برای جلوگیری از کبد چرب چی بخوریم

برای جلوگیری از کبد چرب چی بخوریم
برای جلوگیری از کبد چرب چی بخوریم

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بیماری کبد چرب به‌دلیل انباشته شدن چربی در سلول‌های کبد به‌وجود می‌آید. وجود چربی در کبد امری طبیعی است، ولی اگر میزان چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شود و باید به‌فکر درمان کبد چرب باشید. تجمع چربی، کبد را در برابر انواع مشکلات و التهاب‌‌ها، آسیب‌پذیرتر می‌کند. با این مطلب همراه باشید تا با ۱۲ راه برای درمان خانگی کبد چرب آشنا شوید.برای جلوگیری از کبد چرب چی بخوریم

بیماری کبد چرب به دو نوعِ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی تقسیم می‌شود. علت اصلی بروز کبد چرب الکلی، مصرف بیش از اندازه‌ی الکل است درحالی‌که عواملی غیر از سوءمصرف الکل در ابتلا به کبد چرب غیرالکلی دخالت دارند.

به غیر از مصرف بیش از حد الکل، عواملی مانند کلسترول خون بالا، فشار خون بالا، چاقی، دیابت نوع ۲، هپاتیت ویروسی، کاهش وزن سریع و سوء‌تغذیه می‌توانند در بروز کبد چرب مؤثر باشند.

معمولا بیماری کبد چرب در ابتدا علائم خاصی ندارد. هرچند ممکن است علائمی مانند دردهای شکمی، احساس خستگی، کاهش اشتها و در برخی افراد ظاهر شود. از این رو تشخیص درست و به‌موقعِ بیماری کبد چرب، پیش از شروع روند درمان کبد چرب ضروری است.

تاکنون درمان قطعی‌ِ کبد چرب شناسایی نشده است ولی عوارض منفی این بیماری می‌تواند با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم و درمان‌های خانگی تا حد زیادی کاهش یابد.

سرکه‌ سیب اولین پیشنهاد ما برای درمان خانگی کبد چرب است. این ماده‌ی غذایی به کاهش تجمع چربی در کبد کمک می‌کند و در کاهش وزن مؤثر است. علاوه بر اینها سرکه‌ی سیب به عملکرد درست کبد و کاهش التهابات کبد نیز کمک می‌کند.

یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب خام و تصفیه‌نشده را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. می‌توانید به آن عسل هم اضافه کنید. دوبار در روز و پیش از مصرف غذا آن را میل کنید. این کار را برای چند ماه ادامه بدهید.

لیموترش ویتامین سی بالایی دارد. این ویتامین با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود به کبد کمک می‌کند تا با تولید آنزیمی به گلوتاتیون، اثرات سموم را بر کبد خنثی کند. بنابراین لیموترش با خاصیت سم‌زدایی‌اش به‌عنوان یک درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود و به بهبود کبد چرب کمک می‌کند. همچنین ترکیب دیگری که در لیموترش وجود دارد، نارنجین دارد و در کاهش التهابات کبدی مؤثر است.

آب نصف یک لیموترش را در یک لیوان آب بریزید و آن را میل کنید. این کار را دو یا سه بار در روز و به‌مدت چند هفته تکرار کنید. همچنین می‌توانید دو تا سه لیموترش را برش بزنید، در ظرف آبی بریزید و آن را در بازه‌های منظمی میل کنید.

گیاه قاصدک گزینه‌ی مناسبی برای درمان خانگی کبد چرب است. این گیاه به تجزیه‌ی چربی جمع‌شده در کبد کمک می‌کند و عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. براساس تحقیقاتی که نتایج آن در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده است، عصاره‌ی برگ قاصدک می‌تواند در پیشگیری و درمان چاقی مرتبط با کبد چرب غیرالکلی مؤثر باشد.

یک قاشق چای‌خوری ریشه‌ی خشک‌شده‌ی قاصدک را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید. به‌مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه درپوشی روی آن بگذارید. می‌توانید کمی عسل به آن بیفزایید تا از خواص عسل نیز بهره‌مند شوید و نوشیدنی‌تان را خوشمزه‌تر کنید. روزانه سه فنجان از این نوشیدنی را میل کنید. این کار را به‌مدت چند هفته ادامه بدهید. همچنین می‌توانید از برگ قاصدک در سالادها و غذاها استفاده کنید.

اگر در دوران بارداری به‌سر می‌برید یا به بیماری دیابت مبتلا هستید، از مصرف این گیاه خودداری کنید.

براساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۳ در مجله‌ی بین‌المللی پزشکی مولکولی به چاپ رسید، چای سبز با دارا بودن مقادیر بالای کاتچین به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند و موجب کاهش چربی موجود در کبد بیماران مبتلا به کبد چرب غیرالکلی می‌شود. علاوه بر اینها چای سبز جزو بهترین خوراکی‌های چربی سوز است و به کاهش وزن کمک کند.

برای محافظت از کبدتان و اسیر نشدن در دام کبد چرب، روزانه سه تا چهار فنجان چای سبز میل کنید.

زردچوبه با دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌های ارزشمند، می‌تواند درمان خانگی مؤثری برای بیماری کبد چرب باشد. براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۸ در مجله‌ی داروهای چین منتشر شد، زردچوبه می‌تواند به پیشگیری از بیماری کبد چرب کمک کند. با این حال هنوز به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است.

زردچوبه قدرت بدن در هضم چربی را بالا می‌برد، بنابراین از تجمع چربی در کبد جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، زردچوبه به سم زدایی از کبد نیز کمک می‌کند.

یک‌چهارم قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در ۲ لیوان آب بریزید و بگذارید بجوشد. آن را دوبار در روز بنوشید. این نوشیدنی را به‌مدت چند هفته مصرف کنید.

می‌توانید از شیرین بیان برای درمان بیماری‌های کبد، خصوصا کبد چرب غیرالکلی استفاده کنید. براساس تحقیقات صورت‌گرفته، عصاره‌‌ی ریشه‌ی شیرین بیان در کاهش فعالیت آنزیم‌های ترانس‌آمیناز (شامل آنزیم‌های آلانین آمینوترانسفراز و آسپارتات آمینوترانسفراز) در بیماری کبد چرب غیرالکلی مؤثر است. همچنین شیرین بیان از آثار منفی فلزات سنگین و سموم بر کبد جلوگیری می‌کند.

براساس آیورودا (علمی باستانی در هندوستان که در آن از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا برای درمان بیماران استفاده می‌شود) میوه و دانه‌‌ی پاپایا برای درمان بیماری کبد چرب مفید است. همچنین پاپایا در چربی سوزی نیز مؤثر است. چربی موجود در غذا نقش مهمی در بروز بیماری کبد چرب دارد.

۵ یا ۶ دانه‌‌ی خشک پاپایا را آسیاب کنید. پودر حاصل را با یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه ترکیب و دوبار در روز میل کنید. این کار را به‌مدت یک ماه ادامه بدهید.

براساس مطالعه‌ای که در «European Journal of Medicinal Chemistry» به چاپ رسید، ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات، میوه‌ها و گیاهان برای درمان بیماری کبد چرب مفیدند. بنابراین افزودن این مواد به رژیم غذایی بسیار ضروری است.

یک راه مناسب برای بهره‌مندی از خواص سبزیجات، گرفتن آب آنهاست. با این کار می‌توانید تا حد زیادی آسیب‌های واردشده به کبد را جبران کنید. مصرف آبِ سبزیجات، هضم و جذب آنها را آسان‌تر می‌کند. سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی، مارچوبه، چغندر و کرفس در سم‌زدایی کبد مؤثرند.

خوراکی‌هایی که فیبر بالایی دارند، به سلامتی دستگاه گوارش، جلوگیری از بیماری‌های گوارشی و تسریع سم‌زدایی از بدن کمک می‌کنند. به‌عنوان مثال ریشه‌ی زنجبیل برای دستگاه گوارش مفید است. با جوشاندن برش‌های زنجبیل در چای سبز یا آب، می‌توانید چای زنجبیل درست کنید. همچنین می‌توانید زنجبیل را به غذاهایی مانند سوپ بیفزایید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

سیب‌زمینی شیرین به‌خاطر داشتنِ پتاسیم بالا، برای تصفیه‌ی کبد مفید است. یک سیب‌زمینی شیرین نزدیک به ۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم و مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین D و ویتامین B۶ دارد. علاوه بر آن منیزیم و آهن نیز در سیب‌زمینی شیرین به‌وفور یافت می‌شود. سیب‌زمینی شیرین طعم دل‌پذیری دارد و قند موجود در آن به‌آهستگی وارد جریان خون می‌شود. بنابراین باعث جهش ناگهانی قند خون نمی‌شود. غذاهای خوشمزه‌ی زیادی را می‌توان به کمک سیب‌زمینی شیرین درست کرد.

وجود ۴۷۰ میلی‌گرم پتاسیم و مواد مغذی دیگر در موز، آن را به میوه‌ای مفید برای تصفیه‌ی کبد تبدیل کرده است. مصرف موز به هضم مواد غذایی کمک می‌کند و فلزات سنگین و سموم را از بدن می‌زداید.

خار مریم (ماری تیغال) با خاصیت سم‌زدایی بالای خود به بازسازی سلول‌ها و حفظ سلامت کبد کمک می‌کند به همین دلیل به‌عنوان درمان خانگی کبد چرب شناخته می‌شود. براساس مطالعه‌ای که در مجله‌ی علوم و بیماری‌های گوارشی به چاپ رسید، خار مریم می‌تواند میزان مرگ‌ومیر افرادی را که از نارسایی کبد رنج می‌برند، کاهش بدهد. خار مریم می‌تواند تأثیرات منفی مصرف الکل، آفات موجود در غذاها، فلزات سنگین در آبِ آشامیدنی، آلودگی هوا و حتی سموم را خنثی کند.

براساس نتایج مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسید، خار مریم می‌تواند در درمان کبد چرب الکلی، هپاتیت ویروسی حاد و مزمن و بیماری‌های مزمن کبدی ناشی از سموم مؤثر باشد.

اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، به‌هیچ‌وجه الکل مصرف نکنید. کبد چرب نمی‌تواند با سرعت کافی الکل را تجزیه کند. براساس تحقیقات صورت گرفته، علت بروز کبد چرب در افراد الکلی تنها به‌خاطر سوء‌مصرف الکل نیست، الکل موجب بروز التهاب و ایجاد سم در بدن می‌شود. حتی اگر به کبد چرب غیرالکلی هم مبتلا هستید، بهترین کار این است که از مصرف نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید.

از مصرف غذاهایی مانند نان، برنج و ذرت تا حد امکان خودداری کنید. تا جایی که می‌توانید مصرف نان‌هایی را که از آرد سفید تهیه شده‌اند، کاهش بدهید. مصرف زیاد کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده (مانند آردهای سفید که فیبر و مواد مغذی آنها جدا شده است) باعث افزایش سطح انسولین خون می‌شود. حساسیت به انسولین خود یک عامل کلیدی در بروز کبد چرب است.برای جلوگیری از کبد چرب چی بخوریم

از مصرف محصولات تهیه‌شده از غلات کاملی که بر روی برچسب‌شان عبارت «غنی‌شده» نوشته شده است، خودداری کنید. اگر گاهی هوس خوردن نان به سرتان زد، نان تازه بخرید. اگر قصد مصرف برنج هم داشتید، برنج قهوه ای گزینه‌ی بهتری نسبت به برنج سفید است.

نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های انرژی‌زا و بسیاری از آبمیوه‌ها سرشار از شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی‌اند. این شکر وارد شده به بدن می‌تواند منجر به بروز کبد چرب شود. بدن‌تان نمی‌تواند شکر موجود در یک قوطی نوشابه (که محتوی ۱۰ قاشق چای‌خوری شکر است) را تجزیه کند و این امر بر روی کبدتان تأثیر منفی می‌گذارد.

براساس تحقیقات دانشگاه پزشکی آتلانتا شکر (به‌خصوص فروکتوز) می‌تواند باعث بروز و پیشرفت کبد چرب غیرالکلی شود. بین شکر و افزایش چاقی، چربی خون و مقاومت به انسولین رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد.

روغن‌های هیدروژنه، شکر تصفیه‌شده، غذاهای حاضری و سوسیس و کالباس برای بدن‌تان سمی هستند. نیترات و نیتریت که در بسیاری از این غذاها از جمله سوسیس و کالباس یافت می‌شوند، ارتباط مستقیمی با بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان‌ دارند. شربت ذرت با فروکتوز بالا که در غذاهای فرآوری‌شده یافت می‌شود، از مهم‌ترین عوامل بروز کبد چرب است و برای بهبود این بیماری، باید مصرف این‌گونه غذاها را متوقف کنید.

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

تشكر،
عرق كاسني هم جهت رفع التهاب كبد و همچنين كبد چرب مفيد است
البته بايد با ورزش چربي جمع شده را از داخل كبد خارج نمود

سلام خیلی عالی بود

خوب بود

خواص خوراکی ها

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

آخرین مطالب

علت درد فک و همه چیز درباره عوامل، راه‌های پیشگیری و درمان آن

ریلکسیشن؛ تکنیک‌ها و روش‌هایی برای آرامش روح و جسم

آموکسی سیلین؛ نحوه مصرف،‌ عوارض و تداخل دارویی

درمان سریع جوش صورت با ۸ روش خانگی مؤثر


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

ترین های جهان

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون


ارزانترین کشور برای تحصیل کدام است؟

به نقل از افکارنیوز، كبد چرب اختلال مزمن و بدون علامت كبدي است كه علت آن تجمع چربي و التهاب در كبد است. شايع ترين علل كبد چرب در ايران چاقي، ديابت، سوء تغذيه و بالا بودن چربي خون است و در كشورهاي ديگر مصرف بالاي الكل از شايع ترين علت ها محسوب مي شود. از ديگر علل كبد چرب مي توان به كاهش وزن ناگهاني، اختلالات مادرزادي، سوء جذب چربي، تغذيه ناصحيح و مصرف بيش از حد چربي و كربوهيدرات، گرسنگي طولاني مدت و تغذيه وريدي طولاني مدت اشاره كرد. تحقيقات و بررسي ها همچنين نشان داده داروهايي مانند كورتون ها، هورمون هاي استروژن، قرص هاي ضد بارداري، داروهاي تقويت جنسي و استرس از عوامل زمينه ساز اين مشكل اند.

كبد چرب بدون علامت است و در بعضي افراد ممكن است احساس پري شكم و درد خفيف ناحيه راست شكم را ايجاد كند، اين مشكل معمولاً به صورت اتفاقي در حين بررسي هاي آزمايشگاهي يا سونوگرافي مشخص مي شود. اين مشكل بويژه در مراحل اوليه، قابل درمان سات، اما در تعدادي از بيماران در صورت درمان نشدن ممكن است به فيبروز كبدي يا در نهايت سيروز كبدي منجر شود كه در اين صورت درمان آن بسيار دشوار خواهد بود. كاهش تدريجي وزن و ورزش روزانه مي تواند به گونه چشمگيري در درمان كبد چرب مفيد باشد. البته توجه داشته باشيد كه كاهش ناگهاني وزن ممكن است اين مشكل را تشديد كند. طب سنتي تدابير خوبي براي درمان كبد چرب دارد، البته براي درمان آن حتماً به پزشك متخصص مراجعه كنيد زيرا نوع گياهان و درمان تجويز شده براساس شرايط و مزاج فرد متفاوت است.

مواد غذايي مفيد براي كبد

ميوه و سبزيجات

آب ميوه ها و آب سبزيجات بدون افزودن قند جزو نوشيدني هاي سالمي هستند كه براي كبد بسيار مفيدند. در بين اين نوشيدني ها مي توان به آب هويج، آب سيب، آب ليموترش، آب جعفري و اسفناج اشاره كرد. سعي كنيد كه اين آب ميوه ها و سبزي ها را در منزل تهيه كرده و مصرف كنيد. اين ميوه ها و سبزيجات قدرت اين را دارند كه كبد را تميز كنيد.

مواد غذايي سرشار از گوگرد

مواد غذايي سرشار از گوگرد جزو مواد غذايي مفيدي هستند كه به روند سم زدايي از بدن كه در كبد انجام مي شود كمك زيادي مي كنند. كبد از مولكول هاي گوگردي براي مقابله با آفت كش ها و سمومي استفاده مي كند كه از طريق مصرف مواد غذايي وارد بدن مي شوند. از بين مواد غذايي حاوي گوگرد مي توان به سير، پياز، كلم، كلم بروكلي و گل كلم اشاره كرد. بهتر است اين مواد غذايي به صورت خام مصرف شوند چون فرايند گرمايشي ميزان مواد و عناصر مغذي اين مواد غذايي را كاهش مي دهد.

انواع كلم (بروكلي، گل كلم، كلم قمري، كلم پيچ و كلم بروكسل)

كلم ها داراي خاصيت سم زدايي قوي براي كبد بوده و داراي موادي هستند كه بعضي سموم را در بدن خنثي مي كنند، مثل نيتروزامين هاي موجود در دود سيگار و افلاتوكسين موجود در بادام زميني. همچنين حاوي موادي ب گلوكوزينولات هستند كه باعث مي شوند كبد آنزيم هايي را توليد كند كه براي انجام فرآيند سم زدايي لازم هستند.

ادويه ها

دارچين يكي از ادويه هايي است كه مي تواند به عملكرد خوب كبد كمك زيادي بكند. توصيه مي كنيم اين ادويه مفيد را به غذاها اضافه كرده و از خواص آن استفاده كنيد.

عسل

هر آنچه كه از تلاش زنبورهاي عسل به دست مي آيد كبد را در سلامت نگه مي دارد. توصيه مي كنيم هر روز چند قاشق چايخوري عسل ميل كنيد. مصرف روزانه عسل يك عادت خوب است كه به سلامتي بدن كمك زيادي خواهد كرد.

آب ليمو ترش تازه در آب داغ

آب ليموترش تازه را در يك ليوان آب داغ بريزيد و اول صبح بطور ناشتا بنوشيد (البته اگر ناراحتي معده نداريد) اين كار باعث مي شود كبد پاك شود و عمل سم زدايي و تصفيه آن افزايش يابد. همچنين توليد صفرا را تحريك كرده، معده و روده را پاك مي كند و حركات روده اي را افزايش مي دهد.

چغندر

چغندر تصفيه خون را تقويت كرده و فلزات سنگين را در بدن جذب مي كند.

ميوه هاي غني از آنتي اكسيدان

آلو، كشمش، زغال اخته، شاتوت، توت فرنگي، تمشك، پرتقال، گريپ فروت سرخ، طالبي، سيب و گلابي. طي فرآيند سم زدايي يا تصفيه كبد، تعداد زيادي راديكال آزاد توليد مي شود كه براي سلامت كبد مضر هستند. آنتي اكسيدان ها از كبد در برابر آسيب راديكال هاي آزاد، محافظت مي كنند.

سيب

سيب داراي پكتين است كه مي تواند به فلزات سنگين موجود در بدن متصل شده (بخصوص در روده بزرگ) و باعث دفع آنها از بدن شود. اين كار بار كبدي را كاهش داده و ظرفيت سم زدايي آن را افزايش مي دهد.

آرتيشو (كنگرفرنگي)

آرتيشو توليد صفرا را افزايش مي دهد. يكي از كارهاي صفرا اين است كه سموم بدن را از طريق روده پاك مي كند. ۳۰ دقيقه بعد از خوردن مقداري آرتيشو، ترشح صفرا تا ۱۰۰ درصد افزايش مي يابد.

كاكائوي تلخ

براساس يك تحقيق مشخص شده كه مصرف كاكائوي تلخ براي افراد مبتلا به بيماري هاي كبدي همانند يك مرهم عمل مي كند و مي تواند درماني براي بيماري آنها باشد.

كبدتان را مثل دسته گل تميز كنيد

اگر در هضم غذا دچار مشكل شده ايد، نفخ مي كنيد و حالت تهوع داريد، احتمال دارد كبدتان دچار مشكل شده باشد، يعني اينكه باكش پر شده و ديگر نمي تواند مواد زائد را دفع كند.

ـ ليموترش مي تواند باعث تحريك ترشح صفرا شده و تمام سموم و مواد زائد انباشته شده در كبد را تميز كند.
روش استفاده: سه عدد ليموترش را بدون برش دادن داخل يك ظرف حاوي آب سرد بيندازيد. اجازه دهيد آب به مدت سه دقيقه داغ شده و به جوش برسد. سپس آن را خنك و ليموترش ها را از آن خارج كنيد. آب ليموترش ها را بگيريد و به همان آب اضافه كنيد. هر روز صبح ناشتا و همچنين بين وعده هاي غذايي از اين آب ليموترش ميل كنيد.

ـ رزماري باعث افزايش ترشح صفرا مي شود به طوري كه كبد را تميز و به عملكرد خوب آن كمك مي كند.
روش استفاده: ۱۵ گرم برگ خشك رزماري را در يك ليتر آب ريخته و ۱۵ دقيقه بجوشانيد. محلول را صاف كرده و روزانه چند فنجان از آن ميل كنيد.
ـ حالت تهوع، مشكلات كليوي و حتي اختلالات جنسي مي تواند ناشي از اشباع شدن كبد باشد زماني كه ضايعات زيادي در كبد جمع شده، علائم زيادي بروز مي كند. براي كمك به تميز شدن و عملكرد خوب كبد مي توانيد از افشره خوراكي نعناع استفاده كنيد.
روش استفاده: دو قطره افشره خوراكي نعناع فلفلي را در يك قاشق چايخوري عسل بچكانيد و در دهان بگذاريد. همچنين مي توانيد يك قطره افشره خوراكي رزماري، يك قطره افشره خوراكي نعناع و يك قطره افشره خوراكي ترخون را با هم مخلوط كرده و به صورت موضعي روزانه دو مرتبه كبدتان را خلاف عقربه هاي ساعت با آن ماساژ دهيد.

ـ گياه قاصدك ترشح صفرا را تحريك كرده و مواد زائد را از بدن دفع مي كند.
روش استفاده: براي هر ۱۵۰ ميلي ليتر آب جوش يك تا چهار گرم ريشه خشك گياه قاصدك لازم داريد. اين گياه را دم كنيد و روزانه سه تا چهار مرتبه ميل كنيد.

ـ روغن زيتون براي كبد بسيار سودمند است چون خواص مليني دارد. اين روغن، كبد را تميز و مشكلات كبدي را رفع مي كند.
روش استفاده: روغن زيتون را با آب ليموترش مخلوط كنيد و پنج روز با شكم خالي اين تركيب را بنوشيد.

ـ آرتيشو يا همان كنگرفرنگي باعث تحريك تشرح صفرا مي شود و به دفع توكسين ها يا همان سموم انباشته شده در كبد كمك مي كند.
روش استفاده: ۱۰ تا ۲۰ عدد برگ آرتيشو را در نيم تا يك ليتر آب و به مدت ۱۵ دقيقه بجوشانيد و در طول روز بعد از غذا از اين محلول ميل كنيد.

ـ خار مريم مي توان براي تحريك ترشح صفرا و همچنين دفع مواد زائد استفاده كرد.
روش استفاده: ۵/۲ گرم عصاره گياه خار مريم را با يك چهارم ليتر آب مخلوط كنيد و هر روز قبل از غذا (سه مرتبه در روز) از اين عصاره ميل كنيد. عصاره اين گياه به صورت كپسول يا به شكل مايع در بازار وجود دارد.

دشمنان كبد را شناسايي كنيد

الكل

الكل يكي از پنج ماده مخرب و آسيب رسان كبد محسوب مي شود. زماني كه الكل وارد بدن مي شود كبد مجبور مي شود براي مقابله و از بين بردن ميزان زيادي توكسين توليد شده از طريق مصرف الكل تلاش زيادي بكند. مصرف زياد الكل باعث مي شود كبد به زحمت زيادي بيفتد و طولي نمي كشد كه اين عضو حياتي كارايي خود را از دست مي دهد.

آرد سفيد

آرد سفيد يا همان آرد بدون سبوس نيز معمولاً يكي از عوامل تشكيل سنگ كليه محسوب شده و در عين حال باعث ابتلا به بيماري سيروز كبدي مي شود. اگر هر روز از نان هايي استفاده مي كنيد كه از آرد سفيد بدون سبوس تهيه مي شوند بايد بدانيد كه كبدتان دچار مشكل مي شود.

برنج سفيد، نمك و قند تصفيه شده

همه محصولات غذايي فراوري و تصفيه شده مانند برنج سفيد، نمك تصفيه شده و قند سفيد مي توانند به كبد آسيب برسانند. سعي كنيد برنج قهوه اي، شكر قهوه اي يا عسل و همچنين نمك دريايي را جايگزين اين مواد غذايي بكنيد. تا جايي كه مي توانيد مصرف نمك را كاهش دهيد. گوشت هاي دودي نيز مي توانند عاملي براي آسيب رساندن به كبد شوند. براي اينكه طعم مواد غذايي تان را بهتر كنيد از آب ليموترش استفاده كنيد چون هم به غذا طعم بهتري مي دهد و هم باعث تميز شدن كبد مي شود.

مواد غذايي سرخ كردني

تا جايي كه مي توانيد مصرف مواد غذايي سرخ كردني، گوشت هاي چرب، گوشت هايي با پوست يا چربي و مواد غذايي نيمه پخته شده را محدود كنيد. از اين گذشته توصيه مي كنيم از مصرف مواد غذايي حاوي رنگ هاي خوراكي و شيرين كننده هاي مصنوعي بپرهيزيد.

مهمترين عواملي كه به كبد آسيب مي رسانند

۱. دير خوابيدن در شب و دير بيدار شدن در صبح
۲. ادرار نكردن هنگام بيدار شدن از خواب
۳. زياد غذا خوردن
۴. با عجله صبحانه خوردن
۵. مصرف بيش از حد داروها
۶. مصرف بيش از اندازه رنگ هاي مصنوعي موجود در مواد غذايي (مثل آدامس هاي رنگي، پاستيل و)، قندهاي مصنوعي، ادويه ها و به طور كلي استفاده از خوراكي هايي كه موجب از دست رفتن مواد مغذي مفيد از بدن مي شود.
۷. مصرف ناسب روغن. (بهتر است مصرف روغن را در غذاهاي خود كاهش دهيد، حتي روغن هايي كه جزو بهترين روغن ها شناخته شده اند، مثل روغن زيتون)
۸. غذاهاي آماده و سرخ شده را كمتر مصرف كنيد (مصرف سبزيجات و ميوه هاي خام مفيد است)

دانستني هاي مفيد

ـ جايگزيني گوشت با سويا، جايگزيني شام با سالادي شامل هويج، كلم، كاهو، ترب، تربچه، سركه سيب، آبغوره، پرهيز ار آب خوردن بين غذا، استفاده بيشتر از سير، پياز، سبزيجات تازه، ليموترش و سيب در رژيم غذايي روزانه بسيار مفيد است.
ـ زنجبيل و زردچوبه تاثير مفيدي بر روند بهبود كبد چرب دارند.
ـ مصرف مقطعي و كوتاه مدت ويتامين E مي تواند مفيد باشد.
ـ مصرف روزانه يك ليوان سركه انگبين تاثيرات شفابخشي در درمان كبد چرب دارد و عرق كاسني، عرق خارشتر، عرق بيد و عرق شاتره نيز مفيد است.
ـ نوشيدن دم كرده گل مريم نيز اثربخش است.
ـ مصرف چند روز متوالي شربت يا مرباي آلبالو و گيلاس داروي نارسايي كبد است.

تذكر

خوردن مواد غذايي فوق نمي تواند جايگزين داروهاي تجويز شده توسط پزشك شود و بايد همراه با مصرف اين مواد غذايي به توصيه پزشك در اين زمينه نيز عمل كنيد.

روزهاي زندگي/ شماره ۴۳۰/ نيمه دوم مهر ماه ۹۲/ تهيه و تنظيم: محبوبه بهرام مصيري/ صفحه ۳۸



کبد چرب پس از درگیر کردن کبد با علائمی مانند ضعف، خستگی و احساس سنگینی و فشار در ناحیه فوقانی و راست شکم بروز می‌کند. خوشبختانه در میان شیوه‌های طبیعی درمان در سراسر جهان، راهکارها و تکنیک‌هایی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب اقدام کرد. در اینجا برخی از کاربردی‌ترین و ساده‌ترین این شیوه‌ها را با هم مرور می‌کنیم.


نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی تأثیر زیادی در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد دارد، ضمن آنکه می‌تواند به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک کند. افرادی که احتمال و استعداد ابتلا به این بیماری در آن‌ها زیاد است مانند افراد چاق و کم‌تحرک می‌توانند با گنجاندن چای سبز در رژیم غذایی روزانه خود از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند، به شرط آنکه در کنار نوشیدن چای سبز، رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها را در بره غذایی خود بگنجانند. علاوه بر این، درمانگران چینی بر این باورند که نوشیدن این چای گیاهی به صورت مستمر می‌تواند از ابتلا به سرطان کبد نیز پیشگیری کند.برای جلوگیری از کبد چرب چی بخوریم

 

گیاه خار مریم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که از آن برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های کبدی استفاده می‌کنند. این گیاه از آنجا که ترکیبی به سیلیمارین دارد، می‌تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد (LDL)، تری گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول موثر باشد. به همین دلیل بسیاری از درمانگران، این گیاه را از جمله موثرترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می‌شناسند و مصرف دمنوش یا خشک این گیاه همراه غذا را در این زمینه موثر می‌دانند. مصرف این گیاه با مشورت متخصص طب سنتی می‌تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول‌های کبدی را افزایش دهد.


یکی دیگر از شیوه‌های کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام‌های داخلی گنجاندن زنجبیل در بره غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته 2 تا 3 بار زنجبیل استفاده می‌کنند، می‌توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی‌ها بهره‌مند شوند. برای این منظور می‌توانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعده‌های غذایی میل کنید. به اعتقاد برخی از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان، نوشیدن دمنوش زنجبیل نیز در کنترل بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب موثر است. نوشیدن این دمنوش می‌تواند به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کرده و مانع از ابتلای افراد مستعد به این بیماری شود. مصرف دمنوش زنجبیل یا ماست کم‌چرب حاوی زنجبیل به ویژه در وعده‌هایی که غذای چرب خورده‌اید بسیار اهمیت دارد.

 

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند از رسوب چربی‌ها در بافت کبد جلوگیری کند، اصلاح رژیم غذایی است. به گفته محققان جایگزین کردن سویا و پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی به ویژه گوشت قرمز می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش جذب چربی و تری گلیسیرید در بافت کبد داشته باشد. از این رو، درمانگران به افراد مستعد ابتلا به کبد چرب و التهاب کبد توصیه می‌کنند در طول هفته برای تهیه غذاهای خود از گوشت قرمز و سویا کنار هم استفاده کنند و مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانند.

 

نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می‌تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی‌اکسیدان می‌تواند نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.


به تازگی محققان دانشگاه «سنت لوئیس» از تأثیر زردچوبه بر کنترل بیماری کبد چرب در افراد چاقی که به این بیماری مبتلا هستند خبر داده‌اند. بر اساس این تحقیقات مشخص‌شده، افرادی که از زردچوبه به عنوان یک چاشنی در بره روزانه خود استفاده می‌کنند کبد مقاوم‌تری در برابر ابتلا به بیماری کبد چرب دارند و احتمال ذخیره شدن ذرات چربی در کبد آن‌ها کمتر است. از این رو این محققان به مردم توصیه می‌کنند مصرف زردچوبه را به عنوان یک ادویه موثر و درمانگر در بره هفتگی و حتی روزانه خود بگنجانند.

 

عرق گیاهی شاه تره، خارشتر و کاسنی از جمله داروهای گیاهی موثر در کنترل و درمان کبد چرب به شمار می‌آیند. این نوشیدنی‌های گیاهی از آنجا که طبعی سرد و تر دارند موجب کاهش میزان کلسترول خون می‌شوند و درعین‌حال به پاک‌سازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد هم کمک می‌کنند.

به اعتقاد درمانگران، نوشیدن یک تا 2 لیوان از عرقیات شاه تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند تأثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد و احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را به صفر برساند.

به اعتقاد برخی از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان، نوشیدن دمنوش زنجبیل نیز

در کنترل بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب موثر است


امروزه اثبات شده مصرف روزانه یک فنجان قهوه برای جلوگیری از خشکی کبد و همچنین کبد چرب بسیار مفید است. کسانی که به عارضه کبد چرب مبتلا هستند از قهوه می‌توانند به عنوان کمک‌کننده در بهبود آن استفاده کنند. البته نباید تصور شود که تنها قهوه در بهبود این بیماری موثر است بلکه شخص مبتلا به کبد چرب باید به کاهش وزن و انجام ورزش نیز بپردازد. در ضمن امروزه اثبات شده کسانی که روزانه یک فنجان قهوه مصرف می‌کنند در مقایسه با کسانی که قهوه مصرف نمی‌کنند کمتر به عارضه سرطان کبد مبتلا می‌شوند.

 

در مطلب بعدی به توضیح درباره‌ی غذاهای مضر برای کبد چرب می‌پردازیم.

ادامه دارد

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

پزشک آنلاین – دکتر حمید کوچه باغی

باشگاه خبرنگاران – دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، فوق تخصص گوارش و کبد

 

غذاهایی برای تخفیف و درمان بیماری کبد چرب  

کبدتان را مثل دسته گل تمیز کنید

بخور نخورهای کبد چرب

رابطه‌ی رژیم غذایی و کبد چرب

کبد وظایف مهم بسیاری در بدن دارد: خون را سم زدایی می کند، اولین جایی است که خون پس از مسیر گوارش به آن می رود، و همچنین کبد ترکیبات پروتئین و چربی های بسیار مهمی که بدن برای بقا به آنها نیاز دارد را تولید می کند.

به گزارش آلامتو به نقل از دکتر کرمانی؛ از آنجایی که کبد اولین جایی است که مواد مغذی را دریافت می کند و خون نیز پس از گوارش به آنجا می رود، بره غذایی می تواند روی سلامت کبد تاثیر گذار باشد.سطوح بالای قند و انواع خاصی از چربی ها می تواند باعث ساخت چربی های اضافی در کبد شود که باعث آسیب رسیدن به سلامت کبد است.

کبد چرب یکی از شایع ترین بیماری های کبدی در سطح جهان است، و بسیاری از افراد به بیماری کبد چرب غیر الکلی دچار هستند. شاخص های خطر برای بیماری کبد چرب عبارتند از چاقی و مشکل سندروم متابولیک.خبر خوب این است که بره غذایی و ورزش برای درمان و پیشگیری از کبد چرب غیر الکلی بسیار مهم هستند.دنبال کردن توصیه های متخصصین درباره بره غذایی می تواند بهترین کار برای پیشگیری و درمان کبد چرب باشد.تحقیقات نشان داده افراد چاقی که به کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند با کاهش 5 تا 1 درصد از وزن خود می توانند باعث بهبود کبد چرب شوند. اگر به کبد چرب مبتلا هستید قبل از هرگونه تغییر در بره غذایی، مصرف دارویی جدید و یا در صورت داشتن سوال با پزشک خود مشورت کنید.

برخی تحقیقات نشان داده اند افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی در مقایسه با افرادی که کبدی سالم دارند در بافت کبد خود امگا 3 کمتری دارند و همچنین امگا 6 بیشتری نیز دیده شده، امگا 6 می تواند کبد چرب را افزایش دهد.استفاده روزانه یک گرم مکمل روغن ماهی می تواند برای درمان کبد چرب توصیه شود.خوردن غذاهای سرشار از امگا 3 می تواند برای افراد مبتلا به کبد چرب مفید باشد.منابع غنی امگا 3 شامل ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین، ماهی خال مخالی، هالیبوت و یا ماهی تن هستند.گوشت دام هایی که با علف تغذیه شده اند در مقایسه با دام هایی که با ذرت تغذیه شده اند نیز امگا 3 بیشتری دارند. منابع گیاهی امگا 3 شامل گردو، بذر کتان، شاهدانه و روغن زیتون می شود.برای جلوگیری از کبد چرب چی بخوریم

امگا 3 می تواند به کاهش التهاب نیز کمک کند که برای کبد چرب مفید است. بسیاری از مشکلات و بیماری ها مانند کبد چرب غیر الکلی، به دلیل التهاب بدتر می شوند. بنابراین، کاهش التهاب می تواند به بهبود بیماری هایی که با التهاب در ارتباط هستند کمک کند.

مقدار و نوع چربی که مصرف می کنید می تواند تاثیر مستقیم روی سلامت کبدتان داشته باشد. بعلاوه مصرف مقدار زیاد امگا 6 و مقدار کمی امگا 3، خوردن مقدار زیادی چربی های اشباع و ترانس می تواند برای سلامت کبد مضر باشد. چربی های ترانس مخصوصا با افزایش التهاب در ارتباط هستند، و توصیه می شود تمام افراد مصرف آن را کاهش دهند.منابع سرشار از چربی های اشباع عبارتند از: گوشت حیوانات، لبنیات و غذاهای فرآوری شده. چربی های ترانس را می توان در فست فودها و تا حدودی در روغن های هیدروژنه پیدا کرد.برای پرهیز از چربی های ترانس، بهتر است به برچسب غذاها نگاه کنید و به دنبال روغن های هیدروژنه خاص بگردید. این نوع روغن ها را می توانید در میان وعده های بسته بندی شده و خامه قهوه پیدا کنید.

حتی اگر روی بسته ای نوشته شده باشد صفر گرم چربی ترانس اما حاوی روغن هیدروژنه باشد همچنان می تواند در هر وعده .5 گرم چربی ترانس به بدنتان منتقل کند.منابع چربی پایین در چربی اشباع و ترانس عبارتند از: روغن زیتون، آجیل ها و دانه ها.

علاوه بر مقدار دریافت چربی، نوع کربوهیدرات هایی که می خورید نیز می تواند روی سلامت کبد تاثیر گذار باشد. مصرف مقدار زیادی قند و فروکتوز با افزایش کبد چرب غیر الکلی در ارتباط است.یکی از منابع اصلی فروکتوز شهد ذرت با فروکتوز بالا است، که عمدتا در نوشیدنی های گازدار و همچنین یکی از مواد غذاهای فرآوری شده استفاده می شود.مصرف مقدار زیادی فروکتوز می تواند باعث آسیب رسیدن به کبد شود، و همچنین مصرف زیاد فروکتوز برای مدت زمان طولانی می تواند خطر کبد چرب را افزایش دهد.علاوه بر نوشیدنی های گازدار، شهد ذرت با فروکتوز بالا را می توان در شیرینی ها، نان ها، غلات صبحانه، غذاهای منجمد، سس ها یا چاشنی ها و برخی از آب میوه های بسته بندی شده پیدا کرد.

برای کاهش مصرف قند، غذاها را عمدتا در شکل طبیعی خود مصرف کنید. میوه ها و سبزیجات تغییر داده نشده، پروتئین های بدون چربی، چربی های سالم مانند روغن زیتون، آجیل ها، غلات کامل و حبوبات.بسیار مهم است که هنگام کاهش مصرف چربی مصرف قندها را افزایش ندهید. بسیاری از افراد زمانی که مصرف چربی خود را کاهش می دهند رو به غذاهایی با چربی کم و کربوهیدرات بالا می آورند.جایگزین کردن غذاهای قندی به جای غذاهای پرچرب هیچ خیری برای کبدتان ندارد و شاید مشکل را بدتر هم بکند.

بره غذایی که در آن قند کمی باشد، چربی های اشباع و ترانس کاهش بیابد و همچنین سرشار از امگا 3 باشد نشان از رژیمی متعادل دارد.در یک بره غذایی متعادل مصرف میوه، سبزیجات، لوبیا ها، آجیل ها، دانه ها، روغن زیتون و غلات کامل توصیه می شود.داشتن چنین بره غذایی برای سلامت قلب نیز بسیار مفید است، احتمال مرگ در سنین پایین را کاهش می دهد و به صورت مفید التهاب را کم می کند.از آنجایی که این بره قند کمی دارد، چربی های اشباع و ترانس در آن زیاد مصرف نمی شوند و سرشار است از امگا 3، پس برای داشتن کبدی سالم نیز بسیار مفید خواهد بود.

اگر شخصی اضافه وزن داشته باشد و مبتلا به کبد چرب باشد، کاهش وزن می تواند تاثیر زیادی روی بهبود سلامت و عملکرد کبدش داشته باشد. ترکیب فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن بسیار مهم است، و فعالیت فیزیکی نباید نادیده گرفته شود.روزانه 3 دقیقه پیاده روی در کنار پیروی از بره غذایی سالم برای داشتن کبدی سالم و همچنین التیام کبد چرب توصیه می شود.تحقیقات نشان داده وقتی افراد در طول هفته فعالیت فیزیکی خود را به بالای 6 دقیقه افزایش می دهند، شاهد کاهش وزن و بهبود عملکرد کبد خواهند بود.

برای جلوگیری از کبد چرب چی بخوریم
برای جلوگیری از کبد چرب چی بخوریم
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *