بهترين دارو براي خارش گلو

خواص دارویی و گیاهی

خارش گلو اغلب در اثر عفونت مجرای تنفسی فوقانی و گلودرد چرکی اتفاق می افتد. خارش گلو معمولا طی چند روز با مراقبت های رایج برطرف می شود.

خارش گلو یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای از یک بیماری یا مشکل است و معمولا با علائم دیگری مانند تب، درد گلو، به سختی قورت دادن غذا، احساس درد موقع بلعیدن غذا، سرفه و همراه است. خارش گلو در اكثر موارد مي‌تواند ناشي از حساسيت‌هاي فصلي يا ساير عوامل آلرژي زا باشد.

معمولا ابتلای به گلودرد چرکی، عفونت مجرای تنفسی فوقانی و آلرژی ها می توانند باعث خارش گلو شوند. سایر علل به ندرت باعث خارش گلو می شوند.

خارش گلو احساس تحریک کننده ای در گلوست که باعث می شود فرد تمایل به سرفه کردن داشته باشد. گاهی با چند سرفه و نوشیدن مقداری آب، این خارش برطرف می شود، ولی گهگاه این خارش ادامه داشته و حالت آزار دهنده ای به خود می گیرد.بهترين دارو براي خارش گلو

دیواره داخلی گلو با غشای مخاطی حاوی اعصاب پوشیده شده است. این غشا ممکن است توسط هوای آلوده، مواد غذایی، التهاب یا واکنش های آلرژیک تحریک شود. غدد مخاطی موکوس، مایع چسبنده ای که از پوشش دیوار گلو محافظت کرده و اجازه می دهد گلو برای ورود مواد غذایی آمده شود، را ترشح می کنند.

هنگامی که غدد موکوسی به اندازه کافی مخاط تولید نکند، اعصاب گلو در معرض تحریک پذیری قرار می گیرند. این کاهش مخاط معمولا به دلیل کم آبی، مصرف برخی از داروها و یا هوای خشک ایجاد می شود.

داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای درمان بی اختیاری ادرار، بلادونا (آتروپین)، باربیتورات ها، ارگوتامین، تریاک، دیورتیک ها، آنتی هیستامین ها یا اسپری های درمان آسم گاهی خارش گلو را تحریک می کنند.

بسته به علت، سایر علائم مانند درد، ترشحات، مشکل در غذا خوردن و یا صحبت کردن، آبریزش بینی و یا خارش چشم نیز ممکن است همراه خارش گلو وجود داشته باشد.

شرایطی که ممکن است خارش گلو ایجاد کنند عبارتند از:


درمان خشکی گلو شامل از بین بردن علت، مصرف آب زیاد و خوردن شربت عسل برای تسکین گلو می باشد. آب نبات های گیاهی بدون قند و منتول نیز ممکن است به صورت موقت با ساختن یک محافظ نازک بر روی مخاط گلو، موجب تسکین شوند. تنفس با دهان بسته و اجتناب از صحبت کردن نیز کمک کننده است.

در سندرم شوگرن، استفاده از بزاق مصنوعی برای مرطوب نگه داشتن گلو مفید است. افزایش رطوبت خانه با استفاده از دستگاه های بخور نیز می توانند برای بدن مفید باشند.

نوشیدن چای حاوی ریشه شیرین بیان، ریشه گل ختمی، گل پیچ امین الدوله، زرشک، اکالیپتوس، بابونه، یا نارون نیز ممکن است در درمان گلو درد و خارش آن موثر باشد.


صحبت با صدای بلند و یا آواز خواندن

صحبت طولانی مدت، آواز خواندن و یا فریاد زدن ممکن است خارش گلو و درد ایجاد کند. این درد بعد از چند روز از بین می رود.

وجود جسم خارجی در گلو

قطعه ای از استخوان ماهی یا یک دانه ریز ممکن است در گلو گیر کرده و احساس خارش ایجاد کند. این جسم باید با سرفه کردن، بلعیدن نان و یا غرغره کردن آب نمک از گلو خارج شود. در این حالت جای زخم ایجاد شده چند روز درد دارد.


مواد محرک

گاز ناشی از آلودگی های صنعتی حاوی دی اکسید گوگرد است. علاوه بر آن گرد و غبار، حلال ها، مواد شیمیایی آزمایشگاهی و یا پاک کننده های خانگی نیز ممکن است باعث تحریک گلو شوند.

ماری جوانا، دود سیگار یا کوکائین استنشاقی نیز تحریک کننده هستند. سوزش و خارش گلو گاهی ناشی از ادویه جات و ترشی جات گرم است که باید در حدود یک ساعت پس از مصرف حل شود. نوشیدن مایعات داغ و یا مواد خورنده (اسیدها، بنزین) ممکن است برای طولانی مدت خارش گلو ایجاد کنند.

علل روانی

تکرار سرفه خشک بدون دلیل یک علامت آشکار سرفه روانی است. در این حالت فرد قصد دارد با سرفه جلب توجه کند.

عفونت های ویروسی

عفونت های ویروسی، مانند سرماخوردگی (رینوویروس)، آنفولانزا (ویروس آنفولانزا)، مونونوکلئوز عفونی (ویروس اپشتین بار)، اوریون، آبله مرغان یا سرخک معمولا باعث عفونت دستگاه تنفسی فوقانی شده و با گلو درد خارش دار همراه است. درمان این عارضه مانند درمان گلو درد است. در این حالت باید از مصرف آسپرین اجتناب شود زیرا ممکن است باعث ایجاد بیماری به سندرم ری در کودکان شده و یا آسیب کبدی ایجاد کند.

آنفلوآنزای پرندگان که توسط ویروس آنفلوانزای مرغی ایجاد می شود، منتقل شده از پرندگان و طیور (مثل مرغ) است. افراد آلوده به بیماری شبه آنفلوآنزا از گلو درد و سرفه رنج می برند. آنفلوآنزای پرندگان وقتی بر روی ریه ها تاثیر می گذارد، خطرناک می شود.


عفونت های باکتریایی

باکتری هموفیلوس آنفولانزا و استرپتوکوک پنومونیه باعث عفونت لوزه ها (گلو درد) و یا اپی گلوت، به خصوص در کودکان می شود. دیفتری یا سیاه زخم نیز هنوز در آفریقا، جنوب آسیا و جنوب امریکا رایج است و یکی از علائم آن خارش گلو است. بیماری های باکتریایی که با آنتی بیوتیک درمان نمی شوند و بیماری شبه آنفولانزا نیز از دیگر عفونت های باکتریایی ایجاد کننده خارش گلو هستند.

عفونت باکتریایی ممکن است برای مدت طولانی باقی بمانند. در این حالت باعث گلو درد مزمن می شوند. رگه های سفید چرک در لوزه ها، و بوی بد دهان نشانه بارز این عفونت ها است. مجموعه ای از چرک آبسه ممکن است در زیر لایه مخاطی در دیوار حلق ایجاد شده و باعث درد و تب شود. برای درمان این بیماری ها آنتی بیوتیک ها و گاهی جراحی ممکن است لازم باشد.


قارچ

کاندیدا یا سایر قارچ ها ممکن است در دهان و گلو افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مبتلا به ایدز، افرادی که از شیمی درمان استفاده می کنند و افرادی که از کورتیکواسترویید برای درمان استفاده می کنند، رشد کرده و موجب عفونت شود. شستشو با محلول های ضد قارچی و یا قرص حاوی نیستاتین می تواند در درمان کمک کننده باشد.


خروسک

التهاب گلو در کودکان مبتلا به سرفه های سخت ممکن است از یک عفونت ویروسی یا باکتریایی یا آلرژی ایجاد شود. هوای مرطوب، مصرف کورتیکواستروئیدها در التهاب یا آنتی بیوتیک ها در عفونت باکتریایی از جمله درمان های موثر این بیماری است.

خارش گلو به علت اختلالات در اندام های نزدیک به گلو


خارش گلو در بیماریهای سیستمیک

گلو ممکن است در بیماری های بافت همبند سیستمیک مانند سندرم شوگرن، اسکلروز سیستمیک، آرتریت روماتوئید، لوپوس و یا واسکولیت تحت تاثیر قرار بگیرد.


آلرژی به غذا و آلرژن های محیط

آلرژی غذایی معمولا باعث خارش گلو، احساس سوزن سوزن شدن لب، ورم صورت و کهیر در نیم تنه بالایی بدن می شود.

آلرژی به گرده، شوره حیوانات خانگی، کپک، گرد و غبار و سایر آلرژن های استنشاقی (موادی که ممکن است باعث ایجاد آلرژی شوند) معمولا باعث خارش پوست، آبریزش بینی و چشم و خارش گلو می شوند. آسم نیز به دلیل نیاز به تنفس از طریق دهان با استفاده از اسپری های استنشاقی، می تواند خارش گلو ایجاد کند.بهترين دارو براي خارش گلو

درمان این نوع از خارش گلو با اجتناب از مصرف غذاهای تحریک کننده و استفاده از آنتی هیستامین خوراکی بعد از یک حمله آلرژیک است.



تومور

تومور در حلق و حنجره ممکن است باعث خارش گلو شود. تومورهای خوش خیم کوچک در خوانندگان و یا افراد دیگری که با صدای بلند صحبت می کنند شایع است.

تومورهای بدخیم در افراد سیگاری بالغ بعد از ۵۰۰ سالگی شایع است. درمان این تومورهای برداشتن تومور توسط عمل جراحی است. لنفوما، متاستاز در گره های لنفاوی گردن، یا سرطان در گردن و قفسه سینه نیز ممکن است سرفه را آغاز کنند.


اختلال در گردن

تیروئید بزرگ شده و یا گره های لنفاوی، آبسه، تومور، بافت ایجاد شده پس از یک آسیب و یا بافت فیبری (چسبندگی) پس از عمل جراحی ممکن است به گلو فشار وارد کرده و باعث تحریک آن شود.


ریفلاکس معده

در بیماری ریفلاکس معده و مری (GERD)، اسید از معده خارج شده و به مری و پس از به گلو می رسد و ممکن است باعث سوزش و خارش گلو شود. درمان این بیماری کاهش اسیدیته معده با داروهای ضد اسید، از قبیل آنتاگونیست H2 (سایمتیدین، رانیتیدین) و یا مهارکننده های پمپ پروتون (امپرازول) می باشد.


استفراغ

بعد از استفراغ، گلو ممکن است به علت التهاب ایجاد شده توسط اسید معده، خارش داشته باشد. اگر محتوای استفراغ استنشاق شود، ممکن است التهاب حنجره و ریه ها (پنومونی آسپیراسیون) نیز به وجود آید.


عوارض جانبی دارو



بخوانید:


آشنایی با علل و درمان بیماری سرماخوردگی


بیماری آسم چیست؟چگونه آن را درمان کنیم؟


چه بیماری هایی با خارش پوست شروع میشوند ؟



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی که با “حافظ شهرت دارد شاعر ایرانی است که آثار او یکی از ارجح ترین متون ادبیات فارسی به شمار می رود و دیوان اشعار او تقریبا در خانه هر فارسی زبانی یافت می شود و فال حافظ یکی از مشهورترین فال های مورد علاقه ایرانیان است .

زندگی و شعرهای او تاکنون بارها سوژه تحلیل گران در سراسر دنیا بوده و بیش از هر نویسنده دیگری در نوشتار فارسی زبانان پس از قرن چهاردهم تاثیر گذاشته است. همچنین باید گفت تاثیر اشعار حافظ تنها برای ایرانی ها و یا فارسی زبانان نبوده بلکه آثار او بسیاری از افراد برجسته تاریخ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.بهترين دارو براي خارش گلو

از جمله گوته شاعر و نویسنده معروف آلمانی اثریبه “دیوان غربی شرقی دارد که مجموعه ای از اشعار او به سبک و سیاق فارسی و تاثیر پذیرفته از اشعار حافظ است. و یا در نمونه ای دیگر نویسنده، فیلسوف، شاعر و آهنگ ساز آلمانی فریدریش نیچه بارها در نوشته هایش از حافظ برده است. جان پاین شاعر و مترجم انگلیسی و مترجم دیوان حافظ، از این شاعر به عنوان یکی از سه تن شاعران بزرگ دنیا یاد کرده و از او در کنار حافظ، دانته و ویلیام شکسپیر بزرگ ترین شاعران دنیا هستند.

با وجود تاثیر زیادی که حافظ در زندگی و فرهنگ ایرانی ها داشته ولی جزئیات محدودی از زندگی او به خصوص اوایل عمرش در دست است و اطلاعات موجود برگرفته از حکایات مختلف است. حافظ در شیراز و در حدود سال های ۷۲۰ تا ۷۲۹ قمری به دنیا آمده، ظاهرا مادرش اهل شهر کازرون بوده و پدرش بهاءالدین محمد داشته و در طول دوره سلطنت اتابکان در فارس، از اصفهان به شیراز مهاجرت می کند.

در برخی متون آمده حافظ شیرازی در دوران کودکی پدرش را از دست می دهد و برادران بزرگتر او و مادرش را رها می کنند و وی برای امرار معاش در نانوایی مشغول به کار می شود ولی از آنجا که علاقه زیادی به کسب دانش داشته، در کنار آن به تحصیل علم مشغول می شود. همچنین معروف است که وی از همان کودکی قرآن را با چهارده روایت متفاوت حفظ کرد و از این رو ملقب به “حافظ شد که بعدها آن را به عنوان تخلص خود انتخاب نمود.

حافظ در دوران حیاتش حمایت چندین حکام وقت را داشت. او به دربار شاه شیخ ابواسحاق راه یافت (گفته می شود وقتی حافظ در سنین نوجوانی بود، این شاه بر مسند قدرت نشست) و در دوره شاه مبارزالدین محمد از شاهان آل مظفر نیز حضور داشته که احتمالا به شغل دیوانی می پرداخته و منبع در آمد او از شغل دیوانی بوده است. ولی شکوفایی آثار او در زمان ۲۷ سال فرمانروایی شاه جلال الدین (شجاع شاه) بود.

برخلاف تاریخ تولد او که چندان دقیق نیست، ولی زمان فوت او را بسیاری از مورخان متفق القول سال ۷۹۲ قمری می دانند. یکی از حکایات نقل شده و قابل توجه در این زمان که بی ربط به دیوان فال حافظ (که در خطوط بعدی به آن می پردازیم) نیست، مربوط به خاکسپاری حافظ است. گفته می شود از آنجا که حافظ در اشعار خود به وفور از نوشیدن می و شراب خواری سخن رانده، در زمان فوت او در بین بسیاری جدال پیش آمد که آیا حافظ به راستی مسلمان بوده و یا آیا باید وی را طبق رسوم مسلمانان به خاک بسپارند. از این رو تصمیم بر این شد که تفالی به دیوان حافظ زده ( فال حافظ ) و از خود وی چاره جویی کنند. ولی با آمدن بیت زیر همه آنها مجبور به سکوت شده و دست از جدال برداشتند:

قدم دریغ مدار از جنازهٔ حافظ که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت تفاوت اشعار حافظ با دیگر شاعران صاحب

با مطالعه اشعاری از شاعران بسیار ی نظیر انوری، نظامی، مولوی، سعدی و دیگر کسانی که به خوبی برای علمای شرقی آشنا هستند، می توان مشاهده کرد که هریک به شیوه خود پیامی برای بشریت دارند. ولی اگر با تدبر بیشتری به این اشعار توجه کنیم، نقطه اساسی پیام همه آنها این است که بزرگترین گنج و دارایی انسان، همانا روح و روان باطنی نهفته در اوست که با وجود یک جرقه الهی حقیقی در آن، می تواند بر همه عناصر متخاصم و ناخوشایند طبیعت فائق آید. در حالی که ایمان در روح انسان می تواند به شیوه های مختلف بزرگ و برجسته در قالب نظم و نثر یا هنر و ساختار توصیف شود ولی ایمان تنها یک عقیده مذهبی یا عرفانی نیست بلکه یک ارتباط همه جانبه با این حقیقت است که هر انسانی منشاء وجود است.

و بعد حافظ می آید، شاعری که می توان گفت بزرگترین خواننده روح انسان است. در او تمام تلاش ها، غم و اندوه ها، پیروزی و شادی ها، امیدها و ناامیدی های تک تک انسان ها نمایان گر می شود. در اشعار حافظ ارتباط مستقیم و بی درنگ با جهان بیرونی و یا به بیان دیگر، واقعیت بی نهایت جهان ماده و آینه روح ابدی را می بینیم، وجود مطلقی که در آن ماده و روح یکی بوده ولی هر دو دارای جنبه ها و حالت های بی نهایتی هستند.

بی دلیل نیست که “دیوان اشعار او در سراسر شرق، تبدیل به کتاب بزرگ فال نما در سراسر دنیا و نه فقط ایران شده تا حدی که بسیاری او را “لسان الغیب می ند، بدین معنی که گویی از ضمیر غیب آگاه است. گرچه خود حافظ خلاف این نظر را داشته و هیچکس را آگاه ازغیب نمی داند، چراکه در یکی از ابیاتش می خوانیم:

ز سر غیب کس آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره در این حرم دارد

شاید بتوان گفت حافظ بزرگ ترین شاعر عرفانی ایران باشد، شاعری که بینش معنوی و الهام بخش فوق العاده ای دارد. با وجود آنکه نزدیک به شش قرن از حیات حافظ و شعرهایش می گذرد، هنوز هم غزل های او در زندگی مردم تاثیرگزار است.

بسیاری از ایرانی ها رسم دارند هر زمان به مشکل و یا گره ای در کارشان برخورد می کند و یا حتی یک سوال کلی در ذهن خود دارند، آن سوال را در ذهن خود نیت کرده و سپس از غزل های حافظ شیرازی راهنمایی می خواهند و یا حتی با خواندن اشعار او، نسبت به آن موضوع آرامش خاطر بیشتری دست پیدا می کنند.

اکثر اوقات نیز حافظ به روش مبهم و مرموز خود از طریق غزل هایش، سوال کننده را وا می دارد تا به آینه درون خود نگاه کند و با منعکس شدن آینه درون در غزل حافظ، آن شخص به یک جواب، راهنمایی و یا مسیر الهام بخش دست پیدا می کند.

در فال حافظ ، رسم است که اولین خطی که چشم خواننده به آن می افتد، جواب مستقیمی به سوال اوست و باقی غزل به نوعی روشن کننده آن موضوع است.

(c) 26-218 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .




خانه

موبایل

گلودرد همیشه یکی از دردناکترین علائم سرماخوردگی است اما اگر سرما خوردید و دچار خارش و التهاب شدید و  حتی وقت رفتن به دکتر را ندارید و از آمپول زدن هم می ترسید می توانید با اين 5 روش گلو درد خود را از بین ببرید.

 

بهترين دارو براي خارش گلو

1- جوش شیرین گزینه خوبی برای از بین بردن گلو درد است مقدار کمی از آن را داخل آب گرم حل کرد و آن را قرقره کنید.

 

 

2- عسل و لیمو یکی از بهترین نوشیدنی های مخصوص است  این محلول حتی صداي شما را صاف می کند.

 

 

3- شاید باور نکنید اما سرکه سیب سرشار از ویتامین های ضد باکتری است که می توانید از آن استفاده کرده و حتی قرقره کنید.

 

 

4-می توانید جو و عناب را با هم بجوشانید و هرشب کمی از آن را میل کنید این کار حتی سرفه های شما را هم تسکین می دهد.

 

 

5- برای تسکین گلو دردتان از هویج پخته هم می توانید استفاده کنید اما یادتان باشد هویج به صورت خام گلودرد شما را بدتر می کند البته فراموش نکنید مراجعه به پزشک همیشه در اولویت است.

منبع:yjc.ir


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *