واکسن پیشگیری از سرطان رحم

واکسن پیشگیری از سرطان رحم
واکسن پیشگیری از سرطان رحم

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

واکسن پیشگیری از سرطان رحم

پژوهشگران بریتانیایی می‌گویند زنانی که واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (زگیل تناسلی یا اچ پی وی) تزریق کرده‌اند به فقط سه بار پاپ اسمیر در عمرشان نیاز دارند.

ویروس اچ پی وی عامل ۹۹ درصد موارد سرطان گردن رحم است. برای جلوگیری از این بیماری، بیماریابی سرطان گردن رحم انجام می شود که به پاپ اسمیر معروف است. در این تست که معمولا بدون درد و خونریزی است (بسیارشبیه معاینه اعضای تناسلی خانم‌ها است) اما ممکن است ناخوشایند باشد نمونه‌ای از سلول‌های گردن رحم برداشته می‌شود. بعد این نمونه در آزمایشگاه بررسی می‌شود که آیا تغیرات سرطانی در سلول‌ها دیده می‌شود و آیا ویروس اچ‌پی‌وی در دهانه رحم فرد وجود دارد یا نه.

بر اساس توصیه فعلی در بریتانیا زنان باید در طول عمر خود دوازده بار پاپ اسمیر انجام دهند.

در این کشور از سال ۲۰۰۸ واکسن اچ پی وی به تمام دختران ۱۱ تا ۱۳ توصیه و تزریق می شود و از آن زمان تا کنون موارد اچ پی وی به میزان زیادی کاهش یافته است.

پژوهشگران دانشگاه کوئین مری لندن می گویند دختران جوانی که واکسن را تزریق کرده اند ، فقط سه بار، سی، چهل، و ۵۵ سالگی نیاز به پاپ اسمیر دارند.

پروفسور پیتر ساسینی که این تحقیق را سرپرستی کرده می‌گوید زنانی که واکسن اچ پی وی زده اند بسیار کمتر احتمال دارد به سرطان گردن رحم مبتلا شوند و به همین دلیل نیاز به این همه پاپ اسمیر ندارند.

در بریتانیا قرار است در سال ۲۰۱۹ واکسن جدید اچ پی وی به بازار وارد شود که در ۹۰ درصد موارد از آلودگی به این ویروس جلوگیری می‌کند در حالی که در واکسن فعلی این میزان هفتاد درصد است.

اچ‌پی‌وی پسران را هم می تواند مبتلا کند اما عوارض آن کمتر از دختران است. در بریتانیا بحث اینکه به پسران هم واکسن تزریق شود مطرح شد اما تابستان امسال کارشناسان آن را قابل توجیه ندانستند چرا که معتقد بودند با کاهش موارد ابتلا در دختران، شانس ابتلای پسران هم کاهش پیدا می کنند هر چند که منتقدان از این تصمیم ابراز نگرانی کرده‌اند.

در ایران واکسن اچ‌پی‌وی در دسترس است اما جزء بره واکسیناسیون سراسری نیست اما دختران نوجوان می‌توانند از پزشک بخواهند که برای آنها این واکسن را تجویز کند و به این ترتیب احتمال ابتلا به سرطان گردن رحم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.

دکتر اعظم السادات موسوی افزود :در سال 26 میلادی واکسنی ساخته شد که تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را گرفت و نزدیک به یک دهه است که در کشورهای اروپایی و امریکایی به عنوان واکسیناسیون ملی از این روش استفاده می کنند”واکسن پیشگیری از سرطان رحم

وی با بیان اینکه واکسیناسیون HPV برای پیشگیری سرطان دهانه رحم بسیار اهمیت دارد اضافه کرد :این واکسن در کشور ما هم وجو د دارد اما به دلیل گران بودن آن نمی توان به راحتی در اختیار تمام افراد جامعه قرار گیرد.

موسوی ابراز امیدواری کرد :با تمهیداتی که وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و کمیته کشوری واکسیناسیون می اندیشند بتوان این واکسن HPV را جز واکسیناسیون کشوری قرارداد تا به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

رییس انجمن علمی سرطان های زنان توضیح داد:زمان شیوع سرطان دهانه رحم حدود 4 تا 45 سالگی است این سرطان کاملا در مراحل اولیه شناخته شده است و قبل از اینکه به مرحله تهاجمی برسد 1 تا 15 سال دربدن فرد باقی می ماند.

وی ادامه داد:این بیماری اگر در شرایط قبل از تهاجمی شدن تشحیص داده شود می توان آن را درمان کرد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد : عامل اصلی ایجاد سرطان دهانه رحم ویروسی به HPV است که قابل شناسایی و پیشگیری است و راه اصلی انتقال آن از طریق جنسی است.

موسوی اضافه کرد : سرطان دهانه رحم در کشورهای در حال توسعه شیوع بیشتری دارد و بر اساس آمارسرطان دهانه رحم دومین سرطان شایع در کشورهای در حال توسعه است. اما در کشورهای پیشرفته شیوع سرطان دهانه رحم به مراتب کمتر شده و یکی از علل آن اهمیت به انجام تست های غربالگری از جمله پاپ اسمیر است که می تواند شیوع این بیماری را کاهش دهد.

به گفته وی در زنان بین 2 تا 3 سال این ویروس از شیوع بالایی برخوردار است و از آنجایی که جامعه ما از یک جامعه جوان برخوردار است لذا لازم است آگاهی لازم را نسبت به این ویروس داشته باشند .

موسوی یاد آور شد: از این ویروس 1 نوع وجود دارد که 4 نوع آن فقط از طریق دستگاه تناسلی بروز می کند که خود نیز در 2 گروه کم خطر و پرخطر تقسیم بندی می شوند که نوع پرخطر آن به عنوان عامل اصلی ایجاد سرطان دهانه رحم شناخته شده است .

رئیس انجمن علمی سرطان های زنان ایران زمان استفاده از واکسن پاپیلوم انسانی را از سن 9 تا 13 سالگی دانست .

موسوی تاکید کرد :انجام تست غربالگری پاپ اسمیر در زنان هر سه سال یکبار ضروری است تا بتوان از محله تهاجمی بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.

وی بهترین زمان جهت انجام تست های پاپ اسمیر را از سن 21 سالگی توصیه کرد و گفت :از 21 سالگی تا 3 سالگی هر 3 سال یکبار و از 3 سالگی به بعد هر 3 تا 5 سال یکبار و همچنین از سن 65 تا 7 سالگی این تست الزامی است .

وی توصیه کرد : زنانی که داوطلب استفاده از این واکسن هستند می توانند با مراجعه به متخصصین زنان و زایمان و متخصصین اطفال در صورتی که در شرایط سالم قرار داشته باشند از این واکسن استفاده کنند.

شما می‌‌توانید از طریق آنلاین یا اپپلیکشن  به شنوندگان رادیو  بپیوندید

 

 

نیاز یک موتور جستجوگر محلی می‌باشد،یک میانبر هوشمند برای رسیدن به مکان یا نیاز شما که بدنبال آن می‌باشید!

واکسن پیشگیری از سرطان رحم
واکسن پیشگیری از سرطان رحم
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *