نقش ورزش در پیشگیری از ناباروری زنان

نقش ورزش در پیشگیری از ناباروری زنان
نقش ورزش در پیشگیری از ناباروری زنان

یکی از اصول قابل توجه در پیشگیری و درمان ناباروری در زنان ورزش است. دکتر فاطمه رمضان زاده، جراح و متخصص زنان و زایمان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا ضمن بیان این مطلب گفت: اصولاً تحرک کافی و ورزش، نقش ویژه‌ای در کلیه مراحل مربوط به بارداری، تغییرات خاص سن بلوغ و عوارض مربوط به دوران سالمندی دارد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم زنانی که تحرک کافی دارند، زمانی که اقدام به باردار شدن می‌کنند، با مشکلات کمتری روبرو می‌شوند و به علت داشتن وزن مناسب از عوارضی مانند پرفشاری مخصوص زایمان، اختلالات گوارشی و نیز چاقی  بیش از حد مصون می‌مانند.

دکتر رمضان زاده هم‌چنین به نقش ورزش در پیشگیری از ناباوری تأکید کرد و گفت: یکی از عمده‌ترین دلایل نازایی در زنان، خصوصاً در افراد چاق مربوط به عارضه تخمدان پلی کیستیک (نوعی عارضه متابولیک) است که می‌توان با انجام حرکات ورزشی متعادل و زیر نظر پزشک این عارضه را درمان نمود و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

نقش ورزش در پیشگیری از ناباروری زنان

این متخصص زنان و زایمان در نهایت به نقش ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان  و عوارض یائسگی  در سنین سالمندی اشاره کرد و توضیح داد: در حال حاضر علم ثابت کرده است، با تحرک کافی در دوران نوجوانی میزان ابتلا به پوکی استخوان و عوارض شایع آن همچون شکستگی لگن در دوران سالمندی  بسیار کم خواهد شد.

 تاثیر تغذیه بر افزایش باروری 

 تغذیه درمانی ناباروری 

 بیماری کیست تخمدان در خانم ها 

جام خانواده ني ني سايت نوشت: ناباروري در زوجها مي تواند دلايل متفاوت داشته باشند. بر اساس تحقيقات به عمل آمده، از جمله دلايل ناباروري، استرس بالا، تخمك گذاري نامنظم و سندرم تخمدان پلي كيستيك است.در حقيقت استرس زياد موجب ايجاد اختلالات در قاعدگي شده و  توانايي باروري در خانمها را به شكل چشمگيري كاهش مي دهد.

اختلال در تخمك گذاري يكي ديگر از دلايل عمده در ناباروري زنان به شمار مي رود. به طور كلي 39درصد از علل ناباروري مربوط به اين مسئله است. بدون عمل تخمك گذاري لقاح انجام نمي شود. خانمهايي كه داراي قاعدگي هاي نامنظم بوده و عمل تخمك گذاري به ندرت در آنها صورت مي گيرد داراي اختلال در تخمك گذاري هستند.

مطالعات نشان داده اند كه كاهش وزن موجب تخمك گذاري طبيعي و برقراري دوره هاي قاعدگي و افزايش توانايي باروري مي شود.


 


ورزش باعث پيشگيري و درمان ناباروري مي شود

نقش ورزش در پیشگیری از ناباروری زنان

اصولاً تحرك كافي و ورزش، نقش ويژه‌اي در كليه مراحل مربوط به بارداري، تغييرات خاص سن بلوغ و عوارض مربوط به دوران سالمندي دارد. زناني كه تحرك كافي دارند، زماني كه اقدام به باردار شدن مي‌كنند، با مشكلات كمتري روبرو مي‌شوند و به علت داشتن وزن مناسب از عوارضي مانند پرفشاري مخصوص زايمان، اختلالات گوارشي و نيز چاقي بيش از حد مصون مي‌مانند.

تحرك و ورزش نقش ويژه اي در بارداري، زايمان، پيشگيري از پوكي استخوان و عوارض يائسگي در سنين سالمندي دارد. افزايش وزن در توانايي باروري زنان اثر نامطلوب داشته و احتمال سقط زودهنگام را به همراه دارد بنابراين انجام حركات ورزشي مي تواند در نگهداشتن وزن متناسب در طول دوره بارداري كمك زيادي به خانمهاي باردار كند. خانم هايي كه در طول روز تحرك كافي دارند و  فعاليتهاي ورزشي انجام مي دهند، در طول دوره باردري با مشكلات كمتري روبرو بوده، زايمان راحت تري خواهند داشت. در حقيقت ورزش به كاهش وزن خانمها كمك كرده و از بروز عوارضي چون پرفشاري مخصوص زايمان و اختلالات گوارشي جلوگيري مي كند.

يكي از عمده‌ترين دلايل نازايي در زنان، خصوصاً در افراد چاق مربوط به عارضه تخمدان پلي كيستيك (نوعي عارضه متابوليك) است كه مي‌توان با انجام حركات ورزشي متعادل و زير نظر پزشك اين عارضه را درمان كرد و از پيشرفت آن جلوگيري كرد.

ورزش هاي متعادل از جمله يوگا، مديتيشن استرس در خانمها را تا اندازه زيادي كاهش داده و توانايي باروري را افزايش مي دهد. تحقيقات نشان مي دهد ورزشهاي متعادل از مهمترين راههاي درمان سندرم تخمدان پلي كيستيك است. درحقيقت كاهش وزن دربهبود نشانه هاي تخمدان پلي كيستيك و ايجاد تخمك گذاري مناسب و افزايش قدرت باروري نقش مثري دارد.


 


ورزش زياد احتمال ناباروري را افزايش مي دهد

كارشناسان توصيه كردند كه زناني كه قصد بارداري دارند، نبايد ورزش هاي شديد و زياد انجام دهند زيرا ورزش زياد منجر به لاغري زياد مي شود و مي تواند تخمك گذاري را متوقف كند و دوم اينكه اگر وزن طبيعي بدن حفظ شود و فعاليت شديد و ورزش زياد (مانند دويدن، شنا و اسكي) بيش از يك ساعت در روز در روند تخمك گذاري اختلال ايجاد مي كند.

مطالعات نشان مي دهند افرادي كه در روز ورزش هاي شديد و بيش از يك ساعت انجام مي دهند دچار مشكل تخمك گذاري مي شوند.


115


 

%PDF-1.4
%
10 0 obj
>
endobj
54 0 obj
>
stream
xb“b“ec“`Md@,` ($|r
qL
639Os BXoG/Ŋř%92v08x= Pe
V_M-/gb`z,@c`J@Т

نقش ورزش در پیشگیری از ناباروری زنان
نقش ورزش در پیشگیری از ناباروری زنان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *