پیشگیری قابل درمان

پیشگیری قابل درمان
پیشگیری قابل درمان

پیشگیری قابل درمان

ادرس:فلکه ساعت ،خیابان ابن سینا

شماره تلفن: ۵۳۶۶۰۲۶۳،۵۳۶۶۰۲۶۲،۵۳۶۶۰۲۶۱

ایمیل:semirom.health@mui.ac.ir

سیستم گویای اداره بازرسی ،ارزیابی:۳۷۹۲۲۲۰۰    

هم‌اکنون ۰ کاربر آنلاین هستند.

سرطان یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در بسیاری از کشورهای جهان است که تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع آن شناسایی شده است و عواملی مانند رژیم نامناسب غذایی، سبک نادرست زندگی، نداشتن تحرک کافی و افزایش آلاینده‌های زیست‌ محیطی، در ابتلا به آن نقش دارند. ‏
آنچه که در مورد بیماری سرطان اهمیت دارد پیشگیری از ابتلا به آن است، زیرا که در ۷۰ درصد موارد می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد. بنابراین، سرطان یک بیماری لاعلاج نیست، بلکه یک بیماری سخت و صعب‌العلاج است و درمان‌های بسیار پرهزینه‌ای هم دارد‌، به‌طوری که حجم زیادی از دارایی‌ها و بودجه نظام سلامت را می‌بلعد.‏
محققان معتقدند، عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و انگلی از جمله عوامل اصلی بروز سرطان در دنیاست که کاملاً قابل پیشگیری است و با اجرایی کردن روش‌های بهداشت عمومی برای مقابله با عفونت‌ها، مانند واکسیناسیون و روش‌های ایمن‌تر تزریق یا درمان‌های آنتی بیوتیکی، می‌توان از بروز سرطان‌ها پیشگیری کرد. در حال حاضر هم واکسن‌هایی برای درمان عفونت‌های سرطان‌زا وجود دارد که با استفاده از آنتی‌بیوتیک، می‌توان آن‌‌ها را از میان برد.‏
نقش ژنتیک در سرطان
دکتر علی مطلق ـ رئیس اداره پیشگیری از سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد نقش ژنتیک در ابتلا به سرطان می‌گوید: بی‌گمان در تمامی بیماری‌های شناخته شده، ژن‌ها تأثیر دارند و بسیاری از عوامل همراه با تغییرات ژنتیکی باعث بروز سرطان در انسان می‌شوند. اما مساله این جاست که ژنتیک به تنهایی و در موارد نادری علت اصلی بروز سرطان است و از این رو آن را جزو عوامل اصلی افزایش خطر ابتلا به سرطان به شمار نمی‌آورند.
وی با بیان این مطلب که بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت ۴۴ درصد از ۱۰ میلیون مورد ابتلا به سرطان، به دلیل رژیم غذایی نامناسب و عفونت‌ها بوده است می‌گوید: عوامل عفونی در کشورهای شرق مدیترانه عامل ۷۰ درصد اکثر سرطان‌ها است، در حالی که نقش آن در بروز سرطان در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته متفاوت است. در کشورهای توسعه یافته عفونت ۷ درصد علل بروز سرطان را تشکیل می‌دهد، اما در کشورهای در حال توسعه سهم آن ۲۶ درصد است. ‏
این متخصص رادیوتراپی وآنکولوژی با اشاره به این که ویروس پاپیلومای انسانی، هلیکو باکتر پیلوری و هپاتیت ‏B‏ و C‎ سه عامل اصلی در بروز سرطان‌های دهانه رحم، معده و کبد است، می‌افزاید: ویروس پاپیلومای انسانی یا ‏HPV‏ در ۱۰۰ درصد موارد در بروز سرطان دهانه رحم نقش دارد. هلیکوباکتر پیلوری یا ‏HP‏ تا ۶۰ تا ۷۰ درصد موارد از دلایل بروز سرطان معده است و در ۸۰ درصد موارد، سرطان کبد ناشی از ویروس‌های هپاتیت ‏B‏ وC‏ است. بنابراین می‌بینید که ویروس‌ها در ابتلای افراد به سرطان تا چه اندازه موثر است و از اینرو با مهار این ویروس‌ها می‌توان از تعداد موارد ابتلا به سرطان کم کرد.
وی یادآوری می‌کند: در کشور ما سرطان معده یکی از شایع‌ترین سرطان‌هاست و از آن‌جا که نقش ویروس هلیکوباکتر پیلوری در بروز سرطان معده شناخته شده است، انتظار می‌رود مهار این سرطان آسان باشد. اما مساله مهم این است که این عفونت باکتریایی در معده بسیاری از افراد وجود دارد و ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم به هلیکوباکترپیلوری آلوده هستند.
دکتر مطلق با اشاره به این مطلب که بدون شک تمامی افراد به سرطان مبتلا نمی‌شوند و عوامل دیگری نیز مانند رژیم نامناسب غذایی و نداشتن تحرک جسمی در ابتلا به سرطان نقش دارند، می‌گوید: در کشور ما سرطان معده در میان مردان شایع‌تر است و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت بهداشت مواد غذایی است. شایع‌ترین نوع سرطان ناشی از عفونت در زنان نیز، سرطان دهانه رحم است که از طریق واکسن قابل پیشگیری است.‏
راهکارهای زندگی سالم
دکتر محمدرضا قوام‌نصیری ـ رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران نیز می‌گوید: سلول‌های سرطانی در بدن بسیاری از افراد ‌وجود دارد و این بیماری مانند بیماری‌های عفونی واگیردار نیست، بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده به سرطان مبتلا شد، سایر اعضا نباید نگران ابتلای خود به آن باشند. هرچند سابقه فامیلی مثبت سرطان در خانواده، ما را نسبت به بیماری سرطان، حساس‌تر می‌کند. اعضای خانواده باید غربالگری‌ها را زودتر از سایرین شروع کنند، اما این‌طور نیست که همه اعضای خانواده حتما به سرطان مبتلا می‌شوند‎.
‎وی با بیان این مطلب که مردم باید بدانند اگر زندگی سالم‌تری داشته باشند، ورزش کنند، سیگار نکشند، غذاهای آماده، چرب و پرنمک نخورند، استرس نداشته باشند، رژیم‌غذایی سالمی را رعایت کنند و میوه‌ها و سبزی‌های سالم را در رژیم‌غذایی‌شان بگنجانند، وزنشان را در حد تعادل نگه دارند و از چاقی و اضافه‌وزن بپرهیزند، امکان اینکه به سرطان مبتلا شوند، بسیارکم خواهد شد. ‎
رئیس انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران یادآوری می‌کند: سرطان یک اتفاق است و سلول‌های سرطانی در بدن بسیاری از افراد به‌وجود می‌آیند، اما در عین حال بدن انسان قادر است آنها را از میان ببرد. این‌‌‌گونه نیست که هر کسی در معرض یک عامل خاص بیمار‌ی‌زا باشد و یا فکر کند حتماً به سرطان مبتلا خواهدشد. ابتلا به سرطان شرایط خاصی می‌خواهد و افراد خاصی به آن مبتلا می‌شوند.
علایم سرطان
دکتر قوام نصیری با اشاره به این مطلب که همه باید نسبت به بیماری سرطان آگاهی داشته باشند، می‌گوید: اگر کسی متوجه شد رنگ مدفوعش تغییر کرده است، هنگام اجابت‌مزاج خونریزی دارد، دچار تغییر رنگ در پوست یا خال‌هایش شده است، زخمی در بدن دارد که خوب نمی‌شود یا خیلی دیر خوب می‌شود و دچار زخم‌های دهانی متعددی می‌شود، باید برای پیگیری علت و تشخیص آن به پزشک مراجعه کند. خوشبختانه امروزه بسیاری از خانم‌ها نسبت به سرطان سینه حساس شده‌اند، مراقب خودشان هستند و غربالگری‌های لازم را انجام می‌دهند، به‌ طوری که ما نسبت به سال‌های گذشته شاهد مراجعه سریع‌تر خانم‌ها به پزشک هستیم و قطعاً هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان‌ها زودتر نتیجه خواهند داد و جلوی پیشرفت آن را خواهند گرفت. امیدواریم همه مردم نسبت به بیماری سرطان در قسمت‌های بدنشان بیشتر مراقب باشند و شیوه زندگی سالم‌تری را پیش بگیرند، تا کمتر به بیماری مبتلا شوند‎.
‎وی می‌افزاید: متاسفانه باوجود توصیه‌هایی که می‌کنیم، برخی افراد همچنان از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند، زیرا از ابتلا به سرطان می‌ترسند و آنقدر دیر مراجعه می‌کنند که دیگر کار از کار گذشته است و بیمار هم متحمل درد و رنج بیشتری می‌شود. از این‌رو مردم با دیدن هر علامت غیرعادی باید نزد پزشک بروند و نباید از سرطان بترسند، زیرا این بیماری در بسیاری از موارد قابل درمان است.‏
گاز رادون و سرطان ریه
دکتر لطفعلی مهدی‌پور ـ متخصص پرتوشناسی کاربردی از دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره ارتباط گاز «رادون» با سرطان ریه به گزارشگر روز نامه اطلاعات می‌گوید: بسیاری از موارد مانند رژیم نامناسب غذایی، آلودگی هوا، عدم تحرک و تأثیر گاز «رادون» در ایجاد سرطان‌ دخیل است.‏ ‏وی در مورد گاز رادون می‌افزاید: «رادون» گازی رادیواکتیو است که از تجزیه طبیعی اورانیوم در سنگ‌ و خاک، در هوا منتشر می‌شود. این گاز سنگین، بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌طعم است و از درون زمین به بیرون تراوش می‌کند و در هوا پخش می‌شود «رادون» تقریباً در تمامی وضعیت‌های آب و هوایی وجود دارد و همه افراد، روزانه مقداری رادون (در سطح کم) را استنشاق می‌کنند که اگر مقدار آن زیاد باشد، بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار می‌گیرند. ‏
این متخصص پرتوشناسی با اشاره به این مطلب که گاز «رادون» به سرعت تجزیه و ذرات بسیار کوچک رادیواکتیو را در فضا منتشر می‌کند، یادآور می‌شود: تحقیقات انجام شده حاکی از این است که ذرات رادیو اکتیو در صورت استنشاق به سلول‌های ریه آسیب می‌زند و در طولانی مدت می‌تواند منجر به ابتلا به سرطان ریه شود. ‏
وی می‌گوید: این گاز در همه جا وجود دارد و غلظت آن در فضاهای بسته بالا می‌رود و معمولاً در چنین فضاهایی افراد در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار می‌گیرند.
دکتر مهدی‌پور با بیان این مطلب که بهترین وسیله گرمایشی در زمستان شومینه است می‌افزاید: وقتی شوفاژ روشن است، همه در و پنجره‌ها بسته است و هیچ فضای خروجی برای گاز «رادون» وجود ندارد، اما وقتی شومینه وسیله گرمایشی است، راه خروج و ورود هوا باز است از این رو گاز رادون از اتاق خارج می‌شود و غلظتش کاهش می‌یابد.
وی یادآوری می‌کند: سرطان ریه یکی از کشنده‌ترین سرطان‌ها در دنیا است که از عوامل اصلی ایجاد‌کننده آن می‌توان به استعمال دخانیات، قلیان و گاز رادون اشاره کرد.
جراحی برای مداوای سرطان
دکتر آرش گل‌پذیر ـ جراح سرطان هم به گزارشگر روزنامه اطلاعات می‌گوید: درمان قطعی بسیاری از سرطان‌ها جراحی است و روش‌های دیگری مانند شیمی درمانی وپرتو نگاری درمان‌های کمکی محسوب می‌شوند.
وی با بیان این مطلب که افزایش ابتلا به سرطان در ایران از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأیید نشده است، می‌افزاید: در سال‌های اخیر امکانات تشخیصی سرطان در کشور خیلی بهتر و باعث شده است در وحله اول تعداد بیشتری از موارد سرطان شناسایی شود.
این جراح یادآوری می‌کند: یکی از مشکلات عمده‌ای که همه کشورهای دنیا با آن مواجه هستند، صنعتی شدن جوامع، زندگی ماشینی، تغدیه نامناسب، تغییر روش‌ها و سبک زندگی، عدم تحرک و پشت میزنشینی و استفاده از غذا‌های آماده و فست‌فود‌ها است که مواد نگهدارنده و سرطان‌زا دارند.
وی می‌گوید: امروزه علم جراحی خیلی پیشرفت کرده است و سرطان‌ اگر درمراحل اولیه تشخیص داد شود، تا ۵۰ درصد قابل درمان قطعی هستند.
تغذیه بیماران سرطانی
بهاره ساسان‌فر ـ کارشناس تغذیه در مورد تغذیه بیماران مبتلا به سرطان به گزارشگر روز نامه اطلاعات می‌گوید: بیماران سرطانی به علت شیمی درمانی دچار عوارضی مانند تهوع، استفراغ و خستگی می‌شوند و از این رو باید تحت نظر باشند.
وی با بیان این مطلب که تغذیه بیماران مبتلا به سرطان اهمیت خاصی دارد و از این رو باید داروهایشان را کنترل و عوارض داروها را به آنان گوشزد کرد، می‌افزاید: بیماران سرطانی معمولاً از نظر تغذیه‌ای دچار کمبود‌هایی می‌شوند و به همین دلیل تمامی راهکارهای لازم برای تغذیه این بیماران را باید به کار گرفت. این بیماران باید از موادی که حاوی آنتی اکسیدان است، استفاده کنند، زیرا آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی است که باعث محافظت در برابر آسیب‌های سلولی ناشی از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های مزمن از جمله انواع سرطان‌ و بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند.
از جمله آنتی‌اکسیدان‌های رایج و غذاهای حاوی آن می‌توان به ویتامین‌های زیر اشاره کرد: ‏
ویتامین ‏C‏ که در مرکبات و میوه‌هایی مانند انواع توت، سبزیجات به رنگ سبز تیره و فلفل قرمز و سبز وجود دارد.
ویتامین ‏E‏ که در روغن‌های گیاهی، غلات کامل، و سبزی‌های برگ‌دار سبز یافت می‌شود.
«سلنیوم» که در غلات کامل، اغلب سبزی‌ها، گوشت مرغ، تخم مرغ‌، و بیشتر فرآورده‌های لبنی وجود دارد.
«بتاکاروتن» که میوه‌ها وسبزی‌هایی مانند کلم براکلی، اسفناج، هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل سبز و قرمز ، زردآلو و طالبی آن‌ها را دارند و سلول‌ها را محافظت می‌کنند و مانع تخریب آنها و آسیب‌های مزمن از جمله انواع سرطان‌ و بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند.
ساسان‌فر یادآوری می‌کند: بیماران سرطانی باید مصرف مایعات بخصوص آب میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانند تا مسمومیت ناشی از دارو‌های شیمی درمانی از بدنشان خارج شود. توصیه‌هایی هم برای پیشگیری از ابتلا به سرطان وجود دارد که از جمله به فعالیت‌های بدنی می‌توان اشاره کرد. تأکید بر کنترل وزن، پایش ‏بدن و دریافت انواع گروه‌های غذایی و مصرف متعادل آن‌ها، درعدم ابتلا به سرطان مؤثر است.
این متخصص تغذیه می‌گوید: تغذیه سالم و دریافت همه گروه‌های غذایی،کنترل وزن و پیشگیری از چاقی و داشتن فعالیت‌های بدنی، از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به سرطان است. ‏
این علائم را جدی بگیرید
در این قسمت به نشانه‌های متداول چند سرطان شایع شغلی اشاره می‌شود. اگر هر یک از این علائم را در خود می‌بینید، حتماً برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید، زیرا تشخیص سرطان در مراحل اولیه، امکان بهبود را به میزان زیادی افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید که نشانه‌های سرطان شاید در همه افراد یکسان نباشند و همچنین این نشانه‌ها ممکن است بر اثر عوامل دیگری، جز سرطان هم به وجود آیند. ‏
* سرطان سینه: تغییرات پوستی از قبیل ورم و قرمزی در یک یا هر دو سینه، افزایش اندازه سینه‌ها یا تغییر شکل آنها، تغییر در ظاهر نوک یکی از سینه‌ها یا هر دو سینه، درد کلی در یک بخش از سینه، برآمدگی‌های درون سینه، سوزش یا خارش در سینه‌ها، تغییر رنگ سینه، پوسته پوسته شدن یا پولکی شدن نوک سینه یا ضخیم شدن پوست یا فرو رفتگی در پوست سینه.
‏* سرطان مثانه:وجود خون در ادرار، درد حین ادرار کردن و تکرر ادرار. در نظر داشته باشید که عفونت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، تومورهای خوش‌خیم و سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مثانه نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند با چنین علائمی ‌تظاهر پیدا کنند.
* سرطان پروستات: سوزش یا درد حین ادرار کردن، مشکل در ادرار کردن یا سختی به هنگام شروع و قطع ادرار، دفعات زیاد ادرار در طول شب، بی‌اختیاری ادرار، جریان یا سرعت کم ادرار، وجود خون در ادرار یا مایع منی، دشواری در نعوظ، انزال دردناک، تورم در ساق پاها یا منطقه لگن، بی حسی یا درد در ساق یا پنجه پا و درد استخوان.
‏* سرطان پوست: تغییرات در اندازه، شکل و رنگ خال، رشد
غیر عادی پوست، ورم یا زخمی ‌که بهبود پیدا نمی‌کند، وجود توده کوچک، نرم و صیقلی یا توده سفت و قرمز در پوست، وجود توده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به همراه خونریزی، لکه‌های پوستی یا نقاط مسطح قرمز، زبر، خشک یا پوسته‌دار همراه با خارش‌ یا برآمدگی.
* سرطان خون: تورم غدد لنفاوی بدون درد، عفونت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مداوم، خستگی و ضعف، خونریزی و کبودی با کوچک‌ترین تحریک، خونریزی از لثه‌ها، لکه‌های ارغوانی رنگ روی پوست، تب یا تعرق شبانه، تورم یا ناراحتی در شکم، کاهش بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌دلیل وزن و درد های استخوان و مفاصل.
‏* سرطان ریه:سرفه‌های مداوم یا مزمن شبیه به افراد سیگاری که ممکن است همراه با درد باشد، سرفه‌های همراه با خون، سختی در تنفس، کاهش اشتها، احساس خستگی، درد در استخوان، تورم صورت، بازو یا گردن، سردرد، سرگیجه، ضعف و بی‌حالی، برآمدگی در گردن یا استخوان‌های اطراف آن.
بیتا مهدوی

“خدایا به ما ظرفیت و لیاقتی عطا کن که بتوانیم ناشر بخشی از خبری باشیم که تو اراده کرده ای در هستی نشر یابد”
 


1398 / 01 / 08 -11:35


1398 / 01 / 07 -13:50


1398 / 01 / 07 -13:11


1398 / 01 / 05 -13:58

پیشگیری قابل درمان


1398 / 01 / 05 -12:45


1398 / 01 / 04 -13:15


1398 / 01 / 03 -10:53


1398 / 01 / 03 -10:50


1398 / 01 / 02 -13:13


1398 / 01 / 01 -12:58

 نظر شما در مورد پورتال جدید روابط عمومی دانشگاه چیست؟عالیخوبمتوسطضعیف

 

صفحه اول دانشگاه | معرفی دانشگاه | کارکنان | تماس با دانشگاه | امور مشترکین | تماس با مدیر سایت
 Copyright @2015″ KAUMS ” / طراحی وب سایت و طراحی پرتال: Startsite V89.1

وزیر بهداشت عنوان کرد:

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس:

وزیر بهداشت در آیین افتتاح بخش های جدید بیمارستان امام خمینی( ره) پلدختر:

وزیر بهداشت در ستاد مدیریت بحران شهرستان الیگودرز خبر داد:

وزیر بهداشت در حاشیه بازدید از روستای سیل زده ناصروند خرم آباد:

پیشگیری قابل درمان

رییس سازمان‌اورژانس کشور خبر داد:

وزیر بهداشت در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان الیگودرز :

بهداشت عمومی، اولویت است

نگاهی به پژوهش و نوآوری با رویکرد نظم و انضباط با هدف تحقق شعار ملی حمایت از کالای ایرانی در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز

خون ایرانی با کیفیت جهانی

دل نوشته معاون پرستاری وزارت بهداشت به مناسبت 22 اسفندماه، روز بزرگداشت شهدا

آنچه که باید درباره مدیریت پسماندهای ویژه پزشکی بدانیم

خون، با ارزش ترین هدیه

بازدید این صفحه :
0

بازدید امروز :
0

کل بازدید :

بازدیدکنندگان آنلاين :
16

طراحی و اجرا: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی با مشارکت دفتر مدیریت آمار و فناوری اطلاعات pr@behdasht.gov.ir

Copyright © 2007-2014 Ministry of Health and Medical Education – All rights reserved

 

علاوه بر اعتیاد به مواد مخدر اعتیادهای نوظهور مثل بازیهای کامپیوتری،تماشای فیلم های خشن،استفاده بیش از حد اینترنت نسل امروز وفردا را درگیر میکند.                                                                   

دکتر هرمزی روانپزشک و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت : اعتیاد وابستگی یا اختلال بالینی است که در پی مصرف مواد حالات شناختی و فیزیولوژیکی در فرد ایجاد می کند .

پیشگیری قابل درمان

عضو هیئت علمی دانشگاه معضلات و آسیبهای اجتماعی، فقر و بیکاری، تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی،جوان بودن جمعیت و همسایگی با کشور افغانستان را از جمله دلایل شیوع مواد به داخل ایران عنوان کرد .

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خاطر نشان کرد: با توجه به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به سمت مواد مخدر صنعتی نظیر کریستال، کراک و شیشه لازم است خانواده ها و جامعه اطلاعات لازم در خصوص زیانهای ناشی از مواد مخدر جدید را داشته باشند .

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اعتیاد به مواد مخدر اعتیادهای نوظهور مثل بازیهای کامپیوتری،تماشای فیلم های خشن،استفاده بیش از حد اینترنت نسل کودکان ونوجوانان  امروز وفردا را درگیر میکند.وآنان را از فضای طبیعی جامعه خارج میکند.     

دکتر هرمزی تصریح کرد: اعتیاد یک آسیب فردی و اجتماعی و نوعی اختلال روانشناختی است که نیازمند درمان و توجه همه جانبه با کمک خانواده ها و نیروهای متخصص می باشد .

وی تاکید کرد: آموزش راهکار اصلی مبارزه با معضل اعتیاد در جامعه است ولازم است گروههای پر خطر در جامعه شناسایی شوند تا با آموزش به آنان در خصوص مضرات اعتیاد از بار شیوع آن در جامعه کاسته شود.

گفتنی است :1 لغایت 5 تیرماه بعنوان هفته پیشگیری از اعتیاد نامگذاری شده است.

 

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان

 


$(‘.image-link’).magnificPopup({ type: ‘image’});

1393/04/09٧٧٨٣

علمیوتحقیقاتی

اخبارجدید

محتوایمرتبط

پیوندها

 

نهادنمایندگیمقاممعظمرهبریدردانشگاهها

پرسماندانشجويي

سامانهتدارکاتالکترونیکیدولتستاد

 

سامانهقراردادهاومعاملاتدانشگاه

پایگاهملیاطلاعرسانیمناقصاتکشور

سامانهتدارکاتالکترونیکیدولت

آماربازدیدکنندگانبازدیدکنندگانامروزبازدیدکنندگاناینصفحه

©مدیریتآماروفناوریاطلاعات©دانشگاهعلومپزشکیوخدماتبهداشتیدرمانیزاهدان

%PDF-1.7
3 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 4 0 R>>
endobj
4 0 obj
>
stream
xUOъ0|Ẉ”%=zBQP#PB`
1T[V`p`i9amcwR $S32*֒”HHD$U
:Wg’:]7vJ83$bF/HAC8
endstream
endobj
5 0 obj
>>>]
/Group >
/Contents 6 0 R>>
endobj
6 0 obj
>
stream
xmO
0}WGEVֱG
(
22/ !$sr

s5 ѹZݣoJZyc]$5ޛ 1 9N{

پیشگیری قابل درمان
پیشگیری قابل درمان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *