برای جلوگیری از پرکاری تیروئید

برای جلوگیری از پرکاری تیروئید
برای جلوگیری از پرکاری تیروئید

%PDF-1.3
3 obj
>>>]
/Contents 4 R>>
endobj
4 obj
>
stream
xUOn}W!’-cڤ!VQej?Ce}4VBjN|@aBǹx8pbCV+ak1w- a=]
E_TdbJ~P!(Ǽ7ե.i9اZmo С*B`㯷|


تیروئید غده ای به شکل پروانه در جلوی نای می باشد. اگر فعالیت این غده زیاد شود و هورمون زیادی تولید کند، می گوییم فرد دچار پرکاری تیروئید یا هایپرتیروئیدیسم شده است. اولین قدم برای تشخیص پرکاری تیروئید، یک آزمایش خون (هورمونی) می باشد.



برای جلوگیری از پرکاری تیروئید

علائم پرکاری تیروئید

– لرزش بدن

– عرق کردن زیاد

– پوست نرم

– موی صاف

– تپش قلب

– بزرگ شدن غده تیروئید

– پف کردگی اطراف چشم ها

در تمام موارد، آزمایش خون برای تشخیص بیماری لازم است و میزان TSH (هورمون محرک تیروئید) خون را اندازه گیری می کنند.

اسکن تیروئید با استفاده از ید رادیواکتیو نیز برای تشخیص این بیماری مهم است.

 

درمان پرکاری تیروئید

با توجه به سن بیمار، اندازه غده تیروئید و وجود بیماری های دیگر، پزشک تصمیم می گیرد که کدام روش درمانی مناسب تر است.

روش های مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارند، از قبیل:

– درمان علائم پرکاری تیروئید

– داروهای ضدتیروئید

– ید رادیواکتیو

– جراحی


درمان علائم پرکاری تیروئید


داروهایی وجود دارند که فورا علائم ناشی از افزایش هورمون های تیروئید (مثل تپش قلب) را درمان می کنند. یکی از این داروها، بتابلوکرها همانند پروپرانولول (ایندرال)، آتنولول (تنورمین) و متوپرولول (لوپرسور) می باشد.

 

این داروها اثر هورمون های تیروئید و افزایش سوخت و ساز بدن را خنثی می کنند، اما این داروها میزان هورمون های تیروئید خون را تغییری نمی دهند.

 

داروهای ضد تیروئید

دو داروی ضدتیروئید وجود دارند به های متیمازول (Tapazole) و پروپیل تیوراسیل (PTU).

این داروها در بافت غده تیروئید جمع می شوند و جلوی ساخت هورمون تیروئید را می گیرند.

PTU از تبدیل شدن هورمون های تیروئید نیز جلوگیری می کند، مثلا هورمون T4 نمی تواند به هورمون T3 که فعال تر است، تبدیل شود.

بیشترین عارضه ناشی از این داروها، مربوط به عدم ساخت گلبول های سفید خون توسط مغز استخوان است. همانطور که می دانید، گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت ها لازم می باشند.

اگر بیمار از داروهای ضدتیروئید استفاده می کرد و دچار تب، گلودرد و علائم نشاندهنده عفونت در بدن شد، باید فورا او را به نزد پزشک ببرید.

این داروها را تنها برای درمان بیماری گریوز، برای مدت طولانی تجویز می کنند.

 

ید رادیواکتیو

برای جلوگیری از پرکاری تیروئید

ید رادیواکتیو از راه دهان، به صورت قرص و یا مایع، به بیمار داده می شود تا برای یک بار، فعالیت زیاد غده تیروئید را قطع کند.

بعد از یک اسکن، ید رادیواکتیو داده می شود.

ید رادیواکتیو توسط سلول های فعال در غده تیروئید برداشته می شود و ید رادیواکتیو، آن سلول ها را تخریب می کند.

از آنجایی که فقط ید توسط سلول های تیروئید برداشته می شود، تخریب هم در همان محل رخ می دهد و این درمان اثر سوئی را در برنخواهد داشت.

به طور کلی، بیشتر از 8 درصد این بیماران با ید رادیواکتیو درمان می شوند.

بعد از خوراندن ید رادیواکتیو، حدود 8 تا 12 هفته طول می کشد تا تیروئید درمان شود و اندازه آن طبیعی گردد.

یکی از مهم ترنی عوارض این روش درمانی،  ابتلا به کم کاری دائمی تیروئید است.

شش ماه بعد از درمان با ید رادیواکتیو، ممکن است فرد دچار کم کاری تیروئید موقتی شود. اما اگر این کم کاری تیروئید بیشتر از شش ماه طول بکشد، درمان جایگزینی تیروئید شروع می شود. در این درمان هورمون T4 و یا T3 به بیمار داده می شود.

 

عمل جراحی

برای بیماران دچار پرکاری تیروئید یکی از روش های درمانی عبارتست از برداشتن قسمتی از غده تیروئید با عمل جراحی.

در این جراحی، بافت غده تیروئید که مسئول ساخت زیاد هورمون های تیروئیدی می باشد را برمی دارند.

اگر مقدار زیادی از بافت غده تیروئید را بردارند، باعث می شود که هورمون های تیروئیدی به اندازه کافی تولید نشوند و کم کاری تیروئید بوجود آید.

پس در این مورد نیز درمان جایگزین تیروئید شروع می شود.

مهمترین عارضه این جراحی عبارت است از اختلال در بافت اطراف آن. بافت های اطراف غده تیروئید عبارتند از اعصاب تارهای صوتی و چهار غده کوچک در گردن که کلسیم بدن را تنظیم می کنند و به غدد پاراتیروئید معروف هستند. اگر به طور اشتباهی، این غدد را با جراحی بردارند، باعث کاهش میزان کلسیم در بدن می شود و بیمار نیاز به دریافت مکمل کلسیم دارد.

در مقایسه با درمان با ید رادیواکتیو و داروهای ضد تیروئید، عمل جراحی کمتر رایج است.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

علل پرکاری تیروئید چیست؟ 

گواتر، بیماری شایعی است

اثر بیماری تیرویید بر پوست و مو

چه موقع آزمایش تیروئید بدهید؟

تفسیر نتایج آزمایش تیروئید

علایم کم‌کاری و پرکاری تیروئید

تیروئید، پُرکاری و کم کاری آن

پرکاری تیروئید؛ علل و درمان

9 اشتباه رایج درباره تیروئید

تاثیر بیماری تیروئید بر پوست‌ومو

پرکاری تیروئید باعث سندرم گریوز می‌شود

درباره گواتر چه می دانید؟

 

کلیپ های مرتبط:

پركاری تیروئید 

کم کاری تیروئید

غده تیروئید

لیست مطالب :

پرکاری تیروئید زمانی که رخ می‌دهد که مقدار زیادی هورمون تیرودی در بدن وجود داشته باشد. برای درمان پرکاری تیروئید با دکتر نیم همراه باشید.

تیروئید یک غده به شکل پروانه است که در گردن انسان واقع‌شده است، کار اصلی تیروئید تنظیم متابولیسم و انرژی بدن است. هنگامی که تیروئید بیش از حد فعال باشد و مقدار بیش از حد هورمون تیروکسین تولید کند اصطلاحاً پر کاری تیروئید می‌گویند.

علل شایع پرکاری تیروئید شامل خود ایمنی, التهاب غده تیروئید، ترشح غیر طبیعی هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)، مصرف بیش از حدید و یا توده‌های خوش خیم یا گره‌ها در تیروئید.

پرکاری تیروئید 8 برابر بیشتر در زنان رخ می‌دهد تا مردان. پرکاری تیروئید در مردانی که تازه به 3 سالگی رسیده ان و در زنانی که بالای 6 سال هستند رایج است.برای جلوگیری از پرکاری تیروئید

از علائم پرکاری تیروئید می‌توان به کاهش وزن شدید, ضربان قلب نظم، عصبی بودن، بی اشتهایی بیش از حد، تغییرات در چرخه قاعدگی، خستگی، ضعف عضلانی و مشکل خواب برد.

توجه: برای تشخیص و درمان این بیماری حتماً به پزشک مراجعه کنید و از روش‌های گیاهی برای درمان تیروئید پرکار به صورت کمکی می‌توان استفاده کرد.

تشخیص بیماری پرکاری تیروئید کمی دشوار است و هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود راحت‌تر می‌توان با استفاده از داروها، مکمل‌ها و تغییرات شیوه زندگی آن را درمان کرد.

همچنین می‌توان از روش‌های گیاهی زیر هم برای درمان پرکاری تیروئید استفاده کرد.

کلم بروکلی حاوی مواد شناخته شده‌ای به ایزوتیوسیانات و گویتروگنس (goitrogens) است که می‌تواند به درمان پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) با محدود کردن تولید هورمون آن کمک کند.

دیگر سبزجات ماننده جوانه‌های بروسل، گل کلم، کرفس، کلم، تربجه نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

گیاه لبدیسی رونده می‌تواند به کنترل پرکاری تیروئید خفیف (هیپرتیروئیدیسم) کمک کند زیرا میزان تولیدی هورمون تیروئیدی را کاهش می‌دهد.

گیاه آجوگا به کاهش سطح TSH (هورمون تحریک کننده تیروئید) کمک می‌کند و باعث کاهش سنتز هورمون تیروئید می‌شود علاوه بر این به کاهش سطح T4 کمک می‌کند و تبدیل T4 به T3 را مسدود می‌کند.

فرنجمشک یک گیاهی است که می‌تواند سطح TSH را کاهش دهد و به درمان پرکاری تیروئید شما کمک کند.

این گیاه شمال فلانوئید ها، اسیدهای فنولی و سایر ترکیبات مفید است که تیروئید را تنظیم می‌کنند.

آنتی بادی‌هایی که غده تیروئید را تحریک می‌کند را مسدود می‌کند و از بیماری گراویس که یکی از علل رایج بیماری پرکاری تیروئید است جلوگیری می‌کند

رژیم غذایی از آنتی اکسیدان ها در مدیریت پرکاری تروئید مفید است. آسیب رادیکال‌های آزاد و اکسید کنندهای موجود در بدن با افزایش سطح هورمون‌های تیروئید ناشی از پرکاری تیروئید مرتبط است.

آنتی اکسیدان ها برای کاهش فشار اکسید کنند ها مفید هستند. غذاهایی که غنی از ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن، سلنیم (Se) و منزیوم است را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

کلم یکی از مفیدترین مواد غذایی است که می‌تواند به درمان پرکاری تیروئید (هیپرتیروئیدیسم) استفاده شود.

کلم حاوی مقدار زیادی از گیتروژن ها است که به کاهش تولید هورمون تیروئید کمک می‌کند.

روی کمک می‌کند تا شما از انرژی غذاها استفاده کنید. این ماده معنی همچنین سبب بهبود سیستم ایمنی شما در درمان پرکاری تیروئید می‌شود. منابع دردسترس روی عبارت‌اند از:

این گیاه به‌عنوان یک بتا بلوکر طبیعی عمل می‌کند و به کنترل قند خون و تشنگی کمک می‌کند، همچنین دارای برخی از فعالیت‌های ضد تیروئید است که علاوه بر درمان تیروئید پرکار می‌تواند برای افرادی که بیماری‌های قلبی دارند مفید باشد.

توجه: اگر از داروهای آرام‌بخش استفاده می‌کنید از مصرف این گیاه اجتناب کنید.

اگر بدن شما مقدار کافی اسیدهای چرب امگا 3 را دریافت نکند، اختلال هورمونی، ازجمله هورمون‌های تیروئید به وجود می‌آید.

اسیدهای چرب امگا 3 عملکرد ایمنی و رشد سلول را کنترل می‌کنند و به بهبود توانایی پاسخگویی به هورمون‌های تیروئیدی کمک می‌کنند.

توت‌ها غنی از ویتامین‌ها و خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که می‌توانند باعث کاهش التهاب به درمان پرکاری تیروئید کمک کند.

انگور فرنگی هندی می‌تواند بسیاری از مشکلات بهداشتی ازجمله درمان پرکاری تیروئید کمک کند. انگور فرنگی هندی با توجه به اثرات مخرب بر غده تیروئید به کنترل تولید هورمون‌های تیروئیدی کمک کند.

آتیلا پیکرگلو هستم، علاقه مند به انگلیسی، بره نویس و همچنین علاقه مند به موضوعات پزشکی

نظر

سلام من خانم 26 ساله هستم بابت کم شدن وزنم به دکتر مراجعه کردم .سونوگرافی تیروئید نوشته لوب سمت راست ی مقدار از چپ بزرگتره و اینکه ازمایشات تیروئیدم نرماله به نظر شما نیاز به نمونه برداری هست ؟ و اینکه من این مدت فشار روحی عصبی شدیدی بخاطر مریضی و فوت پدرم داشتم منتهی بیش از حد عصبی هستم اما اشتهام عالیه

انشالله که خوب بشی

بعضی از افراد به صورت ارثی مشکل تیروئید نهفته دارن و با استرس بدتر هم می شود

سلام یکی از بستگان ما دوسال است تیروئیدش رو عمل کردندو ید درمانی هم شده در طول این مدت دارو هم مصرف کرده اما یک ماه پیش دوباره ید درمانی شده. آیا ممکن است جونش به خطر بیفتد؟

اما در تمام مقالات خارجى و ايرانى گفتن كام بروكلى و سويا نخوريدبرای جلوگیری از پرکاری تیروئید

با سلام خدمت کاربر گرامی انواع کلم ها برای کنترل پرکاری مفیده چون باعث میشه استفاده بیش از حد ید توسط غده تیروئید جلوگیری بشه برای اطلاعات بیشتر می تونید به این مقاله از معتبر خط سلامت مراجعه کنید

https://www.healthline.com/health/hyperthyroidism-diet#foods-to-eat

سلام مردي هستم 51 ساله با سابقه بيماري مغزو اعصاب 34 ساله ( جانباز جنگي) مدت 1ساله درگير بيماري چربي خون بالاي 38 هستم و تقريبا3ساله درگير ديابت هم شده ام چندي پيش آزمايش دادم TSH=6.2 بود دكتر گفت كم كاري تيروئيد داري و قرص لووتيروكسين تجويز كرد در آزمايش بعدي مقدارش به .1 بازم گفت كم كاره و قرصها روادامه بده اما جاهاي ديگه پرسيدم و مطالعه كردم عكس اينو گفتند يعني پركاري واقعا مستأصل شدم لطفا راهنمايي بفرمائيد بسيار سپاسگزارم

برای جلوگیری از پرکاری تیروئید
برای جلوگیری از پرکاری تیروئید
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *