عوارض جانبی خون دادن

 

  چکید ه

  سابقه و هدف

  اهدای خون در موارد بدون هیچ گونه عارضه‌ای انجام می‌پذیرد. اما در تعداد محدودی از اهداکنندگان منجر به بروز عوارضی می‌گردد. تحقیقات نشان داده‌اند که عوارض جانبی اهدای خون بر بازگشت اهداکننده برای اهدای خون مجدد و جذب اهداکنندگان اثر منفی داشته است. هدف از این مطالعه بررسی واکنش‌های وازووگال و آسیب‌های ناحیه بازوی اهداکنندگان در هنگام اهدای خون و تا مدتی پس از آن بود.

  مواد وروش‌ها

عوارض جانبی خون دادن

 �این مطالعه مقطعی در پایگاه انتقال خون یزد از شهریور 1384 تا دی ماه 1385 انجام گرفت. 1 اهداکننده به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و از نظر بروز واکنش‌های وازووگال در هنگام اهدای خون، تا یک ساعت پس از اتمام خون‌گیری توسط پزشک بررسی شدند. اهداکنندگان سه هفته پس از اهدای خون از نظر بروز آسیب ناحیه بازوی خونگیری مورد مصاحبه قرار گرفتند. داده‌ها در پرسشه ثبت و با استفاده از آزمایش‌های مجذور کا( Chi-square )، دقیق فیشر( fisher exact test )، Anova و T-test تجزیه و تحلیل گردید.

  یافته‌ها

  فراوانی واکنش‌های وازووگال 2% با فاصله اطمینان 95% (1/1 تا 9/2 درصد) بود. شایع‌ترین یافته‌های ناحیه بازو درد در محل خونگیری(2/8%) و کبودی(7%) بودند. فراوانی هماتوم 4/1% بود و شکایات حسی(7/%) کمترین فراوانی را داشتند که در مدت یک هفته بهبود می‌یافتند. شیوع واکنش‌های وازووگال در اهداکنندگان جوان، بار اول و کم وزن بود. بروز عوارض محل خونگیری با جنس و وضعیت اهدا ارتباط معنی‌داری نداشت.

  نتیجه گیری

  عوارض جانبی اهدای خون در این مطالعه کمتر از سایر مطالعات بود که می‌تواند به دلیل انتخاب صحیح اهداکنندگان توسط پزشک و وجود کارکنان آموزش دیده و ماهر جهت انجام خونگیری و مراقبت از اهداکنندگان حین اهدای خون باشد.

  کلمات کلیدی : عوارض جانبی، اهدای خون، آسیب بازو

 

 


 

 

URL: http://bloodjournal.ir/article-1-158-fa.html

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری آنلاین:
از دست دادن خون می‌تواند مرگبار باشد، از این رو بسیاری به طور داوطلبانه نیم لیتر خون خود را به کسانی اهدا می‌کنند که به این مایع حیاتی نیاز دارند،‌ اما اینکار تغییراتی در سیستم قلبی-عروقی انسان ایجاد می‌کند.

براساس گزارش يورونيوز، اهدای خون درحال حاضر به اين شكل صورت مي‌گيرد كه اهدا كننده نیم لیتر از خون خود را به فرد نيازمند مي‌دهد. این عمل فشار خون اهداكننده را به صورت موقت کاهش می‌دهد، زیرا كاهش حجم خون از فشار آن مي‌كاهد.

در یونان و هند باستان و همچنين در اسپانیای قرون وسطی اهدای خون كاري رايج بود،‌ البته اين كار به شكل حجامت و با هدف تعادل گردش خون مختل شده انجام مي‌گرفت. گفته می‌شود که اهدای منظم خون از طرف افرادی كه به فشار خون بالا مبتلا هستند در طولانی مدت باعث كاهش فشار خون شده و نیز کمتر به بیماری قلبی دچار می‌شوند؛ البته علم پزشکی این دو مورد را هنوز به طور قاطع تایید نکرده است.

در یک میلی لیتر خون حدود پنج میلیارد گلبول قرمز، 2 میلیون سلول خونی و پنج تا ده میلیون سلول گلبول سفید وجود دارد. به این ترتیب در جریان اهدای خون تنها خون نیست که اهدا می‌شود، بلکه مقدار زیادی از سلول‌های خونی نیز از بدن فرد خارج شده و منتقل می‌شود و به این ترتیب سطح آهن موجود در خون اهداکننده کاهش می‌یابد.عوارض جانبی خون دادن

اگرچه وجود آهن به عنوان مرکز انتقال اکسیژن در سلول‌های قرمز خون حیاتی است، اما افزایش آهن در خون نیز می‌تواند به گرفتگی دیواره رگ‌ها منجر شود و همچنين اگر سطح آهن خون اهداکننده پایین باشد باید ازداروهای کمکی افزایش دهنده آهن خون استفاده کند.

در واقع اهدای خون می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی نیز داشته باشد. اختلال در سيستم گردش خون به واسطه كاهش حجم خون در رگ‌ها مي‌تواند به سرگیجه یا غش منجر شود از اين رو اهدا كننده بلافاصله پس از اهداي خون ماده غذايي مصرف مي‌كند تا قند خون بالا رود.

به طور كلي پس از اهدای خون در بدن اين تغییرات رخ می‌دهند:


به این ترتیب از آنجا که نیاز به بازسازی آهن در مردان به زمان کمتری نیاز دارد، آنها می توانند سالانه 6 بار و زنان تنها چهار بار خون اهدا کنند. در چنین شرایطی، هم اهداکننده و هم گیرنده خون از این امر استفاده می‌برند.

همشهری آنلاین:
مایکل کوهن وکیل پیشین دونالد ترامپ که سال‌ها وکالت او را برعهده داشت ترامپ را نژادپرست، فریبکار و شارلاتان خواند و در ارتباط با اتهاماتی که متوجه دونالد ترامپ است، شاهد مهمی به‌شمار می‌آید.

همشهری آنلاین:
مقام‌های فرودگاهی پاکستان در پی افزایش تنش میان پاکستان و هند، آسمان این کشور را روی پروازهای تجاری و مسافری بستند، اقدامی که موجب بروز اختلال در روند روزانه ۸۰۰ پرواز بین‌المللی شده است.

همشهری‌آنلاین:
هم‌زمان با فرارسیدن نوروز ۹۸، خانه تیمورتاش (موزه جنگ) از اول تا ۱۵ فروردین برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود.

همشهری آنلاین:
همزمان با بالا گرفتن تنش‌های نظامی در شبه‌قاره هند، نمایش تمام فیلم‌های بالیوودی در سینماهای پاکستان ممنوع اعلام شد.

هممشهری آنلاین:
رژیم غذایی مناسب یکی از مهمترین فاکتورها برای کودکان در حال رشد است، زیرا کودکان به انرژی و مواد مغذی بالایی نیاز دارند.

همشهری انلاین :
گالری حراج کریستیز نمایشی با هفته قرن بیستم برگزار می‌کند که آثار بزرگترین هنرمندان امپرسیونیست، مدرن، پساجنگ و هنر معاصر را در کنار یکدیگر گردآوری کرده است.

همشهری آنلاین:
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: آمار بالا و شیوع روزافزون ابتلای مردان به بیماری‌های غیر واگیر مرتبط با تغذیه، در مرز هشدار است.

همشهری آنلاین:
سیدحسین نصر درپیامی تصویری به نشست مرجعیت علمی در علوم انسانی گفت: علوم انسانی ایران هیچ چاره‌ای ندارد جز شناخت تاریخ کشورهای مختلف جهان و علوم انسانی غرب، اما در عین حال نباید تقلید کنیم.

همشهری آنلاین:
نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار که برای نخستین بار در سه دهه اخیر بدون مجری برگزار شد، ۱۱ درصد بیش از دوره گذشته بیننده تلویزیونی داشت.

همشهری آنلاین:
الخاندرو گونزالس ایناریتو نخستین فیلمساز مکزیکی است که در تاریخ ۷۲ ساله جشنواره کن به ریاست هیات داوران بخش مسابقه رسمی برگزیده می‌شود.

همشهری آنلاین:
لوک بسون که از سوی زد پیشین خود به تجاوز و آزار جنسی متهم شده بود، از این اتهام تبرئه شد و دادگاه شکایت سند فن‌روی را وارد ندانست.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

© 218 HamshahriOnline, All rights reserved

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *