ویژگی افراد مزاج گرم و خشک

خواص دارویی و گیاهی

ویژگی افراد مزاج گرم و خشک
ویژگی افراد مزاج گرم و خشک

طب سنتی و مکمل ۱۵ دیدگاه 98,480 بازدید

ویژگی های مزاج ها از نظر ظاهری و حالات روحی، مزاج صفراوی

افراد صفراوی یا مزاج صفراوی، طبع گرم و خشک دارند، از نظر جسمی افراد متوسط الحالی هستند. لاغر استخوانی نیستند ولی چاق هم نمی شوند. مثلاً وقتی این مزاجها را بشناسیم می‌بینیم که یک فرد بلغمی را نمی‌توان خیلی لاغر کرد یعنی اگر این فرد لاغر استخوانی شود مریض می‌شود و یا  افراد  دموی را هم  همینطور، اینها را نمی‌توان لاغرو کمر باریک  کرد . افراد  صفراوی در اندام متوسطند، رنگ پوستشان گندمگون است .

گرمی  اثر منفی  شدید رویشان دارد، حتی با خوردن  گرمی  اینها فشارشان پایین می آید برخلاف اینکه  وقتی یک فرد بلغمی عسل می‌خورد فشارش بالا می‌رود ولی یک فرد صفراوی اگر عسل بخورد فشارش پایین می آید ، سردرد  می گیرد ، جوش  صورت  می‌زند چون  حد عادیش این است  که در همان  حد  مزاج خودش  باشد  وقتی  خیلی بالاتر رفت مشکل ایجاد می‌شود.

ادرارشان غالباً پررنگ است، مدفوع به راحتی دفع می‌شود مگر اینکه صفرا بالا برود. پوست صورتشان گندمگون است، ظاهر پوست خشک است و رطوبت  ندارد  برخلاف  بلغمی ها  که  پوستشان  رطوبت  دارد .ویژگی افراد مزاج گرم و خشک

از نظر بیماریها اینها بیشتر به هپاتیت، زخمهای معده، جوشهای صفراوی و قرمز شدن  چشمها مبتلا می‌شوند.

از نظر روحی بسیار سریع خشمگین و بسیار سریع خاموش می‌شوند. مثل شعله، بسیار افراد تیز و باهوشی هستند ولی حافظه  چندانی ندارند و انگلیسی ها  صفراویهایشان را جدا کرده و برای فرماندهی  نظامی انتخاب می کنند چون سریعاً تصمیم گرفته و سریعاً اقدام می کنند اصلاً فکر نمی کنند دارد چه می‌شود، کار ضربتی می کنند، زود خشم هستند، عصبی هستند، اقدم در امور هستند که در امور جهش کرده و پیش قدم می‌شوند شجاعت بسیار بالایی در امور دارند، اما زود و سریع خسته می‌شوند.

غذاهای سرد و مخصوصاً مرطوب  مثل  دوغ، شیر و ماءالشعیر اینها را سرحالتر می‌کند و برایشان نشاط‌ آور است و برعکس غذاهای گرم برای آنها خوب نیست. خواب صفراویها بد و کوتاه و بریده بریده است، دیر به خواب می‌روند، افراد بهانه گیری هستند و حوصله ندارند و بی‌حوصله هستند.(منظور ما از اینکه فردی فلان مزاج را دارد یعنی آن خلط  غلبه دارد).

در بحث دیگری تحت عنوان غلبه اخلاط در افراد که بعداً مطرح می‌شود خواهیم گفت که در هر کدام از این تیپها می‌تواند خلط  دیگری غلبه کند، یعنی مثلاً فردی صفراوی باشد ولی بلغم در او غلبه کند یا برعکس فردی بلغمی باشد و صفرا در او غلبه کند. منظور ما از مزاج  یک  فرد ژنتیک است و در حالت صحت هیچ  مشکلی  در فرد ایجاد  نمیکند مگر اینکه خلطی در بدن جا به جا شود و مثلاً فردی که تیپش یک مزاجی است یعنی اینطوری خلق شده است.

از نظر طب سنتی  جدولهای چاقی و لاغری و … همه بلا استفاده است چون آدم  را ماشین نمی‌دانند که اینطور تصور کنند، آدم ممکن است یکی لاغر، یکی چاق، یکی کوتاه و دیگری بلند باشد.

در آیور ودای هند، کافا و بی تا و با تا وجود دارد یعنی مزاج دموی را ندارند یعنی  بلغمی ، صفراوی و سوداوی دارند چرا؟ گفت: «چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند» در شبه قاره هند محیط طوری است که دموی ندارند یعنی آب و هوا طوری است که دموی پرورش پیدا نمی کند ، یعنی همه یا  لاغرند یا خیلی چاق و فرد با طبع دموی اصلاً ندارند. الان هم در شهرها دموی  کم پیدا می‌شود مگر در روستاها، آنهم در جاهای  سرد سیر که غذاهای سالم بخورند شاید زیادتر باشد مثل افرادی که در آذربایجان هستند که  افرادی  هیکلی هستند (در کل سردی برای بدن بهتر است) .

فقط  یک  سری مباحث گسترده در طب پیدا می‌شود  مثلاً همانطور که گفتیم آب و آتش با هم جور نمی شوند . بوعلی هم در جایی می گوید که یکی از علل نازایی در صورتیکه هر دو فرد سالم باشند این است  که  این  دو هم مزاج باشند فرض کنید دو تا بلغمی یا دو تا صفراوی  باشند مثلاً دو تا صفراوی هر دو تا گرم و خشک هستند پس یک اسپرم گرم و خشک در یک محیط گرم و خشک پرورش پیدا نمی کند یا دو تا سرد و تر( دو  تا  بلغمی ) همین  طور پس در یک سری مباحث گسترده مثل فوق این را می‌توان مطرح کرد.

البته  درآوردن و استخراج طبایعی  که با  هم جور می شوند خیلی سخت نیست مثلاً با رمالی (کلاس  جادوگری).

علوم  قدیم را هر کدام یک خصوصیتی برایشان ذکر می کنند مثلاً ادبیات خواندن غرور می آورد، فقه خواندن  متانت می آورد، فلسفه جنون می آورد، طب جدید به نظر استاد قساوت قلب و طب قدیم اعتیاد می آورد و فردی که داخل  شد دیگر نمی‌تواند بیرون برود و باید خودش را مشغول کند.

استاد فرمودند نه مثلاً در داستانی که ازبقراط ذکر شده می گویند که بقراط  در اواخر عمرش به  دیری  در  کوهی رفت  و خادمش  را که یک نقاش  بود  در پایین کوه  گذاشت و گفت هر که آمد سراغ من برای ملاقات من شما اول عکسش را برای من در کاغذی بکش و برای من بیاور تا ببینم خصوصیت  اخلاقی اش طوری است که من با او صحبت کنم یا نه، و مرد نقاش این  کار را می کرد و بقراط با توجه به تیپ شناسی همین طور افراد را  از روی  نقاشی عکسشان رد  می کرد .

یکبار  وقتی  نقاش پیش بقراط رفت این را ثابت کرد که می‌شود شخصی با یک قیافه بیاید و خصوصیات دیگری  داشته  باشد  پس اینها قابل تغییر است .

البته حالات بدنی اش شاید قابل  تغییر  نباشد  ولی حالات روحی اش حتماً قابل تغییر است .

اگر کسی بتواند  تغییر دهد کار مهمی کرده است یعنی مثلاً یک فرد دموی اگر بذل و بخشش  داشت  خیلی  مهم  نیست ولی اگر یک فرد سوداوی توانست بذل و بخشش  کند آن مهم است و یا اگر یک فرد صفراوی  توانست خشم خود را کنترل کند آن مهم است.

غذاها ، یک  حالت  غذائیت دارند مثلاً زرده تخم مرغ کثیر الغذاست یعنی غذائیتش بالاست، غذاها یکبار از نظر غذائیت بررسی می‌شوند و  یکبار از نظر  کیموسی که تولید می کنند مثلاً می گوئیم بادنجان ردئی الکیموس است یعنی  شیرابه هایی  که  در معده از آن گرفته می‌شود چیز پستی است و یا عسل  صالح الکیموس است یعنی شیرابه هایی که در معده از آن گرفته می‌شود  شیرابه  خوبی  است یا مثلاً گاهی سردی و گرمی را بررسی می کنیم.

مثلاً  در مورد  است می گوئیم  صفراوی  مزاج اگر ماست بخورد حالش بهتر می‌شود به  هر حال ماست هم یک حالت غذائیت دارد مثل عسل ولی عسل غذائیتش بالاست یعنی  کثیرالغذاست  یا  ماست  قلیل الغذاست یعنی ماست  فیبر زیادتری  دارد  که  برای  صفراوی  مزاجها  بهتر است یعنی بدنشان  با  آن  راحتتر است ، یعنی حالتهای عصبی و تندخویی  و حتی سردرد  و درد معده و هپاتیت… در این فرد صفراوی با ماست بهتر می‌شود.

افرادیکه هپاتیت  می‌گیرند گرمی مثل ادویه و عسل و شیرینی‌جات نخورند. فرد صفراوی وقتی چیز سرد می‌خورد غذائیت برایش ایجاد می‌شود اگرچه زیاد  غذائیت  ندارد  مثلاً وقتی با شعله‌ای غذا می‌پزیم اگر، به این گاز بنزین سوپر اضافه نمائیم، شعله اش خیلی بیشتر می‌شود پس در افراد  صفراوی دیگر به بنزین سوپر نیاز نداریم چون خودش حالت  صفراوی  دارد. افراد صفراوی عروقشان وسیعتر است، پمپاژ قلب در اینها راحت تر است، تنفسشان راحت‌تر است، حجم ریه ها نیز وسیعتر است.

برچسبصفرا مزاج

۱۳۹۵-۰۶-۰۷

۱۳۹۴-۰۹-۰۶

۱۳۹۴-۰۷-۱۵

سلام من هم اصلا متوجه نمیشم طبعم چیه؟خصوصیات دوتا طبع رو دارم که مواد غذایی مفیدشون کاملا دوجهت مخالف هست.به نظرم پزشک طب سنتی هم دقیق نگفتن.میشه راهنمایی کنید.ممنونم

سلام. جهت بررسی وضعیتتون، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید…

میل جنسی بالایی دارم. رنگ پوستم سبزه. موهای پر پشت. خیلی تشنه میشم. خیلی عرق میکنم. زود عصبی میشم و سریع پشیمان. یه طب سنتی بهم گفت طبع بدنت سودایی اما فکر کنم اشتباه گفته. چون با مشخصات شما نمیخونه لطفا راهنمایی کنید

سلام. جهت بررسی بیشتر وضعیتتون، به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید.

سلام ممنونم از مطلب خیلی پرمحتواتون، خیلی از علائم مزاج صفراوی رو دارا هستم ولی پوستم روشنه، تنگی نفس و آسم هم دارم، خیلی هم دوس دارم چاق بشم، راهنماییم کنید لطفا

سلام. جهت بررسی وضعیتتون،‌به تلگرام مشاوره پارسی طب به شماره ۰۹۱۲۹۱۷۵۳۴۰ پیام دهید تا کاملا بررسی و راهنمایی شوید..

مفید بود سپاس

بسیار عااااالی بووود ممنونم

بسیار عالی بود مرسی خیلی استفاده کردم و بسیار مفید بود

ممنونم استاد

عالی بود…..لایک

مطالب عالی بود….ولی من تمام خصوصیات صفراوی رو دارم ولی همیشه سردمه….و پوستمم سفیده…..کلا موجود عجیبی هستم …هیچکی منو نمیشناسه حتی خودم

ممنون

من طبعم را چگونه تشخیص دهم ؟

مطلب جالبی بود

ویژگی افراد مزاج گرم و خشک

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند. ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.

شخصیت های مختلف با ویژگی های رفتاری خاص دارای مزاج هایی متفاوتی هستند

به گزارش اسپوتنیک، دانش مزاج شناسی علمی بسیار وسیع و پرکاربرد است و در طب سنتی ایران جایگاه ویژه ای دارد؛ که غالبا برای تشخیص و درمان مشکلات جسمی و روحی افراد مورد استفاده قرار می گیرد. هر فرد مزاج خاصی دارد. نوع تغذیه (سالم و یا ناسالم) یکی از مواردی است که ارتباط مستقیم با مزاج دارد، و پیامدهای سلامت جسمی و روحی و همینطور پیامدهای رفتاری را به همراه خواهد داشت. از آنجایی که مزاج ها قابل تغییر نیستند نوع تغذیه می تواند تاثیرات بسیار مهمی بر مزاج ها داشته باشد، بنابراین بایستی برای بهبود وضعیت های جسمی و روحی به طبع و مزاجمان تعادل دهیم.

A post shared by ☘آنیسون, پیج سلامتے (@anisun_salamati) on Aug 1, 2018 at 12:33pm PDT

چهار مزاج مرکب وجود دارد که با خصوصیات رفتاری افراد هم خوانی دارد، و عبارتند از:مزاج گرم و خشک (صفراوی)، مزاج گرم و تر (دموی)، مزاج سرد و خشک (سوداوی)، مزاج سرد و تر (بلغمی).صفراوی: فعال، خوش بین، تحریک پذیر، تغییر پذیر، تهییج پذیر، پرخاشگر، بیقرار و حساس.

A post shared by ☘آنیسون, پیج سلامتے (@anisun_salamati) on Aug 19, 2018 at 8:10am PDTویژگی افراد مزاج گرم و خشک

دموی: اجتماعی، صمیمی، پرحرف، حاضر جواب، بی خیال، سر زنده، رهبر و فارغ البال.

A post shared by ☘آنیسون, پیج سلامتے (@anisun_salamati) on Aug 19, 2018 at 8:15am PDT

سوداوی: کم حرف، محتاط، جدی، بدبین، غیراجتماعی، خشک، مضطرب و دمدمی.

A post shared by ☘آنیسون, پیج سلامتے (@anisun_salamati) on Aug 3, 2018 at 6:43am PDT

بلغمی: منفعل، دقیق، اندیشمند، مسالمت آمیز، کنترل شده، قابل اعتماد، خوش اخلاق و آرام.

A post shared by ☘آنیسون, پیج سلامتے (@anisun_salamati) on Aug 19, 2018 at 8:23am PDT

رابطه مستقیم مزاج با سلامت و ویژگی های اخلاقی افراد باعث می شود نسبت به اهمیت مزاج شناسی و تعادل بخشیدن به آن بی توجه نباشیم تا به سلامت جسمی، روحی و اخلاقی خود کمک کرده باشیم.

اطلاعیه اسپوتنیک

ثبت نام و گرفتن اجازه دسترسی کاربران در وبسایت های “اسپوتنیک” از طریق حساب یا حساب های کاربری در شبکه های اجتماعی حاکی از قبول این مقررات خواهد بود.

کاربران ملزم هستند قوانین ملی و بین المللی را رعایت کنند. کاربران موظف هستند با دیگر شرکت کنندگان در بحث ها و خوانندگان محترمانه صحبت کنند.

مدیریت سایت حق دارد کامنت های نوشته شده به زبان های دیگر متفاوت با زبان سایت را حذف کند.

هرگونه کامنت درج شده درسایت های sputniknews.com به هر زبانی قابل تغییر است.

کامنت های کاربران در حالات زیر حذف می شود:

مدیریت حق دارد در صورت نقض این مقررات دسترسی کاربر به صفحه را مسدود کرده یا حساب کاربری وی را بدون اطلاع دهی از قبل، حذف کند.

کاربر می تواند با برقراری تماس با ناظمان از طریق پست الکترونیکی زیر پیشنهاد احیای حساب / آزاد کردن دسترسی را مطرح کند: moderator.ir@sputniknews.com

نامه باید حاوی نکات زیر باشد:

اگر ناظمان احیای حساب کاربری / آزاد کردن دسترسی را ممکن تشخیص دهند، این کار انجام خواهد شد.

در صورت نقض دوباره مقررات از جانب کاربر، دسترسی دیگر احیا نخواهد شد. برای برقراری تماس با گروه ناظمان به نشانی زیر نامه بنویسید: moderator.ir@sputniknews.com

شما می توانید برای دریافت اطلاعیه های اسپوتنیک مشترک شوید

طبع :
گرم و خشک

عنصر :
آتش

فصل :
تابستان

زمان شبانه روز :
ظهر

دسته بندی :
کمال گرایان

طعم :
تند

رنگ :
زرد

فلز :
سرب

سیاره :
زحل

سن شیوع :
جوانی – از ۲۰ تا ۴۰ سالگی

برونگرا
فعال
اجتماعی
پر سر و صدا
پرحرف
حاضر جواب
مصمم
خودانگیخته
پیشقدم
پیشگام
جاه طلب
هیجانی
سریع
چالاک
عجول
ناآرام
بیقرار
بیش فعال
پرتحرک
پر جنب و جوش
پر انرژی
متغیر
ناپایدار
جوگیر
اهل رقابت
ریسک پذیر
شجاع
پر جرات
جسور
تحریک پذیر
تهاجمی
پرخاشگر
بداخلاق
تندخو
عصبی
رُک و صریح
بهانه گیر
لجباز
زود از کوره در رفتن
دارای استعداد خشونت
کم حوصله
کم تحمل
جدی
باهوش
زیرک
ریزبین
تیزبین
دقیق
نکته سنج
بدبین
منفی نگر
دارای حافظه بسیار خوب
دارای روحیات مردانه
آینده‌نگر
تصمیم گیرنده سریع
عملگرا
با پشتکار
با اراده
منظم
مقید به اصول
محکم
استوار
خودخواه
تک رو
پر ادعا
متعصب
افراطی
مدیر


افراد صفراوی برونگرا و دارای روابط اجتماعی قوی هستند.
پرحرف، رُک و صریح و حاضر جوابند.
اگر صفرا در کسی زیاد غلبه کند، نکته سنج و پرحرف می شود.
ریزبین و دقیق هستند و به هر کاری سرک می کشند.

مقید به اصول و معتقد به برنامه ریزی در کارها هستند.
بااراده، جدی، استوار، مدیر و منظم بوده
و پشتکار زیادی دارند.

از حافظه و قدرت یادگیری بالایی برخوردارند.
افرادی باهوش، زیرک و زرنگ هستند.
در رشته های ریاضی، فیزیک و مهندسی استعداد خوبی دارند
و مخترعین خوبی می توانند باشند.
علاقمند به شعر و ادبیات هستند.

افرادی پر جنب و جوش، پر انرژی، عجول و بیقرارند.
تحرک زیادی دارند و در کارها سریع و چالاک هستند،
اما زود و سریع خسته می شوند.
گاهی افزایش صفرا باعث می شود که فرد حرکتی تکانشی انجام دهد و سپس آرام گیرد.
صفراوی مزاجها رفتارهای تند و تیزی دارند،
و در تمام اعمال و رفتار سرعت عمل بالایی نشان می دهند.
این افراد حتی در سخن گفتن هم سرعت بالایی دارند و پیوسته و تند صحبت می کنند.

پرجرات و متهورند، شجاعت بسیار بالایی دارند
و در امور پیشقدم می شوند.
مشاغلی که نیاز به ریاست و شجاعت و چالاکی است مناسب این افراد است، مثل فرمانده جنگ.

زود تصمیم می گیرند و زود هم تصمیم خود را به اجرا در می آورند.
در جایی که نیاز به تصمیم گیری سریع و عمل کردن فوری است، این افراد مناسبند.
انگلیسی ها صفراویهایشان را جدا کرده
و برای فرماندهی نظامی انتخاب می کنند، چون سریعاً تصمیم گرفته و سریعاً اقدام می کنند.
کار ضربتی می کنند و اصلاً فکر نمی کنند دارد چه می شود.

علاقه مند به ورزشهای خشن مثل بوکس و کاراته هستند.
شنا کردن در تابستان برایشان مطلوب است و سرعت بالایی در مسابقات شنا دارند.

افراد صفراوی تحریک پذیر بوده، زود عصبانی می شوند و از کوره در می روند
و زود هم آرام می شوند
و معمولا از عصبانیت خود پشیمان می گردند.
افزایش صفرا به عصبانیت بیشتر فرد می انجامد.
اطرافیان در برخورد با این افراد زمانی که در هوای گرم، عصبانی و کلافه اند
نباید مقابله به مثل کنند
و بهتر است کمی مراعات کنند تا عصبانیت آنها فروکش نماید.

افرادی بهانه گیر، بی حوصله یا کم حوصله هستند.
تک رو، خودخواه و لجبازند.
مستعد خشونت و بدخلقی و پرخاشگری هستند
که گاهی باعث رنجش دیگران می شود.

حساس، آینده نگر و گاهی خیالباف هستند.
گاهی سخاوتمند،
گاهی عاشق و گاهی فارغ،
گاهی علاقمند به ادبیات
و گاهی علاقمند به ریاضی،
گاهی با اراده و گاهی سست،
گاهی پرانرژی و گاهی كم‌انرژی هستند.
دارای استعداد معنوی به صورت مقطعی هستند.

افزایش صفرا در تابستان و در سالهای جوانی بیشتر است.

نکته جالب این است که صفراوی ها علیرغم عصبانی مزاج بودنشان
کمتر دچار سکته های قلبی و مغزی و انسداد عروق می شوند،
چرا که صفرا خلطی است تیز و سوزاننده که مسیر عروق را باز می کند.
به راحتی دچار چربی خون نمی شوند، مگر به هنگام غلبه سردی یا رطوبت.
دیابت هم کمتر به سراغ صفراوی ها می آید،
زیرا صفرا مانع رسوب مواد و ایجاد انسداد در اندامهای گوناگون بخصوص اندامهای انتهایی بدن می شود.


ویژگی افراد مزاج گرم و خشک

برای شناخت مزاج خود به آزمون مزاج شناسی مراجعه کنید.


منابع

مزاج شناسی مهمترین بخش در فهم طب سنتی ایران و همچنین طب اسلامی است و تا مزاج بیمار مشخص نشود، بیماری او قابل درمان نخواهد بود.در حالی که در پزشکی امروز متاسفانه این اصل به کلی فراموش شده است و به عنوان مثال برای درمان دیابت به فردی که مزاج گرم یا سرد دارد یک مدل دارو داده می شود. در حالی که در پزشکی سنتی، تشخیص مزاج در ابتدای کار انجام و سپس به حوزه درمان پرداخته می شود.

متخصصان طب سنتی بر این باورند که رژیم غذایی شامل فست فودها و غذای آماده باعث افزایش سودا می شود و شاید یکی از دلایل کم تحملی و پرخاشگری و ناهنجاری های رفتاری به دلیل افزایش سودا ی ناشی از تغذیه ناسالم امروزی باشد.

سید جواد علوی اظهار داشت:طبع بهار گرم وتر, تابستان گرم و خشک, پاییز سرد و خشک, زمستان سرد وتر است. از دیدگاه طب سنتی هر فرد در فصل خاصی راحت ترند و بدنشان سرحال تر است. یعنی هر فردی مزاج خاصی دارد.

چه افرادی از فصل بهار خوش شان می آید

ویژگی افراد مزاج گرم و خشک

به گفته وی افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند در فصل بهار احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند چرا که طبع فصل بهار گرم و تر است و مزاج سودا سرد و خشک این تضاد به این افراد حال بهتری می بخشد و بهار موافق سوداوی مزاجان است.

این کارشناس طب سنتی افزود:ولی به دلیل اعتدال مزاج فصل بهار این اعتدال به بدن کمک می کند که بدن با بیماری ها مبارزه کنند و بروز بیماری های بلغمی یا صفراوی یا سوداوی نیز در بهار بیشتر است.

افرادی که مزاج گرم و تر دارند افرادی هستند با روابط عمومی بالا طوری که خیلی زود با اطرافیان ارتباط برقرار می کنند و در جمع به شوخی و بذله گویی می پردازند

علوی ادامه داد:در فصل تابستان صفرا بیشتر است و مانند سردردها, حالت تهوع و گرمازدگی و تابستان مناسب بلغمی هاست یا افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند.

افرادی که مزاج گرم وخشک دارند رفتارهای تند و تیزی دارند و در تمام اعمال و رفتار سرعت عمل بالایی نشان می دهند. این افراد زود تصمیم می گیرند و خیلی زود تصمیم خود را به اجرا در می آورند.

وی بیان داشت:بیماری های سرد و خشک در پاییز بیشتر است. انواع اگزماها و حساسیت های پوستی و دعواهای زن و شوهرها خود نشانه افزایش سودا در خون است.

افرادی که مزاج سرد و خشک دارند دقیق و حساسند و به جزئیات بسیار توجه می کنند که این موضوع برای انجام کارهایی که نیاز به دقت و توجه زیاد دارد، مناسب است. اما اگر غلبه سودا زیاد شود باعث بدبینی و وسواس می شود

این کارشناس طب سنتی اضافه کرد:افرادی که سودای زیاد دارند و خشکی در بدنشان غلبه دارد, حساس, زودرنج و شکاک می شوند. جزءنگری خود نشانه افزایش سودا در خون است.

افرادی که مزاج سرد و تر دارند بسیار آرام، صبور و حرکاتشان کند است. این افراد به طور معمول بسیار دیر برای انجام کارها تصمیم می گیرند به طوری که حوصله اطرافیان را سر می آورند.

راه کار آرامش افراد عصبی

علوی افزود:وقتی افراد عصبانی هستند و صفرا در بدن فوران می کند, این افراد باید جای خود را تغییر دهند مثلاً از حیاط بروند داخل خانه یا اینکه اگر ایستاده اند باید بنشینند و کاری کنند که صفرا فرونشیند که خود موجب آرامش می شود.

وی خاطرنشان کرد:زنان برای مردان عصبانی خود یک نوشیدنی خنک مانند سکنجبین آماده کنند و در بدو ورود آنها به خانه به همسرشان بدهند, خود موجب کاهش شدت عصبانیت آنها می شود.

توجه : ارسال پیام های توهین آمیز به هر شکل و با هر ادبیاتی با اخلاق و منش اسلامی ،ایرانی ما در تناقض است لذا از ارسال اینگونه پیام ها جدا خودداری فرمایید.



در اسلایدر صفحه اول, بخش ویژه, گوناگون, مقالات, مقالات طب سنتی

مزاج سرشتی یا جبلی، مزاجی است که از طریق ارث از پدر و مادر به فرد منتقل می شود و از زمان تولد در فرد وجود دارد و یک حالت طبیعی برای آن فرد به حساب می آید. هر مزاج دارای علایم و خصوصیات خاص خود می باشد که با علایم بیماری ناشی از غلبه اخلاط که در ادامه به آن می پردازیم، تفاوت دارد. ویژگیهای ذیل مربوط به مزاج سرشتی افراد صفراوی می باشد.

این افراد لاغر اندام هستند  اما مفاصل واستخوان بندی درشت و برجسته دارند. پوست گرم وخشکی دارند. رنگ پوست و سفیدی چشم آنها کمی به زردی می زند. موهای پر پشت و سیاه و گاهی مجعد دارند و به علت حرارت و خشکی زیاد بیشتر مستعد تاسی سرند. خشکی دهان و عطش فراوان دارند. خیلی گرمایی هستند و در تابستان اذیت می شوند. استعداد این را دارند که با خوردن خوراکیهای خیلی گرم دچار خارش و کهیر شوند. تمایل به خوردن ترشی ها (سرکه، تمرهندی و لواشک) را دارند و هم چنین سردیهایی مثل خیار، کاهو و هندوانه. تمایل به خوردن شیرینی در اینها کم است. نبض پر و قوی دارند. عروق برجسته در دست دارند. این افراد زود عصبانی شده و زود هم عصبانیتشان فروکش می کند. بسیار پر انرژی و پر تحرک هستند. افراد باهوش و زیرک هستند و هم چنین پر حرف. در کارها چالاک و سریع هستند. افراد دقیق، منظم و تیز بین هستند. میل بالای جنسی و توان جنسی متغیر دارند. پیوسته، سریع و بلند صحبت می کنند. خوابشان کم و سبک است. قدرت هاضمه آن ها خوب است و معمولاً یبوست دارند. از حافظه و قدرت یادگیر ی بالایی برخوردار هستند،  روابط اجتماعی آن ها قوی است. عجول و بی قرارند. اصولاً مزاج های گرم (دموی ها و صفراوی ها)  از لحاظ اعمال بدنی و خصوصیات حیاتی از قدر ت بالایی برخوردارند، گرما موجب افزایش کارکرد اعضای مختلف از مغز و اعصاب گرفته تا اندام های تناسلی می گردد.

توصیه و تدابیر: رژیم غذایی مناسب برای صفراوی‌ها (گرم و خشک) غذاهائی است که سرد و تر باشند. افراد صفراوی غالباً در اثر حجامت تعدیل مزاج یافته و رنگ و رویی به مراتب روشن‌تر از قبل خواهند داشت، اشتهای آنان با حجامت افزایش می‌یابد و در صورت تکرار حجامت فربه و چاق خواهند شد. نمونه‌ای از رژیم غذایی مناسب برای افراد صفراوی کاهوست که سرد و تر است و برای دفع صفرا مفید است. ماهی، ماست و به طور کلی لبنیات، مرکبات، ماء الشعیر (آب جو) آب‌غوره ، آب ‌لیمو برای صفراوی‌ها مفید و لازم است. ضمناً توصیه های بهداشتی درج شده در سایت با عناوین ذیل نیز سفارش می گردد: توصیه های بهداشتی: جلوگیری از لاغری مفرط حاصل از درک نادرست اصول تغذیه مورد تاکید آقای دکتر روازادهویژگی افراد مزاج گرم و خشک

توصیه بهداشتی : تدابیر مربوط به فصل تابستان

علائم  غلبه صفرا: اگر تعادل میان اخلاط و مقدار آنها یا کیفیت هر یک از اخلاط بهم بخورد، موجب بیماری در بدن می شود یا به عبارتی موجب غلبه یک خلط بر اخلاط دیگر در بدن می شود که می بایست مورد درمان قرار گیرد که در ذیل علایم غلبه خلط صفرا ذکر شده است. •    زردی رنگ چشم و پوست •    خشکی دهان وبینی •    عطش زیاد •    جوش و آکنه در سر وصورت •    خشکی پوست واگزما •    تلخی دهان •    کاهش اشتها به غذا •    احساس گز گز و سوزن سوزن شدن بدن •    نبض سریع •    احساس تهوع

 

برچسب زده شده با :آب آتش ارکان افراد صفراوی انواع مزاج بلغم تشخیص مزاج تعریف خلط تعریف مزاج خاک خلط خلط بلغم خلط دم خلط سودا خلط صفرا دم رکن آب رکن آتش رکن خاک رکن هوا سرد و خشک سودا صفرا طبایع طبع علائم غلبه خلط صفرا گرم و تر گرم و خشک مزاج مزاج جنسیتی مزاج چیست مزاج شناسی مزاج عضوی مزاج گرم و خشک مزاج مکان ها معتدل هوا

ایمیل شما نشر نخواهد شد.خانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

لطفا جای خالی را با مقدار مناسب پر کنید. * 8  +  7  =  .hide-if-no-js { display: none !important; }

حکیم دکتر حسین روازاده

دارای مدرک پزشکی عمومی از دانشگاه تهران به شماره نظام پزشکی 58290

در پی درخواستهای مکرر حامیان و دلسوزان طب ایرانی اسلامی و تغذیه سالم، مبنی بر ایجاد راهکارهایی جهت کمک به تقویت جریان احیا این طب و امکان همیاری در این زمینه شماره حساب ۰۱۰۱۵۶۳۶۱۵۰۰۸ بانک ملی شعبه چهار راه ساسان تهران
( شماره شبا: IR200170000000101563615008) برای واریز کمکهای نقدی ایرانیان فهیم اعلام می شود.تمام وجوه در راستای پیش برد و ارتقا دانش عمومی تأمین تندرستی و اصلاح تغذیه و سبک زندگی مردم مصرف خواهد شد.

پدید آورنده : شریف، حوراء ، صفحه 77

اشاره

مطابقت تغذیه و خوراک فرد با مزاج، موقعیت جغرافیایی، شرایط آب و هوایی،
سن و حتی اصول و شرایط اجتماعی هر شخص ضامن سلامتی او می باشد و طب اسلامی
هم براساس همین معیار به درمان افراد می پردازد.

از این رو برای ورود به بحث اصلی مزاج پایه افراد و درمان و غذاهای
مربوط به آن، در شماره گذشته به معرفی مزاج فصل ها، شب و روز، مزاج سن و
مزاج موقعیت جغرافیایی پرداختیم.

قسمت سوم

ویژگی افراد مزاج گرم و خشک

مزاج پایه، مزاجی است که افراد با آن متولد می شوند (مزاج گرم و خشک یا صفراوی،
مزاج گرم و تر یا دموی، مزاج سرد و تر یا بلغمی، مزاج سرد و خشک یا
سودایی) و آن را از پدر و مادر خود به ارث می برند و به آن مزاج جبلّی هم
می گویند. این مزاج همانند رنگ چشم، مو و رنگ پوست افراد قابل تغییر نیست،
ولی قابل تعدیل و تنظیم می باشد.

نکته دیگر این که هر فرد با هر مزاجی که آفریده شده است، اگر تغذیه صحیح
و بهداشتی داشته باشد، در آن مزاج سالم است و نیاز به تغییر و تبدیل مزاج
ندارد؛ ولی اگر براساس تغذیه نادرست مزاجش بیشتر از حد بروز کند یا غلبه یک
مزاج دیگر را نشان دهد، نیاز به درمان و تعدیل مزاج دارد. از این رو ما در
طب اسلامی در مبحث درمان درباره اصلاح مزاج و تعدیل آن صحبت می کنیم نه
تغییر آن.

الف) خصوصیات ظاهری: اندام باریک و قد افراد کشیده است، رنگ پوست به
دلیل وجود صفرا به زردی متمایل می شود و چهره گندمگون است و پوست به دلیل
خشکی مزاج، خشک است. موها قهوه ای رنگ و موج دار و چشم ها معمولاً متوسط و
قهوه ای رنگ یا مشکی است.

ب) خصوصیات گوارشی: چون حجم معده متوسط است، اشتها نیز متوسط است و زود
سیر می شوند، همیشه عطش دارند و تشنه هستند. چون مزاجشان خشک است. به سردی
تمایل دارند و چون کبد یا همان جگرشان گرم است، علائم کبد گرم را نشان می
دهند (توضیح آن در ادامه خواهد آمد).

ج) خصوصیات روحی ـ روانی: خصوصیات روحی ـ روانی این افراد مثل آتش است؛
یعنی بلند پروازند، در یک جای ثابت آرام نیستند و همیشه در حال فعالیت می
باشند. بسیار مهربان اند، اهل ریسک اند، زود عصبانی و زود هم آرام می شوند،
عصبانیتشان با آب فروکش می کند، اهل علوم عقلی و اثباتی (فلسفه، هندسه
و…) می باشند. افراد با استعدادی هستند، قوه مدیریتی بالا دارند و دوست
دارند در رأس باشند.

قبل از اینکه وارد مبحث بیماری ها شویم بهتر است به یک جمله خوب دقت
کنیم: در طب اسلامی اصطلاحی با عنوان «تقویت مزاج به عین، درمان به ضد»
وجود دارد. این اصطلاح به این معناست که در مزاج های پایه، تقویت به عین
است؛ یعنی کسی که مزاجش گرم است ـ چه گرم و خشک چه گرم و تر ـ باید گرم
بخورد، در محیط گرم زندگی کند، حرف های گرم و با محبت بزند، با انسان های
گرم مزاج در ارتباط باشد، کارهای گرم مثل محبت، عبادت، کمک به دیگران…
انجام دهد تا همیشه سالم و سرحال و پر انرژی باشد. به همین علت خداوند در
عربستان خرما را آفریده است که افراد گرم مزاج آنجا با خرما خود را گرم تر
کنند، یا مثلاً در شمال کشور که کنار دریا است مرکبات را آفریده است تا آن
ها مزاج جبلّی خود را تقویت کنند و به طور کلی خوراکی ها و میوه جات کنار
دریا ملایم تر و خنک تر از میوه ها و مواد داخل کویر و بیابان ها و یا در
روی کوه ها است. پس پروردگار برای افراد هر سرزمین، گیاه، میوه جات و
حیوانات مختص آن سرزمین را آفریده است که با استفاده از آن ها مزاج پایه و
اصلی خود را تقویت نمایند.

درمان به ضد یعنی اگر فرد به هر دلیلی دچار بیماری شد یا گرفتار افزایش و غلبه غلطِ مزاج خود شد، مثلاً صفراوی
است و غلبه صفرا پیدا کرد، یعنی صفرا از حد متعادل بیشتر شد، یا یک خلطِ
مزاج دیگر در او ایجاد شد، مثلاً به دلیل مصرف بیش از اندازه سودا دچار
غلبه بلغم شد، باید ضد آن را بخورد تا درمان شود؛ مثلاً برای افزایش بلغم
باید گرمی و خشکی بخورد تا این افزایش بلغم درمان شود.

الف) اولین تظاهر افزایش صفرا معمولاً در سر بوده و باعث بروز سردرد می
شود. این سردردها معمولاً همان سردردهای میگرن ولی از نوع گرم است که
معمولاً جلوی سر و چشمان را درگیر می کند و در این حوالی متمرکز است. این
سردردها با انواع تحریکات نوری، گرما، سر و صدا، گرسنگی، تشنگی، استرس و
تغییر برنامه خواب شروع می شوند.

حجامت در این نوع میگرن که میگرن گرم است، بسیار تأثیرگذار است و به طور
کلی حجامت که باعث خروج گرمی اضافی از بدن است، در تمام بیماری های ناشی
از افزایش صفرا، مؤثر می باشد. بیماری های ناشی از افزایش صفرا با رعایت
نکات تغذیه ای و دارویی درمان می شود و حتی با حجامت به موقع می توان از
بروز آن جلوگیری کرد.

ب) یکی از تظاهرات افزایش صفرا در سر، ریزش موهای سر خصوصاً در جلوی سر
می باشد. این مسئله در آقایان بیشتر از خانم هاست؛ زیرا صفرای مردان بیشتر
از زنان می باشد، حتی این ریزش مو ممکن است آن چنان شدید باشد که منجر به
طاسی جلوی سر شود که با حجامت خصوصاً حجامت سر به خوبی درمان می شود.

ج) تظاهر دیگر افزایش صفرا در بدن، خارش است. علت این خارش این است که
مزاج صفرا گرم و خشک است. در اثر خشکی زیاد، این افراد معمولاً دارای پوست
های خشک هستند، از سویی چون دارای کبد گرم می باشند، کبد نیز از درون نمی
تواند به راحتی املاح صفراوی را از خون تصفیه کند در نتیجه املاح صفراوی در زیر پوست رسوب کرده و باعث خارش شدید می شود. درمان این افراد با تعدیل کبد و مایعات زیاد و حجامت است.

د) اگر خارش بسیار شدید باشد، آن چنان که باعث خراش پوستی شود تبدیل به اگزما می شود. این اگزمای صفراوی است. اگزمای سودایی نیز داریم که درمان آن متفاوت است.

هـ) یکی دیگر از مشکلات افزایش صفرا بروز جوش است. که بیشتر در سن صفرا
بروز می کند. جوش ها ممکن است در تمام بدن باشند، حتی ممکن است به تاول های
زیر پوستی تبدیل شوند.

و) افزایش صفرا در گوارش می تواند باعث عطش زیاد، بی اشتهایی، خشکی لب و
دهان و تلخ شدن دهان خصوصاً در صبح ها شود. علت این است که صفرا هنگام
خواب از دوازدهه وارد معده و بعد مری و سپس دهان می شود. گاهی ممکن است
صفرا آنقدر زیاد باشد که باعث استفراغ صفراوی گردد و زردآب دفع کند. پس از استفراغ صفراوی، اسهال صفراوی
داریم که از شدت گرمی معده و روده به وجود می آید. این افراد دائم اسهال
دارند، این اسهال بیشتر در سن صفرا بروز می کند. بسیاری اوقات اسهال بدون
عامل عفونی و در اثر افزایش صفرا و استرس است که با خنکی های ملایم مثل کته
و ماست همراه با نعناع درمان می شود.

ز) مزاج کبد، گرم و تر و وظیفه اش دفع سموم از بدن است. اگر کبد بیشتر
از حالت عادی گرم شود یا کلاً کبد گرم ایجاد شود، نمی تواند آن طور که باید
سموم را از بدن دفع کند؛ بنابراین مقداری از آن ها زیر پوست (خارش)، در
ریه ها (آلرژی)، در سفیدی چشم (زردی) و در سینوس ها (آلرژی فصلی و زیست
آلرژیک) رسوب می کند و باعث بیماری های مذکور می شود. جگر این افراد را
باید با انواع خنکی های مؤثر بر کبد خنک کرد تا زودتر بهبود یابند، سپس
گرمی اضافی را از طریق حجامت از بدن خارج کرد. مرحله بعد مایعات زیاد است
که برای صفراوی
ها بسیار مؤثر است. البته آب سرد چندان مفید نیست؛ زیرا به راحتی از مثانه
دفع می شود. بنابراین درمان با آب و مایعات ملایم، خنکی جگر و حجامت است.

ح) یکی دیگر از بیماری های افزایش صفرا در بدن انواع آلرژی ها، از جمله
آسم و تنگی نفس، آلرژی های فصلی همراه با آبریزش بینی و خارش صورت و چشم
است که ناشی از گرم شدن بیش از حد کبد است. درمان مفید برای این بیماری ها
چندین جلسه بادکش بعد از حجامت آلرژی می باشد.

ط) یکی دیگر از مشکلات افزایش صفرا، سوخته شدن صفرا در مغز و تبدیل آن
به سودا است که باعث ایجاد بیماری های غلب سودا می شود. این مورد در آینده
توضیح داده می شود.

ی) افزایش صفرا در کودکان می تواند باعث بیماری بیش فعالی می شود که یک
بیماری دوگانه صفرا ـ سودا است. قسمت بیش فعالی این بیماری مربوط به افزایش
صفرا و قسمت عدم تمرکز به علت افزایش سودا می باشد.

ک) افزایش صفرا در افراد صفراوی
می تواند باعث عصبانت زیاد، بداخلاقی و تندخویی فرد شود. در این مورد نیز
همانند بیماری های قبلی حجامت بسیار مؤثر است. از صفرا به همین بیماری ها
اکتفا می کنیم.

همان طور که در مزاج شناسی نیز گفتیم، صفرا (مزاج آتش) گرم و خشک است.
از آنجا که بسیاری از ایرانی ها دارای مزاج صفرا هستند، برای سلامتی باید
مواد گرم، یعنی موادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند را میل کنند.

صفرا یا به طور ذاتی و ژنتیکی یا در اثر خوردن مواد گرم مثل گردو، پسته،
دارچین، زنجبیل، فلفل و انواع ادویه ها، زیره، نعناع و… در بدن تولید می
شوند. برای تعدیل صفرای ایجاد شده می توان از مواد زیر استفاده کرد:

1. انواع عرقیات خنک، مانند کاسنی، بید، شاتره؛

2. انواع دم کردنی های خنک، مانند خاکشیر، بارهنگ، فلوس، ترنجبین، شیرخشت؛

3. انواع میوه های خنک، مانند عَناب، آلو، هندوانه؛

4. انواع غذاهای ترکیبی خنک، مانند آش خصوصاً آش جو؛

5. درمان های ملاحظه ای، مانند حجامت که بسیاری از بیماری ها ناشی از افزایش صفرا در بدن را درمان و تعدیل می کند.

بیماری هایی که در اثر افزایش صفرا در افراد صفراوی بیشتر مشاهده می شود و با حجامت و خوردن خنکی های عنوان شده برطرف می گردند، عبارت اند از:

1. انواع آلرژی های پوستی، تنفسی، حساسیت فصلی و حساسیت به مواد غذایی؛

2. جوش صورت و انواع بثورات جلدی مثل آبله مرغان، کهیر و…؛

3. سردردهای میگرنی.

افراد صفراوی
به علت اینکه خون رقیقی دارند، معمولاً دچار بیماری کم خونی نیز می شوند.
در این افراد علاوه بر خنک کردن بدن می توان از ترکیب سیب رنده شده با پوست
و یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری عرق بیدمشک جهت درمان کم خونی
برای یک دوره چهل روزه، صبح ها استفاده کرد. این ترکیب حاوی مقادیر فراوان
آهن در سیب می باشد، با عسل این آهن در خون حمل شده جهت خون سازی به سلول
های مغز استخوان می رسد. عرق بیدمشک نیز محیط معده را جهت جذب این آهن
همراه ویتامین C موجود در سیب آماده می کند.

برای تکمیل درمان کم خونی، روزی 10ـ 5 عدد خرما و ده عدد پسته خام باید
استفاده کرد. علاوه بر آن، به علت جلوگیری از هدر رفتن آهن بدن در موارد کم
خونی، از بیمار می خواهیم که از خوردن چای پر رنگ، قهوه، شکلات، کاکائو،
نوشابه و انواع رنگ های شیمیایی موجود در مواد غذایی کارخانه ای مثل انواع
کنسروها و… اجتناب کند؛ زیرا این مواد با آهن خون ترکیب شده، از جذب آن
جلوگیری کرده و باعث دفع آن از طریق گوارش می گردند.

ویژگی افراد مزاج گرم و خشک
ویژگی افراد مزاج گرم و خشک
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *