نظریه ی داروینیسم اجتماعی

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت

نظریه ی داروینیسم اجتماعی


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت


مشاهده سایت




خانه

موبایل

نظریه داروین و اصول فرضیه های او

 

نظریه ی داروینیسم اجتماعی

دیدکلی به نظریه های داروین

به نظر می‌رسد که بهترین روش برای درک و تفهیم مبانی و اصول نظریه داروین این است که ریشه‌های فکری این تئوری تشریح شود. به این معنا که نحوه استفاده داروین از نظرات و افکاری که منبع الهام و مورد استفاده داروین قرار گرفته‌اند، بیان گردد. در واقع بخشی از نظریه های داروین به ترتیبی که خود نیز دقیقا تصریح کرده از پیشینیان کسب شده و ضمن تلفیق و ترکیب آنها خود داروین نیز نکات تازه‌ای بر آنها افزوده است.

 

نظریه مالتوس مبنای نظریه داروین

مالتوس جامعه شناس و اقتصاددان انگلیسی 1838 نظریه خویش را در کتاب خود درباره نحوه رشد جمعیت انسانی و علل بروز فقر و جنگ تشریح کرد و به این ترتیب نظریات او مبنای نظریه داروین قرار گرفت. خلاصه عقاید مالتوس این بود که جمعیت انسانی بر اساس قاعده رشد هندسی افزایش می‌یابد. در حالی که افزایش تولیدات غذایی بر پایه قاعده رشد عددی است. ساده ترین شکل سریهای رشد هندسی و عددی را می‌توان به صورت زیر نوشت.128، 64 ، 32 ، 16 ، 8 ، 4 ، 2 : رشد هندسی 14 ، 12 ، 1 ، 8 ، 6 ، 4 ، 2 :رشد عددی

 

در سری رشد هندسی هر عدد مساوی با عدد قبل ضرب در یک عدد معین و در سری رشد عددی مساوی با عدد قبل به اضافه یک عدد معین است. به این ترتیب تعداد انسانها سریعتر از رشد منابع غذایی افزایش می‌یابد و در صورتی که کنترلی بر جمعیت انسانی اعمال نشود، بروز فقر و قحطی اجتناب ناپذیر است. مالتوس زمان متوسط تجدید نسل انسانها را 25 سال فرض کرد و به این ترتیب برای انسان در یک قرن 4 بار تجدید نسل قبول می‌نمود.

 

نظریه ی تنازع بقاء داروین

نظریه مالتوس مبنای نظریه داروین قرار گرفت. البته عقاید مالتوس منشا نتیجه گیریهای متفاوت، حتی در زمینه اخلاق اجتماعی نیز قرار گرفت، ولی داروین به این مسائل توجهی نداشت. آنچه که داروین به آن توجه نمود این بود که مساله فزونی نوزادان نسبت به والدین، تنها محدود به انسانها نیست. بلکه در میان سایر جانداران نیز عمومیت دارد.

 

به علاوه کثرت تعداد نوزادان نسبت به والدین در مورد اغلب گونه‌های جانداران به مراتب بالاتر از نسبتهایی است که در پیش انسانها دیده می‌شود. به عنوان مثال یک ماهی آزاد در فصل تخمگذاری 28 میلیون تخم تولید می‌کند و یا در عالم گیاهان، برخی ارکیده‌های مناطق استوایی ، هر سال بیش از یک میلیون عدد دانه تولید می‌کنند.

 

واضح است که محدود بودن امکانات محیط اجازه رشد و بقا به همه نوزادان نمی‌دهد و برای استفاده از فضا و امکانات محیط، مبارزه‌ای بین نوزادان بروز می‌کند. بر همین اساس اصل اول نظریه داروین یعنی تنازع بقا ارائه شد. براساس نظریه داروین روند مبارزه تنها محدود به نوزادان یک گونه نیست. افراد متعلق به گونه‌های مختلف نیز برای استفاده از منابع محدود محیط ، در گیر مبارزه با یکدیگر می‌شوند. علاوه بر این ، تقلای موجودات در برخورد با شرایط دشوار محیط را نیز شکلی از تنازع بقا تلقی می‌کند.

 

نظریه انتخاب طبیعی چارلز داروین

ایده اولیه نظریه انتخاب طبیعی را داروین از نوشته‌های پدر بزرگ خود اراسموس داروین که خود از معتقدین به نظریه تحول و اشتقاق گونه‌ها بود اخذ کرد. اسموراس در کتاب خود به نقش انسان در تغییر و اصلاح نژاد حیوانات اهلی از طریق دو رگه‌ گیری به عنوان مکانیسم تحول اشاره کرده بود و نیز به شباهتهای مختلف بین گروههای متعدد از جانوران مهره دار به عنوان قراین خویشاوندی و اشتقاق آنها از یکدیگر استناد شده است.

 

اصل نظریه انتخاب طبیعی چارلز داروین نتیجه منطقی اصل نخست، یعنی اصل نظریه ی تنازع بقاء داروین است. مطابق با نظریه داروین وقتی نوزادان در هر نسل به تعداد بسیار زیاد و به تعبیر داروین حدود به دنیا می‌آیند و تنها عده بسیار کمی از میان آنها امکان و اجازه زندگی و ادامه نسل پیدا می‌کنند. سوالی که پیش می‌آید این است که این عده بسیار محدود از میان جمع بسیار کثیر نوزادان چگونه انتخاب می‌شوند؟

 

اگر مطابق با نظریه داروین فرض را بر این بگیریم که افراد نوزاد با وجود تعداد کثیر خود، کوچکترین تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند، حذف عده زیادی از آنها به دلیل محدودیت شرایط محیط، کوچکترین تحولی در افراد گونه ایجاد نمی‌کند.

 

بنابراین باید مکانیسمهایی وجود داشته باشند که در بین نوزادان ایجاد تفاوت نمایند و همین تفاوتها منشا و ملاک حذف یا ارتجای بین نوزادان قرار گیرند. در عصر داروین هنوز پدیده جهش شناخته نشده بود و به علاوه داروین به توارث صفات اکتسابی اعتقاد داشت. به همین دلیل منطقا می‌توان پذیرفت که چارلز داروین حداقل قسمتی از تفاوتهای بین نوزادان را نتیجه توارث سازشهایی می‌دانست که در والدین آنها رخ داده است.

 

اصل سازش با محیط داروین و توارث صفات اکتسابی

اصولا نظریه داروین درباره نقش سازشها در تحول جانداران، از عقاید لامارک ملهم است. در عصر داروین قوانین وراثت هنوز شناخته نشده بود. داروین اعتقاد داشت که قوانین توارث بسیار پیچیده و مهم هستند. اما از مجموع مطالعات خود درباره ارثی شدن صفات اکتسابی چنین نتیجه گرفت که اگر صفت یا تغییری در مرحله‌ای از زندگی یک جاندار بروز کند، در نتایج وی نیز در همان سن یا زودتر ظاهر خواهد گردید.

 

داروین برای توجیه نظریات خود در باره ارثی شدن صفات اکتسابی مکانیسم همه زایی را مطرح کرد و بقراط فیلسوف معروف یونانی را در این زمینه از نو زنده کرد. اساس و خلاصه این نظریه داروین آن است که همه اندامهای بدن در ساختن نطفه مشارکت می‌کنند و هر اندامی سهم مشخصی برای تشکیل دادن نطفه تولید و ارسال می‌کند.

 

داروین کلمه ژمول را بیان مهم اندامها ابداع کرده و عقیده داشت وقتی اندامی در طول زندگی یک جاندار ، دستخوش تغییر شود، نتیجه این تغییر از ژمول ، یعنی سهم مهم آن اندام در ساختن نطفه به نسل بعد منتقل می‌شود. به این ترتیب داروین علاوه بر قبول و تایید نظرات لامارک در باب توارث اکتسابی ، مکانیسمی نیز برای توجیه و تحلیل این روند ارائه می‌کند که این بخش از نظریه داروین بعدا مردود شناخته شد.

 

نظریه تکامل داروین بیان می کند که نوع انسان تکامل یافته جانداران تک سلولی است

 

اصل ارتباط غیر مستقیم یا همبستگیهای متقابل

نظریه ی داروینیسم اجتماعی

داروین علاوه بر آنکه تنازع بقا، انتخاب طبیعی و سازش با محیط را در امر تحول و تغییر جانداران موثر می‌دید، متوجه شد که روابط بین جانداران و به عبارت بهتر ، ارتباطات غیر مستقیم بین آنها نیز به نحوی در امر تحول اثر می‌گذارد. و به این ترتیب نظریه داروین در مورد اصل ارتباط غیر مستقیم ارائه شد.

 

یکی از مثالها در زمینه نظریه داروین به روابط بین شته‌ها و مورچه‌ها اختصاص دارد. به این ترتیب که شته‌ها حشراتی هستند که به عنوان طفیلی از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند و خسارات قابل توجهی به گیاهان زراعی و درختان میوه وارد می‌سازند. این حشرات ضمن تغذیه از گیاهان، مواد زاید بدن خود را به صورت شیره چسبناکی به بیرون دفع می‌کنند. مورچه‌ها رغبت فراوانی به این شیره‌های دفع شده دارند. به همین دلیل در اول سال بطور مداوم از فضولات شته‌ها تغذیه می‌کنند در پاییز هم تخمهای شته‌ها را از روی درختان جمع آوری و به لانه زیرزمینی خود منتقل می‌کنند در طول فصل زمستان از تخمها مواظبت می‌نمایند.

 

در بهار سال بعد، مجددا تخمها روی درختان و گیاهان منتقل می‌کنند. مورچه‌ها ضمن آنکه امکان ادامه نسل شته‌ها را فراهم می‌کنند از بین شته‌ها نیز آنهایی را که شیره بیشتری دفع می‌کنند انتخاب می‌نمایند و به این ترتیب در تحول و تغییر شته‌ها با نوعی انتخاب که کاملا قابل مقایسه با انتخاب مصنوعی انسانها است، دخالت می‌کنند. طبعا این نوع انتخاب و مداخله در تحول شته‌ها موثر است.

 

نظریه تکامل دارویننظریه تکامل داروین بیان می کند که نوع انسان تکامل یافته جانداران تک سلولی اولیه است و به نوعی نقش خدا را در خلقت رد می کند و اساس و آغاز خلقت را بر پایه تصادف و احتمال می داند. این نظریه داروین از 15 سال قبل تا حالا به عنوان تنها نظریه علمی که چگونگی آغاز حیات را بیان می کند مطرح است. البته تحقیقات دانشگاه های کالیفرنیا و کین ستیت ثابت کرد که قدیمی ترین انسان هایی که تا کنون کشف شده اند، شبیه انسان های امروزی هستند و این تحقیقات نظریه داروین درمورد خلقت انسان را رد کرده است.

 

منبع: daneshnameh.roshd.ir


چند دقیقه با دانستنی ها

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

خوشحالم از اینکه اینجا هستم.
و ازینکه با شما در مورد موضوعی که قلبا بهش علاقه دارم صحبت میکنم ،
موضوع مورد علاقه من « زیبایی » است.
من در زمینه فلسفه هنر وزیبایی شناسی کار میکنم،
در واقع، شغل من این است.
من سعی می کنم از نظر فکری
فلسفی و روانی دریابم,
تجربه زیبایی چیست ،
چه چیز معقولی در مورد آن می توان گفت
و چگونه مردم در تلاش برای درک زیبایی به بیراهه رفته اند.
در اصل این موضوع بسیار پیچیده است ،
بخشی به دلیل اینکه چیزهایی که ما اسمش را زیبایی میگذاریم
خیلی با هم متفاوتند.
فقط به تنوع چیزهای زیبا فکر کنید:
چهره یک کودک زیباست
کنسرت “Harold in Italy” برلیوز هم زیباست
فیلمهایی مثل”The Wizard of Oz”
یا نمایشه های چخوف هم زیبا هستند
یک منظره از کالیفرنیای مرکزی
یا یک منظره از کوه فوجی هم زیبا هستند
اپرای “Der Rosenkavalier”,
گل برنده در یک بازی خیره کننده
در بازیهای فوتبال جام جهانی ،
تابلوی “شب پرستاره” از ونسان ونگوک
یک رمان از جین آستین
رقصFred Astaire روی سن
این لیست کوتاه از چیزهای زیبا شامل ادمها
مناظر طبیعی
آثار هنری و مصنوعات دستان ماهر انسان است.
پیدا کردن فرمول کلی که زیبایی را یکجا
در همه این فهرست توضیح بدهد
آسان نخواهد بود.

با این حال من می توانم، شما را
با آنچه که از نظر من
به عنوان قوی ترین نظریه زیبایی است اشنا کنم
بهترین نظریه های که ما تا الان ارائه کردیم.
و ما آن را، نه از یک فیلسوف هنر دریافت کردیم ،
نه از یک نظریه پرداز هنر پست مدرن
و یا شخص منتقد هنری مهم و برجسته.
نه ، این نظریه
از یک متخصص
درزمینه فسیلها و کرمها و پرورش کبوتر میباشد.
می دانید که منظور من کیست —
چارلز داروین.
البته ، بسیاری از مردم فکر می کنند
که می دانند
جواب سوال «زیبایی چیست؟» را.
خیلی ها معتقدند که زیبایی در چشم بیننده است.
زیبا هر چیزی است که شما را شخصا تکان میدهد.
یا ، همانگونه که برخی از مردم —
به خصوص دانشگاهیان — ترجیح می دهند ،
زیبایی در چشم “متاثر از فرهنگ”
بیننده است.
مردم معتقدند که نقاشی و یا فیلم و یا موسیقی
زیبا هستند
چرا که فرهنگ آنها تعبیر یکنواختی از زیبایی را ارائه میدهد.
سلیقه های مشابهی برای زیبایی های طبیعی و هنر در همه فرهنگها وجود دارد.
سلیقه های مشابهی برای زیبایی های طبیعی و هنر در همه فرهنگها وجود دارد.
سلیقه های مشابهی برای زیبایی های طبیعی و هنر در همه فرهنگها وجود دارد.
بتهوون را مردم ژاپن هم می ستایند.
مردم کشور پرو هم عاشق چاپ woodblock ژاپنی اند.
مجسمه های اینکا به عنوان گنجینه درموزه بریتانیا در نظر گرفته میشود،
مجسمه های اینکا به عنوان گنجینه درموزه بریتانیا در نظر گرفته میشود،
آثار شکسپیربه هر زبانی روی زمین ترجمه شده است.
آثار شکسپیربه هر زبانی روی زمین ترجمه شده است.
یا فقط فکر کنید به موسیقی جاز در آمریکا
یا فیلمهای آمریکایی—
آنها همه جا هستند.
تفاوت های بسیاری در میان هنرها وجود دارد ،
اما در عین حال شباهت های بسیاری نیز در لذت از زیبایی و ارزشها بین فرهنگهای مختلف وجود دارد
اما در عین حال شباهت های بسیاری نیز در لذت از زیبایی و ارزشها بین فرهنگهای مختلف وجود دارد
اما در عین حال شباهت های بسیاری نیز در لذت از زیبایی و ارزشها بین فرهنگهای مختلف وجود دارد

چگونه می توان این جهان شمولی را توضیح داد؟
چگونه می توان این جهان شمولی را توضیح داد؟
پاسخ این سوال از بازسازی تاریخچه تکامل داروینی سلایق زیبایی شناختی مان بدست می آید
پاسخ این سوال از بازسازی تاریخچه تکامل داروینی سلایق زیبایی شناختی مان بدست می آید
پاسخ این سوال از بازسازی تاریخچه تکامل داروینی سلایق زیبایی شناختی مان بدست می آید
ما نیاز به مهندسی معکوس سلیقه هنری مان داریم
ما نیاز به مهندسی معکوس سلیقه هنری مان داریم
باید بفهمیم که چطور این سلیقه در ذهن ما حک شده است
باید بفهمیم که چطور این سلیقه در ذهن ما حک شده است
با مراجعه به ماقبل تاریخ ،
و به محیط های پلیستوسنی ،
که در آن ما به شکل انسان امروزی در آمدیم،
و نیز با مراجعه به موقعیت های اجتماعی
که ما در آن فرگشت یافتیم.
سپس این مهندسی معکوس
میتواند کمک طلب کند از
از سابقه بشریت
که از ماقبل تاریخ حفظ شده است.
منظورم فسیلها ، نقاشی غارها و غیره است.
این مهندسی معکوس باید مشخص کند کدام یک از علایق زیبایی شناختی انسانهای قبیله ای شکارچی تا قرن ۱۹ و ۲۰ ادامه یافتند
این مهندسی معکوس باید مشخص کند کدام یک از علایق زیبایی شناختی انسانهای قبیله ای شکارچی تا قرن ۱۹ و ۲۰ ادامه یافتند
این مهندسی معکوس باید مشخص کند کدام یک از علایق زیبایی شناختی انسانهای قبیله ای شکارچی تا قرن ۱۹ و ۲۰ ادامه یافتند
این مهندسی معکوس باید مشخص کند کدام یک از علایق زیبایی شناختی انسانهای قبیله ای شکارچی تا قرن ۱۹ و ۲۰ ادامه یافتند

من شخصا هیچ تردیدی ندارم که درک زیبایی، با همه بار عاطفی و لذت آن ناشی از تکامل روان آدمی است.
من شخصا هیچ تردیدی ندارم که درک زیبایی، با همه بار عاطفی و لذت آن ناشی از تکامل روان آدمی است.
من شخصا هیچ تردیدی ندارم که درک زیبایی، با همه بار عاطفی و لذت آن ناشی از تکامل روان آدمی است.
من شخصا هیچ تردیدی ندارم که درک زیبایی، با همه بار عاطفی و لذت آن ناشی از تکامل روان آدمی است.
من شخصا هیچ تردیدی ندارم که درک زیبایی، با همه بار عاطفی و لذت آن ناشی از تکامل روان آدمی است.
قابلیت درک زیبایی فقط یکی از سازگاریهای متنوعی است که در طی تکامل داروینی در ما رخ داده است.
قابلیت درک زیبایی فقط یکی از سازگاریهای متنوعی است که در طی تکامل داروینی در ما رخ داده است.
زیبایی یک اثر سازگاری با محیط است ،
که ما آنرا با خلق آثار هنری و لذت از آنها گسترش داده ایم و تشدید کرده ایم
که ما آنرا با خلق آثار هنری و لذت از آنها گسترش داده ایم و تشدید کرده ایم
که ما آنرا با خلق آثار هنری و لذت از آنها گسترش داده ایم و تشدید کرده ایم
که ما آنرا با خلق آثار هنری و لذت از آنها گسترش داده ایم و تشدید کرده ایم
همانطور که بسیاری از شما می دانید ،
فرگشت توسط دو مکانیسم اصلی عمل میکند.
مکانیسم اول, انتخاب طبیعی است —
که جهش ژنی تصادفی ونگهداری انتخابی است —
همراه با آناتومی و فیزیولوژی پایه ما —
مانند تکامل لوزالمعده و یا چشم یا ناخن.
انتخاب طبیعی علت خیلی از نفرت های پایه ما مثل نفرت از بوی گوشت فاسد است
انتخاب طبیعی علت خیلی از نفرت های پایه ما مثل نفرت از بوی گوشت فاسد است
انتخاب طبیعی علت خیلی از نفرت های پایه ما مثل نفرت از بوی گوشت فاسد است
اتنخاب طبیعی منشا خیلی از ترس های ماست ، مانند ترس از مار یا ترس از نزدیک شدن به لبه پرتگاه
اتنخاب طبیعی منشا خیلی از ترس های ماست ، مانند ترس از مار یا ترس از نزدیک شدن به لبه پرتگاه
انتخاب طبیعی لذت را نیز توضیح می دهد —
لذت جنسی ،
میل ما را برای شیرینی ، چربی و پروتئین ،
که به نوبه خود بسیاری از غذاهای محبوب را توضیح می دهد،
از میوه های رسیده تا شکلات
و مثلا لذت بردن از شیشلیک را.

اصل بزرگ دیگر فرگشت
انتخاب جنسی است ،
که نحوه اجرای آن بسیار متفاوت از انتخاب طبیعی است.
دم با شکوه طاووس معروف ترین مثال در این باره است.
دم با شکوه طاووس معروف ترین مثال در این باره است.
این برای بقای طبیعی طاووس بوجود نیامده است .
در واقع , برخلاف آنست .
نه ، دم طاووس برای انتخاب جفت توسط طاووس ماده به وجود آمده است.
نه ، دم طاووس برای انتخاب جفت توسط طاووس ماده به وجود آمده است.
نه ، دم طاووس برای انتخاب جفت توسط طاووس ماده به وجود آمده است.
این یک داستان کاملا آشناست.
در واقع این زنان هستند که تاریخ را به جلو میرانند.
در ضمن , داروین شخصا ،
هیچ شک و تردیدی نداشت که دم طاووس
در چشم طاووس ماده زیباست.
اون این کلمه رو برای اولین بار به کار برد.
حال ، با توجه به این ایده ها میتوان گفت،
که درک زیبایی یکی از راه هایی است که تکامل با خود به ارمغان اورده
که درک زیبایی یکی از راه هایی است که تکامل با خود به ارمغان اورده
راهی برای حفظ علاقه و شیفتگی ، حتی وسواس
راهی برای حفظ علاقه و شیفتگی ، حتی وسواس
راهی برای حفظ علاقه و شیفتگی ، حتی وسواس
به منظور تشویق ما به سوی اتخاذ تصمیماتی برای سازگاری با محیط و تولید مثل
به منظور تشویق ما به سوی اتخاذ تصمیماتی برای سازگاری با محیط و تولید مثل
به منظور تشویق ما به سوی اتخاذ تصمیماتی برای سازگاری با محیط و تولید مثل
زیبایی راهی است که طبیعت برای کنترل ما از راه دور انتخاب کرده است
زیبایی راهی است که طبیعت برای کنترل ما از راه دور انتخاب کرده است
زیبایی راهی است که طبیعت برای کنترل ما از راه دور انتخاب کرده است
منظورم این است که شما نمی توانید
یک منظره را بخورید.
یا نوزاد خود را بخورید
یا معشوق خودرا.
پس حقه ی فرگشت این است که آنها را بگونه ای زیبا عرضه کند،
پس حقه ی فرگشت این است که آنها را بگونه ای زیبا عرضه کند،
که شما را به سادگی جذب تماشای انها کند.
که شما را به سادگی جذب تماشای انها کند.

نظریه ی داروینیسم اجتماعی

حال منبع مهم لذت و کشش مغناطیسی یعنی مناظر زیبارا تصور کنید .
حال منبع مهم لذت و کشش مغناطیسی یعنی مناظر زیبارا تصور کنید .
حال منبع مهم لذت و کشش مغناطیسی یعنی مناظر زیبارا تصور کنید .
مردم در فرهنگ های بسیار متفاوت از سراسر جهان
مردم در فرهنگ های بسیار متفاوت از سراسر جهان
تمایل به یک نوع خاص از چشم انداز دارند، همان چشم اندازی که «انسان» در ان تکامل یافت
تمایل به یک نوع خاص از چشم انداز دارند، همان چشم اندازی که «انسان» در ان تکامل یافت
تمایل به یک نوع خاص از چشم انداز دارند، همان چشم اندازی که «انسان» در ان تکامل یافت
این چشم انداز را این روزها در تقویم ، در کارت پستال ، در طراحی زمین های گلف و پارک های عمومی
این چشم انداز را این روزها در تقویم ، در کارت پستال ، در طراحی زمین های گلف و پارک های عمومی
این چشم انداز را این روزها در تقویم ، در کارت پستال ، در طراحی زمین های گلف و پارک های عمومی
و در قاب عکسهای طلایی روی دیوار مردم از نیویورک تا نیوزلند می بینید
و در قاب عکسهای طلایی روی دیوار مردم از نیویورک تا نیوزلند می بینید
و در قاب عکسهای طلایی روی دیوار مردم از نیویورک تا نیوزلند می بینید
یک نوع چشم انداز رودخانه مدرسه هادسون(نقاشی معروف) که شامل فضاهای باز با چمن کم و بیشه هایی در اطراف
یک نوع چشم انداز رودخانه مدرسه هادسون(نقاشی معروف) که شامل فضاهای باز با چمن کم و بیشه هایی در اطراف
یک نوع چشم انداز رودخانه مدرسه هادسون(نقاشی معروف) که شامل فضاهای باز با چمن کم و بیشه هایی در اطراف
یک نوع چشم انداز رودخانه مدرسه هادسون(نقاشی معروف) که شامل فضاهای باز با چمن کم و بیشه هایی در اطراف
اغلب درختانی ترجیح داده میشود که بسمت زمین خم شده اند ،
اغلب درختانی ترجیح داده میشود که بسمت زمین خم شده اند ،
که مثلا اگرفرضا جانتان در خطر باشد قرار است از ان بالا بروید
که مثلا اگرفرضا جانتان در خطر باشد قرار است از ان بالا بروید
معمولا این چشم انداز آب را به طور مستقیم در دید نشان می دهد یا شواهدی از وجود آب
معمولا این چشم انداز آب را به طور مستقیم در دید نشان می دهد یا شواهدی از وجود آب
مثلا اب ابی رنگ در دور دست و نشانه هایی از حیوانات و پرندگان و سبزی های مختلف
مثلا اب ابی رنگ در دور دست و نشانه هایی از حیوانات و پرندگان و سبزی های مختلف
مثلا اب ابی رنگ در دور دست و نشانه هایی از حیوانات و پرندگان و سبزی های مختلف
و در نهایت — اینو داشته باشین — یا راه یا جاده شاید یک رودخانه یا ساحل که به دور دستها می رود
و در نهایت — اینو داشته باشین — یا راه یا جاده شاید یک رودخانه یا ساحل که به دور دستها می رود
و در نهایت — اینو داشته باشین — یا راه یا جاده شاید یک رودخانه یا ساحل که به دور دستها می رود
و در نهایت — اینو داشته باشین — یا راه یا جاده شاید یک رودخانه یا ساحل که به دور دستها می رود
و در نهایت — اینو داشته باشین — یا راه یا جاده شاید یک رودخانه یا ساحل که به دور دستها می رود
و شما را دعوت میکند که ان را دنبال کنید.
این چشم انداز حتی نزد مردم در کشورهایی که چنین چشم اندازی ندارند زیبا تلقی می شود ،
این چشم انداز حتی نزد مردم در کشورهایی که چنین چشم اندازی ندارند زیبا تلقی می شود ،
این چشم انداز حتی نزد مردم در کشورهایی که چنین چشم اندازی ندارند زیبا تلقی می شود ،
چشم انداز چمن زار ایده ال یکی از نمونه هایی است که افراد بشر از سر تا سر دنیا آن را زیبا می بینند
چشم انداز چمن زار ایده ال یکی از نمونه هایی است که افراد بشر از سر تا سر دنیا آن را زیبا می بینند
چشم انداز چمن زار ایده ال یکی از نمونه هایی است که افراد بشر از سر تا سر دنیا آن را زیبا می بینند
چشم انداز چمن زار ایده ال یکی از نمونه هایی است که افراد بشر از سر تا سر دنیا آن را زیبا می بینند
چشم انداز چمن زار ایده ال یکی از نمونه هایی است که افراد بشر از سر تا سر دنیا آن را زیبا می بینند

اما ، ممکن است کسی استدلال کند که این زیبایی طبیعی است و چنین چیزی در مورد زیبایی های مصن،عی رخ نمی دهد
اما ، ممکن است کسی استدلال کند که این زیبایی طبیعی است و چنین چیزی در مورد زیبایی های مصن،عی رخ نمی دهد
اما ، ممکن است کسی استدلال کند که این زیبایی طبیعی است و چنین چیزی در مورد زیبایی های مصن،عی رخ نمی دهد
ایا زیبایی های مصنوعی خیلی وابسته به فرهنگ نیستند؟
نه من فکر نمی کنم اینطور باشه.
و یک بار دیگر ، می خوام که به ماقبل تاریخ برگردم و در مورد اون چیزی بگم .
و یک بار دیگر ، می خوام که به ماقبل تاریخ برگردم و در مورد اون چیزی بگم .
اکثر افراد اینروزها بر این باورند که قدیمی ترین آثار بشری نقاشی های ماهرانه غارها هستند
اکثر افراد اینروزها بر این باورند که قدیمی ترین آثار بشری نقاشی های ماهرانه غارها هستند
اکثر افراد اینروزها بر این باورند که قدیمی ترین آثار بشری نقاشی های ماهرانه غارها هستند
که همه ما در غار مشهورLascaux یا Chauvetسراغ داریم .
که همه ما در غار مشهورLascaux یا Chauvetسراغ داریم .
غارهای Chauvet در حدود 32، سال ، عمر دارن
غارهای Chauvet در حدود 32، سال ، عمر دارن
همراه با چند تا، مجسمه های واقع نمایانه کوچک از زنان و حیوانات در همان زمان.
همراه با چند تا، مجسمه های واقع نمایانه کوچک از زنان و حیوانات در همان زمان.
اما مهارتهای هنری و تزئینی در واقع بسیار قدیمی تر از این هستند.
اما مهارتهای هنری و تزئینی در واقع بسیار قدیمی تر از این هستند.
گردنبندهای زیبا از صدف که شبیه چیزی است که شما در غرفه هنر و صنایع دستی می بینید ،
گردنبندهای زیبا از صدف که شبیه چیزی است که شما در غرفه هنر و صنایع دستی می بینید ،
و همچنین رنگهای مخصوص بدن ، که از حدود 1. سال پیش یافت شده اند
و همچنین رنگهای مخصوص بدن ، که از حدود 1. سال پیش یافت شده اند
و همچنین رنگهای مخصوص بدن ، که از حدود 1. سال پیش یافت شده اند

اما مصنوعات ماقبل تاریخ جذاب تری وجود دارند که حتی مسن تر از اینها هستند
اما مصنوعات ماقبل تاریخ جذاب تری وجود دارند که حتی مسن تر از اینها هستند
یادم افتاد به تبرهای سنگی آکیول که قدیمی ترین ابزارهای سنگی هستند
یادم افتاد به تبرهای سنگی آکیول که قدیمی ترین ابزارهای سنگی هستند
یادم افتاد به تبرهای سنگی آکیول که قدیمی ترین ابزارهای سنگی هستند
از تنگه الدووای در شرق آفریقا. آنها به حدود دو و نیم میلیون سال بر میگردند.
از تنگه الدووای در شرق آفریقا. آنها به حدود دو و نیم میلیون سال بر میگردند.
این ابزارها حدود هزاران قرن استفاده میشدند ، تا حدود 1،4، سال پیش
این ابزارها حدود هزاران قرن استفاده میشدند ، تا حدود 1،4، سال پیش
این ابزارها حدود هزاران قرن استفاده میشدند ، تا حدود 1،4، سال پیش
هنگامی که هومو ارکتوس شروع به ساختن تیغه های تیز وباریکی از سنگ کرد,
هنگامی که هومو ارکتوس شروع به ساختن تیغه های تیز وباریکی از سنگ کرد,
هنگامی که هومو ارکتوس شروع به ساختن تیغه های تیز وباریکی از سنگ کرد,
گاهی بصورت بیضی شکل ولی اغلب به شکل یک برگ متقارن یا بشکل یک قطره اشک.
گاهی بصورت بیضی شکل ولی اغلب به شکل یک برگ متقارن یا بشکل یک قطره اشک.
گاهی بصورت بیضی شکل ولی اغلب به شکل یک برگ متقارن یا بشکل یک قطره اشک.
گاهی بصورت بیضی شکل ولی اغلب به شکل یک برگ متقارن یا بشکل یک قطره اشک.
این تبر سنگی های آکیول که اسم آن از سنت آکیول در فرانسه برگرفته شده است,
این تبر سنگی های آکیول که اسم آن از سنت آکیول در فرانسه برگرفته شده است,
جایی که در قرن 19 انها برای اولین بار کشف شدند —
و هزاران نمونه از انها نیز در آسیا,اروپا و آفریقا یافت شده اند,
و هزاران نمونه از انها نیز در آسیا,اروپا و آفریقا یافت شده اند,
تقریبن در همان جاهایی که هومو ارکتوس وهومو ارگاستر یافت شده اند.
تقریبن در همان جاهایی که هومو ارکتوس وهومو ارگاستر یافت شده اند.
حال تعداد بیشمار این تبر سنگی ها نشان میدهد که اینها نمیتوانند فقط برای قصابی کردن حیوانات بوده باشند.
حال تعداد بیشمار این تبر سنگی ها نشان میدهد که اینها نمیتوانند فقط برای قصابی کردن حیوانات بوده باشند.
حال تعداد بیشمار این تبر سنگی ها نشان میدهد که اینها نمیتوانند فقط برای قصابی کردن حیوانات بوده باشند.
و ماجرا واقعا وقتی جدی می شود که شما متوجه می شوید که هیچ نشانی از کند شدن روی لبه تیز این ابزارها نیست
و ماجرا واقعا وقتی جدی می شود که شما متوجه می شوید که هیچ نشانی از کند شدن روی لبه تیز این ابزارها نیست
و ماجرا واقعا وقتی جدی می شود که شما متوجه می شوید که هیچ نشانی از کند شدن روی لبه تیز این ابزارها نیست
و ماجرا واقعا وقتی جدی می شود که شما متوجه می شوید که هیچ نشانی از کند شدن روی لبه تیز این ابزارها نیست
و ماجرا واقعا وقتی جدی می شود که شما متوجه می شوید که هیچ نشانی از کند شدن روی لبه تیز این ابزارها نیست
و بعضی از آنها حتی بزرگتر از ان هستند که در قصابی حیوانات استفاده شوند.
و بعضی از آنها حتی بزرگتر از ان هستند که در قصابی حیوانات استفاده شوند.
تقارن آنها, زیبایی سنگهایی که در ساخت اینها به کار رفته است و طرز دقیق ساخت آنها
تقارن آنها, زیبایی سنگهایی که در ساخت اینها به کار رفته است و طرز دقیق ساخت آنها
تقارن آنها, زیبایی سنگهایی که در ساخت اینها به کار رفته است و طرز دقیق ساخت آنها
به سادگی حتی امروزه هم به چشم ما زیبا میایند.
به سادگی حتی امروزه هم به چشم ما زیبا میایند.

خوب این اشیای باستانی چه چیزدیگه ای میتونستند باشد
البته اونها باستانی اند, به گونه ای حتی غریبه اند,
ولی همزمان میتوان گفت
آنها به چشم ما آشنا نیز هستند.
پس این مصنوعات برای چه ساخته شده اند؟
بهترین جواب ممکن
این است که آنها به معنای واقعی کلمه
آنها اولین آثار هنری شناخته شده ،
ابزار عملی که تبدیل شده به اشیاء زیبایی ،
ابزار عملی که تبدیل شده به اشیاء زیبایی ،
که هم بخاطر داشتن شلکی زیبا و هم برای نشان دادن ذوق هنری و مهارت خود فرد مورد تحسین هستند .
که هم بخاطر داشتن شلکی زیبا و هم برای نشان دادن ذوق هنری و مهارت خود فرد مورد تحسین هستند .
تبر سنگیها نشانه یک پیشرفت فرگشتی در تاریخ بشرند —
تبر سنگیها نشانه یک پیشرفت فرگشتی در تاریخ بشرند —
ابزارهایی که نمودار قدرت بشر بوده اند
به گفته داروین سیگنالهای توانمندی بوده اند—
که به نوعی مثل دم طاووس عمل می کنند
که به نوعی مثل دم طاووس عمل می کنند
که به نوعی مثل دم طاووس عمل می کنند
با این تفاوت که بر خلاف دم طاووس اینها آگاهانه و هدفمندانه ساخته شده اند
با این تفاوت که بر خلاف دم طاووس اینها آگاهانه و هدفمندانه ساخته شده اند
با این تفاوت که بر خلاف دم طاووس اینها آگاهانه و هدفمندانه ساخته شده اند
تبر سنگی ای که به دقت ساخته شده باشد نشان دهنده کیفیت مطلوب و هوش و توانمندی و دقت و توان طراحی و دسترسی به منابع کمیاب سازنده است
تبر سنگی ای که به دقت ساخته شده باشد نشان دهنده کیفیت مطلوب و هوش و توانمندی و دقت و توان طراحی و دسترسی به منابع کمیاب سازنده است
تبر سنگی ای که به دقت ساخته شده باشد نشان دهنده کیفیت مطلوب و هوش و توانمندی و دقت و توان طراحی و دسترسی به منابع کمیاب سازنده است
تبر سنگی ای که به دقت ساخته شده باشد نشان دهنده کیفیت مطلوب و هوش و توانمندی و دقت و توان طراحی و دسترسی به منابع کمیاب سازنده است
تبر سنگی ای که به دقت ساخته شده باشد نشان دهنده کیفیت مطلوب و هوش و توانمندی و دقت و توان طراحی و دسترسی به منابع کمیاب سازنده است
تبر سنگی ای که به دقت ساخته شده باشد نشان دهنده کیفیت مطلوب و هوش و توانمندی و دقت و توان طراحی و دسترسی به منابع کمیاب سازنده است
بیش از ده ها هزار نسل ، چنین مهارت هایی موجب بهبود جایگاه
چنین مهارت هایی موجب بهبود جایگاه
کسانی شد که آنها را انجام دادند
و یک منفعت افزون بر آن را
در مقابل بقیه افراد به دست آوردند.
میدونید, با اینکه دیگه خیلی تکراری شده ولی ثابت شده که هنوز هم این جمله خیلی موثره:
میدونید, با اینکه دیگه خیلی تکراری شده ولی ثابت شده که هنوز هم این جمله خیلی موثره:
“چرا یه سر به غار من نمیای تا من تبر سنگی جدیدمو بهت نشون بدم.” (خنده)

“چرا یه سر به غار من نمیای تا من تبر سنگی جدیدمو بهت نشون بدم.” (خنده)

البته جالبه که بدونید ما هنوز نمیدونیم در اون زمان این ایده چطور منتقل شده
البته جالبه که بدونید ما هنوز نمیدونیم در اون زمان این ایده چطور منتقل شده
چراکه هومو ارکتوس ها که این اشیا رو میساختند ارتباط کلامی با هم نداشتند.
چراکه هومو ارکتوس ها که این اشیا رو میساختند ارتباط کلامی با هم نداشتند.
چراکه هومو ارکتوس ها که این اشیا رو میساختند ارتباط کلامی با هم نداشتند.
درکش سخته ولی این یه حقیقت غیر قابل انکاره.
درکش سخته ولی این یه حقیقت غیر قابل انکاره.
این شی توسط اجداد ما هومو ارکتوس یا هومو ارگاستر حدود 5 تا 1 هزار سال قبل از ارتباط کلامی ساخته شده اند.
این شی توسط اجداد ما هومو ارکتوس یا هومو ارگاستر حدود 5 تا 1 هزار سال قبل از ارتباط کلامی ساخته شده اند.
این شی توسط اجداد ما هومو ارکتوس یا هومو ارگاستر حدود 5 تا 1 هزار سال قبل از ارتباط کلامی ساخته شده اند.
این شی توسط اجداد ما هومو ارکتوس یا هومو ارگاستر حدود 5 تا 1 هزار سال قبل از ارتباط کلامی ساخته شده اند.
این شی توسط اجداد ما هومو ارکتوس یا هومو ارگاستر حدود 5 تا 1 هزار سال قبل از ارتباط کلامی ساخته شده اند.
و با ادامه یافتن آن بیش از یک میلیون سال, سنت ساخت تبر سنگی طولانی ترین سنت هنری در تاریخ بشریت است.
و با ادامه یافتن آن بیش از یک میلیون سال, سنت ساخت تبر سنگی طولانی ترین سنت هنری در تاریخ بشریت است.
و با ادامه یافتن آن بیش از یک میلیون سال, سنت ساخت تبر سنگی طولانی ترین سنت هنری در تاریخ بشریت است.
و با ادامه یافتن آن بیش از یک میلیون سال, سنت ساخت تبر سنگی طولانی ترین سنت هنری در تاریخ بشریت است.
پس از پایان دوره تبر سنگی, هومو ساپینس ها—
که بعدا به این خوانده شدند,—
مدام در پی یافتن راههایی بوده اند
که یکدیگر را سرگرم و یا هیجان زده کنند
توسط جوک گفتن,
داستان سرایی, رقص یا آرایش مو.
بله, مو آرایی — من روی این تاکید میکنم.

برای ما ادمای مدرن, تکنیک های پیش رفته برای ایجاد دنیایی خیالی در داستان یا فیلم استفاده می شود
برای ما ادمای مدرن, تکنیک های پیش رفته برای ایجاد دنیایی خیالی در داستان یا فیلم استفاده می شود
برای ما ادمای مدرن, تکنیک های پیش رفته برای ایجاد دنیایی خیالی در داستان یا فیلم استفاده می شود
برای ما ادمای مدرن, تکنیک های پیش رفته برای ایجاد دنیایی خیالی در داستان یا فیلم استفاده می شود
و برای بیان احساسات عمیق ما موزیک,نقاشی و رقص را استفاده می کنیم.
و برای بیان احساسات عمیق ما موزیک,نقاشی و رقص را استفاده می کنیم.
ولی هنوز, یک ویژگی اساسی از شخصیت اجدادی ما درنیازهای زیبایی شناسی ما وجود دارد:
ولی هنوز, یک ویژگی اساسی از شخصیت اجدادی ما درنیازهای زیبایی شناسی ما وجود دارد:
ولی هنوز, یک ویژگی اساسی از شخصیت اجدادی ما درنیازهای زیبایی شناسی ما وجود دارد:
ولی هنوز, یک ویژگی اساسی از شخصیت اجدادی ما درنیازهای زیبایی شناسی ما وجود دارد:
زیبایی که ما در اجراهای هنرمندانه می یابیم.
زیبایی که ما در اجراهای هنرمندانه می یابیم.
از Lascaux تا لوور تا سالن کارنگی,
از Lascaux تا لوور تا سالن کارنگی,
بشر یک ذائقه ذاتی همیشگی برای اجراهای مختلف هنری دارد
بشر یک ذائقه ذاتی همیشگی برای اجراهای مختلف هنری دارد
بشر یک ذائقه ذاتی همیشگی برای اجراهای مختلف هنری دارد
ما چیزی یا کاری که به خوبی انجام شده باشد را زیبا می بینیم
ما چیزی یا کاری که به خوبی انجام شده باشد را زیبا می بینیم

پس وقتی اینبار از جلو یک جواهر فروشی رد شدید
که برشهای زیبای نگینهای برش خورده به شکل قطره اشک رو به نمایش گذاشته
که برشهای زیبای نگینهای برش خورده به شکل قطره اشک رو به نمایش گذاشته
خیلی مطمین نباشید که این در واقع این فرهنگ شما است که میگوید این جواهرها زیبا هستند
خیلی مطمین نباشید که این در واقع این فرهنگ شما است که میگوید این جواهرها زیبا هستند
خیلی مطمین نباشید که این در واقع این فرهنگ شما است که میگوید این جواهرها زیبا هستند
اجداد دور تو این فرم برش سنگ ها را دوست داشتند
و زیبایی را در مهارت ساخت آن قطعه یافته اند,
حتی قبل از اینکه بتوانند
عشق خودشون رو در قالب کلمات بیان کنند.
ایا زیبایی در چشم بیننده آن است؟
نه, بلکه در عمق ذهن شماست
این یک هدیه است, که به ما از سوی دستان ماهر و ذهن هوشمند و زندگیهای سرشار از احساس قدیمیترین اجداد ما اهدا شده
این یک هدیه است, که به ما از سوی دستان ماهر و ذهن هوشمند و زندگیهای سرشار از احساس قدیمیترین اجداد ما اهدا شده
این یک هدیه است, که به ما از سوی دستان ماهر و ذهن هوشمند و زندگیهای سرشار از احساس قدیمیترین اجداد ما اهدا شده
واکنش قوی ما نسبت به عکسها و تابلوها
نسبت به احساسات موجود در هنر
و نسبت به موزیک و به آسمان شب
با ما خواهد بود
تا زمانی که نوع بشر وجود داشته باشد.


از شما


(تشویق)

TED.com translations are made possible by volunteer
translators. Learn more about the
Open Translation Project.


© TED Conferences, LLC. All rights reserved.

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *