نشانه های ابتلا به پارکینسون

نشانه های ابتلا به پارکینسون
نشانه های ابتلا به پارکینسون

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

مقدمه

این بیماری پس از آلزایمر معمول ترین بیماری مخرب اعصاب به شمار می رود! به طور مختصر می توان گفت بیماری پارکینسون یکی از انواع بیماری های نورولوژیک است که فرد مبتلا به آن به تدریج توانایی جسمی و روحی خود را از دست داده و در صورت عدم انتخاب راهکار درمانی مناسب با سرعت بیشتری بر شدت علائم آن افزوده می شود.

سیر بیماری پارکینسون پیشرونده است و منجر به کاهش تدریجی عملکرد فرد می شود.

پس اگر میخواید اطلاعاتی در مورد بیماری پارکینسون، عوامل موثر در بروز این بیماری و چگونگی تشخیص گذاری آن داشته باشید این مقاله رو ادامه بدین.

فهرست

نشانه های ابتلا به پارکینسون

بیماری پارکینسون (Parkinson’s Disease) یا PD، برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون در سال ۱۸۱۷ میلادی توصیف شد.

دکتر جیمز پارکینسون این بیماری را فلج لرزان نامید اما در اصل تمامی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون لرزش ندارند.

گفتیم که بیماری پارکینسون از شایع ترین بیماری های مخرب اعصاب به شمار می رود.

و همانطور که می دانید مغز که بخشی از سیستم اعصاب است خود از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

ساقه مغز بخشی از مغز است که در قسمت پایینی مغز قرار دارد و خود در بر گیرنده مغز میانی، پل مغزی و بصل النخاع می باشد.

درون ساقه مغز منطقه کوچکی تحت عنوان ماده جسم سیاه وجود دارد که در تنظیم حرکات بدن نقش دارد.

در بیماری پارکینسون، سلول ها در جسم سیاه، ساخت دوپامین (یعنی ماده ی شیمیایی که در مغز به ارتباط سلول های عصبی کمک می کند) را متوقف می کنند و در نتیجه دوپامین کاهش می یابد.

با از بین رفتن سلول هایی که ترشح دوپامین را به عهده دارند مغز پیام های لازم در مورد چگونگی حرکت و زمان حرکت را دریافت نمی کند و این امر باعث از بین رفتن تدریجی کنترل عضلات می شود.

بنابراین در این بیماران ممکن است حرکاتی مانند حرف زدن، نوشتن ،کارکردن، لباس پوشیدن و حتی پلک زدن به کندی انجام گیرد.

بیماری پارکینسون در واقع یک اختلال مغزی پیشرونده است بدین معنا که تغییرات داخل مغز در طول زمان ادامه دارند.

علائم و نشانه های بیماری پارکینسون در ابتدا خفیف هستند و گاهی اوقات ممکن است نادیده گرفته شوند و به تدریج با پیشرفت سیر بیماری علائم تشدید می شوند.

ارزیابی وضوح ذهنی، عملکرد، رفتار و خلق و خوی ،فعالیت های روزمره زندگی و حرکت در هر مرحله از بیماری می تواند به تعیین بهترین درمان کمک کند.

نشانه های این بیماری معمولا از ۵۵ تا ۶۰ سالگی به بعد پدیدار می شوند اما احتمال بروز در افراد جوان تر نیز وجود دارد. همینطور داشتن یک عضو از خانواده که مبتلا به پارکینسون باشد اندکی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

جالب است بدانید مردان نسبت به زنان بیشتر احتمال دارد به بیماری پارکینسون مبتلا شوند.

نکته ی امید بخش در این بیماری این است که امید به زندگی در در افراد دارای پارکینسون همچون افراد سالم است.

به طور مختصر علایم بالینی این بیماری و در واقع نشانه های متمایز این بیماری عبارتند از:

که هر کدام از این علایم به همراه علایم دیگری که ممکن است در این بیماران مشاهده شود به طور مفصل در مقاله “علایم بیماری پارکینسون” بیان شده است.

در حالیکه دو یا تعداد بیشتری از این علایم بویژه در یک سمت بیشتر از سمت دیگر پدیدار شود بیماری پارکینسون تشخیصی است که مورد بررسی قرار می گیرد مگر اینکه علایم دیگری همزمان وجود داشته باشد که بیانگر احتمال بروز بیماری دیگری باشد.

همان طور که اشاره شد معمولاً علایم پارکینسون ابتدا در یک سمت بدن ظاهر می شوند و با گذشت زمان به سمت دیگر بدن منتقل می‌شوند.

در واقع حرکات بدن این بیماران کند و تعادل آن ها ضفیف است.

علائمی که بیان شد به عنوان علائم اصلی و شاخص بیماری پارکینسون در نظر گرفته می شوند.

علاوه بر اینها علائم دیگر نیز وجود دارد که ممکن است در همه ی این افراد مشاهده نشود اما در صورت وجود، ارزیابی و درمان و توانبخشی آنها حائز اهمیت است.

از جمله ی این علائم میتوان مواردی همچون:

دلیل یا دلایل اصلی ابتلا به این بیماری هنوز ناشناخته است اما در سال های اخیر تحقیقات مختلف نشان دهنده ی تاثیر فاکتور هایی از جمله ژنتیک، عوامل محیطی و عادات تغذیه ای می باشد.

محققان متوجه شده اند که جهش های ژنتیک خاص می تواند باعث ابتلای فرد به بیماری پارکینسون شود.

در واقع تغییرات ایجاد شده در برخی ژن های خاص می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد هر چند که این تغییرات ژنتیک با ریسک پایینی همراه است و این عامل در موارد نادر باعث ابتلا به این بیماری می شود .

قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا فاکتورهای محیطی می تواند ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد اما این ریسک نیز به نسبت کم و ناچیز است.

در واقع به نظر می رسد حشره كش‌ها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

احتمال ابتلا به این بیماری در افراد مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای كه شامل انواع سبزی، میوه و حبوبات است خطر ابتلا به بیماری پاركسیون را كاهش می‌دهد.

پیش بینی می شود مصرف زیاد چربی های حیوانی به عنوان یک عامل خطر ساز برای ابتلا به بیماری پارکینسون باشد در صورتی که حبوبات، آجیل، سیب زمینی، سبزیجات و گوجه این امکان را کمتر می سازد.نشانه های ابتلا به پارکینسون

در مجموع لازم است تحقیقات زیادی برای شناسایی فاکتورهای تاثیرگذار بر ابتلا به بیماری پارکینسون انجام شود.

تشخیص بیماری پارکینسون اغلب به صورت بالینی انجام می گیرد و با توجه به شرح حال و معاینه دقیق نورولوژیک توسط متخصص مغز و اعصاب انجام می شود.

برای ارزیابی و تشخیص پارکینسون معمولا موارد زیر را انجام می دهند:

معمولا اسکن های مغزی برای تشخیص پارکینسون استفاده نمی شوند. اگرچه می توانند برای رد کردن بیماری های دیگر و تشخیص افتراقی مورد استفاده قرار بگیرند.

روشهای PET Scan که به طور اختصاصی کاهش جذب عقده های قاعده ای مغز را نشان می دهد و بیماری پارکینسون را تایید می کند نیز به صورت روتین استفاده نمی شود و بیشتر در مطالعات تحقیقاتی این روش مورد استفاده قرار می گیرد.

برای درمان بیماری پارکینسون از متدهای درمانی مختلفی استفاده می شود و به علت پیشرونده بودن سیر بیماری و کاهش تدریجی عملکرد فرد توانبخشی این بیماران و بویژه کاردرمانی به عنوان عضوی از تیم درمان حائز اهمیت است.

جهت اشنایی بیشتر با رویکرد های درمانی مورد استفاده در این بیماری می توانید به مقاله “درمان بیماری پارکینسون” مراجعه کنید.

آیا علائم بیماری پارکینسون را در خود یا نزدیکان مشاهده کرده اید؟ و یا در رابطه با این بیماری بیماری سوال دارید؟ می توانید سوال خود را در بخش زیر ارسال نمایید.

شما همچنین می توانید از بخش “مشاوره رایگان” به ارتباط مستقیم با متخصصین تیم توان درمان بپردازید.

وبسایت توان درمان به مدیریت محمدجواد راشدی در سال 1396 با هدف ارائه بهترین خدمات توانبخشی و درمانی در سراسر کشور تاسیس شده است. فعالیت تیم توان درمان در حیطه گفتاردرمانی، کاردرمانی، اعضای مصنوعی، فیزیوتراپی، روانشناسی و مشاوره، مددکاری اجتماعی می باشد. پشتیبانی توان درمان بصورت تمام وقت پاسخگوی مشکلات و سوالات کاربران می باشد.

قوانین و مقررات

کلیه حقوق متعلق به وبسایت توان درمان می باشد. 1396 -1397 All Rights Reserved © 2017 – 2019 Tavandarman.com

خانم هستم آقا هستم



همچون سایر اختلالات حرکتی، پارکینسون نیز می تواند با تشخیص به موقع آن قابلیت درمان را داشته باشد. نشانه های ظهور این بیماری از فردی به فرد دیگری تفاوت هایی دارد.

در ادامه این نوشته نشانه هایی برای تان برشمرده خواهند شد که اگر نگرانی در مورد داشتن یکی یا چند مورد از آنها در شما یا در میان اطرافیان تان وجود دارد، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه و جلوی پیشرفت آن را بگیرید.

این نشانه ها به قرار ذیل هستند:

تغییر دست خط

نشانه های ابتلا به پارکینسون

اگر دست خط شما از بزرگ به کوچک و درهم برهم تغییر یافته می تواند از نشانه های اولیه ظهور پارکینسون باشد.

دکتر «دبرا هال» نورولوژیست مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو می گوید: “معلمانی که نخستین نشانه های پارکینسون را تجربه می کنند عمدتا شاگردان شان از دست خط آنها خصوصا روی تخته سیاه شکایت می کنند.”

در بسیاری از این بیماران لغات کوچک تر نوشته شده و تحرک با سرعت کمتری ادامه پیدا می کند و همچنین، برخی از کارها به صورت تکراری انجام می پذیرد.

ضعیف شدن حس بویایی 

اگر بوهای مورد علاقه خود را دیگر حس نمی کنید، دکتر هال پیشنهاد می کند که به پزشک مراجعه کنید چرا که بسیاری از بیماران مبتلا به پارکینسون وی از این معضل رنج می برند. در مورد علت این پدیده فرضیه ای وجود دارد که در توده ای پروتئینی در بخشی از مغز که مسئول بویایی است تغییر شکلی به وجود آمده است.

مشکل در خوابیدن 

اگر سابق بر این به آرامی و خوب می خوابیدید، اما اکنون مشکل دارید و حتی از تخت تان به زمین می افتید، ممکن است نشانه های پارکینسون در شما به وجود آمده باشد.

خیلی طبیعی است که شب های ناآرامی را سپری کنید. اگر همسرتان متوجه ناآرامی و حرکت شما در خواب یا صحبت کردن تان در حین خواب شده به پزشک مراجعه کنید.

هنوز به انجام پژوهش های بیشتری در این زمینه نیاز است اما این فرضیه وجود دارد که مناطق خاصی از مغز، دچار اختلالاتی شده باشد.

یبوست 

اگر شکم تان دیگر به طور روزانه خالی نمی شود نیز می تواند از نشانه های اولیه ابتلای به پارکینسون باشد. این بیماری با تحت تاثیر قرار دادن سیستم عصبی که مسئول کنترل هضم و کارکرد روده است، این پدیده را سبب می شود.

یبوست به تنهایی نمی تواند نشانه ابتلا به پارکینسون باشد اما اگر به همراه سایر نشانه هایی چون مشکل در خواب و یا دشواری های در راه رفتن و حرکت دادن اعضای بدن باشد می تواند تامل برانگیز باشد.

افسردگی 

ارتباط بین این بیماری و افسردگی ای که هنرپیشه معروف هالیوود «رابرت ویلیامز» در اواخر عمرش با آن روبرو بود می تواند گواهی بر این رابطه باشد. در برخی موارد پیش می آید که بیماران با باخبر شدن از ابتلا به پارکینسون، به افسردگی مبتلا می شوند اما این احتمال هم وجود دارد که پیش از تشخیص این بیماری به آن مبتلا شوند.

دکتر «مایکل تگلیاتی» از مرکز سینای کالیفرنیا در این مورد می گوید: “به دلیل کم شدن میزان دوپامین در مغز بیماری پارکینسون به وجود می آیدالبته کمبود سایر نوروترنسمیترها همچون سروتونین نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند که منجر به بروز افسردگی می شوند.”

در این بیماری نشانه هایی چون از دست دادن علاقه به انجام کارهای پیشین، عدم احساس شادی و لذت بردن از چیزها همچون نشانه های افسردگی اولیه بروز پیدا می کند.

دکتر تگلیاتی توضیح می دهد: “بیماران حتی انگیزه ابتدایی ترین کارهایی را که قبلا انجام می دادند همانند صبح بیدار شدن و خریدن روزنامه را نیز از دست می دهند.” وی تاکید می کند درمان این نوع افسردگی عمدتا با جلسات مشاوره، داروهای ضدافسردگی و شُک های الکترونیکی انجام می پذیرد.

لرزش و تکان خوردن اعضا بدن حتی در زمان آرامش 

اینکه بعد از تجربه یک وضعیت اضطرابی یا مصرف برخی از داروهای خاص دچار لرزش شوید طبیعی است اما اگر زمانی که بدن تان در وضعیت آرامش کامل قرار گرفته دست ها، انگشتان، شست، لب ها و یا سایر اعضای بدن شروع به لرزش کنند نرمال نیست.

این تکانه های بی دلیل می توانند از دلایل بروز بیماری پارکینسون باشند. حدود ۷۰ درصد از مبتلایان به این بیماری این وضعیت را تجربه می کنند. اگر این نشانه در کنار کاهش حس بویایی و وضعیت نامناسب خوابیدن همراه باشد، می تواند نشانه ای از این بیماری تلقی شود.

گرفتگی عضلات و آرام تر شدن تحرک اعضا 

اگر در زمان هایی چون راه رفتن، مسواک زدن دندان ها، بستن دگمه لباس یا قطعه قطعه غذا احساس نوعی گرفتگی در مفاصل خود شدید، می تواند نشانه دیگری باشد.

اگر در هنگام راه رفتن نمی توانید بازوهای تان را حرکت دهید، یا زمانی که می خواهید قدم بردارید، احساس می کنید، به زمین چسبیده اید و اخیرا آسیبی به عضلات شما وارد نشده به پزشک مراجعه کنید.

نازک تر شدن صدا و بی حالت شدن صورت 

پزشکان بر این باورند که نازک تر شدن صدا و بی حالت شدن چهره می تواند از نشانه های بیماری پارکینسون باشد. برخی از بیماران نوعی لکنت را نیز تجربه می کنند. این بیماری اختلالاتی را در حرکت اعضا و نیز ماهیچه های صورت به وجود می آورد.

نشانه های ابتلا به پارکینسون

۱۳۹۵. تمامی حقوق برای وبسایت Rooziato (روزیاتو) محفوظ است.

نشانه های ابتلا به پارکینسون
نشانه های ابتلا به پارکینسون
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *