انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی
انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

خانه

مقالات

مقاله بهداشت روان

بیماری های روانی از بدو پیدایش بشر وجود داشته و هیچ فردی، از هیچ طبقه اقتصادی ـ اجتماعی خاصی، در مقابل آن ها مصونیت نداشته و خطری است که بشر را مرتبا تهدید می‌کند. خوشبختانه نهضت بهداشت روانی در نیم قرن اخیر، افکار غلط و خرافات در مورد این بیماری ها را کنار گذاشته و نشان داده که اوّلا بیماری های روانی، قابل پیشگیری بوده و ثانیا در صورتی‌كه مانند سایر بیماری ها به موقع تشخیص داده و تحت درمان قرار گیرند به همان نسبت از مزمن شدن و عوارض آن ها کاسته خواهد شد. در راستای همین ایده, بهداشت روانی که جزئی از بهداشت عمومی محسوب می شود به پیگیری موارد زیر می پردازد:

· افزایش سطح بهداشت روانی از طریق ارتقاء آگاهی های جامعه در مورد بیماری های روانی

· شناسایی و تشخیص زودرس اختلالات روانی و درمان آن ها

· پیشگیری از عوارض و عود بیماری و توانبخشی بیماران

انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

· پیشگیری از بروز بیماری های روانی از طریق پیشگیری و درمان بیماری های جسمی

تاریخچه (بهداشت روان)

در حقیقت بهداشت روان را می‌توان یکی از قدیمی ترین موضوعات به شمار آورد. زیرا بیماری های روانی از زمان های قدیم وجود داشته, بطوریکه بقراط در حدود 4 سال قبل از میلاد عقیده داشته که بیماران روانی را مانند بیماری جسمی باید درمان کرد. تقریبا از سال 193 یعنی بعد از تشکیل اوّلین کنگره بین المللی بهداشت روان بود که این رشته بصورت جزئی از علوم پزشکی درآمد و سازمان های روانپزشکی و مراکز پیشگیری در کشورهای مترقی یکی بعد از دیگری فعالیت خود را شروع کردند.

در سال 193 اوّلین کنگره بین المللی بهداشت روان با شرکت نمایندگان پنجاه کشور در واشنگتن تشکیل شد و مشکلات روانی کشورها و مسائلی از قبیل تاسیس بیمارستان ها, مراکز درمان سرپائی, مراکز کودکان عقب مانده ذهنی و نظایر آن مورد مطالعه قرار گرفت. ولی در 18 سال بعد یعنی در سال 1948 در سومین کنگره بین المللی بهداشت روان که در لندن تشکیل شد اساس فدراسیون جهانی بهداشت روان بنیان گذاری شد و در همان سال این فدراسیون به عضویت رسمی سازمان یونسکو و سازمان بهداشت جهانی درآمد بطوریکه سازمان جهانی بهداشت در ژنو نقش رهبری رسمی فدراسیون جهانی بهداشت روان را به عهده گرفت. از آن تاریخ به بعد هر سال یک جلسه بین المللی و هر چهار سال یکبار کنگره جهانی تشکیل شده و می شود. در نتیجه تلاش و کوشش های پیگیر روز 18 فروردین مطابق با هفتم آوریل روز جهانی بهداشت اعلام گردیده در سراسر جهان مسائل بهداشتی کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرد. از مسئولین بهداشتی کشورهای مختلف خواسته شده تا بره های بهداشت روانی را جزء بره های بهداشت عمومی قرار دهند.

در کشور ایران نیز علیرغم آنکه از زمان محمدبن زکریای رازی و بعد, ابوعلی سینا به بیماران روانی (دیوانگان آن زمان) توجه داشته و برای آنها از دستورات مختلف داروئی و روش های گوناگونی همچون تلقین استفاده می‌کردند, ولی بطور رسمی در سال 1336 بره های روانشناسی و بهداشت روان از رادیوی ایران آغاز شد و در سال 1338 اداره بهداشت روانی در اداره کلّ بهداشت وزارت بهداری وقت، تشکیل گردید. اگرچه از سال 1319 تدریس بیماری های روانپزشکی دانشگاه تهران آغاز شده بود با قبول استراتژی P.H.C توسط جمهوری اسلامی ایران و ایجاد شبکه های بهداشتی درمانی, در کشور, موضوع بهداشت روان به منزله جزء نهم خدمات اوّلیه بهداشتی پذیرفته شد و در حال حاضر نیز از موضوعات بسیار ضروری در کشور, مورد توجه قرار دارد.

تعریف بهداشت روان

بهداشت روان علمی است برای بهتر زیستن و رفاه اجتماعی که تمام زوایای زندگی از اوّلین لحظات حیات جنینی تا مرگ اعم از زندگی داخل رحمی, نوزادی, کودکی تا نوجوانی, بزرگسالی و پیری را در بر می‌گیرد. بهداشت روان، دانش و هنری است که به افراد کمک می‌کند تا با ایجاد روش هایی صحیح از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود سازگاری نموده و راه حل های مطلوب تری را برای حل مشکلاتشان انتخاب نمایند.

تعریف سازمان جهانی

بهداشت روان، عبارتست از: قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران, تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور منطقی, عادلانه و مناسب. نتیجه آنکه مفهوم بهداشت روانی عبارت خواهد بود از تامین رشد و سلامت روانی فردی و اجتماعی، پیشگیری از ابتلاء به اختلال روانی, درمان مناسب و بازتوانی آن.

ویژگی های افرادی كه از نظر روانی سالم هستند

· این افراد نسبت به خود آرامش دارند یعنی به طور نسبتا معقولی احساس امنیت و کفایت دارند

· توانائی های خود را در حد واقعی خود ارزیابی می‌کنند, نه و نه کمتر

· به خود احترام می‌گذراند (Self- respect) و کمبودهای خود را می پذیرند

· به حقوق دیگران احترام می گذارند

· می‌توانند به دیگران علاقمند شوند و آن ها را دوست بدارند

· می‌توانند احترام و دوستی دیگران را جلب کنند

· می‌توانند نیازهای زندگی خود را برآورده سازند و برای دشواری هایی که زندگی آنها پیش می اید راه حلّی پیدا کنند. آنها قادرند خود بیندیشند و تصمیم بگیرند

· قادرند مسئولیت های روزمرة خود را با برگزیدن اهداف معقول پیش ببرند

· تحت تاثیر عواطف, ترس, خشم, عشق یا گناه خود بطوری قرار نمی‌گیرند که زندگیشان پریشان شود.

چند نشانه هشدار دهنده برای ضعف روانی

· احساس نگرانی دائمی

· ناشادی دائمی به علل وجّه

· از دست دادن آسان تعادل روانی در اوقات

· بی خوابی مکرر

· افسردگی و سرخوشی متناوب بصورت ناتوان کننده

· احساس بی علاقگی و تنفّر دائمی نسبت به مردم

· آشفتگی زندگی

· عدم تحمل دائمی فرزندان

· همواره خشمگین و بعد دچار پشیمانی شدن

· ترس بی جهت دائمی

· دائما حق را به جانب خود دادن و دیگران را ناحق شمردن

· احساس درد و شکایت های بی شمار بدنی که علّتی برای آن پیدا نمی شود.

به عقیده دکتر منینگر اگر شخصی وجود یکی از علائم فوق را در خود قطعی بداند باید به او کمک شود.

گرچه بهداشت روان به مفهوم گفته شده, خود را در برابر تمام بیماران و همه افراد سالم متعهد می‌بیند اما گروه ها و جمعیت هایی نیازمندی بیشتری داشته و آسیب پذیری زیادتری از نظر بهداشت روان دارند. این افراد عبارتند از: بیماران و معلولین روانی, عقب ماندگان ذهنی, بیماران صرعی, سالمندان, معتادان, بیکاران, نیازمندان اقتصادی, کودکان و نوجوانان, زنان باردار, جدا شده و داغدیده, افراد بی سرپرست, زندانیان . . . و مهاجران.

انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

اهمیت بهداشت روان

پیشرفت صنعت و تکنولوژی, قدرت و ثروت را افزایش داده ولی امکان زندگی با آرامش و صلح و اطمینان را از انسان سلب کرده و در حقیقت “کیفیت فدای کمیت” شده و اعتدال و تناسب کنار رفته و بیماری های عصبی ـ روانی و روان تنی، جانشین آن شده است. بطوریکه آمار نیز حکایت از افزایش شیوع بیماری های روانی دارد و علل مختلفی را برای این افزایش شیوع بر شمرده اند که به مهمترین آنها اشاره می‌گردد:

علل افزایش شیوع بیماری های روانی

· بیماری های روانی مانند بیماری های جسمی کشنده نیستند و در نتیجه, مبتلایان به این نوع بیماری ها روی هم انباشته می شوند و احتیاج بیشتری جهت درمان سرپائی, بستری شدن و تخت بیمارستانی پیدا می‌کنند.

· عدم درک از نحوه شروع و طولانی مدت بودن بیماری در نتیجه عدم اطلاع از بیماری, درمان به موقع انجام نمی‌شود که همین امر باعث مزمن شدن بیماری گشته و بیماری غیرقابل علاج می‌گردد

· عدم بره صحیح و اطلاع کافی از روش های پیشگیری و درمانی كه خود باعث انباشته شدن و ازدیاد این نوع بیماران می‌گردد

لازم به توضیح است که در مطالعه بار جهانی بیماری ها بر روی میزان ناتوانی ایجاد شده توسط بیماری ها تاکید می‌گردد. مثلا آیا مرگ و میرها ارزش یکسانی دارند, یعنی مرگ یک فرد 8 ساله با مرگ یک فرد 25 ساله فرق نمی‌کند؟ آیا فشاری که از طریق بیماری ها بر فرد و خانواده وی وارد می اید یکسان است؟ میزان ناتوانی ایجاد شده توسط یک بیماری چقدر است؟

این بررسی نشان داده که در طول دو دهه آینده بیماری های روانی بعنوان اولویت عمده بهداشتی کشورهای جهان خواهد بود. بطوریکه هم اکنون از 1 بیماری عمده‌ای که سبب ناتوانی می‌شوند 4 بیماری مربوط به اختلالات روانی است

میزان شیوع اختلالات روانی در ایران در مناطق مختلف از 9% تا 36% متغیر است. طبق مطالعات, 3% از بیماران روانی و 6/1% از جمعیت 15 سال به بالا به نحو شدیدی, از لحاظ روانی بیمار بوده‌ و به درمان جدّی روانپزشکی نیاز داشته اند. 3/15% از این گروه سنی بیماری های خفیف روانی و 6/26% مسائل عاطفی مختلف داشته اند.

2 ـ بیماری های غیر عمده :

· روان نژندی یا نوروز: از دست رفتن توانایی واکنش هنجار در برابر موقعیت های گوناگون زندگی

· اختلالات شخصیتی: ناشی از تجربیات اسف انگیز دوران کودکی

علل بیماری های روانی

بیماری های عضوی: آرتریواسکلروز عروق مغزی، سرطان ها، بیماری های متابولیک، برخی بیماری های نرولوژیک، بیماری های غدد درون ریز، بعضی از بیماری های مزمن، صرع و

وراثت: در کودکی که پدر و مادرش هر دو روان گسیخته اند, احتمال ابتلاء به روان گسیختگی 4 برابر از کودکانیست که پدر و مادر سالم دارند.

عوامل محیطی و اجتماعی: نگرانی ها، تنش های عاطفی، ازدواج های اجباری، گسستگی خانواده، فقر، شهرنشینی، صنعتی شدن جامعه، مهاجرت، عدم امنیت اقتصادی، طرد شدن، از یاد رفتن، ظلم و

ـ سمومی مثل جیوه، دی اکسید کربن، منگنز، قلع، ترکیبات سرب و غیره

ـ داروهایی مثل باربیتورات ها، گریزوفولوین، الکل و غیره

ـ مواد تغذیه‌ای مثل کمبود ویتامین و پیریدوکسین، کمبود يُد و غیره

ـ عفونت ها مثل سرخک، سرخجه و عفونت های پیرامون زایمانی که بر تکامل مغزی تاثیر دارند

پرتوتابی در هنگام تکامل عصبی

حوادث و تصادفات

نقش مذهب:

در سال های اخیر مطالعات متعددی در رابطه با مذهب و اهميّت آن در تامین بهداشت روانی در جای جای دنیا صورت گرفته است. طی مطالعه ای كه در منطقه كارولینای شمالی آمریكا در مورد رابطة تعلّق های مذهبی با افسردگی اساسی در گروه های مختلف مذهبی انجام شده، مشخص گردیده است كه در گروهی از مسیحیان به پنتاكستال ها كه ظاهرا رفتارهای انزواگرایانه اجتماعی دارند شیوع افسردگی اساسی از دیگر گروه های جامعه است. طی مطالعه دیگری در زنان مسنّ مبتلا به شكستگی لگن مشخص گردید كه شیوع و شدت افسردگی و عوارض روانی ناشی از شكستگی لگن در زنانی كه دارای اعتقادات مذهبی هستند به مراتب كمتر بوده و وضعیت حركتی بهتری در این زنان مشاهده می شود. ضمنا در مطالعات غربالگری علایم افسردگی در دانش آموزان دبیرستانی شهرهای مختلف كشور نیز در افراد با درجة بالای عقاید مذهبی و مقيّد به انجام فرایض دینی، میزان افسردگی به صورت معنی داری كمتر بوده كه همگی این مطالعات و بسیاری از پژوهش های دیگر، حاكی از تاثیر مثبت و آرامبخش ایمان مذهبی متعادل همراه با نگرش مثبت اجتماعی در تامین سلامت روانی و به همراه آن كاهش افسردگی، می باشد.

اولويّت های بهداشت روانی

پیشگیری و مبارزه با بیماری های افسردگی, اسکیزوفرنی, زوال عقل, عقب ماندگی ذهنی, صرع و همچنین مبارزه با خودکشی از اولويّت های بهداشت روانی است. به همین دلیل به وضعیت این موارد در ایران اشاره می‌کنیم:

1ـ افسردگی: شیوع افسردگی در ایران حدود 7/7% جمعیت 15 ساله به بالا است و بنابراین در هر مقطعی از زمان حداقل حدود 5 میلیون نفر دچار این بیماری هستند.

2ـ اسکیزوفرنی: وخیم ترین بیماری روانی محسوب می شود. به ویژه این که این بیماری در سنین نوجوانی و جوانی آغاز می‌گردد و در اکثر موارد سیر مزمن و مادام العمر دارد, شیوع این بیماری حدود 1% است و بنابراین تعداد این بیماران در ایران حدود 5/ میلیون نفر می‌‌ باشد.

3 ـ زوال عقل (دمانس): با بالا رفتن سطح بهداشت عمومی و افزایش میانگین سنّی جامعه تعداد موارد زوال عقلی بتدریج بالاتر خواهد رفت. در یکی از بررسی ها شیوع این اختلال در ایران 25/% ذکر شده است (حدود 15 هزار نفر)

4 ـ عقب ماندگی ذهنی: شیوع آن حداقل 2 درصد و تعداد مبتلایان /2/1 نفر است که حداقل 1% آنها دچار عقب ماندگی شدید هستند.

5 ـ صرع: می‌توان گفت که شیوع بیماری صرع در جوامع مختلف به طور متوسط حدود 1% است که در جوامع در حال توسعه از جوامع توسعه یافته گزارش شده است. در گزارشی از یکی از مناطق ایران شیوع صرع گراندمال 2 % آمده است.

6ـ خودکشی: امروزه خودکشی سوّمین علّت مرگ در سنین 15 تا 3 سالگی را به خود اختصاص داده است. 95% افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند مبتلا به بیماری های روانی بویژه افسردگی هستند.

اهداف بهداشت روان

بطور کلی بهداشت روانی دارای چهار هدف اصلی است:

1 ـ خدماتی: ارائه خدماتی است، در جهت تامین سلامت فکر و روان افراد جامعه، پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی، بیماریابی، درمان سریع و پیگیری بیماران مبتلا به اختلالات عصبی روانی به طور سرپائی و یا بستری، کمک های مشاوره‌ای به افرادی که دچار مشکلات روانی، اجتماعی و یا خانوادگی شده اند.

2 ـ آموزشی: عبارت است از آموزش بهداشت روانی به افرادی که با بیماران روانی سرو کار دارند و همچنین آموزش بهداشت روانی همگانی و آشنا ساختن مردم جهت همکاری و استفاده از سرویس های موجود در صورت مواجهه با استرس ها و مشکلات روانی، ارائه مفاهیم و شناخت اختلالات روانی به دست اندرکاران امر بهداشت در سطوح مختلف است.

3 ـ پژوهشی: شامل تحقیق در زمینه پیشگیری و نیز علل، نحوه شروع و درمان اختلالات روانی، عقب ماندگی ذهنی، اعتیاد و انواع انحرافات اجتماعی بوده که جایگاه این پژوهشها می‌توان در مدارس، دانشگاه ها، سربازخانه ها، مراکز قضائی و انتظامی، کارخانجات، درمانگاه های عمومی، مراکز بهداشتی درمانی و نظایر آن باشد.

4 ـ طرح و بره ریزی بهداشتی: شامل بره ریزی درباره ایجاد گسترش مراکز جامع روانپزشکی منطقه‌ای، مراکز بهداشت مادر و کودک و تنظیم خانواده، مراکز کودکان استثنایی، مراکز ارائه خدمات درمان های روانپزشکی و ایجاد هماهنگی بین بره های خدماتی، آموزشی و پژوهشی است.

پیشگیری از بیماری های روانی

1-پیشگیری اوّلیه (سطح اوّل)

پیشگیری اوّلیه عبارت است از کلیه اقداماتی که منجر به جلوگیری از بروز بیماری می‌شود، مثل واکسیناسیون در طب عمومی، پیشگیری اوّلیه در روانپزشکی به دلیل چند عاملی بودن اتیولوژی بیماری ها به سادگی امکان پذیر نیست و لذا هدف اصلی پیشگیری در این سطح، مقاوم نمودن افراد جامعه و بویژه اقشار آسیب پذیر در برابر اختلالات روانی از طریق مهار و کنترل ناهنجاری های ژنتیکی، وراثتی، محیطی و خانوادگی است. در حالیکه کليّه افراد جامعه گروه هدف را تشکیل می دهند.، اهداف زیر بطور اختصاصی در این مرحله دنبال خواهد شد :

1 ـ تاثیر شرایط محیطی و آلودگی های زیست محیطی، شرایط اجتماعی و اقتصادی بر سلامت روان

2 ـ نقش عوامل ژنتیکی در بروز اختلالات روانی

3 ـ پی آمد های اجتماعی ازدواج های خویشاوندی، زودرس و ازدواج با افراد حامل و ناقل ژن معیوب

4 ـ ارتباط بین وضعیت روانی، در دوران بارداری و سلامت روان کودک پس از تولد

5 ـ نیازهای انسانی در مراحل مختلف رشد ازجمله طفولیت، کودکی، نوباوگی، نوجوانی، میانسالی و سالمندی

6 ـ نقش اولیاء و محیط خانواده در سلامت روان کودکان و نوجوانان

7 ـ نحوه رویارویی با عوامل اضطراب انگیز محیطی و اجتماعی

اهداف فوق از راه های زیر قابل حصول است :

1- انجام تحقیقات سبب شناسی به منظور کشف نقش عوامل ژنتیکی، محیطی و خانوادگی در تخریب سلامت روانی افراد در جامعه

2 ـ همکاری بین تخصصی با متخصصین رشته های مختلف و همکاری بین بخشی با ارگان های ذیربط

3 ـ آموزش همگانی بهداشت روانی کلیه اقشار

4 ـ همکاری مستمر با رهبران مذهبی و سیاسی مردم

5 ـ مشاوره های خانوادگی و فردی و گروهی

6 ـ جلب همکاری و تشویق افراد جامعه در بهره برداری مطلوب از خدمات بهداشت روان

همانگونه كه قبلا نیز اشاره شد براساس مطالعات انجام شده در دانش آموزان شهرهای تهران، كرج، یزد و اردكان، مشخص شده است كه مذهبی بودن دانش آموزان و خانواده های آنان رابطة معكوس و معنی داری با بروز افسردگی دارد و بنابراین توجّه به عقاید معنوی و باورهای مذهبی و التزام به احكام دینی در فضای فرهنگی جامعه و خانواده ها نقش اساسی در پیشگیری اوّلیه افسردگی و به دنبال آن تامین سلامت روانی دارد و به طور قطع یكی از سازوكارهای این پدیده جملة روح افزای دل آرام گیرد به یاد خدای، مُلهَم از آیه شریفه قرآن “ اَلا بِذِكرِاللهِ تَطمَئِنُّ القُلُوب ، می‌باشد.

2ـ پیشگیری ثانویه (سطح دوّم)

هدف اصلی در این مقطع جلوگیری از عوارض اختلالات روانی در افراد جامعه با تشخیص به موقع، درمان مناسب و زودرس و پیگیری منظم می‌باشد.

انتظار می رود اهداف زیر در این سطح پیشگیری برآورده شود :

1 ـ بیماریابی به منظور تشخیص سریع و به موقع علایم غیرعادی و یا رفتارهای تعادل در افراد

2 ـ درمان فوری، زودرس و کامل، جهت رفع علایم سبک اختلالات در بین افراد شناسایی شده

3 ـ درمان نگهدارنده به منظور پیشگیری از بازگشت عوارض اختلالات تا حصول کامل بهبودی در بین افراد آسیب دیده جامعه

4 ـ پیشگیری از بروز علایم شدید در بین افراد مبتلا و ایجاد سازگاری بین آنها و خانواده

5- جلوگیری از بالارفتن میزان عود و دفعات بستری

6- ارائه خدمات مراقبت.

اهداف فوق از طریق زیر قابل حصول می باشد :

1 ـ آموزش چهره به چهره افراد جامعه در خصوص نقش پیگیری به خصوص پیگیری الزامی در موارد سایکوز و صرع

2 ـ شناسایی افراد در مدارس، خانواده ها و محل کار آن ها جهت تشخیص و درمانی به موقع

3 ـ ارائه خدمات درمانی مناسب و به موقع از طریق فراهم آوردن امکانات و شرایط لازم (اورژانی، سرپائی و بستری)

4 ـ همکاری بین تخصص های مختلف بهداشتی درمانی

5 ـ آموزش های لازم در جهت حذف باورهای غلط و تعصبات نادرست مردم و اصلاح نگرش، دانش، و مهارت آنها در خصوص تفسیر و تعبیر اختلالات روانی، انتخاب درمان و نحوه برخورد با بیماران روانی، در خانواده، مدرسه، محل کار و اجتماع.

3 ـ پیشگیری ثالثیه (سطح سوّم)

هدف اصلی، پیشگیری از تداوم اختلالات روانی مزمن در بین مبتلایان و کاهش ناتوانی های فردی، اجتماعی، شغلی و خانوادگی ناشی از آن می‌باشد. برای دستیابی به این هدف رعایت موارد زیر الزامی است :

1 ـ شناسایی مبتلایان به اختلالات روانی مزمن

2 ـ حمایت از مبتلایان شناخته شده به منظور جلوگیری از عوارض احتمالی ناشی از اختلال، مانند خودکشی، اعتیاد، فرار از منزل، فحشاء و سایر انحرافات اجتماعی، با درگیر ساختن خانواده ها و سایر مراجع ذیربط

3 ـ اقدامات عملی برای بازتوانی مبتلایان از طریق کاریابی، حمایت مالی و اشتغال در مراکز نیمه وقت

4 ـ ارائه خدمات مراقبت

5 ـ تاسیس واحد های نوتوانی در بخش های روانپزشکی

6 ـ آموزش خانواده ها در نحوه برخورد با بیماران خود و مسئولیت پذیری آنها نسبت به بیماران.

بره کشوری بهداشت روان

بره کشوری بهداشت روان جمهوری اسلامی ایران در سال 1365 توسط کمیته‌ای متشکل از کارشناسان و صاحبنظران بهداشتی و بهداشت روان کشور و مشاور وقت بهداشت روان منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت تهيّه و تنظیم گردید و در سال 1367 بعد از تصویب شورای معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مرحله اجرا گذاشته شد. اهداف این بره عبارت بودند از : فراهم آوردن خدمات بهداشت روان برای همه مردم با تأکید بر قشرهای آسیب پذیر و محروم، ایجاد الگوی خدمات بهداشت روان سازگار با ساخت فرهنگی و اجتماعی و تشویق مشارکت جامعه در ارائه خدمات، افزایش آگاهی و مهارت های بهداشت روان در مردم، و تنظیم بره های مناسب برای آسیب دیدگان جنگ. این بره شامل راهبردهای خدماتی، اجرایی، اداری و ارتقاء بهداشت روان بوده، اما راهبرد محوری همان ادغام خدمات بهداشت روان در نظام مراقبت بهداشتی اوّلیه (PHC) و به عبارت دیگر، در شبکه های بهداشتی درمانی کشور با ویژگی های زیر بود:

تمرکز زدایی در فعالیت ها، اولویت دادن به پیشگیری، کاربرد سطوح خدماتی و نظام ارجاع، پیگیری مستمر و تأکید بر مراقبت های سرپائی تا بستری در بیمارستان. بدیهی است كه برای این منظور مکانیسم های ذیل در نظر گرفته شد: ساده کردن مفاهیم اساسی بهداشت روان، شناخت نظام شبکه بهداشتی کشور، استفاده صحیح از کارکنان بهداشت عمومی، شناخت تأثیر مثبت اجزای بهداشت عمومی بر بهداشت روان و تقسیم وظایف بره در سطوح مختلف ارائه خدمات.

در نظام مراقبت های بهداشتی اوّلیه در مناطق روستایی خانه بهداشت اوّلین واحد ارائه خدمات است که اداره آن را بهورز بر عهده دارد. بهورزان تحت آموزش بهداشت روان قرار می‌گیرند و وظیفه آموزش، شناسایی بیماران و ارجاع آنان به مرکز بهداشتی درمانی روستایی، پیگیری دستورات داده شده در مورد بیماران ارجاعی و ثبت و گزارش اطلاعات بیماران جدید و قدیم را بعهده دارند. در مراکز بهداشتی درمانی روستایی که بر چند خانه بهداشت سرپرستی و نظارت دارند، یک پزشک عمومی و چند کاردان آموزش دیده فعالیت می‌کنند. پزشک موارد ارجاعی از خانه های بهداشت را می پذیرد و موارد مشکل را به سطح بالاتر ارجاع می‌دهد که عبارت است از سطح تخصصی شهرستان. در این مرکز که معمولاٌ در پلی کلینیک بیمارستان عمومی شهرستان واقع است، روانپزشک یا پزشک عمومی دوره دیده و کارشناس بهداشت روان، علاوه بر آموزش و نظارت بر مراکز بهداشتی درمانی روستایی، مورد ارجاعی را می‌پذیرد و موارد مشکل را به سطح بالاتر، ارجاع می‌دهد. خدمات سطح تخصصی استان عمدتاً در بیمارستان ها و مراکز روانپزشکی استان و توسط روانپزشکان و روانشناسان، روان پرستاران و مددکاران اجتماعی انجام می‌گیرد و در عین حال، مرکز بهداشت استان، مسئولیت بره ریزی، اجرا، نظارت، ارزشیابی و پایش بره های بهداشت روان در کليّه شهرستان های استان را بر عهده دارد.

اما در مناطق شهری، اوّلین واحد ارائه خدمات، مراکز بهداشتی درمانی شهری هستند که درآن پزشکان عمومی بیماران را می پذیرند و در صورت نیاز آنان را به مراکز بالاتر ارجاع می‌دهند.

برای فعال نمودن خدمات شهری، تأسیس پایگاه های بهداشتی واستفاده از رابطین داوطلب بهداشتی پیش بینی شده است این رابطین وظیفه آموزش، شناسایی خانواده ها، جلب مشارکت مردم، تشویق و ارجاع خانواده های دارای بیمار به مراکز و پیگیری وضعیت بیماران تحت پوشش را بر عهده دارند.

پزشکان عمومی و مسأله بهداشت روان

در مناطق شهری اهميّت نقش پزشکان عمومی در شناسائی مسائل روانی مراجعه کنندگان و کم کردن بار بیماری ها، کمتر از نقش پزشکان عمومی مستقر در شبکه نبوده بلکه هم می‌باشد. بررسی های بالینی نشان داده است كه شکایات اوّلیه بیش از 8 درصد بیماران روانی، شکایات بدنی است (از قبیل سردرد، تپش قلب، سوء هاضمه، ضعف، بی خوابی و غیره) به هین علت، نخستین مراجعه اکثر بیماران روانی، یعنی نزدیک به 8 درصد آنان به اطبای غیر روانپزشک وترجیحا به پزشکان عمومی است. به علاوه حقیقت این است که اکثریت بیمارانی هم که علائم بارز بیماری آن ها علائم روانشناختی است، مراجعه به اطبای عمومی را به مراجعه مستقیم، به روانپزشک ترجیح می دهند از اینرو، نقش پزشکان عمومی در امر تشخیص زودرس و درمان به موقع و به جای اختلالات روانی و در نتیجه نقش آنان در جلوگیری از اِزمان بیماری و کاهش هزینه های غیرضروری و حذف بستری شدن های بی‌مورد و مکرر کاملا مشهود است. لذا مشارکت فعال پزشکان عمومی در پیاده کردن بره های بهداشت روانی از اهميّت خاصی برخوردار بوده و در اولويّت قرار دارد.

ثبت در دوره بهداشت روان

 

انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

هدف اصلي بهداشت رواني، پيش گيري از وقوع ناراحتي‌ها و اختلالهاي جزئي رفتار است و ارتقاي سلامت، بهترين شكل بهداشت رواني است. در اين زمينه لازم است جامعه از طريق آموزشهاي رسمي و غير رسمي از ابتلاي جمعيت سالم به بيماري‌هاي رواني جلوگيري ‌كند و افراد را عليه بيماريها واكسينه كند، زيرا علاج واقع، قبل از وقوع بايد گردد.والدين به عنوان اولين معلم كودكان وظيفه خطيري نسبت به انسان سازي و حفاظت از بهداشت رواني و شخصيت فرزندان دارند. والدين ابتدا بايد نيازهاي اساسي فرزندان از جمله بازي، احترام، مسؤوليت و پذيرش در گروه را مورد توجه قرار دهند و زمينه را براي تأمين هر يك از آنها فراهم سازند. پدر و مادر بايد جو خانه خود را اصلاح و بهبود بخشند، يعني حالت گرم – پذيرا بر خانه خود حاكم كنند، زيرا ايجاد جوّي از ترس، تهديد، اضطراب و فشار رواني بر سلامت رواني كودكان آسيب وارد مي‌كند. والدين بايد سعي كنند در خانواده محيطي حاكي از صلح، صفا و صميميت را بوجود آورند، زيرا اگر فرزندان قبول داشته باشند كه خانواده آنها را مي‌پذيرد، احساس ارزش و احترام مي‌كنند. در يك كلام، والدين بايد الگوي نمونه عملي در مسايل عقيدتي، اجتماعي ، ديني و مذهبي باشند.

دانلود مقاله بهداشت روان و عوامل اجتماعی

اختلالات روانی و رفتاری در تمام کشورها شایع اند و مشکلات عدیده ای را نیز ایجاد می نمایند. افراد مبتلا به این گونه اختلالات اغلب با مسائلی از قبیل انزوای اجتماعی، کیفیت بد زندگی و مرگ و میر دست به گریبانند.

هم چنین این اختلالات خود منجر به تحمیل هزینه های گزاف اقتصادی و اجتماعی نیز خواهند شد. مطالعات نشان داده است که شیوع اختلالات روانی از قبیل افسردگی، اضطراب و در شرایط بیکاری، درآمد کم، تحصیلات محدود، شرایط کاری پر تنش، تبعیض جنسیتی و شیوه های زندگی ناسالم است.

دانلود مقاله بهداشت روان و خانواده

یکی از عوامل مؤثر در  شکل گیری  رفتار فرد ، خانواده است . فضای خانه ، نخستین و بادوام ترین عاملی است که ، در رشد شخصیت افراد تأ ثیر می گذارد . به گونه ای که می توان گفت پدرومادر نیرومندترین آموزگار افراد در زندگی، آموزش خانوادگی پایدارترین آموزش و محیط خانه مهمترین آموزشگاه برای هر فرد می باشد . فراموش نکنیم که کودکان شما پیش از آنکه به پند و اندرز شما عمل کنند  رفتار شما را الگو قرار می دهند . نفوذ والدین در این موضوع تنها محدود به جنبه های ارثی نیست . در آشنا کردن کودک به زندگی جمعی و فرهنگ جامعه ، خانواده نقش بسیار مؤثری را اجراء می نماید . میزان آگاهی خانواده درطرز رفتار با کودکان، موقعیت اجتماعی خانواده ، وضعیت مالی آن ، اندیشه و باورها ، آداب و رسوم ، ایده آل ها و آرزوهای والدین، تأثیر فراوان دارد. چنانچه می دانیم خانواده ها در زمینه اجتماعی ، اقتصادی ، تربیتی ، دینی ، هنری و مانند اینها با هم اختلاف هایی دارند .ترکیب خانواده ها طرز ارتباط  اعضای هر خانواده با یکدیگر و جامعه ای که خانواده در آن بسر می برد ، در تمام موارد یکسان نیست . بنابراین تأثیر خانواده ها در رفتار افراد متفاوت است . اغلب افراد مبتلا به مشکلات مختلف شخصیتی از خانواده های ناسالم برخاسته اند.

بر اساس تحقیقات مختلف افراد زیادی از تحمل استرس رنج می‌برند این استرس ها در طولانی مدت می‌تواند ناهنجاریهای مختلفی را سبب شده و تاثیر منفی خود را در زندگی روزانه فرد نشان دهد. استرس علاوه بر تاثیرات فیزیکی و جسمانی که بوجود می‌آورد از جمله ناراحتی قلبی ، گوارشی و شرایط روحی و روانی افراد را نیز به مخاطره می‌اندازد. پژوهشها نشان می‌دهد افراد دچار استرس از بی‌خوابی و بدخوابی رنج می‌برند که به نوبه خود عوارض متعدد روانی را در فرد موجب می‌شود مثل کاهش عملکرد روزانه فرد از سوی دیگر افسردگی‌ها ، اضطرابها و انواع مشکلات روحی روانی می‌توانند در نتیجه تحمل استرس طولانی مدت بر فرد عارض شوند.

افسردگی یک بیماری روانی‌ست که باعث احساس غم و ناراحتی مداوم و از دست‌دادن علاقه می‌شود. اکثر افراد بعضی از مواقع احساس نارحتی، افسردگی و غم می‌نمایند، احساس افسرده و غمگین بودن واکنشی طبیعی بدن به مشکلات زندگی و از دست‌دادن چیزها و کسانی که به آنها علاقه داریم، می‌‌باشد. اما زمانیکه این احساس غم و اندوه شدید، بی‌امیدی، بی‌چارگی و بی‌ارزشی از چند روز یا چند هفته طول بکشد، شما دچار بیماری افسردگی شده‌اید.

داشتن استرس خفیف عادی ترین بخش زندگی است اما زندگی چالش برانگیز این روزها که نگرانی ها، فشارهای شغلی، اقتصادی و روحی و روانی در طبیعت آن جای دارند بسیاری از افراد را تحت فشار قرار می دهد. این استرس های شاید علاوه بر تاثیر منفی بر بازدهی شغلی، سلامت جسم و روح را نیز کاهش می دهد. کنترل استرس گام اصلی در آغاز مسیر گریز از این آسیب هاست. راهکارهایی که معرفی می کنیم به شما کمک می کنند تیک نگیرید، از اضطراب، فشار روانی و افسردگی بگریزید و آرامش جسم و روح تان را تامین کنید.

دانلود مقاله بهداشت روانی

ادامه ی پست

بانک سوالات ریاضی دهم تجربی و ریاضی با فرمت ورد

ادامه ی پست

دانلود مقاله بهداشت روان و خانواده

ادامه ی پست

افسردگی چیست؟ علایم و دلایل افسردگی

ادامه ی پست

راهکارهایی برای جلوگیری از افسردگی و استرس

ادامه ی پست

دانلود فایل نقشه فرش سالاری

ادامه ی پست

دانلود مقاله سلامت روانی و سالمندی

ادامه ی پست

ارتباط استرس با بهداشت روانی

ادامه ی پست

دانلود مقاله بهداشت روان و عوامل اجتماعی

ادامه ی پست

دانلود مقاله بهداشت روانی

بازدید : 1343 بار

انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

دانلود مقاله بهداشت روان و عوامل اجتماعی

بازدید : 965 بار

دانلود مقاله بهداشت روان و خانواده

بازدید : 925 بار

راهکارهایی برای جلوگیری از افسردگی و استرس

بازدید : 849 بار

افسردگی چیست؟ علایم و دلایل افسردگی

بازدید : 541 بار

ارتباط استرس با بهداشت روانی

بازدید : 267 بار

دانلود فایل نقشه فرش سالاری

بازدید : 57 بار

دانلود مقاله سلامت روانی و سالمندی

بازدید : 33 بار

بانک سوالات ریاضی دهم تجربی و ریاضی با فرمت ورد

بازدید : 21 بار

دانلود فایل نقشه فرش سالاری

تاریخ : پنجشنبه 25 آبان 1396

بانک سوالات ریاضی دهم تجربی و ریاضی با فرمت ورد

تاریخ : پنجشنبه 25 آبان 1396

دانلود مقاله سلامت روانی و سالمندی

تاریخ : دوشنبه 15 آبان 1396

دانلود مقاله بهداشت روانی

تاریخ : دوشنبه 17 مهر 1396

دانلود مقاله بهداشت روان و عوامل اجتماعی

تاریخ : یکشنبه 16 مهر 1396

دانلود مقاله بهداشت روان و خانواده

تاریخ : یکشنبه 16 مهر 1396

ارتباط استرس با بهداشت روانی

تاریخ : جمعه 14 مهر 1396

افسردگی چیست؟ علایم و دلایل افسردگی

تاریخ : جمعه 14 مهر 1396

راهکارهایی برای جلوگیری از افسردگی و استرس

تاریخ : جمعه 14 مهر 1396

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند. این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت و گوها و به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزه های صبح شنبه داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.** کاهش افسردگی در پرتو آرامش روح و روانهجدهم فروردین برابر با هفتم آوریل روز جهانی بهداشت؛ هنگامه ای است که در آن همگان با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت برای پیشگیری از بیماری ها و داشتن جامعه ای سالم تلاش می کنند و اینک در مسیر تحقق شعار روز جهانی بهداشت در 217 میلادی با عنوان «بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم» باید تمامی کشورها راه های موثر جلوگیری از بیماری افسردگی را مدنظر همگان قرار دهند. اهمیت این موضوع سبب شد تا گزارش های روزه های امروز به این امر اختصاص یابد. روزه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «رواج افسردگی نگران‌ کننده است»، نوشت: سازمان جهانی بهداشت، شعار کمپین 217 خود را توجه به مبتلایان افسردگی انتخاب کرده است. بنا بر تعریف سازمان جهانی بهداشت، افسردگی نوعی احساس غم مداوم و عدم علاقه به فعالیت‌هایی است که افراد به طور طبیعی از انجام آن لذت می‌برند و در صورت شدت یافتن این احساس غم و اندوه و ناتوانی در انجام امور روزمره بیش از دو هفته، فرد مبتلا به افسردگی است. در حالی که بنا بر برآورد این سازمان، هزینه سالانه مقابله با تبعات افسردگی، یک تریلیون دلار برآورد شده و تعداد مبتلایان در کشورهای کمتر توسعه‌‌یافته 8 الی 9 درصد جمعیت کشورها را شامل می‌شود. افسردگی که می‌تواند به دلیل تاثیر 9 الی 95 درصدی در ارتکاب به خودکشی، در جایگاه یکی از خطرناک‌ترین اختلالات روانی قرار بگیرد، در ایران گریبان بیش از 13.6 درصد از جمعیت 15 تا 64 ساله را گرفته است. جمعیتی که بیش از 1 درصد کل مبتلایان اختلالات روان در ایران را شامل می‌شوند.در این گزارش می خوانیم: بنا بر نتایج پایش کشوری سلامت روان که طی سال‌های 89 و 9 توسط وزارت بهداشت انجام شد، 23.6 درصد جمعیت 15 تا 64 ساله کشور به انواع اختلالات روانی مبتلا هستند که در تفکیک جنسیتی این جمعیت، 26.5 درصد زن و 2.8درصد مرد بودند و در تفکیک جنسیتی شیوع افسردگی در کشور، اعلام شد که 16.5 درصد زنان و 1.7 درصد مردان (از مجموع 13.6 درصد مبتلایان افسردگی) از این اختلال روانی رنج می‌برند اما نگرانی متولیان سلامت در همان سالی که نتایج اولیه این پایش را اعلام کردند، متمرکز بر این هشدار بود که بیش از نیمی از مبتلایان افسردگی، یا از بیماری خود بی‌اطلاع هستند یا به دلیل ترس از انگ یا گرانی هزینه‌های درمان، برای مداوا مراجعه نمی‌کنند که ادامه چنین روندی، به معلولیت روانی و کاهش بهره‌وری بیماران منجر می‌شود.در حالی که بنا بر نتایج تحقیقات انجمن‌های فعال در عرصه مداخلات روانپزشکی، افزایش شیوع افسردگی طی ٢٠ سال گذشته از نرخ ٥ به ١١ درصد، احتمال وقوع خودکشی را در کشور ٦ برابر افزایش داده، آمار مبتلایان افسردگی و در معرض ارتکاب به خودکشی، به جهت نگران‌کننده بودن تعداد جمعیتی که درگیر آن هستند، اردیبهشت سال گذشته در نشستی فوری در جمع عالی‌ترین مسوولان و متولیان رصد اختلالات روانی مورد رصد و واکاوی قرار گرفت. سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت که میزبان این نشست بود روز گذشته هم در یادداشتی که به مناسبت روز جهانی بهداشت نوشت، بار دیگر بر اهمیت و ضرورت توجه به مبتلایان اختلالات روان و به‌خصوص بیماران مبتلا به افسردگی تاکید کرد.روزه «اطلاعات» با انتشار عنوان «با هم حرف بزنیم»، آورده است: هر سال با فرا رسیدن هفتم آوریل مصادف با 18 فروردین ماه، روز جهانی بهداشت با هدف افزایش توجه و آگاهی‌های عمومی به موضوع سلامت و بهداشت در سر تا سر جهان گرامی داشته می‌شود. سازمان جهانی بهداشت نیز هر سال شعاری را برای بهداشت فردی و عمومی اعلام می‌کند که شعارامسال آن، با عنوان «بیایید با همدیگر صحبت کنیم»، به افسردگی اختصاص پیدا کرده است.‏ به گفته کارشناسان، افسردگی دومین علت ناتوانی مردم در دنیا است، به طوری که بیش از 2 تا 25 درصد از جمعیت جهان به آن گرفتار هستند. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، افسردگی احساس غم و اندوه پایدار و کاهش تمایل به انجام کارهایی است که به صورت معمول از آن لذت می‌بریم، ونیزکاهش انگیزه برای انجام امور روزمره است که حداقل به مدت 2 هفته به طول انجامد. ‏در ادامه این گزارش آمده است: کارشناسان همچنین معتقدند، افسردگی می‌تواند باعث ابتلای افراد به انواع بیماری‌های جسمی و روانی شود، به طوری که این بیماران در انجام وظایف روزانه خود ناتوان می‌شوند و این در حالی است که اکثرافراد مبتلا به افسردگی بعد از مصرف دارو، هنوز در جلسات مشاوره و یا سایر اشکال درمان، بهبود می‌یابند. ‏آنان می‌گویند، مردمی که با آگاهی‌های بیشتری زندگی می‌کنند و دسترسی آسان تری به خدمات سلامت دارند، طبیعتا کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند. ‏ دکتر مهدی حسن زاده روان‌پزشک در مورد بیماری افسردگی به گزارشگر روزه اطلاعات می‌گوید؛ افسردگی جزو شایع‌ترین اختلالات روان‌پزشکی است که متاسفانه دراکثر جوامع در حال افزایش است و این درحالی است که در بسیاری از موارد این بیماری به درستی تشخیص داده نمی‌شود.‏ معمولاً بیماران افسرده کم حرف می‌شوند و بر عکس بیماران دو قطبی، زمانی که در مرحله شیدایی قرار می‌گیرند پر حرف می‌شوند، بیماران افسرده دل و دماغ و حوصله حرف زدن را ندارند، در حالی که افراد با حرف‌زدن احساس خوبی پیدا می‌کنند. ‏باید افراد افسرده را وادار به صحبت کرد وبه صحبت‌های آنان به خوبی گوش داد، نصیحت کردن درروان‌پزشکی کاربرد ندارد و از این رو نباید این بیماران را نصیحت کرد، زیرا آنان به حد کافی احساس گناه می‌کنند و نباید با نصیحت کردن احساس گناهشان را کنیم.‏روزه «ایران» با اشاره به عنوان «زنگ هشدار آمار 12 درصدی افسردگی ایرانیان»، نوشت: سازمان بهداشت جهانی هر ساله همزمان با 7 آوریل (18 فروردین) به مناسبت تأسیس این سازمان برای اطلاع رسانی و تمرکز و با هدف یک فرصت منحصر به فرد فعالیت خود را به یک موضوع خاص سلامت اختصاص می دهد.این رویداد که روز جهانی سلامت گذاری شده هر سال به منظور توجه به بهداشت جهانی یک «شعار»دارد. آن طور که WHOاعلام کرده «شعار» روز جهانی سلامت در سال 217 به «افسردگی؛ بیا باهم حرف بزنیم» اختصاص داده شده است. از این رو سازمان بهداشت جهانی همزمان با روز جهانی سلامت تمرکز و توجه دولت های محلی و بین المللی را به سوی شیوع بیماری افسردگی و پیشگیری از این بیماری جلب کرده است.در این گزارش می خوانیم: افسردگی مردم را در تمام سنین مبتلا می کند، فرقی نمی کند شما در کدام کشور زندگی می کنید، ثروتمند هستید یا فقیر در هر حال همه ما در معرض افسردگی قرار داریم. افسردگی باعث غم و اندوه روانی شده و اثرات آن بر توانایی افراد برای انجام حتی ساده ترین کارهای روزمره تأثیر منفی می گذارد. گاهی اوقات این عواقب ویرانگر است مثل زمانی که اثرات روانی آن روابط خانوادگی و دوستانه را تحت تأثیر قرار می دهد. در بدترین حالت افسردگی می تواند به خودکشی منجر شود. در حال حاضر دومین علت اصلی مرگ در میان افراد 15 تا 29 ساله خودکشی در اثر ابتلا به افسردگی اعلام شده است. میزان شیوع افسردگی در ایران از زبان وزیر بهداشت نیز 12.6 درصد اعلام شده است. بنا بر آمار و با توجه به آخرین نظرات کارشناسان و مسئولین، آمار افسردگی در ایران را به طور میانگین باید مابین 2 تا 25 درصد دانست. به گفته روانشناسان و روانپزشکان به طور کلی بیشترین اختلالات روانی در افراد متاهل، افراد مسن، افرادی که طلاق گرفته اند و زنان دیده می شود.** بالا گرفتن تب تاکسی های اینترنتی با حضور سازمان تاکسی رانیپس از استقبال مردم تهران از فعالیت شرکت های اسنپ و تپسی؛ سرانجام تاکسی‌ اینترنتی شهرداری با عنوان کارپینو به عنوان رقیبی جدید آغاز به کار کرد. اهمیت این امر باعث شد تا روزه های امروز در گزارش های خود به این موضوع بپردازند.روزه «شرق» در گزارشی با عنوان «رقابت تاکسی‌رانی با مسافرکش‌های آنلاین»، آورده است: ساماندهی وضعیت تاکسی‌رانی که بسیاری از احکام، قوانین و آیین‌ه‌ها و مدیران و به‌ویژه پول و ردیف‌های مستقیم و غیرمستقیم اعتباری نتوانستند انجام دهند، بالاخره چند نرم‌افزار گوشی‌های همراه انجام دادند. حالا و در جدیدترین اتفاق در این زمینه، سازمان تاکسی‌رانی هم که در آستانه واگذارکردن کامل میدان به بخش خصوصی بود، با اپلیکیشن مسافرکشی آنلاین خود به صحنه آمد. این اپلیکیشن «کارپینو» دارد، عنوانی خارجی و تلفیقی که برای رقابت با دو اپلیکیشن مورد توجه مردم یعنی «اسنپ و تپ‌سی» از ابتدای سال جاری فعالیت خود را شروع کرده و حالا باید دید مردم چه انتخابی دارند.در ادامه این گزارش می خوانیم: مجموعه پیر و زردشده تاکسی‌رانی تهران که سال‌هاست در شلوغ‌ترین شهر ایران، صدای راننده‌های خودش را هم نمی‌شنود و در این سال‌ها به اصلاح، فقط مدیرانش تغییر می‌کنند، حالا به‌دنبال رقابت با چند اپلیکیشن مسافرکشی آنلاین است. مجموعه‌ای که نتوانسته تاکسی‌متر را در سه‌ دهه روی تعداد محدودی تاکسی یا حتی یک خط تاکسی‌رانی فعال کند، پس از فعالیت و توجه مردم به دو بره کرایه خودرو در شهر تهران، بره‌ای جبرانی را فعال کرده است؛ بره‌ای که در اصلی‌ترین حالت رقابتی خود، مهم‌ترین اشکال مورد اعتراض رانندگان تاکسی یعنی قیمت پایین را در اولویت قرار داده تا مقابل دو اپلیکیشن دیگر کم نیاورد.وقتی دو بره اسنپ و تپ‌سی در سال ٩٥ بین مردم به اوج محبوبیت رسیدند، جمعی از رانندگان تاکسی‌ها و آژانس‌ها به‌عنوان متضرران اصلی این روند رقابتی، صدای اعتراضشان بلند شد و گاهی هدایت‌شده حتی به جلوی مجلس هم رسید. اعتراض اصلی به قیمت بسیار پایینی بود که بره‌های کرایه آنلاین خودرو به مشتری می‌دادند و قیمت تاکسی‌ها و دربستی‌ها و آژانس‌ها را زیرورو می‌کردند و حالا بره ارائه‌شده تاکسی‌رانی که چند هزار تاکسی را هم درگیر خود می‌کند، همین روند قیمتی را دارد.روزه «اعتماد» با انتخاب عنوان «بازار رقابت تاکسی‌های اینترنتی داغ‌تر شد»، نوشت: از همان روزهایی که اسنپ به عنوان تاکسی اینترنتی فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت زمان کوتاهی توانست بازار تاکسی‌های کرایه‌ای کلاسیک را تحت تاثیر قرار دهد، حرف و حدیث‌هایی از سوی آژانس‌داران و مسوولان شهری در خصوص فعالیت این استارتاپ موفق مطرح شد. بسیاری از مسوولان روی مجوز فعالیت آن مانور دادند و بسیاری هم با نگاهی مثبت به کسب و کارهای نوین، از آن حمایت کردند. مسافران اما در مورد خدمات و هزینه‌ها این بنگاه اقتصادی صحبت می‌کردند، از امکان دسترسی آسان و قیمت مناسب و راحت بودن‌شان در طول سفر. همین موارد و البته از دست دادن زیاد مشتریان بود که سازمان تاکسیرانی شهرداری را به صرافت وارد شدن به بازار رقابت دنیای تاکسی اینترنتی انداخت، گویی تاکسیرانی هم به این نتیجه رسید که اگر وارد بازار رقابت نشود محکوم به حذف خواهد بود. در این گزارش آمده است: روز گذشته مازیار حسینی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران خبر از آغاز به کار رسمی نخستین تاکسی اینترنتی شهرداری تهران داد و اعلام کرد «کارپینو» از اواخر اسفند ماه سال 1395 به صورت پایلوت در تهران فعالیت خود را آغاز کرده است. حضور کارپینو در بازار رقابت با استارتاپ‌های غیردولتی در حالی با تاکید ویژه بر مجوز‌دار بودن این اپلیکیشن همراه شده است که رقبای این اپلیکیشن (اسنپ و تپ سی) توانستند با استفاده از فضای موجود جامعه و همچنین کاهش نرخ خدمات و بدون مجوز فعالیت از تاکسیرانی، مورد توجه و اقبال گسترده عمومی قرار بگیرند و از همین مورد می‌شود این نتیجه‌گیری را کرد که مجوز‌دار بودن خدمات نقش چندانی در این بازار رقابت ندارد. حال باید دید این اپلیکیشن جدید و «مجوز‌دار» که در یک ماه گذشته وارد بازار رقابت شده و قیمت خدماتی که ارایه می‌دهد بین 3 تا 5 هزار تومان از رقبایش در این عرصه است، در رقابتی که با ورود رقبای متعدد بازار گرم‌تری پیدا می‌کند، چه بره‌ای دارد؟روزه «شهروند» در گزارشی با عنوان ««کارپینو» رقیب جدی «اسنپ» و «تپسی»»، آورده است: بعد از آن‌همه اعتراض و تحصن رانندگان تاکسی پشت درهای مجلس حالا آنها هم با اپلیکیشن«کارپینو» به گردونه رقابت با دو آژانس آنلاین «اسنپ» و «تپسی» وارد شده‌اند. شهرداری تهران این سامانه را راه‌اندازی کرده است و معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران هم گفته که «فعلا ٢٥٠٠ راننده تاکسی در این سامانه فعالند و ١٢‌هزار و ٥٠٠ نفر هم در نوبت آموزش قرار دارند». از دو ‌سال است که سامانه‌های هوشمند درخواست تاکسی وارد حوزه مسافربری شده و آرام بازار تاکسی‌های گردشی و آژانس‌ها را سرد کرده است. در این مدت به علت بالا‌بودن کیفیت خدمات و پایین‌بودن هزینه مردم جذب این شیوه از خدمات‌رسانی شدند؛ اما تنها طرفداران این روش‌های آنلاین مسافربری مردم نبودند، خدمات ارزان و رضایت مردم توانسته بود اعضای شورای شهر را هم به جمع مدافعان «اسنپ» و «تپسی» بکشاند.در ادامه این گزارش می خوانیم: سامانه‌های آنلاین مسافربری آنلاین یا همان تاکسی‌های اینترنتی در چند ماه گذشته چندین‌بار هم در آستانه فروپاشی رفته‌اند مثلا رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در بهمن ماه خبر پلمپ این شرکت‌ها را توسط اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد اما ساعتی بعد روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران بیانیه‌ای داشت که طی آن خبر تعطیلی اسنپ و تپسی را رد و حتی اعلام کرد که از این شرکت‌ها حمایت می‌کند. با وجود این اوایل اسفند‌ماه رانندگان تاکسی پشت درهای مجلس رفتند تا اعتراض خود به فعالیت این دو اپلیکیشن را به گوش مجلسی‌ها برسانند تا سرانجام تلاش‌های آنها طور دیگری نتیجه داد و شهرداری هم وارد این حوزه نرم‌افزاری شد.** خراسان رضوی در محاصره پس لرزه های بسیاروقوع زلزله 6 ریشتری در خراسان رضوی و همچنین ادامه یافتن پس لرزه های بسیار پس از این رویداد و خسارت هایی که به بافت روستایی این استان وارد شد؛ موضوع گزارش های روزه های امروز است.روزه «خراسان» با انتشار عنوان «پسا زلزله»، نوشت: ساعت 1 و 39 دقیقه و 1 ثانیه روز چهارشنبه 16 فروردین ، زمین لرزه ای به بزرگی 6 ریشتر در عمق 1 کیلومتری زمین و در عرض جغرافیایی 35.85 و طول جغرافیایی 6.34 به نقطه کانونی در حوالی سفید سنگ، در شهرستان فریمان، واقع در 81 کیلومتری شهر مشهد رخ داد. زمین لرزه ای که قدرت آن، اثراتش را تا مشهد و برخی دیگر از شهرهای استان نیز کشاند و خرابی های بسیاری به بافت روستایی اطراف محل کانون وقوع خود، وارد کرد. ساعت حدود یک بعد از ظهر است که وارد جاده خاکی روستاهای کانون زلزله در شهرستان فریمان و حوالی سفید سنگ می شویم، گاه و بی گاه خودروهای امدادی ارگان های مختلف از کنارمان عبور می کنند و علاوه بر آن ها، برخی خانواده ها که فامیل و آشنایی در این روستاها داشتند، پس از شنیدن خبر زلزله، برای اطمینان از حال آشنایان خود با خودروی شخصی راهی این مناطق شده بودند.در ادامه این گزارش آمده است: اولین روستایی که در مسیر به آن می رسیم، روستای «رزمگاه علیا» است، سه ساعت از وقوع اولین زلزله گذشته است و زنان و کودکان روستا در فضای باز دور هم جمع شده اند و روی زمین هایی که هنوز از بارش های چند روز اخیر به صورت کامل خشک نشده است، نشسته اند و به علت سردی هوا و نبود امکانات، هر چند نفر خود را درون پتویی پیچیده اند. با چند نفر از اهالی روستا و دهیار آن، در روستا قدم می زنیم، با وجود تخریب مکان های نگهداری دام، تنها به چند منزل مسکونی آسیب های جدی وارد و تخریب شده است و بقیه منازل با ترک هایی از زلزله ، جان سالم به در برده و ولی با این وجود اهالی می گویند که افرادی به آن جا آمده اند و دستور داده اند که تمامی منازل تخلیه کامل شود، ماموران شرکت برق هم اقدام به قطع برق روستا برای جلوگیری از ایجاد خطرات احتمالی کرده اند.روزه «شهروند» در گزارشی با عنوان «زمین خراسان همچنان ناآرام»، می نویسد: خراسان همچنان می لرزد. ٤ روز از زلزله ٦ ریشتری که مشهد،فریمان، تربت جام و سرخس را لرزاند می گذرد اما پس لرزه آن همچنان ادامه دارد و زمین خراسان هنوز آرام نگرفته است . زمین‌لرزه نسبتا شدیدی که صبح چهارشنبه خراسان رضوی را لرزاند، با وجود شدت به‌نسبت بالا و وسعت زیاد منطقه زلزله‌زده به شکل معجزه‌آسایی با کمترین خسارات جانی و مالی همراه شد. زمین‌لرزه‌ای با قدرت ٦ ریشتر در وسعتی به شعاع بیش از ٥٠٠ کیلومتر مربع فقط با یک کشته و ٤٠ مجروح همراه بود؛ اما این زلزله بیش از هر چیز باعث وحشت مردم شد. مردمی که از همان ساعت اولیه وقوع زلزله ٦ ریشتری از خانه‌هایشان خارج شدند و با ترس و دلهره منتظر کمک نیروهای امدادی بودند. کمک‌‌هایی که البته خیلی زود توسط نیروهای هلال‌احمر به دست آنها رسید.در ادامه این گزارش می خوانیم: رزمگاه روستای زلزله‌زده دیگری از منطقه سفید‌سنگ. روستایی با ٣٠ خانوار جمعیت، که زلزله چند نفر از اهالی آن را مجروح کرده بود. محمدعلی یاری یکی از ساکنان این روستا است. کسی که زلزله دو نفر از اقوام او را راهی بیمارستان فریمان کرده است: «بیچاره علی و محمد این دو وقتی زلزله آمد، داخل خانه بودند که سقف آوار شد روی سرشان، البته خیلی شانس آوردند، اهالی روستا خیلی زود این دو را از زیر آوار درآوردند؛ آمبولانس هم خیلی سریع از سفید‌سنگ حرکت کرد، اورژانسی‌ها به ما گفتند که نگران نباشیم، یک شکستگی جزیی است. با این همه مادر و زن و بچه علی خیلی نگران بودند، ما آنها را با یکی از ماشین‌های هلال‌احمر به فریمان فرستادیم تا پیش او باشند. ولی بقیه اهالی روستا حالشان خوب است.روزه «شرق» با انتشار عنوان «مصائب زلزله‌زدگان»، نوشت: ٧٢ ساعت بعد از زلزله مهیب سرخس که باعث تخریب تا صددرصدی چهار روستا شده ‌است، اهالی این روستاها همچنان در وضعیت اضطراری به‌سر می‌بردند. به گزارش شاهد حلاج، خبرنگار اعزامی «شرق» که کمتر از ٢٤ ساعت بعد از حادثه در محل حاضر شده ‌است، بیشترین آسیب به سه روستای کلاته‌قدم، سفیدسنگ و برج‌موری وارد شده است و مردم همچنان در وحشت وبلاتکلیفی به سر می‌برند. به گفته اهالی، آنچه دلیل اصلی پایین‌آمدن آمار تلفات بوده، زمان وقوع زلزله و سبک زندگی مردم در این منطقه ‌است. تمام مردم این منطقه دامداری می‌کنند و زمان وقوع زلزله در حال چرای گوسفندان خود بوده و از خانه خارج شده‌ بودند.در این گزارش آمده است: یکی از اهالی روستای کلاته‌مقدم؛ روستایی که آسیب شدیدی از زلزله دیده است، می‌گوید: ما صبح زود از خانه خارج می‌شویم؛ زن و مرد هم ندارد؛ همه اهالی روستا کار می‌کنند و تقریبا در آن زمان خارج از خانه هستند. بعدازظهر که می‌شود، مردم به خانه برمی‌گردند تا غذایی بخورند و دوباره سر کار می‌روند. زلزله ساعت ده‌ونیم صبح آمد و مردم همگی بیرون بودند البته ما بره‌ها را برای چرا نمی‌بریم و در آغل می‌مانند عده‌ای هم گوسفندانشان را برای دوشیدن بازگردانده بودند، اما خودمان در خانه نبودیم. من هم در حال چرای گوسفندان بودم که احساس کردم زمین را از زیر پایم کشیدند. آن‌قدر سریع اتفاق افتاد که اصلا نفهمیدم باید چه کنم.*گروه اطلاع رسانی خبرنگار:فاطمه مهدوی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه پژوهشم**9128**9131 *ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها- پژوهشکده ها- دانشکده ها- مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران و جهان* Irnaarticle@

اجتماعی

تحلیل اجتماعی

فرهنگی روزه ها

روز جهانی بهداشت

انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

تاکسی های اینترنتی سازمان تاکسی رانی

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

بنابر یکی از دلایل زیر صفحه ای که به دنبال آن هستید یافت نشد:

برای یافتن مطلب مورد نظرتان می توانید کلمه مورد نظرتان را در قسمت زیر جستجو نمایید.

 

انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


دکتر محسن رنانی


مقاله‌ای منتشرنشده از مهندس مهدی بازرگان


جبار رحمانی


مصطفی ملکیان


علی افشار سمیرمی


آرزو رضایی مجاز


مینو امامی


مهدی سلیمانیه


محسن نوزعیم


علیرضا موثق


روح الله کلانتری


علیرضا خانی


نسیم خلیلی


علی پورسلیمان


محمود سریع القلم

انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی

 

انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی
انشا در مورد بهداشت روان و پیشگیری از افسردگی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *