آیا خوردن گل گاوزبان در بارداری مضر است

 به گفته استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گیاه گاوزبان ایرانی با گاوزبان مشهور در گیاه درمانی نوین، متفاوت است و هر دو جنس آن به رغم داشتن ویژگی‌های درمانی، برای برخی افراد و بیماران محدودیت مصرف دارد.


دکتر مجید انوشیروانی افزود: هر دو جنس گاوزبان (ایرانی و اروپایی)، کاربردهای نسبتا مشابهی دارند اما مصرف گاوزبان اروپایی، به خاطر وجود آلکالوئیدهای پیرازولیدن، برای مبتلایان به بیماری های کبدی و نیز خانم‌هایی باردار محدودیت مصرف دارد.

وی درباره گاوزبان ایرانی گفت: طبیعت این گیاه در متون طب ایرانی، گرم و تر در درجه اول ذکر شده است. بنابراین از جهت طبع، ایمن شمرده می شود. البته هرگز نمی توان گفت اگر گیاهی طبع معتدل یا نزدیک به اعتدال داشته باشد، بی زیان و ایمن است.

متخصص طب سنتی ایران با اشاره به اینکه جوشانده گل گاو زبان ایرانی، برای تقویت قلب و سیستم عصبی و کاهش اضطراب بسیار سودمند است گفت: مقدار مصرف روزانه گاوزبان برای هر فرد بالغ حدود ۵ گرم است که باید در حجم حدود یک ونیم لیوان آبجوش به مدت ۱۰ دقیقه به صورت آرام و ملایم جوشانده شود.آیا خوردن گل گاوزبان در بارداری مضر است

وی اظهار داشت: افزودن لیموعمانی یا آب لیمو به جوشانده گاوزبان ضروری نیست ولی آن را خوشرنگ و خوشگوار می کند و مهمتر از آن، برای کسانی که دچار تپش قلب اضطرابی همراه با داغی بدن و سینه و صورت می شوند سودمندتر است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، افزودن مقدار اندکی عسل یا نبات به این جوشانده به شرطی که شیرینی ملایمی داشته باشد نیز اشکالی ندارد.

دکتر انوشیروانی تاکید کرد: گل گاوزبان برای کاهش پرفشاری خون کاملاً ایمن نیست. به همین دلیل، افراد تنومند و پرخون که خشم یا اندوه پنهان دارند در هنگام افزایش فشارخون نباید گل گاوزبان را خودسرانه مصرف کنند زیرا جوشانده گاوزبان در چنین افرادی گاه ممکن است بسیار خطرناک باشد و بحران شدید فشارخون ایجاد کند.


مضرات مصرف گل گاو زبان

– مصرف این گیاه در دوز زیاد یا دراز مدت، به دلیل داشتن موادشیمیایی خطرناکی به آلکالوئید های پیرولیزیدینی (PAS) می تواند باعث بروز سرطان کبد و یا آسیب به این عضو حیاتی شود.

– به دلیل داشتن آلکالوئید های پیرولیزیدینی (PAS) زنان باردار باید حد الامکان از مصرف این گیاه خودداری کنند زیرا این ماده شمیایی ممکن است باعث شود که نوزاد در زمان تولد ناقص به دنیا بیاید و سقط آور است. همچنین مادرانی که در حال شیردهی به نوزاد خود هستند، حدالامکان از مصرف گل گاو زبان خودداری کنند زیرا احتمال انتقال این ماده شیمیائی خطرناک از طریق شیر مادر به نوزاد وجود دارد.

– مصرف روغن گل گاو زبان ممکن است باعث افزایش و طولانی شدن مدت زمان خونریزی شود به همین دلیل استفاده از آن بر روی زخم ها باید بسیار با احتیاط انجام شود.

– مصرف گل گاو زبان ممکن است در بعضی از افراد باعث بروز بیماری های کبدی شود.

– افرادی که بر روی آنها عمل جراحی انجام شده است در صورت مصرف گل گاو زبان، احتمال خونریزی در آنها افزایش می یابد به همین جهت حداقل تا 2 هفته پس از جراحی باید از مصرف این گیاه خودداری کنند زیرا این گیاه تا حدی خون را رقیق می کند.
 

مصرف گل گاو زبان در بارداری، شیردهی و در کودکان

زنان باردار بایستی از مصرف گل گاو زبان در ایام حاملگی خودداری نمایند.چرا که به علت داشتن آلکالوئیدها ممکن است باعث آسیب به جنین شود.
بسیاری تصور می کنند مصرف داروهای گیاهی برخلاف داروهای شیمیایی کاملاً بی ضرر و بدون عوارض است؛ در حالی که امروزه ثابت شده عوارض داروهای گیاهی دست کمی از داروهای شیمیایی ندارد. این مسئله به خصوص در دوران بارداری اهمیت بیشتری دارد و زنان حامله بایستی از هرگونه مصرف خودسرانه انواع جوشانده ها یا دم کرده های گیاهی در بارداری خودداری کنند.

همچنین گل گاوزبان به علت داشتن آلکالوئید برای زنان شیرده و کودکان نیز مضر است، مصرف بیش از پنج روز متوالی این گیاه ممکن است باعث عادت ماهانه در زنان شود؛ بنابراین پس از پنج روز استفاده از آن در صورت نیاز، سه روز فاصله انداخته، سپس دوباره مصرف کنید. 

“لطفاً نظرات خود را درباره این مطلب با “نی نی نما” در میان بگذارید”

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

گل گاو زبان به دلیل داشتن آلاکوئید ها موجب سقط جنین می شود، بنابراین توصیه می شود خانم ها از مصرف گل گاو زبان در بارداری خودداری کنند.

در این مقاله به ارائه مطالبی در مورد خواص و تاثیرات گل گاو زبان در بارداری پرداخته ایم که امیدواریم مورد توجه شما قرار گیرد و با مطالعه آن از مضرات و فواید استفاده از گل گاو زبان در دوران بارداری اطلاعات کاملی کسب نمایید. پس تا پایان همراه ما باشید و نهایت استفاده را از این مقاله ببرید.

گل زبان یک گیاه علفی و دارای طبیعت گرم است. این داروی گیاهی نشاط آور، آرام بخش و مقوی تمام بدن می باشد؛ از دم کرده گل گاو زبان به همراه مقدار کمی لیمو عمانی، به عنوان یک دمنوش عالی برای سرما خوردگی می توان استفاده کرد.

آیا خوردن گل گاوزبان در بارداری مضر است

خواص گل گاو زبان بی شمار است که در ادامه به معرفی تعدادی از این فواید می پردازیم.

گل گاو زبان تصفیه کننده خون است.

آرامش دهنده اعصاب است.

ادرار آور است.

سرماخوردگی را درمان می کند.

گل گاو زبان از بروز سرطان جلوگیری می کند.

از گل گاو زبان برای تنظیم اختلالات ادراری و تعریق می توان استفاده کرد.

سرماخوردگی را درمان می کند.

گل گاو زبان از بروز سرطان جلوگیری می کند.

در درمان برونشیت می تواند مؤثر باشد.

از گل گاو زبان برای تنظیم اختلالات ادراری و تعریق می توان استفاده کرد.

باعث تقویت کلیه ها می شود و نیز در درمان ورم و التهاب کلیه مؤثر است.

با همه فواید و خواص این گیاه باز هم لازم است زنان باردار از مصرف گل گاو زبان در دوران بارداری خودداری نمایند. زیرا آلاکوئید موجود در آن، موجب آسیب و یا سقط جنین می شود. همچنین مادران شیرده نیز تا جایی که امکان دارد از این گیاه استفاده نکنند، زیرا این ماده شیمیایی خطرناک می تواند از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل شود. پس گل گاو زبان نیز از جمله خوراکی ها و غذاهای ممنوعه در بارداری محسوب می گردد.

مصرف روغن گل گاو زبان در بارداری ، احتمال دارد باعث افزایش و طولانی تر شدن مدت زمان خونریزی شود، به همین خاطر در موقع استفاده از آن، باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

برخلاف تصور برخی از افراد، داروهای گیاهی نیز به مانند دارو های شیمیایی می تواند عوارض و ضرر های جبران ناپذیری بر جای گذارد. از این رو خانم های باردار، باید از مصرف خودسرانه هر گونه جوشانده و یا دم کرده گیاهی، در دوران بارداری اکیدا خودداری نمایند. به این نکته توجه داشته باشید که هر داروی گیاهی اعم از طبیعی و غیر طبیعی در کنار فوایدی که می تواند داشته باشد، ضرر هایی نیز دارد، بنابراین قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی لازم است حتما، با پزشک خود مشورت نمایید.

منبع : آرگا



با بهترین مراکز خرید پاتایا آشنا شوید


یک ایده شیک، انتخاب شاه گیوه پاشنه بلند با زیره و‌ پاشنه چرم


غار نیاح مالزی شاهدی برای زندگی 4 هزار ساله انسان ها!



قبل از خانه تکانی و نظافت عید نوروز بخوانید



با انواع رنگ موی عید نوروز 98 آشنا شوید



چطور عسل طبیعی با کیفیت بخریم؟

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

آیا خوردن گل گاوزبان در بارداری مضر است

بهترین مرکز ارائه خدمات زیبایی را چطور پیدا کنیم؟ امروزه با گسترش روز افزون اهمیت بهداشت و زیبایی در میان زنان و مردان سرتاسر جهان، یافتن بهترین مرکز ارائه کننده خدمات زیبایی نظیر اپیلاسیون و لیزر موهای زائد، به یکی

کتاب چاپ کنید؛ حتی یک جلد! نشر کتاب غالباً به دو شیوۀ سرمایه‌گذاری ناشر یا سرمایه‌گذاری نویسنده انجام می‌شود. در شیوۀ اول سرویراستار مجموعه یا دیگر متخصصانِ حوزۀ موردِ بحثِ کتاب پس از بررسی موضوع و محتوا دربارۀ سرمایه‌گذاری روی

چطور در مهمانی لباس خود را با فرزندتان ست کنید یکی از لذتهای پدر و مادر شدن، ست کردن لباس با بچههاست. این کار علاوه بر اینکه زیبایی استایل خانوادگی شما را میکند؛ به ایجاد احساس نزدیکی با

انواع محیط کاری و لباسهایی که مناسب آنهاست میگویند نمیتوانید شغل مورد علاقهتان را به دست آورید؛ مگر اینکه برای همان شغل لباس بپوشید. ما یک قانون جدید را به این قانون اضافه میکنید؛ نمیتوانید شغل مورد علاقهتان را حفظ

مهمترین وسایلی که قبل از سفر به شهر ساحلی باید به همراه داشته باشید درست وقتی که خستگی از هر طرف حمله میکند، سفر به مناطق ساحلی میتواند مثل یک معجزه شیرین، حال آدم را خوب کند و خستگیها را آیا خوردن گل گاوزبان در بارداری مضر است

8 روش ساده برای اینکه کتاب خواندن جزئی از عادات روزمره تان شود کسانی که کتاب میخوانند میتوانند به تعداد شخصیتهای موجود در کتابها، زندگیهای مختلفی را تجربه کنند. هر کدام از این زندگیها تجارب زیادی به فرد میدهند؛ برای

9 روش برای خواندن درسهای تحلیلی و دشوار درسهای سخت نیاز به یادگیری بهتر و نه لزوما بیشتری دارند. برای اینکه بتوانید کیفیت یادگیریتان را بالا ببرید، از شیوههایی که در این مقاله میخوانید، استفاده کنید. خواندن سرفصلها یکی از

9 نکته شگفت انگیز برای پذیرایی از مهمانها عشق به مهمانی دادن و پذیرایی کردن در خیلیها وجود دارد؛ کسانی که دوست دارند همه را دور هم جمع کنند و ساعتهای خوشی را برایشان به یادگار بگذارند. اگر شما هم

9 نکته برای داشتن رژیم غذایی سالم و تناسب اندام کمتر کسی است که از داشتن یک رژیم غذایی سالم لذت نبرد و دلش نخواهد بدنش روی فرم باشد. خوشبختانه برای رسیدن به تغذیه سالم هزاران تحقیق انجام شده و

بسته به نوع ماده غذایی نحوه بسته بندی نیز تفاوت خواهد کرد. برای بسته بندی مواد غذایی ماشین آلات بسیار زیادی طراحی شده و همچنین سبک بسته بندی نیز در این میان بسیار متنوع است. اگر قصد خرید دستگاه بسته




خانه

موبایل

 

آیا خوردن گل گاوزبان در بارداری مضر است

 

یکی از زمان‌هایی که به هیچ وجه نباید دارویی گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است.یکی از اصول طبیعت درمانگران در پیشنهادهای گیاهی که برای بیماری‌های مختلف به بیماران می‌دهند این است که همه داروهای گیاهی کاملاً بی‌خطر نیستند و برای استفاده و بهره از گیاهان باید ابتدا برخی از اطلاعات اساسی را درباره آن‌ها کسب کنیم. به عبارت دیگر اگرچه به خاطر این که ترکیبات مۆثر داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی رقیق‌تر و در نتیجه اثرات جانبی آن‌ها کمتر است اما همچنان باید در استفاده از داروهای گیاهی با احتیاط عمل کرد.

یکی از نخستین دستورات احتیاطی در این زمینه توجه به این مسئله است که تا وقتی کاملاً مطمئن نشده‌اید که گیاهی برایتان مناسب است آن را مصرف نکنید و در این باره هیچ‌کس مثل یک متخصص این حوزه نمی‌تواند کمک‌کننده باشد. در این میان گاهی عوارض استفاده سرخود از برخی از داروهای گیاهی می‌تواند نتایج بسیار بدی به همراه داشته باشد. یکی از زمان‌هایی که به هیچ وجه نباید دارویی گیاهی را بدون مشاوره با پزشک مصرف کرد، دوران بارداری است. مهم‌ترین دلیل این موضوع این است که برخی از گیاهان باعث سقط جنین می‌شوند. زنان آبستن در خوردن مواد زیر باید احتیاط کرده و حتی‌المقدور به مقدار کم مصرف نماید:* از نگاه برخی از متخصصان طبیعت درمانگر، زنان باردار باید از خوردن گیاهانی چون پوست ریشه زرشک، بابونه گاوی، افسنطین، پونه معطر، سداب، فلوس، کدو تلخ، جعفری فرنگی، سنبل چینی، نعناع کوهی و مینا پرهیز کنند.* از جمله ممنوعیت‌های گیاهی زنان باردار همچنین استفاده از کافئین است چرا که از نظر علمی ارتباط مستقیم بین مصرف کافئین در دوران بارداری و سقط جنین ثابت شده است. خوردن 163 میلی گرم کافئین در روز معادل یک یا دو فنجان قهوه، خطر سقط جنین را تا دو برابر افزایش می‌دهد.* زنان باردار بایستی از خوردن گیاه بولاغ اوتی خودداری نمایند چون ممکن است باعث سقط جنین شود.* برای زن آبستن افراط در کلیه خوراکی‌ها ممنوع است و نباید هیچ غذایی را خارج از اندازه بخورد. تنوع بهترین روشی است که زن آبستن بکار بسته و از تمام خوراکی‌ها استفاده نماید.* زعفران، جعفری، غوره، آب‌غوره، مارچوبه، زیره، سیاه دانه، دارچین، مسهل.* غذاهای مانده مخصوصاً غذاهای گوشتی برای زن آبستن بدترین سم‌هاست. خوردن موادی مثل کالباس، سوسیس، ژامبون و ساردین و سایر کنسروها و ماهی مانده به کلی ممنوع است.* بانوان حامله چنانچه کرفس میل نمایند، ممکن است نوزادشان دچار ناراحتی‌های عصبی، مخصوصاً حملات شبه صرع گردد.* بانوان باردار نباید سیاه دانه مصرف کنند زیرا قاعده آور و سقط کننده جنین است.* خوردن جعفری برای زن آبستن جایز نیست.مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد زنان باردار به هیچ وجه نباید در غذاهای خود از زعفران استفاده کند. زرشک و زعفران برای زنان باردار خطرات جبران ناپذیری دارد و سقط کودکشان را به دنبال دارد. به گزارش گوگل هلث، در طی آزمایشاتی که روی 15 زن انجام شد دانشمندان دریافته‌اند کسانی که در سه ماهه اول بارداری زرشک و زعفران مصرف می‌کنند جان کودکشان در خطر می‌افتد و دچار زایمان زودرس نیز می‌شوند.نتایج تحقیقات پژوهشگران حاکی است که این دارو سبب انقباض عضله‌ها می‌شود و حتی مصرف آن تنفس مادران را نیز با مشکل دچار می‌کند.در 3 ماهه اول بارداری گلپر نخوریدگلپر یکی از معروف‌ترین گیاهان در طب سنتی برای درمان بیماری‌های گوارشی به خصوص نفخ محسوب می‌شود. گلپر، هضم‌کننده غذا و تقویت‌کننده معده است. برای بهره بردن از خواص ضدنفخ گلپر، بهتر است یک گرم از پودر دانه‌های این گیاه را همراه رازیانه بعد از غذا و با آخرین لقمه به اندازه نصف قاشق غذاخوری بخورید.از آنجا که گلپر طبیعت گرم و خشکی دارد، افراد گرم مزاج باید دانه‌های این گیاه را یک شب در سرکه بخوابانند و بعد از 24 ساعت و خشک شدن دانه‌ها، آن را در روز، پودر و استفاده کنند. غیر از خواص درمانی از دیگر کاربردهای گلپر در طب سنتی، تلطیف گوشت‌ها به خصوص گوشت آبزیان و ماهی است و توصیه می‌شود به عنوان ادویه در پخت ماهی از گلپر استفاده کنید.اما مصرف بیش از 2 گرم گلپر در روز در دوران بارداری به خصوص 3 ماهه اول جایز نیست زیرا باعث سقط جنین می‌شود. گاهی مصرف گلپر در افراد گرم مزاج باعث سردرد می‌شود، در این صورت می‌توانند گلاب بو کنند تا سردردشان رفع شود.منابع:دنیای سلامت

تبیان

سلامتیران

 

 

 


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *