پیامک معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

پیامک معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه
پیامک معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه

به استناد بند پنج اصل یکصد و پنجاه و شش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که یکی از وظایف قوه قضائیه را “اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین” بیان می دارد، از اواخر سال ۱۳۸۹ معاونتی تحت عنوان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در ساختار قوه قضائیه تعریف، راه اندازی و از سال ۱۳۹۰ به صورت جدی فعالیت خود را آغاز می نماید.

 

دکتر محمد باقر الفت، معاون محترم اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمانپیامک معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

پس از راه اندازی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در ساختار قوه قضائیه در ادامه نیز این معاونت در دادگستری های کل سراسر کشور از جمله در استان کرمان راه اندازی می گردد.

نظر به اینکه تحقق امر پیشگیری از وقوع جرم نیازمند نگاه و رویکرد علمی و جامع نگرانه می باشد، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز با همین رویکرد، بره ها، فعالیت ها و ساختار سازمانی خود را بر مبنای حوزه های کاری به شرح زیر تشکیل داده است که تمامی ابعاد پیشگیری از جرم را شامل می گردد:

به منظور پاسخگویی به نیازمندیِ هر اقدام و فعالیت اثربخشی به پشتوانه های علمی و پژوهشی نیز  مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی راه اندازی شده است.

شورای پیشگیری از وقوع جرم نیز به عنوان شورای عالی سیاستگذاری در سطح کلان و استانی و شهرستانی جهت بره ریزی، راهبری، هماهنگی در سطوح ذی ربط از دیگر ارکان معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم می باشد.

دفتر بره ریزی و دبیرخانه شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم و شورای ارتقای آگاهی های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی نیز دو بخش تاثیرگذار دیگر این معاونت در بره ریزی و اطلاع رسانی می باشند.

 

محمدباقر اسلامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان

عملکرد معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان

محمد باقر اسلامی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان ضمن اشاره به حوزه های فعالیت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بیان کرد: پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی، پیشگیری های وضعی، پیشگیری های امنیتی و انتظامی، پیشگیری های حقوقی و قضایی، مشارکت های مردمی، مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی، دفتر بره ریزی، اطلاع رسانی و شورای پیشگیری از وقوع جرم از جمل حوزه فعالیت های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم است.

وی تعداد بره های ابلاغی سال گذشته را 44 عنوان بره دانست و گفت: در حوزه عملکردی شورای پیشگیری از وقوع جرم، 6 جلسه با 45 مصوبه برگزار شده است.

وی یادآور شد: سیاستگذاری، بره ریزی و هماهنگی اجرای بره های پیشگیرانه در سطح استان که نیازمند اهتمام و اقدام هماهنگ بین بخشی است در جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم متشکل از مدیران عالی رتبه استان انجام می شود.

✅باز تاسیس ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم با جذب 33 دیده بان پیشگیری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: در سال گذشته ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم استان کرمان با جذب و گزینش 33 نفر از داوطلبین مردمی به عنوان دیده بان پیشگیری بازتأسیس شد.

محمد باقر اسلامی افزود: با توجه به عملکرد شاخص و انجام فعالیت های اثربخش اعضای هسته های مردمی پیشگیری از وقوع جرم طی سال های گذشته به عنوان همیار دستگاه قضایی در سال 1395 پس از برگزاری نشست هم اندیشی مسئولین فعال هسته های مردمی و برگزاری دوره های آموزشی ویژه اعضای این هسته ها بصورت مجازی، 11 هسته مردمی پیشگیری از وقوع جرم در قالب 9 هسته تخصصی و 2 هسته عادی در شش ماهه دوم سال راه اندازی شد.
وی بیان کرد: به منظور بهره گیری از ظرفیت های مؤثر سازمان های مردم نهاد به عنوان گروه های اثرگذار اجتماعی در کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در راستای بره ساماندهی و بکار گیری سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه کاهش اعتیاد به مواد مخدر تعداد 27 سازمان مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی شناسایی شد.

وی اظهار کرد: ضمن برگزاری یک نشست تخصصی با محوریت کاهش اعتیاد و یک کارگاه آموزشی برای آنان جهت بررسی زمینه های بکارگیری این سمن ها در پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی برای شروع فعالیت با یکی از فعالین آنان قرارداد همکاری در زمینه اجرایی کردن آئین ه مراقبت بعد از خروج معتادان نیز منعقد شد.

وی ادامه داد: در راستای بهره گیری از یکی دیگر از اقشار اثرگذار اجتماع (مبلغین و فعالین مذهبی) نیز یک کارگاه آموزشی با رویکرد پیشگیری از طلاق برای 4 نفر از مبلغین مذهبی (ائمه جماعت مساجد شهر کرمان) برگزار و پیرو آن در مراسم معنوی اعتکاف نیز 16 جلسه آموزشی با رویکرد پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی در 16 مسجد شهر کرمان توسط قضات برجسته دادگستری برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در ماه مبارک رمضان و در شب های قدر نیز 4 جلسه آموزشی در 4 مسجد از مناطق چهارگانه شهر کرمان به منظور بهره گیری از ظرفیت های مناسب منابر و مجالس دینی و مذهبی بره ریزی و برگزار شد.


✅عملکرد حوزه پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی

وی به عملکرد حوزه پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی نیز اشاره  کرد و گفت: در راستای توانمندسازی معلمان و ارتقای نقش آنان- بعنوان یکی از عناصر اثرگذار بر شخصیت نوجوان در خلال فرآیند تعلیم و تربیت- در پیشگیری از بروز آسیب ها و جرائم تعداد 7 دوره آموزشی برای فرهنگیان شاغل در مقطع ابتدایی مدارس حاشیه شهر کرمان و همچنین تعداد 9 دوره آموزشی برای فرهنگیان شاغل در مقطع ابتدایی مدارس شهرستان های جنوب و شرق استان برگزار شد که ماحصل آن برگزاری 16 دوره آموزشی با محتوا و سرفصل های پیشگیری رشدمدار ویژه فرهنگیان شاغل در مقطع ابتدایی مدارس و ارائه پنج هزار و 22 نفر ساعت آموزش به معلمین این مقطع است.
وی افزود: در راستای توانمندسازی والدین دانش آموزان نیز تعداد 6 کارگاه آموزش 2 مهارت پیشگیری رشدمدار برای 165 نفر از والدین دانش آموزان مدارس حاشیه شهر کرمان برگزار شد که ماحصل آن ارائه سه هزار و 24 نفر ساعت آموزش بوده است.

وی ادامه داد: به منظور ارتقای آگاهی های عمومی و حقوقی آحاد جامعه نیز تعداد 45 دوره آموزشی پیشگیرانه برای اقشار مختلف جامعه از جمله روسا و اعضای اصناف، فرهنگیان، کارکنان زندان، کارکنان ادارات، اولیا و مربیان و برگزار شد که ماحصل آن ارائه 6 هزار نفرساعت آموزش به اقشار مختلف جامعه است.

اسلامی به تلاش های انجام شده در راستای اصلاح و بازاجتماعی کردن افراد نیز، گفت: به منظور بازاجتماعی کردن معتادان متجاهر، 9 دوره سبک زندگی اسلامی ایرانی (مهاجر) ویژه بهبود یافتگان مرکز درمان اجباری برگزار و ماحصل آن برگزاری پنج هزار و 896 نفرساعت آموزش برای معتادان متجاهر موضوع ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر در مرکز درمان و کاهش آسیب ماده 16 شهر کرمان است.

وی عملیاتی کردن آئین ه مراقبت بعد از خروج معتادان فاقد گواهی درمان، متجاهر و کارتن خواب تحت درمان یا بهبود یافته  را یادآور شد و افزود: در این راستا ضمن برگزاری جلسات کارگروه ویژه متشکل از کارشناسان دستگاه های اجرایی و بازدیدهای متعدد از مرکز درمان ماده 16 ، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی با موضوع عملیاتی کردن آئین ه مراقبت بعد از خروج معتادان برای کارشناسان دستگاه های اجراییِ ذی ربط، قضات ارجاع دهنده معتادان به مرکز ماده 16، تیم تخصصی درمان، سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد نیز شناسایی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان  ادامه داد: در نهایت با یکی از این سازمان ها قرارداد همکاری به عنوان نماینده ناظر مقام قضایی برای تقویت نظارت بر حسن اجرای تکالیف موضوع آئین ه منعقد شده است.


✅اقدامات انجام شده حوزه حاشیه نشینی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان به بره ها و  اقدامات انجام شده حوزه حاشیه نشینی نیز اشاره  کرد و گفت: در این راستا اقداماتی از قبیل تشکیل کارگروه پیش بینی و پیشگیری از بافت ناکارآمد استان کرمان، با برگزاری 4 جلسه و 28 مصوبه ، شناسایی مناطق حاشیه نشین شهر کرمان و رفع تصرفات اراضی روستاهای ده بالا- ده یاسایی- مومن آباد- رضا آباد توسط فرمانداری بر اساس احکام صادره دادستانی و دادگستری در جهت پیشگیری از گسترش شهرنشینی و حفاظت از اراضی ملی ، شناسایی مناطق و روستاهای در معرض تخریب و مهاجرت بی رویه استان، از طریق کلیه دستگاه های عضو کارگروه، رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی استان (283 روستا و آبادی) صورت پذیرفته است.

وی راه اندازی شعبه ویژه رسیدگی کننده به جرائم حاشیه نشینی در دادسرای عمومی و انقلاب کرمان (شعبه پانزدهم بازپرسی) ، برگزاری 7 جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال به جهت حفظ و نگهداری از اراضی ملی و دولتی (رفع تصرف 2466 هکتار از اراضی و اعاده 134 هکتار از اراضی تغییر کاربری شده در سال 1394) ،تهیه و تدوین دستورالعمل اجرایی نقش سازمان ها در پیشگیری از جرائم تصرفات غیرقانونی اراضی ملی زیست محیطی،برگزاری کارگاه آموزشی ویژه مشاورین املاک شهر کرمان و شناسایی 4 نقطه در معرض حاشیه نشین شهر کرمان و تهیه فایل رقومی آنها جهت جانمایی و ثبت در طرح کاداستر استان را ازسایر اقدامات در این بخش دانست.

✅اقدامات انجام شده درحوزه پیشگیری های وضعی، امنیتی و انتظامی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان به عملکرد حوزه پیشگیری های وضعی، امنیتی و انتظامی نیز اشاره و بیان کرد: یکی از ارکان موثر و اصلی آزادی و پذیرش دموکراسی در هر جامعه ای برگزاری انتخابات و تعیین سرنوشت مردم به دست خودشان به عنوان یک حق می باشد.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات های گوناگون و پی در پی در نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکنون (به طور میانگین هر سال 1 انتخابات) امر برگزاری انتخابات را نهادینه کرده  و ضمن حضور پرشور و مشارکت و دشمن شکن مردم که تجلی اراده آن ها در حمایت از نظام بوده است، سازمان ها و دستگاه های متعددی در حوزه دولتی و غیر دولتی در این امر مشارکت می کنند و  می توان گفت انتخابات در حال حاضر برای مردم امری مانوس و آشنا می باشد.

 وی اظهار کرد: در این میان قوه قضائیه نیز همواره ، همراه و همگام با مردم بوده و با مسئولین (ناظران و مجریان) همکاری و حضور موثر خود را در جهت تحقق اهداف نظام ثابت و در اجرای وظایف ذاتی نیز ضمن پیشگیری از بروز تخلفات و جرائم در رسیدگی و برخورد با مجرمین و متخلفین نیز اقدامات بایسته را معمول دارد اما همه این مطالب مانع از آن نمی باشد که در برگزاری انتخابات آتی (در سال 96) با توجه به حوزه اختیارات و وظائف ذاتی و تعریف شده بره قابل اجرا نداشته باشیم و یا نحوه عملکرد ها را مورد بازنگری قرار نداده و شیوه عمل و روش های کاری را مورد تجدید نظر قرار ندهیم.

وی افزود:با توجه به دستور مقام محترم قوه و براساس بره های از پیش تعیین شده در حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به منظور آمادگی و آماده کردن فضا و محیط لازم برای این وظیفه ˓بلافاصله پس از شروع کار در سال 95 موضوع همکاری در انتخابات سال 96 مطرح و اقدامات اولیه انجام و در نشستهایی داخلی ابتدا چگونگی انجام کار مورد مباحثه و کارشناسی واقع و تهیه بره کاری مدون در دستور کار قرار گرفت که به شرح ذیل مختصری از فعالیت های صورت گرفته ارائه می گردد:

اسلامی به اقدامات انجام شده در این راستا اشاره و بیان کرد: پیگیری و مکاتبه با دستگاههای مربوطه به جهت جمع آوری مستندات و سوابق انتخاباتی سالیان گذشته (آذر 95)، مطرح کردن موضوع تهیه مجموعه بره ها و شیوه های پیشگیری از جرائم و تخلفات در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان و تصویب آن و شروع تهیه و تدوین این مجموعه( دیماه 95)، پیگیری و مکاتبه با دستگاهها و نهادهای مربوطه به جهت همکاری در تهیه مجموعه در مسیر انتخاب و نهایتا تدوین این مجموعه (بهمن ماه) و چاپ و تکثیر به تعداد 13 جلد( 3 جلد توسط معاونت اجتماعی استان و 1 جلد توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ) و ارسال و توزیع 33 جلد کتاب به هریک از معاونت اجتماعی های سراسر کشور ، حوزه های قضایی سراسر استان و دستگاههای مربوطه استان (دیماه 95)در  این راستا انجام شده است.
وی به تهیه طرح امنیت قضائی و حقوقی انتخابات همزمان 96 و تصویب آن در ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخابات استان و ارسال آن به ستاد مرکزی پیشگیری از جرائم انتخاباتی کشور، حوزه های قضائی استان و  دستگاههای عضو ستاد استانی (اسفند ماه 95) اشاره کرد.

وی گفت: پیگیری و راه اندازی ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی همزمان 96 در مرکز استان و سراسر استان به ریاست روسای دادگستری ها پس از ابلاغ بخشه ریاست محترم قوه قضائیه نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: تهیه بره کاری دستگاههای عضو ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان توسط معاونت اجتماعی و تصویب این بره ها در جلسه ستاد استانی و ارسال به سراسر استان و دستگاههای مربوطه استانی انجام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان ادامه داد: پیگیری، مکاتبه و راه اندازی 17 شعبه تخصصی و تعیین 34 قاضی رسیدگی کننده به جرائم و تخلفات انتخاباتی در سراسر حوزه های قضائی استان، بره ریزی و هماهنگی با ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی شهرستان های استان به منظور بازدید و نظارت اعضای ستاد استان از فعالیت های آنها، برگزاری 8 جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان با تصویب 38 مصوبه نیز انجام شده است.

وی به اهم مصوبات جلسات و اقدامات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان اشاره و بیان کرد: راه اندازی کمیته رصد فضای مجازی به ریاست دادستان و اعضای پلیس فتا و اطلاعات، تاکید بر عدم استفاده مدیران و کارکنان دستگاههای دولتی به عدم استفاده از امکانات دولتی در بحث انتخابات، تهیه و پخش بره های پیشگیرانه انتخاباتی توسط صدا و سیمای مرکز استان در در حوزه های تبیین، تبلیغ، تهییج، تعیین نقاط حساس و نیمه حساس و عادی استان از حیث جرائم و تخلفات انتخاباتی در استان و راه اندازی کارگروه مشترک بین سازمانی جهت حل و فصل اختلافات پیش آمده در نقاط حساس انتخاباتی استان از جمله این موارد است.پیامک معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

اسلامی اظهار داشت: همکاری و هماهنگی کامل ستاد نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا با ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی استان از طریق حضور نماینده ی فعال در ستاد، اندیشیدن تمهیدات لازم در خصوص صدور گواهی عدم سوء پیشینه زدهای انتخاباتی در ایام تعطیلات نوروز، رصد فضای انتخابات توسط دستگاههای قضائی، امنیتی و انتظامی و ، برگزاری جلسه توجیهی با چاپخانه داران، اصحاب رسانه و جرائد، خیریه ها، سمن ها و دستگاههای خدمات رسان، ستادهای تبلیغاتی ریاست جمهوری، زدهای پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر روستا، ستاد نظارت بر انتخابات شوراها . برگزاری 38 جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در شهرستان های استان نیز انجام شده است.
وی بیان کرد: تهیه و تدوین بروشور توصیه های انتخاباتی ارسال به فرمانداری جهت توزیع بین داوطلبان شوراهای اسلامی شهر وروستا به منظور آگاهسازی آنان، مکاتبه با دستگاه های مربوطه، ستادهای سراسر استان و رصد کامل فضای انتخابات از طریق مکاتبه، پیگیری های تلفنی، مکاتبه با ستادهای تبلیغاتی به جهت رعایت قوانین تبلیغاتی، بروز رسانی آمار تعداد پرونده های تشکیل شده جرائم و تخلفات انتخاباتی سراسر استان، مکاتبه با ائمه جمعه و جماعات جهت تشویق مردم به حضور در انتخابات و توجیه به منع مداخله سیاسی و برگزاری جلسات آموزشی برای ظابطان دستگاه قضائی در مورد انتخابات و چگونگی اجرای فرآیند آن از دیگر  اقدامات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی استان کرمان بوده است.

✅اقدامات انجام شده در حوزه سبک زندگی اسلامی – ایرانی

اسلامی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سبک زندگی اسلامی – ایرانی نیز گفت: برگزاری دو  دوره تربیت مربی مدیریت مهارت و دانش رفتار برای 33 نفر از کارشناسان و مدیران دستگاه های اجرایی و انتظامی استان و رؤسا و اعضای شورای حل اختلاف کرمان انجام شده است.
وی برگزاری 11 دوره مدیریت مهارت و دانش رفتار برای بیش از 2 نفر از افراد و گروه های مختلف جامعه (دانش آموزان، دانشجویان، بهبودیافتگان و ) توسط مربیان آموزش دیده را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه سبک زندگی اسلامی – ایرانی دانست و ادامه داد: برگزاری 68 دوره آموزشی برای گروه های آسیب دیده اجتماعی از جمله متقاضیان طلاق، معتادین متجاهر ارجاع شده به مرکز درمان ماده 16 و مرتکبین جرائم امنیت اخلاقی و جرائم تعزیری درجه 6 تا 8در این راستا انجام شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان اظهار داشت: در راستای حوزه پیشگیری های حقوقی و قضایی نیز برگزاری سه دوره آموزشی برای 25 نفر از مشاورین املاک کرمان با هدف شناسایی بسترهای وقوع جرایم مالی (کلاهبرداری) با تمرکز بر ارتقا و اثربخشی عملکرد مشاورین املاک انجام شد که در همین راستا نیز تعداد سه هزار پوستر در ابعاد 7*1 حاوی نکات مهم حقوقی در تمامی بنگاه های املاک سطح استان برای استفاده مراجعین به این بنگاه ها و پیشگیری از وقوع مشکل در حین معاملات نصب شد.


✅اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع رسانی

اسلامی به اقدامات حوزه عملکرد حوزه اطلاع رسانی نیز اشاره و عنوان کرد:  در این راستا تولید 15 دقیقه بره (اشاره) به صورت 3 فیلم کوتاه 5 دقیقه ای و پخش از سیمای مرکز کرمان، تهیه 3 پیام پیشگیری و پخش در فضای مجازی، تلویزیون های شهری و چاپ و نصب در قالب بروشور، بنر و پوستر در مکان های عمومی، اتوبوس های شهری، مجتمع های قضایی، مدارس و ، تهیه و انتشار مستمر ماهه خبری تازه های پیشگیری و تولید و پخش 17 انیمیشن، 18 فیلم کوتاه و 28 مستند انجام شده است.

وی بیان کرد: تألیف کتب در مسیر انتخاب، دانستنی های حقوقی، اسرار خانواده پایدار و ..، تولید 1 فیلم کوتاه 3 دقیقه ای با موضوع پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی جهت پخش در فضای مجازی، تولید و پخش 15 بره کوتاه یک دقیقه ای در قالب موشن گرافیک با موضوع پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی و تولید و انتشار بروشورهای با موضوع آئین ه مراقبت، انتخابات و نیز صورت گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان، گفت: در راستای اقدامات مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی نیز گردآوری و تحلیل آمار جرایم، دعاوی و آسیب های اجتماعی که در این راستا سیمای پنج ساله دعاوی و آسیب های اجتماعی 91 تا 94 و سیمای مقایسه ای شش ماهه های اول و دوم سال های 94 و 95 تهیه و تدوین شده است.
وی اظهار داشت: برگزاری دو جلسه شورای علمی و پژوهشی جهت بررسی طرح های پژوهشی، حمایت و نظارت بر اجرای 1 طرح پژوهشی با موضوع خشونت، حمایت و نظارت بر اجرای 1 طرح پژوهشی با موضوع طلاق و انجام یک پژوهش علمی با موضوع بررسی عوامل مؤثر بر سرقت در شهر کرمان در مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی انجام شده است.

نظرات و پیشنهادات

 

به گزارش ایرنا، امروزه پیشگیری به عنوان یک اصل بسیار مهم در زمینه کنترل بزه و آسیب های اجتماعی مورد توجه نهادها و سازمان های مختلف قرار گرفته است و در همین راستا معاونت پیشگیری از وقوع جرم در دادگستری و دفتر کاهش آسیب های اجتماعی در سازمان بهزیستی تاسیس شده اند.در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین که با حضور کارشناسان اداره کل بهزیستی و دادگستری استان قزوین برگزار شد به موضوع پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی و اقدامات صورت گرفته در این زمینه پرداخته شد.**تشکیل شورای پیشگیری از جرم در قزوین مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین در این میزگرد گفت: پیشگیری از وقوع جرم مستلزم مشارکت همه نهادها، دستگاه ها و مردم است و بدون آن اهداف ترسیم شده در این حوزه عملا تحقق نمی یابد.محمد فلاح صفری افزود: برای ایجاد انسجام،هماهنگی و یکپارچگی در بخش دولتی، شورای پیشگیری از وقوع جرم استان با ریاست رئیس کل دادگستری استان، نایب رئیسی معاون سیاسی و امنیتی استاندار و دبیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تشکیل شده است که موضوعات مهم پیشگیرانه برای سالم سازی جامعه را تصویب کرده و به دستگاه ها ابلاغ می کند.این مسئول همچنین گفت: دبیرخانه اطلاع رسانی و ارتقا سطح آگاهی های عمومی جامعه و افکار سنجی معاونت دادگستری نیز در 2 بخش رصد اخبار و اطلاعات مرتبط با پیشگیری در استان و اطلاع رسانی،انعکاس اقدامات انجام شده در قالب بره های مصوب استان،اطلاع رسانی و ارتقا سطح آگاهی های عمومی از طریق تبلیغات محیطی،انتشار پیامک انبوه، برگزاری نمایشگاه های مختلف،تولید، توزیع کتاب و محتوای بحث پیشگیرانه اقدام می کند.وی با اشاره به نقش سمن ها در موضوع پیشگیری،ادامه داد: بدون مشارکت سازمان های مردم نهاد اهداف پیشگیرانه تحقق نمی یابد چون همه اعضای یک جامعه عضو یک سازمان مردم نهاد به عنوان جامعه هستند و نباید از نقش آن غافل شد.فلاح صفری افزود: معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در راستای تحقق اهداف پیشگیرانه آماده همکاری با سازمان های مردم نهاد دارای مجوز از مراجع ذیربط است و تاکنون نیز بره ها و اقدامات مناسبی را با سمن های فعال دارای مجوز اجرا کرده است.وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: به استناد بند پنج اصل 156 قانون اساسی وظیفه پیشگیری از وقوع جرم به عهده قوه قضائیه قرار داده شده است و متناظر با آن معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در سال 89 در بدنه قوه قضائیه و دادگستری کل استانها تشکیل شد.فلاح صفری با بیان اینکه پیشگیری ممکن است تعاریف مختلفی داشته باشد،افزود: اما در معنای قانونی به استناد ماده اول قانون پیشگیری از وقوع جرم مصوب سال 94، پیشگیری به معنی پیش بینی، شناسایی و ارزیابی خطر وقوع جرم و اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای از میان بردن یا کاهش وقوع جرم است.وی افزود: قوه قضائیه در سه حوزه تخصصی برای پیشگیری از وقوع جرم و البته آسیب های اجتماعی که گاهی اوقات ایجاد کننده جرم نیز هستند ورود می کند که به حوزه های پیشگیری فرهنگی و اجتماعی، حوزه های وضعی، انتظامی و امنیتی و پیشگیری حقوق و قضایی تفکیک می شوند.فلاح صفری ادامه داد: پیگشیری فرهنگی و اجتماعی به این معنا است که شخص مستعد جرم را قبل از اینکه اندیشه ارتکاب جرم در وی ایجاد شود با ارائه آگاهی های لازم و توانمندسازی از مجازات های مقرر آگاه کنیم تا خودجوش و داوطلبانه از ارتکاب جرم پیشگیری کند. وی گفت: این حوزه از فعالیت ها 7 درصد از اقدامات پیشگیری را به عنوان پیشگیری های نخستین دربر می گیرد و در کنار آن از پیشگیری های مردمی یا مبتنی بر مشارکت مردم نیز استفاده می شود.این مسئول ادامه داد: حوزه دوم پیشگیری به حوزه وضعی، انتظامی و امنیتی گذاری شده است و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که پیشگیری های نخستین موثر واقع نشود.وی افزود: در این گونه موارد با اقداماتی از قبیل کنترل محیط های آلوده ، ایجاد پست های بازرسی و پاکسازی مناطق آلوده تلاش می شود از گسترش جرم یا بزه و آسیب به سایر نقاط پیشگیری شود که این نوع اقدامات 2 درصد از فعالیت های معاونت پیشگیری از وقوع جرم را در بر می گیرد.مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین خاطر نشان ساخت: در کنار این موارد پیشگیری حقوقی و قضایی نیز 1 درصد از مجموعه فعالیت های معاونت پیشگیری قوه قضائیه را به خود اختصاص می دهد و به 2 بخش اقدامات تنبیهی در محاکم قضائی و شناسائی خلاءهای قانونی ارتکاب جرم تقسیم می شود.وی افزود: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با شناسائی خلاءهای قانونی ارتکاب جرم با قوه مقننه ارتباط برقرار کرده و برای رفع این آنها و جلوگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی اقدام می کند.این مسئول قضائی با اشاره به فعالیت های پیشتیبانی قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم نیز گفت: در همین زمینه مرکز مطالعات اجتماعی و جرم شناسی زیرمجموعه معاونت پیشگیری تشکیل شده و در 2 حوزه رصد مستمر آسیب های اجتماعی، تهیه آماره ها و انجام کارهای مطالعاتی،فعالیت های پژوهشی فعالیت می کند.فلاح صفری با اشاره به نقش مردم در پیشگیری، گفت: هر شهروندی می تواند در سامانه سجام (سامانه اطلاعات جامع مردمی) عضو شده و هر جرمی را که مشاهده کرد مستند سازی کرده و گزارش کند.وی افزود: این گزارش ها در اختیار معاونت پیشگیری از جرم دادگستری قرار گرفته و به صورت ملی پیگیری می شوند و شهروندان می توانند از این طریق نقش خود را در پیشگیری از وقوع جرم ایفا کنند. فلاح صفری اضافه کرد: وظیفه اصلی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، سیاست گذاری و راهبری بره های حوزه پیشگیری از وقوع جرم است و خود نمی خواهد در جریان پیشگیری ورود کند بلکه باید دستگاه های مختلف مانند بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه اقدام کنند.این مسئول همچنین با بیان اینکه رسانه ها می توانند در پیشگیری از وقوع جرم موثر باشند،افزود: رسانه ها نقش بی بدیلی در پیشگیری از وقوع جرم دارند ولی در برخی از زمینه ها به دلیل ناآگاهی حقوقی از عواقب کارها نه تنها به پیشگیری کمک نکرده بلکه به آسیب ها دامن می زنند.وی افزود: هدف پیشگیری کمک به تعالی آدمی و نوع بشر است که ریشه در دین اسلام داشته و همسو با خلقت آدم است و طبق آن مسئولان باید مسیر را برای تعالی انسان ها و توسعه موزون فراهم کنند.فلاح صفری گفت: رهایی انسان از مشکلات فراروی اجتماعی و فردی مستلزم پیشگیری فردی و اجتماعی است که با ذات فطرت آدمی منطبق است.**سال گذشته 1 هزار پیامک پیشگیرانه برای شهروندان قزوینی ارسال شدکارشناس حقوق قضائی دادگستری قزوین نیز در این میزگرد گفت: در خصوص پیشگیری از وقوع جرم بره های مختلفی در دستگاه قضایی وجود دارد که یکی از آنها در راستای فرمایش مقام معظم رهبری و برای کاهش جمعیت کیفری است.مسیح الله اکبری افزود: چون بسیاری از مجازات ها از جمله حبس تبعات منفی برای زندانی و خانواه وی داشته و هزینه های زیادی را برای نگهداری از زندانیان به دولت تحمیل می کرد با به روزرسانی قوانین در راستای حبس زدایی، موارد جدیدی مانند جزای نقدی، تعلیق، تعویق، آزادی مشروط و قانون به کارگیری زندانیان در خدمات عمومی رایگان راه اندازی و دوره هایی برای قضاتی که به حبس گرایی تمایل داشتند برگزار شد.وی همچنین گفت: در نتیجه برای جلوگیری از آسیب های اجتماعی و وقوع جرم بیش از 15 جلسه در دادگستری استان تشکیل شد و بیش از پنج هزار رای در این زمینه صادر شد.اکبری ادامه داد: در سه ماهه اول 97 حدود هزار رای در خصوص مجازات جایگزین حبس در قزوین صادر شد که در نتیجه 3 درصد آمار زندانیان کاهش یافت.این مسئول گفت: فراهم آوردن زمینه ورود مددکاران اجتماعی برای اجرای احکام جایگزین حبس از دیگر اقدامات در این زمینه بوده است.وی اظهار داشت: امسال تاکید رئیس کل دادگستری است که آمار زندانیان استان با استفاده از سیاست مجازات جایگزین حبس کاهش یابد.این کارشناس قضایی افزود: یکی دیگر از طرح های دادگستری استان در راستای اجرای عدالت اجتماعی و تحقق بخشی به حقوق فردی و اجتماعی، شناسایی و دستگیری محکومان متواری است که هدف عینی آن این است که حداقل باید 3 درصد از محکومان نسبت به سال 96 دستگیر شده باشند. وی با اشاره به تاسیس نهادهای داوری، گفت: در راستای کاهش مراجعان به دادگاها، تسریع در رسیدگی به اختلافات و افزایش سازش بیش از 2 موسسه و نهاد داوری در قزوین ثبت شده است که بیش از 6 موسسه از آنها فعال است.اکبری افزود: یک تفاهم ه پیشگیری نیز برای از بین بردن زمینه های اختلاف و شفاف سازی قراردادها با اتاق اصناف کشور منعقد شد تا بهره برداران اتحادیه های مختلف شامل املاک،خودرو،تعاونی های مسکن و سایر قبل از هرگونه مراجعه به دادگاه به نهادهای داوری برای حل اختلاف مراجعه کنند.وی گفت: برای اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم تفاهم ه ای با صدا و سیما منعقد شد و بیش از 2 مورد گفت و گو ،گزارش،انیمیشن و حضور کارشناسان دادگستری در صدا و سیما صورت گرفت و در استفاده از ظرفیت رسانه های نوین نیز گروه تلنگر و پیشگیری در پیام رسان سروش فعالیت خود را آغاز کرد.وی گفت: با استفاده از ظرفیت اپراتور همراه اول پارسال بیش از 1 هزار پیامک پیشگیرانه ارسال شد و امسال نیز در سه ماهه اول حدود 15 هزار و 8 پیامک پیشگیرانه ارسال شده است.**27 هزار شهروند قزوینی پارسال مشاوره دریافت کردند کارشناس دفتر مشاوره سازمان بهزیستی استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: ارتقای سلامت روان جامعه عمده هدف دفتر مشاوره است که از طریق مراکز مشاوره دارای مجوز پیگیری می شود. نرگس صفرپور با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در صورت درمان نشدن می تواند منجر به افزایش بزه و جرم در جامعه شود، افزود: این دفاتر با هدف پیشگیری از آسیب های اجتماعی به فعالیت می پردازند و آشنایی جامعه با آنها به کاهش این گونه آسیب ها منجر می شود. وی با بیان اینکه مراکز مشاوره به سطح یک، دو و سه تقسیم می شوند،افزود: مراکز مشاوره سطح یک مراکز ارتقای سلامت محلی هستند که به آموزش های محلی، شناسایی افراد محلی و ارجاع آنها به مراکز سطح بالاتر با هدف ارتقا سطح مهارت های زندگی و سطح روان جامعه اقدام می کنند.صفرپور ادامه داد: سال گذشته در قزوین 41 مرکز مشاوره خصوصی و یک مرکز مشاوره دولتی در سه سطح فعالیت داشتند که از این تعداد 29 مرکز جنرال ، 6 مرکز تخصصی و 6 مرکز سطح یک یا سلامت محلی بودند.این کارشناس بهزیستی گفت: در این مراکز خدمات عمومی مانند مشاوره ازدواج، زوج درمانی،مشاوره تحصیلی و تربیتی، اختلال روان، فرزند پروری و مشاوره خانواده، تحصیلی ، تربیتی ، مشاوره جنسی ،روانسنجی و مشاوره کودک و نوجوان ارائه می شود.وی افزود: یک مرکز مشاوره دولتی نیز در اداره بهزیستی شهرستان قزوین مستقر است و در شیفت کاری به مراجعه کنندگان بی بضاعت خدمات می دهد.صفرپور اضافه کرد: افراد بی بضاعت یا ناتوان از حضور در جلسات مشاوره می توانند از طریق سامانه 148 خدمات مشاوره دریافت کنند و در صورت نیاز به مراکز تخصصی سطح یک، دو و سه ارجاع داده شوند.این کارشناس همچنین گفت: در سال 96 حدود 11 هزار و 28 تماس موفق با این خط برقرار شد که 9 هزار و 226 تماس گیرنده مونث،هزار و 969 تماس گیرنده مذکر، 13 دوجنسیتی ، 2 هزار و 48 تماس گیرنده مجرد و هشت هزار و 836 نفر متاهل و 114 نفر متارکه کرده بوده اند.وی اضافه کرد: عمده مشکلات تماس گیرندگان مشکلات خانوادگی بوده که مهمترین آن ازدواج و مشکلات فردی ، تربیتی و فرزندپروری در سال 96 بوده است.صفرپور گفت: در سال گذشته از 2 هزار پرونده طلاق توافقی که از دادگستری به مراکز مشاوره ارجاع داده شده بود 22 درصد سازش داشتیم که آمار بسیار خوبی است.وی با اشاره به کارگاهای آموزشی برگزار شده گفت: سال گذشته 14هزار و 79 نفر در خصوص آموزش های پیش از ازدواج و پنج هزار و 8 نفر در خصوص سطح زندگی خانواده آموزش دیدند که نتایجی از قبیل ارتقای سطح زندگی خانواه ها ، کاهش اختلافات زناشویی ،شناخت بیشتر نسبت به خانواده ها و رفع تعارض حاصل شد.کارشناس دفتر مشاوره و پیشگیری اداره کل بهزیستی استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی دفاتر تخصصی دیگری از جمله پیشگیری از آسیب ها، کاهش و پیشگیری از اعتیاد و پیشگیری از معلولیت ها دارد که در بخش های مختلف به مراجعه کنندگان و جامعه هدف خدمات ارائه می کنند.صفرپور با بیان اینکه دفتر تخصصی اعتیاد اداره بهزیستی نیز فعالیت گسترده ای دارد،گفت: در قزوین 22 مرکز اقامتی ویژه مردان و یک مرکز ویژه بانوان معتاد، یک باشگاه ویژه مراجعه کنندگان اچ آی وی مثبت، 2 سرپناه شبانه (شلتر) در قزوین و البرز و پنج مرکز گذری و 15 تیم سیار فعالیت می کنند.وی با اشاره به فعالیت های دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی،افزود: 15 پایگاه کاهش آسیب در استان قزوین وجود دارد که 6 پایگاه آن در شهر قزوین، سه پایگاه در البرز، 2 پایگاه در تاکستان، 2 پایگاه در شهرستان آبیک، یک پایگاه در بویین زهرا و یکی دیگر در آوج است.این کارشناس بهزیستی گفت: یکی از اهدف این دفاتر افزایش نیروهای محلی، تشکل سازی و بسیج اجتماعی جهت افزایش توان و ظرفیت گروه های محلی است تا کیفیت زندگی ساکنان محله از طریق افزایش تعلقات و پیوندهای درون گروهی در محلات ارتقا یابد.وی با بیان اینکه پایگاه های سلامت اجتماعی فعالیت های خوبی برای کاهش آسیب های اجتماعی دارند،افزود: به وسیله این پایگاه ها اقداماتی از قبیل جمع آوری اطلاعات در خصوص آسیب های رایج در یک محله از طریق شورای شهر و محله، تهیه نقشه آسیب ها با اطلاعات به دست آمده،اولویت بندی آسیب های اجتماعی و بره ریزی متناسب با محله،اجرای بره های کاهش آسیب،ارائه دوره های آموزش روانشناختی هنری و حرفه ای به اهالی محله، برگزاری جشنواره ها در مناسبات مختلف و ارائه مشاوره انجام شده است. این کارشناس بهزیستی همچنین با اشاره به فعالیت های دفتر پیشگیری از معلولیت های اداره بهزیستی استان،گفت: این دفتر طرح های آگاهی سازی، غربالگری شنوایی، غربالگری بینانی و مراکز ژنیتک را در بره دارد.صفرپور با بیان اینکه معلولیت ها در ادامه می توانند منجر به آسیب های اجتماعی شوند، ادامه داد: در طرح آگاه سازی سال گذشته 25 هزار نفر در سطح مدارس استان در راستای پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های ناشی از آنها آموزش داده شدند. وی افزود: در طرح غربالگری شنوایی که در سطح کودکان سه تا پنج سال در نهاد کودک شهر قزوین اجرا می شود سال گذشته هزار و 15 نفر مورد غربال قرار گرفتند.صفرپور گفت: یک قسمت از این طرح مربوط به غربالگری نوزادان است که سال گذشته 18هزار کودک در بیمارستان کوثر، رازی و تامین اجتماعی تاکستان مورد غربال قرار گرفتند که از این تعداد 25 ناشنوا شناسایی شدند. وی با اشاره به طرح غربالگری بینایی نیز اظهار داشت: در سال گذشته 53 هزار کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند که از این تعداد چهار هزار کودک مشکوک و 4 کودک دارای تنبلی چشم شناسایی شد.این کارشناس افزود:در طرح غربالگری بینایی 8 درصد کودکان در سطح استان و بیش از 9 درصد کودکان در سطح شهرستان ها تحت پوشش این طرح که در 9 پایگاه اجرا شد قرار گرفتند و حدود هزار و 7 کودک دیگر مبتلا به سایر بیماری های چشمی شناسایی شدند.صفرپور با بیان اینکه یکی از فعالیت های عمده دفتر پیشگیری از معلولیت غربالگری ژنتیک است، افزود: هفت مرکز غربالگری ژنتیک در سطح قزوین فعالیت دارند که در سال 96، 2 هزار و 4 پرونده مشاوره ژنتیک و چهار هزار مراجعه کننده داشته اند.وی اظهار داشت: غربالگری ژنتیک در 2 حیطه فعالیت می کند که یکی از آنها غربالگری پیش از ازدواج است که در سال گذشته به 2 هزار و 5 زوج در سطح استان مشاوره داده شد. این کارشناس ادامه داد: سال گذشته در طرح غربالگری افراد 15 تا 25 سال نیز 2 هزار و 3 نفر در سطح دانشگاه ها و مدارس مورد غربال قرار گرفتند و افراد مشکوک در این طرح به مراکز مشاوره ارجاع داده شدند.وی در پایان گفت: مشارکت مردم در اجرای اهداف پیشگیرانه در حوزه آسیب های اجتماعی ضروری است چرا که بدون این مهم رسیدن دستگاه های ارایه دهنده خدمات اجتماعی همچون بهزیستی و دستگاه قضا به چشم اندازهای ترسیم شده در حوزه پیشگیری سخت و گاه مکن است.**22 کودک کار در قزوین شناسایی شدکارشناس دفتر امور آسیب های اجتماعی اداره بهزیستی استان قزوین نیز در این میزگرد با اشاره به لزوم شناسایی و آموزش به افرادی که بیم آن می رود در آینده دچار آسیب های اجتماعی شوند،گفت: در همین راستا که یکی از اقدامات در حوزه پیشگیری از آسیب هاست، سال گذشته 22 کودک کار در قزوین شناسایی شد و خدمات مختلفی را از بهزیستی استان دریافت کردند. هدی حقیقی گفت: طبق آئین ه ساماندهی کودکان کار و خیابانی مصوب هیات وزیران سازمان بهزیستی به عنوان یکی از سازمان ها باید در کنار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری استان، کمیته امداد، هلال احمر ،آموزش و پرورش و شهرداری برای ساماندهی به کودکان کار اقدام کند. کارشناس آسیب های اجتماعی اداره بهزیستی افزود: در بحث آسیب های اجتماعی مانند طلاق اختلال هویت جنسی و صدور مجوزهای تغییر جنیست تا حمایت و همکاری تمامی ارگان ها صورت نگیرد رسیدن به هدف کلی که کنترل و کاهش آسیب ها است میسر نمی شود.وی گفت: خوشبختانه در شکل گیری و راه اندازی مرکز جامع مراقبت از خانواده (سامانه تصمیم) همکاری چند ارگان نتیجه بخش بود و می توان امیدوار بود با فعالیت آن در ارائه خدمات به زوجها گام های خوبی در استان برداشته شود. حقیقی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اهمیت موضوع آسیب های اجتماعی دفتری با عنوان آسیب ها و فوریت های اجتماعی در سازمان بهزیستی تشکیل شده است تا با بره ریزی و ساختار منسجم برای مقابله با آسیب های اجتماعی اقدام شود. وی با بیان اینکه دست یابی به اهداف پیشگیرانه در حوزه آسیب های اجتماعی نیازمند همکاری همه دستگاه ها و اجزای جامعه است، افزود: یکی از بخش های فعال در این حوزه اورژانس های اجتماعی است که خوشبختانه در سال گذشته در تمامی شهرستان های استان به جز آوج راه اندازی شدند و مردم با ارایه گزارش های خود همکاری خوبی با این بخش دارند.این کارشناس گفت:جامعه هدف اقدامات پیشگیرانه از آسیب های اجتماعی شامل زنان، دختران ، کودکان کار،افراد دچار اختلال هویت جنسی، زوج متقاضی طلاق ،زنان خشونت دیده و در معرض خشونت و فرزندان آنها است. وی افزود: استان قزوین خانه سلامت دختران در معرض آسیب، مرکز بازپروری زنان آسیب دیده اجتماعی، خانه امن زنان خشونت دیده که یکسال از فعالیت آن می گذرد و متاسفانه تعداد زنان خشونت دیده در قزوین آمارشان کم نیست و یک مرکز موقتی کودکان کار خیابانی دارد و به جز آنها در سال گذشته مرکز خدمات روزانه به کودکان کار نیز در اداره بهزیستی تشکیل شد.حقیقی ادامه داد: این مرکز خدماتی از قبیل پیگیری تحصیل کودکان بازمانده از آموزش،مراقبت های بهداشتی ،جلوگیری از انواع بیماری ها و درمان کودکان کار ارائه می کند و در بحث ورزش تفریح و پرکردن اوقات فراغت و رشد سالم بچه ها نیز فعالیت هایی دارد .این کارشناس بهزیستی گفت: درحال حاضر یک مرکز کودکان کار فعال در قزوین داریم که به صورت روزانه به ارائه خدمات به کودکان کار می پردازد و به زودی یک مرکز دیگر را نیز در تاکستان که طبق گزارش ها آمار کودکان کار آن بالاست فعال می کنیم.حقیقی ادامه داد: به زودی مرکز جامع مراقبت از خانواده ( سامانه تصمیم) را با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و استانداری افتتاح می کنیم و با راه اندازی آن 2 تیم کاهش طلاق استان به یک تیم واحد مراقبت از خانواده تبدیل می شوند و تمام پرونده های طلاق به این مرکز برای مشاوره ارجاع داده می شود. وی افزود: دفتر امور آسیب دیدگان اداره بهزیستی از مبتلایان به اختلالات هویت جنسی نیز به شکلهای مادی و معنوی حمایت می کند که این حمایت ها موارد مختلفی از قبیل خدمات مشاوره، مددکاری، روانشناسی، حقوقی و قضائی را شامل می شود.611*313

اجتماعی

میزگرد

پیشگیری از جرم

پیشگیری از آسیب های اجتماعی

پیامک معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه

ارتباط با سردبیر newsroom@irna.ir

تماس بی واسطه با مسئولین

بالای صفحه

خبر گزاری جمهوری اسلامی       پست الکترونیک : irna@irna.ir

© کلیه حقوق این سایت متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران بوده و استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

پیامک معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه
پیامک معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *