کمبود ریبوفلاوین در جوجه

کمبود ریبوفلاوین در جوجه
کمبود ریبوفلاوین در جوجه

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

کمبود ریبوفلاوین در جوجه

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

وضعیت: در انبارناموجود

زمینه فروش انواع دستگاه های جوجه کشی ، ماشین جوجه کشی ، پرکن مرغداری ، خرد کن مرغداری، سیستم های گرمایشی ، هیتر ، لوازم مرغداری و انواع تجهیزات مرغداری مشغول به فعالیت می باشد . دستگاه ها و تجهیزات موجود در این وب سایت از کیفیت و راندمان بسیار بالایی برخوردار بوده و در عین حال قیمت تمامی محصولات معقول و مناسب می باشد . علاوه بر موارد ذکر شده ، وب سایت joojekeshi.com دارای مقالات گسترده و متنوع در زمینه جوجه کشی مرغ، پرورش بلدرچین، پرورش شترمرغ، پرورش کبک و همچنین نگهداری ، تغذیه ، بیماری ها و … انواع پرندگان است که می توانید پاسخ تمامی سولات و مطالبی که به دنبال آنها هستید را از این وب سایت به دست بیاورید .

از محصولات اصلی و پر فروش این وب سایت می توان به ماشین جوجه کشی اشاره کرد که در انواع خانگی ، نیمه صنعتی و صنعتی ساخته و به بازار ارائه می شوند . دستگاه های جوجه کشی خانگی با نام ایزی باتور و دستگاه های جوجه کشی نیمه صنعتی و صنعتی با نام سوپر مینیاتور شناخته می شوند .

گروه صنعتی اسکندری با وب سایت رسمی joojekeshi.com یکی از برترین تولید کنندگان تجهیزات سالن مرغداری ، برد های جوجه کشی ، موتور جوجه کشی ، می باشد . این شرکت با بیش از 25 سال تجربه به عنوان پرچمدار این زمینه در ایران و خاورمیانه بوده و پیشرو در کسب رضایت تمامی کاربران و مشتریان وفادار است .

بنابه فروش بالای محصولات در اقصی نقاط کشور گروه صنعتی اسکندری برای سرعت بخشیدن به روند انتقال محصولات به دورترین نقاط کشور اقدام به عقد قرارداد با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران نمود . ارسال تمامی دستگاه ها به تمامی نقاط ایران به صورت کاملاً رایگان صورت می گیرد .

جالب است بدانید که گروه صنعتی اسکندری دارای بیش از 100 نمایندگی در شهر های مختلف بوده که به صورت زنجیره ای دست به دست هم داده اند تا خدماتی ارزنده به کاربران و خریداران دستگاه ها ارائه دهند .

تمامی محصولاتی که از وب سایت joojekeshi.com خریداری می  شود دارای گارانتی و خدمات پس از فروش می باشند . دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری دارای 12 ماه گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش بوده که خیال خریدار را از بروز مشکلات احتمالی راحت می کند . شایان ذیکر است که محصولات دیگر این شرکت دارای مدت زمان گارانتی و خدمات پس از فروش مخصوص به خود را دارد.

برای خرید انواع ماشین های جوجه کشی ، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و انواع محصولات متنوع ، با کیفیت و با راندمان بالا به وب سایت فروشگاهی ما مراجعه نمایید . همچنین میتوانید سوالات مربوط به جوجه کشی پرنده خود یا ساخت دستگاه جوجه کشی را در انجمن جوجه کشی مطرح نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخ گو باشند.

یکی از عوامل تاثیر گذار در راندمان جوجه کشی کیفیت تخم نطفه دار میباشد ، چنانچه تخم دارای جنین متعلق به یک پرنده مریض باشد و یا جنین آن از بین رفته باشد به هیچ عنوان به جوجه تبدیل نخواهد شد حتی اگر بهترین ماشین جوجه کشی جهان را نیز داشته باشید. پس در هنگام خرید تخم نطفه دار توجه فرمایید که تخم ها را از فاصله دوری خریداری نفرمایید چراکه با جابجایی بیش از حد در مسیر جنین ها از بین خواهند رفت ، برای اطلاع از نطفه دار بودن تخم ها آنها را میبایست مورد نطفه سنجی قرار دهید تا از نطفه دار بودن آنها اطمینان حاصل فرمایید. البته سعی کنید بعد از 1 هفته که تخم ها درون دستگاه جوجه کشی قرار میدهید دوباره مورد نطفه سنجی قرار گیرند تا از صحت تخم های نطفه دار اطمینان حاصل فرمایید.

انکوباتورهای جوجه آوری اسکندری قادر به جوجه گیری تمام اتوماتیک از پرندگان مرغ ، بلدرچین ، قرقاول ، اردک ، غاز ، بوقلمون و کبک میباشد، ماشین جوجه گیری خانگی و صنعتی اسکندری دارای یک برد دیجیتالی میباشد که لیست پرنده های مذکور بر روی آن برد وجود دارد و برای جوجه کشی از هر یک از آنها فقط کافی است تا اپراتور آن پرنده را از روی برد کنترلر انتخاب نماید تا دستگاه به صورت خودکار تمامی تنظیمات اعم از دما ، رطوبت ، چرخش و… را مطابق با پرنده انتخابی شما تنظیم نماید ، بعد از آن تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تخم های نطفه دار را درون دستگاه قرار دهید. توجه داشته باشید که این سیستم با نام سیستم انتخاب پرنده شناخته می شود و برای افرادی طراحی شده است که قبلاً هیچ سابقه جوجه کشی ندارند و با استفاده از این سیستم (انتخاب پرنده) میتوانند به راحتی از پرنده های مذکور جوجه کشی نمایند.

کمبود ریبوفلاوین در جوجه

حائز اهمیت است بدانید که کاربر علاوه بر استفاده از سیستم انتخاب پرنده می تواند از سیستم جوجه کشی حرفه ای برای جوجه گیری از انواع پرنده ها استفاده کند . این سیستم مخصوص کاربران حرفه ای و افراد صاحب نظر در زمینه جوجه کشی می باشد تا جوجه کشی را به روش دلخواه خود به انجام برسانند . علاوه بر این با استفاده از سیستم حرفه ای کاربر می تواند به جوجه کشی از تمامی پرندگان از جمله پرنده های زینتی بپردازد .

شایان ذکر است که در ماشین جوجه کشی ساخت شده توسط گروه صنعتی اسکندری از بروزترین سنسور های حال حاضر دنیا یعنی SHT SENSIRION استفاده شده است . سنسنور SHT SENSIRION طراحی و ساخته شده توسط کشور سوئیس می باشد که حرف اول را در بازار های جهانی می زند . حسگر نام برده تنها یک بار کالیبره شده و تحت هیچ شرایطی به کالیبراسیون مجدد احتیاجی ندارد .

علاوه بر موارد ذکر شده ، استفاده از بدنه با کیفیت ABS و PVC همراه با بروزترین و استاندارد ترین نوع شانه های جوجه کشی تنها چند نمونه از ویژگی های دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری می باشد .

ما به جرات ادعا میکنیم که دستگاه ها و ماشین های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری – اندیشه سبز – بسیار با کیفیت تر از رقبای داخلی مانند کاکس ماشین ، نفیس مهر ماسوله ، پرنیان ، ماشین طیور جویبار ، ماشین طیور شاهین ، زاگرس ، سیمرغ ، نوین صنعت خزر ، زرین تاج ، بلدرچین دماوند و رقبای خارجی خود مانند آرکام کره ، جی ام چین و انواع دستگاه های هلندی ، امریکایی و … می باشد ما سازنده دستگاه جوجه کشی خانگی و ارزان و همچنین ماشین های جوجه کشی صنعتی بزرگ ، غول پیکر میباشیم . ارسال دستگاه های ما بصورت سریع و با کمترین هزینه ممکن برای شهرهای زیر صورت می گیرد.

تهران – کرج – تبریز – ارومیه – اردبیل – اصفهان – ایلام – بوشهر – شهرکرد – بیرجند – مشهد – بجنورد – اهواز – زنجان – سمنان – زاهدان – شیراز – قزوین – قم – سنندج – کرمان – کرمانشاه – یاسوج – خرم آباد – ساری – اراک – بندرعباس – همدان – یزد – میبد – ملایر – بندر لنگه – ساوه – محلات – آمل – بابل – قائمشهر – بروجرد – انزلی – لاهیجان – لنگرود – بندر ترکمن – سقز – مریوان – آبیک – بانه – نیشابور – پارش آباد – مشکین شهر – آبادان – خرمشهر – خلخال – میانه – بوکان – ماهشهر – دزفول – فسا – رفسنجان – مریوان – تاکستان – جهرم – دماوند – آستارا – تالش و غیره

برای اطلاع از قیمت دستگاه های جوجه کشی نو و دست دوم ، همچنین روش ساخت دستگاه جوجه کشی و قیمت لوازم ماشین جوجه کشی و نخم نطفه دار و رطوبت سنج و دماسنج و نطفه سنج و رطوبت ساز و شانه جوجه کشی با ما تماس بگیرید . پذیرش نمایندگی فعال در سراسر کشور

پرورش شترمرغ | جوجه کشی ، نگهداری ، درمان شترمرغ به عنوان بزرگترین پرنده حال حاضر روی زمین شناخته می شود که به دلیل سود دهی بالا نگرش افراد بسیار را در زمینه پرورش انواع طیور عوض کرده است . این پرنده به دلیل سود 4 جهتی خود باعث جذب افراد بسیاری که هیچ تجربه

همه چیز درباره ی خروس لاری | پرورش ، تغذیه ، جوجه کشی اساساً خروس هایی که برای نبرد تربیت می شوند و ذات جنگ جو دارند با نام لاری شناخته می شوند که دارای نژاد ها و گون های متفاوتی می باشند . حائز اهمیت است بدانید که جنگ خروس ها به دلیل شرط

پرورش طاووس | اصول ، جوجه کشی ، نگهداری طاووس یکی از زیباترین پرنده های حال حاضر است که از دسته قرقاولان بوده که به دلیل تنوع بسیار بالا در رنگ بندی توجه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است . این پرنده در فرهنگ های مختلف و در دنیای ادبیات سراسر جهان به

بلدرچین از جمله پرندگان وحشی است که با توجه به ارزش غذایی و دارویی مناسبی که گوشت…

 

آدرس:
ارومیه ، مجتمع واحد های صنعتی ارومیه (شهرک صنعتی فاز 2) ، گروه صنعتی اسکندری (واحدهای 11-19-20)

تلفن:
شماره تماس : ۰۴۴.۳۲۳۴۶۶۱۲

ایمیل:
mahmodi@mehsaz.com

فروش مرکزی کارخانه :          ۰۴۴.۳۲۳۴۶۶۱۲

                                              ۰۴۴.۳۲۳۷۹۱۸۸ 

کارشناسان رسمی فروش :    ۰۹۱۴۳۴۰۳۴۶۳

                                            ۰۹۱۴۳۸۸۳۳۸۰

شماره های تهران :                ۰۹۱۲۵۵۴۷۲۲۹

                                            ۰۹۱۲۶۳۴۲۲۶۲ 

دستگاه جوجه کشی عموماً با نام های زیادی مانند ماشین جوجه کشی ، دستگاه انکوباسیون تخم نطفه دار ، دستگاه هچر ، دستگاه ستر و… شناخته میشوند که گروه صنعتی اسکندری با پشتوانه ی بیش از 25 سال تولید انواع دستگاه جوجه کشی ارزان ، دستگاه جوجه کشی خانگی ، دستگاه جوجه کشی حرفه ای ، دستگاه جوجه کشی صنعتی ، دستگاه جوجه کشی شترمرغ و … و عرضه انواع دستگاه جوجه کشی خارجی ، به عنوان یکی از بزرگترین کارخانجات تولید دستگاه های جوجه کشی در خاورمیانه شناخته می شود.

Eskandari Industrial group

در صورت کمبود این ویتامین (ریبوفلاوین[۱])، چرخش پاها (Club foot یا Curled toe paralysis) در جوجه‌های ۳۰-۱۰ روزه قابل مشاهده است. گله‌های درگیر دچار کاهش میزان رشد و پردرآوری ضعیف خواهند بود. در گله‌های مُولدی که با جیره‌ای دارای کمبود ریبوفلاوین تغذیه می‌شوند نیز کاهش تولید تخم‌مرغ و جوجه‌درآوری قابل مشاهده است. همچنین، در جوجه‌های حاصل از گله‌های دچار کمبود اختلالاتی در رشد و ظاهر پرها مشاهده خواهد شد. به‌علاوه، در بررسی هیستوپاتولوژیک شاخه‌های اصلی اعصاب محیطی[۲]، دژنراسیون میلین[۳] قابل مشاهده خواهد بود.

پیشگیری و درمان:

به‌دلیل همزمانی کمبود ویتامین‌های مختلف گروه ب در اکثر موارد، تجویز پیشگیرانه و درمانی فرآورده‌های حاوی ویتامین‌های گروه ب از جمله کیمیا ب کمپلکس فورت® بسیار کارآمد خواهد بود.

[۱] Riboflavin

[2] Peripheral nerve tracts

کمبود ریبوفلاوین در جوجه

[3] Myelin degeneration

Please note: JavaScript is required to post comments.































این کنگره توسط سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران و شرکت همایش‎پردازان معاصر و با همکاری دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، سازمان دامپزشکی و انجمن جهانی دامپزشکی طیور برگزار می‎شود.

مهلت ارسال خلاصه مقالات به دبیرخانه این کنگره پایان مهرماه 1390 تعیین شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به نشانی http://www.ivpc2012.com/ مراجعه نمایید

ویتامین ها در مرغ مادر

دکتر قربانعلی صادقی – علی اسفیدانی

به ترتیب استادیار و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده کشاوزری دانشگاه کردستان

کمبود ریبوفلاوین در جوجه

مقدمه:

پرورش طيور صنعتي تحت شرايط محيطي و نگهداري مختلف و گوناگون انجام مي پذيرد . وقوع بيماريها و موفقيت در كنترل آنها تاثير بسزايي در عملكرد گله هاي تجاري طيور دارد . بطور معمول عوامل استرس زاي فيزيكي و فيزيولوژيكي موجب افزايش احتياج به مواد مغذي جهت نگهداري عملكرد گله در حد معيارهاي تجاري مي گردد .ميزان لازم تغذيه ويتامين به اين هدف صورت مي پذيرد كه با استفاده از روش هاي جديد پرورش و نگهداري و كنترل بيماري ها پرنده قادر گردد از تمام ظرفيت ژنتيكي خود جهت رشد استفاده نمايد . نقش ويتامين ها نه تنها تامين نيازهاي متابوليكي تحت اين شرايط است بلكه احتياجات اختصاصي در شرايط بروز بيماري نيز بايد مد نظر قرار گيرد. توصيه هاي NRC بر اساس آن ميزان از احتياجات ويتاميني است كه مانع بروز علائم درمانگاهي كمبود ويتامين در طيور تجاري گردد . مقادير توصيه شده در فواصل متناوب مورد تجديد نظر قرار گرفته تا به اين ترتيب آخرين يافته هاي تحقيقاتي را شامل گردد . مقادير توصيه شده بوسيله NRC به هيچ يك از نژادهاي جديد و يا معيارهاي تجاري خاصي وابسته نيست .جداول NRC بعنوان يك مرجع مناسب براي ارزيابي مقادير در نظر گرفته شده ويتامين در خوراك طيور محسوب مي گردد . اما اين امكان وجود دارد كه بر اساس شرايط مختلف پرورش و مديريت ارزيابي مجدد جهت تعيين اين مقادير نياز باشد . توصيه هاي NRC بطور معمول بعنوان حداقل ويتامين مورد نياز در خوراك طيور مورد پذيرش قرار گرفته و جهت ممانعت از بروز علائم درمانگاهي كمبود ويتامين مؤثر هستند . نكاتي كه هنگام اضافه نمودن مكمل ويتامين به خوراك طيور نسبت به توصيه هاي NRCبايد در نظر گرفته شود.

1- ميزان افت ويتامين ها طي روند تهيه خوراك طيور منظور شود 2- ميزان افت ويتامين ها تحت شرايط نامساعد نگهداري در نظر گرفته شود3- براي بيماريها و استرس ها حد مجاز در نظر گرفته شود 4- براي شرايط نامطلوب محيطي ميزاني در نظر گرفته شود                                                روشهاي تعيين کمبود ويتاميها در طيور1- توجه به نشانه هاي باليني ( كلينيكي ):  از روي نشاني هائي كه كمبود هر ويتامين در بدن به وجود مي آورد مي توان تا حدودي به كمبود ويتامين ها پي برد، با اين روش به طور قطعي نمي توان قضاوت نمود زيرا گاهي ممكن است كمبود چند ويتامين داراي يك نشاني خاص باشد.  2- تعيين ويتامين در غذا  با روش هاي جديد و استفاده از دستگاه هاي اسپكتوفتومترکه می توان نوع و مقدار هر يك از ويتامين ها را به دقت اندازه گيري نمود و با رجوع به جداول استاندارد احتياجات ويتاميني طيور، كمبود و يا كافي بودن ويتامين ها را تعيين كرد. 3- تعيين ميزان ويتامين در سرم خون : با اين روش بدقت مي توان با اندازه گيري ويتامين ها در سرم خون گله مشكوك ميزان ويتامين را اندازه گيري و مورد قضاوت قرار داد.  4- دادن ويتامين مظنون به كمبود، به طيور و مشاهده اثر آن در گله: معمولا دادن بعضي از ويتامين ها به پرنده هائي كه به كمبود ويتامين دچار هستند اثر مثبت دارد و به سرعت علائم و نشاني هاي كمبود را رفع نموده و طيور به حالت عادي بر مي گردند، در حالي كه آثار كمبود برخي ديگر از ويتامين ها را با خوراندن آن ها و درمان نمي توان بر طرف نمود مانند دادن ويتامين E پس از عارضه انسفالومالاسيا.  5- استفاده از روش هاي آسيب شناسي و اناتوموپاتولوژي، مانند تشخيص عوارض خونريزي در مخچه در كمبود ويتامينE

ویتامین ها

ويتامينها به طور کلي به دو گروه تقسيم مي شوند:

1-   ويتامينهاي محلول در آب

2-   ويتامينهاي محلول در چربي

طيور به دلايل زير به کمبود ويتامين ها حساسيت بيشتري دارد:

الف)- عدم ساخت ميکروبي ويتامين ها در دستگاه گوارش مرغ .

ب)- بالا بودن تنش در مرغها به دليل پرروش متراکم و شرايط مديريتي مدرن.

احتياجات طيور به ويتامين ها به صورت مقدار در کيلوگرم بيان مي شود. کمبود ويتامين هاي محلول در چربي به دلیل ذخیره آنها در بدن بویژه کبد پرندگان مسن، در دوره هاي طولاني مدت اتفاق مي افتد. در صورتی که کمبود ويتامين هاي محلول درآب در دوره هاي کوتاه مدت(7-5 روز ) اتفاق مي افتد.

در مورد ويتامين هاي محلول در چربي مانند A بروز مشکلات در طولاني مدت بيشتر به صورت قدرت ماندگاري و رشد و نمو مورد انتظار پرنده  بستگي دارد، و ممکن است در کوتاه مدت علائم کاهش رشد، کاهش توليد تخم مرغ، کاهش اندازه تخم مرغ و ميزان جوجه درآوري را داشته باشيم.

مسموميت ويتاميني در مورد ويتامين هاي محلول در چربي بيشتر از ويتامين هاي محلول در آب است.

سطح مسموميت ويتامين هاي محلول در چربي 3 تا 30 برابر سطوح طبيعي است.

سطح مسموميت ويتامين هاي محلول در آب 100 برابر سطوح طبيعي است.

 

 

 

 

کمبود ریبوفلاوین در جوجه

 

 

 

 

 

 

 

 

ويتامين A

در بازار بصورت استات .پالمينات و الکلات در تغذيه طيور مورد استفاده قرار مي گيرد ولي نوع استات آن در طيور استفاده بیشتری دارد. واحد بين المللي (IU) ويتامين A نوع استات ريتنول برابر 344/. ميکروگرم ويتامين A مي باشد که برابر يک واحد U.S.P است .

عمل ويتامين A :

ویتامین A برای اعمالی همچون رشد، نگهداری، تولیدمثل و سیستم ایمنی لازم است. بنابراین کمبود آن باعث کاهش رشد خواهد شد. ويتامين A اشتهاي طيور را زياد کرده و هضم غذا را آسان تر مي کند روي همين اصل يکي از عوامل رشد محسوب مي شود لذا جوجه ها احتياج زيادي به آن دارند .  اين ويتامين در ايجاد بال و پر نيز نقش مهمي ايفا مي نمايد ثابت شده است که اگر از تخم مرغهايي که مبتلا به کمبود ويتامين A  هستند جوجه کشي به عمل آيد قدرت تفريخ و جوجه درآوري پائين مي آيد اغلب جوجه  ها در تخم تلف مي شوند و چنانچه مقدار ويتامين A در غذاي مرغ کم باشد جوجه هاي بدست آمده در هفته اول زندگي تلف مي شوند ولي مرغهايي که به اندازه کافي ويتامينA در غذاي خود دريافت مي دارند جوجه هاي آنها به راحتي قادر به زندگي بوده ٬ چنانچه غذاي جوجه ها از نظر اين ويتامين کمبود داشته باشد علائم کمبود در سنين اوليه بروز خواهد کرد

 وجودسطح بالاي ويتامين A به عنوان منبع خوب براي انتقال به جوجه تازه تفريخ شد توصيه مي شود. انتقال ويتامينA از گله مادر به تخم مرغ مشهود است(جدول1).  اما انتقال آن از تخم مرغ به جوجه با حداقل بازدهي صورت مي گيرد. به عبارت ديگر مدركي دال بر اينكه تغذيه ويتامين A جيره مرغ مادر داراي اثر معني دار روي ميزان ويتامينA جوجه تفريق شده باشد وجود ندارد. تغذيه ويتامين A جيره مرغ مادر از لحاظ آنتي بادي مادري و تجهيز بافتهاي لنفي تاثيري بر وضعيت ايمني جوجه ندارد.مرغ هاي مادري كه ويتامين A كمتري دريافت كرده اند ميزان كمتري را به تحم مرغ منتقل مي كند لذا رشد جنين داراي اختلال مي شود.                              

 

 

                                               جدول12-رابطه سطح ويتامين A جيره با تخم مرغ.

سطح ويتامين A جيره

سطح ويتامين A زرده

واحدIU در كيلوگرم

واحدIU در كيلوگرم

1760

9/0

2640

7/3

3520

2/4

4400

3/6

11000

7/12

22000

3/16

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

براي رشد مناسب جنين و قابليت جوجه درآوري به4/2 واحد IU ويتامين A  در زرده نياز داريم. بسته به مقدار ويتامين A منتقل شده از مرغ مادر، جوجه هاي يكروزه اي كه با جيره حاوي مقادير كم ويتامين A تغذيه مي شوند ممكن است علائم كمبود را در هفته اول نشان دهند ولي جوجه هاي دارراي ذخاير مناسب از ويتامينA كه آن را از مرغ مادر دريافت كرده اند قبل از بروز علائم كمبود به وزن كشتار مي رسند.

احتیاجات:

مقدار احتیاج مرغ مادر گوشتی به ویتامین A در جیره رشد و استارتر 10000(IU) و در مراحل تخمگذاری (IU)  11000 است.  عوامل بسیاری بر میزان احتیاجات مرغ مادر تاثیر دارند:

  1- تفاوت های ژنتیکی

    2 –  متغیر بودن میزان ویتامین A در تخم مرغ جنین دار

    3-  نوسانات احتمالی در مکمل های غذایی

    4-  تخریب ویتامین A در جیره بوسیله عوامل جنبی و ثانوی

    5-  وجود رقبای ویتامین A در جیره به میزان بالا : ( مثل ویتامین E و D )

    6-  عدم کفایت مقادیر پروتئین یا چربی جهت تشکیل کمپلکس با سایر لیپوپروتئین ها

    7-  جیره های با انرژی  بالا

   8-  بیماری های عفونی روده ای

   9-  مایکوتوکسین ها

  10-  خطا در مخلوط سازی و تفاوت بین میکسرهای مختلف

علائم کمبود ويتامين A :

شب کوری(ریزش آب از چشم)، افزایش تلفات،  عدم تکامل دستگاه گردش خون جنین  مرگ زودرس جنین( 48 ساعت) کاهش باروری خروسها(بی نظمی و اختلال دربافت پوششی مجاری و لوله های اسپرم ساز، عدم تعادل شدید و  اگزروفتالمیا از علائم رایج کمبود ویتامین A در مرغ مادر می باشند. البته اگزروفتالمیا بندرت در مرغ ایجاد می شود چون در مواقع کمبود شدید قبل از آسیب چشمی تلف می شود. در صورت کمبود ویتامین A در جیره مرغ مادر جنین بصورت ناقص رشدکرده و تشکیل رگهای خونی عمده به تاخیر خواهد افتاد. اولین ضایعه ناشی از کمبود ویتامین A در مرغ مادر بالغ در قسمت فوقانی دستگاه گوارش و عمدتاً در غدد مخاطی و مجاری آنها  و وجود کرکهای کوچک و سفید رنگ در مجاری تنفسی ، دهان، حلق و مری ظاهر می شود. در اثر کمبود ویتامین غشای مخاطی دستگاه گوارش تخریب و مقاومت آن به عوامل بیماریزا کاهش، باعث ایجاد عفونت خواهد شد. علائم کمبود ويتامين A ٬در جوجه ها عموماً عبارتند از توقف رشد ٬ضعف و لاغري ٬افتادن بال ٬لنگش ٬ ازبين رفتن و کم شدن پيگمان هاي زرد پا و منقار ٬تورم و پيدايش ترشحاتي در چشم و اطراف آن و ريزش ماده لزج از بيني البته در تمام جوجه ها همه اين علائم و حالات ديده نمي شود زيرا جوجه هاي مبتلا عموماً در همان مرحله اوليه کمبود تلف مي گردند.

کمبود ويتامين A در جيره غذاي مرغ مادر ممکن است باعث شود که جنين در هفته اول جوجه کشي تلف شود ياپس از تفريخ مدتي زنده بماند اما ضعيف باشد و يااينکه مدت کوتاهي پس از تولد تلف شود . اما کمبود ويتامين A در طيور بالغ خيلي به کندي ظاهر مي شود . در طيوري که قبلاً با مقدار کافي ويتامين A تغذيه شده ولي بعداً دچار کمبود يا قطع ويتامين در غذاي خود شده اند ٬علائم کمبود معمولاً بعد از 2 تا 5 ماه ظاهر مي گردد. ممکن است تعداد خيلي کمي از طيور در همان وهله اول علائم کمبود را نشان دهند ٬ ولي عموماً به علت استفاده بدن از ذخاير کبدي و غيره طيور مي توانند کمبود يا قطع ويتامين را در تغذيه تا مدت ها بدون علائم ظاهري تحمل نمايند . اولين علامت کمبود پائين افتادن ميزان توليد تخم مرغ است ساير علائم که به فاصله چند روز ظاهر مي شوند عبارتند از: ضعف و پژمردگي مرغها ژوليده شدن پرها مخاطات ابتدائي لوله تنفسي دچار التهاب گرديده آثاري شبيه به کوريزا يا C.R.D در مرغها ايجاد مي شود . تنفس مشکل و مايع لزجي ازبيني ريزش پيدا مي کند . سينوس متورم و در نتيجه صورت برجسته به نظر مي رسد . در داخل دهان نيز دانه هاي سفيد رنگ چرکي بوجود مي آيد که به آساني کنده مي شود . گاهي اين دانه ها در حنجره و در داخل ناي ديده مي شود اين دانه ها را که در قسمت ابتدايي دستگاه گوارشي بوجود مي آيد نبايد با دانه هاي ديفتري و يا لارنگوتراکئيت اشتباه گرفت ٬ چون دانه هاي سفيد ناشي از کمبود ويتامين A به آساني و بدون خونريزي برداشته مي شود اثر ويتامين A در پيشگيري بسياري از بيماري هاي طيور مانند آر.دي- نيوکاسل – وباي مرغان و تفوئيد مرغان و همچنين آلودگي هاي انگلي مثل کوکسيديوز و کرم هاي روده اي بويژه آسکاريس به ثبوت رسيده است ويتامين A در پيشگيري از استرس ناشي از گرما در مرغان تخمي تاثير قابل توجهي دارد .

درمان وپيشگيري کمبود ويتامين A :

تغذيه ويتامين A جيره مرغ مادر از لحاظ آنتي بادي مادري و تجهيز بافتهاي لنفي تاثيري بر وضعيت ايمني جوجه ندارد

تجويز ويتامين A در آب و غذا به ميزان 5-3 بار بيشتر از حد توصيه شده در مواقع معمولي به خوبي جواب مي دهد و آثار و جراحات کمبود ويتامين در عرض چند روز مرتفع مي گردد . وبراي پيشگيري و کنترل کمبود ويتامين A بايد به نکات زير توجه داشت :

1-      استفاده از ويتامين A با ثبات در جيره غذايي طيور

2-      افزايش آنتي اکسيدان مناسب به جيره غذايي و با مکمل حاوي ويتامين

3-      کنترل مرتب غذا از نظر ميزان ويتامين

4-      ذخيره صحيح و دقيق مواد اوليه ٬مکمل و جيره ساخته شده تا قبل از مصرف٬ استفاده از غذا به صورت تازه

 

 

                              

    .

            

                      

 

 

                                                                   ویتامین D

 

 

ويتامين D براي جذب و ذخيره كلسيم در بدن لازم است .  در استخوانهاي در حال رشد كلسيم به خوبي رسوب نمي كند ، رشد كم مي شود و راه رفتن مختل مي گردد. كمبود ويتامين D در مرغان مادر سبب كاهش در تخمگذاري و نازك شدن پوسته تخم مرغ مي گردد . جنين حاصله از اينگونه تخم مرغها كامل نيست زيرا نمي تواند كلسيم مورد نياز خود را بدست آورد  اگر جيره طيور فاقد ويتامين D باشد ، ويتامين D كه در اثر تابش آفتاب در بدن ساخته مي شود قادر به رفع كمبود اين ويتامين نخواهد بود . پيش ويتامين D يعني 7- دي هيدروكلسترول در اثر اشعه آفتاب به ويتامين D تبديل مي شود و اين ويتامين از زير پوست و يا به وسيله منقار مرغ از غده پرين جذب مي گردد . واحد ويتامين D ، واحد بين المللي جوجه است كه برابر است با فعاليت 5/0 ميلي گرم كالسيفرول . مقدار مورد نیاز مرغان مادر به ویتامین D حدود 3500(IU) است.   ويتامين D به فرمهاي مختلف يعني D2 و D3 وجود دارد . D2  در اثر تابش خورشيد از ارگوسترول موجود در گياهان بوجود مي آيد در صورتي كه D3 در اثر تابش خورشيد بر 7 – دي هيدروكلسترول در بدن حيوانات بوجود مي آيد. در طيور اثر ويتامين D3 در جلوگيري از راشيتيسم 30 برابر اثر ويتامين D2 است . مرغ هايي که سطوح بالاي D3  را دریافت کنند در مقايسه با مرغ هايي که سطوح پايين D3  دريافت نموده اند ميزان D3  ذخيره شده در تخم های آنها کافي بود و وزن بدن جوجه هاي مربوط به آنها در سن 16 روزگي بالا بوده و شدت ديسکندروپلازي در آنها پايين خواهد بود.

 

 

امروزه به جيره مرغ منابع ويتامين D مثل روغن كبد ماهي ، و يا روغن هايي كه داراي اين ويتامين هستند اضافه مي شود . اگر چه تابش خورشيد مقداري از نياز ويتامين D را تامين مي كند ولي امروزه به دليل استفاده ازسیستمهای پرورش متراکم مرغها كمتر در معرض تابش مستقيم آفتاب هستند .

ویتامین D در تشکیل استخوان، رشد، جذب کلسیم و فسفر از روده کوچک ضروری است. وجود ويتامين  D3 در مرغ مادر براي توليد مطلوب تخم مرغ، كيفيت پوسته، جوجه درآوري و انتقال به جوجه اهميت دارد. جوجه هاي هچ شده از تخم مرغ مادراني كه دچار كمبود D3هستند علائم نرمي استخوان را نشان مي دهند حتي اگر جيره آنها حاوي مقادير كافي D3 باشد. اين امر به دليل عدم توليد آنزيم كوله كلسيفرول -25- هيدروكسيلاز توسط جوجه ها در دو هفته اول زندگي است.

کمبود ویتامین D در اواخر دوره جوجه کشی سبب تلفات جنین می گردد که بیشتر در روزهای 18 و 19 اتفاق می افتد و باعث غیر طبیعی شدن منقار و عدم تشکیل کامل اسکلت می گردد. وجود مقدار زیاد ویتامین  D3 در جیره مرغ مادر باعث رسوب کلسیم در بافتهای نرم بویژه کلیه ها می شود که این امر باعث ایجاد پوسته ناهموار شده که روی قابلیت جوجه درآوری تاًثیر منفی دارد

 

 

 

 

ویتامین E

ويتامين E موثرترين آنتي اكسيدان بيولوژيكي بوده و كمبود آن منجر به تخريب اكسيداتيو بافتهاي حاوي ليپيد مي شود. آثار زيان بار كمبود ويتامينE طي يك دوره4-3 هفته اي و پس از تخليه كامل ذخاير اين ويتامين از بافتها، بروز مي نمايد. علائم كمبود از كاهش باروري تا ايجاد علائم و نشانه هاي اختصاصي بر اساس سن و جنس ، متفاوت است.

مقدار احتیاج مرغ مادر گوشتی به ویتامین E در جیره رشد و استارتر 45-50(IU/kg) و در مراحل تخمگذاری 100(IU/kg) است.

كمبود ويتامين E به صور مختلف در مرغ ظاهر مي شود زيرا عوامل ديگري در نياز مرغ به ويتامين E تاثير مي گذارند .در جوجه هاي در حال رشد كمبود ويتامين E باعث: 1-  خونريزي مغزي 2-  تراوش آب در زير پوست 3-  ديستروفي ماهيچه اي مي گردد . تورم مغزي بيشتر در شرايطي بوجود مي آيد كه جيره حاوي چربي هاي غير اشباع است.علاوه بر ويتامين E بعضي از آنتي اكسيدانها در جلوگيري از تورم مغزي موثرند

اكسيداسيون لايه هاي ليپيدي غشاهاي سلولي مفروش كننده ديواره مويرگها منجربه دگرگوني ساختار اين سلولها شد و موجب افزايش نفوذپذيري و نفوذ مايع واكسودا به بافتهاي زير جلدي مي گردد كه در اغلب موارد اين حالت بصورت تورمي نرم در پشت چينه دان مشاهده مي گردد. جوجه هاي حاصل از مرغهای مادری كه دچار كمبود ويتامين E هستند ،  در سن دوهفتگي علائم خيز  زير جلدي  ( Exudative Diathesis ) را نشان مي دهند. در موارد پيشرفته كمبود ، خونريزي زير جلدي نيز ممكن است مشاهده شود.

انسفالومالاسیا:  

( Encephalomalcia ) يا ايجاد جراحات استحاله اي در مغز در جوجه هاي جوان تا سن 6 هفتگي و در اثر خيز و خونريزي در مخچه ، مشاهده مي شود. زمان بروز نشانه هاي درمانگاهي تحت تأثير سطوح ويتامين E  است ، كه توسط مرغ مادر به زرده منتقل شده و جهت استفاده جوجه در زمان تفريخ در دسترس مي باشد. ميزان احتياجات ويتامين E  همچنين تحت تأثير مقدار اسيدلينولئيك خوراك مي باشد.

باروري و قابليت جوجه درآوري تخريب اكسيداتيو بافت بيضه و اسپرمها موجب عقيم شدن خروسها مي گردد. در موارد پيشرفته كمبود ويتامين E ، عقيم شدن خروسها ممكن است بصورت دائمي ادامه يابد. قابليت جوجه درآوري در اثر مرگ جنين ها ابتدا در چهارمين روز انكوباسيون و مجدداً در 2-3 روز قبل از تفريخ ، كاهش مي يابد. مرگ جنيني در اثر فقدان تكامل دستگاه گردش خون رخ مي دهد.كاهش توليد تخم مرغ بطور اوليه در اثر تخريب اكسيداتيو فوليكولهاي تخمدان ايجاد شده و سپس طي 2-3 هفته همزمان با تخليه كامل بافتها از ويتامين E  به ميزان وسيعي نمايان مي شود. در مرغهاي مادر در اثر كمبود ، ذخيره ويتامين E در زرده به مخاطره افكنده شده و در نتيجه تكامل جنين و همچنين سرزندگي جوجه هاي حاصل طي اولين هفته زندگي تحت تأثير قرار مي گيرد.

طي اولين روزهاي پس از تفريخ و تا زمان تكامل كافي دستگاه گوارش ، جوجه ها  قادر به استفاده از ويتامين E خوراك نيستند و  احتياجات فيزيولوژيكي ويتامين E طي 4-5 روز اول زندگي مي بايستي از طريق زرده تأمين شود. جوجه هاي حاصل از مرغهاي مادر دچار كمبود ويتامين E ، مقادير ناكافي از اين ويتامين دريافت نموده در نتيجه نسبت به عوامل استرس زاي فيزيولوژيكي و ايمونولوژيكي بسيار حساس خواهند شد. جوجه هاي مبتلا رشد بسيار ضعيفي داشته ، دچار ضعف عضلاني هستند سرزندگي ضعيفي داشته و دچار تلفات بالايي طي اولين هفته زندگي مي شوند. علاوه بر اين جوجه ها در صورتي كه با خوراك حاوي مقادير ناكافي مكمل ويتامين E تغذيه شوند ، علائم كمبود ويتامين E را نشان خواهند داد.

پاسخ ایمنی نقش ويتامين E در پاسخ ايمني سلولي و همورال بخوبي شناخته شده است. كمبود ويتامين E منجر به پاسخ ايمني كمتر از حد معمول مي گردد. تحت شرايط تجاري انتقال پادتن مادري و نيز پاسخ به واكسيناسيون نيز ممكن است كمتر از حد مناسب باشد. در موارد شيوع بيماري با علائم باليني ، پاسخ ايمني كمتر از حد معمول بوده و پاسخ به مواد دارويي نيز در كمترين ميزان مي باشد و ممكن است مدت زمان بيماري طولاني شود.

   ويتامين  E  از روغن هاي گياهي بدست مي آيد . بهترين منبع ويتامين E غلات و پودر يونجه است. تراوش آب در زير پوست با مصرف سلنيم بر طرف مي گردد ، ولي تحليل ماهيچه يك بيماري پيچيده است كه تحت تاثير ويتامين E ، متيونين و سيستين قرار دارد .  پايداري ويتامين E از ساير ويتامين هاي محلول در چربي بيشتر است ولي اين ويتامين در غذاهاي فاسد شده ، به سرعت از بين مي رود .

ویتامین K

 ويتامين K در ايجاد نوعي پروتئين كه در اعمال مربوط به انعقاد خون دخالت دارد موثر است . كمبود اين ويتامين باعث مي گردد كه خون منعقد نشود و در بعضي مواقع مرغ در اثر خونريزي تلف مي گردد . طيور بالغ در اين مورد با خطرات كمتري روبرو هستند . ولي جوجه هايي كه جيره مادر آنها از لحاظ ويتامين K فقير است به خونريزي حساس مي باشند و زمان انعقاد خون آنها افزايش مي يابد . به دلیل عدم توانایی طیور در ساخت ویتامین K بایستی آن را از جیره دریافت کند.

در شرايط پرورش مرغ در مزارع علائم كمبود آن مشاهده مي شود . لذا به جيره هاي جوجه هاي در حال رشد و مرغان مادر مكمل هاي ويتامين K افزوده مي شود . در مواقعي كه جوجه ها به كوكسيدوز آلوده هستند ، ضروري است . كه ميزان ويتامين K جيره افزايش يابد ، زيرا اولاً به انعقاد خون در سلولهاي روده كمك مي كند و مانع از خونريزي بيشتر مي گردد و ثانياً داروهائي كه جهت درمان كوسيدوز بكار مي روند (سولفا كوينواكسالين) با ويتامين K رقابت مي كنند و مانع جذب آن مي گردند . کمبود ویتامین K در جیره مرغ مادرباعث: الف) – خونریزی در جوجه های تفریخ شده  ب)-  افزایش خونریزی در زمان نوک چینی جوجه های یکروزه

مقدار احتیاج مرغ مادر گوشتی به ویتامین K در جیره رشد و استارتر 2/2 (ppm) و در مراحل تخمگذاری 6/6(ppm) است.

 

 

ویتامین های گروه B:

تیامین

تيامين يا ويتامين ب 1 ، براي رشد و فعاليت طبيعي اعصاب ضروري است ، كمبود آن باعث اختلال در كار سيستم عصبي و فلجي مي گردد. احتياجات جوجه هاي جوان بيشتر از مرغان بالغ است ولي به علت اينكه قسمت اعظمي از جيره آنها از تشكيل مي دهند با كمبود آن مواجه نمي شوند.

 مقدار احتیاج مرغ مادر گوشتی به تیامین در جیره رشد و استارتر 2/2 (ppm) و در مراحل تخمگذاری 6/6(ppm) است.

بطور کلی مرغهای لگهورن نسبت به نژادهای سنگین نیاز تیامینی بالایی دارند چون تیامین بیشتری را در تخم مرغ خود ذخیره می کنند. تیامین در بدن طیور بصورت میکروبی در قسمت روده ساخته می شود اما چون در ناحیه انتهایی دستگاه گوارش اتفاق می افتد چندان قابل جذب نیست . الکوسی و کلاسن گزارش کردند که تغذیه مرغ مادر با تیامین اثر محسوسی بر وضعیت جوجه جوان دارد.به طوری که اضافه کردن 8 mg/kg در مقابل 0 mg/kg مکمل تیامین به جیره مرغان مادر، ذخیره تیامین جوجه یکروزه را دوبرابر می کند.

علائم کمبود تیامین در مرغ مادر شامل بی حالی و لرزش سر، کاهش اشتها، عارضه ستاره نگری(star gazin)، تشنج و اختلالات قلبی عروقی و در حالت کمبود شدید باعث پلی نوریتیس می شود . علت اصلی ایجاد پلی نوریتیس اختلال در متابولیسم کربوهیدراتها است که باعث تشکیل مواد حد واسط شده و باعث  می شود مغز گلوکز مورد نیاز خود را دریافت نکند.

 

 

 

 

ریبوفلاوین( B2)

اين ويتامين در آب حل مي شود و يكي از ويتامين هايي است كه در جيره هاي معمولي كمبود آن بيشتر مشهود است ، به همين دليل جيره هاي معمولي بايستي با مكمل هاي ريبوفلاوين تكميل شوند . جوجه هايي كه با كمبود اين ويتامين مواجه هستند رشد كمتري دارند و به يك نوع اختلال  به نام فلجي خميدگي ناخن ها مبتلا مي شوند . كمبود اين ويتامين در جيره مرغان مادر سبب كاهش جوجه دهي  مي شود . ریبوفلاوین بیشترین تاثیر را در جوجه درآوری دارد مقدار احتیاج مرغ مادر گوشتی به ریبوفلاوین در جیره رشد و استارتر 2/2 (ppm) و در مراحل تخمگذاری 6/6(ppm) است

آلبومین تخم مرغ بایستی حاوی حدود 5/2  میکروگرم ایبوفلاوین در گرم باشد. تخم مرغ های با ریبوفلاوین کم به جوجه تبدیل نمی شوند. کمبود ریبوفلاوین ابتدا در روز دهم انکوباسیون زمانی که جنین با کمبود کربوهیدرات مواجه است و مواد حد واسط اکسیداسیون اسید های چرب تجمع می یابند نمایان می شود. چون امروزه بیشتر از مکملهای ویتامینی استفاده می شود تا اینکه بصورت جداگانه مورد استفاده قرار گیرند لذا كمبود پيش مخلوط ويتامين بيشترين تاثير را بر ريبوفلاوين دارد به طوري كه در هفته هفتم كمبود،  ميزان جوجه درآوري به صفر مي رسد.

در مراحل اوليه كمبود ريبوفلاوين پرنده قادر به انتقال مقادير كافي از ريبوفلاوين به تخم مرغ جهت رشد جنين تا 21-15 روزگي دوره جوجه كشي است ولي اگر كمبود ادامه يابد سن تلفات جنين كاهش مي يابد. مثلاً بعد از 14 هفته كمبود 100 درصد جين هاي 7-1 روزه تلف مي شوند .

 در مورد ریبوفلاوین اگر كمبودي رخ دهد در مراحل اوليه اين كمبود، روند سني تلفات در آخر دوره جوجه كشي است( نمودار 1).

 علائم کمبود ریبوفلاوین در مرغ مادر شامل کاهش شدید جوجه درآوری، افزایش اندازه و میزان چربی کبد، افزایش تلفات جنین ، جوجه متولد شده دارای جثه ریز و متورم است، عدم رشد اجسام ولفیان(تحلیل سیستم عصبی)، آلبومین تا حدودی رنگ زرد روشن خود را از دست می دهد، پروزیس و  پیچش انگشتان پامی باشد.

نیاسینB3

اين ويتامين براي رشد ضروري است . در جيره هايي كه قسمت اعظم آن را ذرت تشكيل مي دهد كمبود اين ويتامين بيشتر مشهود ست . زيرا اولاً ذرت داراي مقدار ناچيزي نياسين است و ثانياً مقدار تريپتوفان آن نيز كم است ، لذا امكان تبديل اين اسيد آمينه به نياسين ضعيف است . كمبود اين ويتامين سبب كاهش رشد و بروز پروسيس مي شود . التهاب زبان و دهان ، كاهش اشتها ، كاهش رشد پرها و بهم خوردن تعادل بدن از ديگر علائم كمبود اين ويتامين است . نوع مصنوعي آن به جيره جوجه هاي در حال رشد و مرغان مادر افزوده مي شود

نیاسین همراه ریبوفلاوین در متابولیسم انرژی نقش دارد ( به صورت کوآنزیم NAD و NADP) نیاسین همچنین در افزایش سنتز پروتئین نقش دارد.

مقدار احتیاج مرغ مادر گوشتی به تیامین در جیره رشد و استارتر 35 (ppm) و در مراحل تخمگذاری 50(ppm) است

کمبود نیاسین در مرغ مادر باعث کاهش اشتها،کاهش وزن و تولید تخم مرغ، کاهش در میزان جوجه درآوری،  آماس پوست،  پردرآوری ضعیف،  مشکلات پا و کاهش رشد می شود. در مورد نياسين اگر كمبودي رخ دهد در مراحل اوليه اين كمبود، روند سني تلفات در مراحل اوليه جوجه كشي است( جدول2).

 

 

 

 

 

 

 

 

پیردوکسین B6

نام پيريدوكسين براي سه گروه مختلف از اين ويتامين يعني پيريدوكسول ، پيريدوكسال و پيريدوكسا آمين كه همگي داراي اعمال متابوليكي مشابهي در بدن هستند بكار مي رود . كمبود شديد اين ويتامين باعث عدم تعادل در راه رفتن ، حركت در هر جهت بدون اراده ، تشنج و مرگ مي گردد. درمرغ مادر باعث  كاهش اشتها ، کاهش تولید تخم مرغ، كم شدن سريع وزن، کاهش پاسخ آنتی بادی و مرگ ديده مي شود . كمبود جزيي اين ويتامين باعث كاهش تخمگذاري و جوجه دهي مي گردد .

به عنوان بخشی از سیستم آنزیمی در متابولیسم کربوهیدراتها، چربیها و پروتئینها نقش دارد. این ویتامین در تمام قسمتهای روده کوچک جذب می شود . و جذب آن در سکوم و چینه دان حداقل است. مقدار احتیاج مرغ مادر گوشتی به تیامین در جیره رشد و استارتر 2.2 (ppm) و در مراحل تخمگذاری 4.4(ppm) است

بیوتین

 عوارض ناشي از كمبود بيوتين در جوجه هاي در حال رشد بروز ضايعات پوستي و مشابه با آنچه كه در اثركمبود اسيد پانتو تنيك بوجود مي آيد است . پاها خشك مي شوند ترك برمي دارند و دچار خونريزي مي شوند سرانجام چنين ضايعاتي در گوشه دهان و چشم ها ظاهر مي شود .مصرف سفيده تخم مرغ خام باعث بروز كمبود بيوتين مي گردد زيرا بيوتين در اثر آويدين كه يكي از پروتئين هاي تخم مرغ است غير فعالي مي شود . در چنين شرايطي مقدار بيوتين جيره بايستي افزايش يابد . مصرف سفيده تخم مرغ پخته چنين حالتي را بوجود نمي آورد. مقدار بیوتین  سفیده حدود نصف مقدار موجود در زرده است و به نظر نمی رسد که بیوتین موجود در سفیده برای جنین قابل دسترس باشد.بيوتين در جلوگيري از پروسيس موثر است . هم چنين باعث بهبود در امر جوجه دهي مي گردد . بيوتين به مقدار جزيي براي سلامتي و توليد تخم مرغ لازم است . در شرايط معمولي به علت وجود بيوتين در اغلب مواد غذايي كمبود آن ديده نمي شود. میزان احتیاج مرغ مادر به بیوتین ppm 22/0 است. بیوتین برای رشد جنین یک عنصر ضروری می باشد. وضعیت بیوتین جوجه جوان به شدت تحت تاًثیر تغذیه مادر است.

1-پروزیس مادرزادی در جوجه ها2 – فلجی و ناهنجاریهای استخوانی(کوتاهی درشت نی، نازک نی، کثف و پنجه ها

3- بزرگی پرده بین اتگشتان سوم و چهارم در جنین های حاصل از تخم مرغ مرغان دچار کمبود بیوتین.

4- جنین ها کوچک هستند

5- اختلالات غضروفی دارند

6- منقار طوطی شکل

7- حداکثر تلفات در هفته اول و در سه روز آخر جوجه کشی

 

 

اسید فولیک

مقدار احتیاج مرغ مادر گوشتی به اسید فولیک در جیره رشد ppm 1 و استارترppm 1.2 و در مراحل تخمگذاری2 (ppm)   است.

 كمبود اسيد فوليك سبب كاهش رشد بدن و پرها و بروز پروسيس مي شود . رنگ پرها نيز از بين مي رود ، كمبود اسيد فوليك كم خوني بخصوصي را به همراه دارد كه ويژگي اين عارضه بزرگ شدن گلبولهاي قرمز و افزايش همو گلوبين مي باشد . در جيره هاي معمولي كمبود آن كمتر مشاهده مي شود. علائم کمبود اسید فولیک در مرغ مادر شامل:

•             کاهش تولید تخم مرغ

•             کاهش شدید قدرت جوجه درآوری

•             افزایش مرگ ومیر جنین در روزهای آخر انکوباسیون

•             جنین ها دارای نوک تغییر شکل یافته بوده خمیدگی ساق پا در آنها دیده می شود .

•             کم خونی

•             رشد ضعیف

 

 

ویتامین B12

تمام طيور به ويتامين B12 احتياج دارند ولي نياز جوجه هاي در حال رشد و مرغان مادر به اين ويتامين حياتي است . اين ويتامين تنها در منابع حيواني وجود دارد و در گياهان يافت نمي شود . از بقاياي تخميري توسط باكتري ها مقداري ويتامين B12 بوجود مي آيد . جيره هايي كه منابع پروتئين حيواني آنها كم است مقدار ويتامين B12 كمتري دارند . در جيره جوجه هاي گوشتي و مرغان تخمگذار اين ويتامين به صورت مكمل اضافه مي شود . طيوري كه در روي بستر پرورش مي يابند مقدار قابل توجهي از ويتامين B12 مورد نياز خود را از طريق مدفوع بدست مي آورند . جيره مرغاني كه در قفس نگهداري مي شوند بايستي مقدار بيشتري ويتامين B12 داشته باشد . كمبود B12 رشد و راندمان تبديل غذا را كاهش مي دهد . سبب تلفات جنيني و در نتيجه كاهش جوجه دهي مي گردد . همچنين كمبود اين ويتامين سبب بروز نوعي كم خوني مي شود .بين اين ويتامين ، اسيد فوليك و بعضي از ويتامين هاي ديگر رابطه و اثر متقابل وجود دارد . اين ويتامين در انتقال اسيد پانتوتنيك در بدن دخالت دارد. میزان احتیاج مرغ مادر به B12 ppm 022/0 است. کمبود ویتامین B12 کمتر از سایر ویتامین ها رخ می دهد.

 

 

برخی از عوامل کمبود B12 در مرغ مادر شامل:

•    کاهش قدرت جوجه درآوری

•       خونریزی

•       درجات مختلف از کبد چرب

•       غیر طبیعی و بزرگ شدن قلب

•       کلیه ها زرد کم رنگ شده و گاهی خونریزی نشان می دهند

•       تحلیل ماهیچه های پا و گاهی پروزیس

•       وقوع زیاد جنین های جابجا شده

•       مرگ ومیر جنین در حدود روز 17 انکوباسیون

اسید پانتوتنیک

كمبود اين ويتامين باعث كاهش رشد و تغيير وضع ظاهري پرها مي گردد . همچنين ضايعاتي پوسته دار در اطراف دهان و چشم و معقد ظاهر مي شود . در شرايط بيماري جوجه ها روي پاها مي نشينند .كمبود اين ويتامين در جيره مرغان مادر جوجه دهي را كاهش مي دهد و تلفات اوليه جوجه ها افزايش مي يابد . پانتوتنات كلسيم به عنوان مكمل اين ويتامين به جيره اضافه مي شود .

میزان احتیاج مرغ مادر به اسید پانتوتنیک ppm 5/15 است. برخی از نشانه های کمبود اسید پانتوتنیک شامل:

•    کاهش رشد

•       آماس پوست

•       آسیب های عصبی

•       کاهش جوجه درآوری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع:

1-   پوررضا و همکاران. 1384. تغذیه مرغ اسکات

2-   پوررضا، ج. 1379. اصول علمی و عملی پرورش طیور

3-   زهری، م. ع. نقش ویتامین ها در تغذیه طیور

4-   گروه علمی موسسه اطلاعات مرغداری کد مقاله: 122

5-      Edvards, H. M. and et al. 2005.  Effect of the Level of Cholecalciferol Supplementation of Broiler Breeder Hen Diets on the Performance and Bone Abnormalities of the Progeny Fed Diets Containing Various Levels of Calcium or 25-Hydroxycholecalciferol1. Poultry Science 84:1593–1603

 

 

 

 

6-      Coskun, E. 1998. Effects of Dietary Levels of Vitamin A on the Egg Yield  and Immune Responses of Laying Hens. Poultry Science 77:542–546

 

 

7-      Atencio, A. 2005. Twenty-Five Hydroxycholecalciferol as a Cholecalciferol Substitute in Broiler Breeder Hen Diets and Its Effect on the Performanceand General Health of the Progeny. Poultry Science 84:1277–1285

 

 

8-      Kenny, M. Breeder nutrition and chick quality. International Hatchery Practice — Volume 19 Number 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

 

 

 

 

                              

                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

کمبود ریبوفلاوین در جوجه
کمبود ریبوفلاوین در جوجه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *