کمبود بیوتین در کودکان

کمبود بیوتین در کودکان
کمبود بیوتین در کودکان

بیوتین یکی از ویتامین های گروه B است که همچنین به عنوان ویتامین H یا B7 شناخته می شود. این ویتامین به بدن کمک می کند کربوهیدرات ها را به گلوکز تبدیل کند، که برای تولید انرژی لازم است.

بیوتین همچنین به متابولیزه کردن چربی ها و اسیدهای آمینه کمک می کند که بدن برای ساخت پروتئین از آن ها استفاده می کند. پروتئین برای ترمیم و نگهداری سلول ها مورد نیاز است.

برای یک فرد سالم که یک رژیم غذایی متعادل دارد کمبود بیوتین نادر است.

افرادی که شرایط آن ها بر روی جذب مواد مغذی تاثیر می گذارد، داروهای خاصی مصرف می نمایند ممکن است در معرض کمبود بیوتین قرار داشته باشند. BTD شایع ترین علت کمبود بیوتین در بدن است. BTD اختلال ارثی نادری است که در آن بدن نمی تواند از بیوتین استفاده کند و همین امر منجر به کمبود بیوتین می شود. BTD تقریبا از هر۶۰۰۰ کودک تازه متولد شده یک نفر را تحت تاثیر خود قرار می دهد. این کودکان در هفته یا ماه های اولیه زندگی خود نشانه هایی را بروز می دهند. شایع ترین نشانه ها در برگیرنده موارد زیر است:

کمبود بیوتین در کودکان

بین ۲۵ تا ۵۰ درصد نوزادان متولد شده با BTD یک یا چند مورد زیر را نشان می دهند:

بین ۱۰ تا ۲۵ درصد از نوزادان با تجربه BTD شرایط زیر را خواهند داشت:

در کمتر از ۱۰ درصد موارد کودکان مبتلا به BTD از شرایط زیر رنج می برند:

اگر این شرایط بدون درمان رها شود می تواند کشنده باشد. اگرچه کمبود بیوتین در ماه های اولیه زندگی کودک بروز می کند اما برخی از نشانه ها ممکن است در دوره های بعدی زندگی دیده شود.

سایر فاکتورهایی که افراد را در خطر توسعه کمبود بیوتین قرار می دهد شامل موارد زیر است:

حداقل یک سوم از زنان باردار کمبود بیوتین را تجربه میکنند.

علائم کمبود بیوتین به تدریج شروع می شود و می تواند در طول زمان بیشتر شود.

علائم این نوع کمبود عبارتند از ریزش مو، پیشرفت در ریزش مو در سراسر بدن و بثورات قرمز و زخمی در اطراف دهانه های بدن، از جمله چشم، بینی، دهان ومقعد.

بزرگسالانی که با کمبود بیوتین دست و پنجه نرم می کنند ممکن است نشانه های زیر را داشته باشند:

در حالی که علائم BTD ممکن است با کمک درمان های پزشکی بهبود پیدا کند اما ممکن است فرد نیاز به مصرف بیوتین برای بقیه عمر خود داشته باشد.

مولتی ویتامین های حاوی بیوتین و مکمل های بدون نسخه در دسترس هستند. با این حال، یک رژیم متعادل به عنوان بهترین منبع ویتامین B در نظر گرفته می شود.

مقدار توصیه شده روزانه بزرگسالان ۳۰ میکروگرم (میکروگرم) است، در حالی که مقدار توصیه شده برای کودک ۵ میکروگرم در روز است. زنان باردار باید برای دریافت ۳۵ میکروگرم در روز تلاش کنند.

افراد قبل از مصرف مکمل بیوتین باید با پزشک خود صحبت کنند. بیوتین ممکن است در ویتامین ها وجود داشته باشد. به همین خاطر مصرف بیش از حد این موارد می تواند خطرناک باشد.

غذاهای غنی از بیوتین

اگر فکر می کنید کمبود بیوتین دارید با پزشک خود تماس بگیرید. منبع خوب بیوتین در برگیرنده موارد زیر است:

مهم است که بدانیم که برخی از تکنیک های پردازش مواد غذایی می توانند بیوتین را از بین ببرند. همچنین لازم به ذکر است که سفیده تخم مرغ خام حاوی یک پروتئین به نام آویدین است که بر روی نحوه جذب بیوتین در بدن تأثیر می گذارد.

کمبود بیوتین برگشت پذیر است. افراد مبتلا به BTD مکمل های بیوتین را دریافت می کنند که می تواند نشانه ها را متوقف کند اما معمولا باید این مکمل ها در دراز مدت مصرف شوند. اداره غذا و داروی آمریکا نظارتی بر روی این مکمل ها ندارد. به همین خاطر باید این مواد از منابع معتبر تهیه شوند. افراد قبل از شروع دوره های جدید، باید با پزشک خود درباره همه مکمل ها، ویتامین ها، گیاهان و داروها صحبت کنند.

بسیاری از علل دیگر کمبود بیوتین را می توان با تغییرات غذایی درمان کرد، هرچند ممکن است پزشک مدت زمان کوتاهی از مکمل ها نیز استفاده کند.

اگر به کمبود بیوتین در بدن خود مشکوک هستید حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– اگر قصد دارید به سلامت پوست یا مو و حتی ناخن‌هایتان اهمیت دهید، اگر باردارید و می‌خواهید دوران حاملگی را بهتر طی کنید، اگر دیابت دارید یا دستگاه گوارشتان خوب کار نمی‌کند و… بگذارید شما را با خواص یک ویتامین مفید به نام «بیوتین» آشنا کنیم.

بیوتین جزو ویتامین‌های گروه B و محلول در آب است.  ویتامین H یا ویتامین B۷  هم گفته می شود. این ویتامین در متابولیسم چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و تولید انرژی در بدن تاثیر زیادی دارد. در مواد غذایی گوناگون، هم به شکل بیوتین و هم به شکل نوعی ترکیب  پروتئینی پیدا می‌شود. میزان دسترسی بدن به ویتامین B7 و جذب آن از انواع غذاها متفاوت است.

جذب ویتامین B7 در بخش فوقانی روده کوچک بعد از جدا شدن از پروتئین متصل شونده به آن، صورت می‌گیرد. این ویتامین توسط باکتری‌های روده بزرگ (کولون) نیز ساخته می‌شود، به همین دلیل دفع مدفوعی بیوتین ۲ تا ۳ برابر میزان دریافت آن می‌باشد. میزان دسترسی بدن به بیوتین تولیدی در کولون بطور دقیق مشخص نیست، ولی شاید حدود ۵۰ درصد مقدار  نیاز از این راه تامین شود.

کمبود بیوتین در کودکان

بیوتین سبب می‌شود که بدن کراتین بیشتری تولید کند. کراتین پروتئینی است که در رشد مو، ناخن و بهبود پوست نقش دارد. بنابراین با استفاده از مکمل‌های این ویتامین یا مواد غذایی که به طور طبیعی حاوی بیوتین هستند، می‌توان شاهد تغییرات بزرگی در پوست و مو بود. تحقیقات نشان می‌دهد ضخامت ناخن افرادی که از مکمل‌های بیوتین استفاده می‌کنند، ۲۵ درصد بیشتر از زمانی است که به مقدار کافی ویتامین B7 دریافت نمی‌کنند.

کمبود بیوتین در میان زنان باردار بسیار شایع است. تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین در بدن زنان باردار، می‌تواند احتمال رشد غیرطبیعی جنین را افزایش دهد. استفاده از مکمل‌های اسید فولیک به زنان باردار توصیه شده است؛ در این گزارش آمده است که مصرف روزانه ۳۰ میکروگرم بیوتین، به همراه اسید فولیک، کمبود ویتامین b7 بدن را جبران می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین B7 به همراه کروم، قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ را کاهش می‌دهد؛ همچنین استفاده از بیوتین، مقاومت به انسولین در بیماران دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. مطالعات منتشر شده در نشریه Diabetes Technology and Therapeutics نشان می‌دهد که میزان قند خون بیمارانی که به مدت ۴ هفته از بیوتین و کروم استفاده کرده‌اند، به میزان قابل توجهی کاهش یافته و علاوه بر این، کاهش چشمگیری در میزان کلسترول شرکت‌کنندگان مشاهده شده است.

–  سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود

– متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد

 – به سنتز اسیدهای چرب و گلوکز کمک می‌کند

– در حفظ سلامت بافت عضله، مغز استخوان و سیستم عصبی موثر می‌باشد

– دریافت مقدار مناسب بیوتین به کنترل وزن بدن، سلامت قلب، کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

– در مشکلاتی مثل التهاب روده، کولیت اولسر، روده تحریک پذیر و یا اسهال مزمن، بنا به نظر پزشک متخصص می‌توان از بیوتین استفاده کرد.

بیوتین بصورت طبیعی در خیلی از خوراکی‌ها وجود دارد. غلات سبوس‌دار، نان سبوس‌دار، تخم‌مرغ، لبنیات، آجیل، ماهی سالمون و مرغ سرشار از ویتامین b7 هستند. همچنین جگر، قلوه، شیر، برنج قهوه‌ای، حبوبات، مغزها (گردو، بادام، فندق و…)، اسفناج، براکلی، گل کلم و … از منابع غنی و خوب بیوتین محسوب می‌شوند.

بیوتین درون غذا معمولا به پروتئین جسیبده است و جذب پایینی دارد. معمولاً یک تخم مرغ پخته ۱۳ تا ۲۵ میکروگرم و هر ۹۰ گرم جگر پخته حدود ۲۷ تا ۳۵ میکروگرم بیوتین دارد. همچنین مکمل‌های بیوتین به صورت قرص و آمپول در داروخانه‌ها وجود دارد ولی بهترین منبع آن، مواد غذایی طبیعی است.

در همه گروه‌های سنی، با استفاده درست از تمام گروه‌های اصلی غذایی شامل گروه نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و تخم‌مرغ، شیر و لبنیات در برنامه غذایی روزانه، می‌توان از تامین کافی‌ این ویتامین مطمئن شد و نیازی به استفاده از قرص بیوتین نمی‌باشد.

به نظر می‌رسد که قرص بیوتین مکملی بی‌خطر حتی در مقادیر مصرف بالا می‌باشد. با این حال اگر شما باردار هستید و یا شیر می‌دهید می‌بایست قبل از مصرف آن با پزشک صحبت کنید.

این ویتامین در برابر نور و حرارت تقریباً مقاوم می‌باشد ولی تا حدودی در برابر اکسیداسیون بی‌ثبات است. جذب بیوتین تخم‌مرغ بعد از پخت کامل سفیده با کفایت بهتری صورت می‌گیرد و در حبوبات نیز با جوانه زدن محتوای بیوتین افزایش می‌یابد.

نبض ما– گردآوری

تمام نکات مهم در رابطه با “قرص آلوپورینول”

قرص مجسترول برای چه بیماری هایی است؟

نکاتی درباره ماینوکسیدیل داروی ریزش مو

قرص زغال برای چه استفاده می شود؟

۱۱ نکته مهم که درباره شربت و قرص زادیتن باید بدانید

تداخلات دارویی با قرص آهن چیست؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

کمبود بیوتین در کودکان

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

بیوتین چیست؟

استفاده‌ی هم زمان بیوتین و روی می‌تواند منجر به کاهش ریزش مو شود. بیوتین می‌تواند تا حدی گزگز شدن اندام‌ها در افراد دیابتی را بهبود بخشد. بیوتین میزان شکنندگی ناخن‌های دست و پا را در افرادی

که ناخن‌های شکننده دارند، کاهش می‌دهد.

کمبود بیوتین در کودکان

بیوتین ویتامینی است که به مقدار کم در بسیاری از غذاها وجود دارد. نام های دیگر آن، کوآنزیم R، ویتامین B7، ویتامین H و فاکتور W می‌باشد.

 

افراد در معرض خطر کمبود

معمولاً بیوتین به صورت مکمل (خوراکی یا تزریق) در مواردی مانند ریزش مو، شکستگی ناخن‌ها، التهابات پوستی در نوزادان، دیابت و در افسردگی متوسط  و همچنین سایر موارد کمبودی که نام برده شد، تجویز می‌شود.

 

عملکرد بیوتین در بدن

بیوتین یک قسمت مهم در آنزیم‌های متابولیز کننده‌ی چربی، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی است.

 

کمبود بیوتین

معمولاً کمبود بیوتین بسیار کم دیده می‌شود؛ اما در افراد معتاد به الکل، کسانی که در فرهنگ غذایی‌شان سفیده‌ی تخم مرغ را خام و به مقدار زیاد می‌خورند، نوزادانی که دچار درماتیت پوستی (seborrheic dermatitis) هستند و افرادی که بخشی از وعده‌شان را حذف کرده‌اند، ممکن است دیده شود.

بیوتین در سفیده‌ی تخم مرغ به طور باند شده با ماده‌ای است که مانع از جذب آن می‌شود؛ لذا در افرادی که در طولانی مدت سفیده‌ی تخم مرغ را به صورت خام استفاده می‌کنند (خوردن دو سفیده تخم مرغ و یا بیشتر در روز در طی چندین ماه)، کمبود بیوتین دیده می‌شود. اما اگر تخم مرغ به صورت پخته خورده شود، این مشکل در طی فرایند پخت از بین می‌رود و بیوتین به راحتی قابل جذب می‌شود.

معمولاً آزمایش خاصی برای تشخیص کمبود بیوتین در بدن وجود ندارد و آن‌را اغلب از روی علائم کمبود، شناسایی می‌کنند.

 

علائم کمبود

* حلقه قرمز رنگ و پوسته‌ای، دور چشم‌ها، بینی و دهان

معمولاً بیوتین به صورت مکمل (خوراکی یا تزریق) در مواردی مانند ریزش مو، شکستگی ناخن‌ها، التهابات پوستی در نوزادان، دیابت و در افسردگی متوسط 

و همچنین سایر موارد کمبودی که نام برده شد، تجویز می‌شود

*حس خارش در بازوها و پاها

 

نقش بیوتین در بدن

* در مطالعات انجام شده شواهدی وجود دارد که مصرف توأم بیوتین و کروم به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می‌کند؛ خصوصاً آن دسته از دیابتی‌هایی که قند خون‌شان با دارو به سختی کنترل می‌شود.

* بیوتین می‌تواند تا حدی گزگز شدن اندام‌ها (اصطلاحاً سوزن سوزن شدن) در افراد دیابتی را بهبود بخشد.

* بیوتین می‌تواند میزان شکنندگی ناخن‌های دست و پا را در افرادی که ناخن‌های شکننده دارند، کاهش دهد.

 تا کنون تداخل خاصی  بین بیوتین و سایر داروها دیده نشده است.

میزان بیوتین مورد نیاز

کمبود بیوتین در کودکان

ولی میزان کافی دریافت (AI) آن جهت جلوگیری از کمبود آن اعلام شده است.

میزان کافی دریافت در نوزادان صفر تا 12 ماه، 5 تا 6 میکروگرم، کودکان 1 تا 3 سال 8 میکروگرم، کودکان 4 تا 8 سال، 12 میکروگرم، 9 تا 13 سال، 20 میکروگرم، 14 تا 18 سالگی 25 میکروگرم، 18 سال به بالا و بالغین و بارداران 30 میکروگرم و در زمان شیردهی 35 میکروگرم  می‌باشد.

ولی بهتر است فراموش نکنیم خوردن محصولات طبیعی از کلیه‌ی گروه‌ها به میزان کافی می‌تواند در برآورد نیاز روزانه‌مان به بیوتین مفید باشد.  

 

آیا باید بیوتین را به صورت مکمل دریافت کنیم؟

 

منابع بیوتین

منابع غنی از بیوتین سفیده تخم مرغ، جگر و مخمرها هستند.

برای اطمینان از دریافت بیوتین کافی، باید سعی کنیم این مواد را در برنامه غذایی‌مان مصرف کنیم:

جگر، گل کلم، موز، سفیده تخم مرغ پخته، ساردین، حبوبات، قارچ و مخمر و محصولات تخمیری، بادام و پیاز.

معمولاً یک تخم مرغ پخته  13 تا 25 میکروگرم  و  هر 90 گرم جگر پخته حدود 27 تا 35 میکروگرم بیوتین دارد.

 

تأثیرات فرایند پخت بر بیوتین

 

راحله باباپور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:مکمل ویتامین و املاح برای جلوگیری از ریزش مو

مطالب مرتبط:

کمبود بیوتین در کودکان
کمبود بیوتین در کودکان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *