کمبود اب بدن نوزاد

کمبود اب بدن نوزاد
کمبود اب بدن نوزاد




در قسمت اول و دوم این مطلب درباره، علل،علائم، عوامل خطر، عوارض و راه های تشخیص کم آبی بدن برای شما صحبت کردیم. حالا راه های درمان آن را برای شما بیان می کنیم.

 

کمبود اب بدن نوزاد

درمان کم آبی در کودکان بیمار

پزشک می تواند توصیه های خاصی را برای درمان کم آبی کودکتان بیان کند، ولی برخی از رهنمودهای کلی عبارتند از:

 

1- از محلول او آر اس (ORS) استفاده کنید.

برای جبران کم آبی بدن نوزادان و کودکانی که دچار اسهال، استفراغ و تب بالا شده اند، از محلول او.آر.اس استفاده کنید، مگر اینکه پزشک شما دستور دیگری بدهد.

 

این محلول حاوی آب و املاح است به نسبت های خاص تا بتواند آب و املاح از دست رفته بدن را مجددا تامین کند. همچنین هضم آن ها در این محلول آسان تر است.

 

پودر او آر اس را می توانید از داروخانه بخرید و طبق دستور نوشته شده روی آن، محلول را به طور صحیح تهیه کنید.

 

مایعات و محلول اوآراس را زود و در ابتدای شروع بیماری به کودکتان بدهید، نه اینکه بگذارید بیماری کودکتان وخیم شود و بعد محلول را به او بدهید.


مقادیر کافی از این محلول را به کودکتان بدهید. امکان دارد پزشک بر اساس سن بچه شما و شدت کم آبی بدن او، مصرف مقدار خاصی از این محلول را توصیه کند، ولی به طور کلی باید به آرامی و به تدریج این محلول را بدهید تا اینکه ادرار کودک کمرنگ و شفاف شود.


 

اگر کودک استفراغ می کند، مقادیر کمی از این محلول را هر چند مدت یکبار به او دهید، مثلا هر چند دقیقه یک بار، یک قاشق از محلول خنک او آر اس.

 

اگر کودک آن را بالا آورد، نیم تا یک ساعت صبر کنید و مجددا محلول را به او بدهید. به یاد داشته باشید دمای محلول خنک رو به ولرم باشد، نه خیلی سرد.

 

2- شیر خودتان را همچنان به نوزاد بدهید.

وقتی بچه تان بیمار است، شیر خودتان را قطع نکنید. همچنین در کنار شیر، محلول اوآراس را در شیشه شیر به او بدهید.

 

اگر شیرخشک به کودکتان می دهید، سعی کنید تا موقع بهبودی اسهال او، شیر خشک بدون لاکتوز به او بدهید. لاکتوز قند موجود در شیر است و هضم آن موقع اسهال مشکل است و اسهال را بدتر کند.

 

هرگز شیر خشک را رقیق تر (آبکی تر) از دستورالعمل نوشته شده روی قوطی آن، تهیه نکنید.

 

ممکن است پزشک مصرف یک محلول اوآراس جایگزین را برای مدت کوتاهی به جای شیر خشک توصیه کند.

 


3- برخی مواد خوراکی و نوشیدنی را به کودکتان ندهید.

بهترین نوشیدنی برای بهبود حال کودک بیمار، محلول او آر اس است. آب نمی تواند املاح مورد نیاز بدن را که از دست رفته اند، تأمین کند.

 

نوشیدنی های ورزشی هم با اینکه املاح را جبران می کنند، ولی فقط املاحی را که با تعریق از دست رفته اند، جبران می کنند، نه آن هایی را که در طی اسهال و استفراغ از بدن دفع شده اند.

 

شیر، آبمیوه ها و نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای، نمی توانند کم آبی بدن را جبران کنند و حتی ممکن است اسهال کودک را بدتر کنند.

کمبود اب بدن نوزاد

 

درمان کم آبی بدن در بزرگسالان بیمار

بیشتر افراد بزرگسالی که در اثر اسهال، استفراغ و یا تب دچار کم آبی خفیف تا متوسط می شوند، با نوشیدن آب و مایعات فراوان بهبود می یابند. ولی برخی نوشیدنی ها مانند آبمیوه، نوشابه های گازدار و قهوه، اسهال را بدتر می کنند.

 

درمان کم آبی بدن در ورزشکاران با هر سن

برای بهبود کم آبی بدن در اثر ورزش، نوشیدن آب خنک بهترین کار است.


مصرف نوشیدنی های ورزشی املاح دار و یک محلول شیرین (مثل شربت) نیز مفید است.


 

نیازی به مصرف نمک نیست، زیرا مصرف زیاد نمک باعث کم آبی ناشی از افزایش سدیم خون (هیپرناترمی) می شود. در این حالت نه تنها آب بدن کم می شود، بلکه سدیم اضافی در بدن وجود دارد.

از مصرف نوشابه های گازدار مثل کولا خودداری کنید.

 

درمان کم آبی شدید بدن

کودکان و افراد بزرگسالی که شدیدا دچار کم آبی بدن می شوند، بایستی فورا به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل شوند (توسط نزدیکان فرد یا اورژانس) و سریعا تحت درمان پزشکی قرار بگیرند.

 

در بیمارستان، آب و املاح از طریق زدن سرم (تزریق داخل وریدی) به بدن فرد می رسند.

 

تزریق سرم خیلی سریع تر از محلول های خوراکی (مثل او آر اس) آب و املاح مورد نیاز را به بدن می رساند که انجام این کار در شرایط خطرناک و مرگبار ضروری است.

 

در مطلب بعدی راه های جلوگیری از کم آبی بدن را برای شما خواهیم گفت.

آیلار آرزوگران

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

تابستان آب بدنتان خشک نشود 

کم آبی بدن چه عوارضی دارد؟ 

علائم هشداردهنده کم‌آبی بدن در گرما

اسهال باعث کم آبی بدن می‌شود

مشکل کم آبی بدن

موقع عرق کردن در هوای گرم چه باید کرد؟

جلوگیری از بیماری‏های ناشی از گرما

 

حدود ۷۵% بدن کودک شما از آب تشکیل شده است. همه روزه فرزند شما مایعات بدنش را طی فرآیندهای طبیعی مانند ادرار، تحرکات روده، تعریق، گریه و حتی تنفس از دست می دهد و شما هر بار که کودک را تغذیه می کنید، این مایعات را جایگزین می کنید. اما اگر کودک شما مایعات بیشتری از دست بدهد، ممکن است منجر به کم آبی در بدنش شود. در این مقاله علائم، علل و درمان کم آبی بدن نوزاد و کودک همراه با راهنمایی هایی برای پیشگیری از آن ذکر شده است.

بدن نوزادان می تواند به سرعت خشک شوند، لذا علائم کم آبی بدن نوزادان را باید همواره در نظر داشته و نسبت به آنها هشیار باشید:

– لب خشک. – دهان خشک. – داشتن کمتر از ۶ پوشک مرطوب در یک دوره ۲۴ ساعته. نوزاد تا سه ماهگی به چند پوشک نیاز دارد؟ – ادرار غلیظ که به نظر می رسد بسیار تیره، زرد یا نارنجی است. – بی علاقگی به خوردن شیشه یا تغذیه با شیر مادر. – وجود ملاج یا فونتانل باز ، نقطه نرم بر روی سر نوزاد. – گریه بدون اشک کودک. – تحریک پذیری و بی قراری. – خواب آلودگی بیش از حد.

بیشتر بخوانید: شش دانستنی جالب در مورد پوست نوزادان

کمبود اب بدن نوزاد

کم آبی در کودکان و نوزادان معمولاً نتیجه عدم مصرف مایعات کافی برای جایگزینی آنچه در طول روز از دست داده اند است. نوزادان و کودکان بیشتر احتمال دارد که در اثر یک بیماری دچار خشکی شوند. برخی از چیزهایی که می تواند منجر به کم آبی شود، به قرار زیرند:

– مشکلات در تغذیه با شیر مادر: اگر یک نوزاد شیرخواره مشکلاتی مانند اینکه به درستی سینه را نگیرد، در هر نوبت تغذیه به اندازه کافی شیر دریافت نکند و … داشته باشد، ممکن است دچار کمبود آب شود. – مشکلات در تغذیه از شیشه: نوزادی که شیر خشک می خورد نیز در صورتی که به اندازه کافی شیر نخورد دچار کم آبی خواهد شد. – امتناع از خوردن: اگر یک کودک درد داشته یا احساس خوبی نداشته باشد، ممکن است سینه یا بطری را پس بزند. یک بینی پر، گوش درد و یا گلو درد می تواند در مکیدن و بلعیدن خلل وارد کند. – تب: افزایش دمای بدن کودک باعث می شود که مایعات بیشتری از بین برود. علاوه بر این، ممکن است کودک شما در اثر تب بی اشتها نیز بشود. – اسهال: اگر کودک شما اسهال داشته باشد، از دست دادن مایعات بدنش می تواند خطرناک باشد. – استفراغ: اگر کودک قادر به حفظ تغذیه دریافتی اش نباشد، استفراغ کرده و مایعات مهمی را که نیاز بدن اوست از دست می دهد. تعدد استفراغ می تواند به سرعت منجر به کم آبی شود. – بودن در معرض گرمای زیاد: دمای بسیار بالا، رطوبت شدید و یا صرف وقت زیاد در خارج از منزل در آفتاب گرم می تواند موجب عرق کردن و تبخیر سیالات از طریق پوست کودک شما شود.

اگر کودک شما علائم کم آبی را نشان می دهد، باید به پزشک مراجعه کنید. چگونگی درمان کم آبی بدن نوزاد بستگی به علت و شدت بیماری دارد.

اگر علائم خفیف باشند، پزشک ممکن است به شما بگوید که در خانه شروع به درمان فرزندتان کنید و همچنان نظارت بر علائم را به دقت ادامه دهید. شما باید: – عرضه شیشه یا تغذیه با شیر مادر را مخصوصاً اگر کودک چندان میلی به خوردن ندارد، به کرات انجام دهید. – تغذیه و پوشک مرطوب نوزاد را چک کنید. – اگر خیلی گرم است و کودک شما بیش از حد گرمش می شود، به محل خنک بروید و لباس های اضافی را در آورده یا پتویش را از رویش بردارید. – در صورتی که دکتر به شما بگوید که یک مایع احیا کننده مایعات مانند پدیالایت را به کودکتان بدهید، حتماً دستورالعمل دکتر را رعایت کنید. با این حال نباید این مورد را برای بیماری، استفراغ و یا اسهال بدون صحبت کردن با پزشک و سرخود استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته برای مراقبت از پوست کودکان

در مطب دکتر کودک شما را چکاپ خواهد کرد. – دکتر ممکن است به شما توصیه کند که به فرزندتان در هر تغذیه شیر بیشتری داده و یا دفعات شیر دادنهایتان به او را افزایش دهید. – در صورت تغذیه با شیر مادر پزشک ممکن است بخواهد نحوه و تکنیک خاص کودک برای شیر خوردن را بررسی کند. – اگر شیر خود را به کودک می دهید و او شیر شما را به اندازه کافی دریافت نمی کند، ممکن است مجبور شوید نوزاد خود را با شیر خشک نیز تغذیه کنید. – پزشک ممکن است پدیالایت را برای جایگزینی مایعات تجویز کند. – دکتر همچنین سلامت فرزند شما را بررسی خواهد کرد. اگر کودک دارای عفونت باشد، پزشک ممکن است برای درمان بیماری دارو تجویز کند. – پزشک ممکن است بخواهد نوزاد را از نزدیک رصد کند.

بیشتر بخوانید: زیاد عرق کردن کف پای بچه ها نگران کننده است؟

اگر کم آبی بدن نوزاد یا کودکتان شدید شود، ممکن است مجبور شوید فرزندتان را به بیمارستان ببرید. در بیمارستان دکتر می تواند: – بر دریافتی و دفع مایعات نظارت کند. – مایعات لازم را جایگزین آنچه که در حال حاضر از دست رفته است نماید، به ویژه اگر کودک به خوبی غذا نخورده و یا استفراغ شدید و اسهال دارد. – برای درمان هر گونه بیماری یا علت پس زمینه دارو تجویز کند.

بیشتر بخوانید: اتفاقات ترسناک اما طبیعی در نوزادان

درک دلیل کمبود آب میتواند به جلوگیری از ابتلا به آن کمک کند. در این مورد چند نکته قابل ذکر است:

– نوزاد خود را مرتب تغذیه کنید. اگر کودک خود را با شیشه تغذیه می کنید، یک تا سه اونس (۳۰ تا ۱۰۰ میلی لیتر) شیر خشک و یا شیر پمپ شده خودتان را در هر دو تا سه ساعت به او بدهید. در صورت تغذیه با شیر مادر نیز به نوزادتان در همین حد فاصل شیر بدهید.

– اطمینان حاصل کنید که کودک شما شیر خشک یا شیر خودتان را به اندازه کافی دریافت می کند. تعداد پوشک های مرطوب که کودک شما هر روز باید داشته باشد را پیگیری کنید و پزشک کودک خود را به طور منظم برای بررسی وزن کودک در جریان ماوقع بگذارید.

– اینکه برای تغذیه نوزاد را از خواب بیدار کنید، هیچ مشکلی ندارد. اگر یک نوزاد تازه متولد شده داشته باشید او را برای شیر خوردن بیدار کنید، مخصوصاً اگر خواب متوالیش بیش از سه ساعت طول بکشد. همانطور که روزها می گذرند و کودک شما در هر بار تغذیه اش دریافتی بیشتری دارد، خوابیدن طولانی تر بین وعده های غذایی مشکلی ندارد.

– در گرمای شدید زیاد بیرون نمانید. سعی کنید نوزاد خود را اگر خیلی گرم یا مرطوب باشد، زیاد بیرون خانه نبرید. اما اگر اضطراری برای خروج وجود داشت، کودک خود را در سایه و حتی الامکان خنک نگه دارید. بچه ها همچنین ممکن است داخل یک اتاق گرم و یا در حالت قنداق گرمشان شود. سعی کنید به کودک خود در راحتی شیر بدهید و شیشه را بطور مرتب برای جایگزینی مایعاتی که از دست می دهند، ارائه کنید.

– بچه ها به آب نیاز ندارند. شما نباید به منظور اینکه سعی کنید از کمبود آب جلوگیری کنید به کودک خود بین تغذیه اش آب بدهید. آب معده نوزاد را پر کرده و مواد مغذی لازم را هم برای او فراهم نمی کند. هر دوی شیر مادر و شیر خشک مایعات لازم کودک را تامین می کنند. اگر روز بسیار گرم است یا فکر می کنید کودک شما نیاز به آب اضافی دارد، می توانید یک شیشه اضافی شیر خشک و یا شیر خودتان را ارائه کنید.

– از گسترش میکروب هایی که می توانند باعث بیماری شوند، جلوگیری کنید. دست های خود را بخصوص قبل از آماده کردن شیشه کودک، پس از تعویض پوشک و یا استفاده از دستشویی بشویید. شما همچنین می توانید به اعضای خانواده و دوستان خود، شستن دست هایشان را یادآوری کنید و از آنها بخواهید که در صورتی که بیمار باشند، به فرزند شما به ویژه در دوران نوزادی دست نزنند.

– اگر کودک شما بیمار است، اسهال دارد و یا استفراغ می کند، او را برای درمان و نظارت بر کودک نزد پزشک ببرید. تغذیه کودک خود را به جهت متوقف کردن اسهال یا استفراغ هرگز متوقف نکنید. کودک شما نیاز به مایعات اضافی برای جایگزینی آنچه که از دست می دهد دارد، بنابراین زمانیکه کودک شما بیمار است و تحت درمان قرار دارد، هرگز شیر خشک یا شیر خودتان را قطع نکنید.

بیشتر بخوانید: شیر خوردن بیش از حد نوزاد چه عوارضی دارد؟

کم آبی شدید می تواند یک وضعیت بسیار خطرناک و حتی تهدید کننده برای زندگی کودک شما باشد. با پزشک تماس بگیرید، اگر فرزند شما: – کمتر از سه ماهه است و تب دارد. – تغذیه اش با شیر مادر یا شیر خشک، اصلاً خوب نیست. – دارای یک ملاج نرم است. – پس از دو مرحله تغذیه، استفراغ می کند. – برای بیش از هشت ساعت اسهال است. – هر یک از علائم کم آبی را که ذکر شد نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اسهال نوزادان ؛ درمان و عادات غلط

نوزادان در طول روز مایعات بدن خود را به طور طبیعی از دست می دهند و تمام مایعات مورد نیاز برای جایگزینی را از طریق تغذیه منظمشان دریافت می کنند. این موازنه طبیعی است. اما هنگامی که یک ناموزونی در این تعادل به وجود بیاید، کودک می تواند دچار خشکی شود.

از دست دادن آب بدن می تواند در یک نوزاد تازه متولد شده یا کمی بزرگتر راحت تر اتفاق بیفتد که می تواند روی یک کودک شیرخوار تاثیر منفی بگذارد. با درک مشکل کمبود آب، علل آن و علائم هشدار دهنده، می توانید سعی کنید از آن جلوگیری کنید یا حداقل آن را زود متوجه شوید.

کم آبی خفیف با ارائه تغذیه اضافی و مصون نگه داشتن کودک از گرمای شدید، به آسانی قابل رفع است. با این وجود هر گونه کمبود آب بدن می تواند خطرناک باشد، مخصوصاً اگر کودک به خوبی غذا نخورد یا بیماری توام با تب، اسهال و یا استفراغ داشته باشد که در این شرایط باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

کمبود اب بدن نوزاد
کمبود اب بدن نوزاد
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *