نقرس و راه های درمان آن




خانه

موبایل

نقرس نوعی بیماری التهابی است

نقرس و راه های درمان آن

 

پیشگیری و درمان بیماری نقرس

بيماري نقرس چيست؟

نقرس نوعی بیماری التهابی است که به علت تجمع و رسوب اسید اوریک در بافت های بدن و بخصوص در مفاصل ایجاد می شود. نقرس یک شکل دردناک آرتروز (ورم مفاصل) است که گاهی اوقات به این شرایط التهاب مفصل نقرسی نیز گفته می شود.

 

رایج ترین محل تشکیل نقرس در افراد در بخش کروی انگشت شست بزرگ پا است؛ با این وجود مفاصل پا، قوزک، زانو، دست ها و آرنج نیز می توانند تحت تاثیر این مشکل قرار گیرند. در هر حال وارد شدن آسیب به خاطر بیماری نقرس به بیش از یک یا دو مفصل بدن بطور همزمان شرایطی غیر عادی و نادر محسوب می شود.

 

بیماری نقرس چه کسانی را گرفتار می کند؟

شیوع بیماری نقرس در زنان 9 برابر مردان است. ابتلای مردان بعد از دوره بلوغ بوده و بیشترین ابتلا در سنین بالاتر از 75 سال می باشد. در زنان حملات نقرس بعد از یائسگی ایجاد می شود.

 

لازم به ذکر است که به دلیل جنبه های وراثتی نقرص، اگر والدین مبتلا به نقرس باشند، احتمال ابتلا به نقرس در فرزندان آنها 2 درصد خواهد بود.

 

علت و دلایل بیماری نقرس:

اگر والدین مبتلا به نقرس باشند، احتمال ابتلا به نقرس در فرزندان آنها 2 درصد خواهد بود

 

بیماری نقرس در نتیجه افزایش سطح اسید اوریک در خون ایجاد می شود. اسید اوریک بطور طبیعی در بدن انسان تولید می شود. در حالت عادی این ماده در خون حل نمی شود و کلیه ها آن را به عنوان بخشی از اجزای اوره از بدن دفع می کند.

 

دفع کمتر از حد لازم یا تولید بیش از حد اسید اوریک در بدن می تواند باعث شود سطح این ماده در خون انسان افزایش پیدا کند. هنگامی که این شرایط مشاهده شود، امکان تشکیل و تجمع کریستال های اسید اوریک در مفاصل افزایش پیدا می کند و این شرایط باعث ابتلای فرد به نقرس می شود. به هر حال، همه افرادی که با افزایش سطح اسیداوریک در بدن خود مواجه می شوند، به بیماری نقرص مبتلا نمی گردند.

 

در عمل فاکتورهای ریسک متعدد می تواند با ابتلای فرد به بیماری نقرس ارتباط داشته باشند که این موارد به شرح زیر هستند:

◊ چاقی

◊ جذب بالای الکل

◊ مسائل ژنتیکی

◊ جذب بالای مواد غذایی که دارای سطح بالای پورین هستند (برای مثال بعضی از غذاهای دریایی و بعضی از انواع گوشت ها)

◊ مصرف داروهای خاص مثل دیورتیک (قرص های سیال)

◊ وارد شدن آسیب به یک مفصل

◊ ابتلا به بیماری های کلیه به صورت مزمن

 

علایم بیماری نقرس:

بیماری نقرس معمولا انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد

 

نشانه های و علایم بیماری نقرس تقریبا شدید بوده و معمولا ناگهانی و در شب اتفاق می‌افتند، علائم بیماری نقرس شامل:

 

نقرس و راه های درمان آن

♦ درد شدید مفاصل. بیماری نقرس معمولا انگشت شست پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما ممکن است در مفاصل دیگر از جمله مفاصل پا، زانو، آرنج و یا دستهایتان هم رخ دهد. درد ایجاد شده توسط نقرص معمولا در 12 تا 24 ساعت اولیه در بیشترین حد خود است.

 

♦ باقی ماندن درد مفاصل. بعد از فارام شدن درد شدید اولیه، بعضی از مفاصل ممکن است از چند روز تا چند هفته ملتهب و دردناک باشند. هرچه این بحملات این بیماری قدیمی تر شود، درد آن باقی می‌ماند.

 

♦ التهاب و سرخی. مفصل و یا مفاصل مبتلا متورم، حساس و قرمز می‌شوند.

 

عوارض ابتلا به نقرس

کریستالهای اورات جمع شده در دستگاه ادراری فرد مبتلا به نقرس باعث سنگ کلیه میشود

 

افرادی که مبتلا به بیماری نقرس هستند، در خطر ابتلا به بیماریهای شدیدتر ازجمله:

• نقرس پیشرفته. نقرس درمان نشده می‌تواند باعث انباشته شدن کریستال‌های اسید اوریک زیر پوست و در گره‌هایی که به آن ها توفی  (TOE-fi) می‌گویند، شود. توفی می‌تواند در نواحی مختلفی همچون انگشتان، دستها، پا، آرنج و یا تاندون آشیل بوجود آید. هرچند که توفی معمولا دردناک نیست اما هنگام حملات نقرسی می‌تواند حساس و متورم شود.

 

• سنگ کلیه. کریستالهای اورات ممکن است در دستگاه ادراری افراد مبتلا به نقرس جمع شده و باعث بوجود آمدن سنگ کلیه شود. البته داروهایی برای کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه وجود دارد.

 

تشخیص بیماری نقرس:

پزشک می تواند با بررسی مفصل آسیب دیده بیمار ابتلا به نقرس را تشخیص دهد

 

روش های تشخیص بیماری نقرس می تواند شامل چند مورد یا تمام روش های زیر باشد:

ο معاینه فیزیکی:

پزشک می تواند با بررسی مفصل آسیب دیده بیمار و توجه به ورم و التهاب ایجاد شده، نقاط دردناک و دامنه حرکتی مفصل بیمار ابتلا به نقرس را تشخیص دهد.

 

ο آزمایش های پزشکی:

آزمایش خون می تواند مشکلات غده تیروئید یا پارا تیروئید شما و نیز عدم توازن احتمالی مواد معدنی را در ارتباط با ابتلا به بیماری نقرس مشخص کند. پزشک همچنین می تواند از یک سوزن برای نمونه گیری از مایع درون مفصل آسیب دیده استفاده کند. در ادامه وجود کریستال های اسید اوریک در این مایع در آزمایشگاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

ο عکس برداری:

عکس برداری رادیولوژی از مفصل آسیب دیده می تواند شواهد مربوط به آسیب دیدگی مفصل را به همراه تجمع کریستال در غضروف آن مشخص کند.

 

درمان بیماری نقرس:

داروهای درمان نقرس می‌توانند برای درمان حملات بیماری نقرس تجویز شود

 

درمان نقرس معمولا شامل استفاده از دارو می‌شود. داروهای درمان نقرس می‌توانند برای درمان حملات بیماری و پیشگیری از بازگشت حملات نقرسی و یا برای کاهش عوارض بیماری مانند توفی یا سنگ کلیه تجویز شوند.

 

داروهای درمان نقرس:

داروهایی که برای درمان بیماری نقرس استفاده می‌شوند، شامل:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). شامل داروهایی همچون ایبوبروفن، ناپروکسن و یا داروهای قوی تر که برای دریافت آنها نیاز به نسخه پزشک است همچون، ایندومتاسین (Indocin) می‌شوند، که برای کاهش التهاب و درد استفاده می‌شوند.

 

* کلشی سین (Colchicine). اگر داروهای NSAIDs برای شما قابل تجویز نباشد، پزشک از این مسکن کلشی سین برای شما استفاده می‌کند.

 

*کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids). پزشکان ممکن است از داروهای کورتیکواستروئید برای کاهش درد و التهاب بیماری نقرس استفاده کند، این داروها در دوشکل خوردنی و تزریقی تجویز می‌شوند، از عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها می‌توان به:

–  نازک شدن استخوان ها

–   درمان دیر و ضعیف زخم ها

–   کاهش قدرت مبارزه با عفونت

 

برای کاهش این عوارض پزشکتان سعی می‌کند، کم ترین میزانی که برای شما کفایت می‌کند، از این داروها تجویز کند.

 

داروهایی برای پیشگیری از بیماری نقرس:

درصورتی که شما تنها چندبار در سال دچار حملات نقرس می‌شوید و یا اینکه حملاتتان پی در پی نبوده اما دردناک‌اند، پزشکتان ممکن است داروهایی برای کاهش خطر ابتلا به نقرص و عوارض نقرس برای شما تجویز کند، این داروها شامل:

 

–  داروهایی که جلوی تولید اسید اوریک را می‌گیرند.

–   داروهایی که دفع اسید اوریک را بهبود و افزایش می‌بخشند.

 

درمان خانگی نقرس:

برای درمان بیماری نقرس از مصرف الکل خودداری کنید

 

هرچند که درمان دارویی نقرس از همه انواع درمان ها موثرتر است، با اینحال دستورالعمل‌های زیر که توسط انجمن رژیم غذایی آمریکا (ADA) برای زمانی که تحت حملات نقرس هستید، توصیه شده است، نیز می‌تواند مفید باشد.

 

♠ حدود 2 تا 4 لیتر مایعاتی که حداقل نصف آن آب است، مصرف کنید.

 

♠ از مصرف الکل خودداری کنید.

 

♠ مصرف معتدل پروتئین، بخصوص از منابع سالم همچون، لبینیات کم چرب و یا بدون چربی، تخم مرغ و کره بادام زمینی.

 

♠ مصرف روزانه گوشت قرمز، مرغ و ماهی را در اندازه 113 تا 17 گرم نگه دارید.

 

درمان نقرس با طب سنتی:

داروی گیاهی برای بیماری نقرس

 

شما می‌توانید از راهکارهای طب سنتی یا جایگزین برای درمان بیماری نقرس استفاده کنید. هرچند که قبل از امتحان این نوع درمان می‌بایست با پزشک خود مشورت نمایید تا مبادا این نوع درمان با درمان داروییتان تداخل ایجاد کند. بعضی از مواردیکه در ادامه بیان می‌کنیم، تاثیراتی بر کاهش اسید اوریک در خون دارند.

 

¤ قهوه. محققان رابطه‌ای بین مصرف قهوه (هر دو نوع معمولی و بدون کافئین آن) و کاهش اسید اوریک خون یافته‌اند.

 

¤ ویتامین ث. هرچند که دررابطه با تاثیر ویتامین ث برنقرس اطلاعاتی در دسترس نیست، اما ویتامین ث می‌تواند باعث کاهش سطح اسید اوریک درخون شوند. البته فکر نکنید که اگر کمی ویتامین ث برای شما خوب است، پس مصرف زیاد آن بهتر است، چرا که مصرف زیاد ویتامین ث ممکن است سطح اسید اوریک خون را بالا ببرد.

 

¤ گیلاس. در تحقیقات نشان داده شده که مصرف گیلاس می‌تواند به کاهش سطح اسید اوریک خون کمک کند، با این حال تا کنون تحقیقی برای بررسی ارتباط بین گیلاس و نقرس وجود ندارد.

 

پیشگیری از ابتلا به نقرس:

نوشیدن زیاد مایعات باعث پیشگیری از بیماری نقرس میشود

 

1. مصرف بالای مایعات. میزان مصرف مایعات خود را به میزان 2 تا 4 لیتر(8 تا 16 لیوان)، افزایش دهید. دقت کنید که حداقل نصف این میزان مایعات از آب باشد.

 

2. اجتناب از مصرف الکل.

 

3. رژیم غذایی متعادل، که تاکید آن بر میوه، سبزی، غلات کامل و لبنیات کم چرب و یا بدون چربی باشد.

 

4. محدودکردن مصرف گوشت، مرغ و ماهی.

 

5. حفظ وزن مناسب.گردآوری: بخش سلامت بیتوتهمنابع:rastineh.ir

kneepain.ir


بخوانید تا سالم بمانید

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

نقرس یک نوع از آرتریت می‌باشد که می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن مانند گوش، مفصل کوچک بر روی دست، مچ دست، مچ پا و زانو را تحت تأثیر فرار دهد. برای درمان نقرس با دکتر نیم همراه باشید.

مردان 9 برابر از زنان دچار نقرس می‌شوند و احتمال ابتدا به نقرس در زنان مربوط به دوران یائسگی می‌باشد. از علائم آن می‌تواند به درد حاد، تورم، حساسیت شدید و التهاب مفاصل است. درمان نقرس نیازمند کمی زمان می‌باشد پس باید صبور باشید.

دلیل دقیق نقرس هنوز ناشناخته است، ما مقدار زیاد اوریک‌اسید در بدن یکی از دلایل آن است. برخی دیگر از علل احتمالی عبارت‌اند: ژنتیک، مصرف بیش‌ازحد الکل، عدم تمرین جسمانی، مصرف بیش‌ازحد پروتئین (مانند گوشت) و استرس بیش‌ازحد می‌باشد.

نقرس با سایر انواع مشکلات سلامتی مانند فشارخون بالا، دیابت و سنگ کلیه مرتبط است، بنابراین بسیار مهم است که روشی مناسب برای درمان بیماری نقرس دریافت کنید. در درمان‌های آسان در خانه را بازگو می‌کنیم که سبب بهبود بخشیدن بیماری و تسکین علائم نقرس می‌شود.

 

نقرس و راه های درمان آن

 

لیست مطالب :

سرکه سیب برای درمان نقرس و آرتریت مفید است. اسید موجود در سرکه سیب کمک می‌کند تا درد حاد کاهش پیدا کند.

خواص ضدالتهابی موجود در ریشه زنجبیل ممکن است در از بین بردن درد و التهاب مفید باشد. راه‌های بسیاری برای استفاده از ریشه زنجبیل در درمان نقرس وجود دارد.

یکی از عوامل مهم در نقرس، افزایش اسید اوریک‌اسید در بدن است، جوش شیرین سبب کاهش مقدار اسید اوریک‌اسید می‌شود که سبب کاهش درد می‌شود.

توجه: اگر سن شما بیش از 6 سال می‌باشد بیش از سه بار در روز مصرف نکنید، همچنین اگر دچار فشارخون بالا هستید این روش را استفاده نکنید.

آب لیمو سبب دفع اسید اوریک‌اسید از طریق جریان خون می‌شود. شما می‌توانید همراه با آب لیمو، میوه‌های دیگر حاوی ویتامین c برای تقویت بافت‌های بدن خود بخورید.

 

 

گیلاس، شیرین یا ترس می‌تواند به درمان نقرس به علیت خواص آنتی‌اکسیدانی مفید باشد. گیلاس همچنین حاوی آنتوسیانین ها است که می‌توان التهاب را کاهش دهد و همچنین موجود کوچک شدن نقرس می‌شود.

نمک اپسوم یکی دیگر از مواد معدنی مفید برای درمان نقرس و سایر مشکلات آرتریت است. مقدار بالای منیزیم موجود در نمک اپسوم نیز موجب بهبود وضعیت قلب و کاهش فشارخون می‌شود.

موز در درمان نقرس بسیار مؤثر است. محتوای بالای پتاسیم موجود در موز سبب می‌شود که بلورهای اسید اوریک‌اسید به شکل مایع دربیایند و سپس از طریق ادرار خارج شود. همچنین موز حاوی مقادیر متوسط ویتامین c است که می‌تواند در کنترل تورم و درد بسیار مؤثر باشد.

کارشناسان توصیه می‌کنند پس از هر وعده غذایی یک عدد سیب بخورید.

اسید مالیک موجود د سیب سبب خنثی کردن اسید اوریک‌اسید در بدن می‌شود و از این طریق درد و التهاب نقرس کاهش پیدا می‌کند. اگر سیب دوست ندارید می‌توانید آب سیب بخورید.

زغال چوب فعال برای جذب اسید اوریک‌اسید بسیار شناخته‌شده است. ازاین‌رو می‌توان با خیال راحت برای درمان نقرس از آن استفاده کرد. کسانی که به نقرس مبتلا شده‌اند می‌توانند دو یا سه بار ازاین‌روش استفاده کنند.

قرار دادن منطقه آسیب‌دیده در آب سرد موجب کاهش تورم و درد می‌شود. وقتی نقرس دارید از یخ به‌طور مستقیم بر روی پوست استفاده نکنید زیرا سبب آسیب‌رسانی به پوست می‌شود و وضعیت شمارا بدتر می‌کند.

اگر شما از نقرس رنج می‌برید می‌توانید از این داروهای طبیعی استفاده کنید تا درد و التهاب رهایی پیدا کنید. به یاد داشته باشید هیچ درمان سریعی برای نقرس وجود ندارد. درمان نقرس نیازمند زمان است.

 

.IRPP_minimalist { padding:px margin: padding-top:1em!important padding-bottom:1em!important width:1% display: block font-weight:bold background-color:#FFFFFF border:!important border-left:4px solid #FFFFFF!important box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -moz-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -o-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) -webkit-box-shadow: 1px 2px rgba(, , , .17) text-decoration:none } .IRPP_minimalist:active, .IRPP_minimalist:hover { opacity: 1 transition: opacity 25ms webkit-transition: opacity 25ms text-decoration:none } .IRPP_minimalist { transition: background-color 25ms webkit-transition: background-color 25ms opacity: .9 transition: opacity 25ms webkit-transition: opacity 25ms } .IRPP_minimalist .ctaText { font-weight:bold color:#27AE6 text-decoration:none font-size: 16pxfloat:left } .IRPP_minimalist .postTitle { color:#141414 text-decoration: underline!important font-size: 16px } .IRPP_minimalist:hover .postTitle { text-decoration: underline!important }در ادامه بخوانید :   نقرس

نظر

آشنایی با بیماری نقرس و راه و روش های درمانی آن

برخلاف سایر بیماری ها که خیلی بی سر و صدا و مشکوک ظاهر می شوند، نقرس بیماری است که هیچ شکی نمی آفریند. اکثر مردم اولین تجربه ی نقرسشان با درد و ورم شدید انگشت شست پایشان شروع می شود. این درد اینقدر شدید است که فرد را از خواب بیدار کرده و راه رفتن فرد را دچار مشکل می کند.

همه چیز از همین جا شروع می شود: اولین تجربه ی شما از نقرس فقط چند روز طول می کشد و برای ماه ها یا حتی سال ها دیگر سراغتان نمی آید. اما بعدها این حملات و شده و حتی درد به پاها و دست های فرد هم کشیده می شود تا اینکه این دردها شکل ثابت پیدا کرده و به عنوان بیماری مشخص برایتان درمی آید.

خوشبختانه، برای جلوگیری از ابتلا به نقرس کارهای زیادی می توان کرد. اما ابتدا کمی در مورد این بیماری با شما صحبت می کنیم.

نقرس چیست و چطور پیشرفت می کند؟
نقرس نوعی بیماری متابولیک است که از جمع شدن اسید اوریک در بدن ایجاد شده و به صورت رسوبات بلورین در مفصل ها جمع می شود. در افراد سالم، بدن پورین—ماده ای ترکیبی که در بسیاری غذاهای غنی و چرب یافت می شود—را به اسید اوریک تبدیل می کند که بعدها با ادرار دفع می شود.نقرس و راه های درمان آن

اما در بعضی افراد، نقص در متابولیسم می تواند باعث تولید بالا یا دفع پایین اسید اوریک شود. وقتی اسید اوریک غیر قابل حل شده و باعث ایجاد رسوبات بلورین در مفاصل می شود، فرد نقرس گرفته است.

در مراحل بعدی نقرس، رسوبات کریستالی اسید اوریک که توفی یده می شوند را می توان به شکل توده هایی در مفاصل مشاهده کرد. این رسوبات که با التهاب و آماس موضعی همراه است باعث فساد عضو و بدشکلی مفصل ها شود.

اگر درمانی صورت نگیرد، این رسوبات اسید اوریک به کلیه ها نیز منتقل خواهند شد و این باعث بالا رفتن فشار خون شده و کلیه ها را از کار خواهد انداخت.

چقدر این بیماری متداول است؟
در ایالات متحده امریکا، نقرس بیماری کاملا متداول است و روز به روز در حال ازدیاد است. تقریبا ً 3.4 میلیون نفر در امریکا به این بیماری مبتلا بوده و اولین حمله ی این بیماری معمولا در سنین 4 تا 5 سال رخ می دهد.

آیا انواع بخصوصی از غذاها ممکن است باعث این بیماری شود؟
بین نوع غذاها و نقرس رابطه ی کاملا مستقیم وجود دارد. در واقع، نقرس بیماری بسیار قدیمی است. روزگاری “بیماری شاهان یده می شده است. این احتمالا به خاطر غذاهای چرب و قوی بوده که می خورده اند.

می توان قسمت اعظمی از دلایل ابتلا به این بیماری را در نوع غذاهای مصرفی فرد جستجو کرد. غذاهایی که غنی از پورین هستند، مثل جگر، گوشت قرمز، ماهی، خرچنگ خوراکی و حبوبات می تواند باعث افزایش اسید اوریک در بدن شده و به نقرس بینجامد. مصرف الکل نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

راه و روش درمان
برای درمان نقرس باید میزان اسید اوریک را در بدن کاهش داد. برای تسکین دردهای شدید نقرس، پزشک مربوطه می تواند مسکن هایی مثل ایبو پروفن، تزریق کورتیکوستروئید یا سایر داروها مثل کولچی سین تجویز کند. اگر بتواند این حملات را کنترل کند، پزشک می تواند داروهایی نیز برای جلوگیری از تولید اسید اوریک یا کمک کننده به دفع اسید اوریک از بدن تجویز کند.

راه های پیشگیری
می توانید با داشتن یک بره غذایی سالم و متعادل از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید. از خوردن غذاهای حاوی پورین پرهیز کنید. کاهش وزن نیز می تواند به این مسئله کمک کند چرا که چاقی یکی از عوامل اصلی ابتلا به نقرس است.

همچنین، به خاطر داشته باشید که مقدار زیادی آب بنوشید—نوشیدن روزانه 6 تا 8 لیوان آب می تواند به دفع اسید اوریک از بدن کمک کند.

عصاره های گیاهی مثل گیلاس، کرفس و ریشه ی زردچوبه نیز به درمان این بیماری کمک می کند. تحقیقات نشان داده است که بسیاری از بیماران مبتلا به نقرس بعد از استفاده از این عصاره ها بهبودی یافته و قابلیت انعطاف مفصل هایشان شده است.

از نقرس دوری کنید
امروزه نقرس دیگر بیماری ثروتمندان نیست. خوشبختانه راه های بسیاری برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود دارد: رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشید، وزنتان را کاهش دهید و از مکمل های مفید غذایی استفاده کنید تا به این بیماری مبتلا نشوید. / مردمان

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *