قرص ضد استرس بدون عوارض

قرص ضد استرس بدون عوارض
قرص ضد استرس بدون عوارض

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

مدام دچار استرس هستید؟ زندگی روزانه‌تان تحت‌الشعاع این غول سیاه قرار گرفته است؟ درصورتی‌که مدام اضطراب دارید و استرس به بخشی جدانشدنی در زندگی‌تان بدل شده است، احتمال دارد که به یکی از نواع اختلال اضطراب دچار شده باشید. در اغلب موارد، اختلالات اضطراب و استرس از طریق مشاوره، مصرف قرص ضد استرس و ترفندهای تراپی مانند رفتار درمانی شناختی (CBT) درمان می‌شوند. البته روش‌های دیگری مانند تغییر در سبک زندگی هم به درمان استرس کمک می‌کند. در این مقاله شما را با انواع داروی ضد استرس و ضد اضطراب، داروهای ضد افسردگی و همچنین راهکارهای تغییر سبک زندگی برای درمان استرس آشنا خواهیم کرد.

قرص ضد استرس بدون عوارض

داروهای ضد استرس با اثراتی که بر مغز و بدن می‌گذارند، باعث کاهش نشانه های اضطراب مانند ترس، نگرانی و حملات پانیک می‌شوند. داروهای ضداسترس را پزشک و گاهی‌اوقات روانپزشکان تجویز می‌کنند. داروهای ضداسترس درمان قطعی برای رفع اختلالات اضطراب و استرس نیستند، اما می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. انواع قرص ضد استرس در بازار موجود است. اما نوع قرص ضداضطراب و استرسی که هر فرد باید مصرف کند، وابسته به نوع اختلالی است که به آن دچار شده و البته در این میان، باید شرایط و وضعیت عمومی جسمانی هم درنظر گرفته شود. اگر شخصی از داروهای دیگر هم استفاده می‌کند، باید به تداخل دارویی توجه داشته باشد. درادامه، تعدادی از قرص های ضد استرس معرفی شده‌اند:

گاهی‌اوقات، از انواع بنزودیازپین مانند والیوم (دیازپام)، زاناکس (آلپروزولام)، کلونوپین (کلونازپام) و آتیوان (لوازپام) برای درمان استرس در کوتاه‌مدت استفاده می‌شود. این قرص‌ها برای رفع اختلال اضطراب فراگیر و گاهی به‌عنوان مرحله دوم درمان برای رفع اختلال اضطراب اجتماعی و اختلال حملات پانیک تجویز می‌شوند. برای درمان این اختلالات در مرحله نخست از قرص‌های ضدافسردگی کمک گرفته می‌شود.

بنزودیازپین باعث تسکین ماهیچه‌ها و از بین بردن سایر علائم اضطراب می‌شود. اگر انواع قرص ضد استرس را به‌طور مداوم و در طولانی‌مدت مصرف کنید، احتمال اعتیاد به آنها وجود خواهد داشت.

مسدودکننده‌های بتا برای کنترل بیماری‌های قلبی استفاده می‌شوند و با کاهش ضربان قلب و فشار خون مانع از اثرگذاری اپی‌نفرین در بدن می‌شوند. اپی نفرین هورمونی است که در بدن به‌طور طبیعی ایجاد می‌شود و روی ضربان قلب و اثراتی به‌جای می‌گذارد. مسدودکننده‌های بتا، نشانه‌های استرس و اضطراب مانند لرزش، تعریق و دیگر علائم را کاهش می‌دهند. این داروها برای درمان استرس در کوتاه‌مدت تجویز می‌شوند.

سکترال (آسبوتولول)، تنورمین (آتنولول) و ایندرال (پروپرانولول) ازجمله مسدودکننده‌های بتا هستند. از عوارض جانبی مصرف این داروها می‌توان به افزایش وزن، خستگی و سردشدن دستان و پاها اشاره کرد. در‌صورتی‌که به دیابت یا آسم مبتلا باشید، نباید از مسدودکننده‌های بتا استفاده کنید.

بوسپار (بوسپیرون) برای درمان بلندمدت استرس مزمن و رفع اختلال اضطراب فراگیر استفاده می‌شود. این قرص ضد استرس، روی افزایش عملکرد سروتونین اثر می‌گذارد. سروتونین هم نوعی انتقال‌دهنده عصبی است که به بهبود خلق‌وخو و کاهش اضطراب کمک می‌کند. روزها طول می‌کشد تا اثرات مثبت بوسپار مشخص شود؛ به‌همین‌خاطر در درمان حملات آنی مانند حملات پانیک مفید نیست. برای اینکه این قرص ضد استرس اثرگذاری خود را نشان بدهد، باید به‌طور منسجم و پیوسته مصرف شود. در این صورت می‌تواند از علائم اضطراب بکاهد.

بوسپیرون نوعی قرص ضد استرس است که مانند سایر داروهای کاهنده اضطراب، اعتیاد ایجاد نمی‌کند، میزان آرام‌‌بخشی کمتری دارد و خطر بیش‌مصرفی (اُوردوز) آن هم کمتر است. از عوارض جانبی مصرف آن می‌توان به سرگیجه، سردرد، برافروختگی و اختلالات خواب اشاره کرد.

داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین هم گروه دیگری از داروهای مورداستفاده برای رفع استرس و اضطراب هستند. این داروها، ضدافسردگی به‌شمار می‌روند و از نمونه‌های آن می‌توان بونلافاکسین (افکسور)، سیمبالتا (دولوکستین) و پریستیک (دیس ونلافاکسین) را برد. مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین باعث افزایش ترشح سروتونین و نوراپی نفرین می‌شوند. در نتیجه خلق‌وخو را بهبود می‌بخشند. اثرگذاری این داروها شبیه بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs) است.

یکی از کاربردهای داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای، درمان استرس است. از جمله انواع مشهور این نوع از دارو و قرص ضد استرس می‌توان به توفرانیل (ایمی پرامین)، اِلاویل (آمی‌تریپتیلین)، پامِلور (نورتریپتیلین) و آنافرانیل (کلومی‌پرانیل) اشاره کرد. یبوست، خشکی دهان، تاری دید، کاهش فشار خون هنگام سرپا ایستادن و کاهش توان در ادرار کردن از عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای است.

تمام قرص‌های ضداضطراب، عوارض جانبی دارند. اگر آنها را درست مصرف نکنید یا میزان دوز مصرفی بیش‌ازحد لازم باشد، نتایج عکس به‌همراه خواهند داشت و بهبودی حاصل نمی‌شود. قرص ضد استرس و سایر داروهای رفع اضطراب روی ضربان قلب، فشار خون و سطح هوشیاری تأثیر می‌گذارند. اگر قرص ضد استرس را بیش‌ازحد تجویزشده مصرف کنید، احتمال از دست دادن هوشیاری و حتی مرگ وجود دارد.

مصرف این قرص‌ها با داروهای دیگری که به سیستم مرکزی اعصاب مربوط هستند نیز خطراتی مشابه به‌همراه دارد. استفاده از الکل و داروهای فعال‌کننده روان به‌صورت هم‌زمان با قرص‌ ضد استرس هم می‌تواند منجر به فقدان هوشیاری و مرگ بشود. ناگفته نماند که بسیاری از داروهای ضدافسردگی که برای درمان استرس استفاده می‌شوند، افکار موهومی چون میل به خودکشی در فرد به‌وجود می‌آورند.

برای درمان استرس می‌توانید از قرص ضد استرس استفاده کنید؛ البته دارو و قرصی که پزشک متخصص تجویز کرده باشد. به‌جز مراجعه به درمانگر و روانپزشک، با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و تزریق آرامش به روزهای خود نیز می‌توانید از اضطراب‌های گوناگون دور شوید. مثلا:

اگر استرس دارید، قرص ضد استرس و داروهای مربوط به اضطراب می‌توانند به شما کمک کنند، زیرا این داروها قادر به ایجاد تغییراتی در بدن و مغز هستند و به کاهش علائم استرس، تمرکز بر چیزهای دیگر و ایجاد آرامش در شما کمک می‌کنند، البته یادتان باشد که این قرص‌ها را هرگز بدون نسخه و مشورت پزشک مصرف نکنید و هرگز دوز مصرفی‌تان را بدون مشورت با پزشک عوض نکنید.

ترفندهای دیگر مانند مراجعه به روان‌درمانگر و مشاور یا تکنیک‌های ریلکسیشن هم مفید هستند. برخی‌اوقات، ترکیب روش‌های ‌برده هم مؤثر خواهند بود.

(function(a){function c(){try{return ===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return <=g.indexOf('category-')

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ” + now.getMonth() + ” + now.getDate() + ” + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلام
بسيارعالي توضيح داديد.ممنون

روانشناسی

اصالت داشتن به چه معناست؛ چگونه خودمان باشیم؟

قانون کارما چیست و چه نقشی در رفتار و اعمال انسان دارد؟

تکنیک EFT چیست؛ مراحل انجام ای اف تی برای کاهش استرس

قرص ضد استرس بدون عوارض

قانون مورفی چیست و چطور می‌توان با آن مقابله کرد؟

بی انگیزه بودن؛ ۱۰ دلیل بی انگیزگی و راهکارهای مقابله با آن‌ها

آخرین مطالب

درمان سریع جوش صورت با ۸ روش خانگی مؤثر


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

کاربردی‌ترین اصطلاحات حسابداری مالی کدام‌اند و چه مفهومی دارند؟

خواص روکولا؛ نحوه استفاده و عوارض احتمالی آن

معرفی کتاب دختر پرتقالی؛ اثری دیگر از نویسندهٔ دنیای سوفی

ترین های جهان


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند


بهترین رمان های جهان؛ ۹۹ رمان خواندنی

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند

قرص ضد استرس برای امتحان قرص ضد استرس برای سخنرانی قرص ضد استرس پرواز آرامبخش ها داروهایی هستند که با سرکوب سیستم اعصاب مرکزی و کاهش فعالیت سمپاتیک مغز باعث ایجاد آرامش، تمدد اعصاب، کاهش اضطراب و استرس، خواب آلودگی، سرخوشی، کندی تنفس، کاهش حس تعادل، شل شدن عضلات، قضاوت مختل و واکنش های کند و مردد می شوند.


 


 


 

قرص ضد استرس بدون عوارض


قرص ضد استرس دیازپام


 

دیازپام (Diazepam) دارویی مسکن و خواب آور است که در رده درمانی بنزودیازپین‌ها قرار می‌گیرد. از اشکال دارویی آن می‌توان به قرص، آمپول و شیاف اشاره کرد. تجاری معروف دیازپام والیوم است. دیازپام برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب، و اختلالات هراس تجویز می‌شود. این دارو همچنین به‌عنوان ضد تشنج و شل‌کننده ماهیچه اسکلتی و برای درمان انقباض عضلانی و تشنج (تب و تشنج در کودکان یا حمله صرع) نیز استفاده می‌شود. دیازپام به عنوان یک قـرص ضـد اسـترس بسته به شرایط متفاوت و در افراد متفاوت با مقادیر متفاوتی تجویز می‌شود. برای آشنایی با این دارو و عوارض مصرف آن به لینک زیر بروید.


 


 


قرص ضد استرس کلردیازپوکساید


 

کلردیازپوکساید (Chlordiazepoxide) اولین دارو از خانواده معروف بنزودیازپین‌ها است که در سال ۱۹۵۷ خواص درمانی آن کشف شد و درسال ۱۹۶۰ با تجاری لیبریوم وارد بازار شد. کلردیازپوکساید یکی از بنزودیازپین‌های‌های پرمصرف است که در درمان اضطراب و بیخوابی موثر است و به عنوان یک قـرص ضـد استـرس به کار می‌رود. این دارو همچنین در درمان قطع مصرف الکل و اضطراب قبل از جراحی مصرف می‌شود.


 


قرص ضد استرس پروپرانولول


 

پروپرانولول (Propranolol) (با‌های تجاری ایندرال و پرانول)٬ نخستین بتابلاکری است که در دهه ۱۹۶۰ توسط جیمز دبلیو بلک دانشمند اسکاتلندی کشف شد. او برای ساخت پروپرانول در سال ۱۹۸۸ جایزه نوبل پزشکی را گرفت. برخی از این دارو به عنوان قـرص ضـد اسـترس استفاده می‌کنند اما این دارو عمدتا برای درمان فشارخون و نظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی، درمان بی‌نظمی تپش و گلوکوم تجویز می‌شود و در برخی مواقع در تعدادی از اختلالات فیزیکی مانند لرزش اساسی و نیز روحی مانند فوبیای اجتماعی، اختلال اضطراب منتشر و اختلال هراس و به‌ویژه اختلال استرس پس از سانحه نیز کاربرد دارد.


 


 


قرص ضد استرس بوسپیرون


 

“بوسپیرون که با تجاری “BuSpar شناخته شده است، داروی ضد اضطراب جدیدتری است که به عنوان یک آرام‌بخش ضعیف عمل می‌کند. بوسپیرون همانند داروهای SSRI، با افزایش سروتونین و کاهش دوپامین در مغز، اضطراب را کاهش می‌دهد. بوسپیرون در مقایسه با داروهای ضد اضطراب سنتی مانند “زاناکس، عملکرد کندتری دارد. همچنین مزایای متعددی نسبت به داروهای ضد اضطراب قدیمی‌تر دارد، از جمله اینکه به عنوان یک داروی آرام بخش نیست، حافظه و هماهنگی را مختل نمی‌کند، چندان اعتیاد آور نیست و عوارض پس از ترک آن، حداقل است. 


 


 


قرص ضد استرس دیازپام


 

دیازپام دارویی مسکن و خواب آور است که در رده درمانی بنزودیازپین ها قرار می‌گیرد. از اشکال دارویی آن می‌توان به قرص ،آمپول و شیاف اشاره کرد.


 


موارد مصرف:

این دارو جزوبنزودیازپینهای طولانی اثر است و متابولیتهای کبدی آن نیز فعال هستند. از دیازپام برای درمان انقباض عضلانی و تشنج (تب و تشنج در کودکان یا حمله صرع) نیز استفاده می‌شود. دیازپام برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب، و اختلالات هراس تجویز می‌شود. این دارو همچنین به‌عنوان ضد تشنج و شل‌کننده ماهیچه اسکلتی استفاده می‌شود.


 


 

اگزازپام در درمان بیخوابی و آرام بخش در درمان اضطراب و علائم محرومیت از الکل استفاده می‌شود. مانند سایر بنزودیازپین‌ها آگونیست گیرنده‌های بنزودیازپینی بوده که با اثر بر روی گیرنده‌های گاما آمینوبوتیریک اسید و در نهایت ورود یون کلر اثرات خود را اعمال می‌کند. از عوارض آن می توان به وابستگی و تحمل، سرگیجه، سردرد و خواب آلودگی اشاره کرد


 


 


قرص ضد استرس آلپرازولام

قرص ضد استرس بدون عوارض


 

این دارو برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات هراس تجویز می‌شود. این دارو دارای اثر ضد افسردگی است و بنابر این در بعضی موارد برای افراد افسرده تجویز می‌شود. آلپرازولام معمولاً با داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین (Prozac) تجویز می‌شود، مصرف همزمان این دارو با فلوکستین و سرترالین (آسنترا، Asentra) غلظت پلاسمایی آلپرازولام را و نیمه عمر آن را طولانی‌تر می‌کند. آلپرازولام از بنزودیازپینها است.


 


 


 


 

قرص ضد استرس چیست,قرص ضد استرس در بارداری,انواع قرص ضد استرس

قرص ضد استرس چیست,قرص ضد استرس در بارداری,انواع قرص ضد استرس

قرص ضد استرس چیست,قرص ضد استرس در بارداری,انواع قرص ضد استرس

قرص ضد استرس چیست,قرص ضد استرس در بارداری,انواع قرص ضد استرس


 


 


 

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات های شما پردازش می‌شوند.

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب یا قسمتی از یک مطلب بدون ذكر منبع و لینک فعال به همان مطلب در روزگار پیگرد قانونی دارد

استرس و اضطراب ممکن است برای همه ی افراد رخ دهد. در این مقاله با انواع قرص برای درمان استرس و اضطراب و مزایا و معیاب آنها آشنا خواهید شد.

هنگامی که در فرد یک احساس ناخوشایند و مبهم مانند دلواپسی که دلیلی ندارد رخ می دهد و در خود احساس درماندگی، عدم اطمینان و برانگیختگی فیزیولوژی احساس می کند، به اصلاح می گویند فرد دچار استرس و یا اضطراب شده است. همه افراد در طول زندگی خود دچار استرس و اضطراب می شوند، اما اضطراب مزمن و شدید غیر عادی مشکل ساز است. و باید شروع به درمان و خوردن قرص ضد استرس کنند.

به طور کلی عوامل ایجاد استرس به سه بخش تقسیم می شوند، نوع اول عوامل زیست شناختی و جسمانی هستند، در این نوع افراد مضطرب میزان برخی از هورمون های موجود در خون آنها غیر عادی می باشد. بنابراین هر اتفاقی که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود به عنوان یک خطر برای بدن محسوب می شود. نوع دیگر اضطراب تاثیر عوامل محیطی و اجتماعی است. عواملی مانند احساس جدایی، مشکلات فردی، طرد شدگی و   و همچنین عواملی مانند بیماری، مرگ یکی از نزدیکان، زلزله و از عوامل محیطی هستند که می توانند باعث اضطراب در فرد شود. یکی از مهم ترین عوامل اضطراب ژنتیکی و ارثی است. که امکان دارد با رفتار خانواده نیز این اضطراب و استرس به فرزندان انتقال یابد.

قرص ضد استرس بدون عوارض

دارو ها و انواع قرص ضد استرس علاوه بر برطرف شدن احساس تنش عضلانی، احساس آسودگی و آرامش را نیز به همراه خواهند داشت. دارو ها و قرص های ضد استرس و اضطراب مانند کلرودیازیوکساید، آلیرازولام، اکسازپام و دیازپام باعث کاهش فعالیت سمپاتیک مغز می شوند که باعث می گردد استرس فرد کاهش یابد.

یکی از انواع قرص ضد استرس قرص دیازپام می باشد، این دارو خواب آور و مسکن است. آمپول و شیاف این دارو نیز در داروخانه ها موجود می باشد. از دیازپام برای درمان تشنج و انقباض عضلانی استفاده می شود. این دارو برای درمان استرس، اضطراب و اختلالات خواب استفاده می شود. این دارو با شل کردن ماهیچه های اسکلتی موجب کاهش استرس و اضطراب می شود. مصرف این قرص به شرایط مختلف و در افراد مختلف با مقادیر متفاوتی تجویز می شود. اگر یک وعده از خوردن این قرص را فراموش کردید در نوبت بعد این قرص را دوبار نخورید و به طور منظم مثل قبل این قرص را مصرف نمایید.

نوع دیگر قرص ضد استرس، قرص کلردیازپوکساید می باشد. این قرص برای درمان استرس و بی خوابی موثر است. از دیگر کاربردهای این قرص می تواند به استرس قبل از جراحی و درمان قطع مصرف الکل کمک نماید. این قرص را می توانید به تنهایی یا با داروهای دیگر که پزشک تجویز نموده است برای درمان استرس مصرف نمایید.

برای سنجیدن موثرترین دارو و قرص برای درمان استرس با پزشک خود مشورت نمایید. در این مقاله با انواع قرص برای استرس و معایب و مزایای آنها آشنا شدید. اگر می خواهید از مزایا و معایب انواع مختلف داروها آشنا شوید، به بخش اطلاعات دارویی مراجعه نمایید.

 

منبع : آرگا







دتاکس واتر چیست؟ چگونه دتاکس واترهای مفید درست کنیم؟



قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز



15 حقیقت شوکه کننده در مورد دبی

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

ذخیره ، و من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.



7 تا از بهترین سفره های هفت سین برای سال 98



تزیین ظروف هفت سین با ایده های بکر و زیبا



55 ایده جذاب برای هفت سین سال 98

قرص ضد استرس بدون عوارض



چه غذایی به ماهی قرمز بدهیم؟



سفره هفت سین های نمدی دوست داشتنی



ایده های جذاب هفت سین سال خوک

این تصویر بخش بیماران مبتلی به سل می‌باشد،
در اواخر صده ی ۱هجدهم که این تصویر گرفته شد،
یک نفر از هر هفت نفر
به دلیل بیماری سل فوت کردند.
ما از دلیل بروز این بیماری اطلاعی نداشتیم.
در واقع فرضیه این بود که
قانون اساسی شما را مبتلی به بیماری می کند.
در ترسیم این بیماری بسیار مبالغه شده بود.
این بیماری مصرف نیز یده می شد،
و اختلال مختص شاعران
هنرمندان و روشنفکران بود.
و برخی بر این باور بودند که باعث افزایش
حساسیت می باشد و نبوغ خلاق اعطا می کند.

در ده ی ۱۹۵۰ فهمیدیم که
دلیل بروز بیماری سل
عفونت باکتریایی بسیار مسری است،
که کمی خوشایند‌تر می‌باشد.
اما این بیماری این مزیت را داشت که ما شاید
بتوانیم دارویی برای درمان آن تولید کنیم.
پس دکتر ها دارویی جدید،ايبرونيازيد،کشف کردند
که امید داشتند می تواند سل را درمان کند،
و آن را به بیماران دادند،
و بیماران بسیار شادمان شدند.
آنها اجتماعی تر و پر انرژی تر بودند.
طبق یک گزارش پزشکی: “آنها در سالن می‌رقصیدند”
و متاسفانه،
به این دلیل نبود که آنها درحال بهبود بودند
هنوز تعداد زیادی از آنها داشتند می‌مردند.
طبق گزارشی دیگربه صورت”ناسبی شاد” بودند
و این گونه اولین داروی ضد افسردگی کشف شد.

پس کشف اتفاقی در علم غیرمعمول نیست.
اما از یک تصادف خوشایند نیاز است.
باید بتوانید آن را تشخیص دهید تا کشف شود.

می خواهم به عنوان دانشمند اعصاب درباره‌ی
تجربه ی دست اول‌ام
در رابطه با متضاد چیزی که شما شانس گنگ
تلقی می کنید صحبت کنم.
بیاید آنرا شانس هوشمنده تقلی کنیم.
اما اول، پیش زمینه ی بیشتری نیاز داریم.

خوشبختانه، از ده ی ۱۹۵۰ به بعد
داروهای دیگری تولید کرده ایم
و صراحتا می توانیم سل را درمان کنیم.
حداقل در ایالات متحده این چنین است
اما مسلما در سایر کشور ها نه،
آسایشگاه ها را تعطیل کرده‌ایم
و به احتمال زیاد شما
دیگر نگران بیماری سل نیستید.
اما چیز هایی که در اوایل ده ی ۱۹۰۰
درباره ی بیماری های مسری صادق بود
امروزه می توانیم بگوییم
درباره اختلال‌های روانی صادق است

قرص ضد استرس بدون عوارض

ما در میانه ی دوره ی همگیری
اختلال های خلقی مانند افسردگی و
استرس پس از سانحه یا PTSD می باشیم.
یک نفر از هر ۴ نفر در ایالات متحده آمریکا
مبتلی به بیماری روانی می‌باشند،
به این معنی است که اگر خودتان یا
عضوی از خانواده شما آن را تجربه نکرده،
احتمال دارد یکی از آشنایان شما تجربه کرده،
با این که درباره آن صحبت نمیکنند.
افسردگی امروزه در مقایسه با
ایدز، مالاریا، دیابت و جنگ
به عنوان علت اصلی ناتوانی در سراسر
جهان پیشی گرفته است.
و همچنین، همانند سل در دهه ی ۱۹۵۰
ما دلیل آن را نمی‌دانیم.
وقتی در فردی بروز پیدا کند، مزمن می‌باشد
و برای مدت طولانی باقی می‌ماند،
و هیچ گونه درمانی برای آن وجود ندارد.

دومین دسته داروی ضد افسردگی که دوباره
به صورت اتفاقی در دهه ی ۱۹۵۰ کشف کردیم
با استفاده از یک آنتی هیستامین که تاثیرات
جنونی بر مردم داشت به
ایمی پرامین.
در مورد بخش بیماران سل و آنتی هیستامین،
شخصی میبایست تشخیص دهد
که دارویی که با هدف درمان سل یا
جلوگیری از آلرژی ها طراحی شده را
می توان برای کاری دیگر،
درمان افسردگی استفاده شود
و یافتن کاربردی جدید برای آنها بسیار
چالش برانگیز می باشد.
پزشکان وقتی برای اولین بارتاثیر بهبوددهنده
خلق و خو ضد افسردگی را مشاهده کردند،
ماهیت چیزی که داشتند را تشخیص نداند.
آنچنان آنها بر چارچوب تولید
داروی سل متمرکز بودند که
تاثیر بهبود دهنده خلق و خو را
به عنوان عوارض و اثر جانبی ثبت نمودند.

همین طور که می بینید،
بسیاری از این بیماران در سال ۱۹۵۴
دچار سرخوشی شدید می باشند.
و آنها نگران این بودند که شاید این دارو
با درمان سل آنها تداخل داشته باشد.
پس توصیه کردند که داروی ايبرونيازيد تنها در موارد
سل شدید استفاده شود.
و برای بیمارانی که از لحاظ روحی و
عاطفی بسیار پایدار بودند،
که دقیقا برعکس هدف کاربردی داروی
ضد افسرگی است.
آنها آنچنان عادت به نگاه کردن به دارو
تنها از منظر یک بیماری کرده بودند،
که کاربردهای وسیع تر آن برای بیماری های
دیگر را نمی دیدند.

اگر بخواهیم منصف باشیم،
کاملا تقصیر آنها نمی باشد.
پایبندی به هدف کاربردی خاص
تعصبی است که شامل همه می شود.
معمولا می توانیم تنها در زمینه استفاده و
کاربرد اصلی یک پدیده فکر کنیم.
و روند فکری نیز مشکلی است برای خود.
یک طرز فکر از قبل تعیین شده وجود دارد که
برای حل مشکلات از آن استفاده می‌کنیم.
و این باعث می شود که یافتن کاربردی جدید
برای ما کاری سخت می‌شود.
شاید به همین دلیل سریالی ساختند
درباره فردی که در یافتن کاربردی جدید
برای اجسام بسیار ماهر بود.


(خنده ی حضار)

تاثیرات ايبرونيازيد و ایمی پرامین در
هر دو مورد به حدی قوی بود که
باعث ایجاد شیدایی و رقصیدن بیماران شد.
آنقدر هم تعجب آور نیست که کاربرد جدید آنها
را تشخیص دادند.
اما این قضیه شما را به فکر می اندازد که چه
فرصت دیگری را از دست داده ایم.
پس ایپرونیازید و ایمی پرامین،
فقط یک مطالعه موردی نمی باشند.
آنها دو شباهت دیگر نیز با هم دارند،
که هر دو با اهمیت می باشند.
مورد یک اینکه عوارض جانبی فاجعه ای دارند.
که شامل سمیت کبدی،
افزایش وزن بالای ۲۰ کیلوگرم و
میزان خودکشی می باشد.
و مورد دوم این که هر دو میزان سروتونین که

سیگنال شیمیایی مغزی یا
انتقال دهنده عصبی می باشد
را افزایش می دهند.
و این دو مورد شاید جداگانه
آنقدر اهمیت نداشته باشند، اما
وجود هر دو مورد با هم به این معنی بود که
ما باید داروهای امن تری را تولید کنیم،
و سروتونین مورد خوبی برای شروع آن بود.

پس دارو هایی را تولید کردیم که
برسروتونین تمرکز کنند،
بازدارنده‌های بازجذب سروتونین یا همان SSRI
که معروف ترین آنها داروی پروزاک می باشد.
و این مربوط به ۳۰ سال پیش می‌باشد،
و از آن موقع ما بر بهینه سازی این دارو ها
کار کرده ایم.
و داروهای SSRI بهتر از دارو هایی هستند که،
قبل از آنها وجود داشت،
اما آنها نیز عوارض جانبی زیادی دارند،
شامل افزایش وزن، بیخوابی،
خودکشی
و مدت زیادی طول می کشد تا تاثیرگذار باشند،
برای بیماران تقریبا چهار تا شش هفته.
و این درباره بیمارانی می باشد
دارو بر آنها اثر کرده است.
بیماران بسیاری وجود دارند که
داروها بر آنها اثر نکرده است.

و به این معنی میباشد که در سال ۲۰۱۶
ما هنوز درمانی برای اختلالات خلقی نداریم.
تنها داروهایی که علائم را سرکوب می کنند،
که مانند تفاوت استفاده از
آرام بخش برای عفونت به جای
استفاده از آنتی بیوتیک است.
آرام بخش حال شما را بهتر می کند،
اما تاثیری بر درمان بيماری‌ زمينه‌ای ندارد
و این انعطاف پذیری فکری باعث شد که ما
تشخیص دهیم که ایپرونازاید و امی پرامین را
می توان این گونه نیز استفاده کرد،
که ما را به فرضیه سروتونین رساند،
که از قضا ما دوباره بر آن متمرکز شدیم.
این تصویری از یک تبلیغ SSRI درباره ی
سروتونین و پیام رسانی مغز است.
اگر برای شما واضح نیست این تصویر
کمی اغراق شده می باشد.
در علم ما تلاش می کنیم تا بی طرف باشیم،
به این منظور از آزمایش های دو سو کور
استفاده کرده یا برداشت آماری اگنوستیک نسبت
به نتایج به دست آمده.
اما تعصب در زمینه انجام مطالعه و
موضوع مطالعه
به شیوه ای زیرکانه وارد کار می شود.

۳۰ سال می شود که بر سروتونین تمرکز کردیم،
اکثر مواقع با عدم توجه به چیز های دیگر.
هنوز هم درمانی نداریم،
و اگر سروتونین تنها عامل افسردگی نباشد چه؟
اگر عضو اساسی آن نباشد چه؟
به این معنی می باشد که هر مقدار زمان و
پول و تلاش صرف آن شود،
هیچگاه به درمانی نمی رسد.

در چند سال گذشته دکترها
که شاید اولین دارو ضد افسردگی
جدید پس از SSRI ها می باشد را
به کالیپسول کشف کردند،
و این دارو به سرعت در عرض چند ساعت یا
یک روز اثر می کند،
و از سروتونین استفاده نمی‌کند.
با استفاده از گلوتامیت کار می‌کند، که نوعی
دیگر از انتقال دهنده عصبی می‌باشد.
که آن نیز نتیجه بازکاربردی است.
در ابتدا از آن به عنوان داروی بیهوشی در
جراحی استفاده می کردند.
اما بر خلاف آن داروهای دیگر که
به سرعت تشخیص داده شدند،
۲۰ سال طول کشید تا ما
تشخیص دهیم که کالیپسول یک
داروی ضد افسردگی می باشد،
به رغم این نکته که نسبت به آن داروهای دیگر
داروی ضد افسردگی بهتری می باشد.
و به احتمال زیاد این امر باعث شد که تشخیص
آن به عنوان داروی ضد افسردگی
برای ما سخت باشد.
شیدایی خاصی نبود که به تاثیر آن اشاره کند.

در سال ۲۰۱۳ دردانشگاه کلمبیا،
من و همکارم دکتر کریستین ان دنی،
مشغول به کار و
مطالعه کلیپسول به عنوان داروی ضد
افسردگی در موش ها بودیم.
و کالیپسول نیمه عمر بسیار کوتاهی دارد،
به این معنی است که پس از چند ساعت
تاثیراش از بدنتان خارج می شود.
ما یک مطالعه آزمایشی انجام دادیم.
ازاین رو یک تزریق بر موش ها انجام می دادیم
و سپس یک هفته صبر می کردیم،
سپس یک آزمایش دیگر را برای صرفه جویی
پول انجام میدادیم،

و یکی از آزمایش هایی که من اجرا کردم،
در موش ها استرس ایجاد می کریدم،
و ما ازآن به عنوان الگوی
افسردگی استفاده کردیم
در ابتدا این گونه به نظر می آمد که اصلا
تاثیری نداشت،
پس ما می توانستیم آزمایش را متوقف کنیم.
اما من این مدل افسردگی را سال ها
است که اجرا کرده ام،
و اطلاعات به دست آمده کمی عجیب بود.
به نظرم درست نبود.
پس دوباره برگشتم و
ما آن را دوباره در زمینه این که
آیا تزریق کالیپسول را یک هفته پیش نیز
دریافت کرده‌اند یا نه.
و نتیجه ی آن این چنین بود.
اگر به سمت چپ نگاه کنید،
اگر یک موش را در محیطی جدید بگذارید،
به عنوان مثال این جعبه ی مهیج،
موش شروع حرکت و اکتساف می‌کند،
و این خط صورتی میزان حرکت کردن آنها می‌باشد
و یک موش دیگر در لیوان به او اضافه می‌کنیم
که می‌تواند با او ارتباط برقرار کند.
اگر واضح نبود این نیز نمایشی می‌باشد.
یک موش معمولی محیط اش را کشف می‌کند.
و اجتماعی خواهد بود.
نگاه کنید چه اتفاقی می‌افتد.
اگر به یک موش در این مدل افسردگی
استرس وارد کنید
،که جعبه وسط می‌باشد،
آنها اجتماعی نیستند و جعبه را
نیز کشف نمی کنند.
آنها به احتمال زیاد در آن گوشه
پشت لیوان پنهان می‌شوند.
اما موش هایی که تزریق کالیپول را
دریافت کرده بودند،
که در سمت راست می‌بینید،
مشغول اکتشاف بودند، اجتماعی نیز بودند.
انگار که اصلا دچار استرس نشده بودند،
که غیر ممکن می باشد.

ما می توانستیم همان جا توقف کنیم،
اما کریستین قبلا از کلیپسول به عنوان
داروی بیهوشی استفاده کرده بود،
و چند سال قبل دیده بود که تاثیر
عجیبی بر سلول ها داشت و
یک رفتار دیگری که پس از
مصرف دارو به مدت طولانی ادامه داشت،
حتی به مدت چند هفته.
واکنش ما این بود که شاید
کاملا هم غیرممکن نباشد،
اما شک و تردید بسیاری داشتیم.

پس ما کاری را که وقتی در علم
شک و تردید دارید انجام دادیم،
و آزمایش را دوباره اجرا کردیم.
به یاد دارم که در اتاق حیوانات بودم،
و موش ها را برای آزمایش از جعبه ای به
جعبه ای دیگر انتقال می دادم،
و کریستین هم روی زمین با لپتاپ نشسته بود
تا موش ها او را نبینند،
و به صورت زنده داده ها را بررسی می‌کرد.
و یادم میاد داد می‌زدیم
چون که درست بود با این که
نباید در اتاق حیواناتی که
در آن آزمایش می کنید داد بزنید.
گویا این موش ها در مقابل استرس
محافظت شده بودند،
یا به میزان نا مناسبی شاد بودند، هرکدام
را میخواهید درنظر بگیرید.
ما بسیار هیجان زده بودیم.

و سپس بسیار شکاک شدیم زیرا باورش
بسیار سخت بود.
دوباره آزمایش را انجام دادیم.
و دوباره در یک مدل PTSD اجرا کریدم،
و باری دیگر درمدل فیزیولوژیکی اجرا کردیم،
که تمام وقت هرمون های استرس می دادیم.
و دانشجوهایمان آن را اجرا می کردند.
و همکارانمان در آن سر دنیا در فرانسه آن
را نیز اجرا می کردند.
و هر با کسی آزمایش را اجرا می کرد،
آنها نیزهمان نتایج را تایید می کردند.
به نظر می آمد که یک تزریق کلیپسول
آنها را برای هفته ها در مقابل
استرس محافظت می‌کرد.

ما این مطالعه را سال پیش منتشر کردیم،
ولی از آن زمان آزمایشگاه‌های دیگری نیز
به صورت مستقل این اثر را تایید کردند.
پس ما دلیل افسردگی را نمی‌دانیم،
اما این را می دانیم که استرس عامل اولیه‌ی
آن در ۸۰ درصد موارد می‌باشد،
و افسردگی و PTSD دو بیماری متفاوت می‌باشند،
اما این یکی از شباهت های آنها می‌باشد.
استرس پس از سانحه، موافق نیستید؟
مانند موارد پس از جنگ یا حوادث طبیعی
یا خشونت جامعه یا تجاوز جنسی
که باعث استرس پس از سانحه می‌شود،
و هر فردی که در معرض استرس قرار گرفته است
دچار اختلال خلقی نمی‌شود.
و قابلیت این که استرس را تجربه کرده و در
مقابل آن مقاوت کرده
و دوباره حالت اولیه برگشته و دچار افسردگی
یا PTSD نشوید
معروف است به مقاومت در مقابل استرس،
و در بین افراد متفاوت است.
و ما همیشه آنرا به عنوان یک
عاملی غیر فعال در نظر می‌گرفتیم.
در حالی که عامل عدم وجود عوامل حساسیت و
عوامل خطر در این بیماری ها می‌باشد.
اما اگر فعال بود چه؟
شاید بتوانیم آن را بهبود دهیم،
به نحوی مانند پوشیدن یک زره.

ما به صورت تصادفی اولین داروی افزایش دهنده
مقاوت را کشف کردیم.
و همان طور که گفتم ما مقدارکمی از
دارو را استفاده کریدم
و هفته ها دوام داشت،
و این اثر در دارو های ضد افسردگی
اصلا مشاهده نمی شود.

اما تقریبا مشابه اثری می‌باشد که در
واکسن های ایمنی بدن وجود دارد.
پس در واکسن های ایمنی بدن،
شما واکسن را می زنید و
سپس هفته ها، ماه ها، سال ها بعد،
که در معرض باکتری قرار گرفتید،
واکسن نیست که از شما محافظت می‌کند.
سیستم ایمنی بدن خودتان است
که در مقابل باکتری با آن می جنگد
مقاوت وانعطاف پذیری ایجاد کرده است،
و شما هیچگاه خود بیماری را دریافت نمی‌کنید
که بسیار با روش درمان ما متفاوت می‌باشد.
این طور نیست؟
در آن مورد شما بیماری را میگیرید و در معرض
باکتری قرار می گیرید، مریض می شوید
و سپس یک آنتی بیوتیک مصرف می کنید که آن
را درمان می کند،
و هدف آن داروها این است که
باکتری را نابود کنند.
یا مشابه چیزی که قبلا گفتم
درباره این مسکن،
شما چیزی را مصرف می کنید که علائم بیماری
را سرکوب می کند،
اما عفونت زمینه ای را درمان نمی کند،
و تنها در زمانی که آن را مصرف می کنید
حالتان بهتر است،
که دلیل می شود از آن مداوم استفاده کنید.
و در زمینه افسردگی و PTSD —
این جا معرض استرس را می بینید —
در این جا ما تنها درمان مسکنی داریم.
داروهای ضد افسردگی تنها علائم
بیماری را سرکوب میکنند.
و این دلیل مصرف دائمی آنها می‌شود
به مدت عمر بیماری،
که در اکثر مواقع به میزان عمر خودتان است.

ما اسم داروهای افزایش دهنده مقاومتان را
«پاراواکسین» گذاشته‌ایم
که معنی همانند واکسن می‌باشد،
زیرا به نظر می رسد که این پتانسیل را دارند

که درمقابل استرس محافظت کند و
از ایجاد افسردگی و استرس پس از سانحه در
«موش ها» جلوگیری کنند.
همچنین تمامی داروهای ضد افسردگی
پاراواکسین نیستند.
ما پروزک را نیز امتحان کردیم،
و آن هیچ تاثیری نداشت.

پس اگر آن نتیجه را برای انسان ها
در نظر بگیریم
ما شاید بتوانیم از افرادی که
به احتمال زیاد در معرض اختلال های ناشی
از استرس مانند افسردگی و PTSD میباشند،
محافظت کنیم.
پس یعنی امدادگرهایی که اول به صحنه می‌رسند
و آتش نشان ها،
پناهندگان، زندانیان و نگهبانان زندان،
سربازها و هرکه به ذهنتان می رسد.

و برای این که با میزان شیوع این
بیماری شوید،
بار جهانی بیماری در سال ۲۰۱۰
معادل 2۲/۵ تریلیون دلار برآورد شده بود،
و از آنجایی که مزمن نیز هستند،
هزینه آن در حال افزایش است و احتمال داده
می شود تا شش تریلیون دلار
در ۱۵ سال آینده افزایش یابد.

همانطور که قبلا گفتم،
پیدا کردن کاربردی جدید برای چیزی به دلیل
تعصبات قبلیمان کار سختی می باشد.
کالیپسول دیگری نیز دارد،
کتامین،
که به دیگری نیز شناخته است،
اسپشال کی،
که یک مواد مخدر در کلاب ها می باشد.
همچنان از آن سراسر دنیا به عنوان داروی
بیهوشی استفاده می کنند.
برای کودکان و در میدان جنگ از آن
استفاده می کنیم.
در بسیاری از کشورهای در حال توسعه داروی
مصرف شده میباشد،
زیرا تاثیری بر تنفس ندارد،
در لیست ضروری ترین دارو های سازمان
بهداشت جهانی قرار دارد.

اگر ما کتامین را به عنوان پاراواکسین ابتدا
کشف کرده بودیم،
تولید آن برایمان بسیار ساده می بود،
اما در حال حاضر باید با تمرکز کاربردی و
طرز فکرمان که تداخل دارند مقابله کنیم.
خوشبختانه این تنها ترکیبی نیست
که ما پیدا کرده ایم
که این ویژگی های پیشگیری کننده و
پاراواکسینی را دارند،
اما تمامی داروها یا ترکیب هایی
که ما پیدا کرده ایم، کاملا نوین می باشند.
اما باید روند تصویب FDA را طی کنند —
که اگر موفقیت آمیز بود می توان برای
انسان ها نیز استفاده شود.
و این روند سال ها طول می کشد.
پس اگر نتیجه سریع تر مد نظر داریم،
کتامین در حال حاضر تائیدیه FDA را دارد.
آن عمومی و در دسترس هم می باشد.
ما می توانیم آن را در مدت زمان و با هزینه
کمتر تولید کنیم.

اما فراتر از تمرکز کاربردی و طرز تفکر،
چالش بزرگ دیگری در تولید دوباره
داروها وجود دارد،
که خط مشی می باشد.
هیچ انگیزه ای برای شرکت ها داروسازی
وجود ندارد
که یک دارو عمومی و بدون حق ثبت باشد و
دیگر منحصر بفرد نباشد
را تولید کنند،
زیرا برای آنها سودی ندارد.
و این تنها در زمینه کتامین نیست و برای
همه ی داروها صحیح است.
به هر حال، خود این ایده
در زیمنه روانپزشکی کاملا نوین است،
استفاده از داروها برای جلوگیری از
بیماری های روانی
به جای درمان کردن آنها.

این امکان وجود دارد که ۲۰ ، ۵۰ یا
۱۰۰ سال دیگر،
به یاد وضیعت فعلی افسردگی و PTSD
می افتیم
همان گونه که به یاد آسایشگاه سل می افتیم
به عنوان اتفاقی در گذشته،
امکان دارد این ابتدای پایان
اپیدمی سلامت روان باشد.

اما همان طور یک دانشمند بزرگ گفت،
« فقط یک نادان از همه چیز مطمئن می باشد
یک عاقل همیشه حدس می زند.»


خیلی ممنون از همگی.


(تشویق حضار)

TED.com translations are made possible by volunteer
translators. Learn more about the
Open Translation Project.


© TED Conferences, LLC. All rights reserved.

قرص ضد استرس بدون عوارض

یافته‌های یک تحقیق گسترده نشان می‌دهد که قرص‌های ضد افسردگی کارا و نتیجه‌بخش است. دانشمندان می‌گویند که این یافته یکی از بزرگترین مباحث دارویی را حل و فصل کرده است.

مطالعه ۵۲۲ آزمایش که در آن ۱۱۶ هزار و ۴۷۷ نفر شرکت کرده بودند دریافت که ۲۱ نوع معمول قرص‌های ضد افسردگی از دارونماها (قرص‌های ساختگی) در کاهش علایم افسردگی حاد در بزرگسالان موثر بوده است. در این مطالعه همچنین تفاوت‌های زیادی در تاثیر انواع داروها مشخص شده است.

نویسندگان این گزارش که در مجله پزشکی لنست منتشر شده، می‌گویند این نشان می‌دهد که افراد بیشتری می‌توانند از این داروها بهره ببرند.

در سال ۲۰۱۷ در انگلستان بیش از ۶۴.۷ میلیون نسخه از این داروها تجویز شده است که این دو برابر موارد تجویز (۳۱ میلیون) ۲۰۱۶ است. اما مباحثی درباره تاثیر آنها وجود داشت و برخی آزمایش‌ها نشان دهنده این بود که این داروها از پلاسیبوها (دارونما) تاثیر ندارند.

کالج سلطنتی روان‌شناسان در بریتانیا می‌گوید “بالاخره جنجال درباره قرص‌های ضد افسردگی پایان یافت”.

این مطالعه همچنین دریافته که میزان تاثیر قرص‌های ضد افسردگی نسبت به دارونماهای پلاسیبو از بیش از یک سوم تا بیش از دو برابر بوده است.

دکتر آندریا کیپرانی، پژوهشگر ارشد در دانشگاه آکسفورد به بی‌بی‌سی گفت:”این تحقیق پاسخ نهایی به یکی از مباحث طولانی درباره نتیجه‌بخش بودن قرص‌های ضد افسردگی است.”

او می‎گوید:”ما دریافتیم که معمول‌ترین قرص‌های ضد افسردگی برای افسردگی متوسط تا حاد نتیجه‌بخش است و فکر می‌کنم این خبر خوشی برای بیماران و پزشکان است.”

کریستین تالبوت، کمدین بریتانیایی می‌گوید که او اولین بار سه و نیم سال پیش بعد از این که “صحبت درمانی” را بی‌تاثیر یافت، شروع به استفاده قرص‌های افسردگی کرد.

دکتر به او گفته بود که افسردگی‌اش به خاطر کمبود میزان سروتونین است که تصور می‌شود در کنترل خلق و خو، عواطف و خواب تاثیر دارد.

کریستین می‌گوید که او در اول برای استفاده قرص‌های ضد افسردگی میلی نداشت به دلیل این که نگران بود که مبادا این داروها حواس او را “بی‌حس” و یا کند بسازد.

اما او می‌گوید زمانی که شروع به گرفتن این دارو کرد، نتیجه‌اش “به طور آنی سودمند” بود.

او می‌گوید: “آنطور نبود که احساس کنم تغییر بزرگی در من به وجود آمده ولی واقعا احساس کردم که باری از دوشم کم شده. اضطراب کمتری داشتم و احساس آرامش می‌‎کردم.”

او می‌گوید که احساس کرده که “داغ ننگی” در گرفتن این داروها در میان مردم وجود دارد.

او می‌افزاید:”نمی‌دانم چرا مردم از آن می‌ترسند و یا درباره آن احساس شرمساری می‌کنند، چرا که این دارویی مثل دیگر داروهاست، تفاوتش فقط این است که این داروها برای سلامتی روان است نه برای مشکلات فیزیکی.”

قرص‌های ضد افسردگی – با بیشترین و کمترین میزان تاثیر

موثرترین:

با کمترین میزان تاثیر:

نویسندگان این تحقیق می‌گویند یافته‌های آنها می‌تواند برای تجویز داروی درست به پزشکان کمک کند اما به این معنا نیست که داروی همه باید تغییر کند.

به این دلیل که در این مطالعه کارایی آن در افراد مختلف با سنین و یا جنسیت متفاوت و یا شدت علایم و دیگر مشخصات نه بلکه اوسط اثر داروها در نظر گرفته شده است.

دلیل آن است که این تحقیق، بر تاثیر دارو بر افراد به طور متوسط تمرکز داشت و گروه سنی آنها یا جنسیتشان، شدت علائم بیماری و عوامل دیگر را در نظر نمی‌گرفت.

محققان می‌افزایند که اطلاعات حاصل از این مطالعه، دوره زمانی هشت هفته‌ای درمان را در نظر گرفته است، به همین دلیل ممکن است این یافته‌ها برای استفاده درازمدت از قرص‌های افسردگی صدق نکند.

آنها می‌گویند این یافته به این معنا هم نیست که داروهای ضد افسردگی همیشه باید نخستین گزینه درمان باشد.

دکتر کیپرانی می‌گوید:”درمان دارویی همیشه باید در کنار گزینه‌های دیگر مثل روان‌درمانی – اگر میسر باشد – در نظر گرفته شود.”

مطالب مرتبط به افسردگی:

پروفسور کارمینه پریانته از کالج سلطنتی روانشناسان می‌گوید:”این مطالعه بالاخره جنجال قرص‌های ضد افسردگی را حل کرد و به طور واضح نشان داد که این داروها در بهتر کردن خلق و خو و کمک به افراد دارای افسردگی نتیجه‌بخش است.”

او می‌گوید:”به خصوص این مطالعه، اطلاعات منتشر نشده‌ای را بررسی کرده که در اختیار شرکت‌های دارویی است، و نشان می‌دهد که موضوع تامین بودجه‌ تحقیقات توسط این شرکت‌ها، در نتیجه تحقیقات دخیل نبوده، و کارآمدی بالینی داروها، تحت تاثیر حامیان مالی آنها نیست.”

گلیان لوئیس استاد اپیدمیولوژی روانپزشکی در دانشگاه کالج لندن می‌گوید که این تحقیق “عالی” “شواهدی قانع‌کننده” برای تاثیر قرص‌های ضد افسردگی ارایه کرده است.

او می‌افزاید:”درباره داروهای ضد افسردگی غالبا تبلیغات بدی شده است اما این مطالعه نشان می‌دهد که این داروها در مهار افسردگی افراد نقش دارد.”

آموزش سخنرانی و فن بیان – آموزش سخنرانی | فن بیان | سخنوری

خیلی از افرا وقتی در سخنرانی دچار استرس می‌شوند به سراغ قرص ضد استرس سخنرانی می‌روند تا بتوانند استرس ناشی از صحبت کردن جلوی جمع را کنترل کنند.
قرص ضد استرس سخنرانی پروپرانولول (Propranolol) است که جزو داروهای قدیمی برای از بین بردن تپش قلب و استرس است.
ازآنجاکه هر ایرانی خودش یا یکی از اقوامش یک دکتر متخصص است ممکن است که خیلی از افراد خودسرانه یا به توصیه یکی از آشنایانش این قرص را مصرف کند.

اما واقعا استفاده از قرص ضد استرس سخنرانی چه مزایا و چه مضراتی برای ما دارد؟
استرس، تپش قلب، لرزیدن صدا، عرق کردن دست‌ها یا قرمز شدن صورت در هنگام سخنرانی جزو شایع‌ترین علائمی است که افراد تازه‌کار در زمینه سخنرانی با آن مواجه می‌شوند.
اما این را به یاد داشته باشیم که حتی سخنرانان حرفه‌ای هم این علائم را در زمان صحبت کردن جلوی جمع تجربه می‌کنند، ولی ازآنجایی‌که این موقعیت برایشان عادی شده است در بسیار از مواقع فقط در زمان شروع صحبت ممکن است این حس‌ها را تجربه کنند که البته بعد از چند ثانیه می‌توانند آن‌ها را به خوبی مدیریت کنند.
در زمینه ترس از سخنرانی یکی از اساتید محترم هستند که می‌گویند، اگر می‌خواهید ترس از صحبت کردن جلوی جمع نداشته باشید دیگران را گوسفند فرض کنید.
از یک دید، این تکنیک خیلی خوب است چون باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس ما افزایش پیدا کند تا استرس کمتری را در زمان سخنرانی تجربه کنیم.
اما از نگاهی دیگر، معنی این صحبت این است که وقتی من این جمله را می‌گویم خودم هم شما را گوسفند فرض کردم.
خیلی بهتر است که به جای داشتن چنین دیدگاهی (که دیگران را گوسفند فرض کنیم) سطح خودمان را بالا ببریم تا در زمانی‌که می‌خواهیم جلوی جمعی سخنرانی کنیم استرس کمتری را تجربه کنیم یا بتوانیم آن استرس را به خوبی مدیریت کنیم.
متاسفانه بعضی از افراد هم به سمت خوردن قرص ضد استرس سخنرانی می‌روند تا بتوانند این استرس را مدیریت کنند.
تجربه ثابت کرده است که خیلی از چیزهایی که با قرص مدیریت می‌شود یا بهبود می‌یابد (منظورم ترس از سخنرانی است)، بعد از قطع کردن مصرف قرص مجدد آن علائم به سراغ آن فرد می‌آید و آن شخص در یک چرخه بی‌انتهای استرس – مصرف قرص می‌افتد.
به‌عبارت‌دیگر بدن و ذهن ما هر زمان که استرس را تجربه می‌کند اعتیاد پیدا می‌کند و ما با مصرف این قرص به جای حل کردن مسئله، صورت‌مسئله را پاک می‌کنیم.

حتما این مقاله را مطالعه کنید: ترس از سخنرانی

استرس همیشه هم بد نیست، اگر ما استرس صحبت جلوی جمع را نداشته باشیم ممکن است هر چیزی را که به ذهنمان می‌آید بیان کنیم.
اگر ما ترس از رانندگی کردن با سرعت‌بالا نداشته باشیم ممکن است پایمان را تا انتها بر روی پدال گاز فشار دهیم و به هیچ‌چیز دیگری به جز سرعت فکر نکنیم.
اگر ما ترس از ارتفاع نداشته باشیم ممکن است بخواهیم به صورت امتحانی از پشت‌بام یک ساختمان ۵ طبقه به پایین بپریم.
و اگر های دیگر .
اگر از قرص ضد استرس سخنرانی استفاده کنیم ممکن است دیگر آن انرژی و هیجانی که در زمان سخنرانی نیاز هست را نداشته باشیم.
آن‌وقت است که همه‌چیز مصنوعی می‌شود، صحبت‌های ما بدون انرژی و بدون هیچ اثری در مخاطب می‌شود.

قرص ضد استرس بدون عوارض

پروپرانولول دارویی از دسته‌ی داروهای مسدودکننده‌ی گیرنده‌های بتا است. این دارو که در درمان موارد متعدد و متنوعی کاربرد دارد، بر روی عملکرد قلب و عروق خونی اثر دارد که یکی از موارد پر استفاده آن به عنوان قرص ضد استرس سخنرانی است.
‎پروپرانولول با اتصال به گیرنده‌های مخصوصی در سلول‌های قلبی و عروقی به گیرنده‌های بتا، با مسدود کردن آن، فرمان کاهش فعالیت قلبی را به اعصاب قلب منتقل می‌کند.
‎پس از دریافت این پیام عصبی، با کاهش ضربان قلب باعث منظم شدن ضربان قلب می‌شود، این عمل می‌تواند منجر به کاهش فشارخون در عروق خونی گردد و به پیشگیری از ضربان نظم قلبی کمک کند.
‎به علت اینکه قلب با عملکرد این دارو انرژی کمتری مصرف می‌کند، می‌تواند به کاهش درد‌های قفسه‌ی سینه در آنژین‌های صدری کمک کند و همچنین پروپرانولول می‌تواند در پیشگیری از حملات قلبی به دنبال این درد‌های قلبی نیز مؤثر باشد و مرگ‌ومیر پس از سکته‌های قلبی را کاهش دهد. البته امروزه داروهای جدیدتری نیز از این گروه تولید شده است ولی پروپرانولول همچنان جزء داروهای بسیار پرمصرف محسوب می‌شود.
‎پروپرانولول در موارد دیگر نیز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی جهت درمان و پیشگیری بیماری باشد. ازاین‌رو این دارو برای کاهش علائم فیزیکی ناشی از استرس مانند تپش قلب و لرزش بدن تجویز می‌شود. مشابه این علائم در افراد مبتلا به پرکاری غده‌ی تیروئید نیز دیده می‌شود و پروپرانولول به‌سرعت می‌تواند این علائم را تسکین دهد.
‎پروپرانولول همچنین به‌عنوان داروی رایجی در پیشگیری از سردردهای عروقی یا میگرنی کنترل‌شده تجویز می‌شود و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی در افراد مبتلا به میگرن که سایر درمان‌ها برای آن‌ها مناسب نیست، قرار گیرد. مشاهده‌شده که پروپرانولول تعداد دفعات حملات میگرنی را کاهش می‌دهد.

• ‎درصورتی‌که باردار یا شیرده هستید یا قصد باردارشدن دارید، پیش از مصرف این دارو به پزشک خود را در جریان بگذارید.
• در صورت ابتلا به هرگونه اختلال در عملکرد کبد یا کلیه به پزشک خود اطلاع دهید.
• در صورت سابقه یا ابتلا به فشارخون، اختلالات عروقی، آسم یا هرگونه اختلال تنفسی، قند خون بالا(دیابت)، بیماری پوستی پسوریازیس، بیماری عضلانی و میاستنی گراویس حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
• درصورتی‌که سابقه‌ی افت ضربان قلب یا بلوک قلبی داشته‌اید و درصورتی‌که سابقه‌ی درد‌های قلبی مکرر داشته‌اید پزشک خود را مطلع نمایید.

• به دلیل این که این دارو می‌تواند با بسیاری از داروها (خصوصا داروهایی که بر روی گیرنده‌های بتا اثر می‌گذارند) تداخل ایجاد کند، پیش از مصرف این دارو حتما لیست کلیه‌ی داروها و مکمل‌های مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا در صورت وجود تداخل، اقدامات لازم جهت تنظیم مقدار مصرف یا نوع دارو، صورت گیرد.
• در صورت سابقه‌ی حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر به پزشک خود اطلاع دهید.
• بیماران مبتلا به آسم یا تنگی نفس در مصرف این دارو بسیار دقت کنند چون می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

• مقدار مصرف مناسب دارو را پزشک باتوجه به سن و شرایط شما تعیین می‌کند. لذا از مصرف خودسرانه‌ی دارو یا مصرف بیش‌ازحد تجویزشده، خودداری کنید.
• ‎قرص پروپرانولول ممکن است ۲،۳ یا ۴ نوبت در روز برای شما تجویز شود. اما نوع کپسول دارو، اثر طولانی‌تری دارد و معمولا یک‌مرتبه در روز تجویز می‌شود.
• ‎کپسول را به‌طور کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید و از جویدن یا باز کردن آن خودداری نمایید.
• قرص و کپسول‌های پروپرانولول با دوز‌های متفاوتی تولید می‌شود معمولاً قرص‌های ۱۰،۲۰،۴۰ میلی‌گرمی رایج می‌باشند و درصورتی‌که از این دارو به مدت طولانی استفاده می‌کنید هر بار که دارو را جدید خریداری کردید، مقدار دارویی را بر روی بسته‌ی دارو چک نمایید.
• سعی کنید دارو را در زمان مشخصی از شبانه‌روز و به‌صورت منظم مصرف کنید تا از فراموش کردن نوبت دارو جلوگیری شود و اثرات مطلوب دارو بهتر حاصل شود.
• در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو، بلافاصله پس از یادآوری مصرف نمایید مگر اینکه به دوز بعدی نزدیک باشد در این صورت دوز بعدی را در زمان خودش مصرف کنید و نوبت فراموش‌شده را رها استفاده نکنید و از دو برابر کردن مقدار مصرف در یک نوبت بپرهیزید.

• در مدت مصرف این دارو، تحت نظر پزشک خود باشید تا روند بهبودی و همچنین شرایط شما بررسی گردد.
• درمان با پروپرانولول ممکن است طولانی‌مدت باشد. بنابراین دارو را تا زمانی که پزشک توصیه کرده است مصرف نمایید. در صورت مصرف طولانی‌مدت، قطع ناگهانی این دارو می‌تواند عوارضی داشته باشد به همین دلیل لازم است قطع دارو زیر نظر پزشک و به‌تدریج انجام شود.
• درصورتی‌که قرار است تحت عمل جراحی یا درمان‌های دندان‌پزشکی قرار گیرید، درمانگر خود را در جریان مصرف این دارو (و سایر داروهای مسدودکننده‌ی گیرندههای بتا مانند متوپرولول، کارودیلول و..) قرار دهید، زیرا مصرف این دارو می‌تواند اثرات داروی بیهوشی را افزایش دهد.
• درصورتی‌که از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنید، حتما با پزشک خود مشورت نمایید زیرا مصرف این دارو همراه با الکل می‌تواند منجر به افت شدید فشارخون باشد که می‌تواند سلامتی شما را تهدید نماید بنابراین توصیه نمی‌شود.
• درصورتی‌که مبتلابه دیابت هستید، پروپرانولول می‌تواند علائم افت قند خون (لرزش، تپش قلب و) را برطرف کند و متوجه افت قند خون خود نشوید به همین دلیل توصیه می‌شود قند خون خود را کنترل کنید و با پزشک خود در مورد این مسئله مشورت نمایید.
• در صورت خرید هر داروی جدید، داروساز خود را در جریان مصرف پروپرانولول قرار دهید. مصرف بعضی از دارو‌ها مانند دارو‌های ضد سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا و هم‌زمان با این دارو مناسب نیست.
• در کنار مصرف این دارو به توصیه‌های پزشک خود در رابطه با تغذیه، ورزش و سبک زندگی سالم توجه نمایید.

• احساس خستگی و خواب‌آلودگی از علائم رایج در زمان مصرف این دارو است لذا در صورت وقوع این علائم از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به‌دقت و احتیاط دارد تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده، خودداری کنید.

• احساس سرما و یخ کردن دست یا پا‌ها، تنگی نفس، اختلال در خواب و کاهش ضربان قلب ممکن است با مصرف این دارو رخ دهد در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه کنید.
• در تعداد کمی از مصرف‌کنندگان این دارو کاهش میل جنسی، اختلال در خلق‌وخو، سردرد و سؤهاضمه دیده‌شده است درصورتی‌که این علائم را داشتید حتما با پزشک خود صحبت کنید.
• ازآنجاکه پروپرانولول علاوه بر اثر بر روی گیرندههای بتا در سلول‌های قلبی و عروقی، به گیرندههای مشابه در سایر نواحی بدن از جمله عروق ریه نیز می‌توانند متصل شود، می‌تواند عوارض جانبی در سایر نقاط بدن نیز ایجاد کند. بنابراین درصورتی‌که مشکل تنفسی دارید یا از داروهای ضد آسم استفاده می‌کنید احتمالاً مصرف این دارو برای شما مناسب نباشد و علائم ریوی شما را تشدید کند.

منبع: قرص پروپرانولول

منبع: Propranolol

خوب است که بتوانیم با ترس‌های خودمان دوست شویم و آن‌قدر مسائل را برای خودمان بزرگ نکنیم، بهتر است که ما با استفاده از راهکارهای مناسب با ترس‌های خودمان روبرو شویم.
استفاده از قرص ضد استرس سخنرانی فقط می‌تواند به‌صورت مُسکن عمل کند که یک راهکار قطعی نیست، علاوه بر این، استفاده از قرص ضد استرس سخنرانی باعث می‌شود صحبت‌های ما بدون انرژی و بی‌حس و ‌حال باشد.
تصمیم با شماست که آیا از قرص ضد استرس سخنرانی استفاده کنید یا این موضوع را برای همیشه ریشه‌کن کنید.

روزگارتان زیبا و در پناه خدا باشید
امیر مصطفی

سخنران، نویسنده و مدرس سخنرانی، فن بیان و مذاکره

تپش قلب هنگام سخنرانی – برای تپش قلب چه قرصی بخوریم

تسلط در ارائه به کلاس – نحوه ارائه کنفرانس کلاسی

چه چیزهایی برای صدا مضر است – مضرات صدا

لرزش صدا هنگام سخنرانی و صحبت در جمع

لطفا پاسخ را به رقم وارد کنید:

مربی و مدرس سخنرانی، فن بیان و مذاکره


Only fill in if you are not human

گروه آموزشی امیر مصطفی در زمینه آموزش سخنرانی، فن بیان و مذاکره فعالیت می‌کند. ما با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش، تالیف کتاب‌ و محصولات آموزشی به شما کمک می‌کنیم تا در هنگام تعامل با دوستان، مشتریان، همکاران و دیگر افراد، بصورت کاملاً موفق و حرفه‌ای ظاهر شوید.

اطلاعات تماس:

653681-21 و 88886969-21

آدرس : info@amirmostafa.com


 

دانلود دوره رایگان فن‌بیان

سلام, Login to your account, گرامی

قرص ضد استرس بدون عوارض

بازگردانی رمز عبور

رمز ورود به شما ارسال شد

قرص ضد استرس بدون عوارض
قرص ضد استرس بدون عوارض
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *