گیاه دارویی برای افزایش فشار خون

خواص دارویی و گیاهی

برای بهبود افت فشار خون چه گیاهانی مفیدند؟

افت فشار خون در بعضی از اشخاص سبب بوجود آمدن علائمی مثل سرگیجه و غش می شود. علاوه بر این، افت فشار خون می تواند به این معنی باشد که مغز مواد مغذی و اکسیژن کافی دریافت نمی کند.
به طور کلی، فشار 9 میلی متر جیوه تا 6 میلی متر جیوه یا کمتر از آن، فشار خون پایین در نظر گرفته می شود که میزان آن در افراد مختلف متفاوت است.
استفاده از دارو و تغییر در سبک زندگی از جمله مصرف داروهای گیاهی، این مشکل را برطرف می کنند. قبل از مصرف مکمل های گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید و هیچ گاه گیاهان دارویی را جایگزین درمان های دیگر نکنید.

گیاهانی که به بالا بردن فشار خون کمک می کنند

• شیرین بیان

شیرین بیان گیاهی دارویی است که برای درمان مشکلات گوارشی همچون ترش کردن معده، زخم معده و قولنج استفاده می شود. شیرین بیان می تواند فشار خون را افزایش دهد.
کسانی که مشکل فشار خون بالا دارند، به هیچ وجه نباید زیاد از این گیاه استفاده کنند زیرا در این صورت ممکن است دچار مشکلات قلبی شوند. به گفته ی کارشناسان مصرف روزانه ی 3 گرم یا از این گیاه خطرناک است. قبل از مصرف این گیاه، با پزشک خود مشورت کنید.

• پرتقال تلخ

پرتقال تلخ یکی از گیاهان دارویی سنتی است که برای درمان سوءهاضمه، تهوع و یبوست از آن استفاده می شود. از این گیاه برای درمان ترش کردن معده، گرفتگی بینی و کاهش وزن نیز استفاده می شود.
طبق تحقیقات، این گیاه فشار خون و ضربان قلب را افزایش می دهد. بنابراین، این گیاه نباید جزئی از بره ی غذایی معمول شما باشد به خصوص اگر مشکل فشار خون بالا یا بیماری قلبی داشته باشید. قبل از مصرف آن، با پزشک خود مشورت کنید.

• چای سیاه

چای سیاه از گیاه کاملیا سینسیس گرفته می شود. از این چای برای درمان سردرد، جلوگیری از بیماری های قلبی و فشار خون پایین استفاده می شود.
مصرف چای سیاه احتمال سرگیجه ی بعد از ایستادن (افت فشار خون وضعیتی) در افراد مسن را کاهش می دهد. می توانید برای آگاهی از مفید بودن این چای و میزان صحیح مصرف آن، با پزشک خود مشورت کنید. / baghdaroo.com


ختنه دردناک دختران+عکس

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا تنها با کسب مجوز مکتوب امکان پذیر است.هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.




خانه

موبایل

 

راه های بسیاری برای درمان فشار خون وجود دارد که از جمله آنها تغییر شیوه زندگی و استفاده از دارو است

 

 فشار خون بالا یک بیماری است که طی آن فشار خون، بالاتر از سطح طبیعی یعنی ۱۲۰ / ۸۰ میلی متر جیوه می‌رود، این بیماری به عنوان قاتل خاموش شناخته می‌شود، زیرا در بسیاری موارد علائم آن بروز نمی‌کند، اما با این حال در فشارخون بسیار بالا و در حد خطر برخی از علائم مانند سردرد، خواب آلودگی، تپش قلب، تاری دید، خستگی، سرگیجه، گیجی، احساس زنگ در گوش، اشکال در تنفس، ضربان قلب نظم بروز می‌کند و حتی ممکن است فرد به حتی کما برود.مقدار طبیعی فشار خون ۱۲۰ روی ۸۰ میلیمتر جیوه بوده و مقدار بین ۱۲۰ روی ۸۰ تا ۱۳۹ بر روی ۸۹ به عنوان مرحله پیش از فشار خون بالا و فشار خون ۱۴۰ روی ۹۰ و از آن نیز نشان دهنده ابتلا به فشار خون بالا است.عللی که فشارخون سراغتان می‌آیدفشار خون به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود، فشار خون اولیه علت مشخصی ندارد و ۹۵ درصد افراد مبتلا به این نوع فشار خون هستند. فشار خون ثانویه در اثر علل مشخصی مثل بیماری کلیوی، تومور، نقص مادرزادی قلب و مصرف برخی داروهای خاص مانند قرص‌های ضدبارداری، داروهای ضد احتقان، بعضی داروهای مسکن رخ می‌دهد.همچنین عملکرد بیش از حد غدد آدرنال، سندرم آپنه خواب، مصرف مواد مخدر روان گردان، بیماری‌های مربوط به غده تیروئید، کوآرکتاسیون آئورت، دیابت، کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن، مصرف نمک و موادغذایی شور، سابقه خانوادگی، افزایش سن، مسمومیت بارداری، کمبود ویتامین D در بدن و مصرف برخی دارو‌ها از دیگر عوامل افزایش فشارخون محسوب می‌شوند.افرادی که تحرک کافی ندارند ضربان قلب بالاتر بوده و هرچه ضربان قلب باشد یعنی در هر انقباض، قلب سخت‌تر کار کرده و فشار قوی‌تر بر شریان‌ها وارد می‌شود علاوه براین کمبود فعالیت بدنی خطر چاقی و اضافه وزن را نیز افزایش می‌دهد. 

  فشارخونتان را اینگونه پایین بیاوریدکاهش فشارخون با تغییر سبک زندگی و رعایت عادت‌های زندگی سالم مانند اجتناب از مصرف سیگار، مصرف کم نمک بین ۱.۵ تا ۲.۵ گرم در روز، مصرف غذاهای کم چرب و رژیم غذایی با فیبر بالا حاوی میوه‌ها و سبزیجات سبز، ورزش به خصوص ورزش‌های هوازی، وزن مناسب، چک کردن فشار خون، کاهش استرس، کاهش سطح کلسترول بدخون امکان پذیر است.رژیم غذایی، ورزش و وزن بر فشار خون تاثیر می‌گذارد. اگر شما دارای فشار خون بالا، هستید با مصرف مواد غذایی سالم، کاهش وزن و انجام تمرینات ورزشی فشارتان را پایین بیاورید.فشار خون پایین با غذای سالمفشار خون شما تحت تاثیر غذایی که می‌خورید، قرار دارد. با کاهش نمک مصرفی وغذاهای چرب و خوردن میوه و سبزیجات فشار خون کاهش پیدا می‌کند.با ورزش فشار خونتان را تنظیم کنیدفعالیت و ورزش منظم منجر به کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب و عروق می‌شود.وزنتان را کم کنید تا فشار خونتان پایین بیایدوزن بالا یکی از عوامل تهدید کننده سلامت قلب و عروق بوده و موجب افزایش فشار خون می‌شود به همین دلیل کاهش وزن کمک زیادی به پایین آمدن فشار و سلامت قلب و عروق می‌کند.

گیاهان موثر بر کاهش فشار خون راه های بسیاری برای درمان فشار خون وجود دارد که از جمله آن ها تغییر شیوه زندگی و استفاده از دارو است. اما در صورتی که به درمان های سنتی و گیاهی نیز علاقه مند باشید، روش های بسیاری در این زمینه وجود دارد. البته در صورتی که می خواهید از روش های گیاهی استفاده کنید، پیش از شروع با پزشک معالج خود مشورت کنید، زیرا اگر بعضی از گیاهان به مقدار زیاد مصرف شوند، ممکن است اثرات جانبی ناخواسته یا تداخل دارویی داشته باشند. گیاه پنجه گربه (اونکاریا)گیاه پنجه گربه از گیاهانی است که در طب سنتی چینی برای درمان بیماری فشار خون و بیماری های عصبی استفاده می شود. این گیاه با تاثیر بر ورودهای کلسیم در سلول ها، به پایین آمدن فشار خون کمک می کند. 

گیاه پنجه گربه از گیاهانی است که در طب سنتی برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود

 اسطوخودوساسانس اسطوخودوس همواره برای ایجاد آرامش استفاده شده است. همچنین سبب کاهش فشار خون نیز می شود. هرچند به طور کلی از این گیاه در آشپزی استفاده نمی شود، اما می توان از گل های آن به همراه رزماری در تهیه نان و کیک استفاده کرد. 

اسانس اسطوخودوس ، سبب کاهش فشار خون می شود

تخم کرفستخم کرفس برای چاشنی سوپ استفاده می شود. در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده می شود، البته مطالعات نیز این موضوع را تایید می کنند. علاوه بر این می توان از آب کرفس نیز برای پایین آوردن فشار خون استفاده کرد. به طور کلی این گیاه ادرارآور است و به همین دلیل در کاهش فشار خون موثر است.  

در طب چینی از تخم کرفس برای کاهش فشار خون استفاده می شود

زالزالکزالزالک یک درمان گیاهی موثر برای کاهش فشار خون که هزاران سال است که در طب سنتی چین به کار می رود؛ جوشانده زالزالک است. این جوشانده تمام خواص مفید برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها و افزایش جریان خون را داراست و مکمل های آن به صورت قرص، شربت و چای در بازار عرضه می شود. 

یک درمان گیاهی موثر برای کاهش فشار خون که هزاران سال است که در طب سنتی چین به کار می رود

 

هلادویه ای هندی است که معمولا در غذاهای جنوب شرقی آسیا استفاده می شود. در یک مطالعه تحقیقی روزانه به تعدادی از افراد مبتلا به فشار خون بالا، پودر هل داده شد که در نتیجه اثرات مفید آن در کاهش فشار خون تایید شد. از دانه های هل یا پودر آن می توان در تهیه سوپ و غذاهای دیگر استفاده کرد. 

هل ادویه ای هندی است که برای درمان فشار خون مفید اشت

 ریحانسبزی بسیار خوش مزه و خوش طعمی است که می توان آن را به همراه انواع غذا استفاده کرد. عصاره ریحان اثرات مفیدی در کاهش فشار خون دارد، هر چند بسیار جزیی است. این سبزی را بدون نگرانی به رژیم غذایی روزانه افزوده و مطمئن باشید که عوارض جانبی نخواهدداشت. 

عصاره ریحان اثرات مفیدی در کاهش فشار خون دارد

  دارچینادویه خوش طعمی است که به کاهش فشار خون کمک می کند. دارچین را به صورت روزانه باید مصرف کرد تا اثرات آن در کاهش فشار خون مشاهده شود. همچنین می توان پودر آن را در انواع غذا یا نان به کار برد یا چوب آن را همراه با چای و دم نوش ها مصرف کرد.

 

ادویه خوش طعمی است که به کاهش فشار خون کمک می کند

 

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

 

 منابع:

 fa.parsiteb.com

yjc.ir


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

فشارخون پایین-معمولا با فشارخون سیستولیک کمتر از ۹۰ یا فشارخون دیاستولیک کمتر از ۶۰ شناخته می شود-شرایطی پزشکی است که بنا به دلایل گوناگونی از جمله بارداری ، مشکلات قلبی ، برخی عفونت های شدید یا آلرژی ، از دست دادن خون و خونریزی و یا حتی کم آبی بدن ایجاد می شود.
اگر در طولانی مدت تنها با علائم آن سروکار دارید نیازی به نگرانی جدی نیست اما اگر این علائم را همراه با تغییرات و مشکلاتی در فشارخون تجربه کردید کمک پزشکی بگیرید.

۱-آب زیاد بنوشید:

در برخی شرایط بروز فشارخون پایین به دلیل کم آبی بدن است و تنها با نوشیدن آب ، به میزان کافی قادر به افزایش فشارخون هستید.
میزان مناسب و توصیه شده ی آب ۸لیوان در روز می باشد اما اگر فعالیت های ورزشی یا بیرون از منزل دارید و یا اگر پس از نوشیدن این میزان آب این علائم از بین نرفت باید آب بیشتری نوشید.

۲-وعده هایی با حجم کم و در تعداد دفعات بالا مصرف کنید:

خوردن وعده های غذایی در تعداد دفعات بالا و اندازه های کوچک به تنظیم فشارخون و قندخون کمک خواهد کرد اما نسبت به سالم و کم کربوهیدرات بودن غذا توجه داشته باشید.

۳-رژیم متعادل داشته باشید:

یکی از مهم ترین راه های تنظیم فشارخون و حفظ سلامت کلی حفظ یک رژیم سالم متعادل می باشد که شامل گوشت کم چرب و ماهی ، غلات کامل و مقدار زیادی میوه و سبزیجات می شود.

۴-مصرف اسید فولیک و ویتامیB۱۲ را افزایش دهید:

این ویتامین ها تاثیر مثبت در عملکرد و گردش خون و همچنین فشارخون سالم را به همراه دارند ، که غلات کامل هر دو مورد را دارا می باشند و از دیگر منابع ویتامین B۱۲: ماهی و محصولات لبنی مثل پنیر ، شیر و ماست و دیگر منابع اسید فولیک: سبزیجات سبزبرگ تیره مثل کلم بروکلی و اسفناج را می توان برد.

۵-میزان مصرف الکل را کاهش دهید:

مصرف الکل ، حتی به میزان معقول موجب بروز کم آبی می شود ، پس اگر مشکل فشارخون پایین دارید باید از مصرف هرگونه ماده ی حاوی الکل خودداری کنید.

۶-کافئین مصرف کنید:

کافئین با تنگ کردن عروق ، موجب افزایش فشارخون می شود ، پس مصرف میزان متعادلی از کافئین به افزایش فشارخون کمک می کند.

۷-داروهای گیاهی را امتحان کنید:

تاثیر درمان های گیاهی موضوعی اثبات شده نیست اما در مورد تاثیر برخی مواد گیاهی در زمینه ی کاهش عوارض فشارخون پایین نظریه هایی وجود دارد ، که این موارد عبارتند از تخم بادیان رومی و رزماری ، که افزودن آن ها به رژیم غذایی مفید خواهد بود اما پیش از این کار حتما با پزشک خود مشورت کنید.
و این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف این مواد به صورت پخته ممکن نیست نتیجه ی یکسانی داشته باشد.

۱-موقعیت بدن را به آهستگی تغییر دهید:

برای کاهش تاثیرات مشکلات فشارخون ، مثل سرگیجه ، باید به آرامی و حساب شده حرکت کنید و برای تغییر وضعیت از حالت دراز کشیده و نشسته به ایستاده محتاطانه عمل کنید.

۲-پاها را روی هم قرار ندهید:

قرار دادن پاها روی هم موجب محدودیت در گردش خون می شود ، پس برای سلامت گردش خون در حالت نشسته زانوها و ران ها را با فاصله قرار بدید.

۳-به صورت معمول ورزش کنید:

ورزش کردن به صورت معمول تاثیر مثبت زیادی در سلامت کلی بدن دارد اما بر تنظیم فشارخون نیز اثر گذار است و ورزشی مثل ۲۰دقیقه در روز کمک زیادی به سلامت جسمی و ذهنی و حفظ سلامت می کند.

۴-جوراب های بلند و تنگ بپوشید:

جوراب های تنگ در کاهش تجمع خون در بخش های پایینی بدن و بهبود گردش خون نقش مفیدی دارند و به تن داشتن آن در حین انجام فعالیت های روزانه ، گردش خون را به صورت طبیعی حفظ می کند.

۵-از استحمام با آب داغ اجتناب کنید:

آب داغ موجب انبساط عروق و مشکلات فشارخون شده و به مشکلاتی از قبیل سرگیجه و از حال رفتن منتهی می شود ، پس برای جلوگیری از این موارد از آب گرم استفاده کرده و از استحمام ، وان آب داغ و جکوزی اجتناب کنید و شاید استفاده از صندلی در زمان استحمام پیشنهاد مناسبی باشد.

۱-اگر دچار تغییرات ناگهانی در فشارخون شدید به فکر مراقبت های پزشکی باشید:

اگر فشارخونی طبیعی یا بالا داشتید و ناگهان به فشارخون پایین دچار شدید باید سریعا برای گرفتن مراقبت های پزشکی اقدام کنید چرا که ممکن است این حالت نشانه ای از یک بیماری مثل دیابت باشد.

۲-برای تغییر نسخه ی دارو درخواست کنید:

برخی داروها موجب کاهش فشارخون می شوند ، پس در مورد داروی مورد نظر ، که شاید علت بروز این حالت می باشد با پزشک خود مشورت کرده و احتمال تغییر نسخه و پرهیز از داروی مورد نظر را در نظر بگیرید.

۳-نسبت به برخی بیماری های اساسی آزمایش بشید:

فشارخون پایین ممکن است نشانه ای از ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت ، مشکلات قلبی ، کمبود کورتیزون یا مشکلات تیروئید باشد ، پس اگر پس از تغییرات رژیم غذایی و عادات خود این حالت باقی ماند ، در مورد ارزیابی دیگر موارد با پزشک خود مشورت کنید.

۴-در مورد مصرف داروهای افزایش فشارخون تحقیق کنید:

دلروهایی مثل میدودرین و فلودروکورتیز وجود دارند که به بالا رفتن فشارخون کمک می کنند ، پس در مورد این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

۵-علائم حساس را شناسایی کنید:

اگر فشارخون پایین همراه با دیگر علائم ظاهر شد و یا اگر تا کنون فشارخون طبیعی داشتید و ناگهان به این حالت دچار شدید باید مراقبت های پزشکی دریافت کنید و اگر این شرایط با علائمی به شرح زیر همراه شد سریعا با پزشک صحبت کنید:

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

آدرس


Current ye@r *


Leave this field empty

کولپوسکوپی چیست؟، عوارض کولپوسکوپی چیست؟، کولپوسکوپی چگونه انجام می شود؟، آیا انجام کولپوسکوپی درد دارد؟، نتایج کولپوسکوپی چگونه تفسیر می شود؟ کولپوسکوپی روشی برای بررسی

سرطان کولون یا روده بزرگ چیست؟، علائم سرطان روده بزرگ چیست؟، چگونه از سرطان کولون پیشگیری کنیم؟، سرطان روده بزرگ به چه

بیماری لکوپلاکی چیست؟، لکوپلاکی مویی چیست؟ لکوپلاکی یا لکوپلاکیا (Leukoplakia) به تکه های سفید و ضخیم شده ای اطلاق می شود که روی

سوختگی، یک آسیب پوستی است که در اثر آب جوش، قرارگیری بیش از حد در معرض نور خورشید و سایر

 افرادی که دچار فشارخون هستند، توجه داشته باشند که حتما با مراجعه به پزشک آن را کنترل کنند.

علاوه بر داروهایی که به طور معمول از طرف پزشکان تجویز می‌شود، راه‌های مختلفی هم هست که با رعایت آنها می‌توانید به کنترل این بیماری کمک کنید؛ ورزش، ترک سیگار، کاهش تنش و همچنین استفاده از گیاهان دارویی در حد متعادل.

گیاهی است یکساله با ارتفاع حدود یک متر که قسمت انتهایی ساقه آن پوشیده از کرک است. برگ‌های کنجد بیضی، باریک و نوک‌تیز است. میوه این گیاه به صورت کپسول  و محتوی دانه‌های کوچکی است که دانه کنجد یده می‌شود و قسمت مورد استفاده این گیاه است.

وطن اصلی کنجد هندوستان است که از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. درحال حاضر، چین بزرگ‌ترین تولیدکننده کنجد در دنیاست. این گیاه  دارای پروتئین و ویتامین‌های B,D,E و لسیتین است. مقدار روغن آن در حدود 5درصد است.

روغن کنجد مرکب از 7درصد اسیدهای چرب اشباع نشده – مانند اولئیک اسید – و لینوئیک اسید و مقدار کمی اسید چرب اشباع شده – مانند اسید پالمتیک – است. ترکیبات تشکیل‌دهنده کنجد سبب کاهش فشارخون می‌شود.

برگ‌های زیتون از ماده‌ای تلخ به اولئوروپئین سرشار بوده و حاوی مقداری اسید چرب و عناصری مانند نیتروژن، فسفر، کلسیم، منیزیم و مواد قندی است.

بهترین زمان جمع‌آوری برگ‌های زیتون، زمان گل‌دادن گیاه یعنی اردیبهشت ماه است.

م‌کرده برگ زیتون، داروی خوبی برای پایین‌آوردن فشارخون است.

2 عدد برگ زیتون را داخل 3 گرم آب ریخته و آن را به مدت 15 دقیقه بجوشانید؛ سپس کمی قند به آن اضافه کنید و روزانه یک فنجان از آن را بنوشید. از همان گیاهی تهیه می‌شود که شاخ و برگ آن را در طبخ غذا استفاده می‌کنیم.

تخم‌های کرفس – که خیلی ریز هستند – از گل‌های این گیاه تهیه شده و رنگ قهوه‌ای سیر و بوی قوی و خوشایندی دارند.

تخم کرفس در طول قرن‌های متمادی، در سراسر جهان کاربردهای متنوعی داشته است. برخی عناصر شیمیایی موجود در تخم کرفس در کاهش شدید فشارخون نقش دارد. این گیاه حاوی مقدار زیادی کلسیم است که این عنصر نیز فشار خون را پایین می‌آورد. برای تهیه چای از تخم کرفس، مقداری آب جوش روی یک قاشق چای‌خوری از تخم تازه کوبیده شده بریزید و قبل از خوردن، بگذارید به مدت 1 تا 2 دقیقه خوب دم بکشد و روزی 2 فنجان میل کنید.

اگر باردار هستید، از مصرف این گیاه بپرهیزید. تخم کرفس گیاه طبی بی‌خطری است اما این نکته را مد نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید از آن به عنوان ادرارآور استفاده‌کنید، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید زیرا مواد و داروهای ادرارآور می‌توانند پتاسیم بدن شما را – که ماده مقوی و ضروری‌ای است – دفع کنند. همچنین تخم کرفس را که مستقیما از مزرعه می‌چینید مصرف نکنید. اغلب تخم‌ها که به قصد تکثیر گیاه به فروش می‌رسند، آغشته به مواد شیمیایی‌اند و نباید مصرف شوند.

گیاهی که به پادشاه گیاهان بوته‌ای معروف است، در دوران گذشته از چنان ارزش والایی در شرق برخوردار بود که به عنوان مثال در چین، فقط امپراتوران حق جمع‌آوری و نگهداری ریشه‌های آن را داشتند و در دوره‌های بعد نیز به عنوان جزئی جدایی‌ناپذیر از وعده غذایی پادشاهان و امپراتوران – به منظور افزایش قوای جسمانی و ذهنی و به عنوان اکسیر جوانی و شادابی – جایگاه خود را همچنان حفظ کرد.

این گیاه دارویی، اثر شگفت‌انگیزی روی تنظیم فشارخون دارد؛ یعنی کاهش‌دهنده فشار خون درصورت بالابودن آن و افزایش‌دهنده فشارخون درصورت پایین بودن است.

خواص دارویی جین‌سینگ، تنها در ریشه این گیاه وجود دارد و دلیل آن هم وجود ترکیباتی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ginsenoside اشاره کرد. با افزایش تدریجی سن گیاه هم، خواص درمانی و دارویی ریشه آن افزایش می‌یابد.

جالب است بدانید که اهمیت این گیاه در چین تا حدی است که صادرات بذر این گیاه ممنوع و در روسیه هم کندن گونه‌های وحشی این گیاه، غیر قانونی است.



آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن


هنگامی که فشار خون خیلی پایین بیاید، در این صورت اعضای اصلی داخل بدن از قیبل مغز، کلیه ها و قلب نمی توانند کار خود را به درستی انجام دهند و ممکن است به طور موقت و یا دائم از کار بیفتند.  فشار خون طبیعی 12 روی 8 میلیمتر جیوه است.



راه های تشخیص فشار خون پایین

اندازه گیری فشار خون چه در حالت دراز کشیده و یا ایستاده، اولین قدم برای تشخیص افت فشار خون است. از طریق آزمایشات زیر نیز می توان به افت فشار خون پی برد:

– شمارش کامل سلول های خونی : از این طریق می توان به کم خونی و یا افزایش سلول های سفید خون پی برد.

– اندازه گیری الکترولیت های خون: از این طریق می توان به کم آبی بدن، دفع املاح بدن، نارسایی کلیه و یا اسیدوز (زیادی اسید در خون) پی برد.

– اندازه گیری کورتیزول خون برای تشخیص بیماری غده آدرنال (فوق کلیه) و یا بیماری آدیسون

– کشت خون و ادرار برای تشخیص عفونت خون و ادرار

– عکسبرداری از قفسه سینه و شکم

– سی تی اسکن برای تشخیص ذات الریه، نارسایی قلبی، وجود سنگ کیسه صفرا، پانکراتیت و دیورتیکولیت

– الکتروکاردیوگرام برای تشخیص ضربان کند یا تند قلب، پریکاردیت (عفونت پرده قلب) و آسیب عضله قلبی

– ثبت هولتر برای تشخیص ضربان غیرطبیعی قلب

– اکوکاردیوگرام که ساختار و حرکت قلب را توسط امواج اولتراسوند نشان می دهد


درمان فشار خون پایین

درمان های زیر باید تحت نظر پزشک انجام شوند:

– اگر دارویی باعث کاهش فشار خون شده است، باید تحت نظر پزشک مقدار آن را کم کرد و یا مصرف نکرد و داروی دیگری به جای آن خورد.

– اگر به علت از دست دادن آب بدن، فشار خون پایین آمده است، باید مایعات بیشتری مصرف کرد.

– اگر از دست دادن خون، باعث کاهش فشار خون شده است، درمان شامل تزریق خون و مایعات به درون ورید (سیاهرگ) می باشد.

– اگر شوک عفونی باعث افت فشار خون شود، درمان شامل مصرف آنتی بیوتیک و تزریق مایعات داخل وریدی می باشد.

– ضربان کند قلب ممکن است به علت مصرف دارو باشد. لذا پزشک، یا مقدار دارو را کم می کند یا مصرف آن را متوقف می کند.

– اگر آمبولی ریه و یا ترومبوز وریدی باعث کاهش فشار خون شده است، درمان شامل رقیق کننده های خون وریدی از قبیل هپارین و رقیق کننده های خون خوراکی از قبیل وارفارین می باشد.

– افت فشار خون در اثر تغییر وضعیت بدن (از حالت نشسته یا خوابیده به حالت ایستاده) نیز با اصلاح رژیم غذایی قابل درمان است. این اصلاح شامل موارد زیر است:

افزایش مصرف آب و نمک

افزایش مصرف نوشیدنی های کافئین دار (زیرا کافئین عروق خونی را تنگ می کند)

درمان های خانگی

– آب زیادی بنوشید.

– نوشیدنی های الکلی را مصرف نکنید، زیرا الکل، موجب از دست دادن آب بدن می شود.

– از جوراب های واریس که رگ های پا را به هم می فشارد و تجمع خون در عروق پا را کم می کند، استفاده کنید.

– رژیم غذایی مناسب و سالمی داشته باشید. تمام مواد مغذی که برای سلامتی مهم است را مصرف کنید، از جمله: نان و غلات سبوس دار، میوه ها، سبزیجات، مرغ و ماهی.

– به آرامی موقعیت خود را تغییر دهید، مثلا به آرامی بلند شوید.

– قبل از بیرون آمدن از رختخواب، برای چند دقیقه نفس عمیق بکشید و سپس به آرامی بنشینید و بعد بایستید.

– در هنگام خوابیدن، سر خود را کمی بالاتر قرار دهید، با این کار اثر جاذبه زمین را کمتر می کنید.

– اگر شما در حالت ایستاده دچار افت فشار خون گشتید، ران های خود را مانند قیچی قرار داده و به هم فشار آورید و یا می توانید یک پای خود را بر روی یک پله و یا صندلی قرار دهید.

– وعده های غذایی کوچک و کم کربوهیدرات مصرف کنید.

– اگر بعد از غذا خوردن، فشار خونتان پایین می آید؛ پزشک ممکن است توصیه به نوشیدن قهوه و یا چای همراه با غذا کند تا فشار خون به طور موقت بالا رود.

– گیاهانی مانند: زردچوبه، دارچین، زنجبیل و فلفل کمک به افزایش فشار خون می کند و عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشند.

– مصرف یک لیوان آب و آبلیمو با مقدار کمی نمک و یا شکر نیز مفید است.

– ورزش یوگا نیز مفید است. یوگا ذهن را آرام می کند، گردش خون را بهبود می بخشد و سیستم عصبی خودکار را متعادل می کند.

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *