نام داروی بیهوشی خوراکی برای انسان

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

کتامین نوعی داروی مورد استفاده جهت بیهوش‌ کردن، ایجاد آرامش و تسکین درد در انسان و حیوان است و از دسته‌ی داروهای کلاس ۳ بوده و برای استفاده در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها مورد تأیید قرار‌گرفته است و از عوارض آن به توهم‌زایی، آرام‌بخشی و گوشه‌گیری می‌توان اشاره‌کرد و ازجمله دارو‌هایی است که به‌طور غیر‌قانونی جهت تفریح و تفنن نیز استفاده‌می‌گردد. کتامین اگر زیر‌نظر پزشک معالج و  با شیوه‌های پزشکی کنترل‌شده مصرف شود، سلامت و اثربخشی مورد‌نظر خود را خواهد داشت ولی استفاده‌ی درازمدت و بدون‌کنترل آن ممکن‌است منجر به مقاومت و اعتیاد روانی شود.

کتامین‌چیست؟

کتامین نوعی بیهوش‌کننده‌ی بی‌رنگ و بی‌بو است که به انسداد انتقال‌دهنده‌ی عصبی گلوتامات در  فردگیرنده‌ پرداخته و موجب احساس خلسه و عدم‌آگاهی شخص از محیط اطراف می‌گردد‌.

داروهای دیگر از این خانواده شامل:

فِن‌سیکلیدین ‌(‌DXM ،(PCP و اکسید نیتروژن (گاز خنده‌آور) هستند. مصرف این نوع داروها احساس بی‌حسی و جدا‌شدن از محیط اطراف بدن را برای فرد در‌پی خواهد داشت‌.

داروی بیهوشی خوراکی برای انسان

کتامین به‌عنوان داروی بیهوشی در مناطقی که محدودیت دسترسی به تجهیزات احیا‌کننده وجود دارد، کاربرد داشته و سوء‌مصرف کتامین با استفاده از سایر مواد‌مخدر در کلوب‌های شبانه از‌جمله اکستازی همراه می‌باشد. کتامین ازنظر ساختاری به فنسیکلیدین‌(PCP) شبیه است.

کتامین گاهی اوقات برای بیهوش‌کردن و یا حفظ بیهوشی عمومی استفاده می‌شود و در دوزهای پایین‌تر می‌تواند درد را کاهش‌دهد. به احتمال زیاد از آن برای مداخلات تشخیصی و اقدامات جراحی کوتاه‌مدت مثل کشیدن دندان و در عمل‌های جراحی مربوط به کودکان استفاده می‌شود.

داروی یاد‌شده در حالت قانونی و توسط پزشک به‌وسیله‌ی تزریق داخل عضله یا تزریق وریدی (IV) مورد استفاده قرار‌می‌گیرد. هرگاه کتامین به‌عنوان داروی بیهوشی در انسان استفاده شود، از آن در ترکیب با داروی دیگری برای جلوگیری از توهم استفاده می‌گردد.

استفاده‌ی غیرقانونی(تفننی) از کتامین می‌تواند به‌صورت خوراکی به شکل قرص، کشیدن (با بینی)، دود‌کردن با توتون و تنباکو و ماری‌جوانا و یا به‌صورت مخلوط‌کردن آن با نوشیدنی‌ها  و نوشیدن آن باشد و در موارد، آن را به پودر سفید‌رنگی برای کشیدن با بینی(Snopting) تبدیل‌می‌کنند. صرف‌نظر از نحوه‌ی مصرف آن، اثر آن درعرض چند‌دقیقه شروع می‌شود و به‌مدت کمتر‌از یک‌ساعت باقی می‌ماند. اگر کتامین به‌صورت خوراکی مصرف شود، ممکن‌است تهوع و استفراغ شدیدی در‌پی داشته باشد.

موارد استفاده درمانی کتامین:

موارد استفاده از کتامین اغلب در دامپزشکی است و در انسان نیز پیش‌از عمل‌جراحی، در‌حین‌عمل و پس‌از آن برای کنترل درد پس‌از عمل مورداستفاده قرارمی‌گیرد. از این دارو همچنین برای کنترل مراقبت‌های ویژه در تشنج‌های به‌درازاکشیده‌ی صرع نیز استفاده می‌شود(Status Epilepticus).

بیهوشی با کتامین به‌دلیل حفاظت از رفلکس‌های پشتیبان مجاری تنفسی و عدم تأثیر تضعیف‌کننده بر سیستم گردش‌خون همانند سایر داروهای بیهوشی‌، از ضریب اطمینان بالایی برخوردار است.

با این‌حال، در برخی موارد نیز مطابق گزارشات هنگام بازگشت از بیهوشی ناشی‌از کتامین، بیمار با اختلال حواس (Disturbing Sensations) همراه بوده است‌.

استفاده غیر‌قانونی از کتامین‌:

طی بررسی‌های سال ‌۲۰۰۶ مؤسسه‌ی مصرف دارو و بهداشت (NSDUH)‌، نرخ مصرف غیرقانونی کتامین به میزان‌۰/۱‌درصد برای افراد ۱۲سال و (با نرخ [۰/۲درصد‬] برای افراد ۱۸ ‌تا‌ ۲۵ ‌ساله) بوده‌است.

مصرف کتامین اغلب در محیط‌های تفریحی و کلوب‌های شبانه‌، سبب ایجاد احساس حضور در ارتفاع می‌شود که برای حدود یک ساعت به‌طول می‌انجامد. احساس سرخوشی همراه با احساس شناور بودن و دیگر پدیده‌های «خارج از بدن» بودن. توهم‌های مشابه LSD از‌جمله موارد ‌تأثیر مصرف کتامین است‌.

دوزهای بالاتر کتامین اثر‌های شدیدتری تحت عنوان «حفره‌ی-k یا K-Hole» را در‌پی دارد که به‌موجب‌آن‌مصرف‌کنندگان کتامین نمی‌توانند حرکت‌کرده یا ارتباط برقرار نمایند و احساس شدید خارج از بدن بودن را دارند. برخی از افرادی‌که کتامین مصرف می‌کنند به‌دنبال رسیدن به این نوع تجربه (Transcendental/Experience) هستند! در‌حالی‌که برخی دیگر آن را تجربه ای وحشتناک تلقی می‌کنند.

‌های برند تجاری:

• Ketalar

• Ketanest

• Ketaset

عوارض:

مصرف کتامین می‌تواند طیف گسترده‌ای از اثرها، ازجمله موارد زیر را درپی داشته باشد:

• خواب‌آلودگی

• تغییرات در ادراک رنگ و صدا

• توهم

• سردرگمی

• هذیان

• تفکیک از بدن یا هویت

• شوریدگی

• مشکل در فکرکردن یا یادگیری

• تهوع

• اتساع مردمک

• حرکات عضلانی غیرارادی

• انقطاع کلام

•  بی‌حسی

• فراموشی

خطرهای مصرف کتامین:

کتامین می‌تواند به افزایش فشار داخل جمجمه‌ و افزایش فشارخون منجر شود. استفاده‌ی پزشکی از کتامین در افرادی‌که دارای ضایعه‌ی مغزی (تومور)، اِدِم مغز و گلوکوم هستند منع مصرف دارد. این دارو باید با احتیاط کامل در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر (CAD)، افزایش فشار‌خون، بیماری تیروئید و یا در الکلیسم مزمن و یا مسمومیت حاد الکل استفاده ‌شود.

مشخص‌کردن مقدار «دوز» کتامین نیز از‌جمله اقداماتی است که باید دقت فراوانی در‌آن به‌عمل آید زیرا مرز ناچیزی بین مقدار دوز  اثر مطلوب دارو و عوارض سوء آن وجود دارد. استفاده‌ی تفننی مکرر از کتامین به اختلال روانی و آسیب‌های فیزیکی عمده به مثانه منجر می‌گردد که تحت‌عنوان التهاب مثانه‌ی اولسراتیو ناشی‌از کتامین شناخته‌می‌شود.

داروی بیهوشی خوراکی برای انسان

درمان واکنش‌های جانبی به کتامین‌:

در انجام مراقبت‌های پزشکی در‌پی مسمومیت کتامین، باید توجه داشت که‌ اثرهای دارو در شخص مصرف‌کننده‌ی کتامین تا زمانی‌که تحت خدمات پزشکی قرارگیرد‌، از‌بین‌رفته است. ترکیب کتامین با سایر مواد مانند الکل،  اثر آرام‌بخش آن‌را افزایش‌داده و مصرف بیش‌از‌حد آن می‌تواند منجر به مرگ شود‌.

هرگاه کتامین به‌درستی توسط متخصصان پزشکی مورد استفاده قرار‌گیرد، داروی بی‌خطر و با ارزشی است. اما هنگامی‌که از آن استفاده‌ی تفننی می‌شود، مصرف سوء آن ممکن‌است نتایجی غیرقابل پیش‌بینی بر عملکرد سلامت جسمی و روانی فرد بگذارد. سوء‌استفاده (Misuse) از کتامین می‌تواند منجر به آسیب‌های جسمی و روانی شده و در برخی موارد منجر به مرگ گردد.

 


نشریه پزشکی امروز اگرچه به هیچ نهاد ، سازمان ، ارگان وابسته نیست ولی وابسته محبت خوانندگان و همکاران گرانقدری است که از گذشته های دور تاکنون دست دراز شده نشریه را به گرمی فشرده اند و زیر بار منت آنان است.

خیابان طالقانی- شهید موسوی شمالی (فرصت) – شماره ۹۰- طبقه اول

۸۸۸۴۶۳۲۰

کتامین نوعی داروست که برای القاء از دست دادن هوشیاری(بیهوشی)، ایجاد آرامش و تسکین درد در انسان ها و حیوان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو در بیمارستان ها و سایر مراکز پزشکی استفاده می شود و استفاده‌ی آن در چنین مراکزی تایید شده است. کتامین اثرات توهم زایی و آرامش بخشی دارد و یکی از داروهایی است که به طور غیر قانونی توسط افراد مورد استفاده قرار می گیرد. اگر کتامین به درستی مصرف شود می تواند مزایای خوبی برای بیماران داشته باشد. اما زمانی که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد می‌تواند عوارض خطرناکی بر روی سلامتی بدن داشته باشد. استفاده طولانی مدت از آن می‌تواند به اعتیاد منجر شود.

کتامین جزو طبقه ای از داروهاست که با عنوان داروهای بیهوشی انفکاکی شناخته می شوند. سایر داروهایی که در این طبقه بندی قرار می گیرند شامل PCP، CXM و اکسید نیتروژن است. این نوع از داروها حس جدایی از اطراف را در فرد القا می کنند و می‌توانند حالت شناور بودن بدن را ایجاد نمایند. کتامین در برخی از موارد برای القاء و حفظ بیهوشی عمومی مورد استفاده قرار می گیرد و در دوزهای کم برای تسکین درد استفاده می شود. کتامین به احتمال زیاد برای مداخلات تشخیصی و جراحی کوتاه مدت مثل کشیدن دندان و در روش های مربوط به کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. در محیط پزشکی، کتامین به عضله تزریق می شود یا از طریق وریدی وارد بدن می گردد. زمانی که کتامین به عنوان داروی بیهوشی در انسان ها مورد استفاده قرار می گیرد، با سایر داروها ترکیب می شود تا از بروز حالت توهم جلوگیری نماید. استفاده تفریحی از کتامین شامل مصرف خوراکی (سبه صورت قرص) یا کشیدن دود آن است. صرف نظر از شیوه مصرف، اثرات آن بعد از چند دقیقه آغاز می شود و کمتر از یک ساعت دوام خواهد داشت. زمانی که کتامین به صورت خوراکی مصرف می شود می تواند حالت تهوع و استفراغ شدید در فرد ایجاد کند.

کتامین اغلب در دامپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو را می توان قبل و بعد از جراحی برای تسکین درد در انسان ها نیز به کار برد. کتامین برای مدیریت تشنج های صرعی شدید و طولانی مدت نیز استفاده می شود. کتامین عمدتا سالم و بی خطر است زیرا مسیرهای هوایی محافظت شده فرد به خوبی حفظ می شود و دارو نمی تواند همانند سایر داروهای بیهوشی، سیستم گردش خون را مختل سازد. با اینحال، برخی از بیمارانی که به کمک این دارو به هوش رفته اند بعد از بیدار شدن ، حس نگران کننده ای گزارش کرده اند. سایر استفاده های درمانی محتمل از کتامین در حال بررسی است. این موضوع در حوزه افسردگی و اختلالات مصرف مواد مخدر از سایر حوزه‌ها توجه محققان را به خود جلب کرده است.

به گزارش NSDUH، نرخ مصرف کتامین در افراد ۱۲ سال حدود ۰.۱ درصد و در افراد ۱۸ الی ۲۵ سال حدود ۰.۲ درصد بوده است. کتامین اغلب در مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. دوزهای بالا از این ماده می تواند اثرات شدیدی بر روی بدن داشته باشد. برخی از ‌های تجاری کتامین عبارتند از:

داروی بیهوشی خوراکی برای انسان

مصرف کتامین اثرات وسیعی بر روی بدن خواهد داشت. این اثرات عبارتند از:

کتامین می تواند باعث بی اعتنایی فرد به محیط اطراف شود و آن را در معرض خطر قرار دهد. کتامین فشار خون را بالا می برد. استفاده دارویی از کتامین در افرادی که به ضایعه مغزی (تومور)، تورم مغز و گلوکوم مبتلا هستند منع شده است. این دارو در افرادی که به بیماری عروق کرونری قلب، فشار خون بالا، بیماری تیروئیدی، الکلیسم مزمن یا مسمومیت حاد الکل مبتلا هستند باید با احتیاط مصرف شود. معمولا تنظیم دوز کتامین دشوار است و تفاوت بسیار اندکی بین دوز موثر و اور دوز آن وجود دارد. استفاده غیر قانونی از کتامین می تواند به اختلالات حاد ذهنی و مشکلات فیزیکی منجر شود.

کتامین یک ماده کلاس ۳ کنترل شده است که می تواند وابستگی را در صورت استفاده طولانی مدت ایجاد نماید. زمانی که افراد مصرف کتامین را متوقف می کنند ممکن است نشانه‌هایی همچون افسردگی، اضطراب، بی خوابی و سایر موارد را تجربه نمایند.

عضویت در خبره مجله سلامت

·         از طریق خوراکی :

دارو همراه آب، میوه، گوشت، عسل و (داروهای آرام بخش نظیر هالوپریدول و )

 

·         تزریق به کمک سرنگ pole syringe :

برای تزریق دارو به حیوان در قفس ها و یا هر محفظه ای که حیوان در آن مهار شده و یا به دام افتاده.

داروی بیهوشی خوراکی برای انسان

 

·         سرنگ های پرتابی یا لوله های دمنده ی پرتاب سوزن  Blow Pipes:

برد متوسط 5/ الی 15 متر

بی سر و صدا، سبک وزن و ارزان، مناسب برای محیط های کوچک و باغ های وحش

 

·         تفنگ های بیهوشی مثل تفنگ هایTele-mject:

یک نوع گاز فشرده نیروی لازم را برای پرتاب دارت فراهم می نماید. معمولاً این هوای فشرده توسط کپسول های حاوی گاز دی اکسیدکربن تأمین می شود.

فشار گاز به منظور تنظیم سرعت و برد پرتاب سرنگ باید کنترل شود.

 

معیارها و نکات مورد توجه در انتخاب نوع و ترکیب دارو:

Ø      هدف، نوع و رفتارگونه

Ø      ایمن بودن دارو برای سلامت حیوان وفرد بیهوش کننده

Ø      توجه به تاریخ انقضاء و شرایط نگهداری دارو

Ø      داشتن نتایج موفقیت آمیز درگذشته

Ø      برآورد دقیق مدت زمان لازم برایبیهوشی

Ø      توجه به اثرات جانبی دارو

Ø      توجه به امکانات، نیاز یا عدم نیاز مادهبیهوش کننده

 به آنتی دوت

Ø      عدم استفاده و تزریق داروی باقیمانده در سرنگ 

به مدت طولانی

 

ویژگی های لازم برای انتخاب داروهای بیهوشی :

1)   حاوی بیهوش کننده است و نباید برای انسان خطرناک باشد ( تماس از طریق دست  یا تزریق یا ).

2)   زمان تزریق داروی بیهوشی: حیوانبلافاصله باید بیهوش شود. زمان القابیهوشی کم باشد.

3)   حیوان در زمان معقولی به هوش آید.اگر بعد از تزریق دارو، بازگشت حیوان بهحالت اولیه طول کشید باید از ماده پادزهر استفاده شود.

4)   دارو نباید باعث سفت شدن و کزازعضلات شود. مثلا نیکوتین باعث ایستقلبی میگردد.

5)   وقتی حیوان بیهوش است باید از آنمراقبت به عمل آید مثلا  از ترشح بزاقدرون ریه جلوگیری شود و خاک وارد چشمحیوان نشود. بنابراین حیوان را مرتبا بایدجابجا کرد. چشم حیوان باید بسته باشد.

6)   دز داروها را باید دقت کردکه سببover dose نگردد که در این صورت باعثتلف شدن حیوان می گردد.

7)   دارو نباید تاریخ مصرف گذشته و یا از قبل داخل سرنگ مانده باشد.

8)   داروهایی که پودری هستند و باید به صورت محلول درآیند، نباید زمان زیادی قبل از تزریق بصورت محلول درآیند.

9)   کار کردن با دارو باید ساده باشد.

 نکات ضروری در کاربرد عملی وتزریق دارو:

¥ جلوگیری از تماس دارو با چشمها، دهان، دست و به ویژه زخم موجود در بدن.درصورت تماس با پوست بلافاصله باید محل را شستشو داد.

¥ به جانوری که در اثر دنبال کردن، سروصدا و به آن استرس وارد شده نباید داروی بیهوشی تزریق شود چون ممکن است بیهوش نشود و یا به آن شوک وارد شود.

¥ با زاویه 9 درجه سرنگ پرتاب گردد در غیر این صورت احتمال کمانه کردن سرنگ بر روی بدن حیوان وجود دارد.

داروی بیهوشی خوراکی برای انسان

¥ تزریق سرنگ های پرتاب شونده (Dart) باید در نواحی عضلانی قسمت ختفی یا شانه صورت گیرد و از تزریق در ناحیه قفسه سینه و یا ناحیه شکمی خودداری گردد چون احتمال دارد به ریه و احشاء صدمه وارد کند.

 

 

مراقبتهای ویژه هنگام بیهوشی:

Ø شناخت تغییرات فیزیولوژیکی پس از دریافت داروی بیهوشی (با در نظرگرفتن هدف استفاده از داروی آرام بخش یا بیهوشی) جهت اقدامات بموقع پیشگیرانه میتواند به کاهش آسیبهای احتمالی به حیوان منجرگردد.

 

 بنابراین اقدامات ذیل هنگام بیهوشی ضروری می باشند:

Øاطمینان از بیهوشی و عمق آن

Øکنترل دستگاه تنفسی، دمای بدن و میزان اکسیژن خون (oxymeter)

Øبستن چشم حیوان در هنگام بیهوشی

Øجابجایی و انتقال حیوان به بستر مناسب برای انجام عملیات مورد نیاز

Øمراقبت لازم برای جلوگیری از نفخ حیوان بویژه در نشخوارکنندگان و همچنین جلوگیری از خفگی و تنگی نفس

Øجلوگیری از افزایش دمای بدن با ریختن آب

Øاستفاده از آنتی دوت در صورت نیاز

Øپرهیز از هرگونه سروصدا در زمان بیهوشی و بعد از آن

Øجلوگیری از تغذیه و خوردن آب برای حیواناتی که در باغ وحش و یا اسارت نگهداری می شوند تا زمان بازیابی حالت عادی حیوان که معمولاً 12تا 24ساعت می باشد.

Øدرمان هرگونه جراحت ناشی از عملیات زنده گیری و تزریق دارو

 

داروهای بیهوشی متداول در حیات وحش:

 

1- اتروپین هیدروکلراید (M-99) Ethrophine Hydrochloride       

üدارای حاشیه ایمنی بالایی است.

üدارویی بسیار سریع العمل با حدود سلامتی بالاست. گاهی قدرت آن ده هزار برابر مورفین است.

üفوق العاده آرام بخش و بی حس کننده و ضد اضطراب

üخاصیت ضد درد دارد.

üتزریق عضلانی دارد به همین دلیل گوشت حیوان بعد از تزریق این دارو برای همیشه غیرقابل استفاده می باشد.

üمعمولا همراه با آزاپرون و گزیلازین استفاده می شود.

üمعمولا برای خانواده گوشتخواران به استثنای گربه سانان استفاده می شود. برای گوزن قرمز، اسب آبی، فیل، کرگدنخرس سیاه، گوزن زرد، مرال، موس، قوچ ومیش و کل وبز نیز استفاده می شود. به طور کلی برای بزرگ جثه ها استفاده می شود.

üبرای گور از این دارو به مقدار  44/ وزن حیوان استفاده می شود و برای خرس 5/ و مرال  98/ و برای خانواده قوچ و میش  9/ می باشد.

üپادزهر و خنثی کننده ی آن نالترگزون(Naltrexone) یا Pipernor phine M-5-5 می باشد.

üM-5-5 تزریق عضلانی و وریدی دارد و دوز آن باید دو برابر دوز M-99 باشد.

üدر صورت بالا بودن دوز M-99 ، سیستم تنفسی حیوان از کار می افتد.

üگران قیمت است و در اختیار همه قرار نمی گیرد.

 

2- سوکسینیل کولین کلراید  Succinyl choline

ü داروی بیهوشی واقعی نیست بلکه باعث شل شدن عضلات اسکلتی می شود، (به علت انباشته شدن استیل کولین در غشاء سلول های ماهیچه ای )

ü سریع العمل است ولی بهبودی سریع را ایجاد می کند(دوز حداکثر آن زود از بین می رود). و حیوان به سرعت به حالت اولیه باز می گردد.

ü نرخ تحمل حیوانات به این دارو در گونه های مختلف متفاوت است به همین دلیل استفاده از این دارو مشکل است و دوز این دارو نباید کم یا زیاد شود.

ü داروی ضد بیهوشی( خنثی کننده) خاصی ندارد و اگر بیش از اندازه تزریق شود باعث می شود که ماهیچه های عضلانی دیافراگم به حالت کزاز دچار شود و تنفس قطع شود.  Over doseآن موجب تلف شدن حیوان می گردد.

ü  برای علفخواران استفاده می شود. و برای گوزن دم سفید، گوزن دم سیاه و غزال آمریکایی استفاده میشود.

 

3- گزیلازین هیدرو کلراید (رامپون)Xylazine Hydrochloride

ü به صورت پودر سفید رنگ است.

ü برای بیهوش کردن جانوران اهلی استفاده می شود( اسب، گاو، گوزن و در کشور ما برای کل و بز استفاده می گردد.)

ü این دارو برای حیواناتی مناسب است که در اسارت به سر می برند. ü  مشکل آن طولانی ü بودن فاصله ی زمان تزریق تا بیهوشی است.

ü دوره ی بهبود حیوان طولانی است و بعد از بهوش آمدن حیوان تا چند ساعت به حالت خوابیده باقی می ماند.

ü برای گوزن ها استفاده می شود و باعث بی حسی شده و برای گوزن زرد به اندازه ی 4/4 تا 8/8 mg/kg وزن بدن وبرای مرال 55/ تا 1/1 mg/kg وزن بدن آن نیاز است این آرام بخش برای گوزن ها، شیرها و آنتی لپها در کوتاه مدت اثر می کند.

ü برای بیهوشی بسیاری از گربه سانان بهمراه دز مناسبی از Ketamin استفاده می شود.

 

4- فنی سیکلیدین هیدرو کلراید (سرنیلان)    Phencyclidine Hydrochloride      

ü  مشکلاتی تشنجی بیشتری از وتالار دارد و دارای تأثیر شدید عصبی می باشد(جانور دچار افسردگی می شود و برای پستانداران بزرگ در حد قوچ و میش و گوزن استفاده می شود)

ü دارویی است بی حس کننده و سخت کننده.

ü در اصل برای میمون ها توصیه می شود.منتهی برای سایر گونه ها نیز کاربرد دارد.

ü داروییست بسیار پایدار و گوشت حیوان پس از تزریق دیگر قابل استفاده نیست

ü برای حیوان یک دوره ی هیجانی ایجاد می کند

ü استفاده از این دارو برای نشخوار کنندگان توصیه نشده  و برای بعضی از گونه گوزن ها موفقیت آمیز بوده است.

ü این دارو برای شامپانزه، خرسقطبی،گربهسانان،شیروگوسفندوحشی نیز استفاده می گردد.

 

5- کتامین هیدروکلراید (وتالار)                             Ketamin Hydrochloride

ü داروییست سریع العمل با حدود سلامتی بالا یک داروی بیهوش کننده ی واقعی است.

ü حیوانبعدازبی هوشی باچشمبازاست.ممکناستحیواندچارتشنجشودو عضلاتحیوانسختشود.بنابراینبهتراستازترکیب دودارواستفادهکرد. (وتالار + رامپون)

ü وتالار نسبت به سرتیلان مشکلات تشنجی کمتری دارد و اگر هم جانور دچار تشنج شد می توانیم این تشنج را از طریق تزریق نمک اسید بار بیوتوریک جلوگیری کنیم.

ü وتالار برای بیهوشی پستانداران کوچک در حد جوندگان استفاده می شود.

ü افزایش ترشح بزاق( این حالت را می توان با تزریق 5/ میلی گرم آتروپین به ازای هر کیلو گرم وزن برای خنثی کرد)

ü بی حس و بیهوش کننده است و مصرف زیاد آن خطری ندارد.

ü برای جانوران باغ وحش استفاده می شود.

ü این دارو با تجاری  Ketamin نیز شناخته شده و داروی بسیار معروفی می باشد.

 

6- ترکیبی از رامپون و وتالار به  Hella bruner :

ü  تمامی خواص وتالار و رامپون را دارد.

ü  برای بیهوش کردن گوزن زرد مورد استفاده است.

 

ویژگی های استفاده از داروهای خوراکی:

o       حدود سلامتی این داروها باید بالا باشد.

o       جانور از خوردن آن امتناء نکند.

o       این دارو باید سریع العمل باشد.

o       اگر سبب بیهوشی یک جانور می شود برای سایر جانوران بی خطر باشد.

 

برخی از داروهای بیهوشی خوراکی:

 

1-هیدرات اکرال     (-chloralose α)

ü محلول هیدرات اکرال در آب بسیار تلخ استو حیوان آن را نمی خورد به همین دلیل از قند آن یعنی آلفا کلرالوز (Alpha chloralose) استفاده می کنند که شیرین است و حیوان آن را می خورد.

ü اولین بار در مورد کانگرو استفاده شده است.

ü برای بیهوشی سم داران و پرندگان به خصوص اردک ها، چنگرها و خانواده کبوترها استفاده می شود.

 

2- Tribromoethanol  Avertin

ü  برای پرندگان استفاده می شود.

ü  از این دارو به صورت محدود استفاده می گردد.

پایگاه خبری تحلیلی نوید فردا

IMG.HoverBorder {display: blockmargin: autoborder: 1px solid black}
IMG.HoverBorder:hover {display: blockmargin: autoborder: 1px solid black border:1px solid red}

.tab_contents {padding: 5px 5px px 5px}
.linear_news{direction: rtlmargin-bottom: 4pxtext-align: rightwidth: 1%}
.activeslide {background:#E7EEF5 font: 14px Tahoma font-weight: bold color:#6F98C4 cursor: pointer }
.deactiveslide {background:white font: 14px Tahoma color:#4FA cursor: pointer}

.activeslide2 {background:#d6d2d2 font: 14px Tahoma font-weight: bold color:red cursor: pointer width:1px }
.deactiveslide2 {background:white font: 14px Tahoma color:#4FA cursor: pointer width:1px}

‘)
w..close
w.focus
w.print
//w.close
}
fontSize 1
norm {
fontSize 1
item
item .getElementById(‘maintext’)
item.style.fontSize fontSize + “em”
}

zoomIn {
item
item .getElementById(‘maintext’)
fontSize + .1
item.style.fontSize fontSize + “em”
}
zoomOut {
item
fontSize – .1
item .getElementById(‘maintext’)
item.style.fontSize fontSize + “em”
}
shidden(nameobject) {
item
item .getElementById(nameobject)
if (item.style.visibility “hidden”) {
item.style.visibility “visible”
item.style.display “block”
} else {
item.style.visibility “hidden”
item.style.display “none”
}
}
okcheck {
form .nazarform
if (form.comment_name.value “”) {
alert(‘لطفا خود را وارد نمایید’)
form.comment_name.focus
false
}
item .getElementById(“comment_message”)
if (item.value “”) {
alert(‘متن نظر خالی است’)
form.comment_message.focus
false
}
true
}



مشاهده نسخه کامل
: قرص خواب قوي

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *