پیشگیری از عفونت دهانه رحم

پیشگیری از عفونت دهانه رحم
پیشگیری از عفونت دهانه رحم

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

دهانه رحم، پایین‌ترین قسمت رحم است و در انتهای واژن قرار دارد. هنگام زایمان، دهانه رحم باز می‌شود و به نوزاد اجازه می‌دهد از کانال تولد یا اندوسرویکال خارج شود. مانند سایر بافت‌های بدن، رحم نیز امکان ملتهب‌شدن دارد. به این التهاب «سرویسیت» نیز گفته می‌شود. التهاب دهانه رحم دلایل متعددی دارد. برای اینکه بیشتر درباره‌ی این مشکل بدانید، مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید:پیشگیری از عفونت دهانه رحم

برخی از زنان به‌رغم وجود التهاب در این ناحیه هیچ‌گونه علامتی احساس نمی‌کنند اما در صورت وجود، علائم به قرار زیر خواهند بود:

هرقدر سرویسیت شدیدتر شود، التهاب بیشتر و بیشتر خواهد شد تا آنجا که در برخی موارد این مشکل می‌تواند به زخم باز منجر شود. ترشحات چرکی از نشانه‌های التهاب شدید دهانه رحم است.

رایج‌ترین علت این مشکل، عفونت است. عفونت ممکن است نتیجه‌ی فعالیت‌های جنسی باشد اما این تنها علت التهاب نیست. التهاب دهانه رحم ممکن است حاد یا مزمن باشد. التهاب حاد، مجموعه‌ای از علائم ناگهانی را به همراه دارد و در حالت مزمن، مشکل چندین ماه به طول می‌انجامد.

التهاب شدید و حاد دهانه رحم معمولا در نتیجه‌ی عفونت‌های منتقله آمیزشی (STI) است، مانند:

التهاب دهانه رحم ممکن است ناشی از عفونت در اثر عوامل دیگری مانند حساسیت به اسپرم‌کُش‌ها، کاندوم‌های پلاستیکی، کلاهک‌های دهانه رحم برای پیشگیری از بارداری یا حساسیت به مواد شیمیایی موجود در تامپون‌ها باشد. باکتری‌های معمول واژن نیز می‌توانند موجب التهاب دهانه رحم بشوند. التهاب مزمن بعد از زایمان نیز رایج است. این مشکل در خلال بارداری نیز ممکن است رخ بدهد زیرا سطح بالای هورمون‌ها باعث افزایش گردش خون در دهانه رحم می‌شود.

اگر علائم التهاب را در خود احساس می‌کنید، برای تشخیص صحیح حتما باید به پزشک مراجعه کنید. دقت کنید که علائم التهاب با علائم برخی دیگر از مشکلات واژینال مشترک است. اگر علائم خاصی ندارید، امکان تشخیص التهاب دهانه رحم با انجام آزمایش‌های ساده‌ای وجود دارد. روش‌های تشخیص التهاب دهانه رحم عبارتند از:

در این آزمایش، پزشک متخصص ناحیه واژن را به‌صورت دستی و بصری و با واردآوردن فشار به شکم معاینه می‌کند. با این روش پزشک می‌تواند ناهنجاری‌های لگنی را شناسایی و وضعیت دهانه رحم را ارزیابی کند.

در روش پاپ‌اسمیر پزشک از سلول‌های واژن و دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند. سپس این سلول‌ها برای ملاحظات بیشتر در آزمایشگاه بررسی می‌‌شوند تا موارد غیرعادی تشخیص داده شوند.

این آزمایش زمانی صورت می‌گیرد که در نتیجه‌ی آزمایش پاپ‌اسمیر موارد غیرعادی دیده شود. برای بیوپسی دهانه رحم که کولپوسکوپی نیز نامیده می‌شود، پزشک یک ذره‌بین طبی داخل واژن قرار می‌دهد و سپس گوش‌پاک‌کنی را به مخاط موجود در آن قسمت آغشته می‌کند. پزشک به‌کمک کولپوسکوپ که نوعی میکروسکوپ است، آن ناحیه را معاینه می‌کند و اگر بافت قسمتی به‌نوعی غیرعادی به‌نظر برسد، از آن نمونه‌برداری می‌کند.

راه دیگر تشخیص التهاب، بررسی ترشحات دهانه رحم است. پزشک پس از نمونه‌برداری از ترشحات، نمونه‌ را در آزمایشگاه و به‌کمک میکروسکوپ بررسی می‌کند تا از میان مشکلات مختلف محتمل، علائم عفونت قارچی مهبل که کاندیداز، واژینوز یا تریکومونا نامیده می‌شود، تشخیص داده شود.

ممکن است فرد ازنظر عفونت‌های STI نیز معاینه شود. هر گونه مشکلی که ازطریق رابطه جنسی منتقل و ایجاد شده باشد و به التهاب دهانه رحم مرتبط باشد باید بررسی شود.

هیچ درمان استانداردی برای التهاب دهانه رحم وجود ندارد. پزشک معالج براساس عواملی به شرح زیر مراحل درمان را پیش می‌برد:

ازجمله درمان‌های رایج برای مشکل التهاب دهانه رحم می‌توان به تجویز آنتی‌بیوتیک برای ازبین‌بردن هرگونه عفونت اشاره کرد. روش دیگر درمان، زمان‌دادن به بیماری برای بررسی اوضاع است. بعضی اوقات مرور زمان به رفع مشکلات و بیماری‌ها کمک می‌کند. در دوره‌ای که درمان آغاز نشده، آزمایش‌هایی برای بررسی شرایط و وضعیت بیمار صورت می‌گیرد. این رویکرد به‌ویژه در التهاب‌های بعد از زایمان استفاده می‌شود.

در موارد حاد ممکن است پزشک متخصص از روش کرایوسرجری (cryosurgery) یا نیترات نقره استفاده کند. منظور از موارد حاد مواردی است که در آنها سلول‌های دهانه رحم تخریب می‌شوند. در روش کرایوسرجری از دمای انجماد برای منجمدکردن سلول‌های غیرعادی دهانه رحم استفاده می‌شود که این سلول‌ها پس از انجماد تخریب می‌شوند. نیترات نقره نیز می‌تواند سلول‌های غیرعادی را از بین ببرد. پزشکان پس از تشخیص علت التهاب قادر به درمان هستند. اگر اقدامی در جهت درمان التهاب دهانه رحم صورت نگیرد، این مشکل می‌تواند سال‌ها ادامه پیدا کند و با وخیم‌ترشدن علائم و درد در هنگام آمیزش جنسی همراه باشد.

التهاب دهانه رحم ناشی از سوزاک یا کلامیدیا ممکن است به داخل رحم و لوله‌های فالوپ راه پیدا کند و باعث التهاب لگن (PID) شود. التهاب لگن با درد در این ناحیه، تب و ترشحات همراه است و اگر درمان نشود مشکلات ناباروری به‌وجود می‌آورد.

پرهیز از آمیزش جنسی موجب پیشگیری از التهاب ناشی از بیماری‌های جنسی است. استفاده از کاندوم تا حد زیادی از انتقال این بیماری‌ها ممانعت می‌کند. پرهیز از مواد شیمیایی مانند تامپون‌های عطری یا دوش‌های واژینال نیز از احتمال واکنش‌های توأم با حساسیت کم می‌کند. اگر تامپون یا دیافراگم در واژن قرار می‌گیرد، نکات بهداشتی، شیوه‌ی قراردادن و استفاده باید به‌خوبی لحاظ شود.

چه نوع آزمایش‌هایی برای تشخیص اینکه التهاب ناشی از بیماری‌های مقاربتی است یا خیر وجود دارد؟

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

7000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلامت زنان

پیشگیری از عفونت دهانه رحم

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه

آخرین مطالب

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

خواص روغن گل مغربی و عوارض احتمالی آن برای سلامتی

علت نفخ معده؛ ۱۰ غذایی که موجب نفخ معده می‌شوند

انواع اعتماد به نفس؛ ۳ روش شکوفا کردن اعتماد به نفس

خواص آب برنج برای مو و پوست و نحوه استفاده از آن

ترین های جهان

راحت ترین کشورها برای مهاجرت کدام‌اند؟


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

زیباترین حیوانات دنیا و خصوصیات منحصربه‌فرد آن‌ها

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز




بیشتر زنان در طول زندگی عفونت‌های قارچی را تجربه می‌کنند که با سوزش ادرار، خارش و علائم دیگری همراه است. عفونت‌های قارچی به دلیل تغییرات هورمونی نظیر تغییرات در زمان بارداری، مصرف قرص‌های ضد بارداری، تغییرات قبل از قاعدگی و عدم رعایت اصول بهداشتی رخ می‌دهد.  پوشیدن شلوار تنگ و چسبان، زمینه عفونت و رشد قارچ را فراهم می‌کند. استفاده از شامپو، صابون و هر وسیله بهداشتی معطر ممکن است سبب حساسیت و مشکلات زیادی شود بنابراین بهتر است از مواد شوینده معطر استفاده نشود.

مصرف مواد غذایی نظیر سیر، ماست و میوه‌های سرشار از ویتامین C نظیر مرکبات و پرهیز از مصرف غذاهای حاوی شکر در پیشگیری از ابتلا به عفونت قارچی بسیار مۆثر است. پیشگیری از عفونت دهانه رحم

 

محققان دانشگاه پترزبورگ به وجود رابطه بین کمبود ویتامین D و بروز این عفونت باکتریایی مهبلی در زنان پی برده‌اند. در این تحقیق معلوم شد زنان سیاه‌پوست بیشتر در معرض ابتلا به این عفونت هستند چون بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند.

در این تحقیق، متخصصان 469 زن باردار را از نظر سطح ویتامین D در بدنشان مورد آزمایش قرار دادند. آن‌ها دریافتند، زنانی که سطح ویتامین D در بدنشان پایین است بیشتر به عفونت مهبلی مبتلا می‌شوند. بر اساس این تحقیق، حدود یک سوم از زنان در سال‌های وضع حمل، به عفونت باکتریایی مهبلی مبتلا بوده‌اند. این بیماری با زایمان پیش از موعد و زودرس در ارتباط است. متخصصان تاکید می‌کنند که هر چند برای بسیاری از زنان این بیماری عفونی ممکن است بی‌اهمیت تلقی شود، اما باید تذکر داد که همین عفونت می‌تواند زنان را بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های مقاربتی کند.

 

استفاده از لبنیات به ویژه ماست از آنجا که حاوی باکتری‌های مفید برای بدن هستند و در فراهم آوردن محیط اسیدی واژن مۆثرند، توصیه می‌شود.

عفونت‌های قارچی و کاندیدایی واژن می‌توانند از طریق تماس جنسی منتقل شوند. ابتلا به عفونت‌های قارچی شیوع بالایی دارد ولی درعین‌حال درمان‌های آسان و دسترسی برای آن وجود دارد.  

مصرف مواد غذایی نظیر سیر، ماست و میوه‌های سرشار از ویتامین C نظیر

مرکبات و پرهیز از مصرف غذاهای حاوی شکر در پیشگیری از ابتلا به عفونت

قارچی بسیار مۆثر است


برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های قارچی، پوشیدن لباس زیر نخی، پرهیز از دوش واژینال به غیر از موارد ضروری، خشک کردن و تعویض لباس‌های زیر خیس یا نم‌دار به هنگام رفتن به دست‌شویی و استفاده از لبنیات به ویژه ماست توصیه می‌شود. در تحقیقات آمده است که مصرف روزانه 240 میلی‌لیتر از ماست پروبیوتیک در درمان عفونت‌های قارچی موثر است.

 


افزایش هضم مواد قندی، غذاهای غنی از قندهای ساده، افزایش دریافت کالری از کربوهیدرات‌های ساده و کربوهیدرات‌های زودهضم که شامل غذاهای آماده به مصرف و فست‌فودها می‌شود در بروز عفونت‌های قارچی زنان موثر است.

امروزه درمان بسیاری از بیماری‌ها یک بعدی نیست یعنی صرفاً با دارو، تغذیه و روانشناسی حل نمی‌شود که می‌توان به عفونت‌های زنان اشاره کرد که هم به درمان دارویی هم درمان تغذیه‌ای و هم درمان روانی- اجتماعی نیاز دارد چرا که بیش‌ترین عواملی که امروزه بار بیماری‌ها را افزایش می‌دهد به ویژه بیماری‌های عفونی، استرس‌هایی است که جامعه امروز ما با آن درگیر است و یکی از عواملی است که سیستم ایمنی فرد را ضعیف می‌کند و فرد را در برابر بیماری‌ها قرار می‌دهد.

عفونت قارچی زنان بیماری نسبتا شایع است و شایع‌ترین پاتوژن آن “کاندیدا آلبیکنس” است و شاید بتوان گفت 90 درصد عفونت‌های زنان را شامل می‌شود. ریسک فاکتورهای بسیاری در ارتباط با این عفونت وجود دارد که یکی از آن علل تغذیه‌ای است. از دیگر علل موثر در بروز این عفونت می‌توان به وسایل جلوگیری از بارداری، رفتارهای جنسی و فاکتورهای میزبان اشاره کرد که از نظر عوامل اجتماعی و روانی می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری باشد بنابراین درمان آن هم بایستی درمانی همه جانبه باشد.

در ارتباط با عوامل تغذیه‌ای که در بروز عفونت‌های قارچی زنان می‌تواند موثر باشد می‌توان به افزایش هضم مواد قندی اشاره کرد و باید گفت این قارچ برای رشد نیاز به قند دارد بنابراین در محیطی که قند زیادی داشته باشد این قارچ شروع به رشد می‌کند. به همین علت افزایش هضم مواد قندی، غذاهای غنی از قندهای ساده، کربوهیدرات‌های زودهضم (که شامل غذاهای آماده به مصرف و فست‌فودها می‌شود)، کاهش مصرف شیر، افزایش دریافت کالری از کربوهیدرات‌های ساده به عنوان عوامل تغذیه‌ای است که در بروز این عفونت موثر است.


برای درمان تغذیه‌ای عفونت قارچی بایستی هم خود تغذیه و هم مکمل‌ها را در نظر داشت و در بحث درمان تغذیه‌ای بایستی رژیم غذایی کم چرب، کم کالری و غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده را استفاده کرد. کربوهیدرات‌های ساده مثل نان‌های سفید که سبوس ندارد، انواع شیرینی‌ها، بیسکویت‌ها و شکلات‌ها، قند و شکر، مربا، شیرینی‌جات به عنوان علل بروز عفونت‌های قارچی مطرح هستند بنابراین بایستی از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند غلات سبوس‌دار و حبوبات، استفاده کرد. بنابراین اجتناب از مصرف کربوهیدرات‌های ساده و رژیم غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده مهم است. همچنین و باید گفت مصرف روزانه سیر خاصیت ضد عفونت کاندیدا دارد.

در بحث ساختارهای موثر در بروز عفونت‌های قارچی دیابت بسیار مهم است و در افرادی که مبتلا به دیابت هستند به خصوص دیابت غیر کنترل شده، کنترل قند یکی از فاکتورهای درمانی عفونت قارچی محسوب می‌شود و تغذیه و ورزش در افرادی که عدم تحمل گلوکز دارند و افرادی که چاق هستند بسیار موثر است.

افزایش هضم مواد قندی، غذاهای غنی از قندهای ساده، افزایش دریافت کالری

از کربوهیدرات‌های ساده و کربوهیدرات‌های زودهضم که شامل غذاهای آماده

به مصرف و فست‌فودها می‌شود در بروز عفونت‌های قارچی زنان موثر است


نوع دیگری از عفونت زنان ویروس “هرپس سیمپلکس” است که به دو نوع تقسیم می‌شود که نوع یک آن در اندام‌های بالایی بدن بروز می‌کند و نوع 2 آن در اندام‌های پایینی از جمله در واژن و آلت تناسلی بروز می‌کند. مطالعات نشان داده است تغذیه در تکثیر ویروس هرپس سیمپلکس (تبخال تناسلی) نقش اساسی دارد چرا که غذاهای غنی از آرژنین (نوعی اسیدآمینه) محرک تکثیر این ویروس است در مقابل غذاهای غنی از لیزین (نوعی اسیدآمینه) اثر ضد ویروسی دارند.

افراد مبتلا به تب خال تناسلی بایستی از مصرف غذاهای غنی از آرژنین مثل شکلات، بادام‌زمینی، بادام، فندق، تخمه آفتابگردان و ژلاتین خودداری کنند و در مقابل از غذاهای غنی از لیزین مثل سبزیجات، حبوبات، ماهی و مرغ استفاده کنند و برای تقویت سیستم ایمنی خود مکمل ویتامین C و مکمل روی استفاده کنند که البته بر حسب اینکه فرد در چه مرحله‌ای از بیماری باشد دوز متفاوتی دارد و لازم است افراد برای اطلاعات بیشتر به متخصصین عفونی و یا متخصصین تغذیه مراجعه کنند و شاید لازم باشند مکمل لیزین برای درمان آن‌ها تجویز شود.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

جام جم – دکتر آزیتا گشتاسبی

ایسنا – دکتر سارا پرنده

سلامت نیوز – دکتر خدیجه رحمانی

 

توصیه های تغذیه‌ای در عفونت مجاری ادراری

پیشگیری از عفونت دهانه رحم

10 ماده‌ی غذایی برای خانم‌ها

بهداشت و تغذیه در دوران عادت ماهانه

نقش تغذیه در کیست تخمدان

تأثیر تغذیه بر اندومتریوز

پیشگیری از عفونت دهانه رحم
پیشگیری از عفونت دهانه رحم
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *