پیشگیری از زونا در بارداری

پیشگیری از زونا در بارداری
پیشگیری از زونا در بارداری

%PDF-1.4
%
32 obj
>
endobj

87 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[32 12]/Info 31 R/Length 214/Prev 23319/Root 33 R/Size 152/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
hbbd“`b“”A$-“5″`’#C L.

%PDF-1.4
%
32 obj
>
endobj

87 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[32 12]/Info 31 R/Length 215/Prev 229968/Root 33 R/Size 152/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
hbbd“`b“
“A$-
“HF
1dA$QPcz-[
,k “j~Y$CԳ
`ɻDeIF`풓s`] Rl`sDȀL`q/(]”9cA$



ابتلای زنان باردار به زونا چه عوارضی برای آنها در پی خواهد داشت؟

در ابتدا این سوال مطرح میشود که زونا چیست و چه عوارضی میتواند برای فرد خواهد داشت و اگر این فرد مادر بارداری باشد چه اتفاق برای جنین و مادر خواهد افتاد در ابتدا تعریف مختصری از زونا خواهیم داشت و سپس خطرات آن برای مادر باردار را خواهیم گفت.

زونا
زونا Herpes zoster یک بیماری ویروسی است که عامل مولد آن ویروس واریسلا زوستر است که همان ویروس آبله مرغان در کودکی می باشد. پس از ابتلا و بهبودی آبله مرغان این ویروس می تواند به صورت نهفته در بدن باقی بماند تا زمانی که به علت یک عامل تحریکی و یا نقص سیستم ایمنی دوباره فعال شود. که به آن بیماری زونا می گویند.

*علائم بیماری زونا*علائم پوستی این بیماری
درد شدید و سوزنده ای به صورت ثابت در طول یک مسیر عصبی حس می شود و تاول های قرمزی و کوچکی چند روز بعد در محل درد ظاهر می شود که رنگ تاول ها کم کم به تیرگی می گراید. این تاول ها بیشتر در پوست سینه و پشت بروز می کند ا ما این تاولها ممکن است در یک سمت پیشانی یا اطراف یک چشم ویا هر جای دیگری در بدن اتفاق بیافتند.پیشگیری از زونا در بارداری

علائم شایع بیماری زونا* تهوع ، دل پیچه یا اسهال خفیف* احساس کسالت* تب و لرز خفیف* درد روی قفسه سینه، صورت، یا درد سوزشی در پوست شکم

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به زونا* استرس* وجود یک بیماری که باعث کاهش مقاومت بدن شده باشد.
* استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی یا ضد سرطان* جراحی یا تاباندن اشعه به نخاع* لوسمی یا لنفوم

چه افرادی در خطر زونا قرار دارند؟
فردی که پیش از این به آبله مرغان مبتلا شده ممکن است به زونا مبتلا شود اما احتمال زونا با افزایش سن افزایش می یابد. افراد با سن بالاتر از پنجاه سال ده برابر بیشتر از کودکان زیر ده سال احتمال ابتلا به زونا دارند.

پیشگیری از بیماری زونا
برای پیشگیری از زونا درمان خاصی وجود ندارد و واکسنهای آبله مرغان تا به حال نتوانسته اند از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

عوارض احتمالی بیماری* عفونت باکتریایی ثانویه در تاول های زونا* درد مزمن، خصوصا در سالمندان، که تا ماه ها یا سال ها در مسیر رشته های حسی محل قبلی وجود تاول ها باقی می ماند.
* زخم قرنیه* عفونت دستگاه عصبی مرکزی
علائم بیماری زونا
راه های تشخیص زونا

روش تشخیص* پزشک می تواند زونا را تنها با نگاه کردن به تاول ها تشخیص دهد .
* معمولا تا زمان بروز بثور پوستی امکان پذیر نیست . قبل از آن ، علائم ممکن است شبیه آپاندیسیت، جمع شدن مایع دور ریه یا سایر بیماری ها باشند.
* به ندرت آزمایش خون، کشت مایع تاول ها و نمونه برداری از پوست انجام می گیرد.

روشهای درمان بیماری زونا* پمادهای موضعی و داروهایی که تجویز می شود تا حد ممکن خارش و درد را می تواند کم کند. داروها عبارتند از آسیکلوویر(acyclovir)، والاسی کلوویر (valacyclovir)یا فامسی کلوویر (famcyclovir) .
* خوابیدن در وان که به آن نشاسته ذرت یا پودر جو دوسر اضافه شده باشد.
* مسکن مصرف کنید*تقویت بدن با مصرف ویتامین ٍ و ب کمپلکس


علائم بیماری زونا

نکاتی برای تاول های این بیماری
۱- تاول ها را دستکاری نکنید
۲- از محلول کالامین استفاده کنید
۳-از پزشک داروساز بخواهید تا خمیر آسپیرین با کلروفوم را برای شما تهیه کند .حال شما با تکه ای پارچه تمیز، خمیر را به آرامی روی ناحیه مجروح بمالید، خمیر را چندین بار در روز به کار برید.
۴- از پوشش مرطوب استفاده کنید.حوله ای را در آب سرد فرو برده و بعد از آبکشی روی ناحیه صدمه دیده قرار دهید. هر چه آب خنک تر باشد احساس بهتری خواهید داشت.
۵- عفونت روی تاول را با آب اکسیژنه ۶ درصد ضد عفونی کنید یا از پمادهای آنتی بیوتیک نظیر جنتامایسین استفاده کنید.

زونا چه مقدار طول می کشد
تاول های زونا معمولا ظرف هفت تا ده روز دلمه بسته و ظرف دو تا چهار هفته به طور کامل ناپدید می شود. در بیشتر افراد سالم، تاول ها هیچ جای زخمی باقی نمی گذارند و درد و خارش پس از چند هفته یا ماه از بین میرد اما کسانیکه دچار ضعف سیستم ایمنی هستند ممکن است تاول های زونا در آنها به موقع بهبود نیابد.

آیا این بیماری مسری است؟
بله اما تاول زونای شما در افراد دیگر زونا ایجاد نمی کند بلکه ممکن است موجب آبله مرغان در کودکان شود. افرادی که هرگز پیش از این آبله مرغان نگرفته اند یا واکسن پیشگیری از آن را نزده اند ممکن است ویروس را با تماس مستقیم با تاول های زونای فرد مبتلا بگیرند. بنابراین روی تاول های زونا را پوشانده و از تماس با نوزادان و زنان بارداری که ممکن است پیش از این آبله مرغان نگرفته باشند دوری کنند.

ممکن است زونا درد مزمن ایجاد کند؟
در برخی از افراد مسن تر درد زونا ممکن است ماه ها یا حتی سالها پس از بهبودی تاول ها طول بکشد. این درد به علت عصبهای آسیب دیده در زیر پوست است که به عنوان دردهای بعد از بیماری زونا (postherpetic neuralgia ) شناخته می شود. برخی دیگر نیز خارش مزمن در ناحیه ای که تاول وجود داشته است، احساس می کنند. در موارد شدید درد یا خارش ممکن است به قدری آزار دهنده باشد که موجب بی خوابی، کاهش وزن یا افسردگی شود.

علائم بیماری زونا

خطرات و پیچیدگیهای دیگر بیماری زونا
زونای چشمی از جمله شایع ترین بیماریهای التهابی چشمی در جوامع است که اگر به موقع و کامل تحت درمان قرار نگیرد منجر به کاهش بینایی چشم و کوری موقتی یا دائمی فرد مبتلا می شود.اگر ویروس زونا به گوش حمله کند، ممکن است فرد دچار مشکلات تعادل یا شنوایی شود. در موارد نادر ویروس زونا ممکن است به مغز یا نخاع نیز حمله کند. این پیچیدگی ها معمولاً با پیشگیری از طریق شروع زود هنگام درمان قابل اجتناب است.

چه افرادی نباید واکسن را دریافت کنند؟
۱٫ – ممکن است باردار باشید
۲٫ – ایدز یا ضعف سیستم ایمنی دارید
۳٫-  پرتو درمانی یا شیمی درمانی انجام می دهید
۴٫ – داروهای سرکوب کننده ایمنی مصرف می کنید
۵٫ – سابقه سرطان خون یا لیمفوما دارید
۶٫- به ژلاتین، نئومایسین آنتی بیوتیک یا هر ماده تشکیل دهنده دیگری در واکسن آلرژی دارید

توصیه های ساده و سودمند– آب فراوان بنوشید.
– از کمپرس آب سرد، لوسیون کالامین، جوش شیرین برای فرونشاندن تاول ها استفاده کنید.
– برای تکسین درد از استامینوفن استفاده کنید. پزشکان مصرف استامینوفن را به عنوان جایگزین آسپرین می دانند.
– شست و شو با آب خنک، بهترین راه تسکین و درمان زوناست.
– زخم ها را در معرض هوا قرار دهید و روی آن را باندپیچی نکنید و لباس تنگ نپوشید.
– از گیاه بادرنجبویه کمک بگیرید.
– گلابی و آب گلابی بخورید.
– جهت کاهش درد بر روی موضع حوله مرطوب بگذارید.
– باید افرادی که استعداد به بیماری زونا دارند. از بیماران مبتلا دوری کنند زیرا احتمال سرایت در آنها بالاست.
– میوه های تازه، عصاره تازه طبیعی سبزیجات و به ویژه آب هویج زیاد بخورید. زیرا بدن به مقادیر فراوان بتا کاروتن بیوفلاوونوئیدها و ویتامین Eنیاز دارد تا با ویروس مبارزه کند.
– برای استفاده از محلول های پوستی حتی با پزشکتان مشورت کنید و از استفاده خودسرانه داروها و پمادها پرهیز کنید.
– فلفل قرمز استفاده کنید.
– گیاه خرفه را امتحان کنید.

مشکلات ناشی از ابتلای زنان باردار به بیماری زونا چگونه اند؟ نشانه های ابتلای زنان باردار به این عارضه کدامند؟ آبله مرغان و زونا چه تاثیراتی بر سلامت مادر و جنین خواهند گذاشت؟ راهنمایی های پزشکی در این باره چگونه اند؟ چگونه می توانیم مانع بروز این بیماری ها در طول بارداری شویم؟

در میان اتفاقات مربوط به بارداری، از بزرگ شدن شکم گرفته تا لگدهای جنین، شاید چشم پوشی کردن از تعدادی لکه های بارداری کار آسانی باشد. اما دلیلی وجود دارد که برخی از این لکه ها را جدی بگیرید: احتمال ابتلا به آبله مرغان و زونا در بارداری هم وجود دارد. در اینجا نکاتی را برای شما مطرح می کنیم که بهتر است بدانید.

تفاوت بین آبله مرغان و زونا چیست؟
هردوی این بیماری ها به وسیله ویروس واریسلا زوستر (varicella zoster) به وجود می آیند اما علایم متفاوتی دارند. از نشانه های بارز آبله مرغان، بروز دانه های قرمز همراه با خارش در سرتاسر بدن حتی در داخل دهان است. اما زونا همراه با تاول های دردناکی است که بیشتر در یک بخش از بدن (معمولا صورت یا نیم تنه بالا) بروز پیدا می کند.
اگر در گذشته به آبله مرغان مبتلا شده باشید، احتمال اینکه در آینده فقط به زونا مبتلا شوید وجود دارد. زیرا آبله مرغان به طور کامل بدن را ترک نمی کند. گرچه احتمال اینکه ویروس تحت عنوان زونا بازگردد وجود دارد، اما بسیار نادر است.

ابتلا به آبله مرغان یا زونا در بارداری به چه صورت است؟
پزشکان تخمین می زنند که احتمال بروز آبله مرغان، یک در هر ۲۰۰۰ بارداری باشد. امروزه حدود ۹۰ درصد از بزرگسالان یا از طریق واکسیناسیون یا سابقه ابتلا به این بیماری در دوران کودکی نسبت به این ویروس ایمن هستند. اگر در بزرگسالی در معرض این ویروس قرار بگیرید و در برابر آن ایمن نباشید احتمال ابتلای شما به آن وجود دارد. آبله مرغان به شدت واگیردار است و می تواند به راحتی از طریق عطسه یا سرفه منتقل شود. به همین خاطر است که در بین کودکان دبستانی به سرعت شیوع پیدا می کند.
اما از سوی دیگر، زونا بیشتر در بزرگسالان و افراد بالای ۶۰ سال، بروز پیدا می کند. فقط در یک یا دو مورد از هر ۱۰ هزار بارداری زونا رخ می دهد. در بیماری زونا، ویروس آبله مرغانی که در کودکی گرفته اید، دوباره فعال می شود. از آنجایی که در دوران بارداری یا پس از آن، قدرت سیستم ایمنی بدنتان کمی افت پیدا کرده است، احتمال اینکه ویروز آبله مرغان به شکل زونا ظاهر شود وجود دارد.
اولین علایم ظاهری آبله مرغان، تب، سردرد و خارش است. پس از آن دانه های قرمز رنگی ظاهر می شوند که به مرور زمان به تاول های دردناکی تبدیل می شوند. در زونا، اولین نشانه آن درد سوزن سوزن مانند و خارش در یک بخش از بدن است. چند روز بعد تاول های دردناک آبکی ظاهر می شوند که معمولا حدود ۵ تا ۱۰ روز بعد بهبود می یابند، دردها کمی بیشتر باقی می مانند و پس از چند هفته از بین می روند.
از آنجایی که زونا یکی از رشته های عصبی را درگیر می کند، فقط در یک بخش از بدن ظاهر می شود و در آن بخش تاول بروز پیدا می کند. زونا ممکن است در اکثر افرادی که دچار آن شده اند دوباره عود کند.

آیا آبله مرغان یا زونا می تواند در بارداری به جنین آسیب برساند؟
اگر باردار هستید و متوجه علایمی مانند علایم بیماری آبله مرغان یا زونا شده اید، حتما پزشک تان را در جریان قرار دهید. با اینکه خطر آبله مرغان و زونا برای جنین خیلی کم و ناچیز است اما بسته به زمان بارداری و شرایط دیگر متغیر است. اگر در نیمه نخست بارداری به این ویروس مبتلا شوید، با اینکه شانس بسیار کمی دارد، اما خطر بروز سندرمی به سندرم آبله مرغان مادرزادی که منجر به بروز برخی نواقص مادرزادی در جنین می شود، وجود دارد.
اگر در اواخر بارداری به این بیماری مبتلا شدید، تقریبا هیچ خطری جنین را تهدید نمی کند و تنها مشکل نگران کننده خارش پوست است که می تواند شما را آزار دهد. اگر در هفته آخر بارداری و یا پس از زایمان به این بیماری مبتلا شوید، نوزادتان در معرض خطر ابتلا به آبله مرغان نوزادی قرار می گیرد. معمولا کودکی که به هنگام تولد در معرض آبله مرغان قرار می گیرد، از همان ابتدا تحت تزریق واکسن آبله مرغان قرار می گیرد تا در برابر بیماری محافظت شود.
در مقابل، زونا در بارداری خطری برای جنین ندارد زیرا به داخل رحم سرایت نمی کند. درواقع، افرادی که مبتلا به زونا هستند، نمی توانند آن را به دیگران منتقل کنند اما آبله مرغان به افراد بزرگسالی که سابقه ابتلا به آن را ندارند قابل انتقال است. اما در کودکان با اینکه احتمال آن کم است، به دلیل پایین بودن سیستم ایمنی بدن و عدم امکان واکسینه کردن آن ها در بدو تولد، قرار گرفتن در معرض زونا می تواند باعث ابتلا نوزاد به آبله مرغان شود.

چگونه می توانیم از کودکمان محافظت کنیم؟
آبله مرغان در تازه متولدین می تواند مشکلی جدی محسوب شود بنابراین به منظور جلوگیری از انتقال ویروس به نوزاد، پزشک به شما گلوبولین ایمنی آبله مرغان را تزریق می کند که باعث می شود از شدت عفونت ویروسی کاسته شود. اگر به زونا مبتلا شده باشید، بهتر است روی تاول ها پوشیده شود و مرتب دست هایتان را بشویید زیرا مایع درون آن ها حاوی ویروس فعال است. اگر بر روی پستان ها تاول وجود داشته باشد، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که تا زمانی که تاول از بین نرفته است به نوزاد شیر ندهید.

آبله  مرغان و زونا چگونه در دوران بارداری درمان می شوند؟
پزشک می تواند پس از تشخیص آبله مرغان و زونا، برای شما آنتی ویروس آن را تجویز کند. بهتر است دارو قبل از اینکه عمر دانه ها به ۷۲ ساعت برسد، مصرف شود تا زمان و شدت بیماری کاهش یابد. مصرف این داروی آنتی ویروس مانند داروی زگیل تناسلی، در دوران بارداری و شیردهی بلامانع است.

آیا می توان از ابتلا به بارداری و زونا در بارداری پیشگیری کرد؟
اگر مطمئن نیستید که نسبت به آبله مرغان ایمن هستید یا خیر می توانید با یک آزمایش خون ساده متوجه شوید. اگر قبل یا بعد از بارداری متوجه شدید که در برابر این بیماری ایمن نیستید، از پزشک بخواهید تا شما را واکسینه کند. اما اگر در حین بارداری متوجه شدید که ایمن نیستید، باید از قرار گرفتن در معرض این ویروس خودداری کنید. از تولد خواهرزاده  دبستانی تان چشم پوشی کنید و در محیط هایی که حتی یک نفر به این بیماری مبتلا است قرار نگیرید. زنان باردار نمی توانند در دوران بارداری واکسینه شوند زیرا واکسن آن حاوی ویروس زنده است.
اگر در برابر این ویروس ایمن نبودید و در دوران بارداری در معرض آن قرار گرفتید، پزشک به شما گلوبولین ایمنی واریسلا زوستر را تزریق می کند تا کمی از شما محافظت کند. اگر هم که در گذشته واکسینه شده باشید جای نگرانی نیست اگر در معرض این بیماری قرار بگیرید. در کل سعی کنید مراقب سلامتی خود و حفظ قدرت سیستم ایمنی بدنتان باشید. از استرس خودداری کنید و مواد غذایی حاوی ویتامین C مصرف کنید.


 

عالیه

اطلاعات بیشتر درباره قالب‌بندی‌های متن

© کلیه حقوق این سایت متعلق به ضیاءالصالحین بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

بیچشک

مجله سلامت و پزشکی

husein samadi در

روانشناسی و شاخه های آن ، اهمیت و تاثیر این رشته بر زندگی

مصطفی احمدی در

پیشگیری از زونا در بارداری

7 اصل مهم در رابطه زناشویی برای تحکیم روابط و بهره مندی از زندگی شاد

کاربر در

سرماخوردگی کودکان ، علائم سرماخوردگی و روش های پیشگیری

مقیم اسلام در

والدین بخوانند: چگونه با کودک لجباز رفتار کنیم؟

زونا نوعی بیماری عفونی است که در اثر ابتلا به ویروس واریسلا زوستر به وجود می آید. این همان ویروس بی رحم آبله مرغان است که پس از ابتلا و بهبودی برای همیشه در سلول های عصبی ناحیه ی نخاع باقی می ماند و زمانی که سیستم ایمنی بدن در شرایط ضعیف و طلوبی قرار گرفته است این ویروس می تواند مجددا فعالیت خود را آغاز کند و این بار بیماری زونا را به وجود بیاورد.زونا همیشه به دنبال آبله مرغان به وجود نمی آید. گاهی برخی افراد که هرگز به آبله مرغان دچار نشده اند به بیماری زونا مبتلا می شوند ولی شرایط بیماری آنها کمی وخیم تر از سایرین است.

مقاله مرتبط:

احتمال ابتلا به زونا در دوران بارداری وجود دارد. علت این امر هم از آنجا ناشی می شود که بارداری وضعیت سیستم ایمنی بدن شما را دچار اختلال می کند و با افت سیستم ایمنی در برابر بیماری ها آسیب پذیر تر می شوید. زونا بسته به اینکه در کدام ماه از بارداری مادر اتفاق افتاده است می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد.

اگر مادر در ماه های ابتدایی بارداری خود به زونا مبتلا شود با اینکه احتمال آن بسیار ضعیف است ولی امکان دارد جنین به نوعی ناهنجاری نادر با سندرم آبله مرغان مادرزادی مبتلا شود.

اما ابتلا به زونا در نیمه ی دوم بارداری هیچ خطر و مشکل خاصی برای سلامتی جنین ایجاد نخواهد کرد و زونا به داخل رحم نفوذ نمی کند.

زونا معمولا با ایجاد یک سردرد و تب و لرز خفیف آغاز می شود . شاید در ابتدای امر تشخیص اینکه بیماری زونا بیدار شده است سخت باشد ولی با بروز علائم و نشانه های زیر متاسفانه به زونا مبتلا شده اید:

علائم خطرناک بیماری زونا

بیماری زونا ممکن است در برخی موارد نادر علائم و نشانه هایی فراتر از عوامل بالا از خود نشان بدهد و فرد در معرض شرایط خطرناکی قرار بگیرد.

علائم زونا در بزرگسالان هیچ تفاوت خاصی ندارد و شامل تمامی علائم و نشانه های کلی زونا می شود . فقط تنها تفاوت در میزان و شدت علائم و نشانه هاست.

بزرگسالانی که در کودکی خود آبله مرغان را تجربه کرده اند اگر به زونا مبتلا شوند هیچ مشکل خاص و جدیدی به وجود نیامده است. این همان آبله مرغان است ولی با تاول هایی بزرگ تر که یک بار در کودکی هم تجربه کرده اند.

مشکل اصلی برای بزرگسالانی به وجود می آید که در دوران کودکی خود به آبله مرغان مبتلا نشده اند و بدن آنها برای اولین بار با چنین چیزی مواجه می شوند آن هم در شرایطی که سیستم ایمنی بدن به مراتب ضعیف تر است پس شدت علائم بیماری بیشتر است و بروز علائم خطرناک زیر در چنین شرایطی وجود دارد.

زونا همیشه به دنبال آبله مرغان به وجود نمی آید. گاهی برخی افراد که هرگز به آبله مرغان دچار نشده اند به بیماری زونا مبتلا می شوند ولی شرایط بیماری آنها کمی وخیم تر از سایرین است.

در درجه ی اول افرادی در بیشتر در معرض خطر ابتلا به زونا هستند که در کودکی خود با آبله مرغان مواجه شده اند و این ویروس در سیستم عصبی آنها همچنان در حال زندگی است. اما برخی شرایط وجود دارد که فرد را در برابر زونا آسیب پذیر تر می کند و ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

تشخیص زونا از روی علائم و نشانه های آن به سادگی امکان پذیر است و پزشک با انجام معاینه ی روتین و ساده ی تاول ها و با پرسش هایی در رابطه با سابقه ی ابتلا به آبله مرغان در کودکی و وضعیت عمومی حال فرد می تواند به راحتی آن را تشخیص دهد.در برخی شرایط خاص که زونا با علائم و نشانه های نادری همراه است یا پزشک برای اطمینان بیشتر با کمک وسیله ای استریل به سوآب از تاول ها و آب درون آنها نمونه گیری می کند تا در آزمایشگاه بررسی شود که آیا عامل این تاول ها ویروس زوناست یا مشکل دیگری وجود دارد.

زونا مانند آبله مرغان یک سیر طبیعی دارد که باید طی شود و دارویی برای درمان قطعی آن وجود ندارد. زیرا این بیماری پس از 2 الی 3 هفته به طور کامل از بین می رود و شرایط به حالت عادی باز می گردد. اما دسته ای از داروها و روش های درمانی وجود دارند که در کاهش علائم و نشانه های آزاردهنده ی این بیماری و همچنین کاهش طول دوره ی آن موثرند.درمان پزشکی و دارویی

درمان خانگی

یکی از قدرتمندترین و موثرترین روش های پیشگیری از زونا استفاده از واکسن آبله مرغان یا واکسن واریسلا است که تا حد زیادی می تواند از ابتلا به این بیماری بکاهد.کودکان دو بار باید این واکسن را دریافت کنند و بزرگسالانی که در کودکی به آبله مرغان مبتلا نشده اند باید واکسینه شوند.

اگر فردی در اطراف شما به زونا مبتلا شده است می تواند بیماری را به شما منتقل کند. پس بهتر است که از او تا حد امکان دوری کنید و اگر هم به او نزدیک می شوید حتما از ماسک استفاده کنید.

اگر در بدن شما زخم یا تحرک و التهاب پوستی وجود دارد بهتر است که آن را بپوشانید و در معرض فضای باز قرار ندهید.

شستن مرتب دست ها میتواند شما را در برابر بسیاری از بیماری ها از جمله زونا واکسینه کند پس همیشه دستهای تمیزی داشته باشید.

در ادامه بخوانید

آبله مرغان و زونا

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

پیشگیری از زونا در بارداری

پیشگیری از زونا در بارداری
پیشگیری از زونا در بارداری
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *