نشانه های دیابت نوع 2 در کودکان

پانكراس يا لوزالمعده عضوي است در شكم كه پشت معده قرار گرفته و انسولين ترشح مي‌كند. انسولين باعث ورود قند از گردش خون به سلول‌هاي بدن و توليد انرژي مي‌گردد. اين فرآيند به كنترل قند و جلوگيري از افت يا افزايش قندخون منجر مي‌شود. ديابت نوع 2 زماني اتفاق مي‌افتد كه بدن نسبت به انسولين مقاومت پيدا كرده و بعد از آن بدن از توليد انسولين ناتوان مي‌شود لذا سطح قندخون بالا مي‌رود.

اين بيماري به‌طور معمول در سنين ميانسالي و بعد از آن به‌وقوع مي‌پيوندد و در بچه‌ها و نوجوانان نادر است، ليكن در طي دو دهه گذشته در ايالات متحده آمريكا، افزايش چشمگيري در وقوع اين بيماري در كودكان و نوجوانان ديده شده است. بروز اين بيماري در سنين نوجواني در صورتي كه به كنترل قندخون توجهي نشود، مي‌تواند به وقوع زود هنگام عوارض خطرناك بيماري مانند كوري، نارسايي كليه، عوارض عصبي، بيماري‌هاي قلبي عروقي، سكته مغزي و پرفشاري خون منجر گردد.

در تعدادي از كودكان و نوجوانان، اين بيماري مي‌تواند با رعايت رژيم غذايي و ورزش كنترل شود. در صورت عدم كاهش وزن و كنترل قند خون، نياز به دريافت دارو مي‌باشد. درحال حاضر استفاده از مت‌فورمين و انسولين در درمان ديابت نوع 2 در كودكان مورد تأييد واقع شده است. در هر صورت با توجه به شرايط خاص هر كودك و سطح قندخون وي، تيم درمان و پزشك معالج كودك شما، بهترين روش درماني را براي وي انتخاب خواهند كرد.

ابتلا به ديابت نوع 2 اثرات رواني، اجتماعي و جسمي بسياري روي نوجوانان به جا مي‌گذارد. درمان موفق به انگيزه‌ فردي و انجام خود مراقبتي توسط بيمار شامل حفظ رژيم غذايي مناسب، داشتن فعاليت فيزيكي، كنترل مرتب قندخون و مصرف داروها بستگي دارد. ليكن پذيرش اين مسايل از طرف نوجوانان و كودكان كه معمولاً دوست ندارند با گروه هم‌سالان خود تفاوتي داشته باشند سخت مي‌باشد. آنها مي‌ترسند كه از طرف هم سن و سالان خود طرد شوند لذا در مقابل تغييراتي كه بايد در سبك زندگي خود بوجود آورند مقاومت مي‌كنند.

يك عامل مهم در كنترل ديابت نوع 2 در بچه‌ها و نوجوانان، حمايت و مشاركت خانواده مي‌باشد. همه اعضاي خانواده بايد سبك زندگي خود را اصلاح نموده و از رژيم غذايي سالمي پيروي نمايند. اين امر نه تنها به پذيرش بيماري از طرف كودك كمك مي‌كند بلكه مي‌تواند از ابتلاي احتمالي ساير اعضاي خانواده به ديابت نوع 2 نيز پيشگيري كند. به كودك و نوجوان خود فرصت دهيد تا در طرح‌ريزي بره درماني خود مشاركت فعال داشته باشد و بدون ترس و اضطراب درباره مشكلاتش با شما صحبت كند.

نشانه های دیابت نوع 2 در کودکان

كلينيك مجازي عبارت است از ايجاد شبكه‌ي خدمات مشاوره به‌طور گسترده، انطباق بيش‌تر با محيط، كوتاه‌تر شدن زمان پاسخگويي و تخصصي‌تر   ادامه »

پست الکترونیک :

emrc@tums.ac.ir

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *