ویژگی های پیشگیری رشد مدار

ویژگی های پیشگیری رشد مدار
ویژگی های پیشگیری رشد مدار


صفحه اصلی|مشاوره حقوقی|تماس با ما

Copyright © 2007 – 2017 hvm.ir All Rights Reserved

%PDF-1.5
%
1 0 obj
~41

کودکان و نوجوانان درصد قابل ملاحظه اي از جامعه آماري ايران را تشکيل مي دهند و سن ارتکاب جرم در جرايم گوناگون در حال کاهش است؛ به گونه اي که سن مرتکبان برخي از جرايم متاسفانه به 13 سال رسيده و کميت آن نيز روبه گسترش است. با بررسي هاي به عمل آمده مشخص شده است که برخي از دانش آموزان بزهکار در حال تحصيل هستند و برخي نيز از آنان از مدارس اخراج شده اند. در اين ميان به موازات نهادهاي گوناگون، پليس نيز نقش ويژه اي در پيشگيري از بزهکاري دانش آموزان، اعم از پيشگيري کيفري (انتظامي و قضايي) و غيرکيفري (وضعي و اجتماعي)، بر عهده دارد.هدف از اين پژوهش، بررسي عوامل موثر بر بزهکاري نوجوانان، موضوع ها و مباحث آموزش پيشگيري از جرم، تاثير آموزش بر پيشگيري از جرم نوجوانان، نحوه اجراي آموزش، پيشگيري از بزهکاري، نحوه تعامل پليس با دانش آموزان از منظر کارشناسان آموزش و پرورش بوده است.پيمايش حاضر نظرسنجي از 26 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش نواحي شرق و شمال شرق تهران و به صورت تمام شمار در سال 1385 انجام گرفته است. اين کارشناسان از افرادي بودند که علاوه بر مسووليت هاي اجرايي در آموزش و پرورش، سابقه آموزشي نيز داشته اند. داده هاي پژوهش حاضر از طريق پرسشنامه گردآوري شده و شامل چند بخش از جمله ويژگي هاي فردي، عوامل موثر بر بزهکاري نوجوانان، نگرش دانش آموزان به پليس، موضوع آموزش و پيشگيري پليس از جرم، جايگاه رويکرد يادگيري در آموزش، پيشگيري اجتماعي رشد مدار و آزمون هاي توصيفي براي تجزيه و تحليل داده هاست.

نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، نرسیده به پل بزرگراه شهید همت، خیابان شهید قموشی، خیابان بهار، نبش کوچه چهارم، پلاک 1

کدپستی: 1461965381

ویژگی های پیشگیری رشد مدار

تلفن و دورنگار: 44265001 (9821+)

کارگاه های آموزشی

اخبار

JCR

خبرگزاری سیناپرس

پیوندهای مرتبط

%PDF-1.5
%
78 0 obj>
endobj

xref
78 48
0000000016 00000 n
0000001901 00000 n
0000001256 00000 n
0000001979 00000 n
0000002103 00000 n
0000002290 00000 n
0000002483 00000 n
0000002719 00000 n
0000002982 00000 n
0000003058 00000 n
0000003293 00000 n
0000004045 00000 n
0000004309 00000 n
0000004551 00000 n
0000005237 00000 n
0000005372 00000 n
0000006157 00000 n
0000006717 00000 n
0000006848 00000 n
0000007361 00000 n
0000007552 00000 n
0000007751 00000 n
0000008218 00000 n
0000008413 00000 n
0000009374 00000 n
0000010060 00000 n
0000010789 00000 n
0000011131 00000 n
0000011885 00000 n
0000012652 00000 n
0000013484 00000 n
0000014265 00000 n
0000015014 00000 n
0000018569 00000 n
0000063642 00000 n
0000082280 00000 n
0000082515 00000 n
0000083283 00000 n
0000084000 00000 n
0000087979 00000 n
0000088221 00000 n
0000103966 00000 n
0000119386 00000 n
0000120864 00000 n
0000121106 00000 n
0000122912 00000 n
0000123143 00000 n
0000125981 00000 n
trailer
]>>
startxref
0
%%EOF

80 0 obj>stream
xb“`f“5c`c“d@

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/MediaBox[ 0 0 595.32 841.92] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x]mnAgH` @Ҍ
.l!X;!;޳ݿ”K5v-MUç/?9|ǟ6??~޼o󇧇/>>is|;o6o߿~77‹vZ__b?~a;od’yׯХhtK:Oorܼ}?f}맟?}xy#a۰x?ldrńΫvied#IT,t*Վ tg̍DFonϣEh)0j)
YiUQÜ7jgps?”fc

نویسنده: مهدی پاشایی

پیشگیری رشد مدار

پیشگیری رشد مدار یکی از اشکال پیشگیری اجتماعی محسوب می شود. پیشگیری
رشد مدار، بدنبال بهبود وضعیت اطفالی است که در معرض خطر به بزهکاری قرار دارند.
این گونه از پیشگیری، بزهکاری را نه یک واقعه، بلکه یک فرآیند می داند که زمینه
های آن در دوران رشد فرد یعنی از لحظه تشکیل نطفه تا بزرگسالی (جوانی) بروز پیدا
می کند. این رویکرد بر این فرض مبتنی است که داشتن شخصیت متعادل، همنوا شدن با
ارزشها و هنجارها پذیرفته شده در جامعه و رشد و جامعه پذیری صحیح منوط به گذران
طبیعی دوران رشد است و هر گونه انحراف و اختلال در نهادهای که در رشد، جامعه پذیری
و کنترل کودک یا نوجوان مؤثر هستند وی را در معرض خطراتی قرار می دهد که ممکن او
را به سمت دنیای بزهکاری بکشاند. بنابراین، پیشگیری رشد مدار با شناسایی عوامل خطر
در محیط های جامعه پذیریِ نخستین اطفال و نوجوانان که عبارتند از : خانواده،
مدرسه، گروه همسالان و رسانه ها سعی در احیای اوضاعی که از لحظه شکل گیری جنین تا شکل گیری کامل شخصیت طفل مفقود
بوده و عاملی برای بزهکاری محسوب می شوند، توسط عوامل حمایتی دارد. در واقع
پیشگیری رشد مدار بر این فرض مبتنی است که وجود اختلال در نهادهای جامعه پذیری که
اطفال و نوجوانان در آن قرار می گیرند به شدت کودک را در معرض بزهکاری در آینده
قرار می دهد. به همین جهت این
گونه از پیشگیری تمرکز خود را بر این نکته قرار داده که با شناسایی عوامل خطر و
بکارگیری ساز و کارهای حمایتی مناسب در محیط های جامعه پذیرسازی انسان، کودکان و
نوجوانان در معرض خطر را به سوی همنوایی با قواعد اجتماعی سوق دهد و از احتمال
وارد شدن فرد در رفتارهای مجرمانه جلوگیری کرده و در نهایت جامعه ی سالم و امن
برای افراد جامعه فراهم سازد.

     بدین سان، پیشگیری رشد مدار با استفاده از
نهادهای جامعه پذیر کننده، تقویت ساز و کارهای خود کنترلی، برنامه های حمایتی فرد
مدار، خانواده مدار، مدرسه مدار، گروه همسالان و رسانه ها از رهگذر ایجاد تعادل
شخصیتی، توانمند سازی یا نظارت بر خانواده ها، آموزش و تربیت کودکان، خانواده ها،
آموزگاران و مسئولان مدرسه ها، استفاده از خیصصه های مطلوب رسانه ها  و … سعی در ایجاد مانع برای پایداری بزهکاری
در کودکان و نوجوانانی که در معرض خطر قرار دارند، دارد.ویژگی های پیشگیری رشد مدار

اما بر این نوع از پیشگیری نیز انتقاداتی وارد است :

اقدام ها و برنامه های پیشگیری رشد مدار ، برای این که اثر
محسوسی بر کاهش بزهکاری یک جامعه معین داشته باشد ، باید قابل تسری و اعمال در سطح
وسیعی، نسبت به کلیه اطفال ، نوجوانان، والدین، مربیان و… که گرفتار عوامل خطر
یا مواجه به کمرنگ شدن عوامل حمایتی هستند، باشد. در این صورت ایرادهای ذیل به این نوع
پیشگیری وارد است که :

1-    پیشگیری رشد مدار زمان بر است؛ بدین معنی
که شناسایی این قبیل  اطفال ، خانواده ،
محله ها ، محله ها و… و تهیه برنامه مناسب آنها و آزمایش کردن این برنامه در سطح
کوچک ، قبل از تعمیم آن به کلیه موارد نیاز به زمان طولانی دارد. ضمن این که در
بعضی روشهای طولی پیشگیرانه ، اقدام های روان شناختی – اجتماعی باید طی مدتهای
زیادی و در دوره های مختلف رشد افراد ذی نفع نسبت به آنها اعمال شود.

2-    از سوی دیگر، برای اجرای اقدام ها و
برنامه های مربوط به پیشگیری رشد مدار که بدین ترتیب ناظر به آینده ، اطفال و
نوجوانان مشکل دار کنونی است باید دست به تربیت مربیان ، جرم شناسان ، روان شناسان
متخصصان علوم تربیتی( یعنی پرسنل آموزش دیده) زد، که این امر نیز به نوبه خود نیز
به زمان و در عین حال بودجه زیاد دارد. بدین ترتیب عملیاتی- اجرایی کردن این نوع
پیشگیری در سطح کلان مثلا در سطح یک استان یا در سطح یک کشور – نیاز به زمان ،
امکانات مادی و نیروی آموزش دیده دارد. بنظر می رسد این ایراد نیز با توجه به ثمر
بخشی اثبات شده رویکردهای رشد مدار در پیشگیری از جرم و بویژه صرفه جویی اقتصادی
چشم گیر مداخلات رشدمدار قابل دفع باشد و اصلاح سیاست جنایی و جهت گیری منابع مالی
و انسانی از رویکردهای غیر موثر پیشگیری از جمله توسعه زندانها به سمت مداخلات رشد
مدار و از سوی دیگر برنامه ریزی صحیح و منسجم در استفاده از امکانات پراکنده
سازمانهای مختلف حمایتی و اجتماعی و نهادهای مردمی کمک موثری در این زمینه دارد.

3-    با توجه به اینکه پیشگیری رشد مدار و
مداخلات زود رس قبل از وقوع جرم به سراغ عوامل خطر و اشخاص در معرض خطر می رود
ممکن است جنبه نشانگری داشته باشد و باعث «برچسب» برخی افراد و خانواده ها و محلات
به عنوان در معرض خطر شود بدیهی است که پذیرش عنوان در معرض خطر توسط افراد و
خانواده ها نیز به سهولت انجام نشده و با عدم تمایل آنان روبه رو باشد. اما توصیه
ی که برای رفع این ایراد می شود این است که حتی الامکان از شاخص کردن اطفال و
کودکان در یک جمع به عنوان در معرض خطر پرهیز شده و برنامه ها در هر سطح از
خانواده ها، مدارس و محلات عمومی تر اجرا شود تا طیف بیشتری مشمول برنامه قرار
گیرند.

اما علاوه بر ایرادات گفته شده در بالا ایرادهای دیگری را
نیز بعضی جرم شناسان به این پیشگیری وارد می کنند. مثلا گفته می شود علل بزهکاری
آن چیزی نیست که در پیشگیری رشد مدار ادعا شده است و چه بسا بسیاری از افرادی که
آینده مجرمانه برایشان فرض می شود مرتکب جرم نمی شوند و کسانی هم که فاقد گرایش
های مجرمانه هستند مرتکب جرم می شوند. اما در مقابل این ایراد می توان  گفت که اگر فردی به دور از خطرات فردی و در یک
خانواده خوب، مدرسه خوب ، گروه همسالان خوب و از یک رسانه مناسب استفاده کند خیلی
بعید به نظر می رسد که وارد دنیای بزهکاری شود.

ایراد دیگری که پیرامون پیشگیری رشد مدار عنوان می شود این
است که زمان بر بودن این گونه پیشگیری از یک سو و خصلت مسئولین در اجرای برنامه
های که نتایج آن ها زمان بر نباشد از سوی دیگر باعث می شود که مسنولین در اجرای
برنامه های پیشگیری رشد مدار چندان راغب نباشند. البته صحت این گفتار مورد تردید
است که چرا که با نگاهی به برنامه های که در حال حاضر در سراسر دنیا پیرامون
پیشگیری از جرم اجرا می شود براحتی می توان فهمید که اکثر متخصصین و مسئولین
پیشگیری از جرم با درک ویژگیهای پیشگیری رشد مدار به تدوین و اجرای برنامه های این
گونه از پیشگیری می پردازند. در این زمینه می توان به امریکا ، کانادا و استرالیا
اشاره کرد که برنامه های بسیار متنوعی در زمینه به اجرا در آورده اند. حتی انگلیس
که در اجرای برنامه های پیشگیری وضعی معروف است در حال چرخش از برنامه های پیشگیری
وضعی به سمت پیشگیری رشد مدار است. و این نشان از کارآمدی برنامه های پیشگیری رشد
مدار دارد. به طوری که سازمان ملل پیشگیری موفقیت آمیز از بزهکاری را توجه به رشد
و شخصیت کودکان و نوجوانان از همان اویل کودکی دانسته است ونمونه این تاکیدات را
می توان در رهنمودهای سازمان ملل برای پیشگیری از بزهکاری نوجوانان(رهنمودهای ریاض)
دانست.

اما در پایان ضمن بیان هر دو پیشگیری و انتقادات وارده بر
هر دو علاوه بر اینکه کارآمدی هر گونه را به خواننده وامی گذارم اما باید عنوان
شود که اتخاذ یک گونه از پیشگیری و اجرایی کردن آن مسلما به کاهش محسوس بزهکاری
نخواهد انجامید. به دیگر سخن، در میان مدت و کوتاه مدت پیشبرد همزمان دو گونه
اقدام پیشگیرنده یعنی پیشگیری رشد مدار و پیشگیری وضعی به صورت تلفیقی ، می تواند
کارآیی خو را نشان دهد . زیرا از یک سو همه بزهکاران ، قربانی محرومیت ها و
کمبودهای تربیتی، عاطفی، مادی و مشکلات روانی نیستند و از سوی دیگر، حسابگر و فرصت
طلب شمردن همه مجرمان با واقعیت بزهکاری منطبق نیست. بنابراین انتخاب بین این دو و
نفی هر یک نتیجه ی بجز شکست سیاست های پیشگیرانه را بدنبال نخواهد داشت. اما
متاسفانه دیده می شود حتی برخی جرم شناسان در تعریف پیشگیری از جرم تعریفی از
پیشگیری وضعی را ارائه می دهند و این نشان از این مطلب می دهد که اعتقادی به دیگر
انواع پیشگیری ندارند !؟.

 اما این پایان کار
نیست در صورت شکست تدابیر پیشگیرانه جامعه باید بداند که خلع سلاح نشده است و
سرکوبی یا همان کیفر را به عنوان آخرین سلاح در اختیار دارد . لذا موضع و ترویج
اندیشه ضرورت انتخاب این یا آن هم در مورد پیشگیری و کیفر و هم در مورد پیشگیری
وضعی و رشد مدار اشتباه است.

والسلام

عضويتلغو عضويتPowered by WebGozar

ویژگی های پیشگیری رشد مدار
ویژگی های پیشگیری رشد مدار
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *