کمبود استروژن و ریزش مو

کمبود استروژن و ریزش مو
کمبود استروژن و ریزش مو

در روش کاشت مو(SUT) دیگر نیازی به تیغ جراحی، بیهوشی، به جا ماندن اسکار، برش نبوده و هیچ گونه عوارضی نداشته ؛ مامی توانیم، به وسیله، دستگاههای تمام اتوماتیک زیر نظر متخصصین مجرب، برداشت و پیوند مو را تا 14000 هزار تار موی واقعی، که 3 برابر نسبت به روشهای قدیمی کاشت مو می باشد را انجام دهیم

کاشت ابرو با تكنيك جديد FUE روش در یک جلسه ، كاملاً بدون درد ، عوارض و بدون كوتاهي موهاي شخص در قسمت برداشت انجام ميشود و از مهمترین تفاوت هاي آن با روش های دیگر استفاده از تيم مجرب و انجام ان با خواب طبيعي ابرو ميباشد كه ديگر همانند روش هاي رايج و قديمي بصورت سيخ سيخ و نامنظم نخواهد بود

ترمیم مو به روش HRT تنها روش استاندارد ترمیم مو می باشد که تا به امروز معرفی شده است در این روش دیگر نیازی به بانک موی فرد نیست و مناسب ترین و بهترین روش برای افرادی است که بانک موی مناسبی ندارند و یا دارای بیماری خاصی می باشند موهای آن 100% طبیعی بوده و در یک جلسه انجام می شود

روش های مختلفی برای کاشت مو وجود که پس از بررسی شرایط متقاضی کاشت مانند سن،میزان موهای ریخته شده و .. بهترین روش برای کاشت مو برای وی پیشنهاد می گردد.

یكی از افتخارات این مرکر انجام ترمیم موی بیش از 4000 نفر اقایان وبانوان بوده که با رضایت كامل این عزیزان همراه بوده است .

کمبود استروژن و ریزش مو

کاشت ریش در این مرکز با استفاده از مدرترین ابزار و تجهیزات انجام می شود و تراکم ریش های کاشته کاملا طبیعی است.

کاشت ابرو در مرکز موی رنسانس با جدیدترین متدهای روز دنیا و در یک جلسه بدون احساس درد و ناراحتی انجام می شود.

“خداوند متعال مو را برای زیبایی بندگانش قرار داده است”

مرکز فوق تخصصی کاشت مو و ترمیم موی رنسانس در سال 1379 تآسیس گردید و طی این مدت بیش از 15000 مورد کاشت مو و ترمیم مو توسط این مرکز انجام شده است. این موفقیت مرهون پویایی در جهت برخورداری از روشهای نوین و ارائه آخرین متدهای کاشت مو كه با بنیان گذاری تكنیك های کاشت موی SUTو FUT و ترمیم (HRT)كه بطور انحصاری در ایران میباشد.

جلب رضایت مراجعین مهمترین هدف دستاورد صاحبان این مرکز است.ما افتخارداریم بگویم که اکثر مراجعین جدید ما از طرف مراجعین قبلی ما به ما معرفی میشوند که این امر نشان دهنده وجود رضایت و اعتماد مراجعین قبلی به خدمات کاشت مو و ترمیم موی انجام شده در این مرکز است.

هر فصلی مطمئنا می توند عوارض خاصی برای مو داشته باشد و انسان را دچار مشکل کند.فصل زمستان هم از این قاعده مستثنا نیست. برای مثال آفتاب سوزان فصل تابستان و یا کلر موجود در استخر و … به مو ها صدمه خواهد زد. فصول سرد هم که به طبع آن باعث می شود رطوبت هوا کم و سرما زیاد شود و در نتیجه خشکی هوا مو را دچار مشکل کند.برای جلوگیری از این مشکل در فصل زمستان می توان از مواد آرایشی و بهداشتی مناسب فصل استفاده کرد و از موی خود بیتر مراقبت کنیم.

یک دلیل ریزش موی مدل مردانه ژنتیک یا داشتن سابقه خانئوادگی است. تحقیقات نشان داده، طاسی مدل مردانه مرتبط با هورمونهای جنسی مردانه (آندروژن) است. گاهی اوقات این ریزش مو به دلیل یکسری بیماری ها مثل سرطان، تیروئید و استروئیدهای اناتولیک است. پزشکان طاسی ارثی ر از روی مدل ریزش مو شناسایی می کنند همچنین یک سابقه پزشکی از فرد مورد نظر می گیرند.

عده زیادی از بانوان و مردان از ریزش مو رنج می برند و به همین دلیل به دنبال راه حل های خانگی برای جلوگیری از آن هستند. این مقاله نکاتی درباره ی این نوع درمان ها از جمله نکاتی در مورد تغزیه که باعث کم شدن ریزش مو می شود به شما ارائه می دهد.با ما همراه باشید:

کاشت مو بهترین روشی است که می توان برای درمان ریزش مو و طاسی انتخاب کرد. امروزه با پیشرفت علم روشهایی بدون درد و با بهترین کیفیت بابا شده است. جالب این است که بدانید هر زمانی نمی توان برای کاشت مو اقدام کرد چون گاهی اوقات برای کاشت مو زود است و گاهی دیر است که به آن خواهیم پرداخت.

در روش جدید کاشت مو(SUT) دیگر نیازی به تیغ جراحی، بیهوشی، به جا ماندن اسکارو برش نبوده و هیچ گونه عوارضی در آن وجود ندارد، ما می توانیم، به وسیله دستگاههای تمام اتوماتیک زیر نظر متخصصین مجرب، برداشت و پیوند مو را تا 14000 هزار تار موی واقعی، که 3 برابر بیشتر از روشهای قدیمی کاشت مو می باشد را انجام دهیم . همانطور که در عکس های قسمت گالری ملاحظه می کنید. در این تکنیک جدید شما شاهد خط رویش بسیار طبیعی و تراکم بسیار بالا هستید، تا جایی که هیچ کس قادر به تشخیص کاشت زنده و پیوند موی طبیعی شما نیست.

دیگر مانند روش های سنتی و قدیمی کاشت مو FIT و FUT نیازی به جلسات مكرر و زمان طولانی برداشت و كاشت مو و خستگی بیمار نمی باشیم. از جمله مزایای این تكنیك کاشت مو ، بدون جراحی، خونریزی و درد، آن است شاهد هیچ گونه اسكاری چه در قسمت برداشت و چه در قسمت موهای كاشته شده نمی باشیم، در این متد جدید کاشت مو می توانیم، تراكمی سه برابری نسبت به روش های FIT و FUT را انجام دهیم. كه کاشت14000تار مو را در یك جلسه با استفاده از این روش شاهد هستیم، همچنین لازم بذكر است این تكنیك کاشت مو به روز ترین متد روز امریكا واروپا است. از مزایای این تكنیك کاشت مو، طبیعی بودن خط رویش، مهندسی آن توسط تیم مجرب كاشت مو ، تراكم بالای مو در این روش، انجام آن در یك جلسه ومشاهده كردن موهای كاشته شده بعد از كاشت موی طبیعی كه به اندازه یك سانتیمتر است.

در این بخش نظراتی که مراجعین قبلی در پیج اینستاگرام مرکز تخصصی موی رنسانس به اشتراک گذاشته اند را جمع آوری کرده ایم.

شما عزیزان جهت اطلاعات بیشتر و ارتباط با مراجعین محترم قبلی میتوانید به پیج اینستاگرام مراجعه کرده و در پست “نظرات مراجعین قبلی” مراجعه کنید.

پیوند واحد فولیکولی (FUG) یک روش جراحی برای درمان ریزش مو است که بیشتر جهت روش مکمل برای انجام کاشت مو مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در این روش به نوع ، اصول و قوانین کاشت مو بیش از پیش توجه شده است

امروزه کاشت ابرو با توجه به پیشرفت های بسیاری که پیدا کرده است مورد محبوبیت و توجه زیادی قرار گرفته است و کسانی که دچار ریزش و یا کم پشت بودن موی ابرو هستند می توانند از تکنیک های جدید و بروز کاشت ابرو استفاده کنند.

پیوند مو چیست؟ و چرا اهمیت دارد؟ می دانید که ظاهر انسان تا حدود بسیار زیادی به موی فرد بستگی دارد و برای زیبایی چهره آقایان و خانم ها حیاتی عمل می کند. موی انسان ممکن است به دلایل ژنتیکی کم پشت و یا خالی باشد و یا بر اثر عوامل بیرونی چون کمبود ویتامین ها، مواد غ

همانطور که در مقالات مختلف در زمینه کاشت مو و ترمیم مو ، نوشتیم در واقع در این تکنیک های جراحی کاشت مو و ابرو، فولیکول های مو از ناحیه ای از پشت سر برداشته شده و سپس به دقت در بخش های جلوی سر و یا هر بخشی از پوست بدن (حتی ناحیه ریش و سبیل و یا ابرو) که دچار ریزش

ماینوکسیدیل یک داروی مفید برای درمان ریزش موی 35 میلیون مرد با ریزش موی مدل مردانه یا همان طاسی ارثی است. 35 میلیون مرد در امریکا که طاسی مدل مردانه دارند از 2 داروی تقویتی برای مقابله با ریزش مو استفاده می کنند که ماینوکسیدیل یکی از انها است. در برخی مردان است

با افزایش مصرف رنگ مو ، رنگ مو های بی کیفیت و نا مناسب هم به دنبال آن افزایش می یابد که این امر سبب عوارضی همچون سوختگی و یا وز شدن مو می شود.

بسیاری از داوطلبان کاشت مو، مایلند در مورد باقی ماندن جای بخیه اسکار ناشی از عمل کاشت مو بدانند. اصولا خط بخیه در این گونه عمل ها قبلا باقی می ماند و در روش های قدیمی کاشت مو، امکان نداشت که نتایج عمل بدون باقی ماندن اسکار یا جای بخیه، حاصل شود.

کاشت مو افراد مشهور شاید یکی از جالب ترین و پرطرفدارترین نکاتی باشد که بسیاری از افراد به ویژه آنهایی که می خواهند درباره تکنیک های کاشت مو و مزایای آن بیشتر بدانند، در این مورد نیز گاه جستجو و تحقیق می کنند.

اپلیکیشن مرکز تخصصی کاشت موی رنسانس
از این قسمت می توانید اپلیکیشن مرکز کاشت موی رنسانس را دانلود کنید

اپلیکیشن مرکز تخصصی کاشت موی رنسانس
از این قسمت می توانید اپلیکیشن مرکز کاشت موی رنسانس را دانلود کنید


خیلی از زنان، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن تجربه می کنند، زمانی که مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد.




کمبود استروژن و ریزش مو



تنها شما نیستید که ریزش مو را تجربه می کنید، بلکه اکثر زنان چنین اختلالی را تجربه کرده اند. کم شدن مو در زنان به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد، ولی بحث جدی در این رابطه صورت نگرفته است، در حالی که در بسیاری از موارد، دلایل ریزش مو قابل تشخیص و درمان است. بنابراین اجازه دهید ابتدا بعضی از عوامل رایج که باعث ریزش مو می شود را بیان کنیم.

 

1- کمبود آهن

فقر آهن (در صورت داشتن یا نداشتن کم خونی) می تواند منجر به ریزش مو شود. ولی بهتر است قبل از این که خودسرانه از قرص های آهن استفاده کنید، با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید تا در صورت تشخیص نیاز، توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنید، زیرا آهن بیش از اندازه در بدن نیز منجر به بروز بعضی مشکلات می شود.

 

2- اختلالات غده تیروئید

در هر دو حالت کم کاری یا پرکاری غده تیروئید، ریزش مو اتفاق می افتد.

 

3- کاهش مقدار هورمون استروژن

خیلی از زنان، ریزش مو را در دوران یائسگی و بعد از آن تجربه می کنند، زمانی که مقدار استروژن در بدن کاهش می یابد. سایر تغییرات هورمونی، برای مثال استفاده از داروهای ضدحاملگی نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.


4- تغییرات هورمونی بعد از حاملگی


مادرانی که تازه کودکان خود را به دنیا آورده اند، تا 6 ماه بعد از زایمان ریزش مو را تجربه می کنند و این زمانی است که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار طبیعی است. در حقیقت چیزی که به نظر ریزش موی شدید می آید، در واقع تنظیم چرخه رشد طبیعی مو است (نسبت به زمان حاملگی که در اثر میزان زیاد هورمون، ریزش مو از حد طبیعی کمتر می شود).

 

telogen efflovium-5 -(تلوژن افلوویم)

این یک اصطلاح برای بیان ریزش مو به صورت موقت و ناگهانی است که در اثر استرس یا جراحی اتفاق می افتد و به طور عمومی تا دو ماه بعد از بیماری ادامه دارد. این اصطلاح همچنین برای بیان ریزش ناگهانی مو که در نتیجه یکی از علل بالا اتفاق می افتد، مانند تغییرات هورمونی بعد از زایمان نیز صدق می کند.

 

6- داروها

خیلی از داروها منجر به ریزش مو می شوند. بنابراین اگر این مسئله برای شما نگران کننده است، بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف داروهای جایگزین مشورت کنید. مقدار زیاد ویتامین آ یا سلنیوم باعث ریزش مو می شود.

 

7- سیگار

مطالعات متعدد اخیر که در مورد علت ریزش مو در مردان صورت گرفته نشان می دهد که مصرف دخانیات نیز باعث افزایش ریزش مو می شود، اما مشخص نیست که در زنان نیز چنین تاثیری داشته باشد. اما به طور کلی مصرف سیگار بنابه دلایل بسیار مضر است. بنابراین فرق نمی کند که آیا ریزش مو نیز در بین این دلایل باشد یا نه.

 

درمان ریزش مو

بهترین کار برای کسی که ریزش مو دارد، این است که دلیل اصلی را شناسایی و درمان کند و بهترین کار برای تشخیص، انجام تست خون است تا از این طریق میزان آهن، هورمون های تیروئید و وضعیت استروژن خون مشخص شود.

اگر پزشک علت قابل درمان برای ریزش مو تشخیص نداد، ممکن است ریزش مو نتیجه فاکتورهای ژنتیکی باشد که غیر قابل اجتناب است، اما با این حال داروهایی و جود دارد که رشد دوباره مو را تحریک می کنند.

 

* روگان(نام تجاری داروی ماینوکسیدل)

ماینوکسیدیل به صورت موضعی مصرف می شود، یعنی به صورت مستقیم روی پوست سر مالیده می شود و با اتساع رگ های خونی پوست سر، خون رسانی به پوست سر را افزایش می دهد. در نتیجه فولیکول های مو، مواد مغذی و اکسیژن بیشتری دریافت می کنند و فولیکول های مو شروع به بزرگتر شدن می کنند و بعد از مدتی موها پر پشت تر می شود. البته قابل ذکر است که زنان حامله و شیرده نباید از این دارو استفاده کنند.

 

* پروپسیا(نام تجاری داروی فناستراید)

این دارو به صورت قرص به فروش می رسد و مانع تبدیل تستوسترون به دهیدروتستوسترون می شود (دهیدروتستوسترون هورمونی است که به تدریج باعث کم شدن فولیکول های مو و در نتیجه کم شدن چرخه رشد مو می شود). البته این دارو برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می شود، اما ممکن است مانع ریزش مو در زنان نیز شود.

کمبود استروژن و ریزش مو

البته همان طور که در مورد داروی اول بیان شد، زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند، نباید از این دارو استفاده کنند. مطالعات در مورد خاصیت مصرف این دارو در زنان به نتایج ضد و نقیصی رسیده، لذا مصرف این دارو درمورد تمام زنان کارساز نیست.

ریزش مو با اثر انگشت ارتباط دارد

مطالعه ای نشان داد اثر انگشت شست دست راست و انگشت نشانه و انگشت کوچک دست چپ افراد مبتلا به ریزش مو منطقه ای در بیشتر افراد از یک نوع است.

هدف از این مطالعه بررسی وجود رابطه بین ریزش موی منطقه ای و نوع اثر انگشت در بیماران مبتلا در مقایسه با افراد سالم و بررسی استعداد ارثی ابتلای به این بیماری بود که توسط سعدالله شمس الدینی، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان انجام شد.

تحلیل آماری مقایسه ای بین نتایج حاصل از مطالعه فوق نشان داد که بین نوع اثر انگشتان شست دست راست و انگشت نشانه و انگشت کوچک دست چپ افراد بیمار در مقایسه با افراد سالم اختلاف معنی داری وجود دارد. نتیجه نهایی این مطالعه نقش بیشتر وراثت در پیدایش ریزش موی منطقه ای را تایید می نماید.

 

ژن عامل طاسی در زنان

محققان دریافتند ارتباط قوی بین یک نسخه ژنی با ریزش مو به ویژه در زنان بالای 40 سال وجود دارد.

دانشمندان استرالیایی ادعا می‌کنند ژنی را کشف کرده‌اند که عامل طاسی در زنان است و با این کشف به شیوه‌ای موثر برای درمان ریزش مو در زنان دست خواهند یافت.

محققان دانشگاه ملبورن و بیمارستان سنت وینست در این کشور روی مولکول‌های وراثتی DNA حاصل از 500 زن که حداقل 50 درصد دچار ریزش مو شده بودند، مطالعه کردند.

مطالعات روی این زنان در مقایسه با گروهی که سالم بودند، نشان داد که زنان مبتلا به ریزش مو دارای نسخه تغییر یافته از ژن گیرنده بتا استروژن یا ESR2 هستند که به نظر می‌رسد پیازهای مو را نسبت به میزان استروژن بدن حسا‌س‌تر می‌کند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان



مجله پزشکی تابان

ایسنا

 

مطالب مرتبط:

ریزش مو و تبلیغات ماهواره‌ای دروغین

ریزش موی سر در خانم ها

با کم ‌پشتی موها چه کنیم؟

ریزش مو تا چه حدی طبیعی است؟

چه عواملی باعث ریزش مو می شوند؟

ریزش موی سر در آقایان

انواع دردسر‌های موی سر

موهای خیلی پرپشت و مقاومی داشتم که همیشه بهشون می نازیدم. خیلی راحت کوتاهشون می کردم چون رشدشون عالی بود، هر جا صحبت از ریزش مو و تقویت مو بود من حرفی برای گفتن نداشتم چون چنین مشکلی نداشتم و تقویت مو برام بی معنی بود، اگه یه خانومی از ریزش موهاش گله می کرد من تعجب می کردم و از خودم می پرسیدم: مگه موی خانمها هم می ریزه؟!!

تا اینکه…

بالاخره برای مشکل آندومتریوزم مجبور شدم از دانازول استفاده کنم، عوارض جانبیشو می دونستم اما فکر نمی کردم به این راحتی موهام تحت تاثیر قرار بگیره.

اولش که نمی فهمیدم مشکل از کجاست شروع کردم به مصرف انواع مکملها: فولیک اسید- ب کمپلکسکلسیم- امگا۳- زینک پلاس- ویتامین ای و گاهی د۳ و….  با گذشت ۲ ماه بهبودی حاصل نشد و حالا که حجم موهام به یک سوم رسیده و تارهاش نازک شده و قسمت جلوی سرم داره تدریجا خالی می شه موضوع رو کمی جدی تر که پیگیری کردم فهمیدم علت، مصرف دانازول به عنوان یک داروی آندروژنی و کاهش سطح استروژن بدن هستش.

مطالب زیر رو از اینترنت پیدا کردم، می ذارم اینجا که اگه کسی مشکل منو داره اطلاعاتش بیشتر و نگرانیش کمتر بشه: (از اونجایی که مطالب توی سایتهای متعددی یافت می شد و من نمیدونم کی از کی دزدیده، از ذکر منبع معذورم)

کمبود استروژن و ریزش مو

ریزش مو در خانمها بیشتر از مردان دارای تغییرات دوره ای است به عنوان مثال در فصل خاصی ریزش موی آنها شدید شده و هر سال این روند تکرار می شود و یا بعد از زایمان و بعد از یائسگی موی زیادی از دست می دهند. حجم موی زنان معمولا با افزایش سن کم می شود و یا بعضی افراد از نظر ژنتیکی موهای نازک و کم پشتی دارند و از زمان کودکی کم مو بودند این موارد کاملا طبیعی بوده و احتیاج به درمان خاصی ندار.۰ بسیاری از زنان با این تغیرات به خوبی کنار آمده و با آن زندگی می کنند ولی اکثریت فعال تر برخورد کرده و به دنبا ل هر درمانی می روند.البته در صورتی که مشکل روانی برای فرد ایجاد کند درمانهای قابل دسترسی موجود می باشد.در مقابل شرایطی وجود دارند که عوامل دیگری مثل بیماری،تغییرات هورمو نهای داخلی و مصرف تعدادی از دارو ها و فاکتورهای محیطی و ژنتیکی باعث ریزش موی کامل می شوند این موارد به درمان داروئی یا جراحی نیاز داشته و حتما از طرف بیمار باید جدی گرفته شود.به نظر بسیاری از مردم طاسی مختص مردان می باشد و خانم ها موهایشان را از دست نمی دهند اما حقیقت چیز دیگری است میلیونها زن در دنیا از طاسی رنج می برند و سالیانه به تعداد آنها افزوده می شود. وراثت عامل پرقدرتی در طا سی زنان می باشد یک زن از هر چهار زن این نوع طاسی را تجربه می کنند. بعضی از زنان در مورد از دست دادن موی خود با هیچ کس صحبتی نمیکنند زیرا به تصور آنها ریزش مو و طا سی فقط مختص آقایان است و برای خانمها کاملا غیر طبیعی است بنابر این از نظر روحی بسیار آشفته می شوند و احساس اضطراب شدید و کاهش جذابیت ،کیفیت زندگی آنها را تهدید می کند. اگر از دست دادن مو تا این حد باعث مشکلات روانی شود،خانواده،دوستان و پزشک آن فرد بایستی تا حد ممکن به او کمک کند.علت ریزش مو برای فهم علت ریزش مو بایستی اطلاع دقیقی از مراحل سیکل طبیعی رشد مو داشته باشیم. موهای انسان به طور طبیعی با یک روش دوره ای رشد می کنند که سیکل رشد مو نامیده می شود (یک مرحله رشد ویک مرحله استراحت و در نهایت ریزش).مرحله رشد یک فولیکول با فولیکل همسایه متفاوت میباشد و به این حالت رشد موزائیکی گفته می شود. مدت آناژن (فاز فعال یا رشد ) ۲-۸ سال کاتاژن (فاز تحلیل رونده ) ۲=۴ سال تلوژن (فاز استراحت ) ۲-۴ ماه طول مدت هر کدام از این فازها با توجه به سن، ،شرایط تغذیه،فاکتورهای هورمونی و عوامل فیزیولوژیک و پاتولوژیک بدن می توانندتغییر کند.یک فولیکول مو در مرحله آناژن به بلند ترین طول خود رسیده و تا عمقی ترین ناحیه درم پایین می رود در محکمترین حا لت ممکن قرار داردبعد از مدتی فولیکل وارد مرحله کاتاژن شده در این مرحله تغییرات تحلیل برنده کوچک شدن و کوتاه شدن فولیکل شروع می شود و طول آن تا ۱.۶ طول آناژن کوتاه میشود قسمت انتهائی آن (درمال پا پیلا ) جدا می شود در این زمان مو وارد فاز استراحت یا تلوژن شده و ۲ تا ۴ ماه در این حالت رکود به سر می برد وقتی یک فولیکل جدید از درمال پاپیلای باقی مانده شروع به رشد کردموی در حال استراحت ریزش پیدا می کند و یک موی جدید از جای خالی آن خارج میشود .در حالت طبیعی ۹۰% موها در فاز رشد می باشند و ۱۰% در فاز استراحت و به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ تار موی تلوژن به هنگام شستن مو و شانه کردن ریزش پیدا می کنندپس همچنان که یک مو می ریزد موی جدید جای آن را می گیرد. مشکل زمانی آغاز میشود که موهای ریزش یافته بیشتر و سریعتر از موهای رویش یافته جدید ضعیف شود یا سیکل رشد آنها کوتاه شود و نتواند به حداکثر رشد آناژن برسد در این حالت بعد از مدتی از تعداد کل موها کاسته شده و یا ممکن است موها نازک تر شده وفرد متوجه کاهش حجم موهایش شود.این،علت اصلی ریزش مو می باشد عوامل مختلفی می توانند روی سیکل رشد مو اثر گذاشته و باعث ریزش موقت و یا دائمی شوند.

● انواع ریزش موی زنان۱) الگوی منتشر۲) الگوی مردانه۳) ریزش منطقه ای ۱

● الگوی منتشر DIFFUSED PATTERN معمول ترین ریزش مو در خانمها طاسی منتشر می باشد. در این نوع طاسی موها در ناحیه وسیعی از سر نازک شده و تراکم آن کم می شود البته معمولا خط موی پیشانی باقی می ماند. عوامل مختلفی می توانند این نوع طاسی را ایجاد کنند در بیشتر موارد علت این نوع ریزش، ژنتیکی می باشد البته بیماریها و دارهای خاصی هم می توانند باعث ریزش منتشر شوند. از جمله:

الف) فاکتور ژنتیکی:طاسی ارثی در خانمها آندروژنیک (ANDROGENETIC) یا الگوی زنانه (FEMALE PATTREN) نامیده می شود و ژن آن از پدر و مادر منتقل شده و به صورت اتوزومال مغلوب ظاهر می شود.در زنانی که دچار این نوع ریزش می شوند فولیکولهای مو از نظر ژنتیکی نسبت به تستوسترون بسیار حساس می باشند و با وجود طبیعی بودن سطح هورمون موها از پشت خط موی فرونتال شروع به نازک شدن کرده و به سمت پایین پشت و کناره سر کشیده می شود معمولا در سنین ۴۰ تا ۵۰ ظاهر می شود و در مواردی هم در سن ۲۰ سالگی اتفاق میافتد.خوشبختانه در اکثر موارد خط موی فرونتال حفظ شده و مانند مردان عقب رفتن موهای پیشانی ایجاد نمی شود شواهد نشان داده در افرادی که از نظر ارثی مستعد طاسی هستند مصرف قرص های ضد بارداری سن شروع ریزش موی آنها را پایین آورده و زودتر دچار طاسی میشوند بنابراین در افرادی که سابقه خانوادگی طاسی زنانه دارند بهتر است این قرص را مصرف نکنند. اگر خانمی به این نوع ریزش مو مبتلا شد بایستی تمام علتهای موثر در زیرش مو (انواع بیماریها، مشکلات هورمونی، کم خونی، استرس) بررسی شوند در صورتی که هیچ گونه مشکل داخلی وجود نداشت تشخیص اصلی ریزش موی ارثی می باشد.

ب) بیماریها و شرایط خاصی که باعث ریزش موی منتشر در زنان می شود بعد از یائسگی، بیماری تخمدان پلی کیستیک، بیماری تیروئید، بیماری بافت همبند مثل لوپوس بعد از یائسگی به دلیل کاهش استروژن ریزش مو افزایش می یابد. در خانمها هورمون استروژن یک اثر محافظتی قوی بر مو و پوست دارد. تغذیه نامناسب بعد از مدتی تغذیه نامناسب بدن با کمبود ویتامین، کم خونی، کمبود پروتئین و کالری، کمبود روی و اسید های چرب ضروری، مواجه شده و هر کدام از این کمبودها می توانند باعث ریزش شدید مو شوند.البته اثر آنها موقت بوده و در صورتی که کمبودها اصلاح شوند ریزش مو طبیعی می شود. خانمهایی که خونریزیهای ماهیانه شدید دارند در معرض کمبود آهن می باشند و در صورتی که این کمبود توسط تست آزمایشگاهی تشخیص داده شد حتما بایستی به دنبال درمان آن باشند زیرا می تواند یک عامل پر قدرت در ریزش موی خانمها باشد. همچنین افزایش ویتامین آ در بدن می تواند باعث ریزش مو شود.تلوژن افلوویوم یا ریزش با تاخیر ناشی از استرس و دارو استرس می تواند عامل مهمی ریزش مو محسوب شود. به طور طبیعی ۱۰-۵۰% از موهای سر در مرحله استراحت به سر میبرند یک استرس شدید باعث می شود درصد زیادی از موها دریک زمان وارد مرحله تلوژن شوند و رشدشان متوقف می شود. چند ماه بعد از استرس وارد شده موهای در حال استراحت دچار ریزش شده و این ریزش به حدی شدید می باشد که باعث نگرانی فرد می شود این استرس می توان شامل: یک ضربه روحس ناگهانی (مرگ یکی از نزدیکان، از دست دادن شغل، جدایی)، بیماری (تب شدید، عفونت، آنفلوآنزا و …) خستگی شدید ناشی از کار زیاد و داشتن جراحی باشد چون این حادثه چند ماه قبل اتفاق افتاده فرد ریزش موی خود را به آن نسبت نمی دهد این یک شرایط موقتی می باشد و طی چند ماه موهای جدید با سیکل طبیعی شروع به رشد می کنند و در سیکل آینده درصد زیاد از موها وارد مرحله استراحتتعداد نسبتا زیادی از داروها می تواند باعث پدیده تلوژن افلوویوم شود البته این ریزش موقتی است و با قطع مصرف دارو مشکل بر طرف می شود.۱) داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین و هپارین۲) داروهای ضد تشنج: دیلانتین۳) داروهای ضد نقرس: کولشیسین و آلوپورینول۴) داروهای ضد فشار خون به خصوص بتابلوکر۵) داروهای ضد التهاب: پردنیزولون۶) داروهای پایین آورنده کلسترول۷) داروهای ضد افسردگی: لیتیوم۸) داروهای ضد بارداری۹) مصرف زیاد ویتامین آ۱۰) داروهای لاغری و کوکائین● آناژن افلوویوم یا ریزش ناگهانیآناژن افلوویوم شرایطی است که درصد زیادی از موهای در حال رشد به طور ناگهانی ریزش پیدا میکنند. شیمی درمانی و رادیو تراپی روی سلولهایی از بدن که به سرعت تقسیم می شوند مثل سلولهای سرطانی اثر کرده روی آنها هم اثر کرده و باعث از بین رفتن فولیکولها میشود. البته این حالت هم موقت بوده و چند ماه بعد از توقف شیمی درمانی موها شروع به رشد می کنند.فاکتورهای شیمیایی مواد شیمیایی که در رنگ کردن موها، فر کردن، صاف کردن و دکلره استفاده می شوند می توانند باعث خشک شدن و خورد شدن موها شده و ریزش موقت ایجاد کنند در مواردی این ریزش موها دائم شده و موهای ریخته شده دوباره رشد نمی کنند.▪ ریزش مو با طرح مردانهدر زنان در این نوع ریزش مو مانند مردان عقب رفتن خط موی پیشانی و خالی شدن وسط سر دیده میشود. در این زنان موها در جلو و وسط سر نازک شده در حالی که در ناحیه پشت و کناره ها موها ضخیم و پر تراکم می باشد این نوع ریزش مو در اثر افزایش غیر طبیعی سطح هورمون مردانه می باشد در صورتیکه این افزایش با تست آزمایشگاهی مشخص شد مصرف داروهای آنتی آندروژن و محلول موضعی مینوکسیدیل تا حد زیادی از ریزش بیشتر جلوگیری میکند.این زنان به دلیل داشتن موهای خوب و پر تراکم در ناحیه پشت سر کاندید مناسبی برای جراحی پیوند مو می باشند. کوچک سازی یا مینیاتوری شدن موها به دنبال اثر تستوسترون مقداری هورمون مردانه تستوسترون در بدن زنان وجود دارد در سلولهای خاصی از بدن هورمون تستوسترون به هورمون قوی تر دی هیدروتستسترون (DHT) تبدیل می شود البته این کار توسط آنزیم ۵- آلفا ردوکتاز انجام می شود. در درمال پاپیلای فولیکول مو گیرنده های زیادی برای هورمون DHT وجود دارد و این هورمون از طریق کوتاه کردن سیکل رشد مو باعث میشود موی ضخیم در فولیکولهای حساس موی سر به موی کرکی و نازک تبدیل شود در واقع یک فولیکول قبل از رسیدن به مرحله آخر رشد به طور زودرس وارد فاز استراحت شده و رشد بیشتر آن متوقف می شود بنابراین موهای درآمده نازکتر به نظر می رسند تا اینکه دیگر مویی از آن فولیکول رشد نمی کند.● ریزش موی منطقه ایشایع ترین عواملی که می توانند باعث ریزش مو در یک قسمت سر شود:۱) Alopecia areata (آلوپسیا آراتا): در این حالت قسمتی از موها به صورت گرد و سکه مانند به طور ناگهانی دچار ریزش می شوندو به ندرت ممکن است تمام سر و حتی ابرو و مژه هم مبتلا شوند. این نوع ریزش منطقه ای با درمان های دارویی برطرف می شوند و انجام پیوند مو در این نوع ریزش صحیح نیست.۲) Tropecia Alopecia (آلوپسیا ناشی از کشش): در صورتی که موها آرایش خاصی داشته باشند که از ناحیه شقیقه ها و جلوی پیشانی به طور مرتب تحت کشش باشند باعث از بین رفتن فولیکولها در این ناحیه شده این نوع ریزش به خوبی به وسیله جراحی پیوند مو اصلاح می شود.۳) Trichotillomania (تریکوتیلومانیا) : یک نوع اختلال روانی است و بیشتر در زنان جوان دیده می شود.فرد موهای خود را به دور انگشتان پیچیده و با کشش محکم انها را میکند.۴) Face lift and brow lift procedures : در جراحی کشیدن صورت و بالا بردن ابروها نزدیک نایه برش جراحی یا در خط پیشانی ناتحیه شقیقه ها موها از بین می روند.این افراد کاندید خوبی برای حرا حی پیوند مو می با شند.۵) Tinea capitis : یک نوع عفونت قارچی در سر می باشد و باعث ایجاد تکه های قرمز بدون مو یا همراه با موهای شکسته می شود. درمان درمان طاسی قدمت طولانی داشته و زنان و مردان از ۵۰۰۰ سال پیش به دنبال درمنی برای ریزش موی خود بوده اند.چون به نظر آنها داشتن مو مترادف است با جوانی، زیبایی، زنده دلی، اطمینان و اعتماد به نفس. اولین درمانها از نسلی به نسل گذشته و اکنون در کتابخانه های پزشکی شفا دهنده های مصر قدیم گنجانده شده است. خوشبختانه امروزه ما در زمانی زندگی میکنیم ه انواع درمانهای دارویی و جراحی برای ریزش مو وجود داشته و طاسی را به طور کامل میتوان درمان نمود.باتوجه به علتهای متفاوت ریزش مو اولن و ممترین قدم در درمان آن تشخیص دقیق علت میباشد. در مواردی که بیماری یا اختلال هورمونی و یا کمبود تغذیه عامل ریزش مو باشد بایستی به دنبال درمان کامل علت زمینه ای باشیم .

بعضی از فاکتورهای رایج که باعث ریزش مو می شوند:

1)کمبود آهن: فقر آهن(در صورت داشتن يا نداشتن آنمي) مي تواند منجر به ريزش مو شود. ولي بهتر است قبل از اينکه خودسرانه از قرص هاي مکمل آهن استفاده کنيد با پزشک خود در اين زمينه مشورت کنيد تا در صورت تشخيص نياز توسط پزشک از مکمل ها استفاده کنيد. زيرا آهن بيش از اندازه در بدن نيز منجر به بروز بعضي مشکلات مي شود.                                                                                                                   2)اختلالات غده تيروئيد: در هر دو حالت کم کاري يا پرکاري غده تيروئيد، ريزش مو اتفاق مي افتد.           3)کاهش مقدار استروژن: خيلي از زنان، ريزش مو را در دوران يائسگي و بعد از آن تجربه مي کنند. زمانيکه ترشح مقدار استروژن در بدن کاهش مي يابد. ساير تغييرات هورموني، براي مثال تغيير ميزان استفاده از داروهاي ضدحاملگي، نيز مي تواند منجر به ریزش مو شود.                                              4)تغييرات هورموني بعد از حاملگي: مادراني که تازه کودکان خود را متولد کرده اند از ابتدا تا بعد از 6ماه نيز ريزش مو را تجربه مي کنند و اين زماني ست که مقدار استروژن در خون در حال برگشت به مقدار نرمال است. در حقيقت چيزي که به نظر ريزش موي شديد مي آيد در واقع تنظيم چرخه رشد طبيعي مو است.                                                                                                                                    5) effluvium telogen(تلوژن افلووين): اين يک اصطلاح براي بيان ريزش مو بصورت موقت و ناگهاني است که در اثر استرس يا جراحي اتفاق مي افتد و بطور عمومي تا 2ماه بعد از بيماري ادامه دارد. اين اصطلاح همچنين براي بيان ريزش ناگهاني مو که در نتيجه يکي از علت هاي ذکر شده اتفاق مي افتد مانند تغييرات هورموني بعد از زايمان نيز صدق مي کند.                                                                          6)داروها: خيلي از داروها منجر به ريزش مو مي شود. بنابراين اگر اين مسئله براي شما نگران کننده است بهتر است با پزشک خود در مورد مصرف داروهاي جايگزين مشورت کنيد.                                    7)مقدر زياد ويتامينA يا سلنيوم: در موارد نادر ممکن است از اين مکمل استفاده شود زيرا در بسياري موارد مصرف مولتي ويتامين نياز را مرتفع مي کند.                                                                          مطالعات متعدد اخير که در مورد علت ريزش مو در مردان صورت گرفته نشان مي دهد که مصرف دخانيات نيز باعث افزايش ريزش مو مي شود اما مشخص نيست که در زنان نيز چنين تاثيري داشته باشد. اما بطور کلي مصرف سيگار بنابه دلايل بسيار مضر است. بنابراين فرق نمي کند که آيا ريزش مو نيز در بين اين دلايل باشد يا نه. سلامت نيوز در ادامه مي نويسد: به هر روي بهترين کار براي کسي که ريزش مو را تجربه کرده اينست که دليل اصلي را شناسايي و درمان کند و بهترين نقطه براي تشخيص انجام تست خون است تا از اين طريق ميزان آهن، هورمون هاي تيروئيد و وضعيت استروژن خون مشخص شود. اگر پزشک علت قابل درماني براي ريزش مو تشخيص نداد ممکن است ريزش مو نتيجه فاکتورهاي ژنتيکي باشد که غيرقابل اجتناب است اما با اين حال داروهايي وجود دارد که باعث رشد مجدد مو و تحريک آن براي رشد دوباره مي شود، بعنوان نمونه:                                                                                     – روگان(با نام تجاري ماينوکسيدل): اين دارو بصورت موضعي مصرف مي شود، يعني بصورت مستقيم روي پوست سر ماليده مي شود و با اتساع رگ هاي خوني پوست سر، خونرساني به پوست سر را افزايش مي دهد. در نتيجه فوليکول هاي مو موادمغذي و اکسيژن بيشتري دريافت مي کند و در فوليکول هاي مو شروع به بزرگ تر شدن مي کند و بعد از مدتي موها پر پشت تر مي شود. البته قابل ذکر است که زنان حامله و شيرده نبايد از اين دارو استفاده کنند.                                                                                                – پروپسيا(با نام تجاري فناسترايد): اين دارو بصورت قرص به فروش مي رسد و مانع تبديل تستسترون به دهيدروتستسترون ياDHT مي شود. «دهيدروتستسترون» هورموني است که به تدريج باعث کم شدن فوليکول هاي مو و در نتيجه کم شدن چرخه رشد مو مي شود. البته اين دارو براي درمان ريزش مو در مردان نيز تجويز مي شود اما ممکن است مانع ريزش مو در زنان نيز بشود. البته همان طور که در مورد داروي اول بيان شد زنان حامله يا زناني که قصد حامله شدن دارند نبايد از اين دارو استفاده کنند. مطالعات در مورد خاصيت مصرف اين دارو در زنان به نتايج ضد و نقيصي رسيده لذا مصرف اين دارو در مورد تمام زنان کارساز نيست.                                                                                                          نکته: در مورد دو داروي ذکر شده لازم است به اين نکته اشاره شود که مادامي که اين دارو مصرف مي شود ريزش مو قابل درمان و کنترل است ولي اگر درمان کنار گذاشته شود وضعيت به حالت قبل برمي گردد.

کمبود استروژن و ریزش مو
کمبود استروژن و ریزش مو
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *