پیشگیری از تشنج

پیشگیری از تشنج
پیشگیری از تشنج

Mehrdad Esmailian
مرکز تحقیقات طب اورژانس، بخش اورژانس، انستیتو تحقیقات بیمارستان الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

Saeid Haghighi
مرکز تحقیقات طب اورژانس، بخش اورژانس، انستیتو تحقیقات بیمارستان الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران پیشگیری از تشنج

Alireza Aboutalebi
مرکز تحقیقات طب اورژانس، بخش اورژانس، انستیتو تحقیقات بیمارستان الزهرا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

Mohammad Zare’
بخش نورولوژی، بیمارستان آیت اله کاشانی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

ترومای سر يكي از علل شناخته شده تشنج است و حدود 1% بيماران با تروماي شديد و متوسط سر دچار تشنج مي شوند. پیشگیری و كنترل تشنج پس از ضربه به سر جهت محدود كردن آسيب هاي ثانويه مغزي بسیار حائز اهمیت است. تشنج هاي پس از تروما برحسب زمان وقوع آسيب به انواع تشنج هاي اوليه، تشنج هاي زودرس و تشنج هاي ديررس تقسيم مي شوند .تشنج هاي اوليه در كم تر از 24 ساعت پس از ضربه اتفاق مي افتند در حالي كه تشنج هاي زودرس در كم تر از يك هفته و تشنج هاي ديررس در بيش از يك هفته بعد از تروما روي مي دهند. فني توئين يك داروي ضد تشنج است كه به طور گسترده براي پيشگيري از تشنج در بيماران ترومايي تجويز مي گردد. اين دارو حتي در غلظت هاي درماني نيز داراي فارموكينيتيك غير خطی  بوده و تجويز آن نيازمند مانیتورینگ قلبی، پايش مداوم سطح پلاسمايي دارو و تنظيم دوز است. بررسي ها نشان داده اند كه فني توئين از تشنج هاي اوليه جلوگيري می کند اما در كاهش تشنج هاي ديررس مؤثر نمي باشد. از طرفی در اكثر موارد به دليل تغييرات فارماكوكينتيكي در بيماران با تروماي سر، غلظت خوني فني توئين خارج از محدوده درماني بوده و تعیین سطح سرمی فنی توئین همیشه مقدور نمی باشد. لذا یافتن درمان های جایگزین جهت پیشگیری از بروز تشنج در این بیماران ضروری است. سدیم والپروات یک داروی ضد تشنج است که اغلب همراه با داروهای دیگر برای درمان انواع مختلف صرع به کار می رود. این دارو تخلیه های الکتریکی را در مغز کاهش می دهد. از سدیم والپروات در پیشگیری از حملات تشنج نیز استفاده می شود. عوارض جانبی سدیم والپرات نادر و معمولا کم اهمیت هستند. نویسندگان این ه 7 بیمار مراجعه کننده به بخش اورژانس با ترومای شدید سر (سطح هوشیاری کمتر یا مساوی 8 در مقیاس کمای گلاسکو) و با میانگین سنی 81/14 ± 41/36 سال (64 – 18) را به صورت تصادفی به دو گروه 35 نفری تقسیم کردند و به یک گروه فنی تویین و به گروه دیگر سدیم والپروات به عنوان داروی پیشگیری از تشنج دادند و آنها را به مدت 6 ساعت تحت نظر قرار گرفتند (4/91 درصد مرد). دو گروه از نظر ویژگی های زمینه ای با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند. نتایج این مطالعه نشان داد که از پنج نفری که در طی شش ساعت اول دچار تشنج شدند هر 5 نفر در گروه دریافت کننده فنی تویین قرار داشتند. به نظر می رسد قبل از اظهار نظر نهایی در خصوص مذکور، نیاز به انجام مطالعاتی با حجم نمونه و دوره پیگیری مناسب برای مقایسه اثرات و عوارض دو داروی مذکور در پیشگیری از تشنج ناشی از تروما داریم.

Pagni C, Zenga F. Posttraumatic epilepsy with special emphasis on prophylaxis and prevention. Re-Engineering of the Damaged Brain and Spinal Cord: Springer; 25. p. 27-34.

YosefzadehChabok S, Kazem-Nejad E, Safaee M, Behzadnia H, Haghparast M, MohtashamAmiri Z, et al. Variability of Phenytoin Serum Level in prophylaxis of Seizures in TBI Patients. Alborz University Medical Journal. 212;1(4):187-92.

Shohrati M, MRashighi F. Comparison of Total and Free Fraction of Phenytoin and Correlation with Albumin Level in Head Trauma Patients. Trauma Monthly. 27;26(4, Winter):337-42 [Persian].

Young KD, Okada PJ, Sokolove PE, Palchak MJ, Panacek EA, Baren JM, et al. A randomized, double-blinded, placebo-controlled trial of phenytoin for the prevention of early posttraumatic seizures in children with moderate to severe blunt head injury. Annals of emergency medicine. 24;43(4):435-46.

Ward RM, Bates BA, Benitz WE, Burchfield DJ, Ring JC, Walls RP, et al. The transfer of drugs and other chemicals into human milk. Pediatrics. 21;18(3):776-89.

Andersen GO, Ritland S. Life threatening intoxication with sodium valproate. Journal of Toxicology: Clinical Toxicology. 1995;33(3):279-84.3. Hiippala ST, Myllyla GJ, Vahtera EM. Hemostatic factors and replacement of major blood loss with plasma-poor red cell concentrates. Anesthesia 81(2):36-5.

مجله طب اورژانس ایران تحت لیسانس CC BY-NC 3. منتشر می شود. حق چاپ © 1397 مجله طب اورژانس ایران. تمامی حقوق این اثر محفوظ می باشد. این مجله توسط شرکت دانش پژوهان تریتا منتشر می شود و کلیه افتخارات مربوط به سیستم مدیریت الکترونیکی مجله متعلق به شرکت PKP به خاطر طراحی نرم افزار OJS می باشد.

 برای نویسندگان | ارسال مقاله | درباره | تماس با ما

The theme is developed by:
Gostaresh Afzar Hamara

ه همراه مقاله (Cover Letter)


 

 

URL: http://jbums.org/article-1-277-fa.html

مقدمه : تشنج ناشی از تب شایع ترین اختلال عصبی و شایع ترین نوع تشنج در کودکان زیر شش سال می باشد. با توجه به نقش مهم مادران در کنترل این بیماری و ماهیت نگران کننده آن، این مطالعه به منظور بررسی رفتار مادران شهر اراک در خصوص پیشگیری از تشنج ناشی از تب در کودکان خود بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بوده که در آن 1 نفر از مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک دارای کودکان زیر دو سال شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسش ه تنظیم شده بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی (حساسیت، شدت، منافع و موانع درک شده، راهنمای عمل) و فهرست کنترل عملکرد مادران در خصوص پیشگیری از تشنج ناشی از تب در کودکان بود. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که میزان موانع درک شده در مادران با عملکرد ضعیف، بیش تر از سایر مادران بوده و دو گروه دارای اختلاف معنی دار آماری بودند. عملکرد صحیح در مادران بی سواد یا سواد ابتدایی، کم تر از دیگر مادران بود و دو گروه دارای اختلاف معناداری بودند. میزان حساسیت درک شده در مادران با سواد پایین و دارای عملکرد ضعیف، پایین تر از سایرین بود (5/>P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به این که اکثر مادران مورد مطالعه در زمینه پیشگیری از تشنج ناشی از تب عملکرد ضعیفی داشتند که با افزایش میزان آگاهی، حساسیت، شدت و منافع درک شده و کاهش موانع درک شده، عملکردشان در این زمینه ارتقا می یابد، بنابراین مد نظر قرار دادن یک بره آموزشی دقیق مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی در راستای حفظ سلامت کودکان برای مادران پیشنهاد می شود.


 

 

URL: http://jmj.jums.ac.ir/article-1-182-fa.html

  آگاهی، نگرش و رفتار مادران شهر اراک در خصوص پیشگیری از تشنج ناشی از تب در کودکان

 

  محبوبه سجادی هزاوه [1] ، محسن شمسی * [2]

 

  تاریخ دریافت:25/4/89 تاریخ پذیرش3/8/89

پیشگیری از تشنج

 

  چکیده

  پیش زمینه و هدف: معمولا ً بین 5-3 درصد کودکان به تشنج ناشی از تب که شایع‌ترین تشنج در کودکان زیر 6سال است مبتلا می‌شوند باتوجه به نقش مهم مادر در کنترل این بیماری و ماهیت نگران کننده آن پژوهش حاضر با هدف تعیین آگاهی، نگرش و رفتار مادران شهر اراک در زمینه رفتارهای پیشگیری کننده از تشنج ناشی از تب در کودکان صورت گرفته است.

  مواد و روش کار: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و به‌شکل مقطعی بوده که در آن 1نفر از مادران مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک شرکت داشته‌اند. روش گردآوری اطلاعات، پرسش­ه شامل سوالات آگاهی، نگرش و عملکرد بوده است. و در نهایت اطلاعات با کمک آمار توصیفی و آزمون تی و مجذور کای دو تجزیه تحلیل شدند.

  یافته‌ها: میانگین سنی مادران و کودکان مورد مطالعه به ترتیب 5 ± 27 سال و 7 ± 5/18 ماه بوده است یافته‌های پژوهش نشان داد که میزان آگاهی مادران در زمینه ابتلا کودک خویش به تشنج ناشی از تب کم‌تر از متوسط بوده و همچنین مادران عملکرد ضعیفی در زمینه پیشگیری از تشنج ناشی از تب داشتند. بین سابقه آموزش قبلی و سطح تحصیلات مادران با آگاهی، نگرش و عملکرد آنان در زمینه پیشگیری از تشنج ناشی از تب ارتباط معنی‌داری وجود داشت (5/> P ).

  بحث و نتیجه گیری: باتوجه به سطح پایین آگاهی، نگرش و عملکرد مادران پیشنهاد می‌گردد یک بره آموزشی مدون در این زمینه برای حفظ و ارتقاء سلامت کودکان در مراکز بهداشتی درمانی صورت پذیرد.

  کلید واژه‌ها: آگاهی، نگرش، عملکرد، تشنج، کودکان

 

  دوماهه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره دوم، پی در پی 31، خرداد و تیر 139، ص 83-76

 

  آدرس مکاتبه: اراک، سردشت، دانشکده پیراپزشکی، مدیر گروه بهداشت عمومی، 938759188

  Email: mohsen_shamsi136@yahoo.com

  [1] دانشجوی دکترای پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اراک

  [2] دانشجوی دکترای آموزش و ارتقاء سلامت، کارشناس ارشد آموزش پرستاری، عضو هیئت علمی دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک (نویسنده مسئول )


 

 

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-35-fa.html

پیشگیری از تشنج
پیشگیری از تشنج
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *