پیشگیری رشد مدار یعنی چه

پیشگیری رشد مدار یعنی چه
پیشگیری رشد مدار یعنی چه

%PDF-1.5
%
1 0 obj
~41


صفحه اصلی|مشاوره حقوقی|تماس با ما

Copyright © 2007 – 2017 hvm.ir All Rights Reserved

شهرآراآنلاین- رسول مکرم اسلام(ص) قرن‌ها پیش در جزیره‌العرب، حقوق بسیاری را برای کودکان برشمرده …

رسول مکرم اسلام(ص) قرن‌ها پیش در جزیره‌العرب، حقوق بسیاری را برای کودکان برشمرده و بارها به تأکید سفارش می‌کنند: «به کودکان خود محبت کنید و نسبت به آنها ترحم نمایید»، اما امروز در عصر پسامدرن، همچنان در سراسر دنیا کودکان را قربانی جهل، جنگ، گرسنگی و انواع آسیب‌های اجتماعی می‌بینیم. کما اینکه در پیام یکی از بنیانگذاران روز جهانی کودک می‌خوانیم: «بزرگترهای ما عقاید ثابتی دارند. آنها ما را دوست دارند چون بچه‌هایشان هستیم اما آیا آنها می‌دانند که چه دنیایی را برای ما به وجود می‌آورند. اگر کمترین اشتباهی در ماشین هسته‌ای آنها رخ دهد ما هرگز شانسی برای رشد نخواهیم یافت. ما امکانی برای رشد و پرورش می‌خواهیم.»

کودکان خالق زیباترین احساس‌ها و عشق‌ها هستند، اما همین فرشتگان بی‌بدیل خداوند، آسیب‌پذیرترین گروه هر جامعه نیز هستند.کودکی، مهم‌ترین دوران زندگی برای دستیابی به شکوفایی و پایه‌ریزی سلامت به لحاظ جسمی، روانی، روحی و شخصیتی در دوره‌های بعدی زندگی است. هرچند مهم‌ترین عامل ایجاد بهداشت روانی کودکان، والدین هستند اما نهادهای اجتماعی هم باید همواره برای قبل و بعد از بروز آسیب اجتماعی در کودکان و نوجوانان، برنامه‌ها، روش‌ها و شیوه‌هایی را به منظور پیشگیری داشته باشند.پیشگیری رشد مدار یعنی چه

مجازات یا پیشگیری

بدون تردید با بررسی همه شرایط می‌توان راه‌های جبران خسارت و زیان‌های ناشی از جرم را مطالعه کرد. از یک نظر ممکن است مهم‌ترین زیان ناشی از جرم، ضرر و زیان مادی باشد؛ اما درواقع مؤثرترین و بیشترین زیان‌های ناشی از جرم، ضرر و زیان‌های روحی و روانی هستند که جبران آنها به سادگی امکان‌پذیر نیست. صدمات و زیان‌هایی مانند: هتک حرمت و کرامت انسانیِ بزه دیده، سلب آرامش و امنیت وی، احساس نبود اطمینان و کاهش عزت نفس او. بنابراین در قدم اول باید به دنبال از میان برداشتن عوامل ایجادکننده بزهکاری و جرم بود. البته همان‌گونه که نمی‌توان هیچ یک از امراض را به طور قطعی و کامل ریشه‌کن کرد، همان‌طور هم نابود کردن قطعی بزهکاری و جرم، کاری بسیار مشکل و حتی می‌توان ادعا کرد غیرممکن است. با این وجود، روش‌هایی هست که با استفاده از آن می‌توان جرائم ارتکابی را به نحو محسوسی کاهش داده و از گسترش روزافزون آنها جلوگیری کرد.

درباره ضرورت مبارزه با انحراف، بزهکاری و جرم، به هیچ وجه اختلافی بین دانشمندان و محققان نبوده و نیست و اگر اختلافی بین آنها باشد هم مربوط به روش مبارزه است. به این معنا که آیا باید راه مبارزه را منحصر به مجازات کرد یا آنکه باید راه‌های دیگری هم پیش‌بینی شود؟ قرن‌هاست که برخی از دولت‌ها، راه مبارزه با بزهکاری را در برقراری مجازات و یا تشدید آن دانسته‌اند، اما این سیاست کیفری نه تنها از میزان مجازات‌ها نکاسته، بلکه شواهد نشان می‌دهد که تعداد جرائم روز به روز سِیر صعودی را پیموده است. از آنجا که روش برخورد با پدیده‌های گوناگون متفاوت است، بنابراین اول باید واقعیت آن پدیده را در نظر گرفت و سپس روش‌ها و برنامه‌های مناسب برخورد با آن را تعیین کرد.

پیشگیری رشدمدار

«پیش‌گیری رشدمدار» از جمله روش‌های مؤثر پیش‌گیری از وقوع جرم است. این نوع پیشگیری که از خردسالی متناسب با روند رشد کودکان سیاست‌های پیشگیرانه خود را طراحی می‌کند، قطعاً می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد. پیشگیری رشدمدار در واقع یک سرمایه‌گذاری پایدار و درازمدت است که می‌تواند از خردسالی، سنگ بنای برنامه‌های پیشگیرانه را برای کل عمر یک انسان در جامعه نهادینه کند. ما در پیشگیری رشدمدار از خردسالی که خشت اول بنای شخصیت کودک نهاده می‌شود، برنامه‌های پیشگیرانه خویش را از نخستین دوره‌های آموزش‌پذیری فراگیران شروع می‌کنیم. آنان متناسب با سن رشد، با خطرات احتمالی که می‌تواند از مسیر زندگی منحرفشان سازد آشنا شده و روش‌های مقابله با آن‌ها را می‌آموزند، خردسالان فرامی‌گیرند که در مقابل کنش‌های اجتماعی چه نوع واکنش مناسب و مطلوبی را از خود بروز دهند تا تحت‌تأثیر عناصر بزهکار اجتماعی قرار نگیرند و چگونه سوژه جرم نشده و در معرض آسیب واقع نشوند.

پیش‌گیری رشدمدار، ابعاد گسترده‌ای دارد که پرداختن به همه ابعاد آن، از حوصله این بحث خارج است؛ اما دو عرصه بازی کودکان و معماری شهری، از جمله مهم‌ترین عناصر مؤثر بر رشد کودکان و جامعه‌پذیری آنان است.

بازی و بالندگی

پیشگیری رشدمدار از ساده‌ترین کارها و مهارت‌هایی آغاز می‌شود که در زندگی روزمره کودک جاری است. از مهم‌ترین مباحث مطرح در روش پیشگیری رشدمدار، «بازی» است. درباره فواید بازی و نقش آن در پرورش جسم و روح کودکان، پژوهش‌های زیادی انجام شده است و کارشناسان و پژوهشگران به این نتیجه روشن رسیده‌اند که بازی، نیاز اولیه و ضروری کودکان است و هر چه امکان پرداختن آنها به بازی‌های سالم و سازنده بیشتر باشد، فکر و ذهن و جسمشان بهتر پرورش می‌یابد و خصوصیت‌های اجتماعی آنها بهبود می‌یابد. بازی می‌تواند به کودک اعتماد به نفس دهد، در حقیقت بازی کردنِ بچه‌ها راهی است به سوی شکل‌گیــری شخصیتـی سالم و مفید. در نتیجه برای این که کودک در آینــده، زندگی خوب و بالنده‌ای داشته باشد، فرآیند بازی بسیار ضروری است. بی‌توجهی والدین و همچنین سیاست‌گذاران این موضوع، به‌ویژه در امر بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند پیامدهای جبران‌ناپذیری را برای آینده کودکانمان دربر داشته باشد که نباید از نظر دور بماند. 

معماری و بزهکاری

از یک منظر دیگر، ساخت‌وسازهای شهری نیز از مهم‌ترین عوامل محیطی مؤثر بر بهداشت روانی انسان‌هاست که ممکن است به تهدیدی برای سلامت و رشد کودکان تبدیل شود. برای مثال کارشناسان معتقدند آلودگی صوتی در کنار آثار فیزیولوژیک و روانی، پیامدهای ناخوشایندی برای نوزادان، خواب افراد و حتی گیاهان و حیوانات دارد.

از این رو یکی از عوامل مؤثر در وقوع جرم، محیط شهری است؛ دکتر حمید علوی، مدرس دانشگاه دراین‌باره معتقد است: نوع و کیفیت معماری و شهرسازی در کاهش یا افزایش وقوع جرایم تأثیر بسیاری دارد، هرچند در تصویب قوانین به این موضوع توجه چندانی نمی‌شود.

اما با توسعه روزافزون شهرهای کوچک و بزرگ که عموما فاقد فضاهای شهری مطلوب هستند، سازگارسازی محلات مسکونی و فضاهای عمومی آنها با نیازهای ساکنان باید در کانون توجه کارشناسان قرار گیرد. فضاهای باز (عمومی) محله‌ای در برآورده ساختن نیازهای اجتماعی و فردی کودکان و نوجوانان  هر محله، نقش منحصر به فردی دارند. این فضاها بخش عمده‌ای از زمان و محیط زندگی روزمره ساکنان از جمله کودکان و نوجوانان را به خود اختصاص می‌دهند و از دیدگاه مهندسیِ عوامل انسانی، ارتقای کیفیت این فضاها می‌تواند در سلامت و رشد قوای جسمی، تقویت تعاملات اجتماعی و همبستگی گروهی و از همه مهم‌تر، آموزش و رشد خلاقیت کودکان و نوجوانان مؤثر باشد.اصلاح محیط اجتماعی نیز در هر جامعه از طریق کودکان در فرایند جامعه‌پذیری آنها میسر است. توجه به ایجاد محیطی مناسب برای رشد کودک و آشنایی با نیازهای او زمینه رشد درست شخصیتی و تربیتی او را به عنوان نسل سالم فردا، فراهم می‌آورد و همچنین شهری که به کودکان خود بی‌توجهی کند، به نسل گذشته، حال و آینده خود بی‌مهری کرده است.

برای فضای شهری باید شرایطی استاندارد تعریف شود تا برای حضور بدون خطر کودک آماده و رشد و بالندگی او را دربر داشته باشد.

علاوه بر تأثیرات روحی و روانی شهرسازی بر کودکان، از آنجا که این قشر از آموزش‌های غیرمستقیم تأثیرپذیرترند تا نوع مستقیم آن، از فضاهای شهری آموخته‌هایی می‌گیرند که چه‌بسا ممکن است آنان را از نظر رفتاری بیش از آموزه‌های خانه و مدرسه متأثر سازد. بنابراین، امنیت فضای شهری در همه ابعاد برای تأمین آینده روشن کودکان باید مدنظر کارشناسان و دست‌اندرکاران این حوزه قرار گیرد.

به هر ترتیب، آینده جوامع بشری در گرو به بار نشستن جوانه‌های امروز است. از جامعه‌ای که قشر وسیعی از اطفال آن بزهکار باشد، نمی‌توان انتظارآینده‌ای روشن داشت. چراکه: «خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوارکج…»

نویسنده: شبنم کرمی

کانال شهرآرا در پیام رسان های گوناگون

رسانه مردم مشهد

کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت شهرآرا می‌باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است .

به گزارش ایرنا، محمدرضا قنبری روز سه شنبه در جلسه دوره آموزش ضمن خدمت فرهنگیان آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: در طرح پیشگیری رشد مدار، ارائه آموزش های لازم متناسب و همزمان با رشد افراد به منظور شکل گیری شخصیت آنها مورد توجه است. وی افزود: از جمله نهادهای تاثیرگذار در این پیشگیری، خانواده، مدرسه، دین و رسانه ها هستند و هر یک با آموزش های خود، گام های موثری برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی بر می دارند.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان افزود: امروز دستگاه قضایی به این نتیجه رسیده است که پیشگیری از آسیب های اجتماعی اهمیت بسزایی دارد.وی تصریح کرد: در پیشگیری های دیگر، فرد در معرض خطر ارتکاب جرم را با آموزش مهارت های زندگی از رفتار بزه دور می کنند.قنبری اظهار کرد: قانون اساسی در سال 58 یکی از وظایف قوه قضاییه را اقدام مناسب و اساسی برای پیشگیری از وقوع جرم اعلام کرد.وی افزود: وقتی بشر پابه عرصه وجود گذاشت ابتدا مفهوم مالکیت را نمی دانست و به همین دلیل درصدد برآورده کردن نیازهای خود برآمد و به دلیل محدود بودن منابع، تعرض به حقوق دیگران را آغاز کرد.معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اصفهان افرود: پس از تشکیل دادگستری، ابتدا شروع احقاق حق مطرح شد و اولین و مهمترین بحث در دادگستری، عدالت کیفری بمنظور مجازات مجرمین بود.وی عنوان کرد: رویکرد توجه به بزهکار به مرور زمان تغییر پیدا کرد بطوری که جامعه شناسان و روانشناسان نیز به این موضوع اهمیت دادند و بحث عدالت ترمیمی مطرح شد. قنبری اضافه کرد: در این حوزه، توجه به بزه دیده و بزهکار اهمیت بسزایی پیدا کرد.رئیس اداره پیشگیری و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز گفت: مهمترین راهبرد این اداره کل برای پیشگری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی، ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی با رویکرد مهارت های زندگی است.سعید باقری افزود: پیشگیری رشدمدار از بهترین نوع پیشگیری هاست که متناسب با رشد دانش آموزان انجام می شود و تربیت و شکل دهی شخصیت افراد مورد توجه قرار دارد.وی با اشاره به اینکه در طرح پیشگیری رشد مدار، خانواده، مدرسه، دین و رسانه ها از جمله نهادهای تاثیرگذارند، افزود: هر یک از این نهادها می توانند با آموزش های خود گام های موثری برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی بردارند.رئیس اداره پیشگیری و مراقبت در برابر آسیب هاب اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان افزود: ابزار هنر و گروه همسالان نیز در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاثیرگذارند.باقری اعلام کرد: هم اکنون در استان اصفهان بیش از 850 هزار دانش آموز مشغول تحصیل هستند که یک سوم آنها در مقطع ابتدایی حضور دارند و از همان ابتدا باید آموزش های لازم به منظور پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی به آنها ارائه می شود.وی تصریح کرد: امسال آموزش های پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی را به میزان 40 درصد افزایش داده ایم و دوره های آموزشی برای اولیای دانش آموزان برگزار می شود.رئیس اداره پیشگیری و مراقبت در برابر آسیب هاب اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر در استان اصفهان، تشکل های دانش آموزی بسیاری فعالیت دارند که می توانند در مباحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی برنامه های متنوعی برای دانش آموزان در مقاطع مختلف ارائه دهند.دوره آموزش ضمن خدمت فرهنگیان آموزش و پرورش استان اصفهان با موضوع مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی به مدت یک روز در مرکز فرهنگی ورزشی امام علی اصفهان برگزار شد.ت/6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر

اجتماعی

حقوقی

دادگستری اصفهان

پیشگیری از وقوع جرم

پیشگیری رشد مدار یعنی چه

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

پیشگیری رشد مدار یعنی چه
پیشگیری رشد مدار یعنی چه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *