برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را رعایت ک

برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را رعایت ک
برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را رعایت ک

علائم بیماری

درد شکم یک علامت شایع در زخم معده است ولی ممکن است این علامت وجود نداشته باشد. درد شکم ناشی از زخم معده ممکن است در افراد گوناگون بسیار متفاوت باشد. تهوع، استفراغ، کاهش وزن، خستگی، سوزش سر دل، سوء‌هاضمه، آروغ زدن، درد سینه، استفراغ خونی، مدفوع خونی یا سیاه قیر از دیگر علائم این بیماری محسوب می‌شود.

علت چیست

در حالت طبیعی، پوشش داخلی معده دارای ایمنی نسبت به اسید تولیدی در معده است. به هر دلیلی این پوشش دفاعی آسیب ببیند موجب بوجود آمدن آسیب یا زخم در معده می‌شود.

شایع‌ترین علت این مساله عفونت معده با یک باکتری بنام هلیکوباکتر پیلوری است.

برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را رعایت ک

عواملی مانند مصرف آسپیرین یا مسکن‌هایی مانند بروفن، کشیدن سیگار و مصرف تنباکو این حالت را تشدید می‌کند.

بسیاری افراد معتقدند فشار عصبی سبب زخم می‌شود.این امر اثبات شده که بیماران بسیار بد حال در خطر بالای «زخم استرس» هستند، اما به نظر می‌رسد فشار عصبی روزانه ارتباطی با زخم معده ندارد. البته هرگونه استرس شدید می‌تواند بلافاصله حالت درد و حتی خونریزی از معده را تشدید کند.

عوامل ژنتیکی نیز در ایجاد زخم معده دخیل هستند. احتمال ابتلای کسانی که سابقه خانوادگی چنین بیماری را دارند، به این بیماری بیشتر است

درمان

درمان اغلب شامل ترکیبی از داروهای نابود کننده باکتری اچ.پیلوری، کاهش سطح اسید و محافظت دستگاه گوارش است. این ترکیب درمانی سبب بهبود زخم می‌شود و شانس عود را کاهش می‌دهد. معمولا رژیم‌های دارویی شامل آنتی بیوتیک‌های نابودکننده هلیکوباکتر پیلوری، کاهش‌دهنده‌های اسید معده (مثل سایمتیدین، رانیتیدین، یا فاموتیدین امپرازول)، داروهایی که سطح بافت را می‌پوشانند (مثل سوکرالفیت) و بیسموت که به پوشش دیواره و نابودی باکتری‌ها کمک می‌کند، می‌شود.

اگر زخم معده خونریزی شدید داشته باشد، ممکن است آندوسکوپی برای سوزاندن زخم و کاهش خونریزی لازم باشد. اگر خونریزی با آندوسکوپی کنترل نشودیا سوراخ شدگی زخم رخ دهد، آن‌گاه جراحی مورد نیاز خواهد بود.

10 فرمان

1. سیگار نکشید یا تنباکو مصرف نکنید.

2. از خوردن نوشابه خودداری کنید.

3. مصرف قهوه و شکلات را قطع یا بسیار محدود کنید.

4. هیچ‌گاه سرخود از آسپیرین یا مسکن‌های مانند بروفن استفاده نکنید. در دردهای معمولی می‌توانید استامینوفن مصرف کنید.

5. معده خود را برای طولانی مدت خالی نگاه ندارید. سعی کنید وعده‌های‌ غذایی‌ را زیاد و حجم‌ آنها را کم‌ کنید.

6 . از خوردن هر چیزی که موجب تحریک و سوزش معده شود، اعم از فلفل، ادویه یا پیتزا خودداری کنید.

7. اسیدیته غذاهای مصرفی در مبتلایان به زخم های گوارشی اهمیت زیادی ندارد، مگر این‌که بیمار علاوه بر زخم دچار ضایعات و زخم‌هایی در دهان یا مری نیز باشد.

8 . توصیه شده است که مبتلایان به این بیماری از مصرف وعده غذایی حجیم قبل از خواب اجتناب کنند.

9. در گذشته شیر غذای مهمی‌در درمان زخم معده محسوب می‌شد، علت مصرف آن این بوده است که تصور می‌شد شیر باعث خنثی‌سازی محتویات معدی می‌شود. اما ثابت شده به علت این‌که محتوی کلسیم و پروتئین شیر بالاست، یک تحریک‌کننده قوی ترشح اسید معده است. به همین دلیل مصرف متناوب و مکرر شیر برای درمان زخم‌های پپتیکی توصیه نشده است.

10. توجه داشته باشید همیشه احتمال عود زخم معده وجود دارد بنابراین هیچ‌گاه فکر نکنید کاملا خوب شده اید و جانب احتیاط را رها کنید.

 

 

پزشک متخصص آزمایشاتی همچون آزمایش خون و مدفوع ، رادیوگرافی ، معاینه مقعدی ، شکمی و …جهت تشخیص کولیت و بررسی روده بزرگ انجام میدهد تا هرچه سریعتر… ادامه مطلب

خونریزی دستگاه گوارش به دو بخش فوقانی و تحتانی میتوان تقسیم کرد که از علائم آن استفراغ خون ،  مدفوع تیره رنگ و بدبو ، وجود خون در مدفوع و … می باشد. ادامه مطلب

رفلاکس معده منجر به سوزش در قسمت قفسه سینه و گلو ،بعد از خوردن غذا و یا قبل از خوابیدن، در بیمار ایجاد می نماید.که اصطلاحا به آن ترش کردن نیز میگویند…ادامه مطلب

متخصص بیماریهای داخلی ، فوق تخصص گوارش ، کبد و مجاری صفراوی

برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را رعایت ک

فهرست

فهرست

فهرست

برای ارتباط با دکتر و اطلاع از شماره تماس مطب کلیک کنید

[aps-social id=”1″]

آندوسکوپی به معنای درون بینی است که به وسیله درون بین یا همان آندوسکوپ داخل بدن دیده و بررسی می شود.لوله ایی طویل ،قابل انعطاف  و ناز ک است که یک  دوربین بسیار ریز و یک منبع نور که در داخل بدن عضو ها دیده شود روی  آن قرار دارد.حال لوله به آرامی حرکت کرده  و بر روی نمایشگر دیده می شود.

لوله آندوسکوپ را می توان از دهان ،مقعد،راه مجاری ادرار و یا با به وجود آوردن شکافی د رپوست درون بدن وارد کرد.آندوسکوپی برای بیماری های مختلفی استفاده می شود و هر یک از این روش ها برای تشخیص خاصی استفاده می شود.

معمول ترین آندوسکوپی هایی که پزشکان برای تشخیص بیماری استفاده می کنند:

برونسکوپی:برای بررسی ریه و مجاری تنفسی که هوا از آنجا عبور می کند.

کولونوسکوپی:برای بررسی روده و کولون

گستروسکوپی:بررسی مری و معده

کلانژیوپانکراتوگرافی: بررسی وجود اختلال در کیسه صفرا

دیگر آندوسکوپی هایی که کمتر استفاده می شوند:

سیستوسکوپی،هیستروسکوپی،آرتروسکوپی که هر کدام به ترتیب برای بررسی مفاصل،بررسی رحم،بررسی مثانه می باشند.

آندوسکوپی کاربرد های دیگری به طور غیر مستقیم نیز دارد.در برخی موارد برای آسان کردن  جراحی های لاپاروسکوپی  مانند بیرون آوردن آپاندیس و کسیه صفرا از  آندوسکوپی استفاده می شود و همچنین برای نمونه گرفتن از بافت ها که در آزمایشگاه ها بررسی می شوند کاربرد دارد . بهتر است بدانید EUSیا  آندوسونوگرافی یک روش مفید برای داشتن عکس های دقیق تر از اندام های داخلی مـثل لوزالمعده است .

لاپاروسکوپ نوعی از آندوسکوپ است(لاپاروسکوپ یک ابزار دیداری می باشد) که متخصصان در عمل هایی که موسوم به عمل سوراخ کلید هستند ،آن را به کار می برند.در حین این عمل شکاف هایی ایجاد شده و بیمار بعد از جراحی درد ضعیف تری را نسبت به عمل باز احساس می کند و دوره ی نقاهت کمتر خواهد بود  …. ادامه  مطلب

روده بزرگ شامل چند قسمت است که وظایف مختلفی را برعهده دارد. از جمله این وظایف می توان به جذب آب و املاح و دفع مواد زائد اشاره کرد. به سمت انتهایی روه که مواد زائد قبل از دفع در آنجا جمع می شوند کولون می گویند.

کولون می تواند طی تغییرات سلولی دچار برخی بیماریها از جمله سرطان شود که برای تشخیص آن یا مشاهده تغییرات پیش سلولی نیاز است این منطقه توسط پزشک مشاهده و بررسی شود. این بررسی به وسیله روشی به نام کولونوسکوپی صورت می گیرد. که به منظور انتخاب روش درمانی صورت می گیرد. این روش برای تشخیص بیماریهایی از جمله زخم روده بزرگ، التهاب، پولیپ، عفونت وسرطان روده بزرگ که کولون را درگیر می کنند، صورت می گیرد.

 

به وسیله ای که با آن کولونوسکوپی انجام می شود کولونوسکوپ می گویند. کولونوسکوپ وسیله ایست انعطاف پذیر که پزشک به وسیله دوربینی که روی آن قرار دارد و یک فیبر نوری از آن ساطع می شود داخل روده را مشاهده می کند. دوربینی که روی دستگاه کولونوسکوپ قرار داد به یک مانیتور وصل است که تصویر داخل روده را بر روی مانتیو نشان می دهد و پزشک به راحتی می تواند سلولها و مخاط روده را بررسی کند… ادامه مطلب

متخصص گوارش در طی دوران تحصیلی خود با تمامی اجزای دستگاه گوارش آشنا شده و با انواع بیماری گوارشی آشنایی پیدا می کند .متخصص گوارش می تواند تمامی مشکلات مربوط بهدستگاه گوارشی افراد را تشخیص داده و برای درمان آنها راه حل های مختلفی ارائه دهد.

پس برای اینکه متوجه شوید متخصص گوارش با چه اجزایی از بدن سر و کار دارد بهتر است دستگاه گوارش انسان را بهتر بشناسید.دستگاه گوارش انسان از دهان تا مقعد ادامه دارد و از لوله  گوارشی و غدد گوارشی تشکیل شده است از غدد گوارشی که متخصص گوارش به بررسی آنها می پردازد می توان به  معده،پانکراس،روده و کبد و غده های بزاقی اشاره کرد همچنین متخصص گوارش می تواند به تشخیص بیماری های مختص به لوله های گوارشی حلق،مری،معده و روده کوچک و بزرگ و راست روده بپردازد.  مواد غذایی از  مری وارد معده شده و با انزیم های معده ترکیب می شود و به سمت روده ها می رود و در آنجا مواد غذایی مصرف شده جذب جریان خون می شود تا در اندام های بدن ذخیره و یا مصرف شوند و دیگر مواد جذب نشده از طریق مدفوع خارج می شود. در واقع می توان  گفت متخصص گوارش با بررسی این فرآیند در بیمار آشنایی کامل دارد.

با پیشرفت تکنولوژی یک متخصص گوارش برای تشخیص بیماری های گوارشی راه های مختلفی را پیش رو دارد و متخصص گوارش می تواند با  انجام آزمایش های مختلف بیماری  و محل دقیق آسیب را بررسی کند.

ازجمله این راه ها می توان به آندوسکوپی که خود شامل ابزار های مختلف با توانایی متفاوت است اشاره کرد.متخصص گوارش با وارد کردن لوله های آندوسکوپ از طریق دهان و مقعد می تواند بافت های  مختلف دستگاه گوارش را مشاهده کند. بسیاری از این آزمایشات نیز توسط خود متخصص  گوارش در مراکز درمانی ،بیمارستان ها و یا مطب ها انجام می شود و یا  علاوه بر متخصص گوارش توسط متخصصانی که دوره های مختلف را گذارنده اند انجام می شود.

امروزه با توجه با توجه با سبک زندگی مردم در کشور ما متخصصین گوارش آمار بسیار زیادی از بیماری های گوارشی را گزارش می دهند رژیم غذایی و  کم تحرکی و افزایش استرس  و اضطراب در  زندگی مدرن همگی باعث شده است آمار بیماری های گوارشی افزایش پیدا کند… ادامه مطلب

در صورتی که افراد با دیدن علائم مختلف در دستگاه های نام برده شده زودتر به متخصص گوارش مراجعه کنند می توانند درمان را سریع تر آغاز کرده و همچنین محدودیت های به وجود آمده در درمان برای متخصص گوارش کمتر خواهد شد.

برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را رعایت ک
برای پیشگیری از زخم معده چه مواردی را رعایت ک
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *