عصر خودرو- در صفحه آچار شمارههای قبل اشاره کرده بودیم که در طی یک سال در حدود ۲ درصد و در طی چندین سال حتی تا ۸ درصد از روغن ترمز را آب و ناخالصیهای ریزی تشکیل میدهند که به طور واضح روی عملکرد سیستم ترمز اثر خواهند داشت. این ناخالصیها باعث کاهش نقطه جوش روغن ترمز شده و در نتیجه توان توقفی سیستم ترمز در طی ترمزگیریهای مکرر بهشدت افت میکند. این در حالی است که بسیاری از رانندگان از وضعیت روغن ترمز خودرو خود خبری ندارند و تصور میکنند که این مایع، نیازی به تعویض ندارد. اما از طرف دیگر، برخی عیوب دیگری هستند که در سیستم ترمز رخ میدهند که اساس کاری آن را با مشکل بزرگی مواجه میکنند. در این مطلب نگاهی به این عیوب و راههای تشخیص و رفع آنها داریم.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، گاهی مواقع دیده میشود که کورس بازی و حرکت پدال ترمز، زیادتر از حالت استاندارد آن است. این عیب میتواند ناشی از تمامشدن لنتها، تنظیمنبودن پدال ترمز، کمبود روغن ترمز و یا وجود هوا در سیستم باشد. ضمن اینکه در بعضی مواقع، خوردهشدن سیلندرهای پشت لنتها نیز میتواند منجر به بروز این اتفاق باشد که البته نسبت به سایر موارد، نادرتر است. در اینگونه مواقع بهتر است ابتدا سطح مایع ترمز را بررسی کنیم و در صورت کمبود، آن را سرریز کنیم. همچنین اگر حس میکنیم از جایی نشتی داریم، باید سریعا آن را برطرف کنیم. وجود هوا در سیستم ترمز نیز میتواند به نرمشدن بیش از حد ترمز منجر شود که دقیقا حالتی شبیه به کمبود روغن را تداعی میکند.
درگیر ماندن لنتها یکی دیگر از عیوبی است که دیده میشود. این عیب اگر برای یک چرخ باشد، میتواند ناشی از خرابی فنرهای پشت لنت و در نتیجه عدم برگشت لنتها باشد. ضمن اینکه تنظیمنبودن لنتهای کاسهای در ترمزهای کاسهای، از مورد شایع دیگری است که دیده میشود. همچنین گرفتگی لوله ترمز و در نتیجه عدم برداشتهشدن فشار از روی لنتهای یکی از چرخها و همچنین خرابی سیلندر ترمز نیز میتواند منجر به بروز این اتفاق شود. کشیدهشدن ترمز به یک سمت همیشه ناشی از تنظیم نبودن ترمز و یا عدم کارایی ترمز یکی از چرخهاست. در این هنگام ترمز چرخی که زودتر گرفته میشود، منجر به تمایل خودرو به آن طرف خواهد شد. این تنظیم نبودن میتواند ناشی از آلودگی چرخها به روغن، خوردهشدن بیش از حد لنتهای یک چرخ، تنظیمنبودن لنتها، خرابی و کارایی نادرست پمپ ترمز یکی یا بعضی از چرخها و… باشد. ضمن اینکه تنظیم نبودن میزان فشار باد تایرها بیشتر از یک حد مجاز نیز هم منجر به کشیده شدن فرمان به یک سمت خواهد شد و هم در زمان ترمزگیری نیز این حالت را پدید خواهد آورد. گاهی مواقع ترمز نیاز دارد تا با دو بار پدال زدن، اصطلاحا پر شود که مکانیکها به این نوع ترمز، اصطلاحا ترمز دوپا گفته میشود. این عیب ناشی از وجود هوا در سیستم است. ضمن اینکه خرابی وسایل پمپ ترمز نیز میتواند باعث این اتفاق شود. خرابی پمپ بالای ترمز، همچنین در بعضی مواقع با پسزدن روغن نیز قابل تشخیص است. بوستر ترمز نقش بسیار موثری در کارکرد ترمز دارد. بوستر در واقع با کمک فشار هوایی که از پیشرانه میگیرد، عمل ترمزگیری را بسیار راحت میکند. خرابی این قسمت که معمولا ناشی از ایراد در پرده دیافراگم آن و یا ایراد در لوله دریافت هواست، باعث میشود یا ترمزگیری با سختی زیادی همراه شود و فشار دادن پدال به نیروی زیادی لازم باشد و یا با فشار دادن پدال، پدال بهراحتی به کف بچسبد. در این حالت صدای خروج هوا بیشتر از حالت استاندارد آن است. بعضی اوقات هنگام ترمزگیری، لرزش شدیدی را در فرمان خودرو حس میکنیم. این عیب ناشی از تاب برداشتن دیسک ترمز است. تاب برداشتن دیسک میتواند بر اثر کیفیت نامرغوب دیسک ترمز و گرمشدن آن باشد. گاهی مواقع این حالت که بر اثر ترمزگیریهای زیاد پیش میآید، با سردشدن خود به خودی دوباره دیسک، برطرف میشود و گاهی مواقع نیز تابیدگی دیسک برای همیشه باقی خواهد ماند. کمشدن روغن ترمز در مخزن آن میتواند ناشی از نشتی باشد. این نشتی معمولا از پمپهای ترمز موجود در چرخها خصوصا در ترمزهای کاسهای رخ میدهد. همچنین خرابی واشر انتهای پمپ بالا نیز باعث میشود تا روغن ترمز از بوستر به درون سیلندرها راه پیدا کند و در نتیجه شاهد کاهش سطح روغن ترمز باشیم.
دانلود با کیفیت
با عضویت در خبرنامه عصرخودرو شما می توانید از مهمترین و بروزترین اخبار و اطلاعات روز ما با خبر شوید. همچنین ما امکانی را برای شما فراهم آورده ایم تا در صورت نیاز بتوانید خبرنامه دریافتی را به سرویس و یا حوزه مورد نظر خود محدود کنید. همچنین می توانید تعیین کنید حداکثر در روز چه تعداد ایمیل دریافت کنید.
مقالات ترجمه شده
ترجمه
سيستم تعليق (1)
ترجمه
سيستم تعليق (2)
ترجمه
ترمزهاي ديسكي
کمبود روغن ترمز
ترجمه كلاچ
و فلايويل
ترجمه كاركرد ياتاقان
ترجمه علل
صداي دنده عقب
مشخصات فني اتومبيل ها
مشخصات فني اتومبيل بنز
مشخصات فني
لگسز ls460
مشخصات فني
لگسز GS110
مشخصات فني
لگسز IS300
مشخصات فني
لگسز rx350
مشخصات فني
پرادو
مشخصات فني
مورانو
مشخصات فني
ماكسيما
مشخصات فني
سانتافه
مشخصات تويوتا
كمري
مشخصات فني
تويوتا اريون
مشخصات فني
سوناتا
مشخصات فني
زانتيا
مشخصات فني
سوزوكي
مشخصات هيوندا
جنسيس
مشخصات فني
هيونداي ازرا
مشخصات
هيونداي توسان
مشخصات
هيونداي وراكروز
مشخصات كيا
اپتيما
مشخصات
كيا سورنتو
مشخصات كيا
اوپيرتوس
مشخصات كيا
اسپورتيج
مشخصات فنی
مزدا 3
مشخصات فني صبا
مشخصات فني
سمند
مشخصات فني سرير
مشخصات سه ات
لئون
مشخصات فني ريو
مشخصات فني
پيكاپ
مشخصات فني
تندر 90
کمبود روغن ترمز
مشخصات فني كوپه
مشخصات فنی
سافاری
مشخصات پژو
405 GLX
مشخصات پژو 206
مشخصات فني پژو
407
مشخصات فني
C5
مشخصات
فني پارس
مشخصات فنی
MVM 110
مشخصات
نیسان قشقائی
مشخصات
نیسان تینا
مشخصات فني
پرايد
مشخصات فنی نیو
پراید
مشخصات فنی پراید هاچ بگ
مشخصات فني پيكان
مشخصات خودروی
مینیاتور
مشخصات
مزدا B2000
مشخصات فنی نارون
مزدا
تک کابین و دو کابین
وانت
دو کابین کاپرا
مشخصات وانت بار دوگانه
سوز
سوز
مشخصات زامیاد Z 24nb
مشخصات فني روا
مشخصات ون
c11v50
مشخصات
ون s11v35
مشخصات هارد
تاپ
مشخصات فنی دوو سیلو
مشخصات فنی دوو ماتیز
مشخصات فنی دوو ماتیز
مشخصات فنی
جیپ صحرا
مشخصات فنی
سرانزا
مشخصات فنی
رونیز
مشخصات فنی پاجرو
suv
مشخصات فنی
پاریز
مشخصات فنی پاژن V63000
مشخصات فنی
سپند
مشخصات فنی
سیناد 2
مشخصات فني
مگان 1600
مشخصات فني
کشنده
زامياد
مشخصات فني كاميون
FH
مشخصات volvo FH 6*4
کمپرسی
Renault Midlum
مشخصات
باری budsun cng
مشخصات فني
ايسوزوNKR
مشخصات تراكتور
ITM299
مشخصات Yutong Midibus F33
اتوبوس برقی6061EG
مشخصات فني
ژيان
مشخصات
موتورسیکلت
مشخصات
موتورسیکلت v6
مشخصات
موتورسیکلت ارین
مشخصات نامی cg125
مشخصات نامی cg125
سمند
سمند
مشخصات نامی cg125پیکان
مشخصات نامی cg125c
مشخصات نامی cg200
مشخصات نامی bd125
اخبار خودرو
مزدا 2 خودروی
سبز
نمایشگاه
خودرو لس انجلس
موتور سیکلت
نوری
نوری
خودرويي بهسبك فرانسوي
اینده و
موتورسیکلت های خورشیدی و برقی
خودروی
هوشمند اینتل
سبزی و
شکلات در خودروسازی
خودرویی
برای خانواده
بوگاتي گاليبيه
بی ام و
ویژن bmv
بی ام و 328
پورشه هیبریدی
تازه ترین محصول
دوج
مشخصات
گیربکس ها
مشخصات
گیربکس 206
گیربکس 206
مشخصات
گیربکس 405
گیربکس 405
مشخصات گیربکس RD
تاريخچه
تاريخچه
پيل سوختي
تاريخچه
لاستيك
تاريخچه
گاز طبيعي
تاريخچه جيپ
تاريخچه
لندرور
تاریخچه
رولزرویس
تاریخچه فولكس
تاریخچه فورد
تاريخچه بنز
تاریخچه
فولوکس بیتل
تاریخچه
خودرو بنزین سوز
تاریخچه
برف پاکن
تاریخچه
هلیکوپتر
تاریخچه
هواپیما
دوچرخه
سواری کوهستان
پيوست
تیک آف
ارم
خودروهاي جهان
دستگاه هاي معاينه فني
سوخت جی تی ال
سایتهای
معتبر مکانیک
ارگونومی
كيسه هوا
انواع گازها
الکل
بیو مکانیک
خودرو سازی
ژاپن
موتور سيكلت
شيشه
گرم كن عقب
اتومبيل
هاي اينده
دوده و لجن سياه
سيستم
اتومبيل مزدا 3
ازمايش
گريس خودرو
ايروديناميك اتومبيل
تازهاي
صنعت خودروسازي
تولید سوخت با موریانه
كمپرسور تهويه مطبوع
اصطلاحات
اجزاي خودرو
اصطلاحات مخفف خودرو
اصطلاحات مخفف اتومبيل
اصطلاحات صنعت خودرو
سایتهای
مهندسی مکانیک
سيستم
خودروي BMW
طبقه
بندي انواع تراكتور
علائم
جلوي داشبورد
بازديد دوره اي
اتومبيل
كليات
سيستم خودرو
عيب يابي
اتومبيلهاي بنزيني
خروج خودرو
از باتلاق
طريقه
رانندگي در كوير
رانندگي در هواي
مه الود
توصیه زمستانی
کردن خودرو
اختراع
شیشه ایمنی
فهرست قطعات
خودرو
فولاد
ضد زنگ در خودروسازی
بازدید
های قبل از مسافرت
هوندا چگونه
متولد شد
متولد شد
متفرقه
انواع
پمپ ها و اصول کارشان
مقایسه
هیدرولیک و نیوماتیک
سيستم
ترمز هواپيماه
سيستم
موتورهاي جت (1)
سيستم
موتورهاي جت (2)
سيستم و قطعات
تانك
قطارهاي
مغناطيسي
قسمت هاي
دوچرخه
شيرهاي
كنترل جهت
موتورهاي
توربين گاز
اصطلاحات دوچرخه
استانداردهاي
ايزو
كمپرسور
پيستوني
ميكرومتر
و كوليس
ازمایشگاه
متالوگرافی
كوپلينگ ها
دماسنج
سيستم جت (1)
سيستم جت (2)
كمپرسورها (1)
كمپرسورها (2)
كمپرسورها (3)
فروشگاه خودرو
مجموعه بی نظیر آموزشی مکانیک خودرو
استاد دانشمند
استاد دانشمند
منوي اصلي
صفحه اصلي
مديريت سايت
مجموعه موتور
موتور اتومبيل
پيستون موتور
رينگ پيستون
سرسيلندر موتور
بلوكه سيلندر
سوپاپ موتور
شاتون و
گژنپين
ياتاقان موتور
ميل سوپاپ
ميل لنگ
و فلايويل
خرابي سوپاپ
تايمينگ متغير
سوپاپ
تايمينگ و
قيچي
منيفولد و
سوپاپ (1)
منيفولد و سوپاپ
(2)
توربو شارژ
موتور وانكل
قطعات
سرسیلندر
شبه
توربين كالسكه اي
خودروي
هيبريدي
خودروهاي
هيبريدي
ترجيح موتور
ديزل بر بنزيني
هيبريدي و باطري
دو قطبي
اسب بخار چيست
روشن
و خاموش کردن خودکار
سوپاپ کنترل تهویه کارتر
حرارت موتور و کاهش سوخت
حرارت موتور و کاهش سوخت
خنك كاري و روغن كاري
روغنكاري موتور
وظايف
روغن
تعويض فيلتر
روغن
روغن
موتور و ترمز
سيستم خنك
كاري موتور
سيستم خنك كاري
خودرو
مایعات
خنک کننده موتور
رادياتور و انتقال حرارت
كولر خودرو
اویل پمپ
تعویض فیلتر و روغن موتور
زمان
مناسب تعویض روغن
سوخت رساني
اتانول به عنوان سوخت
سوخت
هيدروژن
سوخت و
احتراق
روشهاي
كاهش سوخت
اثر ميدان مغناطيسي بر سوخت
سيستم
مديريت سوخت
پمپ بنزين
كاربراتور
سنسور
اكسيژن
مبدل
كاتاليستي
انواع گازها
كنترل
الكترونيكي با ECU
سیستم ریل مشترک
عیب
یابی سیستم سوخت
یابی سیستم سوخت
نحوه کارکردن انژکتور
سوخت رساني
HEUI
HEUI
انتقال قدرت
كلاچ خودرو
انواع
كلاچ خودرو (1)
انواع
كلاچ خودرو (2)
انواع
كلاچ خودرو (3)
انواع
چرخ دندها
گيربكس مكانيكي
جعبه دنده (1)
جعبه دنده (2)
سيستم پمپ ها
سيستم
هيدروليك
مباني
هيدروليك
پمپ
در سيستم هيدروليك
هيدروليك گيربكس اتوماتيك
انتقال قدرت
اتوماتيك
ميل گاردان
ديفرانسيل
کلاج
اتوماتیک هوشمند
اتوماتیک هوشمند
برق اتومبيل
باتري خودرو
(1)
باتري خودرو
(2)
باتري خودرو
(3)
باتري خودرو
(4)
الكتريسيته
نوترون و …..
خازن
چیست
ديود
چیست
مقاومت
چیست
اسيلوسكوپ
پيل سوختي
استارت موتور
دينامهاي الترناتور
شمع چيست (1)
شمع چيست
(2)
سيستم جرقه
انواع
سيستم جرقه
جرقه
زني بي دلكو
مالتي پلكس
مالتي
پلكس پژو 206
سيستم
چراغهاي جلو
جاسوسی زیر
کاپوت خودرو
بررسی شمع خودرو
سر شمع های موتور
سر شمع های موتور
سیستم های امنیتی
سیستم های امنیتی
سیستم جرقه زنی اتومبیل
سیستم جرقه زنی اتومبیل
قفل مرکزی و بالابر برقی
قفل مرکزی و بالابر برقی
سيستم ترمز
تعاريف ترمز
سيلندر اصلي و چرخ
ترمزهاي كاسه
اي
بوسترهاي ترمز
ترمز دستي
عوامل
موثر بر صداي لنت
سوپاپ هاي
هيدروليكي
ترمز
ABS
روغن ترمز
صدای
ترمز بر اساس فرکانس
شاسي و
جلوبندي
شاسي هاي خودرو
سيستم تعليق
(1)
سيستم تعليق
(2)
زاويه چرخ ها
فنرهاي تعليق
كمك فنرها
فرمان هاي مكانيكي
سيستم
فرمان برقي
سپرهاي خودرو
تاير و چرخ
تایر خود بادشونده
تاير بدون
هوا و پنچري
نانو در لاستيك
سازي
كاهش وزن تاير
تنظيم باد
تاير
نشانگر
دهنده فشار تایر
دهنده فشار تایر
روش
عيب يابي كمك فنر خودرو
عيب يابي كمك فنر خودرو
روش
عيب يابي كمك فنر خودرو
عيب يابي كمك فنر خودرو
چرا باید
دوبار کلاچ بگیرید
دوبار کلاچ بگیرید
چرا باید
دوبار کلاچ بگیرید
دوبار کلاچ بگیرید
شاسی مونوکوک
شاسی مونوکوک
مجموعه ديزل
پمپ سه گوش
پمپ انژكتور
اسيابي
رگلاتور
وزنه اي
رگلاتور
خلائي
دستگاه
اوانس تزريق
اتاق احتراق
ديزل
عيب يابي موتور
ديزل
رله تبديل ديزل
نرم افزار
حل
مساله با نرم افزار adams
معرفی نرم افزار
solid works
تاریخچه کتیا
طراحی
فنر در کتیا
میانبرها در کتیا catia
نکات
جالب در کتیا
خودروهای گاز سوز
بررسی تفاوت بنزین و CNG
خودرو
گاز طبیعی سوز
سوخت رساني
CNG
سوخت رساني
LPG
مخازن
CNG
توزیع کننده
خشک کن
افت قدرت
خودروهای گازسوز
چرا LPG رفت و CNG
امد
امد
ضرورت استفاده اسی ان جی
انواع کیتهای
تبدیل
صنعت
خودروهای گازسوز
الایندگی خودروهای گازسوز
طبقه
بندی خودرو گازسوز
سوخت
رساني گازي
گاز سوز
كردن خودرو
LNG گاز طبيعي فشرده
مطالب به
روز شده
گارد
وینچ
و نحوه کارکرد
و نحوه کارکرد
شخصيت فردي و
رانندگي
رانندگي
سنسور ها و استپ
موتور
موتور
سیستم کنترل پایداری
الايندهاي اتومبيل
(1)
الايندهاي
اتومبيل (2)
الايندهاي
اتومبيل(3)
الايندهاي
اتومبيل (4)
الايندهاي خودرو
(5)
منيفولد ساده و
متغير
سيستم
ESP
انواع سوختها
انژكتور (1)
انژكتور (2)
مولتي پلكس
206 (1)
مولتي پلكس
206 (2)
مولتي پلكس
206 (3)
مولتي
پلكس 206 (4)
سيستم توربو شارژ
(1)
سيستم توربو شارژ
(2)
موتورهاي
وانكل يا دوراني
سوخت رساني
زانتيا (1)
سوخت
رساني زانتيا (2)
سوخت
رساني زانتيا (3)
سوخت رساني زانتيا (4)
سنسورها (1)
سنسورها (2)
سيستم سوپاپ
VVT
اتومبيل و كنترل الودگي
اتومبيلهاي انژكتوري1
اتومبيلهاي انژكتوري2
افزايش
توان (تيونينگ)
كمك فنر
توليد كننده توانpgsa
سیستم
GDI بخش اول
سیستم
GDI بخش دوم
مبدل کاتالیستی (1)
مبدل کاتالیستی (2)
دسته موتور
اتومبیل
اتومبیل
ماشین
مسابقه ای
تزریق
GDI بخش اول
تزریق
GDI بخش دوم
تزریق
GDI بخش سوم
مهندسی
مکانیک
تونل باد
سیستم
GPS
فرمول یک
سرعت سنج
اتومبیل
hy-wire
کمک فنر MR
اصطلاحات
موتور
داشبوردهای
پیشرفته
مدارهای
الکترونیکی خودرو
گیربکس
AL4 بخش اول
گیربکس
AL4 بخش دوم
نرم
افزارهای مهندسی مکانیک
سیستم ارتباطی و صوتی اتومبیل
زنجیر
چرخ پارچه ای
چرخ پارچه ای
زنجیر
چرخ پارچه ای
سیستم وفقی کنترل نویز
سیستم وفقی کنترل نویز
سیستم وفقی کنترل نویز
کمربندهای پیش کشنده
کمربندهای پیش کشنده
کمربندهای پیش کشنده
کمربندهای پیش کشنده
كنترل باد تاير
TPMS
روغن ترمز
خواص:
مايعي غير قابل تراكم.به راحتي در آب حل ميشود.رنگ را به سرعت از بين ميبرد
.قابليت جذب رطوبت دارد
گاهي از دست دادن اين خواص باعث از بين رفتن كارايي ترمز ميشود
يكي از دلايل مهم كند بودن عكس العمل سيستم ترمز فساد روغن ترمز است
خيلي وقتها ما به اين موضوع توجه نميكنيم و فقط به چك كردن ميزان روغن ترمز
و نگه داشتن آن در حد ليميت بسنده ميكنيم چون اگر سطح آن از ليميت پايينتر
بره ممكنه هوا وارد سيستم شود و باعث ايجاد حالت اسفنجي در پدال و عمل
نكردن به موقع ترمز بشه
تعويض روغن ترمز در عمر و عملكرد سيستم ترمز بسيار مهمه ولي خيليها به اين
موضوع توجه نميكنن
مثلا يه بار خودم رفتم پيش مكانيك گفتم برم روغن ترمز رو عوض كن اما اون
گفت نيازي به اين كار نيست و كاريه كه كثيف كاري توش زياده و …. خلاصه
1000 دليل آورد كه زير بارش در بره
*دليل فساد روغن ترمز و نياز به تعويض ؟
روغن ترمز ها چون پايه ي گليكول دارن خاصيت جذب آب و رطوبت درشون وجود داره
تا بتونن رطوبت موجود تو سيستم رو جذب كنن تا مانع از پوسيدن سيستم ترمز و
از بين رفتن مدارها بشه اما هر ماده اي كه چنين قابليتي داره بلاخره به
نقطه ي اشباع هم ميرسه و در اين زمان رطوبتي كه وارد سيستم ميشه براي روغن
ترمز قابل جذب نيس و اين رطوبت ممكنه تو قسمتهاي مختلف سيستم جمع بشع و
باعث بروز اشكال بشه بسياري از قسمتها رو آسيب بزنه و بعد از مدتي باعث
فاسد شدن روغن ترمز ميشه كه در اون صورت دماي جوش روغن پايين مياد و در
شرايطي كه ترمزهاي پي در پي يا شديد گرفته ميشه وقتي ترمزها گرم ميشن روغن
ترمز به جوش مياد و باعث به اصطلاح خالي شدن ترمز ميشه و ترمز ماشين ضعيفتر
عمل ميكنه
*هر چند مدت اقدام به تعويض روغن ترمز كنيم ؟
سازندگان پيشنهاد ميكنن هر دو سال يك بار يا با طي هر 40 تا 50 هزار
كيلومتر اقدام به تعويض روغن ترمز كنيد و اگر در جاهاي گرم مرطوب زندگي
ميكنيد هر سال يكبار و يا هر 20تا 25 هزار كيلومتر اين عمل را انجام دهيد
*چگونه تشخيص دهيم كه روغن ترمز نياز به تعويض دارد ؟
خيلي راحت و با چشم ميتوان تشخيص داد كه روغن ترمز اشباع شده
روغن ترمز تازه بسيار شفاف است اما روغن اشباع شده كدر به نظر ميايد
اما بهترين راه استفاده از دستگاه
Bft
است كه نقطه ي جوش روغن ترمز را تعيين ميكند
يك روغن ترمز تازه حد اقل نقطه ي جوشي معادل 205 سانتيگراد است اما روغن
ترمز فاسد نقطه ي جوشي كمتر از
165.5
درجه دارد
چه روغن ترمزي براي خودرو مناسب است ؟*
روغن ترمزهاي گليكولي دو دسته هستند
Dot4, Dot3
روغنهاي
Dot4
داراي دماي جوشي بالا تر هستند و با توجه به توصيه هاي سازنده ي اتومبيل و
يا سازنده ي روغن ترمز و همينطور با در نظر گرفتن نحوه ي استفاده ميتوان
آين دو مدل را با هم تركيب كرد
برخي شركتها نوعي روغن ترمز رو وارد بازار كرده اند كه قابلت جذب رطوبت
كمتري دارد و دماي جوش آن نيز بالاتر است در نتيجه عمر آن بيشتر است كه با
نام
Lam
شناخته ميشوند
نوع ديگري روغن ترمز هم در بازار وجود دارد با نام
Dot5
اين نوع روغن ترمز اصلا قابليت جذب رطوبت را ندارد و دماي جوش بسيار بالايي
را دارد و بر پايه ي سيليكون ساخته شده و همچنين قابليت ادغام با انواع
ديگر
Dot4, Dot3
را ندارد
اين نوع كه رنگش بنفش است براي اتومبيلهاي معمولي اصلا توصيه نميشود زيرا
همانطور كه گفته شد روغن ترمز بايد خاصيت جذب رطوبت داشته باشد تا مانع از
از بين رفتن سيستم شود
و همنطور قيمت بسيار بالايي دارد
***براي عملكرد بهتر ترمز اتومبيل :
هيچگاه چند مارك مختلف روغن ترمز را با هم تركيب نكنيد
از ريختن روغن هاي هيدروليك و روغن موتور يا هر ماده ي ديگري در سيستم
اجتناب كنيد زيرا به سرعت به سيستم ترمز آسيب ميزند و همچنين به خاطر
نداشتن خواص روغن ترمز عملكرد خوبي نخواهد داشت
هميشه سعي كنيد از روغن ترمز تازه و نو براي پر كردن روغن ترمز استفاده
كنيد و سعي كنيد به مقدار مورد نياز و در قوطي هايي با حجم كم خريداري كنيد
زيرا روغن ترمزي كه براي مدتي در معرض هوا قرار گرقته باشد اشباع شده و
خاصيت خود را از دست ميدهد
از روغن ترمزهايي كه مدت طولاني در جايي نگه داري شده است نيز استفاده
نكنيد
پس از هر بار تعويض روغن ترمز حتما براي امنيت خود اقدام به هواگيري كنيد
www.navandco.com
اگر تا به امروز سیال ترمز خودرو را هر سال تعویض نمیکردید، بهتر است خیلی زود به فکر بیفتید و آن را با یک نمونه استاندارد و باکیفیت عوض کنید؛ مایع ترمزی که با استانداردهای خودرو شما همخوانی داشته باشد و بتوان روی توان ترمزگیری آن حساب کرد.
به گزارش مگ پترونول به نقل از سایت رسمی روزنامه دنیای خودرو، یک ارزانی، پر از حکمت! اینبار پای یکی از مهمترین سیالات مورداستفاده در خودرو در میان است: مایع ترمز که ما ایرانیها به اشتباه روغن ترمز صدایش میزنیم و تقریبا هیچ دانشی نیز درباره ترکیبات، نحوه استفاده و حتی زمان تعویض آن در خودرو نداریم. برای رانندههای ایرانی مایع ترمز، نیازی به تعویض ندارد و تنها وقتی کمی از سطح مایع ترمز خودرو کم شد، باید با اضافهکردن روغن آن را جبران کرد. اما این سیال مهم بهدلیل جذب رطوبت به آرامی خاصیت هیدرولیکی خود را از دست میدهد و در سرعتهای بالا و زمانیکه مایع ترمز در سیستم ترمز خودرو به حداکثر دمای ممکن میرسد میتواند به دلیل دارا بودن آب در ترکیبش به قاتلی برای سرنشینان خودرو تبدیل شود.
مایع ترمز نیز مانند دیگر سیالات مورداستفاده در خودرو از استانداردهای بینالمللی تبعیت میکند. استانداردی که از حروف اول اداره حملونقل آمریکا (Department of Transportation)گرفته شده و به DOT شهرت یافته است.
در دنیا DOT1 و DOT2 تقریبا منسوخ شدهاند و شرکتهای بزرگ، تنها به تولید مایع ترمزهایی با استاندارد DOT3،4 و 5مشغول هستند. اما نکته حائزاهمیت استانداردهای روز اروپا و آمریکا برای خودروها و مایع ترمزهایی است که میتوانند در سیستم ترمزگیری از آن استفاده کنند. از سال 2006 تا به امروز تمامی خودروهای روز دنیا مکلف به استفاده از مایع ترمز با استاندارد DOT4 شدهاند، درحالیکه عمده شرکتهای ایرانی همچنان به تولید محصولات خود با استاندارد DOT3 مشغول هستند.
اگرچه تولیدکنندگان ایرانی این محصول، در تبلیغات و مشخصات ذکر شده روی قوطی محصولات خود ادعای تولید مایع ترمز با استاندارد DOT4را دارند، اما در بین کارشناسان این ابهام وجود دارد که باتوجهبه مواداولیه کاملا وارداتی موردنیاز برای تولید این سطح از مایعهای ترمز، آیا این شرکتها قصد جذب سهم بازار را دارند یا توان تولید چنین محصولاتی در کارخانههایشان وجود دارد؟
کمبود روغن ترمز
وقتی پای استفاده از مواد اولیه وارداتی به میان میآید و قرار است مایع ترمزی با پایه غیرنفتی تولید شود، بهراحتی میتوان به مقایسه قیمتها بین نمونههای تولید داخل و تولیدات شرکتهای بزرگ دنیا پرداخت.
کافی است سری به بازار تهران بزنیم و قیمتهای پرتیراژترین مایع ترمزهای بازار را با نمونههای خارجی مایع ترمز در سایتهای معتبری همچون آمازون مقایسه کنیم. با جستوجویی کوتاه به نتایج عجیب و غریبی دست خواهید یافت و میبینید یک مایع ترمز با قوطی آبی که تولیدکننده مدعی پاسکردن استاندارد DOT4 برای آن است، به یکدهم قیمت نمونههای خارجی به فروش میرسد.
نتیجه کار وقتی جالبتر میشود که این روغن ترمز که باید از مواداولیهای خاص و افزودنیهای شیمیایی پیچیدهتری ساخته شود، در یکی از بزرگترین سایتهای فروش اینترنتی کشور، ارزانتر از مایع ترمز DOT3 همین شرکت به فروش میرسد.
این محصول که هر 250سیسی آن در ایران نزدیک به 15هزارتومان قیمت دارد، برای نمونههای خارجی در بازار کشورهای دیگر حداقل 8 دلار ارزشگذاری میشود و به فروش میرسد. قیمتی که اگر با نرخ ارز آزاد محاسبه شود، حداقل 90هزارتومان برای هرقوطی 250سیسی خواهد بود.
شاید جالب باشد بدانید که این شرکت ایرانی درحالی اختلاف قیمتی برای محصول DOT3 و 4 خود قائل نیست که دربازارهای جهانی تفاوت قیمت چشمگیری بین این دو محصول وجود دارد.
در ترکیبات مایع ترمزهایی که با استاندارد DOT4 تولید و روانه بازار میشوند، باید از پایه پلی گلیکول اتر استفاده شده باشد. پایهای غیرنفتی که صنایع پتروشیمی کشور برای تولید نمونه باکیفیت آن که موردتایید کارخانههای تولیدکننده مایع ترمز باشد، هنوز راه زیادی درپیش دارند و به همین دلیل است که کارخانههای تولیدکننده باید برای ساخت این سطح از مایع ترمز دست به واردات پلی گلیکول اتر بزنند. در این بین اما نکتهای که کمتر رانندهای به آن توجه میکند، آسیب دیدن سیستم ABSخودرو در اثر استفاده از مایع ترمز DOT3 و پایینتر است.
باید در تولید مایع ترمزهایی که از استاندارد DOT3،4 و 5 استفاده میکنند از پایه پلی گلیکول اتر استفاده شده باشد. اما مایع ترمزهای DOT5 با خیزی بلند از پایه گلیکول استر تولید شده و در روند ساخت آن نیز از افزودنیهای شیمیایی گران و پیشرفتهای استفاده میشود.
این نوع از مایع ترمز مخصوص خودروهای پیشرفته وارداتی است و به دلیل گرانبودن مواداولیه آن و پیچیدهبودن تکنولوژی ساخت نمیتوان امیدی به ساخت آن در کارخانههای ایرانی داشت.
اگر خودرو شما به سیستم ترمز ABS و سیستم ESP یا همان کنترل پایداری مجهز است، بهتر است سری به دفترچه راهنمای اصلی خودرو بزنید تا متوجه شوید در نسخههای اصلی و ترجمه نشده دفترچه راهنمای خودرو، به این توصیه برخورد خواهید کرد که مایع ترمز مناسب خودرو شما به احتمال زیاد باید از استاندارد DOT5 تبعیت کند.
شاید شما هم شنیده باشید که ریختن کمی مایع ترمز روی رنگ خودرو میتواند آسیب جدی به رنگ و بدنه وارد کند. اما چرا مایع ترمزهای ایرانی دشمن رنگ خودرو لقب گرفتهاند؟ دلیل آن گرانبودن یک پکیج خاص از ادتیوهای ضدخورندگی است که باید در تولید مایع ترمز استفاده شود اما به دلیل بالابودن قیمت آن تولیدکنندههای داخلی تن به خرید و استفاده از آن نمیدهند و به همین دلیل مایع ترمزهای ساخت ایران بهشدت خورنده هستند.
در پایان اگر تا به امروز سیال ترمز خودرو را هر سال تعویض نمیکردید، بهتر است خیلی زود به فکر بیفتید و آن را با یک نمونه استاندارد و باکیفیت عوض کنید؛ مایع ترمزی که با استانداردهای خودرو شما همخوانی داشته باشد و بتوان روی توان ترمزگیری آن حساب کرد.
چراکه کیفیت مایع ترمز را نمیتوان تنها با اضافهکردن یک رقم بیشتر به انتهای استاندارد DOT بالا برد؛ کاری که بهنظر میرسد بعضی شرکتهای ایرانی در سایه کمبود دانش فنی رانندههای ایرانی انجام میدهند.
منبع خبر: دنیای خودرو
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
دیدگاه
ویکی راهنما
ویکی راهنما سایتی مرجع با هدف افزایش آگاهی عمومی در زمینه های مرتبط با مشاغل و نیازهای عمومی افراد اجتماع به انواع کالا و خدمات مورد نیاز در زندگی روزمره راه اندازی شده است.
تعداد کل بازدید سایت
تعداد بازدید دیروز
تعداد بازدید امروز
1- آپشن های ساندرو
تاریخ انتشار : 1396/11/01
کمبود روغن ترمز
2- نمونه طرح و ژورنال آبنما
تاریخ انتشار : 1396/08/23
3- نمونه طرح و ژورنال استخر
تاریخ انتشار : 1396/08/23
4- نمونه طرح و ژورنال شومینه
تاریخ انتشار : 1396/08/23
5- نمونه طرح و ژورنال ویلای آجری
تاریخ انتشار : 1396/08/23
6- نمونه طرح و ژورنال ویلای چوبی
تاریخ انتشار : 1396/08/23
1- ریپ زدن و لرزش موتور خودرو
تعداد بازدید : 440,827
2- روشن نشدن خودرو
تعداد بازدید : 370,850
3- کلاچ، جعبه دنده، دیفرانسیل و پلوس
تعداد بازدید : 294,836
4- علائم خرابی واشر سر سیلندر
تعداد بازدید : 262,628
5- آپشن های تندر 90
تعداد بازدید : 239,717
6- استارت نخوردن خودرو
تعداد بازدید : 238,504
Apple iPhone 4 هر آنچه که بخشی از تکنولوژی می بایست داشته باشد را داراست: نوآوری، جذابیت و سبقت از رقبا همگی مشخصه های محصول جدید اپل هستند، پیشرفت iPhone های قبلی در مقایسه با iPhone 4 ناچیز به نظر می رسند.
صفحه نمایش
درحالیکه جنس بدنه iPhone 3GS به نظر پلاستیکی می رسد iPhone 4 بسیارباریک و زیبا است و احساس متمایزی را به مخاطب می دهد. iPhone 4 به اندازه قابل ملاحظه ای از iPhone 3GS باریک تر است iPhone 4G تنها 0.37 اینچ ضخامت دارد که در مقایسه با iPhone3GS حدود 0.11 اینچ باریکتر شده است. علاوه برآن iPhone 4G سبک تر از iPhoneهای قبلی است.
طراحی iPhone 4 زیبا تر و شکیل تر شده است ولوم پلاستیکی 3GS جایگزین دکمه لغزاننده پاور شده است، پست و روی آن از قسمت های شیشه ای درست شده است که باعث بالا بردن مقاوت آن در مقابل انگشت های چرپ و خط خش بروی سطح گوشی می شود. همچنین لبه های گوشی از استیل ساخته شده است تا در مقابل زنگ زدگی و تغییر رنگ بسیار مقاوم بوده و همچنین قدرت سیگنال و آنتن دهی آن را نیز دو برابر گوشی های معمولی کند!
کمبود روغن ترمز
IPhone4 همانند iPhone های قبلی مجهز به LCD 3.5 اینچی است اما وضوح تصویر آن دوبرابر شده (960 در 640 پیکسل) که در حال حاضر بیشترین وضوح تصویر در تلفن های همراه است. این صفحه نمایش حقیقتا iPhone4 را از گوشی های دیگر متمایز می کند. متون در صفحات وب، نرم افزارها و منوهای iPhone 3GS بصورت باریک وغیرواضح نمایش داده می شودند اما در iPhone 4 بدلیل بکارگیری LCD با وضوح بالاتر متون بصورت بسیار شفاف و خوانا نمایش داده می شوند.
برخی تفاوت بین کیفیت تصویر iPhone 3GS با iPhone 4 را همانند تفاوت بین تصویر 480p DVD و بلو ری 1080p FULL HD می دانند.
در سیستم عامل جدید استفاده شده در iPhone 4 براحتی می توانید بین iPod و کامپیوتری روی میزی خود ارتباط برقرار نموده و اطلاعات خود را همگام کنید. قابلیت های جدیدی به iBook اضافه شده است شما می توانید یادداشت و یا نشانه جدید ایجاد کنید و آنها در مابین متون و محتوا نمایش دهید اما قابلیت مهم اضافه شده در iBook پشتیبانی از فایل های PDF است. شما می توانید فایل های PDF را به ایمیل و یا Safari اضافه کرده و آنها با iTune و یا ابزارهای دیگر Apple همگام کنید.
iPhone 4 همانند یک PC کوچک
در iPhone 4 از پردازنده A4 اپل استفاده شده است که قدرت یکسان با iPad دارد و همچنین بدلیل استفاده از سیستم عامل iOS 4 قابلیت های بسیاری در iPhone 4 وجود دارد یکی از آنها امکان انجام همزمان چند کار (Multitasking) است که در سیستم عامل های قبلی Apple وجود نداشت. با دو بار لمس کردن دکمه Home صفحه ای نمایش داده خواهد شد که لیست برنامه های اجرا در حافظه را نشان می دهد و می توانید به راحتی با لمس کردن آیکان برنامه مورد نظر بین آنها سویچ کنید.
آزمایش های مقایسه ای
در مقایسه یکسان بین iPhone 3GS مجهز به سیستم عامل OS 3.1 و iPhone 4 با سیستم عامل OS 4 زمانی که بین Safari (مرورگر وب Apple ) و نرم افزار نمایش تصاویر حرکت می کنید در iPhone 4 خیلی سریع از یکی به دیگری می روید با حرکت بسیار نرم و بدون توقف بین فولدرها و تصاویر جابجا می شوید اما در iPhone 3GS سویچ کردن بین نرم افزارهای مختلف سنگین به نظر می رسد برای اجرای نرم افزار دیگر می بایست ابتدا دکمه Home را لمس کنید تا از نرم افزاری جاری خارج شوید سپس نرم افزار بعدی را مجددا اجرا کنید
ترقی دوربین
iPhone 4 مجهز به دوربین بسیار مطلوب تری است که قابلیت های ضبط تصاویر با کیفیت تری را می دهد دوربین اصلی گوشی که در پشت آن قرارداده شده است به 5 مگاپیکسل ارتقا یافته است (iPhone 3GS مجهز به دوربین 3 مگاپیکسلی است) علاوه بر آن دوربین گوشی مجهز به فلش LED، سنسور backlit و بزرگنمایی 5X شده است. شما می توانید با وضوح 720p و 30 فریم در ثانیه فیلم برداری کنید و می توانید در زمان فیلم برداری روی شیء مورد نظر زوم هم کنید.
آپگرید سیستم عامل آیفون
کسانی که iPhone 3G و یا جدید تر دارند می توانند سیستم عامل iOS 4 را نصب کنند اما سیستم عامل iOS 4 از iPhone های قدیمی تر پشتیبانی نمی کند. iOS 4 برای صاحبان iPhone 3GS بسیار مطلوب خواهد بود.
منبع: PC World Magazine August 2010 | نویسنده: Melissa J. Perenson
[italic]www.zoomit.ir[/italic]
لطفا در نظر داشته باشید که زومیت در صورت مشاهدهی دیدگاه خلاف قوانین سایت، این حق را دارد که دیدگاه کاربر را بدون اطلاع قبلی پاک کند. همچنین در صورت تکرار در نقض قوانین سایت، به صلاحدید زومیت، حساب کاربری کاربر خاطی مسدود خواهد شد.
در صورت مشاهدهی تاپیک ها و پست های توهین آمیز یا خلاف قوانین از بحث کردن و پاسخ دادن به آنها جدا خودداری کرده و صرفا موضوع را از طریق آیکون گزارش به اطلاع ما برسانید.
کمی از تکنولوژی فاصله بگیرید
زومیت توسط سرورهای آسیاتک میزبانی و پشتیبانی میشود تولید و توسعه نرمافزار زومیت توسط شرکت آویژه انجام میشود.9