چه دارو گیاهی برای سوزش معده خوبه

خواص دارویی و گیاهی

سایت پیش بینی فوتبال و بازی انفجار

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

چه دارو گیاهی برای سوزش معده خوبه

آیا از سوزش معده رنج می‌برید؟ آیا احساس می‌کنید معده‌تان آتش گرفته است؟ اگر با این مشکلات مواجهید، بدانید تنها نیستید. بسیاری از افراد این مشکل را دارند. علاوه بر سوزش معده ممکن است در قسمت بالایی شکم یا پایین قفسه‌ی سینه‌ احساس ناراحتی کنید. نفخ، باد معده، آروغ‌ زدن، احساس سیری زودهنگام و حالت تهوع سایر علائم احتمالی این بیماری هستند. وجود بیش‌ازحد اسید در معده می‌تواند موجب سوزش معده شود. در این مطلب با درمان‌های خانگی برای رفع این مشکل آشنا می‌شوید.

گاستریت (ورم معده)، بازگشت اسید به مری (ریفلاکس گاستروازوفاژیال)، حساسیت‌های غذایی، زخم‌ها، بیماری سلیاک، سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر و عفونت‌های باکتریایی ناشی از هلیکوباکتر پیلوری از علل اصلی سوزش معده هستند.

سایر علل سوزش معده عبارتند از عوارض جانبی برخی داروها، استرس‌های عاطفی، مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی، مصرف سیگار، چاقی، مصرف زیاد آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف آبی که کلر زیاد دارد و رژیم غذایی ناسب.

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم سوزش معده علل مختلفی دارد. برای انتخاب روش درمانی مناسب، ابتدا باید علت سوزش معده را شناسایی و سپس با پزشک‌تان در مورد روش درمانی مناسب مشورت کنید. برای تسکین درد می‌توانید از درمان‌های خانگی استفاده کنید. حالا با ۱۰ درمان خانگی سوزش معده آشنا شوید.

سرکه‌ی سیب (خواص سرکه سیب) دارویی مناسب برای درمان سوزش معده است. با اینکه سرکه‌ی سیب طبع اسیدی دارد، ولی در معده خاصیت قلیایی پیدا می‌کند و موجب تنظیم سطح اسید معده می‌شود.

سرکه‌ی سیب به گوارش کمک می‌کند و مانع تشکیل اسید اضافی در معده می‌شود. در نتیجه از دردهای معده جلوگیری می‌کند و باعث تنظیم pH معده می‌شود.

جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) درمانی خوب برای مشکلات گوارشی مانند سوزش معده است. جوش شیرین به‌ عنوان ضداسیدی طبیعی، محیط اسیدی معده را خنثی می‌کند و موجب تسکین فوری سوزش معده می‌شود.

توجه: با معده‌ی پُر، جوش شیرین مصرف نکنید و این درمان را بیش از یک هفته ادامه ندهید.

غذاهای دارای پروبیوتیک احساس سوزش معده، درد و ناراحتی ناشی از اسیدیته‌ی بالا و مشکلات دستگاه گوارش را بهبود می‌دهند. پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های مفیدی هستند که سلامت روده‌ و سلامت کل دستگاه گوارش را افزایش می‌دهند.

مصرف غذاها و نوشیدنی‌های محتوی پروبیوتیک‌ها موجب توازن باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود و از تشکیل اسید اضافی در معده جلوگیری می‌کند.

آب خیارشور سرشار از سرکه است و می‌تواند مانند سرکه‌ی سیب تشکیل اسید را در معده کاهش دهد. مصرف آب خیارشوری که به‌طور طبیعی تخمیر شده‌، راهی مناسب برای دریافت پروبیوتیک‌های غیرلبنی و کاهش احتمال هرگونه عوارض جانبی است.

آب خیارشور نسبت به سرکه طعم بهتری دارد و افراد ترجیح می‌دهند به‌ جای سرکه از آب خیارشور استفاده کنند. اگر اسید معده آزارتان می‌دهد، چند جرعه یا چند قاشق چای‌خوری آب خیارشور را بعد از وعده‌های غذایی‌تان مصرف کنید. می‌توانید به‌ همراه آب خیارشور، خود خیارشور را هم بخورید.

مصرف زنجبیل راهی مناسب برای بهبود سلامت دستگاه گوارش و کمک به درمان انواع مشکلات معده (از رفلاکس یا ترش کردن گرفته تا زخم‌ معده) است.

زنجبیل به افزایش جذب مواد مغذی و هضم بهتر غذا، و نیز به ترشح مخاط در معده کمک می‌کند و تأثیر اسید را بر معده کاهش می‌دهد. در حقیقت زنجبیل اسید معده را خنثی می‌کند.

توجه: ممکن است زنجبیل با داروهای ضدانعقاد و فشار خون بالا تداخل دارویی داشته باشد. بنابراین اگر از این داروها استفاده می‌کنید، پیش از مصرف زنجبیل با پزشک‌تان مشورت کنید.

بابونه درمانی عالی برای خنثی‌ کردن اسید معده است زیرا به کاهش التهاب و خنثی کردن اسیدها کمک می‌کند. بابونه می‌تواند خطر بروز زخم‌ها را نیز کاهش دهد.

استرس‌ها از عوامل تشدید رفلاکس هستند. بابونه با کمک به کاهش استرس‌، از ترش‌ کردن و رفلاکس معده جلوگیری می‌کند.

توجه: بابونه را روی حرارت نجوشانید. زیرا اجزای فعال آن از بین می‌روند.

آب آلوئه‌ورا خاصیت ضدالتهابی دارد و محتوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه‌ای است که علاوه بر سم‌زدایی بدن، گوارش را بهبود می‌بخشند.

براساس مطالعه‌ای که نتایج آن در سال ۲۰۱۵ در مجله‌ی طب سنتی چینی به‌ چاپ رسید، آب آلوئه‌ورا علائم رفلاکس اسیدی را بدون هرگونه عوارض جانبی کاهش می‌دهد. آب آلوئه‌ورا با خاصیت ضدالتهابی‌اش تولید اسید را کاهش می‌دهد.

توجه: اگر ناراحتی معده دارید، از آب آلوئه‌ورا استفاده نکنید.

جویدن آدامس بدون‌شکر راهکاری ساده برای مبارزه با سوزش معده است. جویدن آدامس، ترشح بزاق دهان را افزایش می‌دهد. بزاق خاصیت قلیایی دارد. وقتی آب دهان را قورت می‌دهید، خاصیت قلیایی آن اسید معده را خننثی می‌کند و فورا سوزش معده را تسکین می‌دهد.

براساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۱ در مجله‌ی بیماری‌های گوش، حلق و بینی به چاپ رسید، جویدن آدامس تاثیرات مثبتی بر pH دهان و مری دارد و می‌تواند درمانی طبیعی برای جلوگیری از رفلاکس و ترش‌ کردن باشد.

براساس مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۰۵ در مجله‌ی تحقیقات دندانپزشکی به چاپ رسید، مصرف آدامس بدون شکر نیم ساعت پس از صرف غذا می‌تواند رفلاکس اسید گوارشی پس از صرف غذا را کاهش دهد.

پس از وعده‌های غذایی یک آدامس بدون‌ شکر را ۳۰ دقیقه بجوید تا با کاهش اسید، از سوزش معده و سینه جلوگیری کنید. از مصرف آدامس‌های محتوی شکر یا طعم‌دهنده‌ی نعناع خودداری کنید.

موز سرشار از فیبر است و سرعت گوارش را افزایش می‌دهد. بنابراین با کاهش اسید معده از سوزش معده جلوگیری می‌کند. در حقیقت موز نوعی ضداسید طبیعی است که مانند محافظی در مقابل رفلاکس اسیدی عمل می‌کند. پتاسیم موجود در موز نیز تولید اسید معده را کنترل می‌کند.

نارون قرمز (دردار) با خاصیت ضدالتهابی‌ خود لایه‌ای روی دیواره‌ی مری و معده ایجاد می‌کند و مانند مانعی در برابر اسید عمل می‌کند. نارون قرمز، روده را نیز به تولید مخاط تحریک می‌کند. این امر می‌تواند به محافظت در برابر زخم‌ها و اسید اضافه کمک کند.

توجه: بدون مشورت با پزشک به کودکان نارون قرمز ندهید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

چه دارو گیاهی برای سوزش معده خوبه

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

15تومان

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

خیلی خیلی مفید دستتون درد نکنه از درد معده مدتی بود ممیردم .با اینا زدم پستش رفت که رفت

خواص خوراکی ها

خواص بادرنجبویه؛ ۹ دلیل قانع‌کننده برای مصرف دمنوش بادرنجبویه

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

خواص شنبلیله؛ ۱۳ خاصیت درمانی، نحوه‌ مصرف و عوارض جانبی

برگزاری جلسات به روش اساتید هاروارد؛ کتابی راهگشا برای مدیران و صاحبان کسب‌وکار

روانشناسی ایجاد انگیزه؛ ۱۲ راهکار برای اینکه همین الان باانگیزه شوید

خودنظم‌دهی؛ چطور اهداف بلندمدت‌مان را فدای لذت‌های کوتاه‌مدت نکنیم؟

۶ مزیت به‌کارگیری تبلیغات بنری آنلاین نسبت به بنرهای سنتی

درمان التهاب لثه؛ انواع درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند


ایمن ترین خودروها در دنیا را بشناسید




خانه

موبایل

بیماری رفلاکس معده یکی از اختلالات شایع گوارشی است

 

چه دارو گیاهی برای سوزش معده خوبه

بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)‌ که اغلب با ترش کردن معده اشتباه گرفته می‌شود یکی از اختلالات شایع گوارشی است.ترش کردن معده ممکن است با خوردن یک تکه پیتزا رخ دهد و شما را اذیت کند در حالی که بیماری رفلاکس معده به مری وقتی رخ می‌دهد که غذا، محتویات اسید معده، ترکیبات صفراوی یا عصاره پانکراس به مری برمی‌گردد و این عارضه بیش از دو نوبت در هفته رخ می‌دهد. این ترکیبات اسیدی که به داخل مری وارد می‌شوند سبب سوزش، التهاب و زخم می‌شوند که این فرآیند غیرعادی می‌تواند منجر به سائیده شدن و نازک شدن جداره مری شود.علائم ابتلا به رفلاکس معده،  گیر کردن غذا در مری، التهاب توام با سوزش، حالت تهوع، سرفه‌های مزمن، خس خس سینه، علائم شبه آسم و پوسیدگی و فرسایش میانی دندان‌ها هستند. این مسئله همچنین احتمال ابتلا به سرطان مری را در شما افزایش می‌دهد. در درمان این بیماری یافتن منشا اصلی بروز آن، مهمترین گام محسوب می‌شود. افراد دارای اضافه وزن و مسن به دلیل داشتن چربی شکمیِ که عملکرد مری و اسفنکتر مری را دچار اختلال می‌کند، در معرض ابتلا  عارضه ی  رفلاکس معده  هستند. این چربی‌های شکمی عملکرد دریچه اسفنکتر را که از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌کند مختل می‌سازد. بسیاری عوامل نظیر مصرف الکل، نیکوتین، مصرف خوراکی‌های حاوی کافئین و غذاهای پرچرب و پرادویه سبب شل شدن عضلات اسفنکتر می‌شوند. اما ناامید نشوید.درمان گیاهی برای ریفلاکس معدهآلوئه ورا : عصاره‌ی آلوئه‌ورا به هضم غذا کمک می‌کند و برای درمان التهاب مفید است. این ماده به کاهش تحریک حاصل از برگشت اسید معده کمک می‌کند. آلوئه‌ورا حاوی موادی مانند پولی‌ساکاریدها و گلیکوپروتئین‌هاست که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در عین حال پولی‌ساکاریدها به ترمیم پوست کمک می‌کنند و گلیکوپروتئین‌ها برای کاهش درد و التهاب مفید هستند.خوردن ژل آلوئه‌ورا پیش از غذا مفید است. مقداری از این ژل را می‌توانید همراه چای یا آبمیوه نیز میل کنید. آب آلوئه‌ورا شامل ویتامین‌های مختلف، موادمعدنی و آنزیم‌های مفید برای سیستم ایمنی است. همچنین این گیاه، شامل فیبر است که به تنظیم حرکات روده و کاهش یبوست نیز کمک می‌کند و برای بیماری رفلاکس معدهمفید است.

عصاره‌ی آلوئه‌ورا به هضم غذا کمک می‌کند و برای درمان ریفلاکس معده است

 

شیرین بیان : این گیاه معده را با یک ماده ژل مانند پوشش می‌دهد و از تحریک آن جلوگیری می‌کند.گیاه شیرین بیان به صورت تنتور یا چای در دسترس است. ریشه‌ی شیرین بیان به صورت چای و قرص در بازار موجود است. این گیاه باید با مشورت پزشک استفاده شود زیرا حاوی ماده‌ای به گلیسیریزین است که ممکن است عوارض ناخواسته به همراه داشته باشد.علاوه بر این شیرین بیان برای کاهش فشار خون نیز مفید است. قرص‌های جویدنی که از گیاه تهیه می‌شود نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد. این ماده باید با بزاق دهان مخلوط شود و به شکل کپسول تاثیری ندارد. قرص‌های جویدنی 1 تا 2 بار در روز پیش از غذاها باید مصرف شود.آب گرم و آبلیموی تازه: صبح خود را با یک فنجان آب گرم و آبلیموی تازه شروع کنید. با نوشیدن این محلول با معده خالی و 15 الی 2 دقیقه قبل از خوردن صبحانه، بدن می‌تواند به طور طبیعی اسید معده را متعادل کند. این محلول برای همه بی‌خطر است رفلاکس معده مفید است.جوش شیرین: یک قاشق جوش شیرین را در نصف فنجان آب حل کنید و بنوشید، اگرچه این محلول بدمزه است اما برای رفلاکس معده موثر است.سنبل ختایی : گیاهی دارویی است که ریشه، میوه و دانه‌های آن خواص دارویی دارد.این گیاه به همراه 5 گیاه دارویی دیگر مصرف می‌شود و در بهبود نشانه‌های ریفلاکس معده بسیار مفید است. عصاره‌ی آن را با عصاره‌ی سیر و هویج و رازیانه مخلوط کنید و سه بار در روز هر بار یک میلی‌لیتر از آن را استفاده کنید. 

سنبل ختایی گیاهی دارویی است که در بهبود نشانه‌های ریفلاکس معده بسیار مفید است

 سرکه سیب: روزی یک تا دو قاشق چایخوری سرکه سیب بخورید. مخلوط سرکه سیب و عسل بسیار مفید و خوشمزه است. حتی می‌توان به جای لیمو، سرکه سیب در چای ریخت. بسیاری از مردم به اشتباه تصور می‌کنند سوء هاضمه و رفلاکس بر اثر تولید زیاد اسید معده ایجاد می شود. اما آخرین مطالعات نشان می‌دهد که بر خلاف باور مردم، این عارضه به دلیل کمبود اسیدهای لازم برای هضم کامل غذا بروز می‌کند. همچنین خوردن ترشی، ترشی کلم و سایر غذاهای ترش و اسیدی به کنترل اسید معده کمک می‌کند. چای‌ها و دمنوش‌ها: نوشیدن چای و دمنوش بابونه، نعناع یا شنبلیله به کاهش علائم رفلاکس اسیدی کمک می‌کند.بابونه : گل این گیاه در داروها استفاده می‌شود. ماده شیمیایی موجود گیاه بابونه سبب کاهش التهاب می‌شود. 5 قطره از تنتور این گیاه را سه بار در روز میل کنید. استفاده طولانی مدت بابونه ممکن است سبب بروز حساسیت شود.

 

بادرنجبویه : برای درمان نفخ معده و روده استفاده می‌شودرفلاکس معده مفید است. استفاده از این گیاه عوارض جانبی ندارد اما در صورتی که با گیاهان دیگر استفاده شود ممکن است سبب حساسیت پوستی مانند راش یا خارش پوستی شود.  

بادرنجوبه برای درمان نفخ معده و روده استفاده می‌شود

   جلبک دریایی فوکوس : 5 تا 1 میلی‌گرم از این گیاه که به صورت کپسول باشد سه بار در روز مصرف شود. مصرف این گیاه عوارض جانبی مربوط به مسمومیت ید در بردارد. خواص آن کمک به هضم غذا، رفع یبوست و کمک به سیستم گوارش است. در درمان نشانه‌های ریفلاکس معده بسیار مؤثر است.خار مریم : برای درمان موقتی سوزش سرِدل استفاده می‌شود. چون سرشار از کلسیم است برای ریفلاکس اسید معده مفید است. اما از 2 گرم از شیره‌ی آن نباید مصرف شود.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته

 

منبع:

isna.iryjc.ir


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *