کمبود عناصر میکرو در گیاهان

کمبود عناصر میکرو در گیاهان
کمبود عناصر میکرو در گیاهان

عناصر پر مصرف (ماکرو المنت)ازت در گیاه به صورت ترکیبات آلی ولی کم و بیش به شکل نیترید و نیترات دیده میشود.ازت در ساختمان سلول گیاه به صورت پروتیین و اسید های نوکلییک و کلروفیل و آنزیم ها و هورمون ها شرکت دارد.گیاهان در مقابل ازت عکس العمل های زیر را دارند.افزایش رشد سبزینه ایرشد و نمو و توسعه متعادل اندام هاافزایش تولید پروتیین های گیاهیافزایش تولید میوه و دانهتیره رنگ شدن برگ ها به سبب افزایش کلروفیلعلایم
کمبود: در یک لپه ای ها قسمت میانی پهنک برگ زرد شده و لبه برگ ها سبز
باقی می ماند و در دو لپه ای ها تمام قسمت برگ زرد میشود.فسفر: در
ساختمان سلولی و در بسیاری از فعالیت های حیاتی گیاه دخالت دارد و باعث
تسریع در رشد و رسیدن محصول شده و کیفیت محصول را افزایش میدهد.علایم
کمبود: در یک لپه ای ها به صورت نواحی یا نقاط قرمز رنگ یا ارقوانی بر روی
سطح برگ دیده میشود و در دو لپه ای ها رگبرگ های مسن قرمز یا ارغوانی
میشود.پتاسیم : در ساختمان گیاه وجود ندارد و وجودش بخاطر
ساختن بعضی اسید امینه ها ضروری است. پتاسیم درسنتز و انتقال کربو هیدرات
ها و به طور کلی مصرف دی اکسید کربن موثر بوده و برای تشکیل دیواره سلول
ضروری است.جذب آب و تعادل جذب عناصر به پتاسیم نیاز دارد و سبب بالا بردن کیفیت محصول و راندمان فتوسنتز و مقاومت گیاه در برابر امراض میشود.علایم کمبود: به طور کلی در دو لپه ای ها لبه برگ ها زرد و سپس قهوهای میشود و در یک لپه ای ها این علاعم از نوک برگ ها شروع میشود.گوگرد : در ساختمان برخی از اسید های امینه و در تشکیل کلروفیل برگ ها نقش دارد.علاعم
کمبود: رگبرگ ها زرد شده ولی بقیه برگ سبز می ماند.( درست برعکس علایم
کمبود منگنز و منیزیوم و آهن که فواصل رگبرگ ها زرد میشود.)کلسیم: وظیفه کلسیم در ساختمان دیواره سلول به صورت پکتات کلسیم است.علاعم
کمبود: علایم در برگ های جوان نمایان است که رنگ سبز آنها مایل به زرد می
شود و برگ های جوان چروکیده و باز نمیشوند و در کنار برگ ها پیچیدگی
مشاهده میشود.منیزیوم : در مرکز ملکول های کلروفیل و به صورت پکتات منیزیوم در ساختمان دیواره سلول وجود دارد.علایم کمبود : در برگ های مسن دیده میشود .علایم آن فواصل بین رگبرگ ها زرد میشود و رگبرگ ها سبز باقی می مانند.عناصر میکرو (ریز مغذی) کم مصرف:آهن
و منگنز: منگنز در بعضی از سیستم های آنزیمی برای تولید پروتیین دخالت
دارد و آهن در ساختمان بعضی آنزیم ها و بعضی از مواد رتگی دخالت دارد. آهن
در عمل فتو سنتز و هم در تنفس گیاه نقش دارد.علاعم کمبود : رگبرگ ها سبز باقی میمانند ولی فواصل بین آنها زرد میشود.روی: در سیستم آنزیمی و اکسین و پروتیین و در عمل تنفس نقش دارد.علایم کمبود: باریک و ضعیف شدن برگ ها که گاهی لکه های بر روی یرگ مشاهده میشود.مس: وظیفه مس در ساختمان آنزیم هاست.علایم کمبود : سبز ماندن رگبرگ ها و زرد شدن فواصل رگبرگ ها میباشد.بر:
برای تقسیم سلولی و جوانه زدن دانه گرده و انتقال بغضی هورمو ن ها و حرکت
قند می باشد. در حالت کمبود غنچه ها رشد ننموده و در نتیجه برگ ها کوچک و
ضعیف میشوند

گلها و گياهان زينتي نه تنها به عناصر ماكرو احتياج دارند بلكه عناصر ميكرو نقش مهمي در بهبود كيفيت آنها دارد و با مشاهده اثرات مثبت مصرف بهينه اين كودها بايد باغداران را به استفاده از كودهاي ميكرو تشويق نمود .تاثير برخي عناصر ميكرو بر گياهان زينتي و علائم كمبود آنها :آهن(Fe): اين عنصر مقدمه تشكيل كلروفيل بوده و نقش آن در واكنشهاي تنفسي گياه انكارناپذير است . همچنين آهن باعث حفظ كيفيت گلهاي بريده مي شود . يكي از مشخص ترين علائم كمبود آهن ايجاد علائم كلروز بر روي برگهاي جوان است ولي رگبرگها سبز باقي مي ماند . معمولا برگها كوچك مانده و حتي گلها نيز شفافيت خود را از دست مي دهند .منگنز (Mn): در فعال كردن سيستم هاي آنزييمي و واكنشهاي اكسيداسيون احياء نقش داشته و آنزيم ضد اكسين را غير فعال مي كند . در اثر كمبود اين عنصر گياه بد شكل شده ، برگها دچار كلروز مي شود و زمانيكه كمبود به حد بحراني برسد . رشد گياه متوقف مي گردد .بر (B): باعث افزايش گلدهي شده ، نقش مهمي در گرده افشاني ، جوانه زني و جلوگيري از نفوذ عوامل بيماريزا به داخل گياه دارد . در صورت كمبود فاصله ميان گرهها كم شده ، ساقه نازك مي شود ، اندازه برگ كاهش يافته ، گياه تغيير شكل پيدا كرده ، برگها و گلها خشك مي شود .مس (Cu): يكي از مهمترين عناصر بوده و ويژگي مس اين است كه هيچ كاتيوني نمي تواند جايگزين آن شود . همچنين باعث شادابي و طراوت گياه مي گردد . اگر گياه دچار كمبود مس شود . برگها ظاهري قلاب مانند به خود مي گيرد . لبه برگها به طرف مركز برگ لوله شده و جوانه انتهايي از بين مي رود .

این گروه شامل برخی از شناخته شده ترین عناصر معدنی است. پتاسیم، کلسیم و منیزیم از درشت مغذی ها و کلر، روی و سدیم از ریزمغذی های این گروه هستند. این عناصر ممکن است در قالب یون های موجود در سیتوسول یا واکوئل ها یافت شوند و به شکل الکتروستاتیک یا در قالب لیگاندهایی با ترکیبات کربن دار بزرگتر ترکیب شوند.

پتاسیم که در قالب کاتیون k+ در گیاهان وجود دارد، نقش مهمی در تنظیم پتانسیل اسمزی سلول های گیاهی بازی می کند.

اولین علامت قابل مشاهده کمبود پتاسیم کلروز لکه ای یا حاشیه ای است که بعد از آن ابتدا به نکروزه نوک برگ ها و سپس حاشیه ها و بین رگبرگ ها منجر می شود. در بسیاری از تک لپه ای ها، ممکن است زخم های نکروزه در ابتدا در نوک برگ ها و حاشیه ها تشکیل شوند و پس از آن به طرف قاعده برگ پیشروی کنند. از آنجا که پتاسیم می تواند به برگ های جوان تر انتقال یابد، این علائم در ابتدا روی برگ های بالغ تر به سمت قاعده گیاه ظاهر می شوند.

همچنین ممکن است برگ ها لوله ای یا دچار پیچ خوردگی شوند. ممکن است ساقه های گیاهان رویارو با کمبود پتاسیم باریک و ضعیف باشند و نواحی میان گره ای کوتاه غیر معمولی داشته باشند. در ذرت دچار کمبود پتاسیم ممکن است ریشه ها نسبت به قارچ پوسیدگی ریشه حساس تر شود و این حساسیت و اثرات آن روی ساقه ، به افزایش تمایل گیاه به ورس ( خوابیدم روی زمین) منجر شود.کمبود عناصر میکرو در گیاهان

یون های کلسیم دو نقش متمایز در گیاهان دارند:

کلسیم در کارکردی که به عنوان پیام‌بر ثانویه دارد، ممکن است به کالمودولین (پروتئینی که در سیتویول سلول های گیاهی یافت می شود) بچسبد. سپس کمپلکس کالمودولین به انواع مختلف پروتئین ها از جمله کیناز ها ، فسفاتازها، پروتئین های سیگنالی پیام رسان ثانویه و پروتئین های اسکلت سلولی متصل می شود و به این ترتیب تعدادی از فرایند های سلولی از کنترل نسخه برداری و حیات سلولی تا آزاد سازی سیگنال های شیمیایی را تنظیم می کند.

علائم مشخصه کمبود کلسیم شامل نکروزه شدن نواحی مریستمی جوان نظیر نوک ریشه ها یا برگ های جوان است، یعنی جایی که تقسیم سلول و تشکیل دیواره سلولی در سریع ترین وضعیت قرار دارد. نکروزه شدن در گیاهان کند رشد ممکن است تا یک کلروز عمومی و قلابی شدن روبه پایین برگ های جوان پیشرفت کند. همچنین ممکن است برگ های جوان بد شکل ظاهر شوند. ممکن است سیستم ریشه ای یک گیاه رویارو با کمبود کلسیم ، قلوه ای ، کوتاه و به شدت منشعب باشد. کوتولگی شدید بر اثر کمبود کلسیم نیز ممکن است در صورتی که نواحی مریستمی گیاه قبل از بلوغ بمیرند اتفاق بیفتد.

یون منیزیم در سلول های گیاهی نقش ویژه ای در فعال سازی آنزیم های دخیل در تنفس ، فتوسنتز و ساخت DNA و RNA دارند. همچنین منییزیم بخشی از ساختمان حلقوی مولکول کلروفیل است. یک علامت مشخصه کمبود منیزیم، کلروز بین رگبرگ های برگی است که ابتدا در برگ های پیرتر رخ می دهد، که علت آن تحرک زیاد این کاتیون است. این الگو کلروز به این دلیل رخ می دهد که کلروفیل دستجات آوندی برای مدت زمان طولانی تری در مقایسه با سلول های بین دستجات تحت تاثیر قرار نمی گیرد. در صورت گستردگی کمبود ، احتمال دارد برگ ها زرد یا سفید شوند. ممکن است نشانه دیگر کمبود منیزیم و پیری ریزش پیش از بلوغ برگ ها باشد.

 

عنصر کلر در گیاهان در قالب یون کلراید یافت می شود. این عنصر برای واکنش تجزیه آب در فتوسنتز که به واسطه آن اکسیژن تولید می شود مورد نیاز است. علاوه بر این ممکن است کلر برای تقسیم سلولی در برگ ها و ریشه ها ضروری باشد. گیاهانی که با کمبود کلر روبرو هستند دچار پژمردگی نوک برگ ها و متعاقب آن کلروزه شدن عمومی برگ ها می شوند. همچنین ممکن است برگ ها کاهش رشد نشان دهند. در نهایت ممکن است برگ ها به رنگ شبه برنزی در آیند. ریشه های گیاهان رویارو با کلر ممکن است از رشد بازماند و در نزدیکی نواحی راسی ریشه ضخیم شده باشند.

یون های کلر به شدت محلول هستند و عموما در خاک ها قابل دسترس هستند، زیرا کلر آب دریا از طریق باد به اتمسفر وارد شده و سپس از طریق باران به خاک باز می گردد. بنابراین کمبود کلر به ندرت فقط در گیاهان رشد یافته در زیستگاه های طبیعی یا کشاورزی، مشاهده می شود. اغلب گیاهان کلر را در غلظتی بالاتر از انچه برای کارکرد معمول خود نیاز دارند جذب می کنند.

 

تعدادی از آنزیم ها برای فعالیت خود به یون های روی نیاز دارند و ممکن است این عنصر برای بیسنتز کلروفیل در برخی از گیاهان هم ضروری باشد. کمبود روی با کاهش رشد بین گره ای به گیاهان با رشد روزت منجر می شود که در آنها برگ به شکل شعاعی در سطح و یا نزدیک به سطح زمین قرار می گیرند. ممکن است برگ ها کوچک و بدشکل هم باشند، و در حاشیه آنها ظاهر چین خورده پیدا‌ کند. ممکن است این علائم پیامد از دست دادن ظرفیت تولید کافی اکسین ایندول استیک اسید باشد. در برخی گونه ها ممکن است کلروز بین رگ برگی را در برگ های پیرتر نشان دهند و سپس نقاط نکروزه سفید گسترش یابند. ممکن است این کلروزه شدن بیانی از نیاز به روی برای سنتز کلروفیل باشد.

ممکن است گیاهانی که از مسیرهای ثبت کربن و ساز و کار اسید کراسولاسه بهره می برند به یون های سدیم نیاز داشته باشند. در این گیاهان یون سدیم برای باز سازی فسفواینول پیرووات یعنی ماده لازم برای کربوکسیلاسیون اولیه در مسیر های C4 و CAM حیاطی به نظر می رسد. در شرایط کمبود سدیم ، این گیاهان علائم کلروزه شدن نشان می دهند و حتی در تشکیل گل ناکام می مانند. برخی از گونه های C4 نیز از قرار گرفتن در معرض غلظت سدیم پایین سود میبرند. یون های سدیم از طریق افزایش گسترش سلول، رشد را تحریک می کنند و می توانند جایگزینی برای پتاسیم به عنوان یک ماده فعال اسمزی شوند.

 

منابع

 

کارشناس گیاه پزشکی از سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان البرز |
مشاور گلخانه |
کارشناسی زراعت و اصلاح نباتات

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

سپاس، شما با موفقیت مشترک خبرنامه آبان شدید.

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند

۱۲۵

۱۳۹۷-۰۵-۱۷ ۸۰۲ حافظ بهاری

۱۳۹۷-۰۵-۱۷ ۱۰۹۴ حافظ بهاری

۱۳۹۷-۰۵-۱۷ ۸۴۵ حافظ بهاری

۱۳۹۷-۰۵-۱۷ ۲۵۴۲ مهندس قهاری

۱۳۹۷-۰۵-۱۷ ۱۴۱۴ مهندس قهاری

۱۳۹۷-۰۵-۱۷ ۱۰۸۶ مهندس قهاری

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

کمبود عناصر میکرو در گیاهان

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

برای عضویت در خبرنامه و
دریافت
مطالب ایمیل خود را وارد کنید

سپاس، شما با موفقیت مشترک خبرنامه آبان شدید.

درباره ما

شرکت تجارت سبز آبان با بکارگیری تجارب 8 سال در عرصه صنعت کشاورزی فعالیت رسمی خود را در فروردین 96 آغاز نمود و در حال حاضر اصلی ترین فعالیت ما : تولید نشاء سبزی و صیفی، خدمات فنی و مهندسی کشاورزی، مشاوره و گیاه پزشکی، تولید انواع گل و گیاه می‌باشد. تلفن ثابت: 02636313121 تلفن همراه: 09121448047 ساعات پاسخ گویی: 8 صبح الی 9 شب

عناصر ریز مغذی از ۱۶ عنصر موردنیاز
گیاهان، هفت عنصر آهن (Fe)، روی (Zn)، منگنز (Mn)، بُر (B)،
مس (Cu)، مولیبدن (Mo) و كلر (Cl) به مقدار ناچیزی موردنیاز گیاهان بوده
و بدین علت آن‌ها را عناصر كم مصرف و یا عناصر ریزمغذی می‌نامند. این عناصر غذایی پس از متعادل سازی مصرف كودهای
ازته، فسفاته و پتاسیمی نقش خود را در افزایش تولید نشان می‌دهند. به عبارت دیگر اگر گیاهی از كمبود هر یك از عناصر
غذایی اصلی ازت، فسفر، پتاس، كلسیم، منیزیم و گوگرد رنج ببرد تا رفع آن عامل محدودكننده رشد، مصرف كودهای محتوی عناصر
كم‌مصرف سبب افزایش تولید نخواهد گشت.

در ایران كمبود عناصر كم‌مصرف به ویژه روی، منگنز و بُر در مزارع و باغ‌ها به دلیل حاكمیت شرایط آهكی، كاهش درصد مواد
آلی خاك‌ها، حلالیت كم این عناصر در pH آهكی (به غیر از مولیبدن)، وجود یون‌های كربنات و بی‌كربنات در
آب‌های آبیاری و مصرف بالای فسفر، عمومیت دارد. به دلیل حاكمیت این كمبودها، عملكرد متوسط محصولات كشاورزی عموماً
كم بوده و لطمات اقتصادی زیادی از این كمبودها متوجه كشور شده است.

كمبود عناصر غذایی كم مصرف در بعضی از درختان میوه و محصولات زراعی با توجه به مقدار نیاز گیاه، شرایط رطوبتی، درجه حرارت محیط
و میزان آب آبیاری، متفاوت بوده ولی به نظر می‌رسد سرآمد این عناصر روی (Zn) بوده و علاوه بر آن در غلات و درختان
میوه منگنز، در چغندرقند بُر، در انگور منیزیم و منگنز، در دانه‌های روغنی آهن، در سیب زمینی و پیاز منگنز و مس
و در گیاهان و گل‌های زینتی بُر و آهن می‌باشد.

با توجه به اهمیت عناصر ریزمغذی در بهبود كمی و كیفی محصولات كشاورزی، در زیر نقش هر یك از عناصر غذایی ریزمغذی به طور اجمال
شرح داده می‌شود.


 

کمبود عناصر میکرو در گیاهان

نقش آهن در ساخت کلروفیل، تولید کربوهیدرات‌ها، تنفس، احیاء شیمیایی نیترات و سولفات، تبدیل ازت نتیراته به اسیدهای آمینه،
حیاتی است. و یکی از عناصر ضروری برای گیاه بوده و نقش اساسی در ساختمان کلروپلاست دارد. در گیاهان سبز، اغلب میان سطح
آهن و مقدار کلروفیل همبستگی مناسبی وجود دارد و گیاهانی که به خوبی از آهن برخوردارند دارای کلروفیل بیشتری هستند. در
اثر کمبود آهن، پروتئین گیاه کاهش و همزمان با آن مقدار ترکیبات نیتروژن آلی قابل حل افزایش می‌یابد. همچنین بین
آهن و روی در محیط ریشه رقابت وجود داشته و با افزایش میزان روی، از جذب آهن جلوگیری می‌گردد.

علائم مشخصه کمبود آهن که به صورت کلروز (سفید شدن بین رگبرگ‌ها در برگ‌های جوان) می‌باشد در اکثر محصولات زراعی،
باغی کشور مشاهده می‌شود. ازدیاد آن باعث ایجاد نقطه‌های قهوه‌ای بخصوص در برگ‌های پیر می‌شود.


 

روی برای بسیاری از سیستم‌های آنزیمی‌گیاه، اکسین‌ها، ساخت پروتئین و تولید بذر موردنیاز می‌باشد. همچنین
در فعل و انفعالات متعدد از جمله افزایش درصد پروتئین غلات، کاهش تجمع کادمیم و کاهش مسمومیت بُر و تکامل و غنی سازی
بذر دخالت می‌نماید. کمبود آن در خاک‌های آهکی و قلیایی مناطق خشک مشاهده می‌شود. کمبود روی در گیاه باعث
کاهش فاصله میان گره‌ها و کوچک شدن برگ‌ها می‌شود. روی در ساختمان چندین آنزیم نظیر کربنیک آنهیدراز،
دهیدروژناز، پروتئیناز و پپتیداز وجود دارد. (عنصر روی) نقش مهمی‌در تنظیم میزان باز بودن روزنه‌ها دارد، به
این دلیل که این عنصر در نگهداری عنصر پتاسیم در سلول‌های محافظ روزنه نقش دارد. کاهش فعالیت آنزیم کربنیک آنهیدراز
نیز به دلیل کمبود روی می‌تواند منجر به کاهش میزان فتوسنتز خالص شود. کمبود این عنصر در ذرت، اغلب درختان میوه
و مرکبات، گردو و فندق و گیاهان بقول، پنبه و چند نوع از سبزی‌ها مشاهده شده است. کمبود ابتدا در برگ‌های جوانتر
ظاهر می‌شود. علائم با کلروز بین رگبرگ‌ها شروع و به دنبال آن رشد شاخه‌های جوان به شدت کاهش می‌یابد.
در درختان میوه کمبود روی با علامتی به عنوان کچلی مشهود است. ازدیاد روی باعث ایجاد سمیت در گیاه می‌شود.


 

نقش منگنز درگیاه، مشارکت آن در سیستم‌های ترکیبی است. منگنز در واکنش‌های انتقال الکترون در گیاه دخالت دارد و در
تولید کلروفیل نیز نقش دارد. گیاهان حساسیت متفاوتی نسبت به کمبود منگنیز از خود نشان می‌دهند. سیب زمینی، غلات
و درختان میوه بیشترین حساسیت را نسبت به کمبود منگنز از خود نشان می‌دهند. مانند آهن و سایر عناصر گروه فلزهای
سنگین، منگنز همراه با سایر فلزها در فعال سازی آنزیم‌های متعددی که با متابولیسم کربوهیدرات‌ها، واکنش‌های
فسفریل شدن و چرخه ی اسید سیتریک سر و کار دارند، اثر دارد.

منگنز مانند آهن، عنصری غیر پویا است. علائم کمبود معمولاً ابتدا در برگ‌های جوان ظاهر می‌شود. به طور کلی کمبود آن
باعث کلروز برگ‌ها می‌شود منگنز به مقدار کم موردنیاز گیاهان است و مقدار زیاد آن که به‌ندرت مشاهده می‌شود،
سمی‌است و در جذب کلسیم اختلال پیدا می‌کند.


 

بُر برای تکمیل غشاء سلولی، توسعه دیواره سلولی، تقسیم و توسعه سلول، گرده افشانی، لقاح گل و تشکیل میوه نقش اساسی را در گیاهان
بازی می‌کند. بُر به مقدار کم موردنیاز گیاهان است. کمبود بُر در خاک‌های آهکی بافت درشت با درصد مواد آلی
پایین مخصوصاً در مزارع چغندرقند، درختان میوه، پنبه، دانه‌های روغنی، علوفه، غلات و گل‌های زینتی مشاهده می‌شود.
کمبود آن باعث رشد کم و پیچیدگی و مرگ سرشاخه‌ها و افزایش بافت چوب پنبه ای میوه‌ها می‌شود. ازدیاد آن
باعث تغییر رنگ و مرگ نوک و سپس حاشیه برگ‌ها می‌گردد.


 

نقش مس عمدتاً در فعالیت‌های آنزیمی‌و تولید کلروپلاست است. وجود این عنصر در سیستم‌های آنزیمی‌اکسیدازکاتالاز،
واکنش‌های انتقال الکترون برای فعال کردن آنزیم‌های مختلف ضروری است. مصرف مس در برخی سبزی‌ها به ویژه
پیاز سبب کاهش تجمع نیترات و آهن در غده و اندام‌های رویشی می‌شود. پیاز، غلات و درختان میوه از حساس‌ترین
محصولات نسبت به کمبود مس هستند. نمک‌های مس از طریق برگ گیاهان نیز جذب می‌شوند، کمبود آن باعث بی رنگ شدن
گیاه شده، شادابی گیاه را از بین می‌برد. ازدیاد آن نیز موجب تشدید کمبود روی، آهن و منیزیم می‌گردد. کمبودهای
این عنصر اغلب با کاربرد آن همراه با سمپاشی‌های دفع آفات رفع می‌شود.


 

ضرورت مولیبدن به تازگی ثابت شده است. این عنصر احتمالاً به وسیله ریشه گیاهان جذب می‌شود. مولیبدن فقط به مقدار خیلی کم
موردنیاز است. این نکته اهمیت قابل توجهی دارد زیرا مقدار زیادتر از حد آن ممکن است موجب مسمویت حیواناتی شود که در مزارع
تیمار شده با مولیبدن چرا می‌کنند.


 

کلر به تازگی جزء عناصر ضروری برای گیاه طبقه بندی شده است. توتون، گوجه فرنگی، گندم، نخود فرنگی، کاهو، کلم، هویج، چغندرقند،
جو، ذرت، سیب زمینی و پنبه به مقدار کلر حساسیت نشان می‌دهند. علائم کمبود کلر به آسانی مشخص نمی‌شود. گفته
می‌شود که گیاهان دچار کمبود، پژمرده می‌شوند. در محیط‌های کشت، کمبود کلر با کاهش رشد ریشه همراه بوده
است و ازدیاد آن نیز باعث سمیت می‌شود.

کمبود مولیبدن و کلر در خاک‌های آهکی ایران کمتر مطرح می‌باشد. بنابراین به غیر از مزارع یونجه و گیاهان خانواده بقولات
که نسبت به مولیبدن عکس العمل مثبت نشان می‌دهند، در سایر محصولات زراعی مسأله کمبود آن چندان مطرح نمی‌باشد.


 

(لینک‌ها و بولدشدگی‌ها توسط بخش پشتیبانی سایت زیست فناور سبز اضافه شده‌اند.)


 

نویسنده: شیما غفوری رز کارشناس ارشد شرکت بهاردشت گرگان


نشریه علمی، آموزشی و خبری دنیای کشاورزی


مرداد ماه 1393 * شماره 43

Welcome to


شبکه های اجتماعی زیست فناور سبز

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به شرکت زیست فناور سبز می‌باشد.
طراحی و توسعه رایاوب.

%PDF-1.4
3 0 obj
>
endobj
4 0 obj
>
stream
x5M
0|WܣMkm2Xd* Džb*C>`V/`ƒ`’ed?+*W—t`4#:թu2OC4_w#=a5nNJwِ-ɔO_)
endstream
endobj
5 0 obj
>
endobj
6 0 obj
>
stream
x3R235W(r
Qw3T030PISp
*T0PR0T(Y@@QC”1! N 1RpW

معاون هماهنگی
امور عمرانی استاندار زنجان گفت: در روزهای آتی وزش باد شدید پیش‌بینی شده و همه
دستگاه‌ها باید در حالت آماده‌باش باشند.

مدیر
فرودگاه زنجان، از توقف 2 تا 3 ماهه پروازهای زنجان – مشهد خبر داد و گفت: شرکت
هواپیمایی به دلیل چک سنگین موقتا پروازها…

معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان گفت:  انتظاری که از
هنرمند می‌رود، اعتمادآفرینی و امیدآفرینی است
.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: آبیاری زمین‌های کشاورزی با آب آلوده
از عوامل خراب بودن حال طبیعت و محیط زیست است….

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان زنجان از

تولید 16 هزار
تن

انواع ماهیان
سردآبی و گرمابی طی پارسال خبر داد.کمبود عناصر میکرو در گیاهان

سرپرست فرمانداری شهرستان
طارم، از اختصاص تخفیف 50 درصدی هزینه جواز کسب به جوانان فعال در اصناف مختلف در هفته
جوان خبر داد.

فرماندار شهرستان خرم‌دره
گفت: مجموعه غزال یکی از مجموعه‌های خوب استان و مزیت شهرستان خرم‌دره است اما نیاز
به ساماندهی دارد
.

شهردار زنجان گفت: یکی
از رویکردهای اصلی این مجموعه، توسعه زیرساخت‌های گردشگری زنجان است که این مهم
همواره مورد توجه مدیریت کلان کشور نیز بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان، از حضور
14 کشور در پنجمین جشنواره بین‌المللی غذای اکو ـ جاده ابریشم در زنجان خبر داد.

مناطق شکارممنوع پشتوانه‌ای
برای حفاظت از ذخایر طبیعی کشور است.

سومین جشنواره سراسری طنز دانشجویی «تلخند» اردیبهشت‌ماه امسال
در زنجان برگزار می‌شود.

سرپرست حوزه ترافیک و حمل
‌و نقل شهرداری زنجان گفت: اصلاح خطوط تردد در هسته مرکزی شهر باعث کاهش زمان دسترسی
به مرکز شهر خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی
استان زنجان با انتقاد از عدم ایمن‌سازی کمربندی شمالی زنجان، گفت: بی‌توجهی به هشدارهای
پلیس از سوی متولی این امر باعث مرگ پیرزنی در این کمربندی شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: کمک مالی به سیل‌زدگان
از طریق حساب‌های تعیین ‌شده قابل کسر از درآمد مشمول مالیات سال ۹۸ مودیان مالیاتی
است.

سرپرست فرمانداری شهرستان طارم گفت: بر اساس برآوردهای انجام
شده، بارش‌های اخیر معادل 8 میلیارد 600 میلیون تومان به شهرستان خسارت وارد کرده است.

شهردار ابهر گفت: سند چشم‌انداز
توسعه ابهر ۱۴۱۴ در قالب چهار برنامه چهار ساله در حال تدوین است.

رئيس پليس‌راه استان زنجان
از فوت يك دختر بچه 2 ساله بر اثر بی‌توجهی راننده کامیونت خبر داد.

مدیرکل دامپزشکی استان
زنجان با اشاره به مشاهده بیماری مشمشه در برخی مناطق کشور گفت: موردی از این بیماری
در زنجان مشاهده نشده است.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان گفت: از آغاز سال تاکنون سه پرونده سیگار قاچاق
در تعزیرات حکومتی استان زنجان رسیدگی شده است.

رئیس کانون فرهنگی تربیتی سهروردی زنجان گفت: چهاردهمین همایش
دانش‌آموزی نجوم، هشتم و نهم اردیبهشت‌ماه به میزبانی استان زنجان برگزار می‌شود.

مدیر امور شیلات سازمان
جهادکشاورزی استان زنجان گفت: به‌کارگیری تجهیزات نوین آبزی‌پروری در مزارع جزو الزامات
ادامه فعالیت در استان محسوب می‌شود.

شرکت آبکام یزد بزرگترین مجتمع تخصصی وتولید کودهای ترکیبی N-P-K با عناصر … می باشد .

شرکت آبکام یزد کودهای مختلفی را تولید می کند . برای مشاهده بیشتر به بخش محصولات مراجعه نمایید .

یکی از مجهزترین و کاملترین آزمایشگاهی است که با کادری مجرب جهت تجزیه آب، خاک، کود و گیاه مشغول فعالیت می باشد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر و یا سفارشات خود با شماره تلفن : 2721700-0353 تماس حاصل بفرمایید .

کمبود عناصر میکرو در گیاهان




مدرنترین مجتمع تولیدی کودهای ترکیبی N-P-K باریز مغذی با پایه ارگانیک                                                                      

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps. However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser. To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.
/**/

JavaScript must be enabled in order for you to use Google Maps. However, it seems JavaScript is either disabled or not supported by your browser. To view Google Maps, enable JavaScript by changing your browser options, and then try again.

طراحی سایت و بهینه سازی سایت بسی گرافیک – بانک اطلاعات صنعت 1394    

کمبود عناصر میکرو در گیاهان
کمبود عناصر میکرو در گیاهان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *