کمبود استروژن در بدن چه عوارضی دارد

کمبود استروژن در بدن چه عوارضی دارد
کمبود استروژن در بدن چه عوارضی دارد

استروژن هورمون جنسی اصلی زنانه است، اما این هورمون در همه‌ی افراد وجود دارد. سطح استروژن در زنان بالاتر از مردان است و در حقیقت هورمون جنسی اصلی در مردان تستوسترون نام دارد. استروژن در زنان در چرخه‌ی قاعدگی و سیستم تولید مثل نقش دارد، این در حالی است که اهمیت این هورمون در مردان در ارتباط با عملکرد جنسی است. هم زنان و هم مردان ممکن است دارای سطح بالاتر استروژن، نسبت به میزان نرمال، باشند که این امر می‌تواند سلامت عمومی آنان، رشد و عملکرد جنسی‌شان را تحت تأثیر قرار دهد. میزان بالای استروژن می‌تواند علائم مختلفی را به همراه داشته باشد و احتمال ابتلا به برخی از بیماری‌ها را افزایش دهد. در این نوشته به علل افزایش سطح استروژن، علائم آن و در نهایت نحوه‌ی تشخیص و درمان سطح بالای استروژن خواهیم پرداخت.

بالا بودن سطح استروژن در زنان و مردان علائم متفاوتی دارد. علائم سطح بالای استروژن در بدن زنان شامل موارد زیر است:

سطح بالای استروژن در زنان ممکن است باعث افزایش وزن، به ویژه در اطراف کمر و لگن شود. بالا بودن میزان استروژن علاوه بر این ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند موارد زیر شود.

زنانی که سطح استروژن بالایی دارند، علاوه بر این ممکن است علائم دیگری مانند موارد زیر را تجربه کنند:

بالا بودن استروژن در مردان علائم زیر را به دنبال دارد:کمبود استروژن در بدن چه عوارضی دارد

بالا بودن سطح استروژن احتمال بروز برخی از مشکلات مرتبط با سلامت شامل موارد زیر را افزایش می‌دهد:

برخی از تحقیقات نشان‌گر این مطلب هستند که مردانی که دارای سطح استروژن بالا هستند ممکن است دچار افسردگی شوند. در سال 2018 یک پژوهش شامل 4000 مرد بزرگسال، ارتباط بین افزایش سطح استرادیول و علائم افسردگی را در مردان جوان‌تر نشان داد. استرادیول فرمی از استروژن است.

هم زنان و هم مردان ممکن است دچار عدم تعادل هورمونی شوند. ممکن است بدن بیمار تنها میزان استروژن بیشتری تولید کند یا این‌که علاوه بر تولید استروژن بیشتر، دیگر هورمون‌ها، مانند تستوسترون و پروژسترون را به میزان کمتری تولید نماید. علاوه بر این سطح استروژن ممکن است در واکنش به مصرف برخی از داروها افزایش یابد. به عنوان مثال افرادی که از داروهای جایگزین استروژن برای درمان علائم یائسگی استفاده می‌کنند، ممکن است تأثیرات نامطلوب افزایش استروژن را تجربه نمایند.

داروهای دیگری که ممکن است باعث افزایش سطح استروژن شوند، عبارتند از:

علاوه بر موارد ذکر شده، سابقه‌ی خانوادگی نیز ممکن است باعث افزایش میزان استروژن در بدن شود. برخی از بیماری‌ها مانند چاقی، تومورهای تخمدان و مشکلات کبدی نیز می‌توانند باعث افزایش سطح استروژن بدن شوند.

سطح نرمال استروژن در بین افراد مختلف متفاوت است و بستگی به عواملی مانند سن و جنسیت دارد. گذشته از این، سطح این هورمون در طول چرخه‌ی قاعدگی دچار نوسان می‌شود. سطح استروژن با استفاده از آزمایش خون قابل اندازه‌گیری است. سه نوع استروژن در خون وجود دارد:

پزشک می‌تواند با استفاده از نتیجه‌ی آزمایش خون، سطح این سه نوع استروژن را با واحد پیکوگرام بر میلی‌لیتر (pg/ml) اندازه‌گیری کند. استرادیول فرم اولیه‌ی استروژن است، در حالیکه استریول و استرون اشکال جزئی‌تر هستند.

بر اساس تحقیقات آزمایشگاه‌های مایو کلینیک، که یکی از معتبرترین مراکز پزشکی جهان است، میزان نرمال استرادیول و استرون در بدن افراد مختلف به شرح زیر است:

خوردن مواد غذایی زیر می‌تواند میزان استروژن خون را کاهش دهد:

کاهش وزن نیز می‌تواند باعث کاهش میزان استروژن بدن شود چرا که سلول‌های چربی استروژن اضافی تولید می‌کنند. چنان‌چه داروهای مصرفی جهت درمان دیگر بیماری‌ها باعث افزایش میزان استروژن بدن شده باشد، ممکن است پزشک دوز دارو را کاهش داده یا آن را تغییر دهد.

ممکن است پزشک داروهایی را تجویز کند که میزان استروژن خون را کاهش می‌دهند. در مورد زنانی که خطر ابتلای آن‌ها به سرطان پستان یا تخمدان بسیار بالاست، ممکن است پزشک عمل جراحی برداشتن تخمدان‌ها را توصیه کند. هدف این جراحی این است که میزان استروژنی که بدن تولید می‌کند را کاهش داد.

سخن آخر

استروژن هورمون جنسی اصلی زنانه است، اما همان‌طور که گفته شد در بدن مردان نیز وجود دارد. سطح بالای استروژن می‌تواند گستره‌ی وسیعی از علائم را به دنبال داشته باشد و خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها را افزایش دهد، به همین سبب هر فردی که علائم استروژن بالا را در خود مشاهده می‌کند، بایستی با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات مرتبط، مطمئن شود که آیا عدم تعادل هورمونی باعث بروز آن علائم شده است یا خیر.

تریتا را در جهت رسیدن به اهدافش حمایت کنید:

اشتراک گذاری:

آرش شمسی هستم. فلسفه می‌خوانم و می‌نویسم‌. ولی پیش از هر فلسفیدنی، بر سلامت می‌بایست متمرکز بود. چه آن‌که به قول شوپنهاور: «یک شاه بیمار از یک گدای سالم بدبخت‌تر است». امیدوارم آن‌چه که ترجمه می‌کنم، به کارتان بیاید.

I’m Arash Shamsi. A Writer. I write philosophy and live with philosophers. But health is more important than philosophy. In here, I translate the best articles about health, fitness and etc.

طراحی و پشتیبانی:
گروه توسعه نرم افزاری تیکا

حتما نام هورمون استروژن را شنید‌‌ه‌اید ولی بعید است خیلی با اثرات خاص استروژن آشنا شده باشید، اگر شما هم کنجکاو هستید بیشتر در این باره بدانید این مطلب را بخوانید

حتما نام هورمون استروژن را شنید‌‌ه‌اید ولی بعید است خیلی با اثرات خاص آن آشنا شده باشید، این هورمون زنانه می‌‌تواند تاثیر زیادی در زیبایی افراد داشته باشد. تحقیقات زیادی در این باره انجام شده است که درستی این ادعا را تایید می‌کند. البته هر هورمون وظیفه خاص خود را دارد که کمبود یا بیش از اندازه بودن آنها می‌تواند آسیب‌‌هایی را به بدن وارد کند. هورمون استروژن هم از این قاعده جدا نیست، علاوه بر هزاران تاثیری که این هورمون در بدن دارد، دانشمندان این هورمون را هورمون زیبایی نامیده‌‌اند و معتقدند، استروژن می‌‌تواند، افراد را زیبا کند. اگر شما هم کنجکاو هستید بیشتر در این باره بدانید مطلب زیر را  بخوانید.

ممكن است به دلیل كمبود استروژن در پوست تغییراتی ایجاد شود. تغییراتی چون خشكی،  افزایش تعریق، داغ شدن قسمتی از پوست و حتی تشكیل چربی روی شكم و بالای پا.

ظاهر فیزیكی شما هم می‌تواند به دلیل كمبود استروژن دچار تغییراتی شود، ممكن است سایز و اندازه بالاتنه تغییر كند یا موهای سر نازك شوند.

براساس تحقیقات انجام شده در اسكاتلند، خانم‌هایی كه چهره‌ای زیبا دارند در بدن‌شان هورمون استروژن بیشتری وجود دارد. این تحقیقات می‌گویند سیمای فردمثل حالت چشم ها، می‌تواند نشان‌دهنده قدرت باروری او باشد. این زیبایی می‌تواند به معنای چشمانی درشت، پیشانی بلند، فكی ظریف و كوچك باشد. البته در جاهایی از این تحقیق هم گفته شده‌ كه گاهی ممكن است بتوان از روی اندام نشانه‌هایی از باروری را دید.کمبود استروژن در بدن چه عوارضی دارد

مریام لاو اسمیت، روان‌شناسی از دانشگاه سنت آندرو در اسكاتلند از چهره 59 خانم 18 تا 25 ساله تا 40 روز هر هفته عكس گرفت بعد در هر بار عكس گرفتن با استفاده از آزمایش‌های ادرار سطح هورمون استروژن بدن آن‌ها را اندازه گرفت و با نموداری، موقعیت هركدام از آن‌ها را در سیكل قاعد‌گی‌شان نشان داد. هیچ‌كدام از زن‌ها آرایش نداشتند و قرص‌های ضدبارداری هم مصرف نمی‌كردند، او از هركدام از زن‌ها عكس زمانی را مشخص كرد كه بالاترین سطح استروژن را داشتند یعنی، زمانی‌كه در سیكل قاعدگی تخمك‌گذاری اتفاق می‌افتد.او به این نتیجه رسید كه خانم‌ها زمان‌هایی كه میزان استروژن بالاتری دارند چهره‌ای زنانه‌تر، زیباتر و سالم‌تر از زمان‌هایی دارند كه سطح این هورمون در بدن‌شان پایین است. این قانون همیشه در طبیعت وجود داشته است. در طبیعت جنس ماده به‌گونه‌ای آفریده شده‌است كه هنگامی كه برای تولیدمثل و باروری آماده است زیبا‌تر به‌نظر برسد تا تداوم نسل ادامه یابد و انسان نیز از این قاعده مستثنا نیست.

نكته  جالب این است كه وقتی دكتر لاو اسمیت زنانی را كه مدام آرایش می‌كنند بررسی كرد، متوجه شد كه نمی‌توان ارتباطی بین ظاهر این خانم‌ها با میزان استروژن آن‌ها پیدا كرد، اما چرا؟ به این دلیل كه آرایش علاوه بر این‌كه عیب‌های صورت را می‌پوشاند و چهره را زیباتر می‌كند اما حالت طبیعی آن را می‌گیرد و حالت‌هایی كه به‌طور طبیعی و نرمال در چهره پیداست پنهان می‌كند و در نتیجه از صورت خانم‌های آرایش كرده نمی‌توان میزان استروژن (قدرت باروری) آن‌ها را تشخیص داد.

هورمون‌ها در سنین بلوغ بیشترین تاثیر را روی چهره دارند، مثلا هورمون‌های اصلی جنسی مردانه یعنی تستسترون باعث می‌شوند ابروها و فك برجسته شوند تا هم صورت مردانه‌تر شود و هم موها قادر به رشد شوند و در واقع صورت پسرها بیشتر از دخترها رشد می‌كند اما در مقابل هورمون جنسی زنانه یعنی استروژن مانع رشد زیاد استخوان‌های صورت می‌شوند، این هورمون اندازه بینی و چانه را كاهش می‌دهد، چشم‌ها را درشت می‌كند، ضخامت لب‌ها را افزایش می‌دهد و باعث شكل گرفتن میزانی چربی در گونه‌ها و باقی اندام‌های زنانه می‌شوند.

تیمی از دانشمندان وین و آلمان در دانشگاه مركزی لانكشیر نیز تحقیقاتی را در زمینه ارتباط هورمون‌های جنسی مردانه و زنانه با ظاهر فرد انجام داده‌اند، پروفسور جان منینگ از همین تیم می‌گوید: هورمون‌های زنانه و مردانه (استروژن و تستوسترون) نقش مهمی در اندازه انگشتان ایفا می‌كنند و طول انگشت حلقه می‌تواند نسبتی با شكل صورت داشته باشد.

در نگاه اول وقتی ثابت شد زیبایی بسیار به هورمون‌ها وابسته است، پیشنهاد شد شاید تزریق استروژن بتواند زیبایی بیشتری در چهره خانم‌ها ایجاد كند اما بعد ثابت شد، بدن در برابر استروژن مصنوعی و اضافی كه برایش ناشناخته است، عكس‌العمل نشان می‌دهد و همین امر خطرهای زیادی را برای هورمون درمانی ایجاد می‌كند و در نتیجه چندان توصیه نمی‌شود. پس هرچند بالابودن میزان این هورمون در بدن خانم‌های جوان بر میزان جذابیت ظاهری آن‌ها می‌افزاید اما این به آن معنی نیست كه برای دست یافتن به زیبایی بیشتر سراغ هورمون بروند، زیرا عوارض نامطلوب و منفی مصرف هورمون اضافی هنوز برای محققان كاملا روشن نشده است.

تحقیقات دیگری هم در كشور آلمان انجام شد‌ه‌است كه در آن نیز گفته شده زنانی كه در خون‌شان استروژن بیشتری دارند، نسبت به سن‌شان به‌طور غیرمعمولی خیلی جوان‌تر به نظر می‌رسند. مشاهده شد كه در بعضی موارد خانم‌هایی كه استروژن بالایی دارند، حدود 8 سال جوان‌تر از سن حقیقی‌شان جلوه می‌كنند و در نقطه مقابل كمبود استروژن حدود 8 سال پیرتر نشان می‌داد. محققان این پژوهش یعنی پروفسور لودویك ویلت و دكتر ترسا سرپترمن اعلام كردند، هم در انسان و هم در حیوان بین زیبایی ظاهری و میزان باروری رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.

براساس تحقیقات دیگری كه در دانشگاه پزشكی كالیفرنیا انجام شده‌است، استروژن از پوست در برابر پیری و چروكیده‌ شدن  محافظت می‌كند. استروژن نمی‌تواند آسیب‌دیدگی ناشی از آفتاب و پیری را بهبود دهد بلكه تنها می‌تواند پیشگیری‌كننده باشد.  كرم‌های استروژن در كاهش چین و چروك‌های پوست، به‌ویژه آن‌ها كه در اثر تابش نور خورشید بروز می‌كنند، نقشی ندارند. البته این كرم‌ها قطعا به پوستی كه در برابر آفتاب محافظت شده باشد كمك می‌كنند كه كلاژن بیشتری تولید كند. كلاژن ماده‌ای است كه باعث می‌شود پوست نرم‌تر به‌نظر برسد اما این پوست بسیار كمتر از پوستی كه در طول روز در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرد، چروك می‌خورد.

كمبود استروژن یا تولید بیش از اندازه آندروژن به‌خصوص در زن‌ها می‌‌تواند منجر به افزایش آكنه‌ و جوش شود، چون هورمون آندروژن یك هورمون جنسی مردانه است كه در تولید سبوم یا چربی پوست دخالت دارد، وقتی سبوم یا چربی پوست افزایش می‌یابد، ممكن است منافذ پوستی مسدود شوند و پوست دچار آكنه شود. 

مواد غذایی فراوانی وجود دارند كه در آن‌ها مقدار زیادی استروژن طبیعی وجود دارد. اگر بتوانید روزانه 30 تا 50 میلی‌گرم استروژن طبیعی دریافت كنید دیر یا زود اثر آن روی زیبایی خود خواهید دید.استروژن را می‌توان در میوه‌هایی چون سیب، خرما، آلو، گیلاس و سبزی‌هایی چون چغندر، هویج، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، زیتون، خیار، بادنجان، فلفل و كلم بروكلی و غلاتی چون جو، جو دوسر، گندم، برنج و دانه‌هایی چون تخم بذركتان، رازیانه، تخمه آفتابگردان، یونجه بذركتان و… یافت.این مواد برای تامین استروژن ضروری بدن در زمان قبل و بعد از یائسگی می‌توانند مفید باشند. اگر بذركتان روزانه مصرف شود از آنجا كه حاوی فیتواستروژن است، خشكی و خارش پوست شما را بهتر می‌كند و همین‌طور به شفاف‌شدن موهای شما و درمان اگزما و پسوریازیس كمك می‌كند.

بیشتر بدانید : تاثیر استروژن در رژیم غذایی و سلامت زنان

بیشتر بدانید : هورمون استروژن، ناجی حافظه!

بیشتر بدانید : هورمون هایی که خانم ها هر ماه با آنها درگیری دارند!!

بیشتر بدانید : تنظیم هورمون های زنانه با این خوراکی ها

گردآوری:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthمنبع:مجله سیب سبز

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

برخی عادت های روزمره که شاید اشتباه به نظر نرسد باعث می شود خواب راحت شبانه از شما دور شود

آمپول دپوپروورا كه نام ژنریك آن مدروكسی پروژسترون استات است حاوی پروژسترون است كه تزریق آن موجب جلوگیری از بارداری می شود، در ادامه به نکات مهمی در مورد این دارو اشاره می شود

اگر در زمینه مشکلات خانواده و تربیت فرزندان نیاز به راهنمایی و مشاوره داریدمشکل خود را با یکی از مشاوران آنلاین ما در میان بگذارید

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

استروژن‌ها دسته‌‌ای از هورمون‌های جنسی هستند که در بدن انسان ویژگی‌های زنانه ایجاد و آن‌ها را حفظ می‌کنند. این هورمون‌ها موجب شکل گرفتن ویژگی‌های ثانویه‌ی زنانه ازجمله پستان‌ها، تنظیم چرخه‌ی قاعدگی، دستگاه تولیدمثل و رشد آن‌ها می‌شود. عدم تعادل میزان هورمون استروژن در بدن زنان منجر به تولید برخی از بیماری‌ها و تغییرات فیزیکی می‌شود. در این مقاله در مورد عملکرد هورمون استروژن، فواید و موارد استفاده آن و همچنین عوارض جانبی آن صحبت خواهیم کرد.کمبود استروژن در بدن چه عوارضی دارد

این هورمون، پیام‌رسانی شیمیایی است که رفتار برخی از بافت‌های خاص در بدن را تعیین می‌کند. تخمدان‌ها در دوران بلوغ، هر ماه به‌دنبال چرخه‌ی قاعدگی شروع به ترشح هورمون‌های استروژن می‌کنند. در اواسط چرخه‌ی قاعدگی، سطح استروژن به‌طور ناگهانی افزایش می‌یابد و یک تخمک آزاد می‌شود. سطح این هورمون پس از تخمک‌گذاری به‌سرعت کم می‌شود.

استروژن‌ها معمولا به‌وسیله‌ی جریان خون در مایعات بدن حرکت و با سلول‌های موجود در انواع بافت‌های بدن ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین استروژن‌ها می‌توانند پیام یا دستوری را منتقل کنند. این هورمون در کنار هورمون پروژسترون یکی از مهم‌ترین هورمون‌های زنانه است. هورمون پروژسترون نیز باعث حفظ بارداری می‌شود و تخمک را در رحم جاسازی می‌کند.

از هورمون‌هایی که در خانواده هورمون استروژن قرار دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقدار بسیار کمتری از استروژن در مردها نیز دیده می‌شود.

هورمون استروژن در بخش‌های مختلف بدن زنان اثر می‌گذارد:

استروژن موجب تفاوت‌های بین بدن مردها و زن‌ها می‌شود و برای عملکرد و چرخه‌ی تولیدمثل در زنان ضروری است. مثلاً در بدن یک زن:

دیگر نواحی بدن که تحت‌تأثیر استروژن هستند:

برخی از خوراکی‌ها حاوی فیتواستروژن (گروهی از مواد شیمیایی گیاهی) هستند و روی سطح استروژن بدن اثر می‌گذارند. از این خوراکی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برخی از دانشمندان معتقدند، فیتواستروژن‌ها در عملکرد دستگاه مترشحه‌ی داخلی (غدد درون‌ریز) اختلال ایجاد می‌کنند. درواقع به‌نظر می‌آید که آنها دو عملکرد افزایش و کاهش فعالیت استروژن را هم‌زمان انجام می‌دهند.

البته اینکه فیتواستروژن‌ها روی سلامت بدن اثر منفی دارند، غلط است. ولی برخی از تحقیقات نشان داده که خوراکی‌های حاوی فیتواستروژن که در اینجا نام آنها آورده شده، می‌توانند از خطر ابتلا به سرطان و همچنین گرگرفتگی بکاهند و دیگر علایم یائسگی را بهبود بخشند. آنها فواید دیگری برای سلامت بدن دارند.

استروژن مصنوعی، استروژن‌های همسان ازنظر مولکولی و استروژن‌هایی که از مادیان‌های باردار گرفته می‌شود، مصارف پزشکی دارند. رایج‌ترین کاربرد استروژن در قرص های ضدبارداری، هورمون‌درمانی جایگزین (HRT) و هورمون‌درمانی جایگزین با استفاده از هورمون‌های همسان ازنظر مولکولی (BHRT) هنگام یائسگی است.

قرص‌های ضدبارداری، رایج‌ترین روش پیشگیری از بارداری در بیشتر کشورها به‌ویژه در آمریکاست. استروژن به‌شکل ترکیبی از قرص‌های خوراکی و هورمون پروژستین وجود دارد. بسیاری از زن‌ها قرص‌های ضدبارداری دوز پایین در حد ۲۰ تا ۵۰ میلی‌گرم استروژن مصرف می‌کنند.

استروژن در قرص‌های ترکیبی، موجب واکنش‌هایی در مغز می‌شود و آن نیز به‌نوبه‌ی خود تأثیرات زیر را روی بدن می‌گذارد:

برخی از پزشکان از قرص‌های ضدبارداری برای درمان‌های دیگر استفاده می‌کنند:

استفاده از قرص‌های ضدبارداری خطرات زیر را به‌همراه دارد:

استفاده‌ی طولانی‌مدت حتی ممکن است موجب ابتلا به سرطان سینه شود.

هدف از این نوع درمان، برطرف کردن علایم یائسگی به‌وسیله‌ی برگرداندن مقدار هورمون زنانه به شرایط طبیعی است. این درمان را می‌توان فقط با استروژن یا ترکیبی از استروژن و پروژستین انجام داد.

برای زنانی که هنوز رحم دارند، از هورمون پروژستین در کنار استروژن استفاده می‌شود تا از رشد بیش‌ازحد آستر رحمی که منجر به سرطان رحم می‌شود، پیشگیری کنند. هورمون‌درمانی جایگزین، به‌صورت قرص، اسپری بینی، پچ، ژل پوستی، تزریقی، کرم و یا حلقه‌ی واژینال وجود دارد.

هورمون‌درمانی جایگزین می‌تواند برخی از علائم یائسگی را که در زیر به آنها اشاره شده درمان کند:

بنا به توصیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، می‌توان برای مشکلات زیر به‌مدت کوتاهی، از هورمون‌درمانی با دوز پایین استفاده کرد:

زنانی که پس از یائسگی از هورمون‌درمانی استفاده می‌کنند یا قصد انجام این درمان را دارند، باید درمورد فواید و همچنین خطرات آن با پزشک مشورت کنند.

همچنین از هورمون‌درمانی برای افراد تراجنس که می‌خواهند از جنسیتی به جنسیت دیگر تغییر کنند، استفاده می‌شود. معمولا برای زنان تراجنس از هورمون استروژن استفاده می‌شود تا ویژگی‌های ثانویه‌ی جنسی زنانه در او پدیدار شود.

به‌دلیل اینکه این نوع درمان خطرناک است، باید حتما زیر نظر افراد حرفه‌ای و متخصص انجام شود.

درمان جایگزینی استروژن برای افزایش استروژن در زنانی که یائسه شده و یا رحم خود را برداشته‌اند، انجام می‌شود. البته این درمان معمولا فرد را به سرطان رحم تهدید می‌کند و به‌همین‌دلیل در زنانی که قبلا رحم خود را برداشته‌اند مشکلی به‌وجود نمی‌آورد.

درمان جایگزینی استروژن نیز می‌تواند در مشکلات دیگری، مانند تأخیر در بلوغ، آتروفی واژن علامت‌دار و تحلیل سینه به‌کار رود.

این درمان فواید دیگری ازجمله موارد زیر دارد:

درمان جایگزینی استروژن می‌تواند عوارض ناشی از مقدار کم استروژن را درمان کند؛ همچنین:

درمان جایگزینی استروژن نباید برای افراد زیر انجام شود:

معلوم شده است استفاده از استریل موضعی در مقایسه با ترکیب هورمون استروژن، مؤثرتر بوده و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

سطح عادی استروژن می‌تواند بسیار متفاوت باشد. تفاوت‌های مقدار استروژن در زن‌ها معمولا در چرخه‌ی قاعدگی آنها مشاهده می‌شود و ممکن است هر دو در یک روز خاص، از یک اندازه استروژن برخوردار نباشند یا مقدار استروژن یک زن در روزهای مختلف متفاوت باشد. بااین‌حال وقتی مقدار استروژن بیش‌از‌حد افزایش یابد و یا کم شود، عملکردهای بدن دچار بی‌نظمی می‌شود.

برخی از مشکلات خاص، سبک زندگی و فرایندهایی می‌توانند از مقدار استروژن بدن بکاهند. از این مشکلات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

از عواملی که موجب افزایش هورمون استروژن می‌شود نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:کمبود استروژن در بدن چه عوارضی دارد

مکمل‌ها و جایگزین‌های طبیعی مانند گیاه توت‌مار اغلب برای درمان یائسگی به‌کار می‌روند. در این زمینه تحقیقات گوناگونی صورت گرفته که البته چندان با یکدیگر سازگار نیستند، اما عوارض جانبی گیاه توت‌مار جزئی و نادر است.

کنگره‌ی جراحی زنان و زایمان آمریکا معتقد است، باید در مصرف مکمل‌ها احتیاط‌ شود. استروژن موجب تعدادی از سرطان‌ها شده و سلامت را به‌خطر می‌اندازد. پیش از مصرف هر نوع مکملی، بهتر است حتما با پزشک مشورت کرد. علاوه‌برآن، سازمان غذا و دارو در آمریکا نمی‌تواند اثربخشی مکمل‌های گیاهی یا غیردارویی را دقیقا تنظیم و تضمین کند.

از عوارض جانبی نبود تعادل در مقدار هورمون استروژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بالا بودن هورمون استروژن در مردها موجب ناباروری، اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی)، سرطان سینه و بزرگ شدن پستان‌ها (معروف به گاینکومستیا) می‌شود.

هنگام مصرف داروهای حاوی استروژن باید مراقب هر یک از علائم عوارض جانبی آن و حفظ استروژن در سطح متعادل باشید.

چنانچه هریک از نشانه‌های فوق را در خود دیدید، به پزشک مراجعه کنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

7000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلامت زنان

جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

آخرین مطالب

۲۲ بازی ‌گروهی مختلف برای دورهمی‌های دوستانه

علت کهیر در کودکان و راه‌های درمان آن

درمان سرطان سینه در مراحل مختلف پیشرفت بیماری

ساخت تراریوم در ۶ قدم و راهنمای مراقبت از آن

رویه چیست و سازمان‌ها چه زمانی به آن نیاز دارند؟

ترین های جهان


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

بلندترین آبشار دنیا؛ ۱۰ آبشار حیرت‌انگیز دنیا

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

کمبود استروژن در بدن چه عوارضی دارد
کمبود استروژن در بدن چه عوارضی دارد
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *