پیشگیری پولیپ روده

پیشگیری پولیپ روده
پیشگیری پولیپ روده

لیست مطالب :

روده یکی از اعضای اصلی دستگاه گوارش انسان است که اگر درگیر شود، حتی می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد. پولیپ روده دسته‌ای کوچک از سلولهایی است که بر روی پوشش روده بزرگ ایجاد شده و تکثیر می‌شوند و ممکن است قسمت زیادی از روده را درگیر کنند.

اگرچه در اغلب موارد پولیپ روده بزرگ خطر ندارد اما با گذشت زمان و تکثیر سلولها، می‌تواند به سرطان روده منجر شده و حتی سبب مرگ فرد شود.

همانطور که گفته شد، پولیپ‌های روده‌ای احتمال تبدیل شدن به سرطان روده را دارد و این موضوع پیشگیری و درمان پولیپ روده را مهم‌تر کرده است. این مقاله از دکترنیم را مطالعه کنید تا درصد بزرگی از خطرات بیماری را پشت سر بگذارید.

سلولهایی که پولیپ روده را ایجاد می‌کنند دارای ویژگی‌هایی هستند که سبب گوناگونی انواع پولیپ روده می‌شوند. بنابراین پولیپ روده فقط در یک نوع ظاهر نمی‌شود و انواع مختلفی دارد. در زیر به بیان انواع پولیپ روده می‌پردازیم:پیشگیری پولیپ روده

اولین و شایعترین نوع پولیپ روده، پولیپ آدنوماتوز است؛ علاوه بر این، شایعترین علت سرطان روده بزرگ نیز به حساب می‌آید؛ با این حال، اکثر پولیپ‌های آدنوماتوز به سرطان منجر نمی‌شوند.

این نوع پولیپ‌ها دومین نوع از پولیپ روده اند که شیوع بالایی دارند. این نوع پولیپ‌ها را باید سریعتر تشخیص داده و از پولیپ‌های آدنوماتوز متمایز کنیم؛ چرا که این نوع پولیپ‌ها پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به سرطان روده را دارند.

این نوع پولیپ ها در موقع معاینه بسیار نا‌امیدانه ظهور می‌کنند. پولیپ‌های بدخیم بعد از معاینه میکروسکوپی وجود سلولهای سرطانی را نتیجه می‌دهند.

علت شناخته شده‌ای برای پولیپ‌های روده ای وجود ندارد اما به طور کلی پولیپ از رشد غیر طبیعی بافت‌ها ایجاد می‌شود. به این صورت که: بدن برای اندام‌های مختلف بافت‌های مورد نیاز را تامین می‌کند اما گاهی اوقات رشد این بافت‌ها از نظم خارج شده و بدون نیاز انجام می‌شود. در نتیجه می‌تواند تومور، توده یا پولیپ ایجاد کند.

اگرچه علت خاص و مشخصی برای پولیپ روده بزرگ ارائه نشده است اما عوامل متعددی باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری می‌شوند. از جملۀ این عوامل:

بر اساس آمار اعلام شده، 95 درصد از مبتلایان پولیپ‌های روده بزرگ در مراحل آغازین فاقد علائم هستند. شاید عجیب باشد اما اکثر تشخیصات پولیپ روده در حین کولونوسکوپی یا غربالگری انجام گشته است. با این حال علائم پولیپ روده می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

بعضی از این علائم می‌توانند در افراد مختلف واکنشهای شدیدتر و خفیف‌تر داشته باشند. حتی ممکن است فردی علائم ناشناخته‌ای را تجربه کند که در هیچ کتاب و مرجعی درباره آن گفته نشده است!

برای حفظ سلامتی و پیشگیری موثر از بیماری‌ها، در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی و گوارشی، به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی اگر علائم ذکر شده در بالا را داشتید حتما به متخصص گوارش مراجعه و راه‌های تشخیصی را انجام دهید. همچنین اگر موارد زیر را شامل شدید به پزشک مراجعه کنید:

راه‌ها و آزمایش‌های متعددی برای تشخیص بیماری‌های گوارشی از جمله پولیپ روده بزرگ وجود دارد که می‌تواند به درمان سریع و موفق بیماری کمک شایانی بکند. از جمله راه‌های تشخیص پولیپ روده :

این روش تشخیصی بسیار عالی، تا 95% پولیپ‌های کوچک و بزرگ روده را شناسایی می‌کند. این آزمایش به وسیله یک لوله نازک (کولونوسکوپ) که در انتها یک دوربین و چراغ دارد انجام می‌شود. این لوله‌را از طریق عروق کرونر به روده انتقال داده و روند تشخیص پولیپ روده بزرگ را تکمیل می‌کنند.

این نوع از آزمایش که جدیدا وارد عرصه پزشکی شده، به وسیله اشعه ایکس یا راه‌های تصویر برداری CT یا MRI انجام می‌گردد. این نوع از کولونوسکوپی برای پیدا کردن و تشخیص پولیپ خوب است اما نه به اندازه مورد اول!

این نوع از آزمایش نوعی تصویر برداری پزشکی است که کمک می‌کند تا پزشکان تصویر دقیق و کاملی از بخش‌های مختلف روده بزرگ دریافت کنند. شایان ذکر است این روش قدیمی بوده و بهتر است از روشهای جدید استفاده شود!

به دلیل اینکه پولیپ روده ممکن است به سرطان منجر شود، پیشگیری از این بیماری بسیار مهم تلقی می‌شود؛ در نتیجه تغییرات ساده و مهم در شیوه زندگی و استفاده از دستگاه گوارش، می‌تواند به پیشگیری از پولیپ روده بزرگ کمک کند.

حفظ رژیم غذایی سالم و مصرف مواد مغذی و مفید تاثیر زیادی در جلوگیری از پولی‌های روده‌ای دارد. مصرف دانه‌های جامد، گوشت بدون چربی و ویتامین‌ها از جمله گروه D ، سبزیجات و غذاهای حاوی کلسیم مهم است. همچنین استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک انتخاب هوشمندانه برای پیشگیری از پولیپ روده است! مواد غذایی پیشنهادی:

مصطفی فتاحی هستم با ارائه مطالب خوب و تخصصی در دکترنیم ، قصد بالا بردن اطلاعات کاربران در زمینه پزشکی را دارم. مطالبی که لازم است هر شخصی بداند. به امید اینکه هیچکس در جهان بیمار نباشد. سلامتی نیمی از زندگی است و دکترنیم ، این قسمت از زندگی را به شما میدهد. فقط کافی است دقت کنید و دکترنیم را به ذهن خود بسپارید.

نظر

پیشگیری پولیپ روده

متخصصان ژاپنی می‌گویند که با استفاده از هوش مصنوعی توانسته‌اند پولیپ‌های بدخیم روده بزرگ را با دقتی بالا در عرض یک ثانیه تشخیص دهند.

در روده بزرگ و راست روده توده‌هایی رشد می‌کنند به پولیپ که ممکن است خوش خیم باشند یا بدخیم.

متخصصان تصاویر ۳۰۶ پولیپ روده را در ۲۵۰ زن و مرد به این سیستم هوش مصنوعی دادند. کولونوسکوپی به این معناست که متخصص، لوله‌ای حاوی دوربین و ابزار را از مقعد وارد روده می کند و به این ترتیب می تواند مستقیما داخل روده را ببیند و از آن نمونه برداری کند.

این سیستم برای بررسی تصاویر بزرگنمایی شده و مقایسه آن با سی هزار تصویری که برای آموزش به آن داده شده بود فقط یک ثانیه وقت نیاز داشت تا با دقت ۹۴ درصد پولیپ خوش خیم را از بدخیم تشخیص دهد.

این تحقیق در هفته بیماری های دستگاه گوارش اروپای متحد که در بارسلون برگزار می‌شود ارئه شده است. سرپرست آن دکتر یوییچی موری استاد دانشگاه شووا در یوکوهامای ژاپن می‌گوید که اهمیت این سیستم در این است که نمونه برداری را همزمان با کولونوسکوپی و در لحظه، ممکن می‌کند. این باعث می‌شود که برداشتن کامل پولیپ‌های سرطانی مقدور باشد و از برداشتن غیر لازم پولیپ‌های خوش خیم هم جلوگیری می‌کند.

دکتر موری گفت: “ما فکر می کنیم این نتایج برای اینکه این سیستم بکار گرفته شود قابل قبول است و هدف عاجل ما این است که برای این سیستم تشخیصی، مجوز قانونی بگیریم.”

این تحقیق نشانه‌ای از پزشکی آینده است، زمانی که هوش مصنوعی و روبات جای پزشک را می‌گیرد. آنها می‌توانند با دقت و سرعتی بسیار فراتر از انسان اطلاعات را جمع آوری کنند، آن را با اطلاعات موجود مقایسه کنند و به نتیجه برسند. روباتها می توانند آزمایش‌ها و مداخله‌های طبی را هم با دقتی بمراتب بالاتر از انسان انجام دهند.

پیشگیری پولیپ روده
پیشگیری پولیپ روده
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *