کمبود ویتامین در بارداریd3

کمبود ویتامین در بارداریd3
کمبود ویتامین در بارداریd3

مقدمه: شواهد موجود حاكي از آن است كه متابوليسم ويتامين D با ابتلا به ديابت يا تشديد آن در ارتباط است. از آنجا كه در اين زمينه در زنان باردار مطالعه جامعي انجام نشده است، هدف از اين مطالعه بررسي ارتباط كمبود ويتامين D و ابتلا به ديابت بارداري بود.روش‌ها: اين مطالعه به صورت مقطعي ميان 741 زن باردار مراجعه كننده به بيمارستان‌هاي تابعه دانشگاه علوم پزشكي تهران انجام شد. آزمون غربالگري مورد استفاده، GCT50gr يك‌ساعته با معيار گلوكز بالاتر از 130 mg/dl بود. در موارد اختلال اين آزمون پيگيري با آزمون GTT100gr سه ساعته بر اساس معيارهاي كارپنتر و كوستون جهت تشخيص ديابت بارداري استفاده شد. جهت بررسي مقاومت به انسولين شاخص‌هاي ISHOMA و ISOGTT به‌كار گرفته شدند. وضعيت ويتامين D نيز مورد ارزيابي قرار گرفت.يافته‌ها: در تحليل تك متغيره، بعد از تعديل شاخص توده بدني، ميان شاخص مقاومت به انسولين و شاخص حساسيت به انسولين با مقادير سرمي ويتامين D ارتباط معني‌داري وجود داشت (P=0.001). همچنين شيوع ديابت بارداري در زنان بارداري كه كمبود ويتامينD (nmol/dl 12.5<) داشتند بيشتر از افراد با ويتامين D طبيعي بود.نتيجه گيري: در نهايت به نظر مي رسد كمبود ويتامين D به ويژه در مقادير شديد كمبود اين ويتامين در ديابت بارداري شايع‌تر از بارداري‌هاي سالم است. بنابراين تامين كافي ويتامينD ممكن است در كنترل قند خون در زنان باردار موثر باشد.

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

تلفن و دورنگار: 44265001 (9821+)

کمبود ویتامین در بارداریd3

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط


URL: http://ijdld.tums.ac.ir/article-1-363-fa.html

شواهد موجود حاکی از آن است که متابولیسم ویتامین D با ابتلا به دیابت یا تشدید آن در ارتباط است. از آنجا که در این زمینه در زنان باردار مطالعه جامعی انجام نشده است، هدف از این مطالعه بررسی ارتباط کمبود ویتامین D و ابتلا به دیابت بارداری بود.روش‌ها: این مطالعه به صورت مقطعی میان 741 زن باردار مراجعه کننده به بیمارستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. آزمون غربالگری مورد استفاده، gr50GCT یک‌ساعته با معیار گلوکز بالاتر از mg/dl 130 بود. در موارد اختلال این آزمون پیگیری با آزمون gr100GTT سه ساعته بر اساس معیارهای کارپنتر و کوستون جهت تشخیص دیابت بارداری استفاده شد. جهت بررسی مقاومت به انسولین شاخص‌های ISHOMA و ISOGTT به‌کار گرفته شدند. وضعیت ویتامین D نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته‌ها: در تحلیل تک متغیره، بعد از تعدیل شاخص توده بدنی، میان شاخص مقاومت به انسولین و شاخص حساسیت به انسولین با مقادیر سرمی ویتامین D ارتباط معنی‌داری وجود داشت (001/0=P). همچنین شیوع دیابت بارداری در زنان بارداری که کمبود ویتامینD (>5/12nmol/dl ) داشتند بیشتر از افراد با ویتامین D طبیعی بود.نتیجه گیری: در نهایت به نظر می رسد کمبود ویتامین D به ویژه در مقادیر شدید کمبود این ویتامین در دیابت بارداری شایع‌تر از بارداری‌های سالم است. بنابراین تاٌمین کافی ویتامینD ممکن است در کنترل قند خون در زنان باردار مؤثر باشد.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دیابت و متابولیسم ایران می باشد.کمبود ویتامین در بارداریd3

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Iranian Journal of Diabetes and Metabolism

کمبود ویتامین در بارداریd3
کمبود ویتامین در بارداریd3
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *