پیشگیری از دیابت طب سنتی

پیشگیری از دیابت طب سنتی
پیشگیری از دیابت طب سنتی

دیابت از جمله بیماری‌های بسیار خطرناک، مرموز و پیش‌رونده به شمار می‌رود که این روزها خیلی از مردم دنیا را درگیر کرده است.

اما متخصصان طب سنتی می‌گویند که استفاده از دمنوش گزنه، تخم شنبلیله و هندوانه ابوجهل می‌تواند در کاهش بروز بیماری دیابت نقش اساسی داشته باشد اما باید توجه داشته باشیم که مصرف هندوانه ابوجهل باید تحت نظر پزشک انجام شود چون مصرف بیش از حدشان باعث افت شدید قند خون خواهد شد‎.‎

مصرف روزانه دو یا سه فنجان، دم‌کرده چای سبز همچنین دم‌ کرده برگ درخت گردو نیز می‌تواند در کاهش بروز دیابت موثر باشد.

همچنین پیاده‌روی خصوصاً ورزش‌های صبحگاهی، کنترل استرس و دوری از تنش‌های عصبی، استفاده از جایگزین‌های شیرین‌کننده‌های طبیعی که دارای قند پایین هستند مانند کشمش، مویز، توت خشک و دارچین می‌توانند در پیشگیری از دیابت موثر باشند. ‏

code

پیشگیری از دیابت طب سنتی

دیابت یا مرض قند یکی از بیماری های شایعی است که بسیاری از افراد دچار آن می شوند. پیشگیری از دیابت خیلی آسان تر از درمان یا کنترل آن است. پس بهتر است از همین الان به فکر سلامتی خود باشید و از بیماری دیابت پیشگیری کنید.

 

به گزارش مجله پزشکی آسان طب اولین گزینه برای پیشگیری از دیابت مصرف کم قند ، شکر ، شیرینی و است. سعی کنید در کنار چای تان به جای قند از کشمش استفاده کنید. متاسفانه خیلی از ما با چای قند زیادی می خوریم و از عواقب آن بی خبریم.

1- برای پیشگیری از دیابت باید مراقب وزن تان باشید. اضافه وزن و چاقی می تواند از علت اصلی دیابت باشد. 

2- همچنین برای پیشگیری از دیابت مصرف سبزیجات و حبوبات و سالادهای مناسب فراموش نکنید. در سالادتان می توانید از سرکه یا آبلیمو استفاده کنید.

پیشگیری از دیابت طب سنتی

3- چه لاغر هستید و چه چاق ، پیاده روی را جزو بره های خود بگنجانید. پیاده روی برای پیشگیری از دیابت توصیه می شود . حتی اگر شما را لاغر نکند. کسانی که در هفته 4 ساعت و یا هر روز نیم ساعت ورزش کنند،خطر ابتلا به دیابت را 8% کم می کنند. ورزش کردن و پیاده روی موجب افزایش توان جذب انسولین در بدن شده و در نتیجه از دیابت جلوگیری می کند.

4- مصرف غلاتی که حاوی قند هستند را کنترل کرده و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

5- قهوه هایی که حاوی کافئین هستند می توانند از دیابت جلوگیری کنند. پس مصرف آن را فراموش نکنید.

6- خوابیدن به موقع و میزان خواب کافی هم به شما کمک زیادی می کند. میزان خواب بین 6 تا 8 ساعت کافی است. خواب طولانی بیش از 8 ساعت و خواب کوتاه کمتر از 5 ساعت احتمال ابتلا به دیابت را در شما افزایش می دهد.

7- غذاهای آماده و فست فودهادر ابتلا به دیابت تاثیر گذار هستند.

8- در مصرف گوشت قرمز نباید زیاده روی کنید

9- در غذاهای خود از ادویه جات به ویژه دارچین استفاده نمایید.

1- اضطراب و استرس در ابتلا به دیابت تاثیر زیادی می گذارد. سعی کنید در هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنید.

برای پیشگیری از دیابت دارچین را فراموش نکنید.

طبق بررسی های بدست امده کسانی که به مدت ۴۰ روز ، روزانه یک گرم دارچین مصرف می کنند ، میزان قند خون و کلسترول و چربی ها خونشان تا ۳۰درصد کاهش پیدا می کند.

افزودن مقدار کمی دارچین به قهوه صبحانه ، آب پرتقال یا غلات مفید است. همچنین با جوشاندن آب بایک تکه دارچین به راحتی می توان چای دارچین نیز تهیه کرد .

دارچین از بروز دیابت نوع دوم هم جلوگیری می کند . البته زیاده روی در مصرف دارچین هم خطرناک است. پس اعتدال را رعایت کنید.

 

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

سایت آسان طب یک مجله پزشکی آنلاین است که همه روزه مقالات مرتبط با سلامت و تندرستی، بررسی علل و راه های درمان انواع بیماری ها، معرفی انواع داروهای گیاهی و شیمیایی و همچنین مقالات مربوط به سبک زندگی و مراقبت از حیوانات خانگی را برای بهتر زیستن ایرانیان سراسر دنیا ارائه می کند.

اگر چنانچه پیرامون بخش های مختف سایت پزشکی آسان طب نقطه نظرات یا مقالاتی دارید، آسان طب با کمال میل آماده همکاری با شما عزیزان می باشد. از طریق بخش تماس با ما می توانید مشخصات، درخواست و تجارب خود را به همراه اطلاعات تماس برای ما ارسال فرمائید.

1396-6-22


ب هستی بخش بی همتا

دیابت و طب سنتی ایران 4

پیشگیری از دیابت طب سنتی

  دکتر سید مرتضی امامی                                               

  متخصص طب سنتی
ایرانی  و
کارشناس غیرواگیر دانشگاه

جمع بندی نهایی:

در پزشکی ایرانی در برخورد با مریض دیابتی اولین مسئله این
است که کاری به دیابتش نداریم باید ببینیم از لحاظ طب سنتی چه سوءمزاجی دارد،
مشکلات سایر اعضا بررسی شود. بررسی معده و از همه این ها مهم تر کبد است.

در خانم ها درمان بیماریهای زنان خیلی اهمیت دارد.

درمان یبوست و تلیین بطن مهم است.

عدم تمرکز بر کنترل قند خون  به تنهایی مورد نظر است.

در طب
کلاسیک نیز حتی با کنترل شدید قند خون نمی توان از عوارض دیابت به طور کامل  پیشگیری کرد و بیماران در نهایت به بعضی از عوارض
دچار می شوند. پس تمرکز ما هم در طب سنتی بهتر است فقط کنترل قند خون این بیماران
نباشد بلکه اگر بتوانیم با تدابیر حفظ سلامتی طب سنتی ایرانی ابتدا از  ایجاد پیش دیابت و دیابت  و در مرحله بعد پیشرفت به سمت عوارض دیابت از
جمله بیماریهای قلبی عروقی، نوروپاتی، نفروپاتی پیشگیری کنیم ، کمک کننده خواهد
بود. در واقع با طب سنتی ایرانی روی خیلی ازعوارض دیابت می توان کار کرد، مثلا
نوروپاتی و درمان دردهای آنها، مشکلات گوارشی و یا عوارض جنسی آن ها که
داروهای طب سنتی گزینه های خوبی دارد یا در درمان زخم پای دیابتی می توان  خدماتی ارائه داد.

 

یادمان
نرود درمان دیابت بر اساس طب سنتی ایران بایستی فقط توسط پزشک متخصص طب سنتی
ایرانی صورت گیرد و داروهای طب جدید دیابت از جمله انسولین نبایستی به هیچ عنوان
قطع گردد.

بیایید
تلاش کنیم با توصیه های ورزشی و غذایی گفته شده دیابت نگیریم و اگر گرفتیم در
مرحله پیش دیابت می توانیم با توصیه های پیش گفت بهبود یابیم و اگر هم دیابت
گرفتیم تلاش کنیم که با مراجعه و تشخیص به موقع و استفاده از درمان توصیه شده از
طرف پزشکان متخصص و رعایت اصول ورزش و تغذیه مشخص شده در جهت کنترل دیابت و
پیشگیری از عوارض قدم برداریم.

 

اشتباهات و خطاهای متعدد غذایی علت
بروز امراضی چون دیابت و سرطان است.

(دکتر مادام
راندون)

                                             

منابع:

1. کتاب دیابت پیشگیری و
درمان (واحد غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز)

2. سخنرانی دکتر سید مرتضی
امامی در هفته سلامت (سالن سینا و صدرا)



معجزه گشنیز و اسفناج برای دیابتی‌هامریم مقیمی، متخصص طب سنتی رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت را اعلام کرد و گفت: گشنیز و اسفناج در افزایش ترشح انسولین و کاهش قندخون موثر هستند.مریم مقیمی گفت: بهتر است بیماران مبتلا به دیابت به جای مصرف شیرینی‌های مصنوعی از عسل و رب سیب استفاده کنند و بهترین میوه‌ها برای این بیماران سیب رسیده شیرین، گلابی، انار، آلو، زردآلو و شاتوت است که بیماران می‌توانند از آبمیوه‌های این میوه‌ها نیز استفاده کنند.وی ادامه داد: مصرف ماهی و غذاهای دریایی به دلیل وجود امگا 3 و چربی‌های غیراشباع در بهبود دیابت و عوارض آن مفید است.این متخصص طب سنتی ادامه داد: مصرف گشنیز تسکین‌دهنده صفرا و برطرف‌کننده التهاب و تشنگی در بیماران دیابتی است و در مطالعات جدید مشخص شده گشنیز بر افزایش ترشح انسولین از پانکراس، کاهش قند خون و جلوگیری از بروز عوارض قلبی و عروقی در بیماران دیابتی موثر است.مقیمی تصریح کرد: همچنین مصرف جو تسکین کننده غلظت خون و صفراست و در پایین آوردن قند خون و افزایش حساسیت بافتی انسولین موثر است.وی گفت: همچنین بر اساس توصیه‌های طب سنتی مصرف اسفناج برای بیماران دیابتی مفید است و برای آن‌ها ملین محسوب می‌شود. این سبزی از افزایش آنزیم “آلدوز ردوکتاز” که یکی از مکانیسم‌های بروز عوارض دیابت است جلوگیری می‌کند. همچنین اسفناج قند خون را کاهش می‌دهد.

مقیمی گفت: مصرف آلو نیز حرارت صفرا را کاهش می‌دهد و باعث افزایش حساسیت بافتی به انسولین و کاهش نسبی قند خون می‌شود. همچنین مصرف نخود ملین و تولیدکننده خون است و طحال و کلیه را پاکسازی می‌کند.این متخصص طب سنتی ادامه داد: همچنین به بیماران دیابتی توصیه می‌شود مصرف سیب را در بره غذایی خود داشته باشند چرا که علاوه بر کاهش قند خون از بروز عوارض دیابت جلوگیری می‌کند و حتی به افرادی که زمینه دیابت را در خانواده دارند توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به دیابت سیب بخورند.وی ادامه داد: بنابراین به بیماران دیابتی توصیه می‌شود سوپ گشنیز، سوپ سبزیجات، ماهی، آبگوشت، خوراک ماهیچه و آلوبخارا، خورشت سیب درختی، کته گشنیز و شوید، شربت آبغوره و رب انار را در بره غذایی خود بگنجانند. 

پیشگیری از دیابت طب سنتی


رژیم غذایی ۱۵ روزه برای دیابتی‌هاغلامرضا کُردافشاری، متخصص طب سنتی درباره رژیم غذایی ۱۵ روزه مخصوص دیابتی‌ها اظهار داشت: افراد دیابتی بهتر است، رژیم غذایی ۱۵ روزه‌ای را برای پاک‌سازی بدن از اخلاط فاسد داشته باشند و این افراد در ۳ روز اول رژیم غذایی خود به جای غذا فقط از ماهی کیلکا همراه با دارچین به‌صورت کبابی یا تنوری استفاده کنند.

به گفته وی دارچین تعدیل‌کننده اخلاط در بدن است و خود مانع فاسد شدن عفونت‌ها در بدن می‌شود، البته باید خاطرنشان کنم که افراد دیابتی حتماً در این ۱۵ روز قند ناشتا و ۲ ساعت بعد از صبحانه را کنترل کنند؛ مصرف ماهی کیلکا با دارچین خود کاهش‌دهنده قند خون است.

این متخصص طب سنتی بیان داشت: دیابتی‌ها در این ۱۵ روز از دم‌کرده گزنه به‌عنوان چای مصرف کنند و میوه‌ای جز سیب نخورند. همچنین، در صورت بروز ضعف می‌توانند یک قاشق مرباخوری عسل را زیر زبان نگه دارند تا جذب عسل بهتر صورت پذیرد.

کُردافشاری با بیان اینکه بعد از ۳ روز می‌توانند غذاهای دیگر مصرف کنند، ادامه داد: سوپ گشنیز که در تهیه آن از جو، گشنیز، شلغم، خرفه، شوید، اسفناج یا برگ چغندر، عدس، ماهیچه گوسفند یا گوشت جوجه خروس یا مرغ، کبک یا بوقلمون، آلوبخارا و یا آلوچه استفاده شده باشد و با روغن زیتون و آب‌غوره مصرف کنند.

وی گفت: خورشت سیب درختی غذای دیگری است که می‌توانند در این ۱۵ روز از آن استفاده کنند با سیب درختی، غوره تازه یا آبغوره، گوشت گوسفند یا کبک یا بوقلمون، آلوبخارا یا آلوچه به اضافه کمی نمک و پیاز و زردچوبه تهیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی افزود: نخوداب غذا دیگری است که دیابتی‌ها می‌تواند در این ۱۵ روز مصرف کنند و می‌توانند به میزان لازم نخود با آب، کمی نمک، مقداری شوید و گشنیز روی شعله ملایم حرارت دهند تا پخته شود و از آبغوره به‌عنوان چاشنی استفاده کنند البته غذاهای مخصوص دیابتی‌ها زیاد است.

کُردافشاری اضافه کرد: بورانی گزنه که گزنه با پیاز و نمک و زردچوبه کاملاً پخته و کوبیده شود و همراه با ماست مصرف شود، نیز برای این بیماران مفید است. همچنین، می‌توان از گزنه خورشت تهیه کرد به این ترتیب که گزنه همراه با نعنا، جعفری، گوشت گوسفند به اضافه مقداری نمک و زردچوبه و پیاز در تهیه این خورشت مخلوط شود.

این متخصص طب سنتی گفت: دیابتی‌ها باید حداقل ۳ تا ۴ بار در روز شکمشان کار کند و در طی این مدت می‌توانند عرق بید یا آب برگ بید تازه استفاده کنند و سبزی کوهی مانند والک، مرزه کوهی و برگ پنیرک و مرزنجوش برای این افراد مناسب است؛ سعی کنند چاشنی غذایشان آبغوره بی‌نمک باشد و غذای خود را با زردچوبه و زعفران رنگ دهد و از رب گوجه‌فرنگی استفاده نکنند.

وی بیان کرد: شربت آبغوره و رب انار که آبغوره و رب انار را به نسبت ۳ به ۲ مخلوط کرده و روزی یک تا ۳ بار به‌صورت رقیق شده با آب مصرف کنند؛ این شربت برای تصفیه خون و کاهش غلظت خون مفید است و موجب می‌شود که بیماری عود نکند.

کُردافشاری خاطرنشان کرد: افراد دیابتی می‌توانند ۷۵ گرم تخم خرفه، ۲۵ تخم اسفرزه، ۳۰ گرم خاکشیر، و ۲۵ گرم زنیان را در ۱، ۵ لیتر آبغوره بدون نمک خیسانده و ۴۸ ساعت در هوای معمولی نگهداری کنند. با پارچه‌ای تمیز شیره‌کش کنند و مایع به‌دست‌آمده را روزی یک تا ۳ بار نصف استکان مصرف کنند.

منابع:فارس –  مریم مقیمی، متخصص طب سنتیتسنیم– غلامرضا کُردافشاری، متخصص طب سنتی

 

مطالب مرتبط:رفع تیرگی و پُف زیر چشم با طب سنتی نسخه طب سنتی برای حساسیت بهاره طب سنتی علیه یبوست توصیه های طب سنتی در زخم معده تسکین دردهای مفصلی و سیاتیک با طب سنتی نسخه ی طب سنتی برای پوکی استخوان درمان کم خونی با طب سنتی رفع خشکی و خارش پوست با طب سنتی درمان نفخ و ترش کردن معده با طب سنتی درمان درد کلیه با طب سنتی درمان یائسگی زودرس و درد قاعدگی با طب سنتی 

موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل

  بیماری دیابت یکی از شایعترین بیماری‌های روبه رشد در جهان و ایران است. گزارش‌ها حاکی از ابتلای حدود 8 میلیون نفر از جمعیت کشور به بیماری دیابت و یا ورود به مرحله قبل از دیابت است که درمان آن­ها سالانه بالغ بر چهار هزار میلیارد ریال برای سیستم بهداشت و درمان کشور هزینه بر جای می­گذارد. اگر هزینه‌های غیر مستقیم و هزینه‌های حسوس این بیماری و عوارض متعدد آن نیز بر آورد شود، اهمیت توجه به این بیماری بیش از پیش هویدا می‌شود.

   از طب ایرانی، بیماری دیابت می‌تواند نمود و بروزی از یک آتش زیر خاکستر به سوء مزاج تلقی گردد، اختلالی که در آن جنبه‌های مختلف فیزیولوژی اندام‌ها به خصوص در حیطه سوخت و ساز سلول دست خوش تغییرات گاه عمیق، می­گردد. طب ایرانی بر این باور است که درمان ریشه‌های بیماری‌ها، بدون حذف و یا اصلاح عوامل ایجاد کننده آن دست یافتنی نیست. در ابتلای به دیابت، به عنوان یک سوء مزاج فراگیر (که می‌تواند ثانوی به اختلال در عملکرد بهینه کبد، کلیه و یا تک تک سلول‌های بدن باشد)، اصلاح عوامل زمینه ساز (اسباب مُعِد‌ّه) است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

– اجتناب از پر خوری، درهم خوری و بد خوری به گونه‌ای که استفاده بیش از حد از مواد غذایی غلیظ (همچون گوشت گاو، گوساله، سوسیس، کالباس)، مواد غذایی لزج (مثل برنج، سیب زمینی، آرد بدون سبوس، ماکارونی، کله پاچه، ژله)، تعدد مواد غذایی مصرف شده در یک وعده غذایی، جویدن ناکافی، عدم مصرف صبحانه، مصرف سرخ کردنی‌ها، کاهش استفاده از بقولات (سبزیجات) و میوه ها بخشی از عوامل زمینه ساز بیماری در بحث رژیم غذایی است.

– خواب کافی، منظم شبانه و اجتناب از خواب طولانی در طی روز

پیشگیری از دیابت طب سنتی

– فعالیت فیزیکی  و ورزش

– توجه به عملکرد مناسب و طبیعی ارگان‌های دفعی بدن به منظور پایش و حفظ عملکرد اعضای رئیسه بدن شامل مغز، قلب وکبد

– احتراز از اختلالات عارض شده بر نفس، روح و روان از جمله اندوه، نگرانی، ترس، اضطراب، حقد، حسد و کینه که موجب عدم تعادل در سوخت و ساز بدنی می شود.

   از دید گاه طب ایرانی، دیابت یک بیماری چند عاملی بوده که برای ریشه کنی آن، اصلاح عوامل پیش گفت ضروری است و نمی توان انتظار داشت صرفاً با مصرف دارو ( اعم از شیمیایی یا گیاهی) از شر این بیماری رهایی یافت اگرچه مصرف منظم دارو و کنترل بهینه بیماری در تقلیل علایم و یا عوارض بیماری بسیار مهم است. امید می رود با اتخاذ سبک زندگی ایرانی اسلامی که بخشی از برکات آن در کاهش ابتلا به بیماری‌های متابولیک و از جمله دیابت هویدا می شود، اقدام و عملی در راستای اقتصاد مقاومتی به وقوع بپیوندد.

 

 منبع خبر: روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران

تهران،خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان لاله زار شمالی (لاله زار نو) ،

کوچه پیرنیا ، پلاک ۹ ، مؤسسه مطالعات تاریخ پزشکی ، طب اسلامی و مکمل

imhicmr@iums.ac.ir

شماره تماس :       ۳۳۹۵۰۱۵۲ (۰۲۱)  – ۳۳۹۷۲۱۰۸ (۰۲۱)    

۱۱۴۵۸۴۷۱۱۱
 

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

پیشگیری از دیابت طب سنتی
پیشگیری از دیابت طب سنتی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *