کمبود فسفر در گیاهان

کمبود فسفر در گیاهان
کمبود فسفر در گیاهان

به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

گیاهان برای رشد سالم و شاداب به ترکیبی شامل نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K) و سایر مواد مغذی نیاز دارند. بسیاری از این مواد مغذی بطور طبیعی در خاک وجود دارند، اما در طی سال های متمادی بدلیل کاشت گیاهان مختلف، مواد مغذی خاک کاهش و یا از بین می روند و نیاز به مواد جایگزین دارند. با انتخاب یک کود مناسب و مصرف آن کود در زمان مناسب، می توانید براحتی به برداشت چشمگیری دست پیدا کنید. مشاورین ما در این راه در کنار شما هستند.

لیست تمام کودها

برای داشتن یک عملکرد مناسب در برداشت، مهمترین عامل بعد از خاک و آب، انتخاب یک بذر مناسب است.بنابراین سعی کنید هزینه های سنگین کاشت داشت و برداشت را روی یک بذر مطمئن انجام دهید. مشاورین ما در این راه در کنار شما هستند.

لیست تمام بذرها

کمبود فسفر در گیاهان

در میان بیش از دو هزار مطلب آموزشی منتشر شده در زراعت یار جستجو کنید …

شکل قابل جذب فسفر، بصورت آنیون می باشد و به یکی از دو صورت زیر است:

به طور کلی علائم کمبود فسفر به روشنی کمبود ازت نیست و شامل موارد زیر می شود:

غالباً درصد فسفر کودهای شیمیائی را بصورت درصد اکسید فسفر ذکر می نمایند. اسید فسفریک که از تجزیه مواد آلی خاک حاصل می شود قابل جذب گیاه است، اما بصورت کود شیمیائی مصرف نمی شود. قسمت اعظم کود فسفره ای که به خاک داده می شود. بوسیله کلسیم در خاک های قلیائی و بوسیله آهن و آلومینیم در خاکهای اسیدی تثبیت می گردد. معمولاً تا کود فسفره ای که به خاک داده می شود در سال اول بصورت قابل جذب گیاه باقی می ماند و بخش کمی نیز طی سالهای آینده قابل جذب گیاه می گردد. میزانهای فوق الذکر با روش کوددهی، بافت و ترکیب خاک ، سوابق مصرف کود فسفره در خاک و مقدار کود فسفری که مصرف می شود بستگی دارد. چون میزان محلول بودن و حرکت کود فسفره در خاک بسیار محدود است می بایستی کودهای فسفره را قبل از کاشت به خاک داد و آنها را مستقیماً در ناحیه توسعه ریشه قرار داد. حداکثر میزان محلول فسفر در pH معادل 6 تا 6.5 مشاهده می شود. بنابراین رساندن pH خاک به این حدود می تواند در افزایش محلول بودن و جذب فسفر موثر باشد.

توجه: تغییر pH خاک در خاکهای اسیدی با اضافه کردن آهک و در خاکهای قلیائی با اضافه کردن گوگرد یا کودهای اسیدی انجام پذیر است. مصرف مقدار زیادی کود حیوانی نیز می تواند در نقصان pH خاک مفید باشد. میزان محلول بودن کودهای فسفره نیز متغیر است

نکته: حتما در رابطه با میزان استفاده فسفر در خاک، نمونه ی آزمون خاک داشته باشیم و بر اساس گزارش آزمایشگاه خاک شناسی و توصیه آن انجام گیرد.

چنانچه در زمینه کشاورزی نیاز به مشاوره دارید، با ما تماس بگیرید. 

شماره های تماس: 02156538412

02156538413 – 02156538414

مدیر فروش: 09127696306

کمبود فسفر در گیاهان

 

جهت آشنایی بیشتر با محصولات شرکت آرکا کود پردیس میتوانید کاتالوگ محصولات این شرکت را دانلود کنید.

+

+

+

+

+

+

+

+

+

فسفر(P)

فسفر به مقدار زیاد مورد نیاز گیاهان می باشد. میزان فسفر مخصوصاً به شکل آلی در افقهای سطحی بیشتر از اق های زیرین خاک میباشد و یکی از نامحلول ترین و کم تحرک ترین عناصر در خاک است. PH خاک در جذب آن بسیار موثر است و مناسب ترین PH برای جذب آن توسط درختان میوه 5/6 تا 7 می باشد. فسفر اثر رقابتی با سایر عناصر دارد. به طور مثال افزایش بیش از حد فسفر باعث اختلال در جذب آهن و یا بروز علائم کمبود آن میشود. همچنین کلسیم زیاد در خاک باعث کاهش فسفر قابل دسترس برای درختان میوه شده و یا ازت به طور غیر مستقیم باعث افزایش جذب فسفر توسط گیاه میگردد.

فسفر یک عنصر ساختمانی در اسیدهای نوکلئیک است. این اسیدها ناقل اطلاعات ژنتیکی در گیاه می باشند. همچنین این عنصر در انتقال انرژی در موجودات زنده از جمله گیاهان نقش دارد. فسفر به صورت ترکیبات آلی فیتات در گیاه ذخیره میشود و به همراه سایر عناصر در ساختمان دانه گرده شرکت دارد. این عنصر در تشکیل بذر نقشی اساسی داشته و به مقدار زیاد در بذر و میوه یافت میشود. افزایش بیش از حد این ماده در محصولات باغی احتمالاً باعث کاهش کیفیت غذایی آن میشود.

در کمبود فسفر رشد بخش های هوایی و ریشه کند و یا متوقف میشود. برگها کوتاه ، باریک و نازک میشوند و در این حالت دمبرگها زاویه کوچکی را با شاخه تشکیل میدهند. رشد طولی گیاه عمودی بوده و شاخه های جانبی کمتر رشد می یابند. تعداد برگها کاهش یافته ، جوانه ها میمیرند و تعداد شکوفه ها کاهش میابند. بنابراین از محصول میوه نیز کاسته خواهد شد. برگها به رنگ سبز تیره مایل به آبی یا ارغوانی در میایند و گاهی لکه ها و یا نوارهایی به همین رنگ بر روی پهنک برگ ظاهر میشود. رنگ ارغوانی که مربوط به ماده آنتوسیانین می باشد از مشخص ترین علائم کمبود فسفر در درختان میوه میباشد. علائم کمبود ابتدا در برگهای پیر مشاهده میشود و برگهای جوان سرشاخه ها به رنگ سبز طبیعی باقی می مانند. در هنگام کمبود فسفر در بعضی از میوه ها ، گوشت میوه نرم و شیره میوه خیلی ترش میشود همچنین خاصیت انباری میوه کاهش میابد.

برچسب ها: کمبود فسفر

آرکا کود پردیس ، واردکننده و تولید کننده انواع کودهای ارگانیک و شیمیایی کشاورزی در ایران

میزبان صدای گرم شما هستیم.

شماره های تماس: 

02156538412 / 02156538413

02156538414 / 02156538415

مدیر فروش:

09127696306

تلفکس: 

02156538391

ایمیل:

pardisarka@gmail.com

info@arka-fertilizer.com

عضویت در خبرنامه:

عضویت

نقش فسفر در گیاه

محصول مرتبط: کود مایع فسفر بالا P40

تاریخچه کشف فسفر

نام فسفر از واژه ی یونانی “phôs” به معنی نور و “phoros” به معنی حمل کننده مشتق شده است. یک ترکیب پایدار این عنصر وقتی که با اکسیژن ترکیب می شود نور را به دام می اندازد. در سال 1669 میلادی كيمياگر هامبورگي”هنينگ براند” در تلاش بود تا از مواد ارزانتر طلا بدست آورد. چون در آن زمان طلا بعنوان كاملترين فلز در نظر گرفته مي شد كيمياگران به آن “فلز اصيل” مي گفتند. او بر اين گمان بود كه مواد موجود در بدن آدمي زودتر ميتواند به طلا تبديل شود.بهمين دليل وي “ادرار انسان” را با”شن” در يك كوره حرارت داد و هنگامي كه وي معجون خود را از كوره در آورد و سرد شد اين معجون در تاريكي مي درخشيد.

“براند” طلا بدست نياورده بود اما يك ماده ي سفيد گونه ي موم مانند بوجود آمده بود که وي اين ماده را “فسفر” ناميد.کمبود فسفر در گیاهان

سالها تصور می‌شد که فسفر تنها به یک شکل بلوری (فسفر سفید) وجود دارد. اما در سال 1847، شروتر با حرارت دادن فسفر سفید تا 300 درجه سانتی‌گراد و به دور از هوا، فسفر قرمز را تهیه کرد. فسفر قرمز، به عکس فسفر سفید، نه سمی و نه قابل احتراق در مجاورت هوا بود. در سال 1934، پرسی بریجمن سومین شکل فسفر، موسوم به فسفر سیاه، را تهیه کرد. این آلوتروپی از حرارت دادن فسفر تحت فشار بالا به دست آمد.

فسفر در موجودات زنده، خاک و در صخره ها یافت می شود و اغلب تحت عنوان یک ترکیب شیمیایی به نام فسفات شناخته می شود. فسفری که از صخره ها استخراج می شود به سه دسته سفید، سیاه و قرمز تقسیم می شود.

 نقش فسفر در گیاه

جذب به اندازه فسفر در اوایل رشد گیاه اهمیتی بسیار دارد این اهمیت در اندامهای زایشی بیشتر نمایان می باشد. فسفر در تشکیل بذر نقش اساسی داشته و به مقدار زیاد در بذر و میوه یافت می شود. فسفر عامل زودرسی محصولات بویژه غلات می باشد. از جمله نقشهای مهم فسفر در گیاه فسفریل شدن می باشد. طی این واکنش عامل فسفات در یک واکنش انتقالی جابه جا می شود و بدین ترتیب قدرت واکنش دهندگی ترکیب دریافت کننده فسفات افزایش می یابد. در واقع فسفریل شدن باعث کاهش موانع انرژی فعال سازی گشته و در درون شبکه گیاهی به شرایطی که از نظر ترمودینامیکی نامساعد است، چیره می گردد. در نتیجه شمار واکنشهایی که از در نظامهای زنده امکان پذیر است افزایش می یابد.

 نقش های مهم فسفر در گیاهان

تشکیل و تقسیم سلولی ( تسریع تقسیم سلولی )

شرکت در ساختمان فسفولیپیدهای دیواره سلولهای گیاهی

شرکت در ساختمان فسفاتهای آلی که در فعل و انفعالات انرژی زایی و متابولیسمی دخالت دارند.

اثر بر روی تکامل یا رشد زایشی گیاهی فسفر برای تشکیل بذر ضروری است. و در اندامهای زایشی مقدار ان از اندامهای رویشی بیشتر است.

رشد و توسعه ریشه های فرعی را موجب می شود.

تاثیر در کیفیت محصول خصوصا علوفه سبزیجات و میوه جات

ازدیاد مقاومت گیاهان در مقابل بیماری های گیاه

تولید چربی و آلبومین

ازدیاد مقاومت ساقه غلات و جلوگیری از خوابیدن یا ورس ( بر عکس ازت)

تسریع در رسیدن گیاه یا کوتاه کردن دوره رشد خصوصا در غلات

افزایش جذب مولیبدن توسط گیاه

خنثی کردن اثرات نامطلوب زیادی ازت در گیاه

 چگونگی جذب و انتقال فسفر

 فسفر از طریق تارهای کشنده ریشه و پوست خارجی و نوک ریشه وارد گیاه می شود . جذب آن همچنین توسط قارچ های میکوریزی که در همکاری با ریشه ی بسیاری از محصولات کشاورزی رشد می کنند تسهیل می شود. فسفر به عنوان یون اورتو فسفات اولیه(¯H2po4) جذب می شود اما وقتیPH  خاک زیاد شود جذب آن به صورت اورتوفسفات ثانویه (¯ ¯Hpo4) افزایش می یابد.

فسفر به محض ورود به ریشه های گیاه ممکن است در ریشه ذخیره شود یا به قسمت های بالایی گیاه منتقل شود و از طریق فعالیت های شیمیایی مختلف به ساختارهای آلی مانند نوکلئیک اسید ها (DNA وRNA) ، فسفو لیپید ها ، فسفو پروتئین ها ، قندهای فسفاته ، آنزیم ها و ترکیبات فسفاته سرشار از انرژی مانند ادنوزین تری فسفات (ATP) ملحق شود .

فسفر در فرایند  روزانه گیاهان نقش حیاتی دارد که شامل انتقال انرژی می باشد . فسفات پر انرژی بخشی از ساختار شیمیایی ADP  وATP  می باشد که منبع ذخیره ای انرژی است و تعداد زیادی از واکنش های شیمیایی را به راه می اندازد.

 نقش در فتوسنتز

مهم ترین واکنش شیمیایی در طبیعت فتو سنتز است که انرژی نورانی را توسط کلروفیل به دام می اندازد تا دی اکسید کربن و آب را ترکیب کند و با انرژی ذخیره شده در ATP قند های ساده بسازد .  ATP سپس به عنوان یک منبع انرژی در دسترس بسیاری از واکنش های دیگر که در گیاه رخ می دهد و قند هایی که به عنوان واحدهای ساختمانی برای تولید سایر ساختار های سلولی و ترکیبات ذخیره ای به کارمی رود قرار می گیرد.

                                                  Chlorophyl + sunlight

Photosynthesis = carbon dioxide + water ———————-——> oxygen + carbohydrates                                                                    phosphate energy

  انتقال ژنتیکی

فسفر یکی از اجزاء اصلی ترکیباتی است که در واحد های ساختمانی ژن ها و کروموزوم ها به کار رفته است . بنابراین یکی از بخش های ضروری فرایند انتقال رمزهای ژنتیکی از یک نسل به نسل بعد محسوب می گردد و برای همه ی جنبه های رشد و نمو گیاه طرح و نقشه ای را فراهم می آورد . برای رشد سلول های جدید و برای انتقال رمز های ژنتیکی از یک سلول به سلول دیگر مقدار کافی از عنصر فسفر ضروری است.

در دانه ها و میوه ها مقدار زیادی از فسفر وجود دارد. فسفر هم چنین یکی از بخشهای سازنده فیتین ( یک شکل ذخیره ای اصلی فسفر در دانه) می باشد. تقریبا 50% از کل فسفر (به صورت فیتین) در دانه گیاهان دو لپه ای و 60 تا 70 % در دانه غلات ذخیره شده است. کمبود فسفر می تواند اندازه دانه, تعداد دانه و امکان زیستائی دانه را کاهش بدهد.

 انتقال مواد غذائی

سلول ها ی گیاهی می توانند مواد غذائی را در غلظتی بالا تر از مقدار حاضر در محلول خاک انباشته کنند و به ریشه اجازه دهند تا مواد غذائی را حتی در غلظتهای پایین از محلول خاک جذب کنند . حرکت ماده غذائی در گیاه به انتقال گسترده آن از طریق غشای سلول و به انرژی بستگی دارد. این انرژی از ATP و سایر ترکیبات فسفر دار فراهم می کند .

 کمبود فسفر

 مقدار کافی فسفر باعث عملکرد بالا ، رشد و نمو مناسب گیاه می شود. وقتی مقدار فسفر محدود شود بیشترین اثرش بر روی کاهش سطح برگی و تعداد برگها نمایان می شود . همچنین تاثیر آن روی رشد جوانه ها بیشتر از رشد ریشه است که منجر به کاهش نسبت وزن خشک جوانه به ریشه می شود. همچنین باعث کاهش توده ریشه و در نتیجه کاهش جذب آب و مواد غذائی نیز می گردد .

به طور کلی کمبود فسفر باعث کاهش سرعت پردازش و بهره وری از کربو هیدرات می شود در حالی که تولید کربوهیدرات از طریق فتوسنتز ادامه دارد . در نتیجه این فرایند ، افزایش تدریجی کربوهیدراتها و رنگ سبز تیره برگ ها ایجاد می شود . در بعضی گیاهان کمبود فسفر باعث رنگ بنفش می شود, مانند گوجه فرنگی . چون فسفر در گیاه به صورت سیال است وقتی که گیاه دارای کمبود فسفر است, برگهای پیرتر به برگهای مریستمی فعال انتقال می یابد و اثر این کمبود در بخش های پائینی گیاه (پیرتر) نمایان می شود.

کود مایع P40 و استوک و PK110 از جمله محصولات تولیدی شرکت ژیک شیمی کاو هستند که دارای فسفر بالا می باشند.

در صورت نیاز به مشاوره در زمینه تغذیه گیاهی یا خرید کود به صورت آنلاین از راههای زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید.کمبود فسفر در گیاهان

https://t.me/ZhickChemie

https://t.me/grandex

و یا از راه ثبت نظر در زیر همین صفحه پیغام بگذارید.


ژیک شیمی کاو تولید کننده انواع کود و فرآورده های ارگانیک و شیمیایی

کود های ماکروالمنت، کودهای اسید آمینه دار، کودهای هیومیکی و فولویکی، کودهای محرک رشد، انواع ریزمغذی های کلاته شده، کود فروت ست، کودهای ویژه گل و گیاه، چسب باغبانی با فرمولاسیون نوین، کاهنه پی اچ و مویان.

با نامهای تجاری ماکسفر Maxfer، نیتون Niton و رویال گاردن

بالا

فسفر اثر رقابتی با سایر عناصر دارد بطور مثال محققین معتقدند که افزایش بیش از حد فسفر باعث اختلال در جذب آهن و یا بروز علائم کمبود آن شود. همچنین کلسیم زیاد در خاک (خاکهای آهکی ) باعث کاهش فسفر قابل دسترس برای درختان میوه می‌شود و یا ازت بطور غیر مستقیم باعث افزایش جذب فسفر توسط گیاه می‌شود. علائم کمبود و بیش بود فسفر گاهی علائم کمبود فسفر شبیه ازت می‌باشد. در کمبود فسفر رشد بخش هوایی و ریشه هر دو کند و یا متوقف می‌شود. برگها کوتاه، باریک و نازک می‌شوند و در این حالت دمبرگها زاویة کوچکی را با شاخه تشکیل می‌دهند. رشد طولی گیاه عمودی بوده و شاخه‌های جانبی کمتر رشد می‌یابند. تعداد برگها کاهش یافته وجوانه‌ها می‌میرند و تعداد شکوفه‌ها کاهش می‌یابد بنابراین از محصول میوه نیز کاسته می‌شود. برگها به رنگ سبز تیره مایل به آبی یا ارغوانی در می‌آیند و گاهی لکه‌ها و یا نوارهایی به همین رنگ بر روی پهنک برگ ظاهر می‌شود. رنگ ارغوانی که مربوط به مادة آنتوسیانین می‌باشد از مشخص ترین علائم کمبود فسفر در درختان میوه می‌باشد. کمبود فسفر فعل و انفعالات سوخت و ساز نظیر تبدیل قند به نشاسته را متوقف می‌سازد و در نهایت آنتوسیانین در برگ تشکیل می‌شود. علائم کمبود در برگهای پیر مشاهده می‌شود و برگهای جوان سرشاخه‌ها به رنگ سبز طبیعی باقی می‌مانند. در هنگام کمبود فسفر در بعضی از میوه ها، گوشت میوه نرم و شیرة میوه خیلی ترش و خاصیت انباری آن کاهش می‌یابد.

 

     

 

کمبود فسفر در گیاهان

                                                                                                   

کمبود فسفر در گیاهان
کمبود فسفر در گیاهان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *