کمبود ویتامین دی در زنان باردار

کمبود ویتامین دی در زنان باردار
کمبود ویتامین دی در زنان باردار


 

 

URL: http://sjku.muk.ac.ir/article-1-134-fa.html

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

کمبود ویتامین دی در زنان باردار

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که ۹۵ در صد زنان باردار در این کشور دچار کمبود ویتامین دی هستند. این رقم نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

تحقیق وزارت بهداشت همچنین دریافته است که ۸۱ درصد کودکان و ۳۱ درصد دختران جوان با کمبود ویتامین دی روبرو هستند.

این ویتامین در برخی مواد غذایی بخصوص ماهی‌های روغنی مثل ماهی آزاد و ساردین، گوشت قرمز و زرده تخم‌مرغ یافت می‌شود، اما مهمترین منبع تولید ویتامین دی نور آفتاب است.

پزشکان می‌گویند برای مقابله با این چالش باید روزانه ۳۰ دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب نشست.

افغانستان یکی از کشورهایی است که بیشترین میزان آفتاب را در طول سال دارد، اما کمبود ویتامین دی در آن بسیار شایع است.

بالا بودن بیش از حد دمای هوا سبب پرهیز از تابش مستقیم آفتاب می‌شود، از نظر فرهنگی بیشتر بدن افراد بخصوص زنان با لباس پوشیده می‌شود تیره بودن پوست، کمبود فعالیت در محیط‌های سرباز بخصوص برای زنان، و عدم دریافت کلسیم کافی در متوسط دو سال شیردهی زنان می‌تواند از دلایل این کمبود ویتامین باشد.

وزارت بهداشت افغانستان با بیان این که چنین برنامه‌ای برای آگاهی‌رسانی راه انداخته است، افزود که کارکنان بهداشت در بیش از دوهزار مرکز در سراسر افغانستان مردم را درباره کمبود و اهمیت ویتامین دی آگاهی می‌دهند.

مقام‌های این وزارت‌خانه همچنین می‌گویند هر هفته به یک میلیون و ششصد هزار دانش آموز دختر تابلیت‌های (قرص‌های) ویژه کم‌خونی و حاوی آهن توزیع می‌شود.

هدف: کمبود ويتامين (Vitamin D deficiency, VDD) D امروزه به صورت يک پاندمي تشخيص داده نشده درآمده است. در مطالعات مروري اخير ارتباط اين کمبود با بسياري از بيماري هاي مادر و جنين نشان داده شده است. لذا مطالعه ي حاضر با هدف تعيين شيوع VDD در زنان باردار ايران انجام شد.مواد و روش ها: مطالعه حاضر بر اساس بيانيه ي PRISMA براي مطالعات مرور سيستماتيک و متاآناليز انجام شد. دو نفر از پژوهشگران به طور مستقل پايگاه هاي ملي و بين المللي شامل Magiran، Iranmedex، SID، Medlib، Scopus، PubMed، ScienceDirect، Cochrane، Web of Science و موتورجستجوي Google Scholar را با استفاده از کليدواژه هاي Mesh تا مرداد 1395 جستجو کردند. پس از بررسي معيارهاي ورود / خروج و ارزيابي کيفي، داده ها بر اساس مدل اثرات تصادفي با نرم افزار Comprehensive meta-analysis ver 2 ترکيب شدند.يافته ها: در 18 مطالعه، 5572 زن باردار با ميانگين سني 27.01±0.31 سال مورد بررسي قرار گرفت. شيوع VDD در زنان باردار ايران بر اساس نقطه ي برش 10، 20 و 30 ng/ml به ترتيب 41.9% (فاصله اطمينان 95%:54.3-30.4)، 68.6%(فاصله اطمينان 95%:50.3-82.5) و 84.4%(فاصله اطمينان 95%:74.2-91.1) برآورد گرديد. بيشترين شيوع VDD بر حسب سه ماهه حاملگي با نقطه ي برش 10، 20 و 30 ng/ml به ترتيب در سه ماهه ي دوم ((85.0-36.7)61.9)، سه ماهه ي اول ((90.8-87.8)89.4) و سه ماهه ي سوم ((93.6-74.5)86.7) بود.نتيجه گيري: شيوع VDD در مادران ايراني بسيار بالا مي باشد، لذا پرداختن به مساله VDD در اين گروه بايد يک اولويت بهداشتي در ايران باشد. به منظور پيشگيري از عوارض VDD در مادران، مداخلات مناسب در طول دوران بارداري ضروري به نظر مي رسد.

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و دورنگار: 44265001 (9821+)

کمبود ویتامین دی در زنان باردار

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

زمینه و هدف: کمبود ویتامین دی در طی بارداری و در حین زایمان امری شایع است. یافتههای اخیر نشان میدهد که کمبود ویتامین دی مادر با برخی پیامدهای سوء بارداری مرتبط است. این مطالعه به منظور تعیین ارتباط بین سطوح پایین ویتامین دی سرم مادر با برخی پیامدهای سوء بارداری نظیر: پره اکلامپسی، دیابت بارداری، واژینوز باکتریال و عمل سزارین طراحی شده است.
مواد و روشها: مطالعه حاضر یک مطالعه مروری است که با استفاده از مطالعات مشاهدهای )مطالعات توصیفی و تحلیلی( انگلیسی زبان با متن کامل که در ده سال اخیر ) 2014-2000 ( به انجام رسیده و در پایگاههایی نظیر: PubMed, Scopus, Google Scholar, Iranmedex, Science Direct, SID ایندکس شده است به انجام رسید.
نتایج: 25 مقاله استخراج شده از 168 مطالعه در رابطه با D (OH) 25 و پیامدهای سوء بارداری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که سطوح پایین سرمی D (OH) 25 در بارداری عامل خطری برای ابتلا به پره اکلامپسی، واژینوز باکتریال و عمل سزارین است که در رابطه با پره اکلامپسی این توافق در سه ماهه دوم و سوم متمرکز است ولی در رابطه با احتمال خطر ابتلا به دیابت بارداری در کل مطالعات توافق یکسانی دیده نمیشود.
نتیجه گیری: برخی پیامدهای بارداری ممکن است با سطوح پایین سرمی D (OH) 25 مادر مرتبط باشد، بنابراین انجام مطالعات بیشتر از قبیل
کارآزماییهای بالینی به منظور بررسی تاثیر مکمل یاری و غربالگری بر پیامدهای مادری و نوزادی مورد نیاز است.


 

 

URL: http://journal.fums.ac.ir/article-1-848-fa.html

کمبود ویتامین دی در زنان باردار
کمبود ویتامین دی در زنان باردار
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *