نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

خواص دارویی و گیاهی

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری
نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام
و ممنون از توجهتون

برای
طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

سلام
و ممنون از توجهتون

برای
طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک زیر استفاده کنید

https://moshavere.niniban.com/

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

 

اولین شرکت دارویی متمرکز بر زنان

 قرص ضد بارداری اورژانسی تنسی

به مجموعه ای از روش ها و تکنیک هایی اطلاق می شود که در صورتی که نزدیکی بدون استفاده از یکی از راه های مطمئن پیشگیری از بارداری انجام شود و یا علیرغم استفاده از یک روش مشخص، اتفاقی مانند پاره شدن کاندوم و یا نظیر آن رخ دهد، می توان از آن استفاده کرد…

قرص های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته به کار می رود. از جمله بهترین قرص های ضد بارداری اورژانسی موجود در کشور، قرص تنسی می باشد که با عوارض جانبی کمتر در مقایسه با سایر روش های اورژانسی، درصد موفقیت آن به مراتب بالاتر است. تنسی در دو فرم ۰٫۷۵ میلیگرم (هر بسته حاوی دو قرص) و ۱٫۵ میلیگرم (هر بسته حاوی یک قرص) موجود می باشد.

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

قرص های جلوگیری از بارداری اورژانسی به نام “قرص صبح روز بعد” مشهور شده اند. البته این نام مناسبی نیست چون نیازی به صبر کردن تا صبح روز بعد نیست و بهتر است در اولین فرصت بعد از نزدیکی بدون محافظت، از قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی استفاده شود.

قرص لوونورژسترول ( (Levonorgestrelبا نام تجاری تنسی،  بعنوان یک قرص ضد بارداری اورژانسی به فروش می رود. این قرص حاوی پروژستین است و در واقع باعث مهار تخمک گذاری می شود و همچنین باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و بدین ترتیب از بارداری و لانه گزینی جلوگیری می کند.

 

داروهای هورمونی _و به ویژه قرص های اورژانسی پس از نزدیکی محافظت نشده_  تحت شرایط ویژه و با استفاده از فناوری بالایی تولید می شوند (لااقل از نظر استاندارد بین المللی می بایست اینگونه باشند). گذشته از این بر طبق معیارهای جهانی خط تولید این داروها می بایست صرفا محصولات هورمونی تولید کند (مثلا نباید این خط تولید داروی هورمونی تولید کند و خط مجاور آن قرص استامینوفن…) چرا که این هورمون ها بسیار ناپایدار بوده و تحت هرگونه شرایط غیر ایزوله از کیفیت آن کاسته می شود.

کمپانی آتی فارمد به عنوان شریک تجاری کمپانی chemo اسپانیا، فناوری تولید محصولات هورمونی را _مطابق استانداردهای جهانی_ از گروه chemo دریافت نموده و در حقیقت مواد اولیه و روند تولید تحت تایید آن کمپانی می باشد. همچنین از آخرین فناوری بسته بندی قرص ها، برای کلیه محصولات خود استفاده می نماید.

مجموعه موارد فوق به همراه حساسیت بسیار بالای مسئولین نظارت و بازرسی کارخانه، عامل موفقیت بیش از ۹۹٫۸% قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی گشته است.

۱- می توان بعد از مقاربت از آن استفاده نمود.

۲- استفاده از آن آسان است.

۳- در صورت وجود بارداری، اشکالی برای جنین ایجاد نمی کند.

۴- اشکالی در بارداری های آینده ایجاد نمی کند.

در مطالعه بر روی خانم هایی که در چرخه خود قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری تنسی  مصرف کرده اند تفاوتی بین نتایج حاملگی زنانی که قرص را مصرف کرده بودند و آن هایی که مصرف نکرده بودند نشان نداد. متغیرها عبارت بودند از سقط جنین، وزن جنین هنگام تولد، ناهنجاری ها، و نسبت جنسیت، که نشان می دهد قرص اورژانسی تنسی  بر حاملگی ثابت شده حتی در مراحل اولیه تاثیر نمی گذارد.

 پیشگیری از بارداری اورژانسی مانند قرص سقط جنین اولیه نیست. قرص اورژانسی ضد حاملگی تنسی  تنها در چند روز اول پس از مقاربت موثر می باشد؛ قبل از اینکه تخمک از تخمدان خارج شود و قبل از اینکه اسپرم تخمک را بارور کند. سقط جنین در مرحله اولیه بارداری مجاز است، اما نیاز به داروی دیگری دارد. قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری تنسی نمی تواند بر بارداری ثابت شده تاثیر بگذارد یا آن را متوقف کند یا به جنین در حال رشد آسیب برساند.

 

 

عوارض جانبی که معمولا به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند (در صورت ادامه یا ناراحتی به پزشک یا متخصص مراجعه کنید):

نکته کاربردی

اگر با مصرف قرص حالت تهوع می گیرید، توصیه می شود نیم ساعت قبل و ۴ تا ۶ ساعت بعد از مصرف هر دوز از قرص جلوگیری فوری از بارداری تنسی یک داروی ضد تهوع بخورید.اگر تا دوساعت بعد از مصرف قرص استفراغ کردید، باید مجدد مصرف کنید.

نحوه مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری تنسی

الف- اگر از نزدیکی محافظت نشده کمتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد؛

بلافاصله یک قرص ۰٫۷۵ میلیگرمی تنسی را مصرف نموده و ۱۲ ساعت بعد قرص دوم  ۰٫۷۵ میلیگرمی تنسی را مصرف کنید.

ب- اگر از نزدیکی محافظت نشده بیشتر از ۱۲ ساعت گذشته باشد؛

بلافاصله یک قرص ۱٫۵ میلیگرمی تنسی یا دو قرص ۰٫۷۵ میلیگرمی تنسی را به صورت همزمان مصرف نمایید.

اگر یکی از شرایط زیر را دارید باید به پزشک اطلاع دهید:

اینکه بعد از مصرف قرص کی باید پریود شوید، بستگی به این دارد که روز چندم سیکل این قرص را مصرف کردید. اما بطور کلی قرص های ضد بارداری اورژانسی ، هورمونی هستند و ممکن است پریود شما را عقب و جلو کنند و یا حتی لکه بینی به جای خونریزی داشته باشید. اگر روش مصرف درست باشد، احتمال بارداری بسیار ضعیف میشود. در کل ۱۴ روز بعد از مصرف قرص باید پریود شوید و اگر نشدید حتما یک تست بارداری بدهید.

این قرص از دسته دارو های پروژسترونی ضد بارداری است که باید بصورت اورژانسی مصرف شود و به هیچ عنوان بعنوان یک روش پیشگیری از بارداری بصورت دایمی توصیه نمی شود . شما نمی توانید بجای مثلا دروسبلا و یا دروسبلین و لویتود این قرص را مصرف کنید. البته این قرص فقط در موارد اورژانس قابل مصرف است نه اینکه عادت کنید و ماهی یکی دوبار استفاده کنید.

مصرف دارو در دوران شیردهی منع شده است. همچنین قرصپیشگیری از حاملگی تنسی در رده x قرار دارد و در بارداری منع مصرف دارد . در بارداری شما هیچ نیازی به مصرف این دارو نخواهید داشت.

خیر. قرص های ضدبارداری برای جنین ضرری نداره زیرا حاوی پروژسترون هستند، نیازی به سقط جنین نیست، نگران نباشید.

قرص را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد نگهداری کنید. دارو را پس از تاریخ انقضا دور بیندازید.

پس از استفاده از این دارو، لکه بینی طبیعی است. اگر دوره پریودی بعدی شما قطع شد، احتمال حاملگی وجود دارد. در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید و یک آزمایش حاملگی انجام دهید.

در صورتی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، سیگار کشیدن خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد، به خصوص اگر بیش از ۳۵ سال سن داشته باشید. توصیه می شود سیگار نکشید. این دارو از شما در برابر عفونت اچ آی وی (ایدز) یا هر گونه بیماری مقاربتی دیگر محافظت نمی کند.

همانطور که در بالا گفتم، قرص ضد بارداری اورژانسی را تنها ۲ تا ۳ بار در سال می توانید استفاده کنید و در هر سیکل هم تنها یکبار اجازه مصرف دارید.

بله حتما تا زمان پریود از روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک باید مصرف کنید، اما مطالعات نشان می دهید این قرص تا ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی مشکوک ( ۳ روز) تاثیر تقریبا قطعی و تا ۵ روز اول بعد از نزدیکی تاثیر نسبی دارد.

هشدارها در زمان مصرف قرص اورژانسی ضد بارداری تنسی:‌

۱- بهتر است که قرص‌ها با شکم خالی خورده نشود.‌

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

۲- در صورت استفراغ کردن تا دو ساعت پس از استفاده از روش، خوردن مجدد قرص‌ها ضروری است.‌

۳- حداکثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیکل قاعدگی یک بار است. این روش باید در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری استفاده گردد. مجاز بودن یک بار استفاده از این روش در هر دوره قاعدگی دلیلی بر تایید مصرف آن در هر دوره قاعدگی به عنوان روش پیشگیری از بارداری نیست.‌

۴- در صورت قاعده نشدن فرد در عرض ۳ هفته پس از مصرف روش اورژانسی پیشگیری از بارداری، باید، تست بارداری (ترجیحاً بتا اچ.سی.جی) در مورد وی انجام شود.‌

۵- با توجه به اینکه این روش برای جنین خطرناک نیست، در صورت وقوع حاملگی، نیازی به سقط جنین نخواهد بود.

۶- استفراغ‌ و اسهال‌ شدید در جذب‌ شکل‌خوراکی‌ این‌ دارو اختلال‌ ایجاد می‌کنندواثربخشی‌ آن‌ را کاهش‌ می‌دهند. به‌ همین‌دلیل‌ طی‌ استفراغ‌ و اسهال‌ شدید با پزشک یا داروساز خود در مورد نحوه صحیح و اثربخش قرص جلوگیری از بارداری اورژانسی تنسی مشورت نمایید.


با عرض سلام و خسته نباشید
من در آبان ماه ۹۷ بارداری خارج از رحمی داشتم و در خرداد ۹۸ قرص تنسی بصورت اورژانسی مصرف کردم ولی الان با توجه به توضیحات که عدم مصرف برای افرادی که بارداری خارج از رحمی داشته اند منو خیلی نگران کرده که مجدد اتفاقی برام بیفته میشه توضیح بدید؟

با سلام
این احتمال بسیار اندک است ولی با توجه به اهمیت این عارضه حتما موارد زیر را رعایت کنید:

برای شما توصیه می شود که از این به بعد قرص های اورژانسی را پس از این مصرف نکنید زیرا خطر بارداری خارج رحمی در زنان ۵۳ تا ۴۴ سالهای که دچار بیماری التهابی لگن، حاملگی خارج رحمی قبلی، مشکلات نازایی (از جمله اندومتریوز) بودهاند یا سابقه جراحی شکم دارند و یا داروی محرک تخمکگذاری (در درمان نازایی) مصرف میکنند، بیشتر است. بعضی از روشهای جلوگیری از بارداری مانند آی.یو.دی و قرصهای خوراکی که فقط پروژسترون دارند (مینیپیل) و قرصی که صبح روز بعد از مقاربت مصرف میشود نیز میتوانند میزان بروز بارداری خارج رحمی را بالا ببرند.

در حال حاضر شما حدود ۲ هفته پس از نزدیکی تست بتا hcg انجام دهید، زیرا در بسیاری موارد سونوگرافی نیز بیماری را در اوایل نشان نمی دهد و حتی ممکن است با وجود بارداری خارج رحمی، خونریزی مشابه قاعدگی داشته باشید و متوجه نشوید که باردار شده اید.

چنانچه موردی بود با دفتر مرکزی آتی فارمد تماس فرمایید.

۱۰ روز بعد از پریود رابطه بدون دخول داشتم امابا واژنم تماس پیدا کرد ۱۴ ساعت بعد تنسی۰/۷۵ دو عدد همزمان مصرف کردم ۴ روز از مصرف گذشته اما نگرانم
خواهش میکنم جواب بدهید

احتمال بارداری بسیار اندک است.

سلام.‌من یه سوال دارم. من با نامزدم رابطه بدون دخول داشتیم ولی با پیشاب تماس داشتم اون موقع ۵ روز از پریودم عقب افتاده بود . فردای رابطه یه قرص یک و نیم تنسی خوردم . الان یک هفته میگزره از خوردن قرص ولی هنوز پریود نشدم . خیلی نگرانم . ممکنه حاملگی رخ بده؟ باید چه کنم؟

با سلام

لطفا تست بارداری انجام دهید.

سلام.
من ۱ روز مونده ب پریود شدنم رابطه داشتم و کامل منی داخل واژنم ریخت و بچه هم شیر میدم و نوشتین ک نمیشه تو شیردهی قرص اورژانس خورد الان من چکارکنم؟!!!! لطفا سریع جواب بدید ممنون

مقدار بسیار کمی از ماده مؤثره تنسی ممکن است در شیر ترشح شود. اگرچه به نظر نمی رسد برای نوزاد مضر باشد. با این حال اگر نگران هستید، می توانید قرص را سریعاً بعد از شیر دادن مصرف کنید، از شیر دادن به دنبال مصرف تنسی پرهیز کنید، سپس به مدت ۶ ساعت بعد از مصرف تنسی، شیر خود را توسط پمپ های سینه بکشید و آن شیر را دور بریزید. با این کار می توانید مقدار مادة مؤثره ای که حین شیر دادن به بدن نوزاد می رسد را کاهش داد.

من یه هفته بعد از پریودی رابطه بدون دخول داشتم نمیدم با واژن تماس داشته یا نه قبل از ۱۲ ساعت ۳ قرص ال دی و بعد ۲۴ ساعت همزمان دو قرص ارژانسی امکان بارداری هست ؟

در مورد سایر برندها آتی فارمد از پاسخگویی معذور است اما به هر حال احتمال بارداری اندک است.

سلام. من ۵ روز پریودم عقب افتاده بود که با نامزدم رابطه بدون دخول داشتم ولی با مایع پیشاب تماس داشتم. فردای رابطه یدونه قرص ۱.۵ تنسی خوردم ولی الان یک هفتس از خوردن قرص میگزره و من هنوز پریود نشدم . ممکنه بارداری با این شرایط رخ بده؟ باید چه کنم؟

با سلام

احتمال بارداری بسیار اندک می باشد.

من یه هفته بعد از پریودی رابطه بدون دخول داشتم نمیدم با واژن تماس داشته یا نه قبل از ۱۲ ساعت ۳ قرص ال دی و ۱۲ ساعت بعد ۴ قرص ال دی و بعد ۳۴ ساعت همزمان دو قرص ارژانسی خوردم امکان بارداری هست ؟

در مورد داروهای غیر از آتی فارمد از پاسخگویی معذوریم.

سلام، من معمولا بينه ٦-٨ امه هر ماه پريود ميشم، ٦ام با همسرم رابطه داشتم و مايع مني كاملا داخله واژنم ريخت، حدوده ١ساعت بعد قرص ٠/٧٥ تنسي استفاده كردم و ١٢ساعت بعد هم يك قرصه ديگه، الان ٣روزه از پريودم ميگذره و هنوز خونريزي نداشتم، دل درد هم گاهي دارم و سينه هام هم حساس شده، امكانه بارداري براي من هست؟

احتمال بارداری بسیار اندک می باشد. در صورت شک به بارداری، ده روز بعد از لقاح می توانید تست بارداری انجام دهید.

من يه هفته مونده به پريوديم با همسرم رابطه داشتم ،بدون دخول ولي مايع مني يكم رو واژنم ريخت ١٦ ساعت بعد يه قرص ترنسي ٧٥ استفاده كردم ١٢ ساعت بعد يكي ديكه ،ايا احتمال بارداري وجودداره

خیر

سلام من حدود يه هفته بعد از پريودي رابطه كه احتمال بارداريش زياد بود داشتم طبق اين دستورات قرص تنسي مصرف كردم بعد از يه هفته پريود شدم، جوري كه تا حالا اينجوري پريود نبودم الان بيشتر از يه هفتم ميگذره كه من هنوز خونريزي دارم خيلي نگرانم، خيلي بي حال و خستم هميشه به خاطر اين خونريزي ميشه لطفا راهنماييم كنيد

با توجه به ویژگی هورمونی این نوع داروها اختلال در قاعدگی و نامنظمی خونریزی شایع است ولی چنانچه میزان خونریزی زیاد و مدت آن طولانی شود و یا همراه با درد باشد لطفا به پزشک مراجعه نمایید.

با سلام من با همسرم روز آخر پریودم (دیروز)بعد از اتمام خونریزی رابطه جنسی کامل داشتم ولی چون چند ماه پیش متاسفانه سقط جنین داشتم در هفته ۸ ام ب توصیه پزشک مجبور هستم تا چند ماه دیگه صبر کنم
الان نیازی ب خوردن قرص اورژانسی دارم؟چون با توجه به هرمونی بودن قرص نمی‌خوام پریود هام نا منظم بشه تا برای بارداری مشکلی باشه
با تشکر

با سلام

قرص های اورژانسی اغلب باعث نامنظمی سیکل قاعدگی می شود. در رابطه با نامنظمی سیکل و بروز اشکال احتمالی در بارداری خود، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

سلام
من شب اول بعد از،پاک شدنم( روز ۷پربودی) با نامزدم رابطه بدون دخول داشتم و پیشاب ایشون کمی تماس داشت با دهانه. ضمن اینکه بنده باکره هستم ایا احتما بارداری هست؟ یک روز گذشته و هنوز،قرصی مصرف نکردم.
ممنون میشم راهنماییم کنین

احتمال بارداری اندک است

سلام.من فقط حدس میزنم که اب منی وارد واژنم شده و مطمئن نیستم اما قرص تنسی رو واسه اطمینان مصرف کردم.اگر منی وارد واژنم نشده ممکنه که زمان پریودیم عقب بیفته؟یا درسال های اینده نازا بشم؟اصلا اگه منی وارد واژنم نشده و من قرص رو مصرف کردم تاثیری روی بدن من میزاره؟یا هیچ تاثیری نداره؟مثلا ممکنه واسه رحمم مشکلی پیش بیاد؟جواب بودید ممنون میشم خیلییی مهمه
تشکر

امکان تغییر در زمان عادت ماهیانه وجود دارد .مصرف این قرص باعث نازایی نمی شود ولی در مورد تعداد دفعات مصرف این قرص محدودیت وجود دارد و برای جلوگیری متناوب باید از دیگر قرص های ماهیانه مصرف نمایید

سلام من یک رو ز بعد از پریودی نزدیکی داشتم و منی کامل داتخل ریخته شد من بلافاصله دوتا قرص خوردم،۲۴ ساعت بعد هم دوتا خوردم اورژانسی،باتوجه ب اینکه من قرص آموکسی سیلین و استامینفون و قبل نزدیکی خورده بودم،اما بعد مصرف نکردن الآنم سینه هام یکم درد دارن،زیر دامن هم در. دارم،امکان بارداری هست

با سلام

احتمال بارداری اندک است. بروشور دارو را مطالعه نمایید و در صورت بروز عارضه ای خاص با پزشک تماس بگیرید.

سلام ببخشید من تازه ازدواج کردم و نمیخوام باردار بشم اگه این قرصارو بخورم خونریزی دارم بعدش؟؟؟؟؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آدرس: ایران, تهران, سعادت آباد, بلوار ۲۴ متری, کوچه یکم غربی, خیابان ۲۰ متری دشت بهشت, پلاک ۱۷

۲۲۰۶۹۶۹۶-۲۲۰۶۸۴۸۱

مشاهده نقشه

قرص ضد بارداری

پیشگیری از بارداری ناخواسته

جلوگیری از بارداری ناخواسته

© کپی رایت 1397 Atipharmed. تمامی حقوق محفوظ است. طراحی سایت توسط:Atipharmed

اولین شرکت دارویی متمرکز بر زنان

 

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

گاهی اتفاق میفتد که ترس از احتمال بارداری در اثر نزدیکی محافظت نشده به دلایل مختلف ازجمله عدم استفاده و یا مصرف نادرست از روش های جلوگیری یا شکست این روشها مانند پاره شدن کاندوم و … ، زوج را نگران و سردرگم نموده است. در اغلب این موارد عدم دسترسی به پزشک یا عدم اطلاع فرد از نحوه مدیریت این شرایط  موجب روی آوردن به روش های نادرست می گردد.

در این شرایط  به تایید و توصیه پزشکان و متخصصین، قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری تنسی بهترین روش فوری برای پیشگیری از وقوع بارداری می باشد.

تنسی ، یک قرص ضد بارداری اورژانسی است که حاوی ماده موثره پروژستین لوونورژسترول می باشد که در موارد جلوگیری از بارداری به صورت فوری، بهترین گزینه است.

روش مصرف تنسی:

                      

از نظر استاندارد بین المللی، داروهای هورمونی و به ویژه قرص های اورژانسی  میبایست تحت شرایط ویژه و با استفاده از فناوری بالایی تولید شوند. گذشته از این بر طبق معیارهای جهانی خط تولیدداروهای هورمونی می بایست صرفا محصولات هورمونی تولید کند چرا که  هورمون بسیار ناپایدار بوده و تحت هرگونه شرایط غیر ایزوله از کیفیت آن کاسته می شود.

شرکت آتی فارمد به عنوان شریک تجاری کمپانی Chemo اسپانیا، فناوری تولید محصولات هورمونی را _مطابق استانداردهای جهانی_ از گروه Chemo دریافت نموده و در حقیقت مواد اولیه و روند تولید در آن  تحت تایید آن کمپانی  می باشد. همچنین از آخرین فناوری بسته بندی قرص ها، برای کلیه محصولات خود استفاده می نماید.

ملاحظات در زمان مصرف قرص اورژانسی تنسی:‌

۱٫ چگونه مطمئن شوم قرص تنسی موثر بوده است ؟

اینکه بعد از مصرف قرص کی باید پریود شوید، بستگی به این دارد که روز چندم سیکل این قرص را مصرف کردید. اما بطور کلی قرص های ضد بارداری اورژانسی ، هورمونی هستند و ممکن است پریود شما را عقب و جلو کنند و یا حتی لکه بینی به جای خونریزی داشته باشید.

۲٫ آیا از قرص تنسی می توان بعنوان قرص پیشگیری از بارداری دایمی استفاده کرد؟

تنسی از دسته دارو های پروژسترونی ضد بارداری است که باید بصورت اورژانسی مصرف شود و به هیچ عنوان بعنوان یک روش پیشگیری از بارداری بصورت دایمی توصیه نمی شود. شما نمی توانید به جای مثلا دروسبلا و یا دروسبلین و لویتود، این قرص را مصرف کنید.

۳٫ من قرص تنسی مصرف کردم، اما الان باردارم. باید جنین را سقط کنم؟

خیر. قرص تنسی برای جنین ضرری ندارد زیرا حاوی پروژسترون می باشد، نیازی به سقط جنین نیست، نگران نباشید.

۴٫ آیا لکه بینی بعد از مصرف قرص تنسی طبیعی است؟

پس از استفاده از تنسی، لکه بینی طبیعی است.

۵٫ آیا با مصرف قرص تنسی نیازی به روش دیگری از پیشگیری است؟

بله حتما تا زمان پریود از روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

جالب بود ! سپاس از اطلاعات تان !

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آدرس: ایران, تهران, سعادت آباد, بلوار ۲۴ متری, کوچه یکم غربی, خیابان ۲۰ متری دشت بهشت, پلاک ۱۷

۲۲۰۶۹۶۹۶-۲۲۰۶۸۴۸۱

مشاهده نقشه

قرص ضد بارداری

پیشگیری از بارداری ناخواسته

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

جلوگیری از بارداری ناخواسته

© کپی رایت 1397 Atipharmed. تمامی حقوق محفوظ است. طراحی سایت توسط:Atipharmed

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری


جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی


دارای مدرک تکمیلی نازایی از آمریکا


تشخیص و در مان عفونت ها


اداره سیر زایمان طبیعی

dr farahmand

dr farahmand

dr farahmand

جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

 

 

 

 

گاهی شرایط زوج ها هنوز برای بچه دار شدن مهیا نیست!

برای جلوگیری از بارداری به صورت اورژانسی قرص خاصی به ناملوونورژسترول یا اووسیز در داروخانه ها موجود است که نوعی پروژسترون مصنوعی به شمار می‌رود و از بارداری ناخواسته جلوگیری می کند.

در بین داروهای پیشگیری از بارداری، لوونورژسترول از جمله داروهای بسیار موثر به شمار می‌رود.این دارو که نوعی پروژسترون مصنوعی به شمار می‌رود، با جلوگیری از ترشح گونادوتروپین‌های هیپوفیز قدامی، از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کند.

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

لوونورژسترول عنوان دارویی بسیار کارآمد در مورد پیشگیری فوری از بارداری است، اما با کوله‌باری اما و اگر که متاسفانه کمتر کسی در مورد این دارو اطلاعات لازم را دارد.

لوونورژسترول همچنین با تغییر در اندومتر رحم از جایگزینی تخم تشکیل شده در رحم نیز پیشگیری می‌کند و در حقیقیت با دو مکانیسم از وقوع بارداری پیشگیری می‌کند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در مورد مصرف داروهای ضدبارداری فوری، عدم اطلاع خانم‌ها از طرز صحیح مصرف این‌ گونه ترکیبات است و همین مشکل در بسیاری اوقات، سبب بروز بارداری‌های ناخواسته در افراد می‌شود.

داروی لوونورژسترول به شکل قرص و هر بسته ی آن دو تایی است. اولین دوز این دارو باید طی 72 ساعت از مقاربت کنترل نشده، مصرف ‌شود. سپس 12 ساعت بعد از مصرف اولین قرص، باید دومین قرص را میل کنید. در این صورت، تا حد زیادی احتمال بارداری را کاهش می‌دهید.

البته باید گفت که این دارو باید تحت نظر پزشک و با توصیه ایشان مصرف شود و از مصرف خودسرانه آن باید خودداری نمود.

ـ در طول یک ماه، بیش از یک بار از بسته‌های دو تایی لوونورژسترول استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد مشکلات هورمونی بسیاری می‌شود.

ـ نامنظم شدن قاعدگی از جمله شایع‌ترین عوارض دارویی لوونورژسترول به شمار می‌رود.

ـ سردرد، استفراغ، احساس ناراحتی در سینه‌ها، اضافه وزن و خونریزی‌های غیرطبیعی از عوارض دیگر لوونورژسترول به شمار می‌رود.

ـ توصیه می‌شود یک تا دو ساعت پس از مصرف این دارو، یک داروی ضد تهوع هم برای پیشگیری از بروز عوارض ناخواسته آن مصرف شود.

ـ این دارو تا 99 درصد از بروز بارداری‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند، اما هرچه زودتر مصرف شود، اثربخشی آن بیشتر است.

در صورت‌ بارداری‌،خونریزی‌ تشخیص‌ داده‌ نشده‌ واژن‌،بیماری‌ شدید شریانی‌، آدنومای‌ کبدی‌،پورفیری‌، بعد از برداشتن‌ مول‌ هیداتی‌ فرم‌(تا زمانی‌ که‌ میزان‌ گونادوتروپین‌های‌پلاسما و ادرار به‌ حد طبیعی‌ برگردد)،سرطان‌ پستان‌ و دستگاه‌ تناسلی‌ نبایدمصرف‌ شود.

1 ـ در صورت‌ ابتلای‌ بیمار به‌بیماری‌ قلبی‌، سابقه‌ بارداری‌ نابجا،سندرم‌های‌ سو جذب‌، کیست‌های‌ فعال‌تخمدانی‌، بیماری‌ فعال‌ کبدی‌، یرقان‌انسدادی‌ عود کننده‌ و یاسابقه‌ یرقان‌ دردوران‌ بارداری‌، دارو با احتیاط مصرف‌شود.

2 ـ دو تا 3 سال‌ پس‌ از کاشتن‌ کپسول‌های‌حاوی‌ دارو در زیر جلد، اثربخشی‌ آن‌کاهش‌ و احتمال‌ آبستنی‌ افزایش‌ می‌یابد.

‌عوارض‌ مهم‌ دارو عبارتنداز نامنظم‌ شدن‌ قاعدگی‌، تهوع‌، استفراغ‌،سردرد، احساس‌ ناراحتی‌ در پستان‌،افسردگی‌، اختلالات‌ پوستی‌، تغییرات‌ وزن‌بدن‌، اولیگومنوره‌ و منوراژی‌.

کاربامازپین‌،گریزئوفولوین‌، فنی‌توئین‌، فنوباربیتال‌،پریمیدون‌ و بخصوص‌ ریفامپین‌ با افزایش‌فعالیت‌ آنزیم‌های‌ کبدی‌ متابولیسم‌لوونورژسترل‌ را افزایش‌ می‌دهند وموجب‌ کاهش‌ اثربخشی‌ آن‌ می‌گردند.لوونورژسترل‌ نیز با مهار متابولیسم‌سیکلوسپورین‌ موجب‌ افزایش‌ غلظت‌پلاسمایی‌ آن‌ می‌گردد.

‌ 1 ـ در صورت‌ مصرف‌همزمان‌ این‌ دارو با ریفامپین‌، حتما باید ازیک‌ روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیزاستفاده‌ نمود

2 ـ با اینکه‌ این‌ فرآورده‌ نسبت‌ به‌قرص‌های‌ ترکیبی‌، اثربخشی‌ کمتری‌ درجلوگیری‌ از بارداری‌ دارد، اما در زنان‌میانسال‌، افراد سیگاری‌، افراد مبتلا به‌زیادی‌ فشار خون‌، بیماری‌های‌ دریچه‌ای‌قلب‌، دیابت‌ یا میگرن‌ سودمندتر ازقرص‌های‌ ترکیبی‌ می‌باشد.

3 ـ در صورت‌ استفاده‌ قبلی‌ از قرص‌های‌ترکیبی‌ جلوگیری‌ از بارداری‌، بایدبلافاصله‌ بعد از قطع‌ مصرف‌ فرآورده‌ترکیبی‌، مصرف‌ لوونورژسترل‌ شروع‌شود تا مانع‌ بارداری‌ شود.

4 ـ برای‌ جلوگیری‌ از بارداری‌ پس‌ اززایمان‌، سه‌ هفته‌ پس‌ از زایمان‌ بایدمصرف‌ این‌ دارو شروع‌ شود.

5.ـ قرص‌ها باید هر روز در یک‌ زمان‌ معین‌مصرف‌ شوند. در صورتی‌ که‌ مصرف‌ یک‌قرص‌ در ساعت‌ معین‌ فراموش‌ شد، به‌محض‌ به‌ یاد آوردن‌ باید مصرف‌ شود وقرص‌های‌ بعدی‌ طبق‌ روال‌ معمول‌ مصرف‌شوند اما اگر مصرف‌ قرص‌ بیشتر از 3ساعت‌ به‌ تاخیر افتاد، علاوه‌ بر خوردن‌قرص‌های‌ بعدی‌، از آن‌ روز بمدت‌ یک‌ هفته‌از یک‌ روش‌ دیگر جلوگیری‌ از بارداری‌ نیزاستفاده‌ شود.

6.استفراغ‌ و اسهال‌ شدید در جذب‌ شکل‌خوراکی‌ این‌ دارو اختلال‌ ایجاد می‌کنندواثربخشی‌ آن‌ را کاهش‌ می‌دهند. به‌ همین‌دلیل‌ طی‌ استفراغ‌ و اسهال‌ شدید و تا یک‌هفته‌ پس‌ از قطع‌ آن‌ باید از یک‌ روش‌ دیگرجلوگیری‌ از بارداری‌ نیز استفاده‌ شود.

7.طی‌ دوره‌ مصرف‌ این‌ دارو، فشار خون‌فرد باید دائما کنترل‌ شود.

8.در مورد فرآورده‌های‌ کاشتنی‌، 5 سال‌پس‌ از کاشتن‌ کپسولها در زیر جلد، بایدآنها را به‌ روش‌ جراحی‌ ساده‌ از زیر جلدبرداشت‌.

مطب اول: تهران انتهای بزرگراه صیاد شیرازی شمال خ صنایع ساختمان پزشکان ساسان پ9 ط5 واحد504

021-22931904

021-22951655

dr.frahmand4

dr.frahmand4

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

قرص اورژانسی، یکی از انواع قرص‌هایی است که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود. البته کاربرد آن برای زنانی است که رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده داشته‌اند یا روش‌هایی که در حین رابطه به کار برده‌اند، موفق نبوده است. درواقع، مصرف قرص اورژانسی به زمان‌هایی ویژه اختصاص دارد و راهکاری عمومی برای پیشگیری از بارداری نیست. قرص اورژانسی با به‌تأخیر انداختن تخمک گذاری به پیشگیری از بارداری کمک می‌کند. در این مقاله شما را با انواع روش‌های اورژانسی پیشگیری از بارداری، شیوه عملکرد و روش مصرف قرص اورژانسی، رابطه قرص های اورژانسی با قرص های ضدبارداری و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری آشنا خواهیم کرد.

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

برای پیشگیری از بارداری دو نوع روش وجود دارد:

۳ نوع قرص اورژانسی وجود دارد که می‌توان آنها را با نسخه یا بدون آن تهیه کرد. در بیشتر کشورها برای خرید قرص‌های بانسخه باید حداقل ۱۷ سال داشته باشید. تعداد مصرف که ۱ تا ۲ عدد است، به دُز و برند قرص اورژانسی بستگی دارد.

قرص های ضد بارداری دیگر هم می‌توانند مانع از بارداری بشوند، اما درصورتی‌که هر بار بیش از یک عدد مصرف شود. این روش نسبت به مصرف قرص‌های هورمونی لوونورژسترول، اثرگذاری کمتری دارد و باعث ایجاد حالت تهوع در فرد خواهد شد. مصرف برخی از قرص های پیشگیری از بارداری و خرید آنها باید همراه با نسخه باشد. بنابراین قبل از خرید و مصرف، بهتر است از پزشک یا پرستار درباره‌ی نوع مناسب قرص ضد بارداری مشورت بگیرید.

لوونورژسترول برای پیشگیری از بارداری است و برای دریافت آن محدودیت‌هایی نظیر حدنصاب سنی و نسخه وجود ندارد. قرص اِلا هم نوعی قرص ضدهورمونی و حاوی اولی‌پریستال است. اولی‌پریستال دارویی ضدهورمونی است که اثرات هورمون‌های کلیدی برای تشکیل جنین را مسدود می‌کند. این قرص را فقط با نسخه می‌توان خریداری کرد.

لوونورژسترول که قرص آن با عنوان لنووُل شناخته می‌شود، به‌شکل موقتی، مانع از آزاد شدن تخمک‌ها می‌شود و باروری را متوقف می‌کند یا باعث جلوگیری از قرار گرفتن تخمک‌های بارورشده در رحم می‌شود. برای مصرف آن باید یک عدد قرص با دُز مصرفی مشخص استفاده کرد. اثرگذاری لووتورژسترول به زمان مصرف وابسته است. هر چقدر زودتر این قرص خورده شود، امکان پیشگیری از بارداری بیشتر خواهد بود. درواقع باید آن را در اسرع وقت مصرف کنید؛ یعنی ظرف ۷۲ ساعت پس از رابطه‌ی جنسی حفاظت‌نشده. در این صورت امکان پیشگیری از بارداری به ۹۰ درصد می‌رسد.

از قرص اِلا (الاوان) هم تا ۱۲۰ ساعت بعد از رابطه‌ی جنسی می‌توان استفاده کرد. الا هم به‌شکل یک قرص با یک دُز مصرفی مشخص استفاده می‌شود.

برای پیشگیری از بارداری می‌توان از IUD هم کمک گرفت. این وسیله از قرار گرفتن تخمک‌های بارورشده در رحم ممانعت می‌کند و باید ظرف ۳ روز (برای قرص ضدبارداری لوُونِل) یا ۵ روز (برای قرص ضدبارداری الاوان) بعد از رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده در رحم قرار بگیرد. این وسیله را می‌توانید در رحم نگه دارید و از آن به‌عنوان یک ابزار پیشگیری از بارداری معمول و مداوم استفاده کنید. در این صورت ممکن است، عادت ماهیانه‌تان طولانی‌تر، دردناک‌تر و شدیدتر شود. احتمال دارد که استفاده از IUD موجب ناراحتی‌هایی در شما شود، ولی مصرف مسکن‌ها، مشکلات را از بین می‌برد.

اگر بعد از برقراری رابطه‌ی جنسی از لوونورژسترول مطابق دستورالعمل استفاده شود، احتمال بارداری کاهش پیدا می‌کند. به‌کمک این قرص، ۷ زن از هر ۸ زن از بارداری خود جلوگیری می‌کنند. البته تحقیقات نشان می‌دهد که قرص نام‌برده برای زنانی که اضافه‌وزن دارند یا دچار چاقی افراطی هستند، مفید واقع نمی‌شود. این گروه از زنان بهتر است از IUD استفاده کنند.

در پژوهش‌های صورت‌گرفته، نشان داده شد که مصرف اِلا هم نرخ بارداری را از ۵/۵ و ۵/۶ درصد به ۲/۲ و ۱/۹ درصد می‌رساند. نتیجه‌ی یک تحقیق تلفیقی هم نشان داد که اثرگذاری اِلا تا ۱۲۰ ساعت بعد از رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده باقی ‌می‌ماند.

اگر بعد از مصرف قرص اورژانسی، رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده داشته‌اید، احتمال بارداری به قوت خود باقی می‌ماند. استفاده از این قرص‌ها به‌عنوان راهی دائمی و معمول برای پیشگیری از بارداری توصیه نمی‌شود. اما در صورت نیاز می‌توانید از آنها بیش از یک بار در چرخه‌ی عادت ماهیانه خود استفاده کنید.

اگر IUD را هم ظرف ۵ تا ۷ روز بعد از رابطه محافظت‌نشده در رحم قرار بدهید، احتمال پیشگیری از بارداری به ۹۹ درصد خواهد رسید.

قرص های ضد بارداری یا به‌اختصار (ECPs) را می‌توان در داروخانه‌ها، مطب پزشکان، مرکز فوریت‌های پزشکی بیمارستان‌ها، مراکز سلامت زنان و… پیدا کرد. البته همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان شد، برای تهیه‌ی لوونورژسترول، نیازی به نسخه و تجویز پزشک نیست.

وقتی بارداری صورت گرفته باشد دیگر مصرف لوونورژسترول اثری نخواهد داشت. زنانی که از قبل باردار شده یا ممکن است باردار باشند هم نباید از اِلا استفاده کنند. اثرات مصرف این قرص‌ها روی انسان در این شرایط نامشخص است اما مطالعات روی حیوان‌ها نشان می‌دهد که مصرف این قرص‌ها موجب مرده به دنیا آمدن نوزاد می‌شود. کسانی که دچار بیماری های مزمن هستند هم باید قبل از مصرف قرص اورژانسی با پزشک مشورت کنند.

زنانی که دچار حساسیت نسبت به مواد سازنده‌ی قرص های اورژانسی هستند یا آسم دارند هم نباید از این داروها استفاده کنند. قرص های اورژانسی با برخی داروها هم تداخل پیدا می‌کند. مثل:

قرص اِلا با وجود مصرف داروهای فوق کارایی خود را از دست می‌دهد اما مصرف قرص لوونل با افزایش دُز، همچنان مقدور خواهد بود.

مصرف قرص لوونل در زمان شیردهی ایرادی ندارد. البته ممکن است، مقدار اندکی از هورمون‌های موجود در قرص به شیر مادر راه پیدا کند. ولی در هر حال خطری برای نوزاد به‌وجود نمی‌آید. آثار مصرف الاوان در طول شیردهی هنوز مشخص نیست. اما سازندگان این قرص‌ها به افراد پیشنهاد می‌دهند که تا یک هفته بعد از مصرف الاوان، به فرزند خود شیر ندهند.

در صورت وقوع موارد زیر نیاز به مصرف قرص اورژانسی وجود دارد:

در صورت مصرف قرص لوونل باید:

از سایر وسایل پیشگیری هم استفاده کنید. مثلا کاندوم برای:

اگر قرص الاوان مصرف می‌کنید:

از وسایل دیگر پیشگیری از بارداری مانند کاندوم‌ها تا شروع مجدد استفاده از قرص های ضد بارداری به مدت زمان اضافی زیر کمک بگیرید:

پزشک یا پرستاری متخصص در این زمینه بهتر می‌تواند به شما درباره مدت زمان استفاده از وسایل پیشگیری جانبی دیگر مشاوره بدهد.

بیشتر زنان می‌توانند قرص های اورژانسی مصرف کنند؛ حتی زنانی که نمی‌توانند از برخی محصولات هورمونی مانند پَچ‌های ضد بارداری یا قرص های ضد بارداری استفاده کنند. مصرف قرص های اورژانسی برای دختران زیر ۱۶ سال هم منعی ندارد.

عوارض جانبی مصرف قرص های اورژانسی به‌شکل بلندمدت ظاهر نمی‌شوند، اما از رایج‌ترین عوارض جانبی قرص های اورژانسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اگر عوارض جانبی در طی چند روز بهبود پیدا نکرد باید به پرستار یا پزشک عمومی مراجعه کنید. یعنی زمانی که:

برای کاهش حالت تهوع از پزشک یا داروساز مشورت بگیرید. احتمالا آنها داروهایی معرفی می‌کنند که قبل از خوردن قرص اورژانسی مصرف کنید و حالت تهوع را کاهش بدهید.

شما می‌توانید از قرص اورژانسی پیش از برقراری رابطه‌ی جنسی محافظت‌نشده استفاده کنید، اگر:

بهتر است درباره مصرف قرص های اورژانسی قبل از رابطه با پزشک مشورت کنید و نسبت به روش‌های مختلف پیشگیری اطلاعات کسب کنید.

پاسخ به این پرسش منفی است. قرص اورژانسی نقشی در جلوگیری از انتقال بیماری های مقاربتی مانند ویروس HIV (ویروس بیماری ایدز) ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی، برقراری رابطه با افراد سالم و استفاده از کاندوم است.

IUD جسمی به‌شکل T و از جنس پلاستیک و مس است که پرستار یا پزشک، آن را درون رحم کار می‌گذارد. IUD با آزاد کردن مس در رحم، مانع از قرار گرفتن تخمک در رحم و بارور شدن آن می‌شود. تا پنج روز بعد از برقراری رابطه‌ی حفاظت‌نشده یا تا پنج روز بعد از اولین فرصت ممکن برای تخمک‌گذاری به‌منظور جلوگیری از بارداری می‌توان از این وسیله کمک گرفت.

بیشتر افراد، حتی کسانی که به HIV مبتلا هستند هم می‌توانند از IUD استفاده کنند. پزشک و پرستار قبل از کار گذاشتن این وسیله در رحم درباره‌ی سابقه پزشکی شما پرسش‌هایی مطرح می‌کند. در موارد زیر ممکن است، استفاده از IUD فکر خوبی نباشد:

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

استفاده از IUD اورژانسی با هیچ دارویی تداخل پیدا نمی‌کند.

به‌ندرت بعد از استفاده از IUD مشکلی به‌وجود می‌آید اما برخی از عوارض جانبی استفاده از آن به شرح زیر است:

اگر از روش‌های رایج و دائمی برای پیشگیری از بارداری استفاده نمی‌کنید، احتمال دارد که به استفاده از روش‌های پیشگیری اورژانسی روی بیاورید تا از بارداری ناخواسته جلوگیری کنید. روش‌های متعدد پیشگیری می‌توانند در طولانی‌مدت، شما را از بارداری ناخواسته دور نگه دارند. مثلا:

برای آشنایی با موارد بیشتر می‌توانید از پزشک و پرستاران هم کمک بگیرید.

استفاده از وسایل پیشگیری معمولا منع سنی ندارند. ولی معمولا چنانچه فردی کم‌سن و سال برای دریافت این وسایل و داروها به پزشک و پرستاران مراجعه کند، از او خواسته می‌شود که موضوع را با والدین خود در میان بگذارد. درصورتی‌که به‌نظر برسد از فرد زیر ۱۶ سال سوءاستفاده خواهد شد، فروش و در اختیار قرار دادن این وسایل و داروها کمی سخت‌گیرانه‌تر می‌شود.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

;!( function( w, d ) {
'use strict';
var ad = { user: "1563102114", width: 728, height: 90, id: 'adro-' + ~~( Math.random() * 999999 ) },
h = d.head || d.getElementsByTagName( 'head' )[ 0 ],
s = location.protocol + '//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js';
if ( typeof w.adroParams != 'object' )
w.adroParams = {};
d.write( 'div#’ + ad.id + ‘ {margin:0 0 20px 0;} @media only screen and (min-device-width: 1200px){div#’ + ad.id + ‘ {float: none !important;margin: 0 12px!important;}}

کتاب الکترونیکی

۱۱ دلار

PDF

۲۴۷

۱۳۹۸

TarcherPerigee

۱ فایل PDF

اگر می‌خواهید دلیل بسیاری از رفتارهای شریک عاطفی، یا حتی خودتان را در رابطه متوجه شوید، حتما این کتاب را بخوانید.

25،000 تومان 19،500 تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

نام و ایمیل مرا در این مرورگر برای افزودن دیدگاه در آینده، ذخیره کن.

سلام اگه بصورت مکرر از قرص اورژانسی استفاده بشه امکان اینکه دیگه باردار نشی وجود داره یا نه

من قرص مصرف کردم بعد رابطه الان موقع پریودیه ولی فقط سه روزه درد دارم و تازه یکم لکه دیدم که شکل خونم نیست قبلا اصلا ایجوری نشده بودم یعنی بخاطر قرصه؟ چون اولین بارم هست خوردم خیلی میترسم حامله شدم باشم میشه ی کمکی کنید؟

سلام اگه اورژانسی استفاده کرده باشم بعد دوباره بعده ۶ روز رابطه ی مشکوک داشته باشم باید دوباره استفاده کنم یا نه؟

سلامت زنان

انواع بوی بد واژن و راه‌های پیشگیری و درمان آن


علت درد تخمدان و روش های درمان آن

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه


علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

درمان کیست تخمدان؛ انواع روش‌های درمان و درمان خانگی

آخرین مطالب

آیا بعد از خیانت همسرتان همچنان باید به او اعتماد کنید؟


راز طول عمر ژاپنی ها چیست؟

نحوه تزریق انسولین، محل تزریق آن و نکاتی که باید بدانید

پرطرفدارترین جاذبه های گردشگری آسیا؛ ۲۴ شهری که باید ببینید

مزایای انگیزه درونی و ۶ راهکار مؤثر برای تقویت آن

ترین های جهان

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟


گران ترین کشورهای جهان برای زندگی

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

بهترین هتل های جهان؛‌ ۲۵ هتل حیرت‌انگیز دنیا

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی با اسم ژنریک لوونورژسترول ( که با اسامی تجاری لونژیل و اووسیز در بازار دارویی ایران موجود می باشند) روشی مؤثر و بی خطر برای پیشگیری از بارداری می باشد آن هم زمانی که نزدیکی جنسی محافظت نشده ای صورت گرفته و یا روش کنترل بارداری مؤثر واقع نشده باشد.

این دارو در واقع هورمون پروژسترون است که عمدتاً با جلوگیری از آزادسازی تخمک (تخمک گذاری) در طول دوره قاعدگی شما اثر می گذارد. همچنین باعث می شود ترشحات واژن برای جلوگیری از رسیدن اسپرم به تخمک (لقاح) و پوشش داخلی رحم برای جلوگیری از اتصال تخمک بارور شده ضخیم تر شود.

قرصهای اورژانسی به علت داشتن مقادیر زیاد هورمون اثر ضد بارداری و در صورتی که بعد از مقاربت ، هر چه سریعتر خورده شوند(مخصوصاً در 24 ساعت اول) اثر بیشتری خواهند داشت

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

روش های جلوگیری از بارداری به روش های هورمونی و غیرهورمونی تقسیم می شوند. از روش های هورمونی می توان به انواع قرص های ضد بارداری اشاره کرد که در دنیا شایع ترین روش جلوگیری به شمار می روند به طوری که حدود ۶۰ درصد از خانم های متاهل در کل دنیا از این روش استفاده می کنند.

 

 

 

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی

قرص اورژانسی بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده ، ترجیحاً طی 24 ساعت اول تا 72 ساعت مصرف شود ، اما بعد از 72 ساعت نباید این دارو را مصرف کنید.

همچنین نباید قرص های اضافی مصرف نکنید زیرا این کار خطر بارداری را کاهش نمی دهد، اما ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

قرص های اورژانسی با دو دوز مختلف در بازار وجود دارد:

 

روش استفاده از قرص اورژانسی

اگر از دوز 0.75 میلی گرمی قرص اورژانسی استفاده می کنید، یا دو قرص را باهم مصرف کنید یا بین هر یک از قرص ها 12 ساعت فاصله بیاندازید.

اگر دوز 1.5 میلی گرمی قرص اورژانسی را استفاده می کنید، یک عدد قرص کافی است.درصورتی که به قرص اورژانسی دسترسی نداشتید می توانید از قرص های زیر نیز استفاده کنید

زمان و طریقه مصرف قرص ضد بارداری ال دی و اچ دی

فرد باید در اولین فرصت ( ۲۴ ساعت اول پس از نزدیکی و نهایتا تا ۱۲۰ ساعت)، قرص ها را مصرف کند:

قرص های ال دی: 4عدد قرص LD و ۱۲ ساعت بعد ۴ عدد دیگر

قرص های اچ دی:2 عدد قرص HD و ۱۲ ساعت بعد ۴ عدد دیگر

قرص های تری فازیک:۲ عدد قرص سفید رنگ و ۱۲ ساعت بعد ۲ عدد دیگرقرص های پروژسترونی :۲ عدد باهم ( نیازی به تکرار ندارد)

چگونگی اثر قرص اورژانسی : نامناسب شدن اندومتر برای لانه گزینی، کاهش قدرت نفوذ اسپرم و کاهش تحرک لوله ها ی رحم هستند. میزان شکست این روش ۲ درصد است.

 

مزایای استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری کدامند؟

معایب استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری کدامند؟

عوارض قرص اورژانسیمهمترین عوارض جانبی قرص اورژانسی این است که قرص اورژانسی خیلی ساده تخمدان را از وظایف خود باز می دارد. اگر از این قرص بیش از اندازه استفاده شود، تخمدان دیگر تمایلی به انجام وظایف خود نخواهد داشت و می تواند زن را نابارور کند. این مشکل یکی از بزرگترین عوارض قرص اورژانسی است و اگر بانوان کمی آینده نگر باشند به این سادگی ها از این قرص استفاده نمی کنند. از دیگر عوارض قرص اورژانسی می توان به سرگیجه، تهوع، نفخ معده , حساسیت سینه ها و لکه بینی … اشاره کرد. برخی از بانوان فکر می کنند این ها علائم بارداری است و قرص اورژانسی به خوبی عمل نکرده است در حالی که این موارد از عوارض این قرص است و ربطی به حاملگی ندارد.

 میزان مجاز استفاده از قرص اورژانسیعوارض قرص اورژانسی بسیار زیاد است و به همین علت باید در مصرف این قرص احتیاط کرد. پزشکان معتقدند در سال، 1 الی 2 بار میزان مجازی است که می توان از قرص اورژانسی استفاده کرد. مشخص است که اگر روش های جلوگیری به درستی انجام شود شاید به ندرت اتفاق بیافتد که به خوردن این قرص نیاز باشد.

هشدارها در زمان مصرف قرص اورژانسی

بهتر است که قرص های اورژانسی با شکم خالی خورده نشود.

اگر با مصرف قرص اورژانسی حالت تهوع می گیرد، بهتره نیم ساعت قبل و 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف هر دوز از قرص لونژیل یک داروی ضد تهوع بخورید.

در صورت استفراغ کردن تا دو ساعت پس از استفاده از قرص اورژانسی ، خوردن مجدد قرص ها ضروری است.حداکثر دفعات مجاز استفاده از این روش در هر سیکل قاعدگی یک بار است. این روش باید در حداقل دفعات ممکن در طول دوران باروری استفاده گردد. مجاز بودن یک بار استفاده از این روش در هر دوره قاعدگی دلیلی بر تائید مصرف آن در هر دوره قاعدگی به عنوان روش پیشگیری از بارداری نیست.

در صورت قاعده نشدن فرد در عرض 3 هفته پس از استفاده از قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری، باید، تست بارداری (ترجیحاً بتا اچ.سی.جی) انجام شود.

قرص اورژانسی ممکن است به خوبی در زنانی که بیشتر از وزن خاصی هستند (برای مثال، بیشتر از ۷۴ کیلوگرم)، و یا اگر داروهای خاص دیگری در ماه گذشته استفاده مصرف کرده باشند، به خوبی تاثیر گذار نباشد. این اثر می تواند به حاملگی منجر شود. برای جزئیات بیشتر و اطمینان از اینکه آیا این دارو برای شما مناسب است یا نه با پزشک صحبت کنید

تداخلات دارویی احتمالی با قرص اورژانسیبعضی از داروهایی که به طورکلی اثربخشی قرص های ضدبارداری را کاهش می دهند ممکن است در کارایی این روش نیز اختلال ایجاد کنند. برخی از این داروها عبارتند از ریفامپین (نوعی آنتی بیوتیک)، گریزوفولوین (داروی ضد قارچ خوراکی)، باربیتوراتها و برخی از داروهای ضد صرع.

قرص اورژانسی را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:

آمپرنواویر

بوسنتان

فوزامدرنیر

قرص اورژانسی همچنین ممکن است با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

داروهایی که برای درمان تشنج استفاده می شوند مانند کاربامازپین، اتوتین، فبلامات، اکسکروبازپین، فنیتوئین، توپیرامات

مدافینیل

پیوگلیتازون

ریفابوتین

ریفامپین

ریفپنتین

مخمر سنت جان وارفارین

 

 

در صورت آمیزش جنسی محافظت نشده ، خطر باردار شدن در زمانی که قصد بارداری ندارید، برای شما وجود دارد.شما زمانی که در دوره باروری بوده، آمیزش جنسی دخول داشته، از یک روش پیشگیری استفاده نکرده و یا در روش پیشگیری مشکلی پیش آمده، خطر باردار شدن دارید.

اگر میخواهید باردار شوید هیچ کاری نکنید.

اگر ترجیح میدهید باردار نشوید ، دو گزینه دارید:

بسته به مارکی که انتخاب می کنید، بسته قرص پیشگیری اضطراری حاوی 1 یا 2 قرص است. این قرص همچنین قرص “صبح روز بعد” نامیده می شود.

قرص پیشگیری اضطراری از بارداری خطر بارداری را پس از آمیزش محافظت نشده،کاهش می دهد. قرص پیشگیری اضطراری تخمک گذاری را متوقف کرده یا آن را به تأخیر می اندازد. حتی اگر تخمک گذاری شما قبلا اتفاق افتاده باشد هم ممکن است باردار شوید. قرص پیشگیری اضطراری از بارداری را بلافاصله بعد از آمیزش مصرف کنید. هر چه زودتر مصرف آن را شروع کنید، شانس باردار نشدن شما بیشتر خواهد شد.

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

2 نوع قرص پیشگیری اضطراری از بارداری وجود دارد:

استفاده از قرص پیشگیری اضطراری از بارداری سقط جنین محسوب نمی شود. قرص پیشگیری اضطراری تخمک گذاری را قطع کرده یا آن را به تأخیر می اندازد. سقط جنین به یک بارداری واقعی پایان می دهد.

قرص پیشگیری اضطراری را میتوان بدون نسخه از داروخانه گرفت.

اگر بعد از مصرف قرص پیشگیری اضطراری بارداری آمیزش محافظت نشده داشته باشید، ممکن است باردار شوید. تا زمان قاعدگی بعدی از کاپوت )کاندوم استفاده کنید. اگر استفاده از دیگر روش های پیشگیری از بارداری را شروع کرده اید نیز باید همچنان از کاندوم استفاده کنید.پس از مصرف قرص پیشگیری اضطراری از بارداری EllaOne پنج روز صبر کرده و سپس استفاده از دیگر قرص های ضد بارداری یا روش هایی مثل حلقه واژنی یا چسب پیشگیری را شروع کنید. قرص پیشگیری اضطراری EllaOne همزمان با استفاده از این روش ها درست عمل نمی کند.این یعنی استفاده از قرص پیشگیری اضطراری از سایر روش ها نامطمئن تر است. اگر مرتب نیاز به مصرف قرص پیشگیری اضطراری پیدا می کنید، استفاده از سایر روش های مناسب تر برای پیشگیری را مد نظر قرار دهید.

همچنین می توانید برای IUD مسینزد دکتر بروید. آی یو دی مسی از کاشتن تخمک بارورشده جلوگیری میکند. این یک روش معمولی برای پیشگیری است که در موقعیت های اضطراری نیز به کار می آید . با استفاده از آی یو دی مسی شما حداقل برای ۵ سال محفوظ هستید.

در صورت داشتن آمیزش محافظت نشده، خطر ابتلا به بیماریهای آمیزشی برای شما وجود دارد. بیماریهای آمیزشی اغلب دارای علائم روشنی نیستند. اگر فکر می کنید ممکن است به بیماری آمیزشی مبتلا باشید، آزمایش بدهید .

قرص پیشگیری اضطراری بین €۱۰ تا € ۲۰ یورو قیمت دارد یک قرص قرص پیشگیری اضطراری EllaOne € در هلند میتوانید یک قرص پیشگیری اضطراری را بدون نسخه از یک داروخانه یا فروشگاه لوازم بهداشتی و دارویی بخرید.

دکتر میتواند برای شما یک آی یو دی مسی با هزینه€ ۴۷ تا € ۱۲۰ یورو بگذارد. بسته به مارک IUD مسی ، پس از 5 تا 10 سال، باید برای تعویض آن به پزشک مراجعه کنید.

بیمه سلامت مخارج اکثر روشهای پیشگیری بارداری برای افراد تا سن ۲۱ سالگی را جبران میکند. ولی شما باید اول سهم خود 254> بیمه سلامت را بپردازید. از بیمه سلامت خود بپرسید چه مبلغ از مخارج را جبران خواهد کرد. از سن ۲۱ سال به بعد مخارج پیشگیری فقط وقتی بازپرداخت میشود که شما خود را برای آن بیمه مکمل کرده باشید.

مخارج قرص پیشگیری اضطراری بازپرداخت نمی شود.

Bij onbeschermde seks loopt u het risico zwanger te worden wanneer u dit niet heeft gepland. U loopt een risico wanneer u geslachtsgemeenschap heeft gehad tijdens uw vruchtbare dagen en u geen anticonceptie heeft gebruikt of er is iets misgegaan met de anticonceptie. 

Als u graag zwanger wil worden, hoeft u niets te doen. 

Als u liever niet zwanger wil worden heeft u 2 opties:

Afhankelijk van het merk dat u kiest, bestaat de noodpil uit 1 of 2 pilletjes. De noodpil wordt ook de morning-afterpil genoemd. 

De noodpil verkleint het risico op een zwangerschap na onbeschermde seks. De noodpil verstoort de eisprong of stelt ze uit. U kunt toch zwanger worden als u al een eisprong heeft gehad. Neem de noodpil zo snel mogelijk na de seks. Hoe sneller u de pil neemt, hoe kleiner de kans dat u zwanger wordt.

Er zijn 2 soorten noodpil: 

De noodpil is geen abortus. De noodpil verstoort de eisprong of stelt ze uit. Een abortus eindigt een werkelijke zwangerschap. 

De noodpil is zonder recept te verkrijgen bij de drogist. 

Als u onbeschermde seks heeft nadat u de noodpil heeft genomen, kunt u zwanger worden. Gebruik een condoom tot aan uw volgende menstruatie. Gebruik ook een condoom wanneer u al met een ander anticonceptiemiddel bent gestart. Wacht 5 dagen na inname van de Ella One noodpil om te starten met de anticonceptiepil, vaginale ring of anticonceptiepleister. Door deze anticonceptiemiddelen werkt Ella One niet goed meer. De noodpil is minder betrouwbaar dan gewone anticonceptiemiddelen. Als u de noodpil al vaker nodig heeft gehad, overweeg dan andere anticonceptie die beter bij u past.

U kunt ook naar de dokter gaan voor een koperspiraal. Het koperspiraal voorkomt de innesteling van een bevruchte eicel. Dit is een gewoon anticonceptiemiddel dat ook werkt in noodsituaties. Zo bent u 5 jaar beschermd tegen zwangerschap.

Bij onbeschermde seks loopt u een risico op een soa. Soa’s hebben dikwijls geen duidelijke symptomen. Laat u testen als u denkt dat u een soa heeft. 

De noodpil kost ongeveer € 10 – €20. In Nederland kunt u de noodpil zonder recept in de apotheek of drogist kopen.

Een dokter kan een koperspiraal plaatsen voor ongeveer € 47 tot € 129. Na 5 tot 10 jaar, afhankelijk van het merk, moet u naar de dokter teruggaan voor een nieuw koperspiraal.

Tot 21 jaar  wordt de meeste anticonceptie vergoed. U moet dan wel uw eigen risico hebben opgemaakt. Check uw vergoeding bij uw zorgverzekeraar. Vanaf 21 jaar wordt anticonceptie alleen vergoed als u een aanvullende verzekering voor anticonceptie heeft.

پیشگیری اضطراری از بارداری (به انگلیسی: Emergency postcoital contraception) که (با نماد اختصاری EC) خوانده می‌شوند به روش‌هایی اشاره دارد که پس از انجام مقاربت از باردار شدن جلوگیری می‌کنند.

جلوگیری اورژانسی از حاملگی معمولاً دو صورت دارند:[۱][۲][۳]

قرص‌های پیش‌گیری اضطراری (ECPs) که در اصطلاح قرص فشار یا قرص صبح روز بعد (به انگلیسی: Morning-after Pill) نامیده می‌شوند، قرص‌هایی هستند که از لقاح و تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند.

سه نوع قرص فشار برای جلوگیری از بارداری وجود دارد:

قرص‌های فشار درصورتی که درعرض ۷۲ ساعت (سه روز) پس از مقاربت خورده شوند می‌توانند از بارداری جلوگیری کنند. این قرص‌ها به‌علت داشتن مقادیر زیاد هورمون، اثر ضد بارداری خود را نشان می‌دهند. در صورتی که این قرصها بعد از آمیزش جنسی، هر چه سریعتر خورده شوند (مخصوصا در ۲۴ ساعت اول) اثر بیشتری خواهند داشت.

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

امکان استفاده از قرص‌های ضد بارداری دیگر در صورت عدم دسترسی به قرصهای فشار امکان‌پذیر است. می‌توان بعد از انجام آمیزش جنسی، دو قرص اچ‌دی HD را باهم خورد و سپس ۱۲ ساعت بعد، دوقرص دیگر. این چهار قرص حتماً باید در عرض ۷۲ ساعت بعد از مقاربت خورده شوند. هرچه زودتر این قرص‌ها خورده شوند، تأثیر آن‌ها بیشتر خواهد بود.

توجه: از مصرف هم‌زمان چهار عدد قرص اجتناب نمایید (عوارض خطرناک)

عوارض جانبی این قرص‌ها متفاوت است. تهوع، استفراغ، سردرد، حساس شدن پستان‌ها، سرگیجه، احتباس مایعات در بدن و خونریزی‌های نامنظم. این عوارض جانبی معمولاً بعد از یکی دو روز از بین خواهند رفت. با خوردن این قرصها همراه با غذا یا مصرف داروهای ضد تهوع، می‌توان از احساس تهوعی که خوردن این قرصها ایجاد می‌کند کم نمود. در صورتی که در عرض یکساعت که قرصها را مصرف نمودید، استفراغ کردید، باید دوباره قرصها را بخورید.

مصرف اولین دوز قرص‌ها در این روش حتماً باید حداکثر در فاصله زمانی ۷۲ ساعت از تماس جنسی مشکوک صورت گیرد. اگر بیش از ۷۲ ساعت از زمان نزدیکی مشکوک نگذشته باشد، داوطلب می‌تواند با به کار بستن یکی از روش‌های زیر از حاملگی ناخواسته جلوگیری نماید:

روش دیگر پیشگیری اضطراری از بارداری استفاده از دستگاه آی‌یودی مسی است که قادر است تا ۵ روز پس از رابطه جنسی، از بارداری پیشگیری کند.[۴]

Mechanism of actionCopper-releasing IUCsCombined emergency contraceptive pills. Several clinical studies have shown that combined ECPs containing ethinyl estradiol and levonorgestrel can inhibit or delay ovulation.107–110

قرص های اورژانسی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته است. یکی از قرص های اورژانسی ، قرص لونژیل یا اووسیز است که عوارض جانبی به نسبت کمتر دارد و درصد موفقیت آن به نسبت بالاست. در این مقاله درباره قرص لونژیل و عوارض و نحوه مصرف و چگونگی عملکرد آن توضیح داده شده است:

قرص لونژیل (اووسیز) چیست؟

قبل از مصرف لونژیل این مطالب را بدانید:

قرص لونژیل چگونه عمل میکند؟

عوارض جانبی قرص لونژیل (اووسیز)

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

نحوه مصرف قرص لونژیل (اووسیز)

سوالات رایج شما درباره قرص لونژیل (اووسیز)

قرص لوونورژسترول (Levonorgestrel) با نام تجاری لونژیل ( شرکت دارویی تولید کننده : ابوریحان) و یا اووسیز ( شرکت دارویی تولید کننده: ایران هورمون) بعنوان یک قرص ضد بارداری اورژانسی در داروخانه ها بفروش می رود. این قرص حاوی پروژستین است و در واقع باعث مهار تخمک گذاری میشود و همچنین باعث ضخیم شدن دیواره رحم و افزایش چسبندگی مخاط دهانه رحم شده و بدین ترتیب از بارداری و لانه گزینی جلوگیری میکنه. 

خانم ها توجه کنید:

قرص های اورژانسی نقل و نبات نیست که تا به رایطه جنسی خودتون مشکوک شدید، مثل شکلات یکیشو بخورید. این قرص ها فقط در شرایط اورژانس اونم سالی یکی دوبار باید استفاده شود نه ماهی دو تا سه بار!! پس یکم به فکر بدنتون باشید. مصرف بی رویه این قرص های اورژانسی عملکرد تخمدان و رحم را مختل میکنه . پس حتما یک روش پیشگیری از بارداری مطمعن را برای خودتان انتخاب کنید و تنها در موارد اورژانس نه از روی تنبلی قرص لونژیل را مصرف کنید.

بازم دقت کنید:

اگر قرص تا 72 ساعت پس از نزدیکی محافظت نشده مصرف شود، از حاملگی جلوگیری می کند. اگر در حال حاضر باردار هستید این دارو اثری نخواهد داشت.

روش پیشگیری از بارداری لونژیل برای استفاده به عنوان یک روش معمول کنترل زایمان در نظر گرفته نمی شود و نباید به منظور کنترل زایمان به مدت طولانی مصرف شود. در خصوص فرمهای مختلف قرص های جلوگیری از بارداری با پزشک خود صحبت کنید.

شواهد نشان می دهد  قرص لونژیل منجر به عوامل زیر می شود:

 مطالعات نشان می دهند  قرص لونژیل مانع تخمک گذاری می شود یا تخمک گذاری را به تاخیر می اندازد. اگر قرص لونژیل  قبل از تخمک گذاری مصرف شود، مانع از افزایش هورمون لوتئینیزه  (LH)، رشد و بلوغ فولیکول و / یا آزاد شدن تخمک می شود (هورمون LH و FSH چیست؟). این مکانیزم اصلی فعالیت قرص لونژیل  است.

 دو مطالعه اثربخشی قرص لونژیل را با تایید روز چرخه توسط تجزیه و تحلیل هورمونی برآورد کرده اند. در این مطالعات، زنانی که قبل از تخمک گذاری (تعیین زمان تخمک گذاری بعد از پریود) قرص اورژانسی مصرف کردند، باردار نشدند، در حالی که بارداری فقط در خانم هایی که قرص اورژانسی را در روز تخمک گذاری یا بعد از آن مصرف کردند رخ داد. این مطالعات نشان میدهد قرص اورژانسی قادر به جلوگیری از تخمک گذاری نیستند.

 مطالعات به بررسی اینکه آیا قرص اورژانسی تغییراتی در ویژگی های بافتی و بیوشیمیایی اندومتری ایجاد می کنند پرداخته اند. اکثر مطالعات نشان می دهد که  قرص اورژانسی لونژیل بر روی اندومتری تاثیری ندارد و هیچ مکانیسمی برای جلوگیری از لانه گزینی وجود ندارد.   یک مطالعه نشان داد لونژیل از کاشت نطفه بر روی پوشش رحم جلوگیری نمی کند . مطالعات حیوانی نشان داد که قرص اورژانسی لونژیل باعث جلوگیری از لانه گزینی تخمک های بارور بر روی پوشش رحم نمی شود.

مطالعات اولیه نشان داد قرص اورژانسی لونژیل  باعث ضخیم شدن مخاط دهانه رحم می شود و به این شیوه با حرکت اسپرم تداخل ایجاد می کند. با این وجود مطالعات نشان داد قرص لونژیل در دوزهای مورد استفاده برای EC اثر مستقیمی بر عملکرد اسپرم ندارد. مطالعات اخیر نشان داد در صورتی که اسپرم پس از 28-24 ساعت پس از مصرف این قرص در دستگاه تناسلی خانم قرار بگیرد، تحت تاثیر قرص لونژیل قرار نمی گیرد. 

 شواهد جدید در مورد اثر متقابل اسپرم و پروژسترون نشان دهنده یک اثر مخرب احتمالی غلظت بالای پروژسترون قرص لونژیل بر عملکرد اسپرم است که ممکن است اسپرم را در غیاب تخمک فعال کند و یا با جهت گیری حرکت اسپرم تداخل ایجاد کند.

• دو مطالعه بر روی خانم هایی که در چرخه خود قرص اورژانسی لونژیل  مصرف کرده اند تفاوتی بین نتایج حاملگی زنانی که قرص را مصرف کرده بودند و آن هایی که مصرف نکرده بودند نشان نداد. متغیرها عبارت بودند از سقط جنین، وزن جنین هنگام تولد، ناهنجاری ها، و نسبت جنسیت، که نشان می دهد قرص اورژانسی لونژیل  بر حاملگی ثابت شده حتی در مراحل اولیه تاثیر نمی گذارد. 

 پیشگیری از بارداری اورژانسی مانند قرص سقط جنین اولیه نیست. قرص اورژانسی لونژیل  تنها در چند روز اول پس از مقاربت موثر هستند؛ قبل از اینکه تخمک از تخمدان خارج شود و قبل از اینکه اسپرم تخمک را بارور کند. سقط جنین در مرحله اولیه بارداری مجاز است، اما نیاز به داروی دیگری دارد. قرص اورژانسی لونژیل نمی توانند بر بارداری ثابت شده تاثیر بگذارند یا آن را متوقف کنند یا به جنین در حال رشد آسیب برسانند.

مقاله پیشنهادی اوما: 4 نوع قرص اورژانسی و نحوه مصرف آنها بهمراه اثربخشی

عوارض جانبی که شما باید در اسرع وقت به پزشک خود گزارش دهید:

عوارض جانبی که معمولا به مراقبت های پزشکی نیاز ندارند (در صورت ادامه یا ناراحتی به پزشک یا متخصص مراجعه کنید):

خانم ها حواستون باشه:

اگر با مصرف قرص حالت تهوع میگیرید، بهتره نیم ساعت قبل و 4 تا 6 ساعت بعد از مصرف هر دوز از قرص لونژیل یک داروی ضد تهوع بخورید.اگر تا دوساعت بعد از مصرف قرص استفراغ کردید، باید مجدد مصرف کنید (عوارض مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی).

این دارو را با هیچ یک از داروهای زیر مصرف نکنید:

این دارو همچنین ممکن است با داروهای زیر نیز تداخل داشته باشد:

 هدف ما این است که به شما اطلاعات مربوطه را ارائه دهیم. با این حال، از آنجا که داروها در هر فرد به صورت متفاوت اثر می گذارد، نمی توانیم اطمینان حاصل کنیم که این اطلاعات شامل همه تداخلات احتمالی می باشد. این اطلاعات جایگزین مشاوره پزشکی نیست. همیشه با پزشک خود در رابطه با تداخلات احتمالی با تمام داروهای تجویزی، ویتامین ها، گیاهان و مکمل ها و داروهای بدون نسخه که مصرف می کنید صحبت کنید.

این قرص خوراکی است. پزشک شما ممکن است بخواهد قبل از استفاده از قرص ها از آزمایش سریع حاملگی استفاده کند. بلافاصله پس از داشتن رابطه جنسی بدون محافظت، ترجیحا در 24 ساعت اول، اما نه بعد از 72 ساعت (3 روز)، دارو را مصرف کنید. دستورالعمل های ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود را دقیقا دنبال کنید. قرصهای اضافی را مصرف نکنید قرص های اضافی خطر ابتلا به بارداری را کاهش نمی دهد، اما ممکن است خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد.

این قرص با دو دوز مختلف در بازار وجود دارد:

روش استفاده :

دقت کنید قرص ها باید بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک و در اسرع وقت مصرف شود.

اگر یکی از شرایط زیر را دارید باید به پزشک اطلاع دهید:

مقاله پیشنهادی اوما: جلوگیری از بارداری بعد از یک هفته

حاملگی خارج از رحم تقریبا 2٪ از همه حاملگی های گزارش شده را تشکیل می دهد. تنها 10٪ از حاملگی هایی که در مطالعات بالینی گزارش شده است و از روش های ضد بارداری پروژسترون استفاده می کنند با حاملگی خارج از رحم مواجه می شوند.

سابقه بارداری خارج از رحم مورد منع مصرف این روش پیشگیری از بارداری نیست. با اینحال تأمین کنندگان داروها باید احتمالی حاملگی خارج از رحم را در بارداری بعد از مصرف قرص لونژیل در نظر بگیرند. اگر بعد از مصرف قرص لونژیل، هر گونه شک و تردید در رابطه با وضعیت کلی سلامت یا حاملگی داشتید، معاینه فیزیکی انجام دهید.

قرص لونژیل در پایان دادن به بارداری موجود موثر نیست.

بعضی از زنان چند روز پس از مصرف قرص لونژیل لکه بینی را تجربه می کنند (علت لکه بینی بعد از خوردن قرص اورژانسی چیست؟) الگوهای خونریزی قاعدگی اغلب در زنانی که از قرص ضدبارداری پروژسترون استفاده می کنند و زنانی که از لونژیل برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند نامنظم هستند. اگر در شروع خونریزی قاعدگی بیش از یک هفته تاخیر وجود داشته باشد، احتمال حاملگی وجود دارد.

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

لونژیل از عفونت اچ آی وی (ایدز) یا سایر عفونت های انتقال دهنده جنسی (STI) محافظت نمی کند.

معاینه فیزیکی قبل از تجویز قرص لونژیل لازم نیست. اگر بعد از مصرف قرص لونژیل، هر گونه شک و تردید در رابطه با وضعیت کلی سلامت یا حاملگی هر زن وجود دارد، معاینه فیزیکی یا لگنی انجام شود.

پس از درمان با قرص لونژیل برای پیشگیری از بارداری، بازگشت سریع از باروری احتمال دارد؛ بنابراین، قبل از استفاده از قرص لونژیل به منظور جلوگیری از بارداری مداوم، باید از روش پیشگیری از بارداری استفاده شود.

مصرف قرص ضد بارداری بر میزان یا حجم شیر مادر و رشد و توسعه نوزاد تأثیری ندارد. گزارش ها نشان می دهد که حدود 0.1٪ از دوز دارو از مادر به نوزادان شیرده منتقل می شود و در نتیجه سطح استروئیدی قابل تشخیص در پلاسمای نوزاد ایجاد می شود (قرص ضد بارداری در دوران شیردهی). با این حال، هیچ گزارش از اثرات نامطلوب در نوزادان شیرخواری که مادرانشان از قرص ضد بارداری پروژسترون استفاده می کنند وجود ندارد. 

استفاده قابل قبول است

به شیر مادر منتقل می شود: بله

نظرات:

استفاده غیرمجاز است

خلاصه ریسک: اگر حاملگی هنگام استفاده از سیستم داخل رحمی رخ دهد، احتمال سقط جنین، سپسیس و زایمان زودرس افزایش می یابد.

نظرات:

مطالعات حیوانی گزارش نشده است. هیچ داده کنترل شده ای در بارداری انسان وجود ندارد.

اینکه بعد از مصرف قرص کی باید پریود شوید، بستگی به این دارد که روز چندم سیکل این قرص را مصرف کردید. اما بطور کلی قرص های ضد بارداری اورژانسی ، هورمونی هستند و ممکنه پریود شما را عقب و جلو کنند و یا حتی لکه بینی به جای خونریزی داشته باشید. اگر روش مصرف درست باشد، احتمال بارداری بسیار ضعیف میشود. در کل 14 روز بعد از مصرف قرص باید پریود شوید و اگر نشدید حتما یک تست بارداری بدهید.

این قرص از دسته دارو های پروژسترونی ضد بارداری است که باید بصورت اورژانسی مصرف شود و به هیچ عنوان بعنوان یک روش پیشگیری از بارداری بصورت دائمی توصیه نمی شود . شما نمی توانید بجای یاسمین و یا ال دی و اچ دی این قرص را مصرف کنید. البته این قرص فقط در موارد اورژانس قابل مصرف است نه اینکه عادت کنید و ماهی یکی دوبار استفاده کنید.

مصرف دارو در دوران شیردهی منع شده است. همچنین قرص لونورژسترول در رده x قرار دارد و در بارداری منع مصرف دارد . در بارداری شما هیچ نیازی به مصرف این دارو نخواهید داشت.

مقاله پیشنهادی اوما: 12 قرص ضد بارداری موجود در ایران

خیر. قرص های ضدبارداری برای جنین ضرری نداره زیرا حاوی پروژسترون هستند، نیازی به سقط جنین نیست، نگران نباشید

اگر فراموش کردید یک وعده از قرص را بخورید و یک ساعت از زمان آن گذشته بود با پزشک تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را ارائه کند.

قرص را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید. در دمای اتاق بین 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری کنید. دارو را پس از تاریخ انقضا دور بیندازید.

پس از استفاده از این دارو، لکه بینی طبیعی است. اگر دوره پریودی بعدی شما قطع شد، احتمال حاملگی وجود دارد. در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید و یک آزمایش حاملگی انجام دهید.

در صورتی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنید، سیگار کشیدن خطر لخته شدن خون یا سکته مغزی را افزایش می دهد، به خصوص اگر بیش از 35 سال سن داشته باشید. توصیه می شود سیگار نکشید. این دارو از شما در برابر عفونت اچ آی وی (ایدز) یا هر گونه بیماری مقاربتی دیگر محافظت نمی کند.

همانطور که در بالا گفتم، قرص ضدبارداری اورژانسی را تنها 2 تا 3 بار در سال می توانید استفاده کنید و در هر سیکل هم تنها یکبار اجازه مصرف دارید.

بله حتما تا زمان پریود از روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

بلافاصله بعد از نزدیکی مشکوک باید مصرف کنید، اما مطالعات نشان میدهید این قرص تا 48 ساعت بعد از نزدیکی مشکوک ( 2 روز) و گاها تا 120 ساعت ( 5 روز ) اثر بخشی خواهد داشت.

تهیه و تنظیم: گروه سلامت اوما

منبع:www.healthline.com 

سلام..من۲۷ تم ماه بانامزدم رابطه داشتم وکمی از منی به داخل ریخت وسریع از قرص اورژانسی استفاده کردم..وتاریخ سیکل ماهانم چهارم هست..اگر خونریزی شدم باید تاریخ چهارم هم پریود بشم..واگه نشدم چیکار کنم..ممنون میشم جوابو بدید لطفا

سلام خسته نباشید من ۵ام این ماه یه رابطه محافظت نشده داشتم وبلافاصله یه قرص اورژانسی مصرف کردم دوباره ۱۴ام همین ماه ی رابطه دیگ داشتم وبازم بلافاصله قرص اورژانسی استفاده کردم ولی هنوزپریودنشدم تاریخ شروع قاعدگیمم ۲۶ام ماه هستش میخواستم بدون بنظرتون چقد احتمال بارداری وجودداره آیا برای آزماش زوده یا الان اقدام کنم؟لطفاراهنمایی کنیدکه قرص جواب داده یانه

با سلام خواستم بپرسم قرص تاثیر داشته ؟

سلام ببخشید, من ماه گذشته8شهریور پریود شدم, 17شهریور رابطه داشتم, ولی نمیدونم منی وارد شد یا نه, مگر اینکه قطره اولش وارد شده باشه, ولی دقیقا 13ساعت بعدش یک قرص لونژیل 1/5خوردم, الان خیلی استرس دارم, کی پریود میشم؟

سلاممن بعد از نزدیکی ۲تاقرص اووسیز ۷۵خوردم، چون اولین بارم بود نمیدونستم طریقه درست مصرفش چطوره، ۱۲ساعت بعدش دوباره ۲تا قرص با همون دوز خوردم،الان چ اتفاقی میفته؟توروخدا جواب بدید خیلی نگرانم😔😢

مقاله مفید و خوبی بود متشکرم ، خیلی استرس داشتم وقتی قرص لونژیل رو خوردم اما الان بهتره

در صورت داشتن سکس محافظت نشده ، ریسک باردار شدن در زمانی که قصد بارداری ندارید، برای شما وجود دارد.اگر در روزهای باروریِ خود بدون استفاده از یک روش جلوگیری، آمیزش جنسی داشته اید یا مشکلی در روش جلوگیری شما به وجود آمده باشد، ریسک باردار شدن شما وجود دارد.

اگر دوست دارید که باردار شوید، لازم نیست که هیچ کاری انجام دهید.

اگر ترجیح می دهید که باردار نشوید: دو راه دارید:

بسته به برندی که انتخاب می کنید، بسته قرص جلوگیری فوری حاوی 1 یا 2 قرص است. این قرص همچنین قرص “صبح روز بعد” نامیده می شود.

قرص جلوگیری فوری از بارداری خطر بارداری را پس از سکس محافظت نشده ،کاهش می دهد. قرص جلوگیری فوری در تخمک گذاریتداخل ایجاد کرده یا آن را به تأخیر می اندازد. با این وجود اگر در دوران تخمک گذاری باشید، ممکن است که باردار شوید قرص جلوگیری فوری از بارداری را بلافاصله بعد از سکس مصرف کنید. هر چه زودتر مصرف آن را شروع کنید، شانس باردار نشدن شما بیشتر خواهد شد.

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری

2 نوع قرص جلوگیری فوری از بارداری وجود دارد:

استفاده از قرص جلوگیری فوری از بارداری سقط جنین محسوب نمی شود. قرص جلوگیری فوری در تخمک گذاری اختلال ایجاد می کند یا آن را به تأخیر می اندازد. سقط جنین به یک بارداری واقعی پایان می دهد.

اگر بعد از مصرف قرص جلوگیری فوری از بارداری سکس داشته باشید، ممکن است که باردار شوید. تا زمان قاعدگی بعدی از کاندوم استفاده کنید. اگر استفاده از دیگر روش های بارداری را شروع کرده اید نیز همچنان باید از کاندوم استفاده کنید.پس از مصرف قرص جلوگیری فوری از بارداری EllaOne پنج روز صبر کنید، سپس استفاده از دیگر قرص های ضد بارداری یا روش هایی مثل حلقه ضدبارداری یا برچسب جلوگیری را شروع کنید. قرص جلوگیری فوری EllaOne همزمان با استفاده از این روش ها درست عمل نمی کند.این یعنی استفاده از قرص جلوگیری فوری از سایر روش ها نامطمئن تر است. اگر مرتب نیاز به مصرف قرص جلوگیری فوری پیدا می کنید، استفاده از سایر روش های مناسب تر برای جلوگیری را مد نظر قرار دهید.

همچنین می توانید برای IUD مسینزد دکتر بروید. IUD مسی از لانه گزینیِ تخمک بارور شده ، جلوگیری می کند. این یک روش معمول برای جلوگیری است که در موقعیت های اضطراری نیز به کار می آید . این روش برای 5 سال از بارداری جلوگیری می کند.

در صورت داشتن سکس محافظت نشده ، ریسک ابتلا به STI برای شما وجود دارد. STI ها اغلب هیچ علائمی مشخص ندارند. اگر فکر می کنید که ممکن است به HIV مبتلا باشید، آزمایش بدهید .

هزینه قرص جلوگیری فوری از بارداری حدود € 10 است. هزینه قرص جلوگیری فوری از بارداری EllaOne حدود € 25 است. در بلژیک، می توانید قرص جلوگیری فوری را بدون نسخه ازداروخانه خریداری کنید.

زنان زیر 21 سال می توانند تخفیف بگیرند. آنها برای خرید این قرص حدود 1 یورو می پردازند. هزینه قرص جلوگیری فوری از بارداری EllaOne نیز برای آنها حدود € 16 است. البته برای گرفتن این تخفیف به نسخه پزشک نیاز است.

پزشک می تواند IUD مسی را با قیمتی حدود 47 تا 129 یورو برای شما جاگذاری کند. بسته به برند IUD مسی ، پس از 5 تا 10 سال، باید برای تعویض آن به پزشک مراجعه کنید.

زنان زیر 21 سال می توانند IUD مسی را رایگان دریافت کنند.

همچنین، شما باید برای ملاقات با دکتر حق ویزیت بپردازید. برخی افراد حق استفاده از بازپرداخت با بهره یا مراقبت های پزشکی اضطراری را دارند. برای ملاقات رایگان با پزشک می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید.

Bij onbeschermde seks loopt u het risico zwanger te worden wanneer u dit niet heeft gepland. U loopt een risico wanneer u geslachtsgemeenschap heeft gehad tijdens uw vruchtbare dagen en u geen anticonceptie heeft gebruikt of er is iets misgegaan met de anticonceptie. 

Als u graag zwanger wil worden, hoeft u niets te doen. 

Als u liever niet zwanger wil worden heeft u 2 opties:

Afhankelijk van het merk dat u kiest, bestaat de noodpil uit 1 of 2 pilletjes. De noodpil wordt ook de morning-afterpil genoemd. 

De noodpil verkleint het risico op een zwangerschap na onbeschermde seks. De noodpil verstoort de eisprong of stelt ze uit. U kunt toch zwanger worden als u al een eisprong heeft gehad. Neem de noodpil zo snel mogelijk na de seks. Hoe sneller u de pil neemt, hoe kleiner de kans dat u zwanger wordt.

Er zijn 2 soorten noodpil: 

De noodpil is geen abortus. De noodpil verstoort de eisprong of stelt ze uit. Een abortus eindigt een werkelijke zwangerschap. 

Als u onbeschermde seks heeft nadat u de noodpil heeft genomen, kunt u zwanger worden. Gebruik een condoom tot aan uw volgende menstruatie. Gebruik ook een condoom wanneer u al met een ander anticonceptiemiddel bent gestart. Wacht 5 dagen na inname van de Ella One noodpil om te starten met de anticonceptiepil, vaginale ring of anticonceptiepleister. Door deze anticonceptiemiddelen werkt Ella One niet goed meer. De noodpil is minder betrouwbaar dan gewone anticonceptiemiddelen. Als u de noodpil al vaker nodig heeft gehad, overweeg dan andere anticonceptie die beter bij u past.

U kunt ook naar de dokter gaan voor een koperspiraal. Het koperspiraal voorkomt de innesteling van een bevruchte eicel. Dit is een gewoon anticonceptiemiddel dat ook werkt in noodsituaties. Zo heeft u ineens anticonceptie voor minstens 5 jaar.

Bij onbeschermde seks loopt u een risico op een soa. Soa’s hebben dikwijls geen duidelijke symptomen. Laat u testen als u denkt dat u een soa heeft. 

De noodpil kost ongeveer € 10. De Ella-One noodpil kost € 25. In België kunt u de noodpil zonder voorschrift in de apotheek kopen.

Vrouwen jonger dan 21 jaar krijgen een korting. Zij betalen ongeveer € 1 voor de noodpil. De Ella-One noodpil kost voor hen € 16. Om die korting te krijgen is wel een voorschrift nodig.

Een dokter kan een koperspiraal plaatsen voor ongeveer € 47 tot € 129. Na 5 tot 10 jaar, afhankelijk van het merk, moet u naar de dokter teruggaan voor een nieuw koperspiraal.

Vrouwen jonger dan 21 jaar krijgen het koperspiraal gratis. 

U betaalt ook het remgeld voor het bezoek aan de dokter. Sommige mensen hebben recht op verhoogde tegemoetkoming of dringende medische hulp. Hieronder vindt u ook adressen waar u gratis naar een dokter kunt gaan.

راهنمایی

نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری
نحوه مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *