنج می‌برید؟ آیا احساس می‌کنید معده‌تان آتش گرفته است؟ اگر با این مشکلات مواجهید، بدانید تنها نیستید. بسیاری از افراد این مشکل را دارند. علاوه بر سوزش معده ممکن است در قسمت بالایی شکم یا پایین قفسه‌ی سینه‌ احساس ناراحتی کنید. نفخ، باد معده، آروغ‌ زدن، احساس سیری زودهنگام و حالت تهوع سایر علائم احتمالی این بیماری هستند. وجود بیش‌ازحد اسید در معده می‌تواند موجب سوزش معده شود. در این مطلب با درمان‌های خانگی برای رفع این مشکل آشنا می‌شوید.

گاستریت (ورم معده)، بازگشت اسید به مری (ریفلاکس گاستروازوفاژیال)، حساسیت‌های غذایی، زخم‌ها، بیماری سلیاک، سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر و عفونت‌های باکتریایی ناشی از هلیکوباکتر پیلوری از علل اصلی سوزش معده هستند.

سایر علل سوزش معده عبارتند از عوارض جانبی برخی داروها، استرس‌های عاطفی، مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی، مصرف سیگار، چاقی، مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف آبی که کلر زیاد دارد و رژیم غذایی ناسب.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم سوزش معده علل مختلفی دارد. برای انتخاب روش درمانی مناسب، ابتدا باید علت سوزش معده را شناسایی و سپس با پزشک‌تان در مورد روش درمانی مناسب مشورت کنید. برای تسکین درد می‌توانید از درمان‌های خانگی استفاده کنید. حالا با ۱۰ درمان خانگی سوزش معده آشنا شوید.

سرکه‌ی سیب (خواص سرکه سیب) دارویی مناسب برای درمان سوزش معده است. با اینکه سرکه‌ی سیب طبع اسیدی دارد، ولی در معده خاصیت قلیایی پیدا می‌کند و موجب تنظیم سطح اسید معده می‌شود.

سرکه‌ی سیب به گوارش کمک می‌کند و مانع تشکیل اسید اضافی در معده می‌شود. در نتیجه از دردهای معده جلوگیری می‌کند و باعث تنظیم pH معده می‌شود.

جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) درمانی خوب برای مشکلات گوارشی مانند سوزش معده است. جوش شیرین به‌ عنوان ضداسیدی طبیعی، محیط اسیدی معده را خنثی می‌کند و موجب تسکین فوری سوزش معده می‌شود.

توجه: با معده‌ی پُر، جوش شیرین مصرف نکنید و این درمان را بیش از یک هفته ادامه ندهید.

غذاهای دارای پروبیوتیک احساس سوزش معده، درد و ناراحتی ناشی از اسیدیته‌ی بالا و مشکلات دستگاه گوارش را بهبود می‌دهند. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی هستند که سلامت روده‌ و سلامت کل دستگاه گوارش را افزایش می‌دهند.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های محتوی پروبیوتیک‌ها موجب توازن باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود و از تشکیل اسید اضافی در معده جلوگیری می‌کند.

آب خیارشور سرشار از سرکه است و می‌تواند مانند سرکه‌ی سیب تشکیل اسید را در معده کاهش دهد. مصرف آب خیارشوری که به‌طور طبیعی تخمیر شده‌، راهی مناسب برای دریافت پروبیوتیک‌های غیرلبنی و کاهش احتمال هرگونه عوارض جانبی است.

آب خیارشور نسبت به سرکه طعم بهتری دارد و افراد ترجیح می‌دهند به‌ جای سرکه از آب خیارشور استفاده کنند. اگر اسید معده آزارتان می‌دهد، چند جرعه یا چند قاشق چای‌خوری آب خیارشور را بعد از وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید. می‌توانید به‌ همراه آب خیارشور، خود خیارشور را هم بخورید.

مصرف زنجبیل راهی مناسب برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و کمک به درمان انواع مشکلات معده (از رفلاکس یا ترش کردن گرفته تا زخم‌ معده) است.

زنجبیل به افزایش جذب مواد مغذی و هضم بهتر غذا، و نیز به ترشح مخاط در معده کمک می‌کند و تأثیر اسید را بر معده کاهش می‌دهد. در حقیقت زنجبیل اسید معده را خنثی می‌کند.

توجه: ممکن است زنجبیل با داروهای ضدانعقاد و فشار خون بالا تداخل دارویی داشته باشد. بنابراین اگر از این داروها استفاده می‌کنید، پیش از مصرف زنجبیل با پزشک‌تان مشورت کنید.

بابونه درمانی عالی برای خنثی‌ کردن اسید معده است زیرا به کاهش التهاب و خنثی کردن اسیدها کمک می‌کند. بابونه می‌تواند خطر بروز زخم‌ها را نیز کاهش دهد.

استرس‌ها از عوامل تشدید رفلاکس هستند. بابونه با کمک به کاهش استرس‌، از ترش‌ کردن و رفلاکس معده جلوگیری می‌کند.

توجه: بابونه را روی حرارت نجوشانید. زیرا اجزای فعال آن از بین می‌روند.

آب آلوئه‌ورا خاصیت ضدالتهابی دارد و محتوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه‌ای است که علاوه بر سم‌زدایی بدن، گوارش را بهبود می‌بخشند.

براساس مطالعه‌ای که نتایج آن در سال ۲۰۱۵ در مجله‌ی طب سنتی چینی به‌ چاپ رسید، آب آلوئه‌ورا علائم رفلاکس اسیدی را بدون هرگونه عوارض جانبی کاهش می‌دهد. آب آلوئه‌ورا با خاصیت ضدالتهابی‌اش تولید اسید را کاهش می‌دهد.

توجه: اگر ناراحتی معده دارید، از آب آلوئه‌ورا استفاده نکنید.

جویدن آدامس بدون‌شکر راهکاری ساده برای مبارزه با سوزش معده است. جویدن آدامس، ترشح بزاق دهان را افزایش می‌دهد. بزاق خاصیت قلیایی دارد. وقتی آب دهان را قورت می‌دهید، خاصیت قلیایی آن اسید معده را خننثی می‌کند و فورا سوزش معده را تسکین می‌دهد.

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ در مجله‌ی بیماری‌های گوش، حلق و بینی به چاپ رسید، جویدن آدامس تاثیرات مثبتی بر pH دهان و مری دارد و می‌تواند درمانی طبیعی برای جلوگیری از رفلاکس و ترش‌ کردن باشد.

براساس مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۰۵ در مجله‌ی تحقیقات دندانپزشکی به چاپ رسید، مصرف آدامس بدون شکر نیم ساعت پس از صرف غذا می‌تواند رفلاکس اسید گوارشی پس از صرف غذا را کاهش دهد.

پس از وعده‌های غذایی یک آدامس بدون‌ شکر را ۳۰ دقیقه بجوید تا با کاهش اسید، از سوزش معده و سینه جلوگیری کنید. از مصرف آدامس‌های محتوی شکر یا طعم‌دهنده‌ی نعناع خودداری کنید.

موز سرشار از فیبر است و سرعت گوارش را افزایش می‌دهد. بنابراین با کاهش اسید معده از سوزش معده جلوگیری می‌کند. در حقیقت موز نوعی ضداسید طبیعی است که مانند محافظی در مقابل رفلاکس اسیدی عمل می‌کند. پتاسیم موجود در موز نیز تولید اسید معده را کنترل می‌کند.

نارون قرمز (دردار) با خاصیت ضدالتهابی‌ خود لایه‌ای روی دیواره‌ی مری و معده ایجاد می‌کند و مانند مانعی در برابر اسید عمل می‌کند. نارون قرمز، روده را نیز به تولید مخاط تحریک می‌کند. این امر می‌تواند به محافظت در برابر زخم‌ها و اسید اضافه کمک کند.

توجه: بدون مشورت با پزشک به کودکان نارون قرمز ندهید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

بهترين درمان سوزش معده

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15تومان

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

خیلی خیلی مفید دستتون درد نکنه از درد معده مدتی بود ممیردم .با اینا زدم پستش رفت که رفت

خواص خوراکی ها

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

برگزاری جلسات به روش اساتید هاروارد؛ کتابی راهگشا برای مدیران و صاحبان کسب‌وکار

روانشناسی ایجاد انگیزه؛ ۱۲ راهکار برای اینکه همین الان باانگیزه شوید

خودنظم‌دهی؛ چطور اهداف بلندمدت‌مان را فدای لذت‌های کوتاه‌مدت نکنیم؟

۶ مزیت به‌کارگیری تبلیغات بنری آنلاین نسبت به بنرهای سنتی

درمان التهاب لثه؛ انواع درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بهترين درمان سوزش معده

معمولا سوزش معده به‌صورت احساس سوزشِ دردناک در ناحیه‌ی پایین قفسه‌ی سینه توصیف می‌شود. دریچه‌ای که در انتهای مری واقع شده است، در حالت عادی از ورود اسید معده به مری جلوگیری می‌کند. این دریچه یک ماهیچه‌ی حلقوی است که به‌طور طبیعی باید بسته باشد و هنگام بلعیدن غذا یا آروغ‌زدن (خروج باد گلو) باز شود. معمولا این دریچه در افرادی که بازگشت (رفلاکس) اسید دارند، ضعیف است. به‌همین دلیل این دسته از افراد سوزش معده را تجربه می‌کنند. رژیم غذایی نقش مهمی در سوزش معده دارد. بسیاری از غذاها سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهایی مری می‌شوند. درنتیجه غذا به مری بازمی‌گردد و سبب سوزش سرِدل (سوزش معده) می‌شود. در ادامه ۱۱ خوراکی‌ای که سبب سوزش معده می‌شود آورده شده است. با «چطور» همراه باشید.

غذاهای پرچرب می‌توانند سبب سوزش معده شوند. متأسفانه غذاهای سالم چرب و مغذی مانند آووکادو، پنیر و آجیل هم از این قاعده مستثنی نیستند. غذاهای پرچرب به دو صورت می‌توانند منجر به سوزش معده شوند:

اول اینکه غذاهای پُرچرب سبب شل‌شدن اسفنکتر انتهای مری می‌شوند. این ماهیچه، حایل بین مری و معده است. بنابراین در صورت شل‌شدن این ماهیچه، اسید معده می‌تواند از معده به مری بازگردد و سبب سوزش معده شود.

همچنین غذاهای پرچرب محرک ترشح هورمون کوله‌سیستوکینین (CCK) هستند. این هورمون گوارشی، سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهایی مری و درنتیجه بازگشت اسید خواهد شد.

علاوه بر این، در حضور هورمون CCK غذاها مدت زمان بیشتری در معده باقی می‌مانند و بهتر هضم می‌شوند. در این صورت خطر بازگشت اسید افزایش می‌یابد که سبب سوزش معده می‌شود.

توجه داشته باشید که منظور از غذاهای پرچرب در اینجا صرفا غذاهای سالم با محتوای چربی بالا نیست. غذاهای سرخ‌شده و آماده که چربی بالایی دارند نیز سبب سوزش معده می‌شوند.

اغلب تصور می‌شود که خانواده‌ی نعناع مانند قرص نعناع و پونه مشکلات گوارشی را تسکین می‌دهند. اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد نعناع می‌تواند سبب سوزش معده شود.

مطالعه‌ای نشان می‌دهد مصرف مقدار زیاد پونه با علائم بازگشت اسید ارتباط دارد. جالب اینجاست که پونه دریچه‌ی انتهای مری را شل نمی‌کند، بلکه با تحریک پوشش مری سبب سوزش معده می‌شود.

مطالعه‌ی دیگری که روی بیش از ۵۰۰ نفر انجام شد نشان می‌دهد که خطر سوزش معده در افرادی که روزانه چای نعناع مصرف می‌کنند، دوبرابر از دیگران است.

به‌طورکلی، شواهد کمی مبنی بر ارتباط نعناع با سوزش معده وجود دارد. درصورتی‌که احساس می‌کنید نعناع سوزش معده‌ی شما را بدتر می‌کند، بهتر است از مصرف آن خودداری کنید.

نوشیدن آب مرکبات می‌تواند علائم سوزش معده را ایجاد کند. به‌عنوان نمونه در یک مطالعه که روی ۳۸۲ نفر که معمولا سوزش معده داشتند انجام شد، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند که بعد از مصرف آبِ مرکبات سوزش معده را تجربه کرده‌اند.

در مطالعه‌ی دیگری که تقریبا روی ۴۰۰ نفر مبتلا به سوزش معده انجام شد، ۷۳ درصد از افراد بعد از نوشیدن آب پرتقال یا آب گریپ‌فروت دچار سوزش معده شدند. سرانجام محققان به این نتیجه رسیدند که میزان اسید موجود در آب مرکبات می‌تواند سبب ایجاد علائم سوزش معده شود.

بااین‌حال هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است که آب مرکبات چطور می‌تواند سبب سوزش معده شود.

شکلات یکی از عوامل رایج دیگر است که سبب سوزش معده می‌شود. مانند غذاهای پُرچرب، شکلات هم سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهای مری و بازگشت اسید می‌شود که به سوزش معده می‌انجامد.

شکلات از کاکائو ساخته شده که حاوی سروتونین (هورمون شادی) است. متأسفانه، سروتونین هم سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهایی مری می‌شود. علاوه بر این، تئوبرومین و کافئین موجود در شکلات نیز سبب تحریک و شل‌شدن این دریچه می‌شوند.

غذاهای تند در ایجاد سوزش معده کاملا شناخته شده هستند. این غذاها معمولا از ترکیبی به کپسایسین (capsaicin) تشکیل شده‌اند که سرعت هضم را کاهش می‌دهد. این بدان معناست که مواد غذایی مدت زمان بیشتری درون معده باقی می‌مانند که خطر سوزش معده را افزایش می‌دهد.

یک مطالعه نشان داد که مصرف فلفل قرمز می‌تواند سرعت هضم را کاهش بدهد. به‌علاوه غذاهای تند ممکن است التهاب موجود در مری را تحریک کنند که این امر می‌تواند علائم سوزش معده را بدتر کند. بنابراین درصورتی که سوزش معده دارید، بهتر است مصرف غذاهای تند را کاهش بدهید.

نمک‌ پاشیدن روی غذا یا مصرف غذاهای شور می‌تواند رفلاکس را که یک عامل خطر برای سوزش معده است افزایش دهد. مطالعه‌ای نشان داد افرادی که هنگام خوردن غذا روی غذایشان نمک می‌پاشند تا ۷۰ درصد از دیگران در معرض خطر رفلاکس قرار دارند.

اینکه نمک چطور سبب افزایش خطر رفلاکس می‌شود هنوز به‌طور کامل مشخص نیست. احتمالا افرادی که غذاهای شور استفاده می‌کنند، تمایل بیشتری به غذاهای سرخ‌شده و پُرچرب نیز دارند. مصرف غذاهای شور، چرب و سرخ‌شده از غذاهای صرفا شور، سبب تحریک سوزش معده می‌شوند.

پیاز به‌خصوص پیاز خام یک عامل متداول برای سوزش معده است. پیاز هم دریچه‌ی انتهای مری را شل می‌کند که به بازگشت اسید و سوزش معده می‌انجامد.

در یک مطالعه، از گروهی از افراد مبتلا به سوزش معده خواسته شد یک روز همبرگر ساده بخورند و روز دیگر همان همبرگر را با پیاز مصرف کنند. نتایج مطالعه حاکی از آن بود که مصرف همبرگر با پیاز، به وضوح علائم سوزش معده‌ی این افراد را بدتر کرده بود.

به‌علاوه پیاز منبع غنی از فیبرهای قابل‌تخمیر است که موجب آروغ‌زدن می‌شود. آروغ‌زدن می‌تواند علائم بازگشت اسید را تشدید کند. فیبرِ قابل‌تخمیرِ پیاز از فودمپ‌ها ساخته شده است. فودمپ‌ها ترکیباتی هستند که ممکن است برخی از مشکلات گوارشی را تحریک کنند.

مصرف بیش‌ازحد الکل به چند طریق می‌تواند سبب تشدید علائم سوزش معده شود. الکل سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهای مری می‌شود که به بازگشت اسید معده به مری و سوزش معده منجر می‌شود. علاوه‌براین، نوشیدنی‌های الکلی به‌خصوص شراب و آب‌جو می‌توانند مقدار اسید معده را افزایش بدهند که خطر سوزش معده را می‌کنند. مصرف بیش‌ازحد الکل به‌طور مستقیم به پوشش مری صدمه می‌زند و با گذشت زمان سبب حساسیت مری به اسید معده خواهد شد.

بعضی از افراد بعد از نوشیدن قهوه، سوزش معده را تجربه می‌کنند. قهوه سبب شل‌شدن دریچه‌ی انتهای مری می‌شود که خطر بازگشت اسید و سوزش معده را افزایش می‌دهد. براساس برخی تحقیقات، کافئین موجود در قهوه دلیل اصلی آن است.

بااین‌حال، مطالعات دیگری وجود دارند که فقط روی تأثیرات کافئین انجام شده‌اند و نشان می‌دهند که کافئین در علائم رفلاکس نقشی ندارد. درصورتی‌که این موضوع درست باشد، پس باید ترکیبات دیگر موجود در قهوه را مورد بررسی قرار داد. بااین‌حال، سایر تحقیقات هیچ ارتباطی بین قهوه و علائم رفلاکس را نشان نمی‌دهند.

اگر با قهوه مشکلی ندارید می‌توانید آن را مصرف کنید، اما اگر احساس می‌کنید قهوه سبب رفلاکس و سوزش معده‌ی شما می‌شود بهتر است از خوردن آن اجتناب کنید یا مصرف آن را کاهش بدهید.

نوشیدنی‌های گازدار عامل اصلی سوزش معده هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این نوشیدنی‌ها دریچه‌های انتهای مری را شل می‌کند و خاصیت اسیدی بودن اسید معده را افزایش می‌دهند که هردو عامل سوزش معده هستند.

در یک مطالعه محققان الگوی خواب بیش از ۱۵ هزار نفر را مشاهده کردند و دریافتند که تقریبا ۲۵ درصد افراد، سوزش معده‌ی شبانه را تجربه می‌کنند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سوزش معده در شب با چند عامل ارتباط قوی دارد که از آن جمله می‌توان به مصرف نوشیدنی‌های گازدار اشاره کرد. تحقیق دیگری نشان می‌دهد که خطر ایجاد علائم رفلاکس مانند سوزش معده در افرادی که نوشیدنی‌های گازدار مصرف می‌کنند تا ۶۹ درصد است.

بهترين درمان سوزش معده

معمولا افراد برای تسکین سوزش معده شیر مصرف می‌کنند. درحالی‌که نوشیدن شیر ممکن است به‌جای تسکین، علائم سوزش معده را ایجاد کند. به گفته‌ی محققان، شیر ممکن است تولید اسید معده را افزایش بدهد که یک عامل خطر برای سوزش معده است.

در مطالعه‌ای که روی بیش از ۴۰۰ نفر با سوزش معده صورت گرفت، تقریبا ۳۸ درصد افراد بعد از نوشیدن شیر علائم سوزش معده را گزارش دادند. براساس تحقیقات، ارتباط بین نوشیدن شیر و سوزش معده ناشی از چربی‌های موجود در شیر است. درصورتی‌که نوشیدن شیر سبب سوزش معده‌تان می‌شود بهتر است از نوشیدن آن خودداری کنید یا مصرف آن را کاهش بدهید.

درحالی‌که بسیاری از غذاها ممکن است سوزش معده‌تان را بدتر کنند، غذاهایی هم وجود دارند که به بهبود علائم آن کمک می‌کنند.

در ادامه چند غذایی را که به بهبود سوزش معده کمک می‌کنند، معرفی کرده‌ایم:

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

نظریه امید اسنایدر؛ آیا تفکر امیدوارانه در رسیدن به موفقیت نقش دارد؟

برگزاری جلسات به روش اساتید هاروارد؛ کتابی راهگشا برای مدیران و صاحبان کسب‌وکار

روانشناسی ایجاد انگیزه؛ ۱۲ راهکار برای اینکه همین الان باانگیزه شوید

خودنظم‌دهی؛ چطور اهداف بلندمدت‌مان را فدای لذت‌های کوتاه‌مدت نکنیم؟

۶ مزیت به‌کارگیری تبلیغات بنری آنلاین نسبت به بنرهای سنتی

بیشترین فالوور در اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ به کدام سلبریتی‌ها اختصاص دارد؟

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند


سالم ترین میوه های جهان را بشناسید



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *