نشانه های نداشتن اعتماد به نفس

نشانه های نداشتن اعتماد به نفس
نشانه های نداشتن اعتماد به نفس

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

برای همه‌ی ما لحظاتی وجود دارد که خجالت می‌کشیم، می‌ترسیم و مضطرب می‌شویم. گاهی خود را سرزنش می‌کنیم، تصویر نامناسبی از خود در ذهن داریم و اعتماد به نفس لازم را از دست می‌دهیم. تا این جای کار وضعیت عادی و همگانی است. البته بگذریم از دوستانی که همیشه و همیشه خود را دوست دارند و خود را درجه‌یک و عالی می‌دانند. بحث ما مسئله‌ی کمبود اعتماد به نفس است. یعنی وقتی نگاه منفی در تمام امور روزانه‌ی شما جاری است، همیشه منتظر شکست هستید و از نظر احساسی، فیزیکی یا روان‌شناسی ضعیف شده‌اید. اگر به خودتان ایمان ندارید، باید بدانید که باک موتور شما برای حرکت به سوی موفقیت خالی است. در ادامه ۲۰ مورد از علائم کمبود اعتماد به نفس مطرح شده‌ است. آنها را بخوانید و سعی کنید خود را بهتر بشناسید. گام اول برای حل هر مسئله‌ای شناخت آن است پس قبل از هر چیز باید بدانیم علائم کمبود اعتماد به نفس چیست و افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند چگونه رفتار می‌کنند؟نشانه های نداشتن اعتماد به نفس

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در جمع راحت نیستند. به ویژه وقتی دوست و آشنایی برای همراهی ندارند، صحبت کردن در جمع برای‌شان بسیار دشوار است. این افراد سعی می‌کنند خود را به روش‌های مختلف سرگرم کنند تا از ارتباط با سایرین دوری کنند و این روزها چه چیزی بهتر از تلفن همراه برای فرار از جمع؟! اگر شما هم این‌طور هستید، قدم اول را بردارید و با خود عهد کنید که در جمع با تلفن‌تان کار نکنید یا الکی خود را مشغول به کاری نشان ندهید. فقط به فکر این باشید که چطور سر صحبت را باز کنید و با اعتماد به نفس حرف بزنید. به خود بگویید: «من هم مثل بقیه‌ی افراد قدرت حرف‌ زدن و ارتباط برقرار‌ کردن رو دارم و اگه با کسی سر صحبت رو باز کنم، حتما گفت‌و‌گوی خوبی خواهیم‌ داشت.»

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، در بحث‌ها سریعا عقب‌نشینی می‌کنند. آنها توان متقاعد کردن دیگران را در خود نمی‌بینند. حتی وقتی که واقعا حق با دیگران نباشد، بیهوده با آنها موافقت می‌کنند تا نیازی به ادامه‌ی بحث پیش نیاید. دوستان عزیز! بدانید و آگاه باشید که هر کسی نظری دارد و نظر هر کس زاییده‌ی افکار، سواد و خواسته‌هایش است. با ابراز نکردن و دفاع نکردن از عقاید و ایده‌های خود، در واقع به افکار، سواد و خواسته‌هایتان توهین می‌کنید. شما درست به اندازه‌ی فردی که مخالفش هستید، حق دارید دیدگاه خود را بیان کنید و چه بسا که حق با شما باشد! ساکت ننشینید و با آرامش، نظر واقعی خود را مطرح‌ کنید. روش‌های متقاعد کردن متعدد هستند، مثلا می‌توانید از مهارت داستان‌گویی برای متقاعد کردن دیگران استفاده کنید.

مرتب بودن، آرایش و پیرایش بسیار پسندیده است. اما اگر اهمیت‌ دادن به سر و وضع بیش از حد طبیعی باشد، یعنی شما از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید. یادتان باشد اعتماد به نفس از درون سرچشمه می‌گیرد و ربطی به عوامل بیرونی ندارد. با خود بگویید من زیبا هستم و ضمن رعایت نکات بهداشتی و پیراستگی، خود را بیش از حد درگیر سر و وضع و لباس‌تان نکنید. باور کنید اگر ساعت‌ها جلوی آینه نایستید و وقت خود را صرف طراحی تابلویی از رنگ روغن نکنید، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

انتقاد‌پذیر باشید. اگر دوست‌تان در مورد مسئله‌ای از شما انتقاد کرده است، از او نرنجید (خب البته ما در اینجا فرض کرده‌ایم دوست شما اصول انتقاد سازنده را به درستی رعایت کرده است!). سعی‌ کنید به آن بیندیشید و در صورت منطقی بودن، عیب خود را رفع‌ کنید. از علائم کمبود اعتماد به نفس، این است که فرد مذکور از شنیدن نقد سایرین آزرده می‌شود و در خود می‌شکند. این افراد با شنیدن نقد عصبانی می‌شوند و ناراحتی‌شان روی بقیه‌ی کارهایشان هم اثر می‌گذارد. مثلا نقدی که همکارش به او وارد کرده‌ است، باعث بدخلقی او با دوستان و خانواده‌اش می‌شود.

اول فکر کنید و بعد حرف بزنید. این راهکار کلید موفقیت شما در گفت‌و‌گو‌هاست. بی‌محابا و بی‌تفکر حرف‌ زدن، نتایج مخربی دارد. اول حرف خود را مزه‌مزه کنید و سپس ابراز عقیده کنید. در این صورت ترس و پشیمانی برای‌تان به بار نخواهد‌ آمد. بعد از اینکه فکر کردید و جوانب حرف خود را سنجیدید، نظر خود را شجاعانه ابراز‌ کنید و آرام و شمرده سخن بگویید تا تأثیرگذار بشوید.

از علائم کمبود اعتماد به نفس، نداشتن نظرات ثابت است. افرادی که در آنها علائم کمبود اعتماد به نفس دیده می‌شود، سریعا و تحت تأثیر عوامل و افراد مختلف نظرشان عوض می‌شود. در حقیقت این افراد، جرئت صراحت و کنترل زندگی خود را ندارند. دمدمی مزاج هستند، مدام شک می‌کنند و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند. صریح باشید، فکر کنید، تصمیم‌تان را بگیرید و تغییرش ندهید.

یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس، واکنش‌های نامناسب در برابر تحسین‌شدن است. وقتی اعتماد به نفس کافی ندارید، مدام سعی می‌کنید تعریفی را که از شما می‌شود انکار کنید. مثلا وقتی شخصی از لباس خوب شما تعریف می‌کند، شروع می‌کنید به توجیه کردن دلایل مثبتی که قید کرده‌ است، به شکلی که فرد بیچاره را از گفته‌ی خود پشیمان می‌کنید. این یعنی شما یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس را دارید. مثلا می‌گویید: «نه این لباس رو از حراجی خریدم» یا «اتفاقا این تنها لباسیه که بهم میاد. من معمولا بدقواره و ناجورم». خب این چه کاری است که می‌کنید؟! بپذیرید که از نظر آن فرد، شما برازنده بوده‌اید و با تشکر‌ کردن نشان‌ دهید که لیاقت تحسین را داشته‌اید.

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، قبل از رسیدن به اهداف و رؤیاهای خود تسلیم می‌شوند. آن‌قدر انرژی‌های منفی دارند که رمقی برای‌شان باقی نمی‌ماند. همیشه باید خود را باور داشت و به دنبال آرزوها رفت و از شکست نهراسید.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس، مقایسه‌ی خود با دیگران است، به ویژه مقایسه با افرادی که موفق‌تر هستند. افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، به جای اینکه بر روی مسیر خود تمرکز کنند، مدام نگاه‌شان به دیگران است. مقایسه‌ کردن با دیگران مسخره‌ترین کار ممکن است. همان‌طور که بعضی از افراد از شما موفق‌تر هستند، دسته‌ای دیگر نیز وجود دارند که شما از آنها برتر هستید و این روند تا انتهای دنیا ادامه دارد. پس خودتان را فقط و فقط با شخص شخیص خودتان مقایسه‌ کنید. مهم‌ترین رقیب شما خودتان هستید.

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، خمیده هستند و صاف راه نمی‌روند. آنها طوری حرکت می‌کنند که انگار از خودشان شرمنده و خجل هستند. سعی کنید صاف راه بروید. سرتان را بالا بگیرید و برای تنظیم حرکات بدن خود وقت بگذارید.

هر کسی اشتباه می‌کند. اما کسی که کمبود اعتماد به نفس دارد، مدام دلیل‌تراشی می‌کند و برای دیگران توضیح می‌دهد. این افراد حتی اگر به موفقیت دست پیدا‌ کنند باز هم خود را ملزم به توضیح دادن به دیگران می‌بینند.

این افراد دیگران را بانی همه چیز می‌دانند، چه خوب و چه بد، البته بیشتر بدی‌ها را نتیجه‌ی اعمال دیگران می‌دانند. با این کار مسئولیت را از خود سلب می‌کنند و از بار پذیرش آن شانه خالی می‌کنند.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس بهانه‌تراشی و دلیل آوردن در برابر انتقاد سایرین است. فردی که اعتماد به نفس کافی دارد، به آرامی به نقد و نظر دیگران گوش می‌کند و سر فرصت با بررسی و تحلیل آن نقد، تصمیم لازم را برای تغییر یا بی‌اعتنایی می‌گیرد. اما اگر در مقابل انتقاد دیگران سریعا شروع به دلیل و بهانه آوردن می‌کنید، یعنی یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس در شما هویدا شده‌ است. در واقع می‌خواهید به دیگران ثابت کنید که ارزشمند هستید و هیچ وقت اشتباه نمی‌کنید. در حالی‌که همه‌ی افراد ممکن است اشتباه کنند.

دست‌ به‌ سینه‌ بودن یا مورب قرار‌دادن پاها به شکل ضربدری، از علائم کمبود اعتماد به نفس است. زبان بدن خیلی چیزها از درون و رفتار شما فاش می‌کند. افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند، همیشه حالت تدافعی دارند، منقبض و معذب هستند. در چنین مواردی حرکات بدن حالت ناراحت و منقبضی نشان می‌دهد.

نمی‌توان همه را راضی نگه‌ داشت. اگر کارتان را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید یا حتی درست‌ترین و منطقی‌ترین حرف ممکن را بزنید، باز هم فردی پیدا می‌شود که با شما مخالف است. متأسفانه افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، این طور به قضیه نگاه نمی‌کنند. آنها مدام در پی تأیید و رضایت دیگران هستند.

وقتی کمبود اعتماد به نفس داشته‌ باشید، از پیروزی‌هایتان هم لذت نمی‌برید. افرادی که این ویژگی‌ را دارند، نقش خود را در تمام وقایع، چه مثبت و چه منفی کم‌رنگ می‌بینند. بنابراین قادر نیستند از دستاوردهای خودشان لذت ببرند. همه‌ی موفقیت‌های خود را به پای شانس می‌گذارند و مطمئن هستند، دفعه‌ی دیگری در کار نیست و شانس همین یک‌بار در خانه‌شان را زده‌ است.

ترس از تغییر هم یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس است. افراد این چنینی، میلی به تغییر ندارند. حتی اگر در وضعیت کاری یا زندگی نامناسبی باشند، از تغییر می‌ترسند و توان لازم برای مدیریت‌ چالش‌های ناشی از تغییر را ندارند.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس بدبینی است. افراد بدبین مدام غر می‌زنند و همه چیز را با منفی‌بافی نقد می‌کنند. به عبارت خودمانی، زبان خوش ندارند و احساسات منفی‌شان را به دوستان، همکاران و خانواده‌ی بی‌نوایشان نیز منتقل می‌کنند. آنها خوش‌بین نیستند و مانند بمبی بزرگ از نفرت و بدبینی، هر لحظه ممکن‌ است منفجر بشوند. برای داشتن اعتماد به نفس، لازم است خوش بینی را چاشنی زندگی خود کنید.

افرادی که کمبود اعتماد به نفس دارند، همیشه از آینده می‌ترسند. نمی‌توانند از زمان حال بهره ببرند. غصه‌ی آینده را می‌خورند و فراموش می‌کنند که دنیا دو روز است و این حساب و کتاب‌ها راه به جایی جز کوچه‌ی تاریک بدبینی و بدبختی نمی‌برد.

این افراد دوست دارند به کمال هر چیز دست پیدا‌ کنند. اما علی‌رغم این میل، جرئت کافی برای تلاش ندارند. در حقیقت ترس‌های آینده موجب می‌شود فکر کنند برای ابراز نظر و موفق بودن باید کاملِ کامل باشند. پس وقتی به نهایت موفقیت دست نمی‌یابند، خود را ناقص می‌بینند و شرم و خجالت به سراغ‌شان می‌آید.

با شناخت علائم کمبود اعتماد به نفس ضمن اینکه می‌توانید مشکلات احتمالی خود را درباره‌ی این ویژگی نامطلوب شناسایی و رفع کنید، رفتار دیگران را هم بهتر درک خواهید کرد و اگر با فردی رو‌به‌رو بشوید که علائم کمبود اعتماد به نفس دارد، با او راحت‌تر ارتباط برقرار خواهید‌ کرد. اعتماد به نفس یکی از اصلی‌ترین محرک‌ها برای موفقیت است. کسب آن کمی تلاش و همت می‌خواهد. روی خودتان کار کنید. اعتماد به نفس بال پروازی است که خدای بزرگ برای پرواز به سمت شادی و موفقیت در اختیار بشر قرار داده‌ است. بال پرواز خود را نچینید. پرواز کنید و لذت شادی و پیروزی را تجربه‌ کنید.

برگرفته از: livestrong lifehack

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

راهکارهایی عملی و ساده برای اینکه اعتماد به نفس خود را به سرعت افزایش دهید و از نتایج آن شگفت‌زده شوید

10000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

نشانه های نداشتن اعتماد به نفس

کاملا درسته. ممنون از تیم چطور

سپاس از شما که همراه ما هستید

چه جالب …. تا حالا به بحث اعتمادبنفس اینجوری نگاه نکرده بودم….ممنون از شما

ممنون از همراهی شما دوست خوبم

خانوم نیلوفر نازنین به درستی یکی از معضلات زندگی هر فرد می تواند کمبود اعتماد بنفس باشد و چه تعداد جرایم و کاستی های اجتماعی ناشی از همین نقصان است.

حق با شماست دوست خوب. از دیدگاهتون سپاسگزارم.

اعتماد به نفس

تعریف عزت نفس و ۶ توصیه کاربردی برای افزایش عزت نفس


چطور در خودمان اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

انواع اعتماد به نفس؛ ۳ روش شکوفا کردن اعتماد به نفس

علت عزت نفس پایین؛ ۱۱ عادت اشتباه که عزت نفس شما را نابود می‌کند

خودویران‌گری چه مدل‌هایی دارد و چگونه می‌توان با آن‌ها مقابله کرد؟

آخرین مطالب

راهنمای سفر به قشم؛ گردشی ۴ روزه در خاک اسرارآمیز خلیج فارس

خونریزی بعد از زایمان و پاسخ به سؤالات متداول درمورد آن

معرفی کتاب مأمور شش؛ سومین اثر از سه‌گانهٔ تام راب اسمیت

خواص میخک؛ با تمام فواید و عوارض میخک آشنا شوید

مضرات آبمیوه؛ ۵ دلیل که نباید آبمیوه را جایگزین میوه کنید

ترین های جهان

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

پردرآمدترین شغل های جهان؛‌ ۲۰ شغل با بیشترین درآمد در دنیا

معروف ترین موزه های جهان؛ ۱۰ موزه برتر جهان با آثار تاریخی حیرت‌انگیز

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

 

چطور و از کجا بدانیم که اعتماد به نفس نداریم و یا اعتماد به نفس پایینی داریم؟ ‌ نشانه های اعتماد به نفس پایین چیست؟ اینها  جزو سئوالاتی است که خیلی پرسیده می شوند و پاسخ به آن باعث می شود تا افراد بتوانند یک خودارزیابی در مورد خود و سطح اعتماد به نفس شان داشته باشند.

نداشتن اعتماد به نفس علائم بسیار زیادی دارد که من در این مقاله ۵ تای مهم آنها را برای شما قرارداده ام.

اگر ما اعتماد‌به‌نفس نداشته باشیم این چهار نشانه مهم زیر را خیلی زیاد در خود مشاهده خواهیم کرد.

این چهار مورد از مهمترین و اصلی ترین عاملان نابود کننده اعتماد به نفس هستند.نشانه های نداشتن اعتماد به نفس

 

 

اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشیم اکثر اوقات منفی باف هستیم، همیشه غر می زنیم و احساس منفی خود را به اطرافیانمان منتقل می کنیم. به قول بزرگی که می گفت افراد منفی بین برای هر راه حلی یک مشکلی دارند. افراد منفی دنیا را از فیلتر بدبینی خود نگاه کرده و این باعث می شود که  RAS مغز آنها به راحتی روی مسائل منفی متمرکز شود و ناخواسته های بیشتری را به سمت آنها جذب کند.

پیشنهاد می کنم حتماً مطالعه نمایید. RAS مغز

جیم ران می گوید: منفی بافی و بدبینی یک بیماری کشنده نگرشی است و یک شخص بدبین زندگی واقعاً زشتی دارد.

پیشنهاد میکنم مطالعه نمایید:  افزایش اعتماد به نفس با کنترل افکار منفی

 

موقعی که به زندگی اطرافیانم دقت می کنم  یک الگوی  ثابت را مشاهده می کنم افرادی که مرتب منفی باف و کج اندیش هستند تقریباً در صدرصد موارد زندگی خوبی ندارند و جالب این است که اکثراً با اطرافیانشان ارتباط خوبی ندارند، از سلامتی کامل برخوردار نیستند، دوستان خوب و مثبت اندیش و با انگیزه ای ندارند، وضع مالی مناسبی ندارند و حتی اگر وضع مالی بسیار مناسبی داشته باشند باز این عینک بدبینی و کج اندیشی اجازه نمی دهد که از زندگی خودشان لذت ببرند.

برای دانستن علائم بیشتر اعتماد به نفس پایین توصیه می کنم که حتماً دوره ویدیویی رایگان اعتماد به نفس پولادین فقط با انجام کارهای ساده و روزمره را مشاهده نمایید.

 

 

 

می توانیم بگوییم  که کمالگرایی و اعتماد به نفس پایین یک چرخه دو طرفه دارند. یعنی هر اندازه کمالگرا باشیم اعتماد به نفس ما کمتر و کمتر می شود و هر اندازه هم اعتماد به نفس ما پایین باشد کمالگراتر خواهیم بود.

 

 

افراد کمالگرا همیشه تمایل دارند که کارهایشان با بهترین کیفیت باشد و چون اوایل کار این شدنی نیست به همین خاطرهیچوقت شروع نمی کنند و جرات کافی  برای تلاش کردن ندارند. این افراد می خواهند همه افراد از آنها خوششان بیاد و می خواهند هیچ عیب و نقصی نداشته باشند و چون این کارها در دنیای ما امکان پذیر نیست. همیشه حالشان بد است و در نتیجه اعتماد به نفس پایینی خواهند داشت.

به طور کلی می توان گفت که کمال گرایی یک سری از افکاری است که ما را وادار می کند که اهدافی غیر واقع گرایانه برای خودمان تعیین کنیم و چون نمی توانیم به آنها برسیم حال ما را بد می کند.

کمال گرایی نابود کننده اعتماد به نفس است، اجازه نمی دهد که ما رشد کنیم، اجازه شروع کردن و اقدام اولیه را به ما نمی دهد چون همیشه از ما انتظار بهترین کیفیت در هر کاری را دارد و همه ما می دانیم که اول کار این شدنی نیست.

 

 

به فرض مثال اگر در همین وبسایت اولین مقالات من را ببینید متوجه می شوید که از کیفیت چندانی برخوردار نیستند و اگر من کمالگرا بودم هیچوقت شروع نمی کردم، هر چند تا حد زیادی کمالگرا هم بودم. ولی توانستم با کسب آگاهی و اینکه کمالگرایی چقدر می تواند نابود کنند باشد کار خودم را شروع کردم.

کمال گرایی اجازه لذت بردن از زندگی را به ما نمی دهد. چون همیشه وضع موجود را با وضعیت رویایی و بسیار ایده ال مقایسه می کند و این مقایسه حال ما را بد می کند.

حتما این ویدیو را در مورد کمالگرایی مشاهده نمایید.

<

 

افرادی که  اعتماد به نفس پایین دارند شدیداً دنبال تایید و رضایت دیگران هستند. و حتی خودشان را به درد سر می اندازند که دیگران را خوشحال و راضی نگه دارند. من همیشه در اول سمینارهایم می گویم که اطلاعات این سمینار شامل چندین کد است و هر کد برای یکی از شما مخاطبین است  و شما می توانید با شناسایی کدتان گیرهای خود را پیدا کنید.

در یکی از سمینارهایم یک پزشک حضور داشتند و با دقت گوش داده بودند آخر سمینار آمدند و گفتند که خیلی از شما ممنونم و من امروز کد خودم را دریافت کردم. گفت آقای کریم زاده من رشته پزشکی و دکتر شدن را از ته قلبم دوست نداشتم ولی چون پدر و مادرم شدیداً از من می خواستند که پزشکی قبول شوم این رشته را انتخاب کردم و الان با اینکه جایگاه عالی و درآمد خوبی دارم ولی خوشحال نیستم چون کار خودم را دوست ندارم. کاشکی زودتر و چندین سال می دانستم که نباید برای تایید اطرافیان و حتی پدر و مادرم کاری را انجام دهم.

متاسفانه این قضیه خیلی در کشور ما شایع است و گاهاً افراد برای تایید دیگران به خودشان صدمه می زنند. خود من چند سال پیش این مشکل را داشتم و بعضی مواقع برای تایید افراد دیگر خودم را مجبور می کردم تا در سرمای شدید زمستان حدود ۶۰ کیلومتر یک جاده کوهستانی و خطرناک ( جاده برهان بین مهاباد و بوکان ) را طی کنم تا در یک مجلس ترحیم یک آشنای بسیار دور حضور پیدا کنم و تایید آنها را به دست بیاورم. اما حالا که این بیماری خطرناک را در خودم درمان کرده ام موقعی که یک مورد مشابه برای من به وجود می آید فقط  به آنها زنگ می زنم و تلفنی به آنها تسلیت می گویم و می گویم ببخشید که نمی توانم حضوری خدمت برسم. اکثر مواقع می بینم که طرف مقابل خوشحال هم می شود چون با مراجعه حضوری باید از من پذیرایی کنند و من ناخواسته اسباب زحمت آنها را فراهم می کنم.

وقتی فرد به جایی می رسد که برای خودش زندگی کند و تایید دیگران برایش مهم نباشدخیلی خوشحال تر خواهد بود و  اعتماد به نفسش هم به طرز قابل توجهی افزایش پیدا  خواهد کرد.

این جمله مهم را همیشه به یاد داشته باشیم که می گوید:نشانه های نداشتن اعتماد به نفس

 

” هر وقت برای تایید دیگران زندگی کردی بدون شک زندگی خودت را باختی.”

 

جلب نظر دیگران و تایید طلبی به دوران کودکی ما بر می گردد، برخوردهای نادرست خانواده عامل اصلی است.

به فرض مثال اگر در دوران کودکی شلوغی می کردیم و یا کارهای مورد نظر والدینمان را انجام نمی دادیم به ما می گفتند اگر این کار را انجام بدهی دوستت نداریم و اگر فلان کار رانجام بدهی ما هم دوستت داریم .

از آن موقع ما برای اینکه دوست داشتنی تر باشیم و افراد از ما راضی باشند مرتب به دنبال تایید دیگران بودیم. و بعضی از مواقع دنبال اهدافی رفتیم که اصلاً اهداف ما نبودند و ما فقط به خاطر تایید طلبی و جلب رضایت افراد به دنبال آنها بودیم.

تایید طلبی به راحتی حال ما را بد می کند و اعتماد به نفس واقعی را از ما می گیرد. من به این نتیجه رسیدم که ضمن احترام به تمامی افراد، والدین، همکاران و ….باید برای دل خودم زندگی کنم چون زندگی فقط یکبار است و موهبتی است که از طرف خداوند به من اعطا شده است. پس باید تلاش کنم تا نهایت استفاده را از آن ببرم.

 

 

افراد با اعتماد به نفس پایین تمایلی ندارند که با دیگران ارتباط برقرار کنند غافل از اینکه درصد بسیار بالایی از موفقیت ما بستگی به کیفیت ارتباط با دیگران دارد.

وقتی که نتایج تحقیق بنیاد کارنگی را در زمینه تاثیر ارتباطات بر موفقیت را مطالعه می کردم واقعاً شوکه شدم.

در این کتاب نکته بسیار جالبی را نوشته بود:

 

 

۸۵ درصد موفقیت مالی افراد، حتی در رشته های فنی و مهندسی به مهندسی انسانی ( توان برقراری ارتباط با مردم و توان هدایت آنها ) بستگی دارد و فقط ۱۵ درصد آن به اطلاعات فنی آنها بستگی دارد.

در واقعیت هر اندازه ما راحت تر بتوانیم  با افراد ارتباط برقرار کنیم و هر اندازه کیفیت ارتباطاتمان بالاتر باشد موفقیت بیشتری را در تمامی جنبه های زندگیمان و به ویژه موفقیت مالی کسب خواهیم کرد.

این افراد به طرق مختلف از ارتباط گرفتن با دیگران خودداری می کنند و برای دوری از ارتباط خودشان را در جمع خود را با تلفن و… سرگرم می‌کنند.

اگر شما هم از ارتباط برقرار کردن با افراد گریزان هستید دفعه بعد که در جمع قرار گرفتید خودتان را متعهد کنید که با موبایل خود کار نکنید و به این فکر کنید که چگونه سر صحبت را با افراد باز کنید. می توانید از بحث های عمومی مانند  آب و هوا و یا اتفاقات اخیر و … شروع کنید. و گفتگوی درونی خوبی با خودتان داشته باشید و بگویید که

” من به خوبی صحبت می کنم و می توانم ارتباطات ارزشمندی را با افراد برقرار کنم.“

 

آگاهی از ۴ مورد ذکر شده و اصلاح آنها در خودمان می تواند تا حد زیادی اعتماد به نفس ما را تقویت کند.

 

 

 

 

 


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Subscribe to comment

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

Solve : * 27 + 15 =

ما در مرکز آموزش اعتماد به نفس (www.Mahmoodkarimzadeh.com) با افتخار تلاش می کنیم تا دوره ها، محصولات و مباحث آموزشی در حیطه مهارت های اعتماد به نفس و عزت نفس ارائه دهیم.

محمود کریم زاده در تلگرام

محمود کریم زاده در اینستاگرام

بی صبرانه منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما هستم:

ایمیل: site@mahmoodkarimzadeh.com

تلفن: ۸۳۴۴ ۵۵۴ ۰۹۱۴

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ است و انتشار مطالب تنها با ذکر منبع امکانپذیر است.

همه ما به نوعی با مسأله اعتماد به نفس و نقش و اهمیت آن در جریان زندگی مواجه هستیم بنابراین می‌توانیم با استناد به علائم علمی و مستند كاهش اعتماد به نفس در متن ذیل میزان اعتماد به نفس خویش را محك بزنیم و مورد ارزیابی قرار دهیم.

علائم كمبود اعتماد به نفس: 1 – از دست دادن وزن و اشتها 2 – پرخوری 3 – یبوست و اسهال 4 – اختلالات خواب (بی‌خوابی یا مشكل در به خواب رفتن یا بیدار خوابی) 5 – پرخوابی 6 – شكایت از خستگی 7 – كناره‌گیری از فعالیت‌ها 8 – شركت نكردن در بحث‌ها و گفت‌وگوها (تمایل به بودن در حاشیه)، بیشتر شنونده بودن تا شركت کننده 9 – كاهش میل جنسی 10 – كاهش رفتارهای خودانگیخته 11 – حالت نامناسب بدنی 12- حالت اضطراب،غمگینی و ناامیدی، درماندگی و عجز 13 – ترس از عصبانی كردن دیگران 14 – احساس تنهایی، احساس اینكه دیگران شخص را دوست ندارند و قادر نبودن به بیان احساس خود و ضعف در مواجه یا چیرگی بر مشكلات 15 – اجتناب از موقعیت‌هایی كه شخص باید در معرض عموم قرارگیرد و خود را افشا كند. 16 – ناتوانی در انجام دادن كارها به نحو مطلوب یا ثمربخش. 17 – حساسیت به انتقاد، كمرویی 18 – شكایت‌های فراوان از دردهای جسمانی 19 – احساس بی‌ارزشی و بی‌لیاقتی 20 – حالاتی از ملامت خود، تنفر از خود و راضی نبودن از خود. 21 – انكار موفقیت‌ها و دستاوردهای گذشته و انكار موفقیت در فعالیت‌های جاری 22 – احساس اینكه هر كاری كه شخص انجام می‌دهد با شكست مواجه می‌شود و یا بی‌معنی است. 23 – زیر و رو کردن مسائل زندگی 24 – در جست‌وجو و طالب تشویق از سوی دیگران،تلاش برای به دست آوردن محبت اما ناتوانی در انجام نثار متقابل محبت به دیگران 25 – خود را سربار دیگران دیدن.

افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند، اغلب نسبت به خودشان سخت گیر هستند. گاهی اوقات آنها حتی نمی توانند تعریف و تمجید دیگران را بپذیرند ؛ چون آنها نسبت به مقصود دیگران ظنین هستند.در واقع آنها نسبت به خود شک دارند و مرتبا فکر می کنند که لایق تعریف های دیگران نیستند و آنها دارند با او تعارف می کنند.

اعتماد به نفس یکی از شرایط روحی است که شخص در آن بخاطر تجربه‌های قبلی، به توانایی‌ها و استعدادهای خود در موفقیت انجام کارها بطور موفقیت‌آمیز اعتماد و باور دارد. خصوصیت دارا بودن اعتمادِ به خویشتن نقش حیاتی در توسعه و پیشرفت و موفقیت‌های یک فرد ایفا می‌کند. پژوهشگران دریافتند که برخلاف آنچه تصور می‌شود، اعتماد به نفس کودکان تا سن پنج سالگی به طور کامل شکل می‌گیرد. محققان آمریکایی می‌گویند کودکان زمانی که پنج ساله می‌شوند، از احساس اعتماد به نفسی برخوردار هستند که به لحاظ تکامل با بزرگسالان قابل مقایسه است.

افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند، اغلب نسبت به خودشان سخت گیر هستند. گاهی اوقات آنها حتی نمی توانند تعریف و تمجید دیگران را بپذیرند ؛ چون آنها نسبت به مقصود دیگران ظنین هستند.در واقع آنها نسبت به خود شک دارند و مرتبا فکر می کنند که لایق تعریف های دیگران نیستند و آنها دارند با او تعارف می کنند.

 

 

نشانه های نداشتن اعتماد به نفس

در کار، انتظارات قابل تشخیص وجود دارد. این افراد حتی اگر در محل کار با فشار روبرو شوند، در مقایسه با روابط با اجتماع که برایشان بسیار ناشناخته و غیر قابل کنترل است، کار برایشان راه تر و آسان تر است. راه تر برای آنها یعنی انجام کار خوب و برآورده شدن انتظارات. بنابراین برخی از افراد با عزت نفس پایین، تمرکز خود را روی کار انتقال داده و تمام انرژی خود را آنجا صرف می کنند.

بسیاری از ما شنیده ایم که افراد با اعتماد به نفس پایین، موفقیت های کمتری دارند، زیرا آنها بیش از حد از چالش های جدید هراس دارند و به اندازه کافی اعتماد به نفس ندارند تا بتوانند از استعدادهای خود استفاده کنند.آنها در یک مورد دیگر هم افراط می کنند. برخی از آنها به شدت دلواپس شکست و طرد شدن هستند، در نتیجه بهترین تلاش خود را می کنند تا برجسته باشند و ارزش خود را ثابت کنند.

 

بیشتر اوقات، اعتماد به نفس پایین ما ریشه در دوران کودکی ما دارد. تجربیات منفی اولیه که به عزت نفس پایین منتهی می شوند شامل موارد زیر است:

دوران کودکی زمانی است که ما “زیربنای احساسی Bottom Line” و “قوانین زندگی Rules for Living” مان را شکل می دهیم که این شکل در آینده بر خط فکری ما تاثیر می گذارد، به همین دلیل تمام تجربیات منفی اولیه دوران کودکی ما می تواند بر روی بزرگسالی ما تأثیر بسیار طولانی داشته باشد.

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چرا خانم‌ها بیشتر از آقایان از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌ برند؟

زیربنای احساسی، چگونگی احساس معمولی شما درباره چیزی، براساس تجربه اولیه شما است. برای مثال، چگونگی احساس شما، وقتی برای اولین بار خانه را ترک کردید، باعث فعال شدن زیربنای احساسی شما، برای زمانی می شود که چیزهای دیگری را در زندگی ترک کنید.زمانی که درباره اعتماد به نفس پایین صحبت می کنیم، زیربنای احساسی، در چگونگی رفتار اطرافیان شما با شما خواهد بود. همانطور که وقتی رشد می کنیم، صدای افرادی که برای ما مهم هستند، زیربنای احساسی ماست.

آیا آنها می گویند شما شایان ستایش هستید، یا شما همیشه به اندازه کافی خوب نیستید؟ آیا آنها از شما غفلت کرده اند که این غفلت به شما احساس بی ارزش بودن می دهد؟

این اثرات بزرگ، باعث می شود تا شما خود را فردی با اعتماد به نفس پایین ببینید.

 

بر اساس “زیربنای احساسی”، ما “قوانین زندگی” خود را، که راهکارهای برخورد با زندگی است، تشکیل می دهیم.به عنوان مثال، اگر اعتقاد داشته باشید که شما همیشه نسبت به دیگران نامرغوب و درجه 2 هستید، قانون زندگی شما این می شود: ” بهتر است که کمتر صحبت کنید و نمایش کمتری در جمع داشته باشید” .

 

با داشتن اعتماد به نفس پایین، انتظار می رود که دیگر افراد به طور ناشایست با شما رفتار کنند. وقتی دیگران فقط کمی با شما خوش رفتاری می کنند، شما بیش از حد لذت می برید و احساسات غیر واقعی نسبت به آنها نشان می دهید.دیگران این واکنش اغراق آمیز شما را به راحتی با عشق و عاشق شدن اشتباه می گیرند و این امر باعث گریزان شدن اطرافیانی که در ابتدا تمایل به دوستی با شما داشتند می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اعتماد به نفس تان را با گفتن نه بالا ببرید!!

همانطور که فکر می کنید شریک زندگی تان، برایتان زیادی خوب است، در واقع بار سنگینی را با خود حمل می کنید و چیزهایی که نباید را تحمل می کنید. شما حتی گاهی اوقات در عشق دچار مشکل و سردرگمی می شوید. آیا شما واقعاٌ او را دوست دارید یا شما فقط جرات صحبت کردن و بحث کردن با او را ندارید؟

 

افراد با اعتماد به نفس پایین، گاهی اوقات واقعا با استعداد هستند. اما آنها نمی دانند چطور باید این استعداد را به نمایش بگذارند. در هنگام ملاقات آنها ساکت هستند؛ در طی سخنرانی بسیار ضعیف صحبت می کنند؛ در گفتگوی روزانه از کلمات “ببخشید” و “شاید” ، زیاد استفاده می کنند. به عنوان یک نتیجه، کارفرمایان و دیگر همکاران از آنها به عنوان افرادی بی استعداد یاد کرده و همکاری را با وی قطع می کنند.

 

برطبق تحقیقات دانشگاه شهر بازل Basel، اعتماد به نفس پایین با گذشت زمان می تواند منجر به افسردگی شود. دکتر مادسن  Dr. Lars Madsen فیزیولوژیست، اضافه می کند که اعتماد به نفس پایین، “یک عامل کلیدی در پیشرفت و قوت افسردگی” است.

 

همانطور که تا بحال متوجه شدید، اعتماد به نفس پایین یک مسئله ریشه ای عمیق است و منجر به پیامدهای فراوانی می شود.راه حل آن، کار ساده ای نیست، اما ممکن است. کلید این است که از راه های مناسب استفاده کنید.

 

اغلب می شنوید که دیگران می گویند: “مثبت باش” و یا “من تشویقت می کنم”!….افراد افسرده می دانند که هیچکدام از اینها کمکی نمی کند، این فقط باعث می شود آنها احساس بدی کنند.

همینطور در مورد افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند، دیگران به سادگی می گویند:”برای من تو فوق العاده هستی”، “تو واقعا عالی هستی”، “چرا از خودت بیشتر قدردانی نمیکنی؟”، و یا حتی بدتر “شما باید بیشتر اعتماد به نفس داشته باشید”هیچکدام از اینها اعتماد به نفس پایین را بالا نخواهد برد. در عوض افراد با اعتماد به نفس پایین، احساس ناراحتی یا حتی گناه از رفتار آنها می کنند.

 

اعتماد به نفس سالم، نیاز به ظهور ماهرانه و ظریف دارد. افزایش اعتماد به نفس مانند شادی نیست که به محض آنکه به خودتون می گویید شاد باش، فورا شاد شوید. شما برای انجام این کار به برخی از راه های خاص نیاز دارید مانند پیگیری یک هدف که واقعا برای شما مهم است. هیچ راه مستقیم برای بهبود اعتماد به نفس وجود ندارد. این باید یک محصول جانبی رضایت کلی زندگی ما باشد.

بر طبق برطبق گفته های دکتر آبراهام ماسلو Abraham Maslow ، روانشناس: ، برای دایر کردن یک زندگی واقعی و تکمیل، شما باید از 5 سطح نیازهای اساسی انسان مراقبت کنید.برای کمک به شما در درک بیشتر این مدل روانشناختی، می توانید به نمودار زیر مراجعه کنید:

 

5 سطح نیازهای اساسی انسان

 

*هموستاز=پیشگیری از هدررفتن خون از عروق سالم و توقف خونریزی از عروق صدمه دیده .

 

برای تمرکز بیشتر ما موارد فوق را برای رسیدن به رضایت از زندگی و در نتیجه آن افزایش اعتماد به نفس خلاصه کرده ایم و آنها را در این لیست قرار داده ایم:

 

نشانه های نداشتن اعتماد به نفس

همانگونه که شما بتدریج، خود را با مهارتهایی برای کامل کردن نیازهای اساسی خود مجهز میکنید، عزت نفس پایین خود را فراموش کرده و به ناگهان متوجه میشوید .

همانطور که شما به تدریج مهارت های خود را برای برآورده ساختن نیازهای فوق تدارک می بینید، و تمرکزتان را از مشکل اعتماد به نفس خود کنار گذاشته اید، ناگهان متوجه خواهید شد که به خودتان افتخار می کنید و آن احساسات بی ارزش بودن نسبت به خودتان از بین رفته است. در این میان متوجه می شوید که دیگران نیز آنقدر که شما تصور می کردید، اعتماد به نفس بالایی ندارند، آنوقت است که به خودتان افتخار می کنید.

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

نام (اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

حتما توجه کرده اید که بعضی افراد موقع ورزش بیشتر عرق می کنند ولی آیا این عرق در اثر چربی سوزی ایجاد می شود؟ چربی ای که موقع ورزش می سوزانیم واقعا کجا می رود؟

یكی از خوشمزه ترین راهها برای افزودن مواد مغذی، طعم و تردی به غذا، افزودن گردو به آن است. مغز گردو ساخته شده از تكه‌های ناهموار و پروانه‌ای شكل است

اگر در زمینه اضطراب و افسردگی نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید

مشکل خود را با یکی از مشاوران آنلاین ما در میان بگذارید

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

در مطلب قبل تعدادی از نشانه های کمبود اعتماد به نفس را با هم مرور کردیم در این مطلب نیز قصد داریم سایر علائم کمبود اعتماد به نفس را مورد بررسی قرار دهیم.

افرادی که از اعتماد به نفس کافی برخوردار نیستند به هیچ وجه نمی توانند با مخاطبین خود ارتباط چشمی برقرار کنند. این افراد در حین صحبت کردن با سایرین از نگاه کردن به چشم های آنها اجتناب کرده و معمولاً به زمین نگاه می کنند.

از دیگر علائم کمبود اعتماد به نفس در افراد قابل مشاهده است، انواع حالت های ترس، اضطراب و استرس است. اگر بخواهیم ساده تر بگوییم این افراد دچار هراس اجتماعی هستند و خیلی سخت می توانند آرامش خود را حفظ کرده و خونسرد باشند.

درخواست کردن از دیگران برای آنها یکی از دشوارترین کارهاست. مهم نیست شخص مخاطب نزدیکترین شخص به وی باشد یا یک دوست یا همکار، فردی که فاقد اعتماد به نفس است هرگز نمی تواند بطور مستقیم از شخصی چیزی را درخواست کند، خصوصاً اگر این درخواست برای خودش هم باشد که اصلاً قادر به انجام این کار نخواهد بود.نشانه های نداشتن اعتماد به نفس

یکی از علائم کمبود اعتماد به نفس در نوع کلام و صحبت کردن شخص نمایان می شود. این افراد معمولاً بصورت کوتاه و بریده بریده صحبت می کنند، هرگز چیزی را مفصلاً توضیح نمی دهند و مکرراً در حال عذرخواهی از سایرین هستند. حتی زمانی که مرتکب هیچ کار اشتباهی نشده اند هم خود را مقصر تلقی می کنند و بارها از مخاطبین خود عذرخواهی می کنند. علت این عمل این است که آنها خود را در رتبه پایینتری نسبت به سایرین می بینند و برای خود ارزشی قائل نیستند.

استعمال دخانیات و گاهاً گرایش به مواد مخدر نیز یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس در افراد است. از آنجایی که مواد مخدر در افراد فاقد اعتماد به نفس نوعی توهم و خودباوری به وجود می آورد (که البته صرفاً یک احساس کاذب است)، وقتی فردی با استعمال مواد مخدر این خودباوری دروغین را درون خود کشف می کند، برای تکرار این احساس به مواد مخدر اعتیاد پیدا می کند.

همه ما معتادانی را در جامعه و دور و بر خود دیده ایم که در واقع افرادی خجالتی و درونگرا هستند، ولی زمانی که مواد مخدر مصرف می کنند شخصیتی دیگر پیدا کرده و خیلی راحت در میان جمع نشسته و حرفشان را می زنند. حتی برخی مواقع این افراد تحت تاثیر مواد مخدر سخنان فیلسوفانه و نغزی نیز ایراد می کنند ولی وقتی تاثیر مواد از میان می رود حتی یادشان نمی آید که چه چیزهایی گفته اند.

از دیگر نشانه های کمبود اعتماد به نفس در فرد این است که قادر به نه گفتن نیست. این افراد با هر درخواستی موافقت می کنند، ولو اینکه این درخواست برایشان دردسرهایی نیز داشته باشد یا نیازمند صرف وقت و هزینه باشد. به همین دلیل که این افراد قادر به دادن پاسخ منفی به دیگران نیستند، در زندگی خود بارها و بارها مورد سوءاستفاده قرار می گیرند و سایرین از آنها بعنوان ابزاری برای دستیابی به خواسته های خود استفاده می کنند، به همین دلیل است که افراد فاقد اعتماد به نفس قادر نیستند مسیری که به موفقیتشان منتهی می شود را دنبال کنند، چون همیشه در حال خدمت به دیگران هستند.

عدم انتقاد پذیری نیز یکی دیگر از علائم کمبود اعتماد به نفس است. افرادی که فاقد اعتماد به نفس هستند به هیچ وجه به سایرین اجازه انتقاد از خود را نمی دهند و در برابر هر انتقادی واکنشی تند و جدی خواهند داشت، چرا که آنها گمان می کنند انتقاد از آنها موجب تخریب وجهه آنها در حضور سایرین می شود، بنابراین با هر نظر مخالفی با پرخاشگری برخورد می کنند.

البته اینکه صرفاً چند نشانه از علائم کمبود اعتماد به نفس در شخصی دیده شود، نمی تواند دلیل محکمی بر عدم اعتماد به نفس آن فرد باشد. شخص باید همه این علائم یا تعداد زیادی از آنها را دارا باشد تا بتوان گفت او از نظر اعتماد به نفس دچار مشکل است. برخی از افراد هم هستند که فقط در رابطه با موقعیت یا فعالیت خاصی فاقد اعتماد به نفس هستند و فقط در همان مورد است که این علائم در رفتار آنها بروز می کند.

به نظر شما دیگر چه علائمی می توانند نشان دهنده کمبود اعتماد به نفس در یک فرد باشد؟ آیا این علائم در شما نیز وجود دارد؟ نظرات خود را در زیر همین مطلب با ما در میان بگذارید.

به نظر من دوست نداشتن خود و عدم باور خود از بارزترین نشانه های کمبود اعتماد بنفس هست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب‌سایت

دیدگاه

مرا با ایمیل از دیدگاه های آتی این نوشته مطلع کن. همچنین می توانید بدون مشترک شوید.

عالم هستی منبع بیکران انرژی است و هرچیز از جمله شما و تمام آنچه از مال و منال دنیا بدست آورده اید در اصل یک انرژی است .

میزان انرژی ما توسط افکارمان و روشی که برای تغییرعالم خویش انتخاب می کنیم تعیین می شود ، اگر جهان هستی را از طریق چشمانی که به وفور و فراوانی بیکران متمرکز است بررسی کنیم به طور دقیق این موهبت ها را به زندگی خویش جذب خواهیم کرد .

جواب معادله زیر را وارد کنید *– بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

جواب معادله زیر را وارد کنید *– بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

نشانه های نداشتن اعتماد به نفس
نشانه های نداشتن اعتماد به نفس
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *