کاهش قند خون با یازده گیاه دارویی÷

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

 

 

 

این یادداشت، اشاره ‌ای دارد به برخی از مهم‌ ترین گیاهان دارویی با خواص کاهش‌ دهندگی قند خون که گزارش‌ های بالینی و آزمایشگاهی معتبر مبنی بر موثر بودن آن ها موجود است و همچنین نگاهی می ‌اندازد به گیاهان دارویی که در طب سنتی ایران در درمان بیماری دیابت تجویز می ‌شوند.

 

1- پیاز و سیر

سیر از سبزی‌ هایی است که تاریخی بسیار کهن دارد. این گیاه حداقل 3 هزار سال در طب چین كاربرد داشته است.

 

پیاز نیز یكی از قدیمی ‌ترین گیاهان زراعی است كه از هزاران سال قبل به عنوان طعم ‌دهنده غذاها و همچنین دارو از آن استفاده می ‌شود. ‏ترکیبات فعال گوگردی مانند آلیل‌ پروپیل دی ‌سولفید موجود در پیاز و اکسیدآلیل دی‌ سولفید موجود در سیر نقش اصلی را در کاهش قندخون دارند.

 

پیاز و سیر باعث افزایش میزان انسولین در خون می ‌شوند. هر چقدر مصرف این مواد باشد، قند خون کاهش می ‌یابد. مصرف قرص ‌های سیر به میزان 24 میلی‌ گرم در روز به مدت 3 ماه، قند خون را مختصرا كاهش می ‌دهد.

 

گیاهان دارویی توسط بیماران دیابتی تحت هیچ شرایطی نباید بدون نظر تیم پزشکی مصرف شوند.

 

2- خیار تلخ

این میوه شبیه كدوی زگیل‌ دار است و در نواحی گرمسیر مانند آمازون، آفریقای‌ شرقی و آسیا رشد می‌ كند و در آمریكای‌ جنوبی به عنوان غذا و دارو كشت می ‌شود. میوه تازه آن به رنگ سبز است كه با رسیدن به رنگ نارنجی- زرد تبدیل می ‌شود.

 

تمام قسمت ‌های این میوه بسیار تلخ است. میوه خیار تلخ حاوی ماده ‌ای شبیه انسولین است و مصرف روزانه حدود 6 گرم شیره این گیاه به کاهش مختصر قندخون منجر می ‌شود.

 

3- شنبلیله

این گیاه بومی ‌ایران است و در نواحی ایران می‌ روید و به عنوان سبزی خوراکی کاشته ‌شده و مصرف می ‌شود.

 

تجویز 15 تا 5 گرم پودر دانه شنبلیله خیسانده در آب موجب کاهش قندخون ناشتا و بعد از غذا می‌ شود. پودر دانه شنبلیله علاوه بر کاهش مختصر قندخون باعث کاهش چربی ‌های خون نیز می ‌شود.

 

4- سیاه گیله

در ایران تنها یک گونه از قره ‌قات وجود دارد که آن هم در جنگل‌ های تالش و نواحی مرطوب رشد می‌ كند که در زبان محلی به آن سیاه گیله می ‌گویند. میوه آن را می ‌توان هم به صورت تازه و هم خشك شده مصرف كرد یا در تهیه انواع مرباها و دسرها به كار برد. برگ‌ های این گیاه در طب سنتی در درمان بیماری دیابت استفاده می‌ شود.

 

اثر ضددیابت یک بار مصرف عصاره این گیاه که اثری مشابه انسولین دارد، تا چند هفته در بدن باقی می ‌ماند. به علاوه این گیاه دارویی در پیشگیری از عوارض بلندمدت دیابت مانند عوارض قلبی- عروقی، عصبی، کلیوی و چشمی‌ تا حدی موثر است. عصاره آن به مقدار8 تا 16 میلی ‌گرم 3 بار در روز برای بیماران مبتلا به دیابت توصیه می ‌شود.

 

5- خار مریم

خار مریم اصالتا بومی ‌منطقه مدیترانه است. این گیاه امروزه در سراسر نقاط دنیا از اروپا تا آسیا و از آفریقا تا آمریکای شمالی گسترده شده است. این گیاه دارویی موجب افزایش حساسیت سلول‌ ها به انسولین و کاهش قندخون می ‌شود. ماده موثر آن سیلی مارین دارد که تجویز آن به مقدار 2 میلی ‌گرم 3 بار در روز موجب کاهش مختصر قندخون ناشتا و هموگلوبین HbA1C و چربی ‌های خون می‌ شود.

 

6- هندوانه ابوجهل

هندوانه ابوجهل یا خربزه روباه یکی از گیاهان دارویی متعلق به خانواده خیارها و کدوها است. این گیاه بومی ‌ایران بوده و در نواحی جنوبی کشور و مناطقی مانند جنوب استان خراسان یافت می ‌شود. میوه این گیاه دارای گلوکوزید قابل ‌تبلوری با طعم بسیارتلخ به کولوسنتین است. این گلوکوزید که به حالت متبلور و خالص به رنگ زرد است، در آب به نسبت 2 درصد حل می ‌شود و اگر هیدرولیز شود، گلوکز و ماده‌ ای به کولوسنتتین می ‌دهد.

 

در طب سنتی بسیاری از کشورها از جمله ایران تجویز میوه این گیاه جهت کاهش قند خون متداول است. میوه این گیاه بسیار سمی ‌است و مصرف مقدار زیاد آن باعث اسهال ‌خونی و درنهایت مرگ می‌ شود.

 

تجویز مقدار 1 میلی ‌گرم 3 بار در روز ماده موثر هندوانه ابوجهل به مدت 2 ماه در بیماران دیابتی نوع دوم، موجب كاهش مختصر میزان هموگلوبین HbA1C و قندخون ناشتا می ‌شود. تجویز این مقدار به مدت 2 ماه در این بیماران بدون هیچ ‌گونه عوارض جانبی گوارشی، كبدی و كلیوی است.

 

7- پسیلیوم یا اسفرزه

پسیلیوم یا اسفرزه، گیاهی از خانواده پلانتاجیناسه‌ آ و یک داروی ملین گیاهی است که از طریق جذب آب باعث حجیم‌ شدن محتویات روده شده و با افزایش حرکات دودی شکل باعث تخلیه مدفوع می‌ شود. مصرف پودر پسیلیوم به مقدار 1 گرم در روز و به مدت 8 هفته هموگلوبین HbA1C را مختصرا كاهش می‌ دهد.

 

8- عدس ‌الملک

این گیاه بومی ‌ایران است و در طب سنتی جهت کاهش قندخون بیماران دیابتی تجویز می‌ شود. با این حال مصرف روزانه پودر بذر گیاه به مقدار 15 میلی‌ گرم در روز به مدت 2 ماه اثر مفیدی بر قندخون نشان نداده است و فعلا اطلاعات علمی كافی در مورد اثرات این گیاه در دسترس نیست.

 

9- چای سبز

بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده ‌ای به كاتچین است كه فعالیت آنتی ‌اكسیدانی آن بسیار بالا است. مصرف روزانه 5/1 گرم پودر چای سبز خشک موجب کاهش مختصر قندخون در بیماران دیابتی می‌ شود. مقدار توصیه ‌شده برای بیماران دیابتی مصرف 2 فنجان چای دم ‌کرده در روز است.

 

1- دم‌ كرده گزنه

ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی ‌شكل پوشانده است كه در صورت لمس كردن ساقه به دست می ‌چسبد و پوست را می ‌گزد و تولید خارش و سوزش می‌ كند و شاید به همین دلیل آن را گزنه یده ‌اند. تخم آن نرم، ریز و تیره رنگ و مانند تخم‌ كتان است. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ‌ های تازه، ریشه، شیره و دانه آن است.

 

گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یك داروی كاهنده گلوكز خون معرفی شده است. عصاره برگ گزنه می ‌تواند یك نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قندخون و تخریب سلول ‌های پانكراس داشته باشد.

 

11 – کلپوره همدانی، مریم نخودی همدانی

استفاده از این گیاه به ‌طوری که در کتب دارویی قدیمی ‌آمده است به زمان‌ های دور نسبت داده می‌ شود. بقراط، دیوسکورید، پلین و جالینوس از این گیاه در آثار خود برده ‌اند. عصاره این گیاه محتوی مواد موثره زیره است. مصرف عصاره این گیاه به مقدار 125 میلی ‌گرم به ازای هر كیلوگرم وزن بدن به مدت 6 هفته قندخون را مختصرا كاهش می‌ دهد.

 

حرف آخر

در مجموع، مصرف گیاهان دارویی توسط بیماران دیابتی تحت هیچ شرایطی نباید بدون نظر تیم پزشکی انجام شود. این گیاهان دارویی نباید جایگزین داروهای ضددیابت یا انسولین در بیماران دیابتی شود چرا که اولا اثر این گیاهان بر کاهش قندخون خفیف است و ثانیا از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و ثالثا ممکن است با دیگر داروهای مورد استفاده بیماران تداخل داشته باشند. همچنین عوارض و اثرات مصرف طولانی مدت این گیاهان ناشناخته است. در حال حاضرهیچ‌ گونه توصیه ‌ای علمی ‌در ارتباط با مصرف آن ها وجود ندارد.

 

منبع:chamranhospital.ir

 


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

یکشنبه

ویژه ها:

اگر دیابتی هستید و می‌خواهید برای کنترل قند خونتان از راه‌های طبیعی نیز استفاده کنید، این مقاله به شما کمک می‌کند.

اگر دیابتی هستید و می‌خواهید برای کنترل قند خونتان از راه‌های طبیعی نیز استفاده کنید، این مقاله به شما کمک می‌کند. استفاده از گیاهان دارویی در درمان انواع بیماری ها، قدمتی درست به اندازه خود بیماری‌ها دارد. دیابت نیز از این قاعده مستثنا نیست و بسیاری از بیماران دیابتی با گیاهان دارویی معالجه می‌شدند.

هر چند استفاده از برخی گیاهان دارویی در درمان این بیماری موثر واقع می‌شوند اما ذکر این نکته ضروری است که باید مصرف هر کدام از آنها با تشخیص پزشک متخصص و همچنین پزشکان متخصص در زمینه طب سنتی باشد، زیرا برخی از انواع گیاهان با برخی داروهای شیمیایی تداخل پیدا کرده و اثر معکوس می‌گذارند.

ضمن آنکه اثر هر کدام از آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و عوارض و اثرات مصرف طولانی مدت این گیاهان ناشناخته است. در ادامه برخی از عمده ترین گیاهانی که در طول تاریخ به این منظور استفاده می‌شدند را با هم مرور می‌کنیم.

پیاز و سیر

ترکیبات گوگردی مانند آلیل پروپیل دی سولفید موجود در پیاز و همچنین اکسید آلیل دی سولفید موجود در سیر با افزایش میزان انسولین خون،‌ نقش بسیار مهمی‌در کاهش قند خون ایفا می‌کنند. به همین منظور قرص‌های سیر در بازار موجود است که مصرف آنها تا حدودی قند خون را کاهش می‌دهد.

شنبلیله

بذر شنبلیله برای درمان دیابت مفید است. مصرف این سبزی باعث کاهش قند خون شده و به دیابتی‌ها کمک می‌کند. این گیاه همچنین موجب تسکین علائم دیابت مانند پرنوشی و پرادراری می‌شود. علاوه بر قند خون، تخم شنبلیله، کلسترول خون را نیز کم می‌کند. ماده موثر تخم شنبلیله، گالاکتولامان است که از انواع فیبرهای قابل حل در آب است.

دم کرده گیاه گزنه

گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی کاهنده گلوکز خون شناخته شده است. عصاره برگ گزنه می‌تواند نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قند خون و تخریب سلول‌های پانکراس داشته باشد.

عدس الملک

این گیاه به منظور کاهش قند خون بیماران دیابتی تجویز می‌شود. با این حال مصرف روزانه پودر بذر گیاه به مقدار ۱۵۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۲ ماه اثر مفیدی بر قند خون نشان نداده و فعلاً‌ اطلاعات علمی‌کافی در مورد اثرات این گیاه در دسترس نیست.

دارچین

تازه ترین تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد مصرف کمی‌دارچین در رژیم غذایی می‌تواند در حفظ سلامت بیماران دیابتی موثر باشد. افزودن مقدار کمی‌دارچین به قهوه صبحانه، آب پرتقال یا غلات مفید است و با جوشاندن آب با یک تکه دارچین،‌ به راحتی می‌توان چای دارچین تهیه کرد. یک گرم دارچین، فقط ۳ کالری دارد و بیماران دیابتی بدون نگرانی از چاق شدن می‌توانند آن را مصرف کنند. لازم به ذکر است این گیاه با اینکه اثر کاهندگی بر قند خون دارد، تاثیری بسیار ناچیز بر HbA۱C (هموگلوبین گلیکوزیله) دارد.

منبع: سلامت نیوز





سلام خسته نباشید در مورد عدس الملک روش پودری آن مؤثر نیست بلکه باید تعداد ۵۰ عدد آن را بجوشانند در یک لیوان آب آنقدر بجوشد که نصف لیوان آب شود نصف نصف لیوان را صبح ونصف باقیمانده آن را شب میل کنند تاثیر بسزایی دارد

به گزارش ایرنا، رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در حاشیه این مراسم در گفت وگو با ایرنا افزود: این دارو پایین آورنده قند خون (به عنوان درمان کمکی در دیابت نوع دوم)، درمان حمایتی در بیماری های التهابی کبد، آسیب های کبدی و کبد چرب، پایین آورنده کلسترول و تری گلیسرید خون است. شمس علی رضا زاده گفت: اجزای این فرآورده دارویی شامل هر کپسول حاوی 3 میلی گرم عصاره خشک بذرگیاه خار مریم معادل با 24 میلی گرم سیلیمارین است. وی اضافه کرد: تاکنون منع مصرف خاصی برای این گیاه گزارش نشده، تنها در افرادی که دچار عارضه صفراوی هستند با مشورت پزشک مصرف شود. رضا زاده اظهار کرد: دیابت ، یک نوع اختلال در متابولیسم کربوهیدرات ، چربی و پروتئین است که با افزایش قند خون به صورت مزمن در بیمار همراه است. وی خاطرنشان کرد: این بیماری به دلیل عدم جذب سلولی قند خون، ناشی از کاهش ترشح انسولین یا مقاومت سلول های بدن در برابر انسولین ایجاد می شود. رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گفت: نتیجه کاربردی حاصل از سه تحقیق منجر به اخذ مجوز دارویی گیاهی با تجاری لیورسیل برای درمان بیماری دیابت توسط این پژوهشکده شد که امروز از آن رونمایی شده است. در تحقیقی که برای بررسی اثر درمانی عصاره گیاه خار مریم در کاهش مقاومت به انسولین و قند خون بیماران دیابتی غیروابسته به انسولین صورت گرفته، سطح قند خون ناشتا 3 درصد در مقایسه با گروه دارونما کاهش یافته است و همچنین 29 درصد هموگلوبین گلیکوزیله نسبت به شبه دارو کاهش نشان داده است. مصرف این دارو همچنین سطح تری گلیسیرین را در مقایسه با پیش از مطالعه 26 درصد و سطح آنزیم های کبدی را 23 درصد کاهش داده است. در تحقیق اثر درمانی عصاره بذر گیاه خارمریم بر قند خون بیماران دیابتی نوع دوم بر تعدادی از داوطبان انسولین درمانی مراجعه کننده به کلینیک غدد بیمارستان بقیه الله (عج) ؛ بررسی شد. در این تحقیق بر روی 6 نفر از بیماران دیابتی نوع دو به مدت 2 ماه کپسول 2 میلی گرمی داروی گیاهی سیلیمارین 3 بار در روز تجویز شد که نشان داد سطح قند خون ناشتا را 19 درصد، سطح قند خون دو ساعته را 23 درصد، سطح کلسترول خون را 18 درصد، سطح تری گلیسیرین را 24 درصد و سطح آنزیم های کبدی را 15 درصد کاهش داده است. 829/1535/ 675

علمی آموزشی

دارو گیاهی

دیابت

البرز

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

به گزارش ائل به نقل از جام نیوز، یازده گیاه دارویی که سبب پایین آمدن قند خون می شوند را بشناسید . 1-    پیاز و سیر سیر از سبزی‌ هایی است که تاریخی بسیار کهن دارد. این گیاه حداقل 3 هزار سال در طب چین کاربرد داشته است.پیاز نیز یکی از قدیمی ‌ترین گیاهان زراعی است که از هزاران سال قبل به عنوان طعم ‌دهنده غذاها و همچنین دارو از آن استفاده می ‌شود. ‏ترکیبات فعال گوگردی مانند آلیل‌ پروپیل دی ‌سولفید موجود در پیاز و اکسیدآلیل دی‌ سولفید موجود در سیر نقش اصلی را در کاهش قندخون دارند.پیاز و سیر سبب افزایش میزان انسولین در خون می ‌شوند. هر چقدر مصرف این مواد باشد، قند خون کاهش می ‌یابد.  مصرف قرص ‌های سیر به میزان 24 میلی‌ گرم در روز به مدت 3 ماه، قند خون را مختصرا کاهش می ‌دهد. گیاهان دارویی توسط بیماران دیابتی تحت هیچ شرایطی نباید بدون نظر تیم پزشکی مصرف شوند. 2-    خیار تلخ این میوه شبیه کدوی زگیل‌ دار است و در نواحی گرمسیر مانند آمازون، آفریقای‌ شرقی و آسیا رشد می‌ کند و در آمریکای‌ جنوبی به عنوان غذا و دارو کشت می ‌شود. میوه تازه آن به رنگ سبز است که با رسیدن به رنگ نارنجی- زرد تبدیل می ‌شود. تمام قسمت ‌های این میوه بسیار تلخ است.  میوه خیار تلخ حاوی ماده ‌ای شبیه انسولین است و مصرف روزانه حدود 6 گرم شیره این گیاه به کاهش مختصر قندخون منجر می ‌شود. 3-    شنبلیله این گیاه بومی ‌ایران است و در نواحی ایران می‌ روید و به عنوان سبزی خوراکی کاشته ‌شده و مصرف می ‌شود. تجویز 15 تا 5 گرم پودر دانه شنبلیله خیسانده در آب سبب کاهش قندخون ناشتا و بعد از غذا می‌ شود.  پودر دانه شنبلیله علاوه بر کاهش مختصر قندخون سبب کاهش چربی ‌های خون نیز می ‌شود. 4-     سیاه گیله در ایران تنها یک گونه از قره ‌قات وجود دارد که آن هم در جنگل‌ های تالش و نواحی مرطوب رشد می‌ کند که در زبان محلی به آن سیاه گیله می ‌گویند.  میوه آن را می ‌توان هم به صورت تازه و هم خشک شده مصرف کرد یا در تهیه انواع مرباها و دسرها به کار برد. برگ‌ های این گیاه در طب سنتی در درمان بیماری دیابت استفاده می‌ شود. اثر ضددیابت یک بار مصرف عصاره این گیاه که اثری مشابه انسولین دارد، تا چند هفته در بدن باقی می ‌ماند.  به علاوه این گیاه دارویی در پیشگیری از عوارض بلندمدت دیابت مانند عوارض قلبی- عروقی، عصبی، کلیوی و چشمی‌ تا حدی موثر است. عصاره آن به مقدار8 تا 16 میلی ‌گرم 3 بار در روز برای بیماران مبتلا به دیابت پیشنهاد می ‌شود. 5-     خار مریم خار مریم اصالتا بومی ‌منطقه مدیترانه است. این گیاه امروزه در سراسر نقاط دنیا از اروپا تا آسیا و از آفریقا تا آمریکای شمالی گسترده شده است. این گیاه دارویی سبب افزایش حساسیت سلول‌ ها به انسولین و کاهش قندخون می ‌شود.  ماده موثر آن سیلی مارین دارد که تجویز آن به مقدار 2 میلی ‌گرم 3 بار در روز سبب کاهش مختصر قندخون ناشتا و هموگلوبین HbA1C و چربی ‌های خون می‌ شود. 6-     هندوانه ابوجهل هندوانه ابوجهل یا خربزه روباه یکی از گیاهان دارویی متعلق به خانواده خیارها و کدوها است. این گیاه بومی ‌ایران بوده و در نواحی جنوبی کشور و مناطقی مانند جنوب استان خراسان یافت می ‌شود.  میوه این گیاه دارای گلوکوزید قابل ‌تبلوری با طعم بسیارتلخ به کولوسنتین است. این گلوکوزید که به حالت متبلور و خالص به رنگ زرد است، در آب به نسبت 2 درصد حل می ‌شود و اگر هیدرولیز شود، گلوکز و ماده‌ ای به کولوسنتتین می ‌دهد. در طب سنتی بسیاری از کشورها از جمله ایران تجویز میوه این گیاه جهت کاهش قند خون متداول است. میوه این گیاه بسیار سمی ‌است و مصرف مقدار بسیار آن سبب اسهال ‌خونی و درنهایت مرگ می‌ شود. تجویز مقدار 1 میلی ‌گرم 3 بار در روز ماده موثر هندوانه ابوجهل به مدت 2 ماه در بیماران دیابتی نوع دوم، سبب کاهش مختصر میزان هموگلوبین HbA1C و قندخون ناشتا می ‌شود.  تجویز این مقدار به مدت 2 ماه در این بیماران بدون هیچ ‌گونه عوارض جانبی گوارشی، کبدی و کلیوی است. 7-    پسیلیوم یا اسفرزه پسیلیوم یا اسفرزه، گیاهی از خانواده پلانتاجیناسه‌ آ و یک داروی ملین گیاهی است که از طریق جذب آب سبب حجیم‌ شدن محتویات روده شده و با افزایش حرکات دودی شکل سبب تخلیه مدفوع می‌ شود. مصرف پودر پسیلیوم به مقدار 1 گرم در روز و به مدت 8 هفته هموگلوبین HbA1C را مختصرا کاهش می‌ دهد. 8-     عدس ‌الملک این گیاه بومی ‌ایران است و در طب سنتی جهت کاهش قندخون بیماران دیابتی تجویز می‌ شود. با این حال مصرف روزانه پودر بذر گیاه به مقدار 15 میلی‌ گرم در روز به مدت 2 ماه اثر مفیدی بر قندخون نشان نداده است و فعلا اطلاعات علمی کافی در مورد اثرات این گیاه در دسترس نیست. 9-    چای سبز بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده ‌ای به کاتچین است که فعالیت آنتی ‌اکسیدانی آن بسیار بالا است. مصرف روزانه 5/1 گرم پودر چای سبز خشک سبب کاهش مختصر قندخون در بیماران دیابتی می‌ شود. مقدار پیشنهاد ‌شده برای بیماران دیابتی مصرف 2 فنجان چای دم ‌کرده در روز است. 1-     دم‌ کرده گزنه ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی ‌شکل پوشانده است که در صورت لمس کردن ساقه به دست می ‌چسبد و پوست را می ‌گزد و تولید خارش و سوزش می‌ کند و شاید به همین سبب آن را گزنه یده ‌اند.  تخم آن نرم، ریز و تیره رنگ و مانند تخم‌ کتان است. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ‌ های تازه، ریشه، شیره و دانه آن است. گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی کاهنده گلوکز خون معرفی شده است.  عصاره برگ گزنه می ‌تواند یک نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قندخون و تخریب سلول ‌های پانکراس داشته باشد. 11-     کلپوره همدانی، مریم نخودی همدانی استفاده از این گیاه به ‌طوری که در کتب دارویی قدیمی ‌آمده است به زمان‌ های دور نسبت داده می‌ شود. بقراط، دیوسکورید، پلین و جالینوس از این گیاه در آثار خود برده ‌اند. عصاره این گیاه محتوی مواد موثره زیره است. مصرف عصاره این گیاه به مقدار 125 میلی ‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت 6 هفته قندخون را مختصرا کاهش می‌ دهد. توجه: در مجموع، مصرف گیاهان دارویی توسط بیماران دیابتی تحت هیچ شرایطی نباید بدون نظر تیم پزشکی انجام شود.

این گیاهان دارویی نباید جایگزین داروهای ضددیابت یا انسولین در بیماران دیابتی شود چرا که اولا اثر این گیاهان بر کاهش قندخون خفیف است و ثانیا از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و ثالثا ممکن است با دیگر داروهای مورد استفاده بیماران تداخل داشته باشند. همچنین عوارض و اثرات مصرف طولانی مدت این گیاهان ناشناخته است. در حال حاضرهیچ‌ گونه پیشنهاد ‌ای علمی ‌در ارتباط با مصرف آن ها وجود ندارد.



9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *