پیشگیری غیر کیفری از جرم در نهج البلاغه

پیشگیری غیر کیفری از جرم در نهج البلاغه
پیشگیری غیر کیفری از جرم در نهج البلاغه

 


.


Ґ
ی



نویسندگان

علیرضا تقی پور

چکیده

امروزه پیشگیری غیرکیفری از جرم، جایگاه ارزشمندی در سیاست جنایی کشورها به خود اختصاص داده است. علت این امر را نیز می­توان افزایش بی رویه ارتکاب جرم در جوامع و عدم­توفیق در اقدامات قهرآمیز و سرکوب­گرانه و بدون­نتیجه حقوق کیفری در مبارزه با بزهکاری دانست. به­همین­علت، تلاش­های گسترده­ای در سطح بین­المللی به صورت تصویب و پذیرش اسناد بین­المللی حقوق بشر در جهت کاهش بزهکاری صورت پذیرفته است. اسنادی که عمدتاً افزایش کارایی امور غیرکیفری از جمله بهبود وضعیت اقتصادی را مدنظر قرار داده­اند. به­عبارت دیگر، اقداماتی نیز که تاکنون در این راستا در جهان اتخاذ شده، بدون توجه کافی به سایر معیار ها از جمله اخلاقی و تربیتی که سهم عمده ای در پیشگیری غیرکیفری از جرم ایفا می کنند می باشد. این در حالی است که بررسی فرامین و توصیه های مندرج در نهج­البلاغه نشان می دهد قرن ها قبل از آن­که مفهوم پیشگیری غیرکیفری از جرم در علوم جنایی مطرح شود، این موضوع به­صورت همه جانبه مورد توجه امیرالمؤمنین علی(ع) قرار داشته است.

پیشگیری غیر کیفری از جرم در نهج البلاغه

جستجوی کلمه کلیدی

برای دسترسی به متن کامل این مقاله و 9 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت کنید.

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ناشر
دانشگاه بوعلی سینا

ISSN
2345-5233


دوره
2

شماره
5

214

برای دریافت آخرین مقالات و مطالب سایت در خبره عضو شوید

درباره ما

تماس با ما

وبلاگ ویراساینس

قوانین و مقررات

بیانیه حریم خصوصی

سوالات متداول

آدرس: تهران – چهارراه ولیعصر کوچه بالاور پلاک 7 مرکز فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر طبقه سوم. ‌21-28424326



پایان ه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – دانشگاه پیام نور – دانشگاه پیام نور استان تهران – دانشکده علوم انسانی

دانشجو :

روح الله سبحانی

استاد راهنما :

محمدرضا الهی منش

جواد موسوی زاده

پیشگیری غیر کیفری از جرم در نهج البلاغه

سال انتشار:1393

کلمات کلیدی :

جلوگیری از جرم-

جرم شناسی-

سیاست عدالت کیفری-

آموزه دینی-

نهج البلاغه-

علی بن ابی طالب ‏‫(ع)‬، امام اول-

حقوق اسلامی-

نگرش دینی-

پیشگیری از بزهکاری-

چکیده

در دنیای پیچیده کنونی، موضوع مبارزه با جرم و نحوه برخورد با مجرمین به مساله ای دشوار و بغرنج تبدیل شده است.چرا که برخی از اندیشمندان حقوق کیفری بر اقدامات کیفری و اعمال مجازات اصرار دارند و برخی دیگر با اشاره به ناکارآمدی کیفر در مهار و کاهش وقوع جرم، با تکیه بر یافته های دانش جرم شناسی بر مقابله با علل و عوامل و بستر های جرم زا و به بیان دیگر بر پیشگیری از وقوع جرم تاکید می نمایند.البته اخیر مبنی بر توجه بر بره ها و راهکار های پیشگیرانه سابقه چندانی در بین اندیشمندان غیر اسلامی حقوق کیفری ندارد چرا که حدود دویست سال پیش و با ظهور مکتب تحققی در حقوق کیفری مطرح شده است.اما با نگاه اجمالی به آموزه ها و معارف دین اسلام متوجه خواهیم شد که حدود چهارده قرن پیش در تعالیم رهبران حکومت های اسلامی و منابع مکتوب دینی تاکید به تقدم پیشگیری بر درمان در مواجهه با جرم و انحرافات اجتماعی بوده است. از این رو نگارنده این تحقیق سعی دارد با روش توصیفی- تحلیلی به گردآوری و تدوین نظام مند و روشمند آموزه های پیشگیرانه کتاب شریف نهج البلاغه به عنوان یکی ازاصلی ترین منابع اسلامی که حاوی بخش اعظم اندیشه ها و های امام علی علیه السلام می باشد، بپردازد.
به طور کلی یافته های این تحقیق دلالت براین دارد که بخش قابل توجهی از آموزه های نهج البلاغه در حوزه ها و مضامین مختلف اعتقادی، اخلاقی،تربیتی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، روان شناسی و حقوقی مرتبط با راه کارهای مبارزه با جرم و پیش گیری از وقوع جرم است که در قالب الگوی سه مرحله ای پیشگیری قابل ارائه می باشد که راهبرد اصلی و زیربنایی این آموزه ها مبتنی بر رویکرد پیش گیرانه می باشد. یعنی، سیاست پیش گیری از جرم در نهج البلاغه اولی بر سیاست کیفری و مجازات می باشد. البته مقابله کیفری با بزهکاری به منظور جلوگیری از وقوع جرم ضروری و موثر تلقی شده است و لیکن باید توجه داشت که این روش مبارزه با جرم به عنوان آخرین مرحله و همراه با بکار بستن سایر روش های غیرکیفری با رعایت ملاحظات مربوطه به کار گرفته شود. اما به طور اجمالی از وجوه افتراق آموزه های پیشگیرانه نهج البلاغه با راهکارهای متداول ارائه شده در جرم شناسی پیشگیری عبارت است از ارائه یک بره جامع، فراگیر، عمیق و مرتبط با هم دیگر با توجه به همه ی عوامل درونی و بیرونی، فردی و اجتماعی، مادی و غیرمادی بزهکاری می باشد

منابع مشابه

{@ blogP.title @}


برای دریافت آخرین مقالات و مطالب سایت در خبره عضو شوید

درباره ما

تماس با ما

وبلاگ ویراساینس

قوانین و مقررات

بیانیه حریم خصوصی

سوالات متداول

آدرس: تهران – چهارراه ولیعصر کوچه بالاور پلاک 7 مرکز فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر طبقه سوم. ‌21-28424326

پیشگیری غیر کیفری از جرم در نهج البلاغه
پیشگیری غیر کیفری از جرم در نهج البلاغه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *