کمبود روغن در ماشین

کمبود روغن در ماشین
کمبود روغن در ماشین



از گذشته به رانندگان توصیه می‌شد که پیش از استارت پیشرانه‌ی خودرو، آب و روغن آن‌ را بررسی کنند. در این مطلب به مهم‌ترین نکاتی می‌پردازیم که هر راننده‌ای، باید درباره‌ی روغن خودرو بداند.

حرکت خودرو به سه ماده‌ی بسیار مهم که ما مسئول تأمین آن‌ها هستیم، وابستگی دارد. این مواد، سوخت، آب و روغن موتور هستند. از دیدگاه تئوری، بنزین یا گازوئیل طی احتراق با هوا، تأمین‌کننده‌ی انرژی لازم برای حرکت خودرو است و آب، قطعات درگیر را خنک می‌کند. در این میان، روغن یا هر روان‌کننده‌ی دیگر، حرکت قطعات این سیستم را ممکن می‌کند.

همه‌ی ما می‌دانیم که روغن موتور هم مثل سوخت، باید در پیشرانه‌ی خودرو ریخته و به طور مداوم بازرسی شود؛ اما زمان تعویض، نوع روغن و مقدار آن اهمیت زیادی دارد. استفاده از خودروهای مدرن با سیستم‌های پیشرفته، هنوز نتوانسته است جای یک راننده‌ی آشنا به اصول فنی در بحث روغن موتور را بگیرد. پس رانندگان جوان نیز باید اطلاعات خود را در زمینه‌ی شناخت این ماده‌ی مهم افزایش دهند.

کمبود روغن در ماشین

تصور یک موتور بدون سیستم روان‌کننده غیر ممکن به نظر می‌رسد. حتی در موتورهای کوچک هم از گریس یا انواع روغن برای کاهش اصطکاک قطعات استفاده می‌شود. قطعات مکانیکی به این ماده نیازمندند تا به هنگام حرکت و سایش با یکدیگر، دچار فرسایش نشوند و حرارت ناشی از اصطکاک، کاهش یابد. علاوه بر این، ذرات معلق و رسوبات محیط نیز می‌تواند جذب روان‌کننده‌ها شود و از آسیب به سیستم‌های مختلف خودرو، جلوگیری کند. با این اوصاف مسلما ساختمان شیمیایی انواع روغن‌ موتور، با توجه به وظایف مهمی که در یک خودرو ایفا می‌کند، پیچیده و دانش‌بنیان است و ساخت آن به سادگی ممکن نیست؛ اما شناخت روغن خودرو و استفاده‌ی صحیح از آن با رعایت چند نکته‌ی ساده امکان‌پذیر خواهد بود.

فرقی نمی‌کند خودروی شما مدرن یا قدیمی باشد. این‌روزها برای هر نوع خودرو می‌توان روغن مناسب ماینرال (ارگانیک)، سینتیک یا نیمه سینتیک خریداری کرد. روغن‌های ماینرال که به آن‌ها روغن طبیعی نیز گفته‌ می‌شود، مستقیما از نفت یا گاز طبیعی در پالایشگاه استخراج می‌شوند. از زمانی که خودروهای بنزینی تولید می‌شوند، این روغن‌ها نیز وجود دارند. مهم‌ترین مشخصه‌ی روغن‌های ماینرال، طول عمر کم در مقایسه با نوع سینتیک و البته قیمت پایین‌تر است.

فرایند ساخت روغن‌های سینتیک، کاملا شیمیایی و مهندسی‌شده است. این فناوری در مقایسه با روغن‌های ماینرال، هزینه‌ی بیشتری در بر دارد که منجر به گران‌تر شدن روغن‌های سینتیک می‌شود. در عوض طول عمر روغن‌های سینتیک بیش‌تر از نوع ارگانیک است و در شرایط حرارتی نامتعارف، مثل آب و هوای بسیار سرد و بسیار گرم یا در پیشرانه‌هایی که تحت فشار با دورهای بالا کار می‌کنند (مثل خودروهای اسپرت)، عملکرد بهتری دارند. به بیان ساده، روغن‌های سینتیک ساختار مولکولی یکنواخت‌تری دارند که این ساختار، به مولکول‌های کروی آن‌ها اجازه می‌دهد به سادگی روی هم حرکت کنند. درصورتی‌ که مولکول‌های روغن‌ ماینرال را می‌توان به مکعب‌هایی تشبیه کرد که برای لغزیدن روی یکدیگر با مشکل مواجه هستند.

فراموش نکنیم که ممکن است در روغن‌های سینتیک هم از مواد طبیعی و حاصل از نفت استفاده شود که در این‌صورت با رسیدن به نسبت خاصی، روغن نیمه سینتیک نامیده می‌شود. این نوع روغن‌ها از نظر قیمت و عملکرد، بین روغن‌های سینتیک و ماینرال قرار می‌گیرند و معمولا برای خودروهای سنگین، مثل وانت‌بارها و شاسی‌بلندها توصیه می‌شوند.

در قسمتی از موتور خودرو که درپوش مخزن روغن قرار دارد، حتما عددی به صورت xW-y مثل 20W-50 دیده می‌شود که میزان ویسکوزیته‌ی روغن مناسب برای خودروی شما را نشان می‌دهد.

عددی که به عنوان ویسکوزیته یا گرانروی یک سیال بیان می‌شود، بیانگر میزان مقامت آن در برابر جاری شدن است. ما برای درک ویسکوزیته‌ی روغن موتور، از اعدادی که روی بسته‌بندی آن دیده می‌شود، استفاده می‌کنیم. هرچه عدد ویسکوزیته بالاتر باشد، مقاومت سیال دربرابر جاری شدن بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، ویسکوزیته‌ی عسل بالاتر از ویسکوزیته‌ی آب است. در قدیم به این عدد، وزن روغن هم گفته می‌شد که البته تعریف درستی نیست.

بنیاد SAE مخفف عبارت Society for Automobile Engineers (بنیاد مهندسین خودرو)، ویسکوزیته‌ی تمام انواع روغن‌ موتور را در دمای ۹۸.۹ درجه‌ی سانتیگراد آزمایش می‌کند. این درجه حرارت به عنوان یک استاندارد قراردادی (معادل ۲۱۰ درجه‌ی فارنهایت) برای پیشرانه‌های خودرو در حین کار، مورد قبول واقع شده است.

روغن‌های چهار فصل به واسطه‌ی استفاده از پلیمر‌های خاص می‌توانند ویسکوزیته‌ی متفاوتی در دماهای مختلف داشته باشند. حرف W در توضیح ویسکوزیته‌ی این روغن‌ها، از واژه‌ی Winter به معنی زمستان گرفته شده است. به عنوان مثال روغنی که عبارت 20W-50 روی آن دیده می‌شود، ویسکوزیته‌ای بین ۲۰ تا ۵۰ دارد. یعنی زمانی که موتور خودروی شما گرم باشد (حدود ۱۰ دقیقه پس از استارت، به دمای ۱۰۰ درجه‌ی سانتیگراد رسیده باشد) روغن دارای ویسکوزیته‌ی ۵۰ است؛ اما در لحظه‌ی استارت ویسکوزیته‌ی ۲۰ دارد، یعنی با این‌که هنوز گرم نشده (به واسطه‌ی استفاده از پلیمر‌ها)، روان‌تر است.

حال برای روشن‌تر شدن ماجرا، روغن‌های 20W-50 و 15W-50 را مقایسه می‌کنیم. اگر در هوای بسیار سرد زمستان، مثلا منفی ۲۰ درجه به سراغ خودرو برویم، روغن 15W-50 کاملا بهتر از روغن 20W-50 در موتور جاری خواهد شد. به همین دلیل، خودروهای داخلی در اکثر مناطق ایران با ویسکوزیته‌ی 20W-50 به خوبی کار می‌کنند و تا دمای منفی ۱۰ درجه مشکل خاصی ندارند؛ اما مردم مناطق سردسیر کشور، مثل استان‌های آذربایجان از روغن‌هایی 10W-40 یا 5W-30 استفاده می‌کنند. فراموش نکنیم روغن‌های 20W-50، معمولا ماینرال و نمونه‌هایی مثل 5W-30 از نوع سینتیک هستند.

در گذشته، رسم جالبی میان رانندگان وجود داشت که هر ۵ هزار کیلومتر روغن خودرو را عوض می‌کردند. این سنت عجیب نه‌ به‌واسطه‌ی کیفیت روغن‌، بلکه به دلیل آسان‌ بودن شرایط فهم آن فراگیر شد؛ چرا‌که رانندگان با رسیدن کیلومترشمار خودرو به اعدادی با ضریب ۵، مثل ۸۰ هزار یا ۸۵ هزار، اقدام به تعویض روغن می‌کردند. ضمن اینکه باتوجه به ماینرال بودن روغن‌ها و احتمال اتمام طول عمر آن‌ها، حتی در صورت استفاده نکردن از خودرو، سالی ۲ بار به تعویض روغن مراجعه می‌کردند، هرچند که بعضی افراد نیز در انتهای هر فصل (هر سه ماه) به سراغ روغنی با ویسکوزیته‌ی مخصوص آن فصل می‌رفتند.

امروزه نه‌تنها فناوری ساخت روغن موتور پیشرفت زیادی داشته است، بلکه پیشرانه‌ها نیز بسیار کمتر از گذشته باعث استهلاک روغن می‌شوند. بعضی خودروهای مدرن، زمانی که روغن از استاندارد خود خارج شود، راننده را مطلع می‌کنند؛ اما تا حدود زیادی می‌توان به عددی که روی بسته‌بندی روغن نوشته شده است، اعتماد کرد.

خودروهای برون‌شهری که معمولا پیشرانه‌ی آن‌ها در یک دور موتور ثابت کار می‌کند، دیرتر به تعویض روغن احتیاج خواهند داشت؛ اما بهتر است کسانی که در شهر، با ایست و حرکت‌های متوالی مواجه هستند، پیش از رسیدن به کیلومتر انقضای روغن، نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

این حرکت از زمان اختراع خودروها تاکنون، در میان رانندگان ثابت بوده است و با وجود رشد فناوری، همچنان انجام می‌شود. شاید با حضور سنسورهای متعدد در خودروهای مدرن امروزی، چک کردن روغن موتور کاری بیهوده به‌ نظر برسد؛ اما دست کم باعث بالا رفتن کاپوت ماشین می‎شود تا وضعیت ظاهری پیشرانه و متعلقات آن، مثل رادیاتور، وایرها و… مشاهده شود.

هرچند پیشرانه‌ی خودروهای امروزی، زیر پوشش مخصوصی مخفی شده؛ اما همچنان محل چک کردن روغن در دسترس است. فراموش نکنید، فقط و فقط در زمانی که خودرو کاملا سرد شده باشد (یک ساعت پس از خاموش کردن پیشرانه) اقدام به باز کردن پیچ مخصوص و بیرون آوردن گیج روغن (میله‌ی فلزی باریک درجه‌بندی شده) کنید. برای فهم دقیق مقدار روغنی که در موتور وجود دارد، بهتر است یک‌بار، این گیج را با دستمالی که پرز ندهد، تمیز کنید و مجددا و به آرامی به داخل مخزن بازگردانید. بیرون کشیدن آرام گیج در مرتبه دوم، مقدار روغن داخل موتور را به شما نشان می‌دهد که باید بین خط مینیموم و ماکزیمم باشد.

اگر از میزان روغن در پیشرانه اطمینان حاصل کردید، مجددا پس از تمیز کردن گیج با پارچه‌ی مناسب، آن‌ را به جای خود بازگردانید. هرگز از دست بدون دست‌کش برای تمیز کردن گیج استفاده نکنید و در صورت لمس روغن، از آب و صابون برای شست و شوی دست‌ها استفاده کنید.

فرض‌ کنیم گیج روغن را چک کرده و متوجه کمبود روغن در خودرو شده‌اید. در این حالت می‌توانید با دانستن ویسکوزیته‌ی روغنی که در خودروی شما وجود دارد، اقدام به خرید روغن و اضافه کردن آن به مخزن مربوطه کنید. مهم‌ترین نکته در این حالت نیز اطمینان از سرد بودن پیشرانه، استفاده از قیف مناسب و دست‌کش است.

عمل اضافه‌ کردن روغن را به آرامی انجام دهید و در صورت پر شدن قیف، یک یا دو دقیقه صبر کنید، سپس گیج را بررسی کنید تا درصورت رسیدن سطح روغن به میزان استاندارد (بین خط مینیموم و ماکزیمم)، روغن بیشتری اضافه نشود.

چنانچه کم‌ شدن روغن موتور، به طور مداوم برای خودروی شما اتفاق می‌افتد، دو سناریو وجود دارد. حالت اول، احتمال روغن‌ریزی از موتور و خصوصا از قسمت پیچ زیر منبع روغن (کارتر) است که با گذاشتن یک مقوای بزرگ در زیر موتور قابل بررسی خواهد بود. اگر پس از انجام این آزمایش و گذشت چند روز، لکه‌ی روغن روی مقوای مذکور دیده نشد، این احتمال وجود دارد که خودروی شما دچار روغن‌سوزی و ایراد در قسمت واشر سرسیلندر باشد. در این حالت، باید هرچه زودتر به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مجاز مراجعه کنید.

لطفا در نظر داشته باشید که زومیت در صورت مشاهده‌ی دیدگاه خلاف قوانین سایت، این حق را دارد که دیدگاه کاربر را بدون اطلاع قبلی پاک کند. همچنین در صورت تکرار در نقض قوانین سایت، به صلاح‌دید زومیت، حساب کاربری کاربر خاطی مسدود خواهد شد.

در صورت مشاهده‌ی تاپیک ها و پست های توهین آمیز یا خلاف قوانین از بحث کردن و پاسخ دادن به آن‌ها جدا خودداری کرده و صرفا موضوع را از طریق آیکون گزارش به اطلاع ما برسانید.

کمی از تکنولوژی فاصله بگیرید

زومیت توسط سرورهای آسیاتک میزبانی و پشتیبانی می‌شود تولید و توسعه نرم‌افزار زومیت توسط شرکت آویژه انجام می‌شود.

خودرو بدون روغن ؛ چه اتفاقی می افتد وقتی خودرو شما بدون روغن می شود؟

خودرو بدون روغن و آب بی‌شباهت به انسان بدون خون نیست. به همان میزان که بدن انسان به خون نیاز دارد خودرو شما به روغن نیازمند است. در مطلب امروز ویدئوای نمایش داده می‌شود که در آن خودروای بدون روغن کار خواهد کرد. در ادامه با انجینیک همراه باشید.

همه ما می‌دانیم که چرا موتور خودرو به روغن نیاز دارد و چقدر مهم است که سر وقت روغن ماشین تعویض شود، اما زمانی که هیچ روغنی در موتور وجود نداشته باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ جواب این است که برای مدتی خودرو بدون روغن کار می‌کند اما بلافاصله به شکلی دیدنی و جذاب از بین میرود!

در ویدئو ای که در زیر مشاهده می‌کنید ابتدا یک موتور ارزان قیمت تک سیلندر با روغن به کار میافتد و دمای آن با دوربین حرارتی چک می‌شود. پس از آن همان موتور را این بار بدون روغن روشن می‌کنند و مجددا با دوربین حرارتی دمای آن مشاهده می‌شود. موتور بدون آن که منفجر شود و البته با تحمیل آسیب‌های جدی، حدود ۱۵ دقیقه بدون روغن کار می‌کند و ابری از دود به وجود می‌آورد.کمبود روغن در ماشین

فقدان روانکار مناسب، باعث می‌شود تمام اجزاء فلزی که در حال مالش با هم هستند به سرعت و به طور باورنکردنی­ ای سایش یابند. اگر موتور بدون روغن برای مدت زمان طولانی‌تری کار کند پدیده جوش اصطکاکی باعث می‌شود موتور از کار بایستد.

بنابراین اگر تمایل دارید بدون آنکه موتور خودرو خود نابود شود ببینید خودرو بدون روغن به چه شکل کار می­کند، پس به تماشا ویدئو زیر بنشینید.

منبع: POPULARMECHANICS

موتور چهار سیلندر خطی و غیر خطی ؛ تفاوت آن ها چیست؟

سریال بازی تاج و تخت و سلاح تیر و کمان اژدها کشی به نام بالیستا

نیمکت جادویی جدید شرکت دیزنی ؛ بازی در واقعیت افزوده بدون هیچ سیم و تجهیزاتی

ممنون از سایت خوبتون. من هم توی سایتمون آموزش های زیادی گداشتم به
سایت من هم سر بزنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت


کد امنیتی
− 8 = 1

وبسایت انجینیک با تمرکز بر حوزه مهندسی مکانیک، مهندسی مواد و رباتیک، سه موضوع مهم و اساسی مهندسی در صنعت را پوشش می‌دهد. این وبسایت سعی دارد زمینه‌های جدید و به روز علوم مهندسی را به کاربران معرفی کند. علاوه بر خبر رسانی و اطلاعات کاربردی این حوزه ها، انجینیک در زمینه فروش و ساخت قطعات صنعتی فعالیت دارد.

تلفن تماس
دفتر اصفهان: 32369184-031
مشاوره فنی: 09137977819
ایمیل: info[at]enginik.com

یکی از مهمترین پارامترهای موتور وسیله نقلیه ، فشار روغن موتور می باشد. هنگامی که چراغ روغن در داشبورد خودرو شما روشن می شود و یا زمانی که گیج روغن، مقداری کمتر از نرمال را نشان می دهد، در واقع وجود یک مشکل بزرگ به شما هشدار داده می شود. متاسفانه شما نمی دانید که آیا واقعا مشکل جدی است، بنابراین بهترین روش این است که موتور را خاموش کنید. برای کمک به درک بهتر فشار روغن در موتور، این نوشته به بررسی دلایل افت فشار روغن و موثرترین راه حل آن می پردازد. با نیک تیک همراه باشید.

 

 

کمبود روغن در ماشین

 

 

سیستم روغن کاری یک موتور اساسا از یک پمپ، فیلتر روغن، شبکه لوله های روغن و سایر لوازم تشکیل شده است. فشار روغن ایجاد شده در این سیستم بخاطر مقاومت موجود در خطوط انتقال است که روغن باید بر آن فائق شود تا به قطعات نیازمند به روغن کاری برسد. یک پمپ وظیفه به حرکت در آوردن روغن در سیستم را به عهده دارد. در مرحله طراحی موتور، طراحی مهندسی پمپ به نحوی است که بتواند فشار و جریان لازم برای رفت و برگشت روغن حتی تا دورترین قطعه را تولید کند.

هنگامی که فشار روغن کم می شود، نشان دهنده این است که چیزی درست کار نمی کند. همچنین بدین معنی است که احتمالا روغن کافی در سیستم جاری نیست. به یاد داشته باشید که فقر روغن به تماس فلز با فلز منجر شده و سبب خرابی دستگاه می شود. بسته به وخامت اوضاع، یک موتور با این مشکل ممکن است ظرف چند ساعت و یا حتی چند دقیقه از کار بیافتد. هزینه تعمیرات موتور نیز ممکن است زیاد شود چرا که نیاز به جایگزینی اکثر قطعات موتور است.

 

 

ویسکوزیته: در مایع راست بیشتر از مایع چپ است.

 

ویسکوزیته روغن در فشار آن تاثیرگذار است. اگر شما روغن را روی یک سطح شیب دار بریزید، به خاطر نیروی جاذبه، به سمت پایین شیب جاری می شود. هرقدر که ویسکوزیته روغن زیاد باشد، حرکت آن در سرآشیبی کندتر خواهد بود. ویسکوزیته را می توان مقاومت در برابر جریان تعریف نمود. ویسکوزیته روغن نسبت به دما متغیر است. اگر دما افزایش یابد میزان ویسکوزیته کاهش می یابد و اگر دما کاهش یابد، میزان آن زیاد می شود. بنابراین میزان ویسکوزیته روغن موتور به دمای محیطی موتور در زمان روشن نمودن آن و یا دمای آن در زمان کار کردن بستگی دارد.

 

 

دو روش رایج برای اندازه گیری ویسکوزیته روغن وجود دارد. روش اول جاری نمودن روغن در یک لوله باریک و اندازه گیری مدت زمان رسیدن روغن از یک نقطه به نقطه دیگر است. در روش دوم، روغن را در داخل یک ظرف مدرج ریخته و آن را با قاشق مخصوصی بهم می زنند. هرقدر ویسکوزیته بیشتر باشد، بهم زدن روغن سخت تر می شود. میزان این مقاومت به وسیله یک ترکمتر آزمایشگاهی که گشتاور را اندازه گیری میکند، بدست می آید. برای داشتن نتایج سازگار، آزمایش ها در دماهای دقیق انجام می شود.

 

تست میزان ویسکوزیته با انداختن ساچمه در روغن

 

اکثر مالکان خودرو با استاندارد جهانی درجه بندی ویسکوزیته نظیر SAE 30 ، SAE 40 و غیره آشنا هستند. این استانداردها که بر اساس همان سیستم های اندازه گیری که در بالا به آنها اشاره شده می باشد، انتخاب روغن صحیح برای موتور را آسان نموده است. یک درجه SAE ، نظیر SAE 40 دارای فقط یک عدد ویسکوزیته نمی باشد، بلکه میزان ویسکوزیته را در یک محدوده حداقل و حداکثر نمایش می دهد. تولیدکنندگان روغن دارای آزادی عمل در فرمول بندی روغن تولیدی با رعایت بازه ویسکوزیته در درجه خاص مدنظر، می باشند. وجود حرف W در درجه SAE اشاره به ویسکوزیته و قابلیت پمپ شوندگی روغن در دمای پایین، هنگام استارت زدن دارد. روغن هایی که حرف W را در نام خود ندارند، ممکن است در دمای سرد زمستان بسیار غلیظ باشند.

 

 

لازم به ذکر است که ۸۰ درصد ساییدگی در قطعات متحرک موتور در مرحله استارت یعنی هنگامی که موتور سرد است رخ می دهد.

 

 

 

افت فشار روغن در یک موتور می تواند چند دلیل داشته باشد. هنگامی که فشارسنج، میزان فشار روغن را کم تشخیص می دهد، باید بدانید که ممکن است این تشخیص واقعی و یا غیر دقیق باشد. در هر حالت، این اخطار به درک بعضی از شایعترین دلایل کمک میکند.

 

حتی اگر در زمان تعویض روغن دوره ای، به اندازه کافی روغن در موتور ریخته شده باشد، ممکن است مقداری روغن به دلیل تبخیر، سوختن ناشی از رینگ های مستهلک پیستون و یا نشتی از درزبندی ها و پیچ تخلیه بی جهت مصرف شود.

 

 

همچنین با افزایش عمر موتور، مصرف روغن آن بالا می رود، پس بررسی سطح روغن موتور و افزودن روغن به آن در صورت نیاز می تواند راه حل ساده ای باشد. البته چنانچه نشتی روغن در بدنه موتور مشهود باشد و یا قطرات روغن روی زمین دیده شود، قطعه نشت دهنده باید در اسرع وقت تعمیر شود.کمبود روغن در ماشین

 

 

هنگامی که یک موتور پیر شده است، روغن را می سوزاند. اگر یک موتور با طی ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر مسافت به عنوان مثال یک لیتر روغن مصرف کند، دیگر نیازمند به تعمیر اساسی و باز و بست کامل است.

 

 

همچنین اگر تعویض روغن بیش از اندازه دیر انجام شود، حتی اگر موتور خیلی پیرهم نباشد، سطح روغن ممکن است خیلی پایین برود. بنابراین تعویض دوره ای روغن را بطور مناسب انجام داده و سطح روغن را در فواصل زمانی معین چک کنید.

 

هنگامی که ویسکوزیته روغن خیلی زیاد و یا کم باشد، ممکن است در تامین روغن موتور، افت فشار روغن احساس شود. ویسکوزیته پایین مقاومت کمتری در هنگام جاری شدن روغن در سیستم روغن کاری تولید می کند که از نظر فشارسنج و یا سنسور، فشار کمتری احساس می شود. اما ویسکوزیته خیلی زیاد هم مقاومت زیادی در زمان پمپاژ روغن تولید می کند که باعث کاهش روغن کاری در سیستم شده و متعاقب آن باعث کاهش فشار می شود.

 

 

در یک موتور، ویسکوزیته روغن متاثر از ویسکوزیته روغن اولیه انتخاب شده، دمای کار موتور، فروریخت و تجزیه افزودنی بهینه کننده روغن و وجود آلودگی هایی نظیر گلیکول و دوده است. کتابچه موتور خودرو می بایست درجه ویسکوزیته روغن پیشنهادی را بر طبق طراحی تجهیزات سیستم روغن کاری و دمای محیطی که خودرو در آن استفاده خواهد شد، معین کند.

 

انتخاب ویسکوزیته بالاتر ممکن است باعث ایجاد مشکل شود ، بخصوص در هنگام روشن نمودن موتور در هوای سرد. در دمای خیلی پایین، نه تنها شما باید روغنی با ویسکوزیته مناسب انتخاب کنید، بلکه شما ممکن است نیاز به یک سیستم گرم کننده روغن داشته باشید. پایین بودن ویسکوزیته روغن در موتور نیز به غیر از انتخاب روغن با ویسکوزیته اشتباه، می تواند دلایل دیگری نظیر رقیق بودن سوخت و دمای بیش از اندازه به خاطر بارکشی بیش از حد از موتور و یا ایراد در سیستم خنک کننده موتور داشته باشد.

 

در موتورهای دیزلی، فشارسنج معمولا فشار لحظه به لحظه روغن را بر حسب پوند بر اینچ مربع و یا بار نشان می دهد. بعضی از تولیدکنندگان، روغن هایی با ویسکوزیته پایین تر اما همچنان در بازه درجه بندی SAE تولید می کنند. ویسکوزیته کمتر، جریان پذیری بهتر روغن در سیستم روغنکاری را نتیجه می دهد، اما ممکن است سبب نمایش فشار کمتر در فشارسنج شود. اگر فشار رویت شده در بازه طبیعی و نرمال باشد، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. همینطور ممکن است شما روغن هایی را در بازار ببینید که نسبت به سایر روغن ها فشار بیشتری تولید می کنند.

 

 

 

اگر در زمان بررسی نمودن سطح روغن با گیج، سطح روغن در محدوده مناسب قرار داشته باشد، دلیل محتمل کاهش فشار ممکن است استهلاک یاتاقان های موتور بخصوص در موتورهایی که مسافت بسیار زیادی طی نموده اند، باشد. فرسودگی بیش از حد سبب کاهش تحدید اصلی فشار روغن شده و در نتیجه فشار سقوط می کند. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، موتور احتمالا نیاز به بازسازی یا جایگزینی دارد.

 

 

 

اگر چراغ فشار روغن روشن شود و شما از سطح مناسب روغن مطمئن بوده و موتور، سالم و بطور طبیعی کار کند و هیچ صدای غیرمعمولی از آن شنیده نشود و همچنین دمای موتور هم طبیعی بوده و بالا نباشد، ممکن است ایراد از قسمت حسگر روغن باشد. شما می توانید فشار روغن را با یک فشارسنج دیگر امتحان کنید. اگر فشار نرمال بود، کافی است که حسگر فشار روغن را تعویض کنید. اگر پس از انجام این کار باز هم چراغ اخطار روشن ماند و یا فشارسنج میزان فشار را کم نشان داد، ممکن است ایراد از پمپ روغن باشد.

 

 

 

اگر با بررسی گیج، سطح روغن در بازه مناسب رویت شود، اما موتور صدای غیر معمول تولید کند، ممکن است پمپ روغن فرسوده شده باشد. یک پمپ روغن فرسوده به دلیل نشتی داخلی، توانایی تولید فشار لازم را ندارد. موتور را تا زمانی که مشکل بطور کامل حل شود، خاموش کنید. لازم است پمپ عوض شود.

 

 

 

در یک سیستم روغنکاری، فشارسنج درست بعد از فیلتر نصب شده است. اگر فیلتر با آلاینده ها اشباع شده و شیر کمکی هم به درستی عمل نکند، ممکن است به قطع روغن ختم شود. دلیل اشباع شدن فیلتر روغن اغلب استفاده طولانی تر از معمول از روغن است. همینطور ممکن است این مشکل بدلیل وجود آب یا دوده در روغن پیش آید. وجود آب در روغن معمولا به خاطر وجود نشتی در سیستم خنک کننده موتوراست. دوده بیش از اندازه هم از احتراق ناقص سوخت در موتور بوجود می آید. اگر شیر کمکی روغن عمل نکند، نشان از خرابی فیلتر می باشد.

 

جهت کاهش احتمال افت فشار روغن در موتور، روغن و فیلتر آن را بطور منظم تعویض کنید. از روغن با کیفیت بالا با درجه ویسکوزیته صحیح و استاندارد کیفیت مناسب ( API ) که در کتابچه خودرو بدان اشاره شده است، استفاده کنید. حتما بطور منظم سطح روغن موتور را چک کنید، همچنین بدنه موتور و زمین پارکینگ را برای وجود احتمالی نشتی و قطره روغن بازرسی کنید.

 

 

علاوه بر این ببینید که آیا از اگزوز دود آبی خارج می شود، بخصوص اگر خودرو قدیمی بوده و یا کیلومتر خودرو خیلی زیاد باشد. چنانچه چراغ سنسور فشار روغن شما روشن شده است و شما دلیل این مشکل را نمی دانید، دیگر رانندگی نکنید.

 

 

در صورتی که دارای ناوگان حمل و نقل می باشید، اجرای آنالیز روغن برای بررسی وضعیت روغن و ماشین ها، بهترین استراتژی برای پیش بینی و پیشگیری می باشد.

 

 

فلوچارتی که مشاهده می کنید مشکل افت فشار روغن موتور را بازرسی جزء به جزء نموده و چاره کار را نیز مشخص نموده است.

 

 

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

کلیه حقوق جهت شرکت کارینا نیک شید (فروشگاه آنلاین نیک تیک) محفوظ میباشد و هرگونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع میباشد.

کمبود روغن در ماشین
کمبود روغن در ماشین
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *