گیاهان دارویی برای تمرکز حواس

خواص دارویی و گیاهی



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

گوجه فرنگی از دسته سبزیجات است که هم در غذا استفاده می شود و هم میتوانید در سالاد از آن استفاده بکنید . همچنین برای تزیین غذا هم گوجه فرنگی کاربرد زیادی دارد. گوجه فرنگی ضد سرطان است . همچنین کالری کمی دارد و میتوانید در رژیم غذایی تان هر چه قدر که دوست دارید بگنجانید . در این بخش از مجله پزشکی آسان طب برخی از خواص گوجه فرنگی را برایتان بیان میکنیم .

1-به گزارش آسان طب گوجه‌فرنگی دارای مقدار زیادی پتاسیم است. همچنین جالب است بدانید که اکثر ما دچار کمبود پتاسیم هستیم. یک لیوان آب گوجه‌فرنگی حاوی 543 میلی‌گرم پتاسیم بوده و ½ فنجان سس گوجه‌فرنگی حاوی 454 میلی‌گرم پتاسیم می باشد . پس سعی کنید روزانه حتما گوجه فرنگی یا سس ان را میل کنید.

2- همچنین جالب است بدانید گوجه فرنگی دارای ویژگیهایی هست که وقتی  همراه با سایر چربی‌های مفید مثل آوکادو یا روغن زیتون، مصرف شود، جذب کارتینوئیدهای گیاشیمیایی در گوجه‌فرنگی، 2 تا 15 مرتبه می‌شود.

3-با مصرف گوجه فرنگی هم لاغر می شوید و هم دچار بیماری های قلبی نخواهید شد. گوجه‌فرنگی بخش مهمی از رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای را تشکیل می‌دهد. در بسیاری از غذاهای مدیترانه‌ای از گوجه‌فرنگی یا سس آن استفاده می‌شود. خواص آب گوجه فرنگی چیست ؟

4-خانم های باردار تا میتوانند گوجه فرنگی بخورند. وقتی خانم‌های شیرده از محصولات گوجه‌فرنگی استفاده کنند، غلظت لیکوپن شیرشان افزایش می‌یابد. در این مورد، بهتر است گوجه‌فرنگی پخته باشد. محققان همچنین دریافته‌اند که خوردن محصولات گوجه‌فرنگی مثل سس گوجه از خوردن گوجه‌فرنگی تازه، غلظت لیکوپن را در شیر مادر افزایش می‌دهد.

گیاهان دارویی برای تمرکز حواس

5-یکی از خواص گوجه فرنگی اینست که گوجه فرنگی به دفع ساید اوریك كمك می كند.

6-به گزارش آسان طب گوجه فرنگی ملین است و فواید زیادی دارد.

7-برای درمان ورم ملتحمه چشم از گوجه فرنگی استفاده کنید.

8-مصرف گوجه فرنگی سنگ كلیه را دفع می كند.

9-یکی از خواص گوجه فرنگی جلوگیری از سرطان پروستات در اقایان است.

1-گوجه فرنگی از ورم آپاندیس پیشگیری خواهد کرد.

11- برش های گوجه‌فرنگی حاوی غلظت بسیار بالایی کارتینوئید هستند. این ماده در گوجه فرنگی با پوست خیلی است . پس سعی کنید پوستش را نکنید.

12 – به گزارش آسان طب گوجه‌فرنگی حاوی هر چهار کارتینوئید می‌باشد: کارتینوئید آلفا و بتا، لوتئین، و لیکوپن. هریک از این کارتینوئیدها خواص زیادی برای سلامتی ما دارند که اگر با هم باشند بهتر هم هست .

13-همچنین از فواید گوجه فرنگی اینست که طبق بررسی های بدست آمده ، گوجه‌فرنگی حاوی مقدار بسیار زیادی لیکوپن است که گفته میشود فعالیت آنتی‌اکسیدانه را در بین کارتینوئیدها دارا میباشد.

14- گوجه‌فرنگی و بروکلی در کنار هم به شدت مانع سرطان پروستات می شوند.

15- طبق تحقیقی که در دانشگاه مونترآل انجام گرفت، مشخص شد رژیم‌های غذایی سرشار از گوجه‌فرنگی، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده هم کمک زیادی میکنند . در کل گوجه فرنگی ضد اکثر سرطان هاست .

16-به گزارش آاسن طب یک خاصیت گوجه فرنگی اینست که گوجه‌فرنگی حاوی 3 آنتی اکسیدان بسیار مهم یعنی بتا-کاروتیئن (که فعالیت ویتامین A را در بدن دارد)، ویتامین E، و ویتامین C. می باشد.

17-گوجه فرنگی گر چه دارای اسید سیتریك است اما بدن را قلیایی خواهد کرد.

18-یکی از مهمترین خواص گوجه فرنگی نصفیه خون است. گوجه فرنگی درجه قلیایی بودن خون را بالا برده و به دفع مواد سمی خون كمك می كند.

19-گوجه فرنگی دندان درد را درمان می کند . برای رفع دندان درد ، ریشه و شاخه برگهای گوجه فرنگی را با آب بجوشانید و این جوشانده را مضمضه كنید .

2-گوجه فرنگی برای درمان نقرس و رماتیسم ، ورم مفاصل و مفید است . پس مصرف ان را فراموش نکنید . حتی میتوانید ان را مثل سیب گاز بزنید .

یکی از مضرات گوجه فرنگی اینست که ممکن است منجر به حساسیت شود . اگر گوجه فرنگی خوردید و بعد از ان علایم حساسیت را دیدید مصرف ان را کاهش دهید.

همچنین کسانی که معده درد دارند نباید زیاد گوجه بخورند . چون ممکن است دردشان افزایش یابد .

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه


سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

بهترین داروهای گیاهی برای تقویت حافظه

 بسیاری از ما بر این باوریم که نمی توان تغییری در عملکرد مغزی ایجاد کرد. به این معنا که هرکس با توانایی هایی به دنیا می آید که تا پایان عمر با همان میزان توانایی ها باید زندگی کند. به نوعی تقدیر الهی را برای این مساله در نظر می گیریم که برخی افراد برحسب سرشت و خلقت خود حافظه خوبی دارند و از سوی دیگر فراموشی جزء جدایی ناپذیر زندگی بعضی دیگر از افراد است و نمی توان کاری کرد.

اما باید بدانید این طور نیست. حافظه را هم مانند بسیاری دیگر از توانایی ها می توان تقویت کرد. شما هم می توانید از شر فراموشی های گاه و بیگاه خود خلاص شوید. فقط کافی است به نکاتی که دکتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی می گوید توجه داشته باشید.

مویز نوعی کشمش است و از جمله مواد غذایی تقویت کننده حافظه به شمار می رود. از گذشته برای تقویت عملکردهای مغزی خصوصا برای کودکان، آنها را به خوردن مویز توصیه می کرده اند. این ماده غذایی مفید می تواند به عنوان یک میان وعده مغذی در نظر گرفته شود. در احادیث و روایات متعددی هم به نقش مویز در تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی اشاره شده است. مویز سرشار از ویتامین هاست و می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله آلزایمر پیشگیری کند. اگر می خواهید به داشتن حافظه قوی معروف باشید، مویز را فراموش نکنید.

گیاهان دارویی برای تمرکز حواس

گاهی ضعف حافظه به عملکرد مغز ارتباطی ندارد و به دلیل عدم تمرکز است. به این معنی که فرد حافظه خوبی دارد اما برای به ذهن سپردن موضوعات تمرکز لازم را ندارد. در این موارد می توان با بهبود تمرکز انتظار داشت که حافظه هم بهبود یابد. تقویت قلب هم می تواند در این مورد موثر باشد. تقویت کنده های قلب مثل زعفران، به، بالنگ و. . . می توانند به طور غیر مستقیم بر بهبود حافظه تاثیر داشته باشند. به و بالنگ را می توان به صورت مربا یا به شکل های دیگر مثل رب به استفاده کرد. زعفران هم به شکل شربت یا به صورت دمکرده در غذاهای مختلف توصیه می شود.

برخی مواد غذایی اگرچه ظاهرا مفید هستند و بارها مصرف آنها توصیه می شود اما مصرف بیش از حد این موادغذایی می تواند اثر مخرب بر حافظه داشته باشد. باید به میزان مصرف این مواد توجه داشته باشیم و از افراط در مصرف شان دوری کنیم.

از جمله این مواد غذایی می توان به خرما اشاره کرد. خرما از جمله مواد غذایی است که تصور می شود هیچ ضرری ندارد و برخی افراد هر روز آن را مصرف می کنند اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف افراطی خرما می تواند تاثیر منفی بر حافظه داشته باشد. این را هم به یاد داشته باشید که خرمای خشک تاثیر منفی کمتری بر حافظه دارد.

بهترین داروهای گیاهی برای تقویت حافظه

اکلیل کوهی یا رزماری به عنوان نماد حافظه و عملکردهای مغزی در نظر گرفته می شود. این گیاه با خاصیت ویژه خود می تواند گردش خون و دستگاه عصبی را تحریک کند. از رزماری علاوه بر خواص درمانی برای برخی بیماری ها، می توان در تقویت حافظه و قوای ذهنی استفاده کرد. برای بهره گیری از اکلیل کوهی می توانید آن را با آب بجوشانید و همراه عسل استفاده کنید. مصرف روزانه این گیاه می تواند از ضعف قوای فکری پیشگیری کند.

کندر خوراکی گیاهی است که خواص درمانی زیادی دارد، تقویت اعصاب و حافظه هم از جمله این موارد است. تعداد زیادی از احادیث و روایات استفاده از کندر برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی را توصیه کرده اند و آن را برای بدن مفید دانسته اند. حتی در برخی متون برای افزایش هوش کودکان نیز به مصرف کندر اشاره شده است. اما نقش کندر بیش از هرچیز در تقویت حافظه است. می توان کندر را در آب خیس کرده و همراه عسل مورد استفاده قرار داد تا خواص تقویت کنندگی آن برای تقویت حافظه شود.

بهترین داروهای گیاهی برای تقویت حافظه

مغزهایی مثل گردو، بادام و فندق تا حدی می توانند سبب افزایش جرم مغز و بهبود برخی عملکردهای مغزی از جمله تقویت حافظه شوند. می توانید مصرف این مواد را در بره غذایی روزانه خود بگنجانید و تاثیر آن را در حافظه تان مشاهده کنید. به طور کلی مغزها می توانند تاثیر مطلوبی بر عملکرد مغزی داشته باشند. به علاوه عسل هم از دیگر مواد غذایی است که تاثیر آن در تقویت حافظه غیر قابل انکار است. مصرف یک قاشق مرباخوری عسل به صورت ناشتا برای تقویت حافظه توصیه می شود.

بهترین داروهای گیاهی برای تقویت حافظه

حافظه را هم مانند سایر توانایی ها می توان تقویت کرد و پرورش داد. طب سنتی برای تقویت حافظه پیشنهادهای مختلفی دارد که می توان از هر کدام از آنها به طور متناسب بهره گرفت. برخی مواد خوراکی با پاکسازی مغز و در حقیقت تمیز و شفاف کردن سلول های مغز و مایع میان سلولی سبب بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می شوند.

از جمله این گیاهان اسطوخودوس است که از گذشته تا کنون برای بهبود بیماری های مربوط به قوای فکری، سرگیجه، فراموشی و مورد استفاده قرار می گرفته است. اسطوخودوس را می توان به صورت عرق، دمکرده یا حتی چای مصرف کرد. در ابتدای مصرف می توان تا سه استکان از این عرق را در روز مصرف کرد. در ادامه روزی یک استکان عرق اسطوخودوس برای تقویت حافظه توصیه می شود.

منبع: مجله زندگی ایده آل – بازنشر – www.abartazeha.com

Save

گیاهان دارویی برای درمان بیماری دیابت دیابت بر اثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب آن در بدن به وجود می آید.

تمامی حقوق این سایت نزد ابر تازه ها محفوظ می باشد و هرگونه کپی برداری از مطالب و طرح قالب شراء حرام می باشد. Abartazeha.COM© 217 – Allrights Reserved

هورمون رشد (GH) یکی از هورمون های متعددی است که توسط غده هیپوفیز مغز ترشح می شود. همچنین این هورمون به عنوان هورمون رشد انسانی (HGH) یا سموتوتروپین نیز شناخته می شود. آیا می دانید کاهش یا افزایش این هورمون در بدن چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟ چگونه میتوان تشخیص داد که این سطح این هورمون در بدن چقدر است؟ در این مقاله از بخش پزشکی دکتر سلام در مورد آزمایش هورمون رشد صحبت خواهیم کرد. هورمون رشد (GH) چیست؟ نقش هورمون رشد

تست ادرار معمولاً برای تشخیص عفونت یا چک کردن میزان گلوکز، خون، یا ذرات دیگر در ادرار تجویز می شود. در دوران بارداری در درجه اول پزشک تست ادرار را برای نظارت بر میزان پروتئین و میزان لکوسیت ها در ادرار تجویز خواهد کرد. در پزشکی به این مشکل پروتئینوری گفته می شود، میزان بالای پروتئین در ادرار، اختلال در عملکرد کلیه را نشان می دهد. برای درک کردن این مسئله و وجود پروتئین در ادرار در دوران بارداری این مقاله از بخش زنان و

در مورد اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) چقدر اطلاعات دارید؟ آیا می دانید که این اختلال در اثر چه عواملی به وجود می آید و چه ارگان هایی از بدن را درگیر می کند؟ علائم اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) را می شناسید؟ آیا میتوان این اختلال را با درمان های خانگی هم معالجه کرد یا فقط با جراحی درمان می شود؟ در این مقاله از بخش دندانپزشکی و  فیزیوتراپی و ارتوپدی دکتر سلام به بررسی اختلالات مفصل فکی گیجگاهی (TMJ) می پردازیم. در این

درمان‌ های سرطان پوست به نوع سرطان، مرحله، اندازه و محل تومور و چیزهای دیگر بستگی دارد. برای سرطان سلول پایه ‌ای و سرطان سلول سنگفرشی اغلب تراشيدن (کورتاژ) بافت سرطانی و خشکاندن الکتريکی (الکترودسیکیشن) تنها چیزی است که مورد نیاز است. عمل جراحی موس یک گزینه جانبی برای کاهش اثر زخم است. درمان ملانوما نیز شامل جراحی است. بسته به مرحله سرطان، ممکن است درمان ‌های دیگر مانند ایمنی درمانی، درمان هدفمند، شیمی‌ درمانی و پرتودرمانی مورد نیاز باشد. در این مقاله از بخش

در مورد قرص پریناتال چه می دانید؟ آیا تا به حال از این دارو استفاده کرده اید؟ آیا با عوارض و نحوه مصرف آن آشنایی دارید؟ قطعا اگر در دوران بارداری به سر می برید یا این دوران را گذرانده اید، با این قرص مولتی ویتامین آشنایی دارید. آیا غیر از دوران بارداری هم میتوان این دارو را مصرف کرد؟ در این مقاله از بخش داروهای دکتر سلام به بررسی قرص پریناتال خواهیم پرداخت و در مورد فواید این مولتی ویتامین برای جنین و مادر

گیاهان دارویی برای تمرکز حواس

یافته‌ های جدید در مورد نقش ویتامین A در میانجی گری رابطه بین باکتری ‌های روده و سیستم ایمنی ممکن است برای ابداع درمان ‌های جدید بیماری های

هورمون رشد (GH) یکی از هورمون های متعددی است که توسط غده هیپوفیز مغز ترشح می شود. همچنین این هورمون به عنوان هورمون رشد انسانی (HGH) یا سموتوتروپین

تست ادرار معمولاً برای تشخیص عفونت یا چک کردن میزان گلوکز، خون، یا ذرات دیگر در ادرار تجویز می شود. در دوران بارداری در درجه اول پزشک تست

حمله قلبی چیست؟ حمله قلبی زمانی رخ می دهد که یکی از عروق معمولا بوسیله لخته خون بسته شود. علائم هشدار دهنده حمله قلبی شامل موارد زیر است:

آسنترا (ASENTRA) چیست؟ در مورد این دارو چه اطلاعاتی دارید؟ آیا می دانید این دارو برای درمان بیماری های افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد؟ سوال اکثر افراد

در مورد کلستاز بارداری چقدر اطلاعات دارید؟ آیا تا به حال خارش پوست در بارداری را تجربه کرده اید؟ این کاملا طبیعی و شایع

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بدون شک شما نیز در میان اطرافیان و آشنایان خود کودکان پرجنب‌وجوش و بی‌قراری را سراغ دارید که به‌سختی می‌توانند در جایی آرام بنشینند و بر چیزی تمرکز کنند. معمولا این کودکان با وجود هوش بالا، ازنظر تحصیلی موفقیت‌های کمتری کسب می‌کنند. اما آیا والدین با علائم بیش فعالی در کودکان و روش‌های درمان آن آشنا هستند؟ در این مقاله به تشریح روش‌های مختلف درمان بیش فعالی در کودکان خواهیم پرداخت.

گیاهان دارویی برای تمرکز حواس

اختلال کم‌توجهی- بیش‌ فعالی (ADHD) اختلالی مربوط به دوران کودکی است که در برخی موارد تا بزرگ‌سالی هم ادامه پیدا می‌کند (بیش فعالی در بزرگسالان). در سال ۲۰۱۱، ۱۱٪ از کودکان ۴ تا ۱۷ ساله در ایالات متحده‌ی آمریکا بیش‌ فعال تشخیص داده شدند. اختلال بیش‌ فعالی در کودکان می‌تواند در محیط‌هایی خاص یا حتی در زندگی روزمره‌ی آن‌ها، اثرات مخربی داشته باشد. این کودکان در کنترل احساسات و رفتار خود در مدرسه یا محیط‌های اجتماعی مشکل دارند. بیش‌ فعالی می‌تواند بر رشد و پیشرفت یا عملکرد تحصیلی‌شان تأثیر بگذارد. کودکان بیش‌ فعال رفتارهای زیر را دارند:

پزشکان معمولا داروهایی مانند داروهای محرک یا داروهای ضدافسردگی را برای درمان بیش‌ فعالی تجویز می‌کنند. ممکن است که پزشک کودک را به متخصص مشاوره ارجاع دهد. ولی علاوه‌براین موارد، درمان‌های دیگری نیز وجود دارد که به کاهش نشانه‌های بیش‌ فعالی کمک می‌کند. حتما باید پیش از امتحان کردن روش‌های درمانی دیگر با پزشک مشورت کنید. او می‌تواند به شما کمک کند که با مزیت‌ها و ریسک‌های بالقوه‌ی استفاده از این درمان‌ها در بره‌ی درمانی کودک‌تان آشنا شوید.

در دهه‌های اخیر تولید دارو برای درمان بیش فعالی به‌شدت افزایش یافته است. به‌گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ بیش‌ فعالی در کودکان به میزان حدود ۴۱٪ افزایش داشته است. برآورد می‌شود که از سال ۲۰۱۱، ۱۱٪ از کودکان بین ۴ تا ۱۷ سال، بیش‌فعال تشخیص داده شده‌اند. یعنی در مجموع ۶٫۴ میلیون نفر به بیش‌فعالی دچار شده‌اند.

داروهای درمان بیش فعالی با افزایش و متعادل کردن پیام‌رسان‌های عصبی به بهبود علائم بیش‌فعالی کمک می‌کنند. پیام‌رسان‌های عصبی موادی شیمیایی هستند که سیگنال‌هایی را میان نورون‌های مغز و بدن منتقل می‌کنند. داروهای گوناگونی برای درمان بیش فعالی وجود دارد، ازجمله:

درست است که این داروها به افزایش تمرکز کمک می‌کنند، ولی می‌توانند عوارض جانبی جدی زیر را نیز ایجاد کنند:

بررسی‌های زیادی درمورد اثرات بلندمدت این داروها انجام نشده است. ولی یکی از پژوهش‌های انجام‌شده، هشدارهایی می‌دهد. در پژوهشی در استرالیا که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، هیچ بهبود قابل‌توجهی در مشکلات رفتاری و توجه کودکان بین سنین ۵ تا ۱۴ ساله‌ای که برای درمان بیش فعالی دارو مصرف می‌کردند، مشاهده نشد. ادراک خویشتن (self-perception) و عملکرد اجتماعی این کودکان نیز بهبودی را نشان نداد.

درمقابل، گروهی که دارو مصرف می‌کردند، فشار خون دیاستولیک (diastolic blood pressure) بالاتری داشتند. عزت نفس آنها نیز اندکی کمتر از گروهی بود که دارو مصرف نکرده بود و به‌علاوه، عملکرد آنها پایین‌تر از سن‌شان بود. مؤلفان این پژوهش تأکید کردند که اندازه‌ی گروه نمونه و تفاوت‌های آماری به‌اندازه‌ای کوچک است که نمی‌توان بر اساس این پژوهش نتیجه‌گیری کرد.

اگر علاقه‌ای به استفاده از داروهای شیمیایی ندارید، گزینه‌های طبیعی‌تری نیز برای درمان بیش فعالی وجود دارد. درمان‌های جایگزین می‌تواند به کنترل بعضی از علائم مرتبط با بیش‌فعالی کمک کند، ازجمله:

البته پیش از امتحان کردن هر یک از مکمل های غذایی یا داروهای گیاهی، با پزشک خود مشورت کنید. شاید چیزی که برای فرد دیگری مفید بوده برای شما مفید نباشد. به‌علاوه بعضی از مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی با داروهای دیگری که شما یا فرزندتان مصرف می‌کنید، تداخل پیدا می‌کنند.

بعضی از بررسی‌ها نشان داده است که برخی مکمل‌های غذایی به کاهش علائم بیش‌ فعالی کمک می‌کند و درمان با مکمل‌های غذایی مانند ال کارنیتین و ویتامین B6 نیز می‌تواند به بهبود علائم بیش‌ فعالی کمک کند. البته نتایج به‌دست‌آمده در مورد اثرات مکمل‌های غذایی یکسان نیست. به‌علاوه باید توجه داشته باشید که استفاده از مکمل‌های غذایی بدون نظارت پزشک می‌تواند خطرناک باشد (به‌ویژه در کودکان). اگر به امتحان کردن این درمان‌های جایگزین علاقه‌مند هستید، حتما با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک پیش از شروع مصرف مکمل‌های غذایی، با استفاده از آزمایش خون سطح فعلی موادمغذی موجود در خون کودک شما را اندازه‌گیری کند.

روی (زینک) از مواد معدنی مهمی است که نقش قابل‌توجهی در سلامت مغز ایفا می‌کند. کمبود روی بر سایر مواد مغذی‌ای که به کارکرد مغز کمک می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. به گزارش مایو کلینیک مکمل‌های روی می‌توانند به کاهش علائم بیش‌ فعالی، تکانشگری (impulsivity) و مشکلات اجتماعی کمک کنند. البته برای اثبات این ادعا به بررسی‌های بیشتری نیاز داریم. براساس یکی از بررسی‌های انجام‌شده درمورد روی و بیش‌ فعالی، استفاده از مکمل روی فقط در افرادی مؤثر است که احتمال کمبود روی در آنها زیاد است. موادغذایی سرشار از روی عبارت است از:

اگر کودک شما اسیدهای چرب امگا ۳ کافی را از رژیم‌ غذایی خود دریافت نمی‌کند، مصرف مکمل می‌تواند برای او مفید باشد. البته یافته‌های پژوهش‌های انجام‌شده درمورد مزایای این مکمل‌ها یکسان نیست. ولی به‌طور کلی اسیدهای چرب امگا۳ بر چگونگی حرکت سروتونین و دوپامین (دو مورد از انواع هورمون شادی) در قشر جلویی مغز تأثیر می‌گذارند. دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) نوعی اسید چرب امگا۳ است که مصرف آن برای سلامت مغز ضروری است. معمولا سطح DHA افراد مبتلا به بیش‌ فعالی، نسبت‌به دیگران پایین‌تر است.

DHA و سایر اسیدهای چرب امگا۳ در ماهی‌های چرب وجود دارد، ازجمله:

به‌گفته‌ی مرکز ملی بهداشت مکمل و یک‌پارچه (NCCIH)، مکمل‌های اسید چرب امگا۳ به کاهش علائم بیش‌ فعالی کمک می‌کنند. طبق گزارش مایو کلینیک، بعضی کودکان ۲۰۰ میلی‌گرم روغن تخم کتان محتوی امگا۳ و ۲۵ میلی‌گرم مکمل ویتامین C را به‌مدت ۳ ماه و ۲ بار در روز مصرف می‌کنند. ولی نتایج بررسی‌های انجام‌شده درمورد تأثیرگذاری روغن تخم‌کتان بر بیش‌ فعالی یکسان نیست.

بعضی از پژوهشگران عقیده دارند که میان بیش‌ فعالی و کمبود آهن در بدن رابطه وجود دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که کمبود آهن موجب افزایش احتمال بروز اختلالات سلامت روانی در کودکان و جوانان می‌شود. آهن برای تولید دوپامین و نوراپی‌نفرین مهم است. این پیام‌رسان‌های عصبی (neurotransmitter) در تنظیم سیستم پاداش مغز، احساسات و استرس نقش دارند.

اگر کودک دچار کمبود آهن باشد، مصرف مکمل غذایی آهن برای او مفید خواهد بود. به‌گفته‌ی NCCIH گاهی مکمل‌های آهن موجب کاهش علائم بیش‌ فعالی در افرادی می‌شوند که دچار کمبود آهن هستند. البته مصرف بیش‌ازحد آهن نیز زیان‌آور است. بنابراین باید پیش از استفاده از مکمل‌های آهن به رژیم‌ غذایی کودک‌تان با پزشک مشورت کنید.

منیزیم نیز ماده‌ی معدنی مهم دیگری برای سلامت مغز است. کمبود منیزیم موجب تحریک‌پذیری و کج‌خلقی، سردرگمی ذهنی و کوتاه شدن بازه‌ی زمانی توجه می‌شود. ولی اگر کودک شما دچار کمبود منیزیم نباشد، مکمل‌های منیزیم کمکی به او نخواهند کرد. به‌علاوه درمورد چگونگی تأثیرگذاری مکمل‌های منیزیم بر علائم بیش‌فعالی، بررسی‌های کافی انجام نشده است.

پیش از اضافه کردن مکمل‌های منیزیم به بره‌ی درمانی کودک، حتما با پزشک مشورت کنید. زیرا منیزیم در دوزهای بالا سمّی می‌شود و باعث ایجاد حالت تهوع، اسهال و گرفتگی عضلات می‌شود. از رژیم‌ غذایی نیز می‌توان مقدار کافی منیزیم را دریافت کرد. موادغذایی سرشار از منیزیم عبارت‌اند از:

مشکلات خواب نیز یکی از عوارض جانبی بیش‌ فعالی است. اگرچه ملاتونین به بهبود علائم بیش‌ فعالی کمکی نمی‌کند، ولی موجب تنظیم خواب فرد می‌شود، به‌ویژه اگر او به بی خوابی مزمن دچار باشد. در مطالعه‌ای روی ۱۰۵ کودک بیش‌ فعال بین سنین ۶ تا ۱۲ سال، استفاده از ملاتونین موجب بهبود زمان خواب آنها شد. در این مطالعه درطول دوره‌ای ۴ هفته‌ای، ۳۰ دقیقه قبل از زمان خواب، به کودکان ۳ تا ۶ میلی‌گرم ملاتونین داده می‌شد.

درمان‌های گیاهی از درمان‌های محبوب و رایج بیش‌ فعالی هستند. ولی فقط به این دلیل که این گیاهان دارویی هستند، نمی‌توان تصور کرد که مؤثرتر از درمان‌های سنتی عمل می‌کنند. بعضی از گیاهان دارویی‌ای که اغلب در درمان بیش فعالی استفاده می‌شود، عبارت‌اند از:

در مطالعه‌ی مشاهده‌ای (observational study) تأثیرگذاری جینسینگ قرمز کره‌ای در کودکان بیش‌ فعال بررسی شد. نتایج به‌دست‌آمده پس از ۸ هفته نشان داد که جینسینگ قرمز می‌تواند رفتارهای بیش‌ فعالی را کاهش دهد. البته برای تأیید این نتایج به پژوهش‌های بیشتری نیاز داریم.

در مطالعه‌ای روی ۱۶۹ کودک دارای نشانه‌های بیش‌ فعالی، ترکیبی از عصاره‌ی ریشه‌ی سنبل الطیب و عصاره‌ی بادرنجبویه استفاده شد. پس از ۷ هفته عدم تمرکز از ۷۵ به ۱۴ درصد، بیش‌فعالی از ۶۱ به ۱۳ درصد و تکانشگری از ۵۹ به ۲۲ درصد کاهش یافت. رفتارهای اجتماعی، خواب و سایر علائم بیش‌ فعالی آنها نیز بهبود یافت.

نتایج به‌دست‌آمده درمورد تأثیرگذاری کهن‌دار بر بیش‌ فعالی متفاوت بوده است. کهن‌دار اثربخشی کمتری نسبت‌به درمان‌های سنتی دارد، ولی روشن نیست که آیا این گیاه دارویی اثربخش‌تر از پلاسیبو (درمان از طریق تلقین یا استفاده از دارونما) است یا خیر. براساس NCCIH برای توصیه‌ی این گیاه دارویی در درمان بیش فعالی، شواهد کافی وجود ندارد. کهن‌دار موجب افزایش خطر خون‌ریزی در فرد نیز می‌شود. بنابراین پیش از امتحان کردن این گیاه دارویی، حتما با پزشک مشورت کنید.

بسیاری از افراد از گل راعی برای درمان بیش فعالی استفاده می‌کنند، ولی شواهدی وجود ندارد که نشان دهد این گیاه دارویی تأثیری از پلاسیبو دارد.

علاوه‌بر مصرف مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی، ایجاد تغییراتی در رژیم‌ غذایی نیز به بهبود علائم بیش‌ فعالی کمک می‌کند. سعی کنید مواد غذایی تشدیدکننده‌ی بیش‌ فعالی را از رژیم‌ غذایی فرزندتان حذف کنید. این مواد غذایی شامل خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های دارای رنگ‌های مصنوعی و مواد افزودنی هستند، مانند نوشیدنی‌های گازدار، آب میوه و غلات دارای رنگ روشن.

به‌گفته‌ی مایو کلینیک بعضی از رنگ‌های خوراکی و مواد نگهدارنده موجب بروز رفتارهای بیش‌ فعالی در بعضی از کودکان می‌شوند. بنابراین بهتر است که از مصرف مواد غذایی دارای این رنگ‌های خوراکی و مواد نگهدارنده پرهیز کنید:

کاهش استفاده از مواد آلرژی‌زا در رژیم‌ غذایی می‌تواند به بهبود رفتارهای بعضی از کودکان بیش‌ فعال کمک کند. اگر فکر می‌کنید که فرزندتان به چیزی آلرژی دارد، بهتر است به پزشک متخصص آلرژی مراجعه کنید. به‌علاوه می‌توانید از مصرف موادغذایی زیر پرهیز کنید و تأثیر آن را بر کودک خود مشاهده کنید:

بازخورد زیستی EEG (الکتروانسفالوگرافی، Electroencephalographic) نوعی نوروتراپی (neurotherapy) است که در آن امواج مغز اندازه‌گیری می‌شود. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ نشان داد که آموزش EEG، درمانی امیدوارکننده برای بیش‌ فعالی است.

گیاهان دارویی برای تمرکز حواس

در این درمان ممکن است که از کودک خواسته شود که بازی ویدئویی خاصی را در طول جلسه‌ای عادی انجام دهد. به کودک وظیفه‌ای داده می‌شود و کودک باید بر آن وظیفه تمرکز کند. برای نمونه به او گفته می‌شود که «هواپیما را در حالت پرواز نگه دارد» اگر حواس کودک پرت شود، هواپیما سقوط می‌کند یا صفحه‌ی نمایش تاریک می‌شود. این بازی در طول زمان، تکنیک‌های جدید تمرکز را به کودک یاد می‌دهد. درنهایت کودک علائم بیش‌ فعالی خود را تشخیص داده و آنها را اصلاح می‌کند.

بعضی از بررسی‌ها نشان می‌دهد که یوگا به افراد دچار اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی (ADHD) کمک می‌کند. پژوهشی منتشرشده در سال ۲۰۱۳ بهبود چشمگیری را در بیش‌ فعالی، غلبه بر اضطراب و مشکلات اجتماعی پسران دچار اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی (ADHD) گزارش داد که به‌طور منظم تمرین‌های یوگا را انجام می‌دادند.

بعضی از بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که تای چی نیز به بهبود علائم ADHD کمک می‌کند. پژوهشگران مشاهده کردند که نوجوانان دچار اختلال ADHD که در کلاس‌های تای‌چی شرکت می‌کردند، اضطراب یا بیش‌فعالی کمتری داشتند. به‌علاوه پس از اینکه آنها ۲ بار در هفته و به‌مدت ۵ هفته در کلاس‌های تای‌چی شرکت کردند، کمتر خیال‌پردازی می‌کردند و احساسات ناسب کمتری را نشان می‌دادند.

گذراندن زمان در بیرون از خانه برای کودکان بیش‌ فعال مفید است. شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد گذراندن حتی ۲۰ دقیقه در بیرون از خانه نیز موجب بهبود تمرکز در کودکان می‌شود و برای آنها مفید است. فضای سبز و طبیعت، بیشترین فایده را برای این کودکان دارد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ و چندین مطالعه‌ی دیگر پیش از آن، از این ادعا پشتیبانی می‌کند که به‌طور منظم قرار گرفتن در محیط‌های بیرون از خانه و فضای سبز، روشی ایمن و طبیعی است که به درمان بیش فعالی کمک می‌کند.

رفتار درمانی می‌تواند برای کودکانی با موارد شدیدتری از ADHD مفید باشد. به‌گفته‌ی آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (American Academy of Pediatrics) رفتار درمانی باید نخستین گام در درمان بیش فعالی کودکان خردسال باشد.

این رویکرد که گاهی به آن تعدیل رفتار (behavioral modification) نیز گفته می‌شود، درجهت برطرف کردن رفتارهای مشکل‌ساز خاصی عمل می‌کند و راه‌حل‌هایی را برای کمک به پیشگیری از آنها ارائه می‌دهد. این رویکرد می‌تواند شامل ایجاد اهداف و قوانینی برای کودک نیز باشد. رفتار درمانی و دارودرمانی در کنار هم بیشترین تأثیرگذاری را دارند و استفاده‌ی هم‌زمان از آنها تأثیر بسیار زیادی در کمک به کودک شما دارد.

در درمان ازطریق والدین، ابزاری را در اختیار والدین قرار می‌دهیم که برای کمک به موفقیت کودک بیش‌فعال خود نیاز دارند. مجهز کردن والدین به تکنیک‌ها و استراتژی‌هایی که موجب می‌شود برخورد مناسبی با مشکلات رفتاری کودک داشته باشند، در بلندمدت هم برای والدین و هم برای کودک مفید است.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

سلامت و تربیت کودک

علت دل درد کودکان؛ علائم و درمان‌های خانگی آن

علت یبوست کودکان؛ علائم، پیشگیری و درمان خانگی آن

علت اسهال نوزاد؛ پیشگیری و ۵ روش‌ درمان آن

آزمایش غربالگری چیست و چگونه انجام می‌شود؟

بازی فکری کودکان؛ ۱۴ بازی برای تقویت ذهن و خلاقیت کودک

انواع داستان سرایی تجاری؛ چطور داستانی قانع‌کننده و جذاب تعریف کنیم؟


همه چیز درمورد سوء هاضمه

کلاستروفوبیا چیست؛ دلایل،‌علائم و راه‌های درمان

دسته‌بندی؛ روشی برای انتقال هرچه بهتر جزئیات به مخاطبان

۸ نوع ماسک آلوئه ورا برای درمان آکنه و داشتن پوستی زیبا و روشن

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید


سالم ترین میوه های جهان را بشناسید

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *